Socialsekreterare för sociala kontrakt och stöd

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt. Tjänsten och arbetsuppgifterna Vår kommun satsar på oss! Vi har bestämt oss. Botkyrkas socialförvaltning ska bli din bästa arbetsplats. En arbetsplats som du själv är med och utformar. Allt för att erbjuda dig det bästa jobbet och de bästa förutsättningarna att göra skillnad – på riktigt. Kommunen satsar på socialtjänsten och har gett oss resurser till många fler tjänster! Vi söker nu en socialsekreterare för sociala kontrakt och stöd. Människorna vi arbetar med är över 25 år och har behov av stöd och hjälp utifrån främst beroende och psykisk ohälsa. Vi erbjuder också stöd i form av träningslägenhet och kommunkontrakt för den enskilde som pga. psykisk ohälsa eller annan typ av social problematik inte kan ordna boende genom den reguljära bostadsmarknaden. De människor som söker oss har ofta komplexa behov och kommer från skiftande sociala och kulturella förhållanden. Vi samarbetar tätt med vår öppenvårdsenhet för vuxna och våra två boendestödjarteam samt andra enheter inom förvaltningen, för att komplettera varandra på bästa sätt. Vi är stolta över den öppenvårdsbehandling som vi erbjuder och andra insatser på hemmaplan. Det gäller att hitta rätt insats i rätt tid för varje enskild person.  Dina främsta arbetsuppgifter är: • Ta emot ärenden • Utreda klienters behov av boende enligt SoL • Bevilja insatser och följa upp dessa enligt gällande lagar och riktlinjer • Samverka och arbeta i team med interna och externa samarbetspartners • Dokumentation, i verksamhetssystemet Lifecare, rättssäkert • Kunskap om och erfarenhet av arbete med personer med beroendeproblem och psykisk ohälsa Vi erbjuder dig En arbetsplats med stor variation av ärenden, du kommer oftast att ansvara och handlägga samma ärende. Du får en bred kompetens på enheten eftersom vi handlägger beroende, socialpsykiatrin samt boende. I ditt dagliga arbete har du nära till engagerade kollegor och arbetsledare som stöttar.  Du som söker till oss Krav: För tjänsten krävs det att du har en socionomexamen eller likvärdig utbildning med kompetens inom socialrätt samt relevant erfarenhet av myndighetsutövning från socialtjänsten. Det är meriterande om du har: • Kunskaper och erfarenhet av ASI och MI • Erfarenhet av socialt förändringsarbete med personer med samsjuklighet och beroendeproblematik. • Kunskaper i frågor som rör processorienterat arbetssätt, digitalisering och/eller förbättringsarbete. • Är flerspråkig • Körkort Tjänsten kräver att du har ett mycket gott omdöme, är strukturerad och har lätt för att fatta beslut. Eftersom ingen dag är den andra lik har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. Du har ett stort engagemang och intresse för målgruppen. samt möta individen du har framför dig med nyfikenhet och empati. Som person är du öppen och har lätt för att samarbeta. Du är trygg, självgående och har en god förmåga till helhetssyn. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete. Du har erfarenhet av missbruksproblematik och faktisk erfarenhet i arbetslivet. För oss är varje människa unik och det är viktigt att personalgruppen är mångfacetterad och kompetent för att kunna möta behoven som finns hos dem som kommer till oss. Välkommen med din ansökan! För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll. Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll Om oss Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid. Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande   Övrig information För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.

