Vill du arbeta som socialsekreterare i ett meningsfullt och utmanande arbete med fokus på våld i nära relationer, skadligt bruk och beroende, samsjuklighet? Vi söker en engagerad och erfaren socialsekreterare för en tillsvidaretjänst. Är du en person som brinner för att arbeta med människor i utsatta livssituationer och vill vara en del av ett engagerat och kompetent team? Då är det här din chans att göra en verklig skillnad. Ditt uppdrag Du kommer att ingå i vår arbetsgrupp inom myndighet, som består av totalt 4 socialsekreterare och en 1:e socialsekreterare som närmsta arbetsledare. Som socialsekreterare är myndighetsutövning en central arbetsuppgift. Vår myndighet vänder sig till personer som ansöker om stöd utifrån skadligt bruk och beroende, våld i nära relationer. Denna tjänst är inriktad för myndighetsutövning våld i nära relationer. Inom enheten finns även vår verkställighet i form av öppenvård som består av 7 socialrådgivare samt 1:e socialsekreterare, där vi bla tillhandahåller vår öppenbehandling samt enskilda stödinsatser. Huvudsakliga arbetsuppgifter: • Myndighetsutövning för personer över 18 år i enlighet med SoL, LVU, LVM. • Ansvar för uppföljning i enskilda ärende. • Samverkan och samarbete med interna och externa aktörer utifrån klienters behov av stöd. • Aktivt deltagande när det kommer till utveckling av myndigheten utifrån nya socialtjänstlagen. Din erfarenhet • Socionomexamen. • B-körtkort manuell växellåda. • Erfarenhet av myndighetsutövning när det kommer till personer över 18 år utifrån SoL, LVU och LVM. • Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, då dokumentation, kommunikation. och rättssäker handläggning är en viktig del av arbetet. • Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning när det kommer till våld i nära relationer. Meriterande är: • ASI, MI, FREDA samt grundläggande kunskaper våld i nära relationer och samsjuklighet. Är det här du? För att trivas hos oss krävs ett genuint engagemang för människor i utsatta livssituationer – du möter personer i svåra och ofta kaotiska skeden i livet, vilket kräver medkänsla och respekt. Att du är strukturerad och har god analytisk förmåga, då du ska kunna göra kvalificerade bedömningar, prioritera rätt i akuta lägen och dokumentera tydligt och rättssäkert. Att ha god samarbetsförmåga eftersom du kommer att arbeta nära kollegor från olika professioner och ha många externa kontakter, vilket kräver god laganda och ett lösningsfokuserat synsätt. Eftersom arbetet innebär både myndighetsutövning och samverkan med andra aktörer är det viktigt att du har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, både muntligt och skriftligt. Du ska kunna dokumentera tydligt och rättssäkert samt kommunicera professionellt med klienter, kollegor och samverkanspartners Vi erbjuder? Under hösten kommer vi att omcertifierade oss inom HBTQIA , vilket vi är stolta över då vi värnar om att ha en miljö där alla känner sig välkomna och respekterade. Vi erbjuder en stimulerande arbetsplats med högt i tak. Om arbetsplatsen På myndigheten på Socialtjänst över 18 år arbetar vi huvudsakligen med myndighetsutövning för personer över 18 år när det kommer till skadligt bruk eller beroende, våld i nära relation, kriminalitet och samsjuklighet. Om du är redo att göra verklig skillnad i människors liv och tror att du har vad som krävs för att bli en del av vårt dedikerade team, skicka in din ansökan redan idag! Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team! Övrigt I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval samtidigt som alla sökande kommer tas i beaktande. Vi kommer att hålla inledande intervjuer: 13/8 mellan 13-15.30 14/8 mellan 13-15.30 Vi uppskattar om du kan planera din tillgänglighet efter detta. Varför arbeta i Eslövs kommun? Ta del av det och läs mer om hur det är att arbeta i Eslövs kommun på vår hemsida; https://eslov.se/arbete-och-arbetsmarknad/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare/ (https://eslov.se/arbete-och-arbetsmarknad/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare/) För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vid problem med ansökan var god kontakta Visma support 0771-693 693 Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i Kontaktcenter på Gröna Torg 2. Märk din ansökan med Rekryteringsavdelningen och annonsens referensnummer. