Universitetslektor i landskapsarkitektur: förvaltning av urbana grönytor

Institutionen för stad och land Vid institutionen för stad och land bedrivs grundutbildning, forskarutbildning, forskning och samverkan på fem avdelningar: agrarhistoria, landskapsarkitektur, landsbygdsutveckling, miljökommunikation och avdelningen för statsvetenskap och naturresursförvaltning, där Sidas helpdesk för miljöbedömning och Centrum för biologisk mångfald (CBM) ingår. På institutionen finns också Centrum för naturvägledning (CNV). Institutionen är den största inom SLU för samhällsvetenskap, humaniora och design. Frågor om det hållbara nyttjandet av naturresurser och landskap är centrala i institutionens forskning, undervisning och samverkan. Vid institutionen är ca 180 personer anställda.   Läs mer här; www.slu.se/sol Ämnesbeskrivning Ämnet är landskapsarkitektur med inriktning mot förvaltning av urbana grönytor. Ämnesinriktningen är tvärvetenskaplig och fokuserar på hur man kan förvalta multifunktionella ytor i städer utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska aspekter. Arbetsuppgifter Universitetslektorn ska inom ämnet för anställningen • planera, leda och genomföra forskningsprojekt samt söka extern finansiering i konkurrens • bidra till den vetenskapliga utvecklingen inom ämnesgruppen landskapsförvaltning • publicera vetenskapliga artiklar av hög kvalitet • bedriva och utveckla undervisning och handledning inom främst landskapsarkitekt och landskapsingenjörsprogrammet, på grundnivå och avancerad nivå • delta i forskarutbildningen, som handledare och/ eller i kursmoment • kommunicera om forskning och forskningsresultat Behörighet Den sökande ska inom ämnet för anställningen • ha avlagt doktorsexamen inom disciplin med koppling till landskapsförvaltning, till exempel naturvårdsbiologi, miljöteknik, miljöpsykologi, miljöekonomi eller landskapsarkitektur. • ha bedrivit framstående tvärvetenskaplig forskning med koppling till landskapsförvaltning i syfte att utveckla kunskap som gynnar människors välmående, möjlighet till rekreation och biodiversitet, • ha visat förmåga att erhålla externa forskningsanslag och publicera i för ämnet viktiga tidskrifter • ha visat pedagogisk skicklighet inom undervisning på grundnivå och avancerad nivå inklusive handledning av studenter • ha goda kunskaper i svenska eller annat skandinaviskt språk • ha goda kunskaper i engelska Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning ska i första hand gälla graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning. Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten inom ämnet för anställningen beaktas • förmåga att självständigt initiera och bedriva framstående forskning samt publicera i vetenskapliga tidskrifter • erhållna externa forskningsmedel i konkurrens Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten inom ämnet för anställningen beaktas • erfarenhet av handledning och examination på alla nivåer i utbildningscykeln i för anställningen relevanta ämnen • förmåga att integrera forskning och ett vetenskapligt förhållningssätt i det pedagogiska arbetet Vidare beaktas skicklighet i att • samarbeta i projekt och undervisning inom akademin/högskolan • informera/kommunicera om forskning och utvecklingsarbete Praktisk erfarenhet av arbete med kopplingar till landskapsförvaltning är meriterande. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Anställningen erbjuds den som efter en kvalitativ helhetsbedömning bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla aktuella arbetsuppgifter samt bidra till en positiv utveckling av verksamheten. Att vara medarbetare vid SLU Vid SLU blir du en del av en levande forskningsmiljö som bygger på ett aktivt medarbetarskap. Som anställd vid SLU har du tillgång till en mängd förmåner (bl. a. svensk familjehälsovård, föräldraledighet och generösa betalda tjänstledighetspolicyer). Läs mer om förmåner på SLU här. SLU är ofta högt placerad i de olika universitetsrankningarna som görs världen över samt rankas som en av Sveriges mest attraktiva arbetsplatser. SLU Uppsala är belägen i Storstockholmsregionen och har en rik historia och kultur och är ett verkligt akademiskt och kulturellt nav. Läs mer om att flytta, bo och arbeta i Uppsala här. Sista ansökningsdatum: 2024-06-18 Placering/ort: Uppsala Omfattning: 100% Anställningsform: Tillsvidare Tillträde: Enligt överenskommelse Ansökan: Det är önskvärt att ansökan skrivs på engelska, eftersom ansökningarna kommer att bedömas av sakkunniga både i Sverige och utomlands. Till ledning för din ansökan finns SLU:s Anställningsordning för lärare vid SLU och Allmänna bedömningsgrunder vid anställning av lärare som du kan läsa här Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen nedan. Fackliga kontaktpersoner: https://internt.slu.se/min-anstallning/facket/kontaktpersoner/

18 april 2024
Sista ansökan:
18 juni 2024
Universitetslektor med inriktning mot redaktionell praktik