28 maj 2024
Sista ansökan:
10 juni 2024
Socialsekreterare Barn och Familj

Lilla Edets kommun är en av kommunerna i Göteborgsregionen, gynnsamt belägen längs Göta älv med närhet till Göteborg, Trollhättan och Uddevalla. De goda kommunikationerna ger oss möjligheten att fortsätta växa och utvecklas.  Vi är stolta över våra cirka 1 500 medarbetare som dagligen arbetar för att skapa bästa möjliga förhållanden för våra drygt 14 500 invånare, våra företag och för alla som besöker oss. Hos oss har vi nära till varandra och tack vare vår storlek har du goda möjligheter att påverka och utveckla våra verksamheter.  Här njuter du också av vacker älvmiljö, rik natur och spännande spår av unik historia. I Lilla Edets kommun arbetar vi ständigt för ökad livskvalité och glädje i vardagen, både för våra invånare och för dig som väljer att jobba hos oss. Väl mött i Göta älvdalens pärla - vi gör det tillsammans! Beskrivning Individ- och familjeomsorgen, IFO, består av fyra enheter. En av dem är Barn och familj och där söker vi en ny medarbetare. Vi på Barn och Familj har under många år aktivt arbetat för att förbättra vår verksamhet och möta de behov som barnen och de familjer vi möter har. Vi har en hög ambition och vill utveckla vår verksamhet.  Syftet med vårt utvecklingsarbete är att möjliggöra för barn/ungdomar att få sina behov tillgodosedda och kunna bo kvar i sitt sammanhang och i sin familj. Vi har ett tätt samarbete med vår Öppenvård. Vi samverkar genomgående med övriga enheter utifrån tanken om att familjen är en helhet med en ibland komplex problematik, vårt mål är att erbjuda ett samordnat stöd och därigenom frigöra familjens och nätverkets egna resurser. Vi är en välfungerande arbetsgrupp som arbetar intensivt med att öka barns delaktighet i våra processer. Vår tanke är att ju bättre vi blir på att utgå ifrån barnets upplevelser och situation ju bättre blir vårt arbete med bedömning, insatser och stöd. Vårt mål är att synliggöra och höra det individuella barnet i alla våra processer. I allt vi gör ska barnet få störst utrymme. Vi arbetar med att tydliggöra våra processer med stöd av Lean. Vi är 20 medarbetare inom enhet Barn och Familj. En enhetschef, tre 1:e socialsekreterare, 11 socialsekreterare med inriktning utredning/uppföljning inkl. placerade barn , tre familjehemssekreterare, tre familjerättssekreterare och en socialadministratör. Vi har ett generöst flextidsavtal där vi inom gruppen samordnar oss så att vi är rätt bemannad under våra öppettider. Vi har möjlighet att arbeta hemifrån en dag i veckan. Vi erbjuder en nära arbetsledning och kompetensutveckling. Alla deltar i Yrkesresan.   Vi arbetar aktivt för att skapa en god arbetsmiljö bland annat genom att nogsamt följa arbetsbelastningen men även genom att fokusera på friskfaktorer. Vi ser arbetsmiljön som viktig, inte bara utifrån den enskilde medarbetaren men även utifrån att vi har en tanke om att en god arbetsmiljö ger oss större möjligheter att utföra socialt arbete med god kvalité. Vi, på Barn och Familj har möjlighet till arbete hemifrån en dag per vecka och en timmes friskvård per vecka. Vi har en ergonomiskt hållbar arbetsplats och får 1500 kr i friskvårdsbidrag per år. Arbetsuppgifter Du kommer att arbeta som socialsekreterare med inriktning utredning/uppföljning, ålder 0-20 år. Det innebär utredning av barnens behov och uppföljning av beviljade insatser. Kvalifikationer Socionom eller likvärdig utbildning. Erfarenhet krävs. Villkor B-körkort och adekvat utbildning på högskolenivå. Urval sker löpande och tjänsten kan kommas att tillsättas innan sista ansökningsdatum.

28 maj 2024
Sista ansökan:
11 juni 2024
Vikarierande Familjehemssekreterare

Om oss Familjehemsenheten är en del av Arbetsmarknads-och socialförvaltningen och består av 12 medarbetare, varav en är chef och en är verksamhetsadministratör. Att arbeta inom familjehemsenheten i Lund innebär att jobba med helheten runt det placerade barnet. Inom enheten ansvarar vi för att rekrytera, utreda och utbilda samt handleda både nya och gamla familjehem. Familjehemsenheten arbetar också med jourhemsplaceringar och kontaktverksamhet. Hos oss får du ett varierat, självständigt och viktigt arbete där vi engagerar oss för att hitta det bästa stödet för våra placerade barn och familjehem.  Du får en gedigen introduktion i arbetet, goda möjligheter till kompetensutveckling och kontinuerligt stöd av dina kollegor och chef. Vi har många kollegor med bred erfarenhet och många år i yrket, så här finns gedigen kunskap att ta del av.  Vårt arbete präglas av hög kvalitet, rättssäkerhet och vi jobbar ständigt på att hitta en balans i goda arbetsvillkor och arbetsmiljö. Vi utvecklar våra arbetssätt kontinuerligt för att kunna möta lundabornas behov på bästa sätt och vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att bli ännu bättre.   Om rollen och dina arbetsuppgifter Som familjehemssekreterare i Lunds kommun arbetar du med helheten. Du är i vissa ärenden särskilt utsedd socialsekreterare för barnet och i vissa ärenden familjehemmets socialsekreterare. De två som jobbar i ärendet, arbetar tillsammans med hela nätverket runt barnet utifrån ett systemiskt synsätt. Engagemanget kring de placerade barnen är högt. Vårt arbete präglas av hög kvalitet, kontinuitet och rättssäkerhet och vi jobbar ständigt på att hitta en balans i goda arbetsvillkor. Vi söker dig Vi söker dig som har socionomexamen och gärna erfarenhet av familjehemsvård. Annan myndighetsövning eller roll inom socialtjänsten som bidragit till din insikt och kunskap om utredning av barn och unga är också meriterande.  Myndighetsutövning ska gå hand i hand med empati och konstruktivt samarbete, men också med tydlighet och metodik som socialsekreterare förväntas stå för. Vi lägger därför vikt vid att du är en person som kombinerar ditt engagemang med en lugn framtoning och förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Samtidigt har du en beredskap att vara flexibel när behoven i verksamheten påverkar din planering. Du möter människor med respekt och hanterar din myndighetsroll på ett ansvarsfullt sätt genom att ta fasta på och analysera den information och kunskap som är mest väsentlig för att hantera dina ärenden i varierande situationer. Körkort krävs för tjänsten. Vi söker en vikarierande familjehemssekreterare med start 19/8 eller enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande. Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Vi arbetar i kommunhuset Kristallen, i nära anslutning till Lunds centralstation. Kristallen är ett modernt öppet kontorslandskap, här har vi möjlighet att välja den arbetsplats som passar vår arbetsuppgift bäst. Kristallen möjliggör god samverkan  med andra närliggande verksamheter som våra familjebehandlare och barnutredare. Övrigt För anställning avseende barn och unga krävs uppvisande av utdrag från polisens belastningsregister. Du kan med fördel beställa det redan nu via polisens hemsida. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. Vi är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen där cirka 600 medarbetare ger stöd till de lundabor som behöver socialtjänstens insatser. Tillsammans ser vi till att barn och unga får en så bra uppväxt som möjligt. Vi utgår från hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Det handlar om att ge stöd till vuxna med skadligt bruk och beroende eller psykiska funktionsnedsättningar, till dem som behöver ekonomiskt bistånd, god man, förvaltare eller stöd för att kunna studera eller arbeta, samt till flyktingar. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