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Orust – den gröna och trygga ön där tanken är fri och drömmar får liv. Vi satsar på utveckling och investerar i både välfärd och våra medarbetare. Vi är stolta över att vår senaste medarbetarenkät visade att närmare 90% av våra medarbetare är stolta över att arbeta i Orust kommun. Välkommen till oss! Om arbetsplatsen Vill du vara med och forma en verksamhetsinriktning för ungdomar i det brottsförebyggande arbetet? Individ- och familjeomsorgen befinner sig i en spännande utvecklingsfas där verksamheten förändras och utökas för att möta behov hos invånarna på Orust. IFO Barn och Unga är en del av Individ- och familjeomsorgen som ingår i kommunens sektor Omsorg. Verksamheten innefattar utredningsarbete samt öppenvårdsinsatser i egen regi. Vi som arbetar på enheten har olika uppdrag. I vår öppenvård som SSPF- koordinator kommer ingå arbetar fem familjebehandlare varav en är samordnare och två arbetar som familjebehandlare/ungdomsstödjare. På myndighet ingår mottagningsfunktion, utredare, barnsekreterare och familjehemssekreterare. Vi är en engagerad grupp medarbetare med olika erfarenheter av socialt arbete som ger en bred kompetens. Vårt gemensamma mål är att stärka barns rättigheter och arbeta för barn, ungdomars och familjers bästa. Vi arbetar aktivt med metodutveckling i vår öppenvård för att tidigt främja, förebygga och åtgärda barn, ungdomar och deras familjers behov av insatser. Vi har kontinuerlig extern handledning och pågående kompetensutveckling gällande lagstiftning, trauma och metoder för att utveckla samtal med barn och ungdomar. Vi har ett positivt arbetsklimat och en bra sammanhållning. Dina arbetsuppgifter Du kommer arbeta utifrån de nationella riktlinjerna från brottförebyggande rådet för SSPF-koordinator. Rollen är ny och det förväntas att SSPF-arbetet anpassas och implementeras utifrån lokala förutsättningar. Det finns möjligheter att själv påverka hur arbetet ska utföras och du har även en central roll under uppstart och implementering. Inledningsvis kommer huvudfokus vara att starta upp och implementera samverkansmodellen i samarbete med berörda parter. Att arbeta som SSPF-koordinator innebär att initiera samverkan för de unga som blir aktuella för SSPF, att sammankalla nätverk, upprätta åtgärdsplaner och ansvara för att de insatser som planeras följs upp. Arbetet som SSPF-koordinator innebär en hög grad av intern och extern samverkan samt kontinuerlig kontakt med de unga och deras familjer. I arbetet ingår även att göra kartläggningar samt identifiera risk- och skyddsfaktorer hos den unge och familjen. Som koordinator kommer du leda arbetet mellan de professioner som ingår i SSPF. Vidare innebär arbetet utåtriktat informationsarbete och löpande informationsspridning om SSPF i Orust kommun samt implementering av metoder och arbetssätt. Initialt är merparten av din arbetstid dagtid men i takt med att SSPF-arbetet implementearas kommer arbetsuppgifter även övergå i ett socialt fältarbete där helg- och kvällsarbete ingår. Om dig Du som söker är examinerad socionom eller har en annan akademisk examen som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Det är önskvärt med vidareutbildning eller erfarenhet inom nätverksarbete och familjebehandling samt erfarenhet från myndighetsutövande socialtjänst. Det är meriterande om du har särskilda kunskaper och/eller tidigare erfarenheter av arbete riktat mot ungdomar i missbruk, kriminalitet och/eller annat normbrytande beteende samt deras familjer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete med att driva processer framåt i samverkan. Det är viktigt att du är duktig på att skapa god relation till samverkansparter, till ungdomar och deras familjer och att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du tar dig an nya arbetsuppgifter med ett genuint intresse och tycker om samverkan och utmaningar. Du tycker det är spännande att få vara med och utveckla en ny verksamhet, du är nytänkande och kommer mer egna idéer. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling. Välkommen att söka ett spännande och utmanande arbete fullt av möjligheter! Övriga upplysningar: Arbetstid/varaktighet Heltid, tillsvidare Lön: Individuell lönesättning, ange löneanspråk Tillträdesdag: Enligt överrenskommelse Sista ansökningsdag: 2025-07-13 Körkort: B, tjänsten innebär tjänsteresor För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren. Vi tillämpar rökfri arbetstid. Inom vissa yrken i Orust kommun krävs utdrag ur belastningsregistret eller säkerhetsprövning. Det gäller alla som ska arbeta inom skolan, HR-, Ekonomienheten samt med direkt stöd till brukare inom sektor omsorg. Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: Orust.se Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Barnansvarig till ett mindre men väletablerat företag med cirka 10 anställda. Vi håller verksamhetens namn skyddat för att inte avslöja vilka orter vi verkar på. Arbetet utgår från ort i mellanskåne med placering på vårt kollektivboende. Tjänsten innebär en del resor med en av våra tjänstebilar till våra lägenheter på olika orter i mellan och sydvästra Skåne. ARBETSUPPGIFTER Rollen är viktig och du kommer ingå i ledningsgruppen. Ditt ansvarsområde innebär ett huvudansvar för barnperspektivet i vår verksamhet. Du ska säkerställa att barnet får en trygg och utvecklande miljö och att barnet får sina rättigheter tillgodosedda. Du ska upprätta rutiner och arbetssätt samt handleda behandlingspedagoger och kontaktpersoner i deras praktiska arbete med barnen. På kollektivboendet håller behandlingspedagoger i barngrupper för att avlasta mammorna och ditt ansvar kommer att vara att stötta behandlingspedagoger att planera dessa insatser. Du har ett ansvar för att boendet ska vara en trygg och säker plats för barnen, både fysiskt och emotionellt. Det ska finnas leksaker och sysselsättning för barn i olika åldrar. Boendet ska vara anpassat för barn och det ska finnas utrymme för lek och läxläsning. Barnansvarig ska ha kunskap i våldsutsatta barns behov och kunna visa empati och förståelse för trauma. Barnet har rätt till att bli lyssnad på och därför skall barnansvarig erbjuda samtal en gång i veckan om barnet har tillräcklig mognad för det. Som barnansvarig ska du handleda kontaktpersonerna i deras praktiska arbete mot barnen och deras föräldrar. Barnansvarig ska stötta kontaktperson att efter uppdragsgivarens vårdplan och tillsammans med barn och vårdnadshavare upprätta en genomförande plan för placerade barn. Genomförandeplan skall skrivas så snart uppdraget har kommit till den ansvarige. Barnansvarig ska ha kontinuerlig kontakt med barnhandläggarna på hemorten och tillsammans ska den stötta familjen till ett liv utan våld och hot. Du kommer arbeta nära föreståndaren på kollektivet, säkerhetsansvarig och verksamhetschef. KVALIFIKATIONER För tjänsten krävs att du har en socionomexamen samt erfarenhet av att arbeta med barn. Du har goda språkkunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och ett serviceinriktat förhållningssätt. Du har vana av att arbeta självständigt och har en god förmåga att organisera och prioritera dina arbetsuppgifter. Som person är du kommunikativ och professionell i ditt bemötande och ser värdet av att bygga relationer som skapar förtroende. Vi söker dig som trivs i din yrkesroll, är positiv och bidrar till ett gott arbetsklimat. Vi värdesätter att du som medarbetare är intresserad och bidrar till verksamhetsutveckling samt tar ansvar för din egen utveckling. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Det är meriterande om du är utbildad i samtal enligt trappan-modellen och föräldrautbildning så som COPE eller project support. Språkkompetens inom arabiska, persiska eller dari är meriterande. Vi kommer göra en sammanställning av ansökningar efter att ansökningstiden gått ut och kalla till intervjuer under vecka 30. Tjänsten tillsätts enligt överenskommelse med dig.