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion är en av Humanistiska fakultetens sex institutioner och har ca 100 anställda, varav ca 20 doktorander och ca 1 000 studenter. För mer information om institutionen se webben: http://lir.gu.se/.   Ämne  Litteraturvetenskap med inriktning mot redaktionell praktik.   Ämnesbeskrivning  I ämnet bedrivs undervisning på grund- och avancerad nivå, forskarutbildning och forskning i litteraturvetenskap och teaterstudier. Läs mer om programmet på institutionens hemsida: https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/redaktionell-praktik-litteraturvetenskapligt-kandidatprogram-h1red   Arbetsuppgifter  Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av undervisning i litteraturvetenskap på grund- och avancerad nivå, främst med inriktning redaktionell praktik. Även undervisning med inriktning mot litteratur och medier inom lärarutbildningarna i svenska kan bli aktuellt. I arbetsuppgifterna ingår forskning samt samverkan med det omgivande samhället, i synnerhet inom litteratur- och kulturområdet. Även administrativa uppgifter kan komma att ingå.   Behörighet  Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande kompetens, dels har visat pedagogisk skicklighet.   Bedömningsgrunder  Vid tillsättningen kommer vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet i lika mån. Vikt tillmäts även den sökandes administrativa meriter och förmåga att samverka med det omgivande samhället. Vid bedömning av de vetenskapliga meriterna kommer särskild vikt att läggas vid dokumenterad vetenskaplig skicklighet inom något eller några av följande områden: litterär offentlighet, litteraturkritik och/eller redaktionella processer. Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten kommer särskild vikt att fästas vid dokumenterad undervisning och utvecklingsarbete inom området för anställningen. Det gäller såväl praktiska som teoretiska moment, och en historisk räckvidd som inkluderar det samtida medielandskapet. Likaså kommer vikt att fästas vid dokumenterad skicklighet inom pedagogiskt ledarskap, förmåga att handleda studenter samt förmåga att samverka inom och över ämnesgränser. Egen erfarenhet av redaktionellt arbete och samverkan med kulturinstitutioner och kulturliv är meriterande. För anställning kommer den sökande att väljas som efter en helhetsbedömning bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra arbetsuppgifterna, driva utvecklingsarbete, samverka med övrig personal och bidra till en positiv utveckling av verksamheten.   God samarbetsförmåga är ett krav då vi arbetar i lärarlag. Vid tillsättningen kommer lämplighet i detta avseende särskilt att beaktas.   Övrigt I rekryteringsprocessen kan det bli aktuellt med provföreläsningar, intervjuer och referenstagning.   Övriga upplysningar om anställningen Om högskolepedagogisk meritering i enlighet med krav vid Göteborgs universitet (PIL101, PIL102 och PIL103) ej föreligger i samband med ansökan ska sådan valideras eller angiven utbildning genomföras inom ett år från anställningens början (https://pil.gu.se/resurser/meriter).   Anställning  Anställningsform: Tillsvidareanställning Omfattning: 100 % Placering: Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborg Tillträde: Enligt överenskommelse    Kontaktuppgifter för anställningen  Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta: Katarina Leppänen, Prefekt [email protected]   Fackliga organisationer  Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande    Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.   De publikationer som inte kan bifogas ansökan digitalt ska skickas till: Göteborgs universitet, Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Box 200, 405 30 Göteborg. Vänligen ange diarienummer på kompletterande handlingar.   Ansökan ska innehålla: Personuppgifter, intyg samt meritförteckning redovisad i fyra olika portföljer som bör inkludera en kort reflektion kring den egna verksamheten: vetenskapliga meriter med, pedagogiska meriter, samverkan med det omgivande samhället samt administrativa meriter. Utbildningsbevis, betyg och andra handlingar bifogas som vidimerade kopior. För humanistiska fakultetens anvisningar se: HFS-styrdokument-anvisningar övrig lärare ansökan-2018.pdf (gu.se) Utöver det som efterfrågas i fakultetens anvisningar ska den sökande även skicka in förslag dels på en kurs motsvarande 5 veckors heltidsstudier (7,5 hp) som den sökande skulle vilja ge i litteraturvetenskap för studenter på grundnivå inom området för anställningen, dels ett kursmoment eller workshop för studenter på avancerad nivå som inbegriper praktiskt redaktionellt arbete av något slag. Beskrivningarna ska motsvara max 2 500 tecken inkl. blanksteg. De ska presentera innehåll, syfte, examination samt pedagogisk uppläggning.    Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-05-31   Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

18 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Universitetslektor i psykologi