28 maj 2024
Sista ansökan:
11 juni 2024
Socialsekreterare till Barn och Familj

Högsby kommun Vill du arbeta i en mindre kommun med korta beslutsvägar och god samverkan mellan verksamheterna? Då är du välkommen att söka jobb hos oss i Högsby kommun. Vi vill göra Högsby kommun ännu bättre. Det gör vi tillsammans med våra invånare, ett starkt förenings- och näringsliv, och såklart med dig som anställd. Vi hoppas att du delar samma inställning som oss, och att du blir vår nya medarbetare! Vill du vara vår nye medarbetare inom Individ-och familjeomsorgen och arbeta som socialsekreterare på Barn och Familj? Vi är ett litet socialkontor där allas kompetenser tas tillvara och där innovativa lösningar och nära samarbete präglar vårt arbete. På Barn och Familjs myndighetsdel arbetar fem socialsekreterare, en familjehemssekreterare och en 1:e socialsekreterare. Som anställd på Individ- och familjeomsorgen hos oss får du - trevliga kollegor - en god introduktion - flera personalförmåner, bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, flexavtal, möjlighet till semester- och pensionsväxling och möjlighet att arbeta på distans. - kompetensutveckling och kontinuerlig handledning. ARBETSUPPGIFTER Socialsekreterare inom Barn och familj handlägger ärenden enligt SoL och LVU som rör barn och ungdomar i åldrarna 0 - 21 år och deras familjer. En del av gruppen arbetar mer inriktat med barn och ungdomar som är placerade i familjehem och på ett HVB och en del arbetar främst med mottagning av nya ärenden och utredningar enligt BBIC. Nu söker vi medarbetare till båda områden. Dina primära arbetsuppgifter kan bli antingen att ta emot anmälan och ansökan gällande barn och ungdomar, göra förhandsbedömningar och utreda eller primärt vara en så kallad barnsekreterare som följer upp vården, vilket förutsätter att du bygger och skapar förtroende över tid med de placerade barnen, och följer upp att barnet får sina behov tillgodosedda gällande omsorg, skola, sjukvård och övriga insatser som hen kan ha behov av. Resor förekommer och därför är körkort ett krav. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen och gärna tidigare erfarenhet men det är inget krav. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter med verksamhetens och klientens bästa i fokus. Som person har du förmågan att kunna prioritera när arbetet kräver det eller be om hjälp vid behov. Det är viktigt med förmåga att kunna skapa relationer och trivas med samarbete både inom den egna arbetsgruppen och med andra verksamheter. Om du blir aktuell för anställning behöver vi se ditt utdrag från Polisens belastningsregister. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT Högsby kommun samarbetar med rekryteringsverktyget OffentlígaJobb. Vi ber dig därför att söka tjänsten via "sök jobbet här"-funktionen på denna sida, då urvalet sker i en databas där kompetens, utbildning, arbetslivserfarenhet och andra kvalifikationer bedöms utifrån ditt ansökningsformulär. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi undanber oss alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.