Psykiatriska öppenvårdsmottagningen i Sandviken är en allmänpsykiatrisk mottagning för invånare över 18 år. Vi ansvarar för att i den öppna psykiatriska vården bedriva insatser som främjar hälsa och ger ökad livskvalitet. Vi är cirka 35 medarbetare på mottagningen i Sandviken. Vår mottagning präglas av en god arbetsmiljö där vi har omsorg om varandra. Verksamheten genomsyras av ett gott bemötande, hög tillgänglighet och goda resultat. Psykiatriska mottagningen i Sandviken arbetar mot tre kommuner; Sandviken, Hofors och Ockelbo. Vi söker nu en kurator till ett vikariat till och med december 2026 på grund av studier. ARBETSUPPGIFTER Som kurator inom vuxenpsykiatrin står du för det psykosociala perspektivet i teamarbetet runt patienten. Du kommer att ingå i mottagningens behandlingsteam. Kuratorerna på mottagningen finns representerade i teamen men samarbetar också med varandra för ett utvecklat socialt arbete inom den specialiserade psykiatrin. I det dagliga arbetet ingår också att medverka i mottagningens och enhetens förbättringsarbete. Detta innebär att du har möjlighet att vara med och utveckla vården på mottagningen. Som kurator hos oss kommer du bland annat att arbeta med • att samordna insatser och samverka med andra vårdgivare runt patienten såsom exempelvis SIP • stödsamtal utifrån psykosociala belastningsfaktorer, uppmärksamma barns behov, anhörigstöd och psykosociala kartläggningar • barndomsanamneser inom diagnostikprocessen. Hos oss får du • personligt anpassad introduktion • arbeta i trygg arbetsgrupp där det alltid finns någon att rådfråga • individuell utvecklingsplan. Läs mer om våra förmåner: https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/jobba-i-region-gavleborg/dina-formaner/ KVALIFIKATIONER Vi söker en flexibel och engagerad person som trivs i nära samarbete med alla professioner i en omväxlande vardag. Du har en god samarbetsförmåga, är trygg i din yrkesroll, har ett genuint intresse för arbete med personer med psykisk ohälsa och du har förmåga att bemöta människor på ett professionellt och empatiskt sätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. I rollen som kurator ska du ha • socionomutbildning. För den här tjänsten är det meriterande om du är legitimerad hälso- och sjukvårdskurator, och om du har erfarenhet av myndighetsutövning och/eller biståndshandläggning. Före erbjudande om anställning har arbetsgivaren rätt att begära ett utdrag från belastningsregistret. ÖVRIGT Med 7 500 medarbetare är vi länets största arbetsgivare. Det ger oss styrka att driva utvecklingen framåt för ett livskraftigt Gävleborg. Vårt uppdrag är spännande och komplext. Oavsett vilken roll du har hos oss hjälper du invånarna i länet och gör nytta i samhället. Vi ligger i framkant i samhällsutvecklingen och satsar på att du som medarbetare ska få växa och utvecklas. Hos oss får du använda hela din kraft för att tillsammans med dina kollegor skapa framtidens Gävleborg. Hälso- och sjukvårdsnämndförvaltningens cirka 6500 medarbetare arbetar tillsammans för att ge länets invånare de bästa förutsättningarna för ett aktivt liv med ökad livskvalitet. Genom att tillhandahålla god och nära vård i hela länet lägger vi grunden för ett starkt och friskt Gävleborg. Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare: Vi har redan beslutat var vi vill synas med våra platsannonser samt vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa annonsplats eller tjänster för pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
I Svenljunga har vi den lilla kommunens fördelar; Nära till varandra, till idéerna och till besluten. Vi som arbetar här gör det för att vi vill ge bästa möjliga service till våra invånare. Som arbetsgivare värnar vi om din livskvalitet, för oss är det viktigt att du som anställd trivs och mår bra. Därför satsar vi på bra arbetsvillkor, ett gott ledarskap och uppmuntrar ditt engagemang. Vi värdesätter din unika kunskap och erfarenhet. Vi ser fram emot att du är delaktig i utvecklingsarbetet av våra verksamheter. Det händer mycket spännande utveckling i vår kommun och vår organisation. Nu fokuserar vi särskilt mycket på barn och ungdomar. Vi har genomfört vår största satsning på skolor någonsin och byggt två moderna skolor i södra kommundelen. Vår uppskattade Familjecentral får snart sällskap av en Barn- och ungdomscentral. Hos oss är vi stolta över vår kommun och vårt arbete. Svenljunga kommun - vi erbjuder det godaste livet! Du kommer att tillhöra Sociala Stödteamet i Svenljunga. Sociala Stödteamet arbetar på uppdrag av myndighet. Vi arbetar mot barn och familj, missbruk, LSS/ socialpsykiatri samt kommunens anhörigstöd. Vår vision; Sociala Stödteamet ska arbeta för att bli ledande inom socialt arbete! Alla medborgare, som kommer i kontakt med oss, skall få stöd som leder till en positiv förändring för den enskilde. Vi är med och förebygger och möjliggör ett självständigt liv! Sociala stödteamets medarbetare skall verka för den