Jobba på en innovativ högskola där olika perspektiv möts! Högskolan i Halmstad skapar värden, driver innovation samt utvecklar människor och samhälle för framtiden. Ända sedan starten 1983 har Högskolan präglats av nytänkande och samverkan med samhället. Forskningen är internationellt välrenommerad och bedrivs till stor del i mångvetenskapliga forskningsprogram inom Högskolans två fokusområden: hälsoinnovation respektive smarta städer och samhällen. Högskolan har ett brett utbildningsutbud med många populära utbildningsprogram. Campus är modernt och välutrustat, och ligger nära både resecentrum och Halmstads trevliga stadskärna.  Högskolan i Halmstad söker nu en universitetslektor i psykologi till akademin för hälsa och välfärd.  Akademin för hälsa och välfärd Högskolan består av fyra tvärvetenskapliga akademier och den aktuella tjänsten är förlagd vid Akademin för hälsa och välfärd (HOV). Dina blivande kollegor är innovativa samhällsaktörer för hälsa och välfärd. Akademin har ungefär 120 anställda och består av tre avdelningar, avdelningen för hälsa och idrott där aktuell tjänst är placerad, samt avdelningen för hälsa och omvårdnad och avdelningen för samhälle och välfärd. HOV erbjuder utbildning på grund- och avancerad nivå, samt forskarutbildning inom området hälsa och livsstil. Forskningen inom akademin är mångvetenskaplig med målet att vara värdeskapande och bidra till ett gott liv i ett jämlikt och hållbart samhälle. https://www.hh.se/om-hogskolan/akademier/akademin-for-halsa-och-valfard.html Arbetsuppgifter De huvudsakliga arbetsuppgifterna avser undervisning, forskning, uppsatshandledning och administration. Undervisningen bedrivs huvudsakligen på svenska och inom psykologi med inriktning mot idrott och motion samt idrottsvetenskap, på grund- och avancerad nivå inom program och fristående kurser. I anställningen ingår även utvecklingsarbete av kurser på grund- och avancerad nivå samt på masternivå. Behov finns också för någon med intresse för ansvar av utbildningsadministration. Som forskare förväntas du bidra till forskningsprojekt av hög vetenskaplig kvalitet. Du förväntas samarbeta med andra forskare inom Högskolan i Halmstad, såväl med nationella och internationella partners där du aktivt bidrar till utvecklingen av avdelningen Hälsa och idrott. Kvalifikationer Behörig att anställas som lektor är dels den som har visat pedagogisk skicklighet och dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen (Högskoleförordningen 4 kap 4 §). Övriga kvalifikationer Doktorsexamen i psykologi inriktning idrott, motion och hälsa, idrottsvetenskap eller angränsande område med hög relevans för anställningen och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Erfarenhet av att bedriva undervisning, forskning och samverkan samt goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Därutöver behvöer du vara självgående, ha god samarbetsförmåga och vara strukturerad samt kunna inspirera andra.  Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en lektor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet av anställning gälla. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt första stycket (= den vetenskapliga kompetensen). Varje högskola bestämmer i övrigt själv vilka bedömningsgrunder som ska tillämpas vid anställning av lektor" (Högskoleförordningen 4 kap 4§). Högskolan i Halmstad har beslutat om följande övriga bedömningsgrunder vid anställning av lektor: - Ledarskapsförmåga och administrativ skicklighet samt - Förmåga att samverka med det omgivande samhället  Ansökan https://www.hh.se/om-hogskolan/jobba-hos-oss/att-soka-jobb-hos-oss.html Övrigt Om du som anställs inte har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller har motsvarande kunskaper, så ska kompetensen förvärvas inom två år från anställningens början på Högskolan i Halmstad. Vi värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande med olika bakgrund, kön, funktionalitet och inte minst livserfarenhet. https://www.hh.se/om-hogskolan/fakta-om-hogskolan.html https://www.hh.se/om-hogskolan/jobba-hos-oss Individuell lönesättning tillämpas, var god och ange ditt löneanspråk i din ansökan.  Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Välkommen med din ansökan!  Vi undanber oss all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser.

17 april 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Universitetslektor i litteraturvetenskap