27 maj 2024
Sista ansökan:
27 juni 2024
Vikariat Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsbeskrivning  I tjänsten som socialsekreterare på Vuxenenheten kommer du i första hand arbeta med försörjningsstöd. Du kommer både ta emot och utreda nya ärenden samt arbeta med långvariga ärenden. Du samverkar både internt och externt för att klienterna ska uppnå egen försörjning. Vi använder oss av instrument X som verktyg inom ekonomiskt bistånd. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.  Du har ett tätt samarbete med enhetens övriga socialsekreterare och även regionens beroendemottagning som sitter i samma lokaler. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Du kan även behöva stötta upp ärenden inom vuxenenhetens andra verksamhetsområden.  Du arbetar rättssäkert, processinriktat & strukturerat. Vi på Vuxenenheten arbetar för att vara tillgängliga för våra medborgare, därav är serviceskyldighet och klientperspektiv något vi ständigt strävar efter att utveckla. Därför förutsätter vi att du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad och har erfarenhet av att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen som vi arbetar med.  Det är mycket meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom Vuxenenhetens andra områden. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Som socialsekreterare på Vuxenenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. Vi erbjuder dig att komma till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete.  Kvalifikationer  Socionomexamen eller likvärdig utbildning.  Erfarenhet av ekonomiskt bistånd. Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning, arbeta enligt gällande rättspraxis. Erfarenhet av arbete med Vuxenenhetens andra områden är meriterande.  God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande. Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik.  B-körkort är meriterande.  Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.  Anställningsvillkor  Vikariat till och med maj 2025 med möjlighet till eventuell förlängning. Omfattning: Heltid  Antal: En tjänst  Tillträde: Enligt överenskommelse.  Sista ansökningsdatum: 2024-06-07.  Vi arbetar med löpande urval till intervjuer.  För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

27 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd

Salem är den nära kommunen. Här är det nära till beslut och påverkan, nära till rekreation i naturreservat och lokal service. Stockholm når du på 30 minuter med bil eller tåg. Vi är en växande kommun som idag har 17 000 invånare och närmare 1000 anställda. Vårt arbete genomsyras av värdeorden samarbete, tillgänglighet, engagemang och nytänkande och vi är stolta över att våra verksamheter ofta visar mycket goda resultat. Arbetsbeskrivning  I tjänsten som socialsekreterare på Vuxenenheten kommer du i första hand arbeta med försörjningsstöd. Du kommer både ta emot och utreda nya ärenden samt arbeta med långvariga ärenden. Du samverkar både internt och externt för att klienterna ska uppnå egen försörjning. Vi använder oss av instrument X som verktyg inom ekonomiskt bistånd. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Treserva.  Du har ett tätt samarbete med enhetens övriga socialsekreterare och även regionens beroendemottagning som sitter i samma lokaler. I arbetet ingår att tydligt kunna informera kommuninvånarna om verksamheten och arbetet. Du kan även behöva stötta upp ärenden inom vuxenenhetens andra verksamhetsområden.  Du arbetar rättssäkert, processinriktat & strukturerat. Vi på Vuxenenheten arbetar för att vara tillgängliga för våra medborgare, därav är serviceskyldighet och klientperspektiv något vi ständigt strävar efter att utveckla. Därför förutsätter vi att du är kunnig, lyhörd, serviceinriktad och har erfarenhet av att arbeta efter lagar och rättspraxis. Du har ett gott bemötande och en helhetssyn på målgruppen som vi arbetar med.  Det är mycket meriterande att ha erfarenhet av myndighetsutövning inom Vuxenenhetens andra områden. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Som socialsekreterare på Vuxenenheten är du del av en spännande enhet där det finns stora utvecklingsmöjligheter. Vi erbjuder dig att komma till en trevlig enhet med kompetenta kollegor. Vi värnar om en god arbetsmiljö. Du bidrar med din kunskap, ditt engagemang och ditt intresse för förändringsarbete.  Kvalifikationer  Socionomexamen eller likvärdig utbildning.  Erfarenhet av ekonomiskt bistånd. Du ska ha kunskap inom relevant verksamhetsområde och kunskap om gällande lagstiftning, arbeta enligt gällande rättspraxis. Erfarenhet av arbete med Vuxenenhetens andra områden är meriterande.  God datorvana samt goda kunskaper i svenska språket både skriftligt och muntligt då det ställs krav på dokumentation och utredningssamtal. Övriga språkkunskaper är meriterande. Det är önskvärt med utbildning och/eller kunskap om samtalsteknik.  B-körkort är meriterande.  Tjänsten innebär möten med människor i svåra situationer och ställer krav på en trygg och stabil personlighet.  Anställningsvillkor  Anställning: Tillsvidare Omfattning: Heltid  Antal: En tjänst  Tillträde: Enligt överenskommelse.  Sista ansökningsdatum: 2024-06-07.  Vi arbetar med löpande urval till intervjuer.  För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Salems kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Det är dessutom viktigt att du fyller i din ansökan noggrant då dina meriter kommer att viktas mot andra sökande. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Salems kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