bästa arbetsmiljön som går att uppnå. Alla vill jobba med oss! ARBETSUPPGIFTER Som Samordnare i Sociala Stödteamet får du en nyckelroll i att skapa struktur, kvalitet och kontinuitet i en verksamhet som gör skillnad varje dag. Tjänsten innebär att du till viss del arbetar operativt med samma grunduppdrag som våra stödassistenter och stödpedagoger men din huvudsakliga roll är att vara enhetschefens förlängda arm och ansvara för att den dagliga driften fungerar smidigt. Du kommer att ha både administrativt ansvar och fungera som kontaktperson internt och externt. Rollen är dynamisk och innefattar både strategiskt och praktiskt arbete med fokus på samordning, handledning och kvalitetsutveckling. Dina arbetsuppgifter inkluderar bland annat: Ansvara för det dagliga flödet i verksamheten Fungera som kontaktperson mot interna och externa samverkansparter Tillsammans med enhetschef och samverkanspartner driva metod-, verksamhets- och kvalitetsutveckling Handleda och vara bollplank för kollegor i det dagliga arbetet Initiera kompetensutvecklingsinsatser och omvärldsbevakning Ansvara för social-dokumentation Planera och leda verksamhets-möten Vara en del av arbetet med bemanningsplanering Vara stöd i frågor kring SIP och lagstiftning Fördela inkomna ärenden i dialog med arbetsgrupperna KVALIFIKATIONER Har relevant högskoleutbildning såsom socionomutbildning eller annan likvärdig högskoleutbildning/erfarenhet som bedöms likvärdig Har god kunskap om våra målgrupper och det sociala stödområdet Är trygg i att ta egna beslut och gillar att strukturera och organisera Har mycket god samarbetsförmåga och är kommunikativ Har erfarenhet av handledning eller ledarskap inom liknande verksamhet Har god kännedom om SIP/Västbus och de lagar som styr området Är prestigelös, ansvarstagande och lösningsfokuserad ÖVRIGT Dina personuppgifter kommer att användas inom Svenljunga kommun och av personer som arbetar med rekrytering. Det är den nämnd som står för rekryteringen som är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av personuppgifter. Vill du veta vem det är som är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter kan du kontakta oss via [email protected] eller 0325-180 00. Syftet med behandlingen av personuppgifter är för att de ska användas för rekryteringsändamål. Den rättsliga grunden är samtycke för att kunna administrera och dokumentera rekryteringsprocessen. De uppgifter som kommer att lagras och sparas med anledning av överklagande förfarandet är uppgifter du själv angett, ditt CV, ditt personliga brev samt eventuell övrig information som du anger till oss. Vi gallrar dina uppgifter efter 2 år. Har du synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter eller om du anser att de står i strid med dataskyddsregelverken bör du informera oss snarast. Detta kan du göra genom att ta kontakt med oss via [email protected] eller 0325-180 00 eller vårt dataskyddsombud. Du kan också lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten ([email protected]). Enligt lag så är det krav att begära ut belastningsregister vid anställning inom skola/förskola och funktionshinder. Inför anställning är vi skyldiga att begära in ett aktuellt utdrag ur belastningsregistret. Om du vill läsa mer om dina rättigheter eller hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa det på vår webbplats. https://svenljunga.se/ovrigt/om-personuppgifter Varmt välkommen med din ansökan!
Vi på Åre kommun skapar förutsättningar för att alla som bor eller vistas här kan förverkliga sina drömmar. I vår storslagna fjällmiljö samsas förväntansfulla skidåkare med jordnära livskonstnärer. Det finns plats för dig också. Våra medarbetare utför Sveriges viktigaste jobb varje dag. Oavsett var i kommunen vi arbetar, är vi alla gemensamt till för Åre kommuns medborgare. Vi är många olika yrkeskategorier som arbetar i kommunen på olika arbetsplatser. Allas insatser behövs för att leverera god service och fortsätta utveckla verksamheterna och hela kommunen. Vi arbetar med att skapa värde och livskvalitet för våra kommuninvånare, våra företagare och besökare. Hos oss gör du skillnad, varje dag! I Åre kommun arbetar vi utifrån värdegrunden att vi är professionella, respektfulla och lyhörda. Som medarbetare i Åre kommun får du ta del av flera förmåner utöver din lön, se länk under övrigt. Åre kommun är en samisk förvaltningskommun och vi välkomnar sökande som har språklig och kulturell kunskap i samiska. ARBETSUPPGIFTER Socialförvaltningen i Åre kommun söker en socialt ansvarig samordnare (SAS). Du kommer ha en central roll i att säkerställa att verksamheten uppfyller lagar, föreskrifter och beslut och du initierar och driver förbättringsåtgärder när du ser att kvaliteten behöver höjas inom socialtjänstens verksamhetsområden. I Socialförvaltningen ingår avdelningarna Hemvård, Individ- och familjeomsorg, Funktionsstöd, Hälso- och sjukvård, Arbetsmarknad och Måltid. Socialförvaltningens arbete leds