Institutionen för kultur- och medievetenskaper tillhör Umeå universitets humanistiska fakultet och har omkring 70 anställda. En unik kombination av ämnesområden gör institutionen till en kreativ miljö i skärningspunkten mellan konst, kultur, litteratur och medier. På institutionen bedrivs internationellt erkänd forskning av hög kvalitet. För mer information, besök gärna: https://www.umu.se/kultmed Institutionen för kultur- och medievetenskaper utlyser en anställning som universitetslektor i litteraturvetenskap. Anställningen är på heltid, med start 2025-01-01 eller enligt överenskommelse. Beskrivning av arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår undervisning, handledning, examination och forskning. Anställningen avser i huvudsak undervisning och handledning på grund- och avancerad nivå i litteraturvetenskap och kreativt skrivande. Detta inbegriper förutom undervisning i litteraturhistoria och litteraturteori även undervisning i barn- och ungdomslitteratur, litteraturkritik och redaktionellt arbete, litteraturdidaktik samt undervisning inom ramen för lärarutbildningen. Kompetensutvecklingstid ingår och motsvarar 20% av arbetstiden. Behörighetsgrunder för anställningen Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen i litteraturvetenskap eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Goda kunskaper i svenska eller annat skandinaviskt språk samt engelska, både i tal och skrift, samt förmåga att undervisa på svenska eller annat skandinaviskt språk utgör ett krav för anställningen. Bedömningsgrunder för urvalet Som bedömningsgrunder räknas graden av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet inom områdena litteraturvetenskap och kreativt skrivande samt administrativ skicklighet. Den vetenskapliga skickligheten ska visas genom självständig vetenskaplig produktion. Kriterier vid bedömningen är: - bredd och djup i forskningen – kvalitet och omfattning - originalitet i forskningen - produktivitet - bidrag till det internationella vetenskapssamhället - uppdrag inom vetenskapssamhället - förmåga att i konkurrens erhålla externa forskningsmedel - samverkan med omgivande samhället Den pedagogiska skickligheten vid anställning som universitetslektor ska ha visats genom dokumenterad erfarenhet av undervisning på vetenskaplig grund inom högskolan. Kriterier vid bedömningen är: - förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt förmåga att handleda och examinera studenter på samtliga utbildningsnivåer - förmåga att variera undervisningsmetoder och examinationsformer i relation till förväntade studieresultat och ämnets karaktär - erfarenheter av samverkan med omgivande samhället i planering och genomförande av utbildning - medverkan i utveckling av lärandemiljöer, undervisningsmaterial och läromedel - ett reflekterande förhållningssätt till studenters lärande och den egna lärarrollen Kompetensen kan erhållas genom högskolepedagogisk utbildning, annan utbildning av relevans för undervisning inom högskolan och/eller dokumenterad, beprövad erfarenhet av undervisning inom högskolan. Till övriga bedömningsgrunder hör god samarbetsförmåga i lärarlag samt den kompetens och den lämplighet i övrigt som anses utgöra förutsättning för fullgott genomförande av arbetsuppgifterna. Avvägning mellan bedömningsgrunderna Lika stor omsorg ska ägnas prövningen av den pedagogiska som den vetenskapliga skickligheten. Särskild vikt ska tillmätas vetenskaplig och pedagogisk skicklighet inom områdena litteraturvetenskap och kreativt skrivande. Vid en avvägning mellan dessa två bedömningsgrunder ska de tillmätas lika stor vikt. Därutöver ska avseende fästas vid övriga bedömningsgrunder. Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet ska särskild vikt fästas vid forskningsskicklighet inom litteraturvetenskap och kreativt skrivande samt förmåga att ta självständiga forskningsinitiativ i form av medelsansökningar, symposier, antologiprojekt etc. Vikt ska även fästas vid vetenskaplig skicklighet inom litteraturens historia, estetik och teori. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska särskild vikt fästas vid bredd i ämneskompetens, bredd och engagemang i pedagogisk verksamhet, samt erfarenheter av undervisning i kreativt skrivande och litteraturkritik. Stor vikt ska fästas vid erfarenhet av kursansvar och kursutveckling samt pedagogiska förtroende- eller ledningsuppdrag. Vikt ska fästas vid administrativ skicklighet såsom administrativa förtroende- eller ledningsuppdrag och andra relevanta erfarenheter. Vikt ska även fästas vid erfarenhet av samarbete i lärarlag och den lämplighet i övrigt som anses utgöra förutsättning för fullgott genomförande av arbetsuppgifterna. Behörighets- och bedömningsgrunderna återfinns i Umeå universitets anställningsordning för lärare: https://www.umu.se/globalassets/fristaende-webbar/regelverk/personal-lika-villkor-och-arbetsmiljo/anstallningsordning--for-larare-vid-umea-universitet2.pdf Ansökan Ansökan ska vara inkommen senast 2024-05-22 via e-rekryteringssystemet Varbi. Alla handlingar ska lämnas in i elektronisk form. Uppgift om vilka handlingar som ska bifogas ansökan återfinns i Humanistiska fakultetens anvisningar för ansökningar om anställning och befordran:  https://www.aurora.umu.se/globalassets/dokument/enheter/humfak/for-vara-anstallda/personalfragor/humanistiska-fakultetens-anvisningar-for-ansokningar-om-anstallning-och-befordran-annonser-publicerade-from-240129.pdf För denna anställnings ska ingen projektplan/forskningsplan lämnas in. Övrigt Tillträde 2025-01-01 eller enligt överenskommelse. Arbetsort är Umeå och hög närvaro vid institutionen är ett krav. Närmare upplysningar om anställningen lämnas av prefekt Peter Henning, 090-786 78 11 eller [email protected] eller HR-samordnare Gustav Ljungqvist, 090-786 72 42 eller [email protected] Välkommen med din ansökan!

17 april 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Universitetslektor i etnologi