27 maj 2024
Sista ansökan:
7 juni 2024
Socialsekreterare till barn och ungdom

Har du mod att gå före och skapa ett Vallentuna där människor och idéer växer? Vi tänker nytt och söker en erfaren socialsekreterare till barn och ungdom som kan hoppa in där det behövs. Vår egen konsult helt enkelt.    Vallentuna kommun har mod att gå före. Vår ambition är att ligga i framkant när det gäller innovativa lösningar, smarta arbetssätt och en effektiv organisation. Som medarbetare har du en viktig roll i utvecklingsarbetet. Kommunen som arbetsplats präglas av ett samförstånd mellan politik och verksamhet, där det gemensamma intresset och ansvaret för Vallentunas bästa lyser igenom. Bemötande, tillgänglighet och kundens fokus är viktigt i vårt arbete för goda resultat och ökad kvalitet. Engagemang, samarbete och allas lika värde ska genomsyra vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar. Vad sägs om en arbetsmiljö där du som medarbetare ständigt får växa i dina uppgifter? Där nya idéer och nyfikenhet värderas extra högt. Är du flexibel och stimuleras av en delvis händelsestyrd arbetsdag är detta rätt arbetsplats för dig.   Om verksamheten: Barn och familjeenheten består av 28 engagerade medarbetare där merparten har flerårig erfarenhet av barn/ungdomshandläggning och myndighetsutövning. Enheten är indelad i 3 grupper, har ett nära chefsstöd och enhetens specialistsocionomer som arbetar bland annat med medtodutveckling och att stötta socialsekreterare i svårare ärenden. Hos oss är du aldrig ensam, vi delar på ansvaret och hjälps åt.  Resultaten från de senaste årens medarbetarenkäter visar bland annat att medarbetare är nöjda med sin arbetssituation, att man hinner göra ett bra arbete under arbetstid och att man får det stöd man behöver. Vi följer upp arbetsbelastningen enligt Göteborgsmodellen då arbetsmiljö och trygghet är prioriterade frågor för oss. Som en del i att vara rädda om varandra och värna om balansen mellan arbete och fritid har vi valt att behålla möjligheten till visst distansarbete även efter pandemin. Vi slutar kl. 12 dag före röd dag och har en låg grundbemanning på klämdagar som innebär att du kommer kunna vara ledig vissa klämdagar. Vi har kvällsöppet på måndagar och slutar kl. 15 på fredagar.   Vi lät medarbetare själva beskriva vad man uppskattar med vår arbetsplats: "Sen första arbetsdagen har jag känt att man tillvaratar medarbetares tankar och idéer och uppmuntar till utveckling" "Det känns så tryggt att cheferna har gedigen kunskap om barn och unga och har ett tydligt barnperspektiv" "Det finns ett tillitsbaserat ledarskap som minskar stress och ökar arbetsglädjen” ”Vår verksamhet strävar efter och möjliggör kontinuerlig kompetensutveckling och främjar en ständig inlärningskultur"   Arbetsuppgifter: Som ett led i att värna arbetsmiljön och att bli mer effektiva söker vi socialsekreterare vars uppdrag blir att fungera som en intern konsult. Helt enkelt att täcka upp i den arbetsgrupp där det bäst behövs. Som socialsekreterare arbetar du med att utreda och bedöma barn och deras familjers behov av stöd- och behandlingsinsatser. Arbetet sker med utgångspunkt i BBIC och Signs of Safety.  Uppföljning av beviljade insatser samt samverkan med kollegor på andra enheter, andra myndigheter och huvudmän tillhör också en stor del av arbetsuppgifterna. Vi har ett nära samarbete med vår egen öppenvård som erbjuder ett flertal insatser, både biståndsbedömda och förebyggande. Visionen för barn och familjeenheten är att vi ska bli bäst på samverkan och att kunskapen om socialtjänstens arbete ökar bland kommuninvånare och samarbetspartners.   Kvalifikationer: • Socionomexamen krävs för att arbeta med målgruppen • Erfarenhet av att arbeta med målgruppen och av myndighetsutövning  • Utbildning i BBIC och Signs of Safety är meriterande • B-körkort är meriterande   Personliga egenskaper: • Du har lätt för att skapa goda relationer, är lyhörd och tydlig i din kommunikation. • Du har lätt för att samarbeta, är flexibel, nyfiken och har barnens bästa i fokus. • Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar, lärande och kunskap på eget initiativ. • Du är länken, ger service, visar lojalitet utåt och inåt och omvärldsbevakar. • Gemensamma värderingar syns i ditt bemötande. • Stor vikt läggs vid personlig lämplighet   Information: Som arbetsgivare vill vi tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och kulturell mångfald tillför. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och ett hållbart arbetsliv. För att ha så goda förutsättningar som möjligt i din medarbetarroll har Vallentuna kommun en medarbetarakademi där du kommer att få utbildning och verktyg. Anställningen är en tillsvidare på heltid med start enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Provanställning kan komma att bli aktuellt.  Inför all nyanställning utför Vallentuna kommun bakgrundskontroll.  Alla som anställs för arbete med barn och ungdomar ska lämna ett registerutdrag ur polismyndighetens belastningsregister, e-tjänst för ansökan via digitalt utdrag eller blankett hittar du på polisens webbplats. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen använder vi verktyget ReachMee. Vi ber dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss enligt nedan. Intervjuer hålls fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 2024-06-30.   För mer information kontakta: Annika Pihl, enhetschef, [email protected] Charlotta Menander, gruppchef, [email protected] Christin Björnberg, gruppchef, [email protected] Mer information och fackliga representanter hittar du på  www.vallentuna.se/ledigajobb.