sedan 2021 av Malin Andersson. Din närmaste chef är socialförvaltningens stabschef. Du ingår i socialförvaltningens stab med förvaltningens övriga specialister. Vi arbetar med utvecklings- och kvalitetsfrågor och du kommer att ha ett nära samarbete med specialister, chefer och medarbetare för att vi tillsammans ska uppnå verksamheternas mål. Du samverkar med andra SAS:ar i dina nätverk och har tillgång till juridisk expertis vid behov. Kvalitetsarbete: Du stödjer verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt. Du granskar att processer för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är ändamålsenliga och väl fungerande. Rättssäker myndighetsutövning: Granska att den enskilde får sina behov prövade på ett rättssäkert sätt och att insatserna är av god kvalitet och individuellt utformade. Dokumentation: Granska att dokumentationen förs i enlighet med gällande lagar och föreskrifter, såsom socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM), och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Utreda: Ta emot och utreda rapporter enligt Lex Sarah kring missförhållanden eller risk för missförhållanden i verksamheter. Allvarliga missförhållanden ska anmälas vidare till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Även andra utredningsuppdrag förekommer. Kompetensutveckling: Uppmärksamma behovet av kompetensutvecklingsinsatser och samordna dessa för att säkerställa att socialförvaltningen har rätt kunskap och färdigheter. Du föreslår förbättringsåtgärder inom hela ditt specialistområde och stödjer cheferna i prioriteringen av dessa. Du fungerar ofta som ett nära stöd för både handläggare och chefer och kommer vara ett bollplank i svåra ärenden. Du skriver tjänsteskrivelser och föredrar ärenden kopplat till ditt specialistområde i nämnd. Vårt arbete utgår från förvaltningens kontor i Järpen. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen krävs en socionomexamen samt mångårig erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst, samt goda kunskaper i social dokumentation. Du har mycket goda kunskaper i relevant gällande lagstiftning och har god erfarenhet av att vägleda verksamheter med stöd av lagstiftningen. Du omvärldsbevakar kommande förändringar av relevant lagstiftning och initierar förändringsarbete när behov uppstår. Arbetet kräver att du är skicklig på att samarbeta. Vidare är du kommunikativ och kan förmedla information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du säkerställer att ditt budskap går fram och anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Som person är du analytisk och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du är strukturerad och kan arbeta självständigt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du tar ansvar för dina uppgifter, driver arbetet framåt, ser till att arbetet slutförs i tid och följer upp resultatet. ÖVRIGT Tjänsten är vakant under förutsättning att ingen övertalighet, behov av omplacering eller företräde finns i kommunen. Provanställning kan komma att tillämpas. Mer information om Åre kommun finner du på www.are.se Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Våra förmåner: https://are.se/foretag-och-jobb/jobba-pa-are-kommun/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/vara-formaner
Vi söker välutbildad personal med lämplig erfarenhet, som kan omsätta avancerad behandlingskunskap i den dagliga miljöterapin. Strukturer och metoder finns väl inarbetat – du står för innehållet i processen. GrödbyGården är ett behandlingshem för föräldrar och deras barn. Verksamhetens mål är att fördjupa relationen dem emellan, att hjälpa föräldern förstå sitt barns olika utvecklingsbehov och lära sig att tillräckligt väl möta dessa. Vi integrerar den jagstärkande miljöterapin med individuell psykoterapi. Vi tänker oss, att du är en person som tycker om att ta ansvar för ditt jobb; som är aktiv och gärna praktisk; att du stimuleras av en hög komplikationsgrad i arbetet och att du vill undvika att bedöma människor efter färdiga mallar eller schabloner. Din drivkraft har sin källa i tillfredsställelsen av att vara delaktig i klienternas utveckling och mognad och glädjen i att alla hjälps åt. Allas bidrag uppskattas utifrån klienternas nytta. Goda förutsättningar att i kliniska vardagen integrera och fördjupa teoretiska kunskaper i psykoterapi och utvecklingspsykologi. Vi har etablerat en sund företagskultur, där personalgruppen är klient- och arbetsinriktad. GrödbyGården är en platt organisation – kort avstånd till ledningen. Klienternas delaktighet är viktig för att nå behandlings- och utredningsmålen. Du ingår i ett arbetslag om 5 behandlare, får regelbunden extern handledning och har dessutom olika resurspersoner, som bidrar till att vi tillsammans ska nå målen i genomförandeplanen. Körkort. Lön efter överenskommelse. Rullande schema. Maila din ansökan till [email protected] Öppen för alla Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.