Institutionen för kultur- och medievetenskaper utlyser en anställning som universitetslektor i litteraturvetenskap. Anställningen är på heltid, med start 2025-01-01 eller enligt överenskommelse. Beskrivning av arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår både campusbaserad undervisning och nätundervisning i etnologi, utbildningsplanering och utbildningsadministration samt kompetensutvecklingstid motsvarande 20%. Undervisningen sker på både grund- och avancerad nivå. I arbetsuppgifterna ingår undervisning på fristående nätkurser i etnologi och även campusundervisning på det nya Etnologprogrammet. I arbetet ingår därutöver kollegialt arbete med kurs- och programutveckling, samt undervisning inom Lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna. Behörighetsgrunder för anställningen Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen i etnologi eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen Goda kunskaper i svenska eller annat skandinaviskt språk och engelska, både i tal och skrift, samt förmåga att undervisa på svenska eller annat skandinaviskt språk utgör ett krav för anställningen. Bedömningsgrunder för urvalet Som bedömningsgrunder räknas graden av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet inom området etnologi eller motsvarande samt administrativ skicklighet. Till övriga bedömningsgrunder hör god samarbetsförmåga samt övrig lämplighet som anses utgöra förutsättning för fullgott genomförande av arbetsuppgifterna. Den vetenskapliga skickligheten ska visas genom självständig vetenskaplig produktion. Kriterier vid bedömningen är: - bredd och djup i forskningen – kvalitet och omfattning - originalitet i forskningen - produktivitet - bidrag till det internationella vetenskapssamhället - uppdrag inom vetenskapssamhället - förmåga att i konkurrens erhålla externa forskningsmedel - samverkan med omgivande samhället. Den pedagogiska skickligheten vid anställning som universitetslektor ska ha visats genom dokumenterad erfarenhet av undervisning på vetenskaplig grund inom högskolan. Kriterier vid bedömningen är: - förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt förmåga att handleda och examinera studenter på samtliga utbildningsnivåer - förmåga att variera undervisningsmetoder och examinationsformer i relation till förväntade studieresultat och ämnets karaktär - erfarenheter av samverkan med omgivande samhället i planering och genomförande av utbildning - medverkan i utveckling av lärandemiljöer, undervisningsmaterial och läromedel - ett reflekterande förhållningssätt till studenters lärande och den egna lärarrollen. Kompetensen kan erhållas genom högskolepedagogisk utbildning, annan utbildning av relevans för undervisning inom högskolan och/eller dokumenterad, beprövad erfarenhet av undervisning inom högskolan.  Avvägning mellan bedömningsgrunderna Lika stor omsorg ska ägnas prövningen av den pedagogiska som den vetenskapliga skickligheten. Vid en avvägning mellan dessa två bedömningsgrunder ska den pedagogiska skickligheten tillmätas störst vikt. Särskild vikt ska tillmätas pedagogisk och vetenskaplig skicklighet. Stor vikt ska fästas vid administrativ skicklighet. Därutöver ska avseende fästas vid övriga bedömningsgrunder. Vid bedömning av vetenskaplig skicklighet ska särskild vikt fästas vid forskningsskicklighet inom etnologi eller motsvarande. Vikt ska även fästas vid uppvisad kunskap om aktuella teori- och metoddiskussioner med hög relevans för ämnet. Vid bedömning av pedagogisk skicklighet ska särskild vikt fästas vid bredd i ämneskompetens samt vid dokumenterade och fördjupade erfarenheter inom pedagogisk verksamhet. Stor vikt ska fästas vid erfarenhet av nätbaserad undervisning och vid undervisningserfarenhet inom lärarutbildningen. Stor vikt ska även fästas vid erfarenhet av program- och kursutveckling samt modul- och kursansvar. Vid bedömning av administrativ skicklighet ska särskild vikt fästas vid tidigare erfarenheter av administrativa uppdrag, samt förmåga att administrera och leda pedagogiskt utvecklingsarbete. Behörighets- och bedömningsgrunderna återfinns i Umeå universitets anställningsordning för lärare: https://www.umu.se/globalassets/fristaende-webbar/regelverk/personal-lika-villkor-och-arbetsmiljo/anstallningsordning--for-larare-vid-umea-universitet2.pdf Ansökan Ansökan ska vara inkommen senast 2024-05-22 via e-rekryteringssystemet Varbi. Alla handlingar ska lämnas in i elektronisk form. Uppgift om vilka handlingar som ska bifogas ansökan återfinns i Humanistiska fakultetens anvisningar för ansökningar om anställning och befordran: https://www.aurora.umu.se/globalassets/dokument/enheter/humfak/for-vara-anstallda/personalfragor/humanistiska-fakultetens-anvisningar-for-ansokningar-om-anstallning-och-befordran-annonser-publicerade-from-240129.pdf För denna anställnings ska ingen projektplan/forskningsplan lämnas in. Övrigt Tillträde 2025-01-01 eller enligt överenskommelse. Arbetsort är Umeå och hög närvaro vid institutionen är ett krav. Välkommen med din ansökan!

17 april 2024
Sista ansökan:
22 maj 2024
Biträdande universitetslektor i elektrokemi

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Kemiska institutionen vid LTH, Lunds universitet, rekryteringar en biträdande universitetslektor i elektrokemi med inriktning mot batterimaterial. Se annonsen i sin helhet på Lunds universitets hemsida.  LTH – Lunds Tekniska Högskola – är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare – varav många verkar inom världsledande profilområden – omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi – till nytta för världen. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

16 april 2024
Sista ansökan:
28 maj 2024
Universitetslektor i experimentell toxikologi