27 maj 2024
Sista ansökan:
30 juni 2024
Socialsekreterare till verksamhetsområde myndighet och ekonomiskt bistånd

Vill du känna att ditt arbete är meningsfullt och ger samhällsnytta samt bidra till att göra skillnad i människor liv? Vill du dessutom vara en del av ett roligt gäng med god sammanhållning? Då är vi rätt arbetsplats för dig. Vi rustar oss för nya socialtjänstlagen och vill bli fler, är det dig vi söker?  Brukarperspektiv, samverkan och helhetssyn är vägledande för oss på social- och arbetsmarknadsförvaltningen i Köpings kommun. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, kommunala arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning. Vi söker nu fler kollegor till verksamhetsområde myndighet och verksamhetsområde arbete och försörjning! Vad kan vi erbjuda dig? När du börjar hos oss får du en anpassad introduktion, oavsett om du har lång erfarenhet eller är nyexaminerad. I introduktionen är din mentor, arbetsledare och chef gemensamt delaktiga för att du ska få en så bra start som möjligt hos oss. Som socialsekreterare hos oss kommer du till en nyfiken arbetsgrupp med ett nära ledarskap som arbetar aktivt med utvecklingsfrågor. Alla som börjar arbeta hos oss får även en grundutbildning i våld i nära relation.   Vi erbjuder även moderna och fina arbetsplatser med hög säkerhet där du har en egen plats. Chefer, teamledare och socialsekreterare sitter nära varandra vilket bidrar till ett nära ledarskap med korta beslutsvägar.   Om du börjar hos oss som socialsekreterare inom verksamhetsområde myndighet får du även utbildning i Signs Of Safety som metod samt delta i Yrkesresan. Hos oss behöver du inte välja om du vill arbeta med barn och unga, vuxen eller andra låsta målgrupper. Vi arbetar med alla åldersgrupper ur ett familjeorienterat perspektiv vilket skapar förutsättningar för dig att arbeta och vidareutveckla dig mot målgrupper som just du är intresserad av. Vi arbetar utifrån Signs Of Safety vilket innebär fokus på familjens egna resurser, delaktighet och minskad dokumentation. För att trivas hos oss är det viktigt att du ser individens familj och nätverk som en resurs att arbeta tillsammans med.   Som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd kommer du till en arbetsplats som ligger i framkant avseende digitalisering som möjliggör fokus på individens förändringsarbete. Hos oss får du arbeta med hela målgruppen, du behöver inte begränsa dig till en målgrupp inom ekonomiskt bistånd men givetvis finns det utrymme att ta tillvara på om du har ett särskilt intresse eller kompetens.   Arbetsuppgifter Just nu söker vi tre nya kollegor, ytterligare en socialsekreterare till mottagningsteamet, en utredande socialsekreterare och en socialsekreterare till ekonomiskt bistånd.   Som mottagande socialsekreterare inom verksamhetsområde myndighet ingår du i vårt mottagningsteam som idag består av fyra personer och en teamledare. Omställningen till ny socialtjänstlag och mer tillgängligt stöd har gjort att vi vill bli fler i mottagningsteamet. Vi tror att mottagningsarbetet kan kombineras med att ge förenklade råd- och stödsamtal så kallade serviceinsatser. Med mottagningsarbete menar vi att du hanterar anmälningar och ansökningar gällande barn, unga och vuxna enligt socialtjänstlagen, LVU och LVM samt samverkan med viktiga samverkansaktörer. Vi har digitaliserat våra anmälningar och utgår från Signs Of Safety vilket har skapat mer tid till att möta de vi är till för.   Som utredande socialsekreterare inom verksamhetsområde myndighet handlägger du ärenden som rör barn, unga och vuxna men tillåts intressera dig för särskilda målgrupper om önskemål finns. Du utreder och följer upp beslutade insatser samt har ett nära samarbete med bl.a. skola, polis och psykiatri. Vi uppmuntrar ett kreativt arbetssätt och arbetar nära våra kollegor inom verksamhetsområdet och inom förvaltningen. Vår handläggning utgår från Signs Of Safety vilket ökar brukarens delaktighet och inflytande. Vi fokuserar på det som fungerar och har en tilltro till brukarens nätverk och egna resurser.   Som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd handlägger du ärenden rörande ekonomiskt bistånd och lägger stor vikt vid förändringsarbete tillsammans med klienten. Du har ett nära samarbete med arbetsmarknadsavdelningen för kompetenshöjande insatser. Som socialsekreterare hos oss jobbar du med att utreda, bedöma och besluta i alla ärenden rörande ekonomiskt bistånd och samverkar med hela kommunen. Vi tillämpar digitala akter och hanterar digitala ansökningar om ekonomiskt bistånd som inkommer via kommunens e-tjänst.   Kvalifikationer För tjänsten inom verksamhetsområde myndighet är det krav på socionomexamen och för tjänsten inom ekonomiskt bistånd är det krav på examen inom beteendevetenskap eller socionom. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Då du som socialsekreterare har myndighetsutövande arbetsuppgifter med ansvar för att bedöma, dokumentera och kommunicera beslut till dina klienter behöver du behärska det svenska språket i både tal och skrift flytande. Bilkörning ingår även det i tjänsten och ställer krav på att du har B-körkort.   Vi hoppas att du precis som vi är en engagerad och flexibel lagspelare som gillar att driva dina uppgifter med initiativförmåga. Det är av stor vikt att du har ett professionellt och lyhört förhållningssätt i ditt dagliga arbete vilket innebär att du bemöter våra klienter utifrån respekt och empati.    Varmt välkommen med din ansökan! Kontaktpersoner Om du har funderingar gällande någon av tjänsterna är du välkommen att kontakta: För utredande socialsekreterare och mottagande socialsekreterare: Verksamhetschef Myndighet Josefine Emet 0221-25876 V. 27-28 Teamledare Myndighet Sophie Ljunggren 0221-25279 V. 31-32 Teamledare Myndighet Amanda Margaritis 0221-25921   För socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd: Verksamhetschef arbete och försörjning Kornelia Johansson 0221-257 69 V. 27-28 Teamledare Jobbcenter Linnéa Tielinen 0221-25589 V.32-33 Teamledare ekonomiskt bistånd Fanny Severin 0221-25521     Vår kommun Köping ligger i Västra Mälardalen mellan Örebro, Västerås och Eskilstuna. Med våra 26 000 invånare är vi en lagom stor kommun där nära samarbeten blir möjliga. Att arbeta i kommunen är betydelsefullt och gör direkt skillnad i köpingsbornas vardag. Köpings kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