Föreståndare till Vintergården HVB – Gör skillnad varje dag Vintergården är ett HVB-hem beläget i natursköna Sunhultsbrunn med närhet till både skog och sjön Söljen. Här erbjuder vi en trygg och familjär miljö för flickor och pojkar i åldern 9–16 år med social problematik, fördelade på tre avdelningar med totalt 15 platser. Vi söker nu en trygg och engagerad föreståndare som vill vara med och leda, utveckla och kvalitetssäkra vårt viktiga arbete. Som föreståndare är du verksamhetens tillståndsbärare och har en central roll i att driva och vidareutveckla Vintergården HVB:s arbete i linje med lagstiftning, mål och riktlinjer. Arbetet sker nära verksamhetschefen och biträdande föreståndare. Exempel på arbetsuppgifter: Leda, planera och följa upp den dagliga verksamheten Bedöma placeringsförfrågningar Göra risk- och skyddsbedömningar samt kartläggningar Upprätta genomförandeplaner Ha vård- och behandlingsansvar enligt verksamhetens metoder Stötta och coacha medarbetarna i deras behandlingsarbete Arbetstider: Måndag–fredag dagtid, men kvälls- och helgarbete kan förekomma vid akuta händelser. Vi söker dig som är en stabil, tydlig och lösningsfokuserad ledare med ett stort engagemang för barn och unga i behov av stöd. Du är lyhörd, kommunikativ och har lätt för att skapa förtroendefulla relationer. Du har också: Relevant högskoleutbildning (t.ex. socionom, beteendevetare) Kunskap i socialrätt Erfarenhet av arbete med barn, unga och familjer inom socialtjänsten Tidigare ledarerfarenhet Erfarenhet av behandlingsarbete och evidensbaserade metoder God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift Meriterande är om du har: Erfarenhet från HVB-verksamhet för barn och unga Drivit utvecklings- eller förändringsarbete Ledarskapsutbildning Kunskap i metoder som MI, ART eller lågaffektivt bemötande Hos oss får du en arbetsmiljö med öppet klimat, stark sammanhållning och högt engagemang. Du kommer att få kollegor med olika bakgrund och erfarenhet som alla värdesätter humor, tillit och prestigelöshet. Du kommer att få möjlighet att påverka och vidareutveckla en meningsfull verksamhet där du gör skillnad varje dag! Om tjänsten Tillsvidareanställning på heltid Tillträde enligt överenskommelse Provanställning tillämpas, förlängs efter godkänd IVO-ansökan om tillståndsbärare Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas tidigare. Bakgrundskontroll och utdrag ur misstanke- och belastningsregister krävs
Vill du vara en del av ett arbetslag som brinner för att hjälpa utsatta barn och drivs av att utveckla familjehemsvården? Vill du dessutom få möjligheten att arbeta på ett företag med spännande utvecklingsmöjligheter, där glädje, engagemang och ansvar är ledord? Vi söker en driven och engagerad familjehemskonsulent till vår familjehemsenhet i Linköping. Är du en person som är socionom med god social förmåga, har erfarenhet av myndighetsutövning och handledning? Då kan det vara dig vi söker! Om tjänsten Humana är en ledande aktör inom svensk familjehemsvård. Vårt arbete genomsyras av engagemang, flexibilitet och beprövade metoder som bidrar till att säkerställa kvalitativa insatser. Vi har olika enheter och kontor för att komma nära våra familjehem som finns i hela Sverige. Som familjehemskonsulent kommer du att ingå i ett team med andra familjehemskonsulenter. Dina primära arbetsuppgifter består av att rekrytera och utreda nya familjehem, handleda familjehem och arbeta i förfrågningar från socialtjänsten som söker familjehem till barn och unga. I vårt arbete använder vi oss av forsknings- och evidensbaserade metoder som TryggFam och Connect. Du kommer även att vara en del av olika utvecklingsprojekt då vi ständigt granskar oss själva och för att säkerställa kvalitativ familjehemsvård. Vi har förtroendearbetstid vilket innebär att vi har frihet att planera vår tid samtidigt som det förväntas av oss att lägga viss arbetstid på kvällar och helger utifrån verksamhetens bästa. Beredskapstjänstgöring ingår. Exempel på arbetsuppgifter Rekrytera familjehem Stötta och handleda jour- och familjehem Utreda och utbilda familjehem Kontinuerligt rapportera vården skriftligt till kund Upprätta och hålla kontakt med kunder Delta i utvecklingsarbetet runt konsulentstödd familjehemsvård Om anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%, sex månaders provanställning tillämpas. Arbetet sker främst under dagtid men arbete under kvällar och helger kan förekomma. Tillträde sker enligt överenskommelse. Vem är du? För att trivas och lyckas i rollen behöver du ha lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer. Du har erfarenhet och kunskap om familjehemsvård som vårdform, samt en god förståelse för vad som krävs för att upprätthålla kvalitativa insatser. Som person måste du både känna dig trygg med att arbeta självständigt och med dina kollegor. Vi ser även att du har en positiv inställning till samarbete och att bygga starka relationer, både internt och externt. Arbetet är ständigt föränderligt vilket ställer krav på flexibilitet, struktur och förmågan att anpassa och prioritera sitt arbete därefter. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. För denna tjänst krävs det att du: har socionomexamen har B-körkort har tre års erfarenhet av myndighetsutövning Det är även meriterande om du: har erfarenhet av att arbeta i behandling och/eller handledning har erfarenhet av familjehemsvård har god dokumentationsförmåga har god kännedom om BBIC och Socialtjänstlagen Vi erbjuder Ett öppet arbetsklimat som genomsyras av glädje, engagemang och ansvar Engagerade, kompetenta och erfarna kollegor med god sammanhållning Tillgång till vår interna utbildningsportal och kompetenta handledare Ett utvecklande och varierande arbete Möjlighet att vara med och utveckla ditt egna arbete Förtroendearbetstid Möjlighet till förmånsbil Vad händer nu? Vi ser gärna att du ansöker snarast då vi går igenom urvalet löpande och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag. Vill du veta mer om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta oss! Välkommen med din ansökan! Kontaktuppgifter Enhetschef, Matilda Nordsjö, [email protected]
Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig! Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv. Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande. Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden Individ- och familjeomsorgen i Boden har en organisation som syftar till att arbeta med multikompetenta team som samverkar kring och med klienterna och familjerna för att ge stöd inom olika områden. Vi arbetar nära vårt samlade öppenvårdsteam och genom alla teamens nära samverkan bidrar det till en trygg likväl som utvecklande arbetsmiljö för medarbetarna. På Team Familj arbetar socialsekreterare med inriktning försörjningsstöd, familjehem, familjerätt/föräldraskap, missbruk/beroende/ohälsa samt barn och unga med målet att skapa en fungerande helhet för familjerna vi möter. ARBETSUPPGIFTER Arbetet består av socialt utrednings- och motivationsarbete med inriktning försörjningsstöd med målet att den enskilda ska bli självförsörjande. Uppgifterna är omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfulla. Teamets medarbetare är engagerade personer som drivs av att göra skillnad i sitt arbete. Du får ett nära stöd från kollegor och teamchef i det dagliga arbetet. Du har extern ärende- och processhandledning, regelbundna yrkesträffar med fokus på utveckling. Som nyanställd erhåller du en introduktionsplan anpassad efter dina behov som syftar till att ge dig en trygg inskolning på arbetsplatsen och de verktyg som du behöver i det dagliga arbetet. KVALIFIKATIONER Du som söker tjänsten har socionomexamen eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms adekvat. Erfarenhet inom myndighetsutövning är meriterande. Du är strukturerad och tycker om att samarbeta och samverka och har förmåga att arbeta självständigt och lösningsfokuserat. Du är positiv till utveckling av verksamheten tillsammans med dina kollegor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du som person är en teamspelare", du är ödmjuk och tolerant, kan båda lyssna in och inspirera andra. Ditt arbete präglas av god kvalité, ett gott bemötande och en hög servicenivå. Du kommer att arbeta såväl i akuta ärenden som mot planerade mål, vilket kräver ett flexibelt förhållningssätt med kollegor och chef nära som bollplank i din vardag. Du är bekväm med att ta initiativ och även fatta beslut och driva dina ärenden framåt. Vi strävar efter en jämn köns- och åldersfördelning och ser styrkan i mångfald. Det är viktigt att du uttrycker dig väl i svenskt tal och skrift. Det är meriterande om du har kunskaper i ytterligare språk och/eller erfarenhet av andra kulturer. B-körkort erfordras. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Support i e-rekryteringssystemet kan du få via 0771-693 693 Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välj ett jobb för att visa detaljer