Institutionen för farmaceutisk biovetenskap • En del av något stort Institutionen för farmaceutisk biovetenskap är en interdisciplinär miljö där 10 forskningsområden arbetar för att bidra till bättre läkemedel och en friskare värld. Med laboratorier i hjärtat av Uppsala Biomedicinskt Centrum och Sveriges enda Farmaceutiska fakultet utgör vi en vital motor i utvecklingen av utbildning och forskning inom de farmaceutiska vetenskaperna. Mer information om institutionen och dess verksamhet finns på http://www.farmbio.uu.se./ Beskrivning av ämnesområdet Forskargruppen fokuserar på verkningsmekanismer bakom olika typer av negativa hälsoeffekter framkallade av läkemedel och andra typer av främmande ämnen. Vi utvecklar även metoder för att bättre kunna identifiera olika typer av toxiska effekter på cellulär nivå. Numer har vi framförallt projekt inom följande områden: Genetisk toxikologi, Reproduktionstoxikologi och Neurotoxikologi. Målet med vår forskning är att bidra med kunskap som leder till förbättrade faroanalyser och toxikologiska riskbedömningar. Vad gäller vår undervisning ansvarar vi för obligatoriska grundkurser i toxikologi på apotekar-, receptarie- och civilingenjörsprogrammen, samt ger även enstaka föreläsningar på andra program, som läkar- och biomedicinarprogrammen. Vi erbjuder 15 och 30 hp fördjupningsprojekt i toxikologi samt ger förnärvarande tre olika valbara/fristående distanskurser på temat läkemedelsbiverkningar och farmakovigilans, respektive läkemedel under graviditet och amning. Arbetsuppgifter Undervisning, administration och forskning inom ämnesområdet experimentell toxikologi och läkemedelssäkerhet. I undervisningen ingår ansvar för utveckling och genomförande av undervisning på grund-, avancerad- (distans- och campuskurser) och forskarnivå inom ämnesområdet. I uppgifterna ingår att ha kursansvar för några av institutionens kurser i toxikologi (såväl programkurser som valbara, och fristående kurser), samt delta i utveckling och genomförande av nätbaserade distanskurser. I arbetet ingår även att följa utvecklingen inom det egna ämnet och samhällsutvecklingen i övrigt. Inom tjänsten föreligger möjligheter till egen kompetensutveckling. Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetslektor är den som visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (3 § 4 kap HF). Enligt 5 § Anställningsordning för Uppsala universitet (AO) gäller som allmänt behörighetskrav för lärare att ha de personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl. Den vetenskapliga skickligheten ska ha visats genom självständiga forskningsinsatser som håller hög kvalitet. Den sökandes bidrag till det internationella och nationella vetenskapssamhället ska bedömas bland annat utifrån kvalitet och omfattning av vetenskaplig publicering. Kraven på internationell meritering ska bedömas med hänsyn till ämnets karaktär och specifika förutsättningar. (34 § AO) Den pedagogiska skickligheten ska ha visats genom meriter inom utbildning i enlighet med 22§ AO. En förutsättning för att pedagogisk skicklighet ska anses föreligga är genomgången, för verksamheten relevant, högskolepedagogisk utbildning, omfattande minst tio veckor, eller motsvarande kunskaper. Om det föreligger särskilda skäl kan den högskolepedagogiska utbildningen genomföras under de första två anställningsåren. (35 § AO) Den sökande ska ha dokumenterad förmåga att undervisa på svenska. Om särskilda skäl föreligger kan den som inte har förmåga att undervisa på svenska förutsättas erhålla denna förmåga inom två år. Särskild vikt kommer att läggas på personliga egenskaper. Observera att detta är en förkortad version av annonsen. För att se den fullständiga annonsen vänligen klicka på ”Ansök här” eller se Uppsala universitets hemsida: https://uu.se/jobb/ Länkar till relevanta regelverk och anvisningar Anställningsordning för Uppsala universitet https://www.regler.uu.se/digitalAssets/92/c_92570-l_3-k_anstallningsordning-reviderad-20210422.pdf Riktlinjer och bedömningsgrunder för rekrytering och befordran av lärare vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci https://www.regler.uu.se/digitalAssets/895/c_895286-l_3-k_medfarm-2013-1160-riktlinjer-och-bedomningsgrunder-for-rekrytering-rev-20200129.pdf Meritportföljer: Anvisningar för sammanställning av meriter och riktlinjer för meritvärdering vid rekrytering av lärare, Vetenskapsområdet för medicin och farmaci https://www.regler.uu.se/digitalAssets/721/c_721164-l_3-k_meritportfoljer---anvisningar-for-sammanstallning-av-meriter-och-riktlinjer-for-meritvardering-vid-rekrytering-av-larare.pdf Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde: Enligt överenskommelse. Anställningsform: Tillsvidareanställning. Provanställning kan tillämpas. Anställningens omfattning: 100 % Upplysningar om anställningen lämnas av professor Björn Hellman e-post [email protected] samt Ola Söderberg e-post [email protected] För frågor runt anställningen, kontakta administrativ chef Marina Rönngren tel 018-4714301 e-post [email protected] Välkommen med din ansökan senast den 2024-05-31, UFV-PA 2024/1197 Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

10 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Postdoktor i klimatologi: extrema vindar och framtida havsnivå