27 maj 2024
Sista ansökan:
14 juli 2024
Socialsekreterare inom utredning, LSS/Socialpsykiatrin

Att Tranås ligger nära gränsen till Östergötland med närhet till flera större städer, men ändå i Småland, märks tydligt. Med sitt läge har Tranås alltid varit en given handelsstad, fylld med drivna entreprenörer med en stadig fot i den småländska myllan. I Tranås kan du bo och verka tryggt – med närhet till varandra, naturen, skolan och fritidsaktiviteterna. Här blir det mer tid över till det som du tycker är viktigt i livet. OM ARBETSPLATSEN Socialförvaltningen arbetar med människor genom livets alla delar och skapar bättre förutsättningar för människors livskvalité. Vi ansvarar för omsorg för äldre, personer med funktionsnedsättning samt individ- och familjeomsorg. Som en del av förvaltningen får du vara med och göra Tranås bättre för våra kommuninvånare genom att ge stöd i deras vardag. Välkommen till en spännande karriärmöjlighet i Tranås kommun. Utredningsenheten – Äldre & Funktionsnedsättning, som är en del av sektionen Individ- och familjeomsorgen, består av 11 engagerade biståndshandläggare. Arbetet på enheten leds av områdesspecifika gruppledare samt en enhetschef. ARBETSUPPGIFTER Huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda och följa upp inom områdena socialpsykiatrin och funktionsnedsättning (LSS och SoL). Som handläggare utreder, beslutar, beställer och följer du upp insatser som är beviljade enligt LSS och SoL. Du samarbetar med verksamheter både internt och externt. Du omvärldsbevakar samt följer rådande lagstiftning. Vi genomför våra utredningar utifrån IBIC och använder verksamhetssystemet Pulsen Combine. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleutbildning. För att passa i rollen tror vi dessutom att du är/har: Flexibel: Har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter. Tydlig: Kommunicerar på ett tydligt sätt i både tal och skrift.  Omdöme: Gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Strukturerad: Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar. Stabil: Är lugn, stabil och kontrollerad i stressituationer eller pressade situationer. Behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker. Samarbetsförmåga: Arbetar bra med andra människor. Är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ANSTÄLLNING Tillsvidareanställning, 100 %. Tillträde omgående eller i augusti. LÖN OCH FÖRMÅNER I Tranås kommun tillämpar vi individuell lönesättning. Tranås kommun arbetar ständigt för att öka våra medarbetares välbefinnande. Läs mer om våra förmåner HÄR. ANSÖKAN För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Tranås kommun använder vi rekryteringsverktyget Talent Recruiter. Vi ber dig därför skicka in din ansökan via Talent Recruiter genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden.  Varmt välkommen med din ansökan!

27 maj 2024
Sista ansökan:
9 juni 2024
Socialsekreterare, IFO Myndighetsutövning barn och familj, 0-20 år

Fagersta ligger i norra Västmanland. Kommunen har en omfattande samverkan med närliggande kommuner. Det geografiska läget är mycket bra med närhet till ett stort befolkningsområde. I kommunen är vi idag cirka 13 300 invånare. Välkommen till ett meningsfullt arbete och en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för utifrån kommunens gemensamma värdegrund; samarbete, trygghet, ansvar, respekt - STAR. Hos oss har du möjlighet till bland annat friskvårdsbidrag och frikort till simhall, gym och utomhusbad. Om arbetsplatsen – det här är vi! Vi söker till enheten Myndighetsutövning på Individ- och familjeomsorgen en socialsekreterare som gillar ett utmanande och omväxlande arbete med individen i fokus. Myndighetsutövning barn och familj består av 11 medarbetare som ansvarar för mottagning, utredning och uppföljning av insatser för barn och unga. Vi satsar på bred samverkan med alla som kommer i kontakt med barn och unga för att därigenom komma in med förebyggande och tidiga insatser på hemmaplan.  Vi lägger stor vikt vid att göra barn delaktiga i hela processen och använder bl a tejping som metod för barnsamtal.  Blir du vår nästa nöjda medarbetare? Ditt uppdrag Arbetet som socialsekreterare är betydelsefullt, utmanande och omväxlande. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda och bedöma barns och familjers resurser och behov, fatta beslut och följa upp insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om vård av unga (LVU). Tillsammans med barn och unga, deras familjer och nätverk arbetar du för att hitta den bästa lösningen för just dem. I uppdraget ingår även att samverka med kollegor inom Individ- och familjeomsorgen liksom med andra myndigheter och verksamheter som är viktiga för barnets/den unges situation. I Fagersta har vi arbetat fram rutiner och arbetssätt för samverkan kring barn i samhällsvård och deras familjer (Fagerstamodellen). Modellen bygger på delaktighet, relationer, samverkan och barnrättsfokus. Vid Individ- och familjeomsorgen arbetar vi tillsammans för kompetens- och verksamhetsutveckling och du har möjlighet att ingå i arbets- och samverkansgrupper utifrån olika frågor inom området barn och unga. Du arbetar tillsammans med dina kollegor och med närhet till teamledare och enhetschef. Vi erbjuder en introduktion som passar just dig samt nära stöd av fadder på enheten. Du får ett stimulerande arbete med möjlighet att tillsammans med arbetsgruppen forma utvecklingen inom avdelningen. Dina kvalifikationer och meriter Krav för tjänsten är socionomexamen. För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar och författningar samt de riktlinjer och rutiner som finns inom området. Det är meriterande med arbetslivserfarenhet och att du har erfarenhet av att utreda och handlägga ärenden inom SoL och LVU-lagstiftningen. En egenskap som vi värderar högt är att du drivs av det sociala arbetet och att möta individer i olika livssituationer med behov av stöd och hjälp. Arbetet kräver nära samverkan på olika nivåer utifrån individens bästa, varpå det är viktigt att du ser värdet av att samverka. Du har en god kommunikativ förmåga, du ska kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har lätt för att jobba självständigt, men är också en god lagspelare. Du måste kunna arbeta strukturerat och flexibelt, planera och organisera ditt arbete väl. Du behöver vara trygg och stabil i dig själv och din yrkesutövning, då arbetet ibland innebär snabba beslut och insatser i akuta situationer. Som person är du positiv, kreativ och ser lösningar framför hinder. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Tjänsten kan komma att tillsättas under ansökningstiden. B körkort är ett krav För anställning krävs uppvisande av utdrag från Polisens belastningsregister. Vi eftersträvar en god åldersspridning och ser positivt på sökande ur alla åldrar. Vi strävar även efter att vara en arbetsplats som speglar samhällets mångfald. Fagersta kommun ingår i finskt förvaltningsområde och vi ser gärna sökande med kunskaper i finska i tal och skrift. Vi har gjort våra val av annonskanaler och vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

27 maj 2024
Sista ansökan:
23 juni 2024