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för geovetenskaper har ca 80 medarbetare. Vi har kandidat- och mastersprogram i geovetenskaper och geografi samt forskarutbildning med flera geovetenskapliga inriktningar. Våra starka forskningsområden är klimatologi, ekosystemvetenskap, geologi och tillämpad geovetenskap. Institutionens strategi lägger tonvikt på vidare utveckling av geosystemvetenskap. Mer information hittar du på vår websida: www.gu.se/geovetenskaper Hur ser Nordeuropas kustlinje ut i framtiden? Stormigare, fler översvämningar? Klimatförändringar sker nu. Alla städer som ligger vid kusten måste anpassas för havsnivåhöjning och översvämningar under oväder. Och *du* kan bidra! I första delen av detta projekt, finansierat av FORMAS, fastställde vi med maskininlärning att lokala vindar är den process som mest påverkar Norra Europas havsnivåers variabilitet. I den andra delen, som också finansierats av FORMAS, kommer du med hjälp av multi-klimatmodell projektering och downscaling metoder beskriva framtidens vindar i Nordeuropa; hur och varför deras extrema värden har ändrats och kommer att ändras ytterligare. Vidare kommer du att använda deras relation med havsnivån för att förutse översvämningsrisken. Du kommer att vara ansvarig för klimatmodell analys. Du, troligtvis med en masterstudent som du kommer handleda, skall: 1) Identifiera lämpligheten av en serie av klimatmodeller för att studera vindar över Nordeuropa; 2) Kvantifiera de faktorer som på senare tid har påverkat vindar och havsnivå; 3) Använda den downscaling metod som du vill, t.ex. ”emergent constraint”, för att förutse ändringar i vindhastighet och extrema vindar i Nordeuropa under de kommande decennierna;  4) Skapa översvämnings- eller vindkraft-prognos, eller andra prognoser som du är intresserad av och som är nyttiga för projektet och samhället. Eftersom en postdoktor måste kunna jobba självständigt är du välkommen att använda en annan metod än vad som föreslagits ovan.  I arbetsuppgifterna ingår att kommunicera forskningsresultat av hög kvalitet i engelsktalande vetenskapliga publikationer och delta vid internationella konferenser.  Du bör också vilja handleda kanditat- eller mastersstudenter, utveckla dina pedagogiska kvalifikationer, och kommunicera med publik. Att söka dina egna forskningsbidrag kommer att uppmuntras och stödjas.  Kvalifikationer  Du som söker ska ha: • avlagt din doktorsexamen senast för tre år sedan (mellan 1:a april 2021 och 31:a juli 2024); • avlagt din doktorsexamen inom tillämpad teknik, fysik, geovetenskap (klimatologi, meteorologi eller fysisk oceanografi), eller vad arbetsgivaren bedömer som närliggande områden, och du bör ha viss erfarenhet av klimatdataanalys; • erfarenhet av hantering och analys av stora multidimensionella data med avancerad statistik och/eller maskininlärning, samt färdigheter i programmering med t.ex. Matlab, Python eller R. • publicerat i peer-reviewed tidskrifter eller rapporter där klimatmodeller och avancerad klimatdataanalysmetoder används för att undersöka en forskningsfråga; • tillräckligt goda engelskakunskaper, skriftligt och muntligt, för att kunna jobba i vår internationella arbetsmiljö. Erfarenhet av satellit altimetri och/eller hög upplösning atmosfär reanalys är meriterande.  Anställning  Anställningen är tidsbegränsad på heltid i två år, med placering vid institutionen för geovetenskaper. Anställningen kan förlängas i ytterligare ett år, beroende på på bland annat prestation och finansiering. Tillträde enligt överenskommelse, men vi ser gärna att det sker under september eller oktober 2024.  Kontaktuppgifter för anställningen  Project leader (climate models, sea level), Dr Céline Heuzé [email protected] Project leader (wind), Prof Deliang Chen [email protected]  Ansökan  Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal. Ansökan ska skrivas på engelska och innehålla: • ett personligt brev med en förklaring om varför du söker, • ett CV (max 2 sidor) med en publikationslista (ingen begränsning), samt namn och kontaktuppgifter till två referenspersoner, där en bör vara din doktorandhandledare, • ett certifikat / dokument som bekräftar ditt disputationsdatum, om du inte disputerat ännu. Ansökan ska vara inkommen senast: 2024-05-20 Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten. Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

10 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Lektorer i pedagogik med inriktning mot förskola

Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. På högskolan finns drygt 13 500 studenter, cirka 80 program och 340 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också polisutbildning och lärarutbildning med interkulturell profil. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar. Södertörns högskola har bedrivit lärarutbildning sedan 1998. Från och med 2006 erbjuds lärarutbildning avsedd för samtliga verksamhetsområden, från förskola till gymnasium. Två program leder till förskollärarexamen, fyra till grundlärarexamen och två till ämneslärarexamen. Lärarutbildningen har två profilområden, interkulturalitet och bildning. Lärarutbildningen vid Södertörns högskola består av två avdelningar, en för pedagogik och didaktik och en för lärarutbildning, estetiska lärprocesser och kritiska romska studier. Pedagogikämnet ingår även i lärarutbildningens forskarutbildningsområde, Utbildningsvetenskapliga studier. Förskollärarutbildningen på Södertörns högskola präglas av en interkulturell profil och en bildningsprofil. Utbildningen är organiserad i två program, ett ordinarie och ett erfarenhetsbaserat. Det är en dynamisk och kreativ utbildningsmiljö i utveckling. För närvarande har förskollärarutbildningen sammanlagt ungefär 1000 studenter i de båda programmen. Du kommer att vara anställd på pedagogikämnet och arbeta mot förskollärarutbildningen. Lektor i pedagogik med inriktning mot förskola Vill du vara med och utveckla vår forsknings- och undervisningsmiljö inom förskolepedagogik/didaktik här på Södertörns högskola? Vi söker nu dig som är disputerad och har dokumenterad erfarenhet av forskning inom förskolans område, samt erfarenhet av undervisning på förskollärarutbildning. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna innefattar undervisning, handledning av självständiga arbeten, kursansvar och kursutveckling på förskollärarprogrammen. I anställningen ingår 30% forskning under en treårsperiod. Forskningen ska riktas mot fältet förskolans pedagogik och didaktik. Arbete med ansökningar om externa forskningsmedel uppmuntras. Som lektor ser vi gärna att du verkar för internationalisering och samverkan med det omgivande samhället. I anställningen som lektor ingår även samverkan med/inom lärarutbildningen. Även administrativa arbetsuppgifter kan förekomma (exempelvis utvecklingsarbete eller olika uppdrag inom lärarutbildningen). Undervisning bedrivs främst på svenska men undervisning på engelska kan förekomma. Behörighet Behörig att anställas som lektor i pedagogik med inriktning mot förskola är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen i pedagogik med förskolepedagogisk eller -didaktisk inriktning, eller annat för anställningen relevant ämne eller har motsvarande vetenskaplig kompetens. Den sökande ska ha genomgått högskolepedagogisk utbildning om minst 7,5 högskolepoäng eller ha motsvarande kompetens. Den sökande ska i övrigt ha de personliga förmågor som behövs för att fullgöra anställningen väl och för att kunna företräda högskolan så att det gagnar verksamheten. För denna anställning krävs att den sökande behärskar undervisning på svenska. Vetenskaplig skicklighet visas genom vetenskapliga publikationer inom det aktuella ämnesområdet, deltagande i forskningsprojekt, forskningssamarbeten, samverkansuppdrag, bidrag till ämnesområdets utveckling, samt genom uppdrag som sakkunnig, redaktör eller motsvarande. Pedagogisk skicklighet visas genom undervisning av hög kvalitet och i betydande omfattning, deltagande i pedagogiskt utvecklingsarbete, ett självreflekterande förhållningssätt till studenters lärande och erfarenheter samt den egna lärarrollen, samverkansinitiativ, forskningsanknytning av högre utbildning och utveckling av kurser. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en lektor ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. För denna anställning ska vetenskaplig och pedagogisk skicklighet viktas lika. För denna anställning har dessutom nedanstående bedömningsgrunder fastställts (i rangordning). Nedanstående punkter ska vara dokumenterade.  • Vetenskaplig skicklighet i form av egen forskning inom förskolepedagogisk eller -didaktisk inriktning eller motsvarande • Skicklighet i att undervisa vid förskollärarutbildning eller motsvarande erfarenhet • Förskollärarexamen • Erfarenhet av att undervisa och bedriva utvecklingsarbete inom förskola • God samarbetsförmåga • Samverkansskicklighet För fullständig information om behörighet samt kriterier för bedömning av behörighet och bedömningsgrunder se Södertörns högskolas anställningsordning. Anställningen Anställningen är tillsvidare på heltid med tillträde 2025-01-01 eller enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Ansökan Sista ansökningsdag är 2024-06-05. Ytterligare upplysningar David Gunnarsson, studierektor, 08-608 43 38, [email protected] Niclas Månsson, biträdande avdelningsföreståndare och ämnesprofessor i pedagogik, [email protected], 0763151097 Viktor Hasselgren, HR-specialist, 073-714 12 96, [email protected] Välkommen med din ansökan! På vår hemsida sh.se/ledigajobb finns en mall för ansökan som den sökande behöver följa. Publikationer som åberopas ska bifogas i ansökan. En ansökan som inte är komplett eller inkommer till Södertörns högskola efter sista ansökningsdag kan komma att avvisas. Den aktuella anställningen gäller under förutsättning att anställningsbeslutet vinner laga kraft. Fackliga kontaktpersoner: SACO: [email protected] ST: [email protected] SEKO: Henry Wölling tel: 08 -524 840 80, [email protected] Södertörns högskola har gjort ett medvetet medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

5 april 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Universitetslektor i fysik med inriktning mot experimentell partikelfysik

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Arbetsbeskrivning Den nya universitetslektorn kommer huvudsakligen befatta sig med forskning och handledning av doktorander. De viktigaste arbetsuppgifterna för tjänstens innehavare kommer att vara: Förstärka ATLAS-gruppens forskningsaktiviteter.  Handleda ATLAS-doktorander samt examensarbeten.  Vidareutveckla egna forskningsintressen, gärna med kopplingar till andra inriktningar.  Undervisa fysikstudenter i grundutbildningen eller på avancerad nivå beroende på behov och tjänsteinnehavarens bakgrund och intressen.  Samarbete med samhället i stort, t ex genom utåtriktad verksamhet. Här finns även möjlighet att delta i befintliga EU-nätverksprojekt. Bidra till utvecklingen av forskning, undervisning, och handledning på avdelningen. Vi förväntar oss att den nya läraren redan har eller tar på sig en ledande roll inom sin forskningsexpertis. Arbetsuppgifternas innehåll, liksom fördelningen mellan forskning och undervisning kan komma att förändras över tiden.  Den anställde förväntas kunna bygga upp aktiv forskning inom ämnesområdet och angränsande ämnesområden, vilket också innebär ett aktivt arbete med att söka extern finansiering och med att utveckla samarbete med såväl enheter inom universitetet som med andra statliga myndigheter och organisationer som arbetar med liknande frågeställningar. Behörighet Behörig att anställas som universitetslektor är den som har visat pedagogisk skicklighet och har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen (enligt högskoleförordningen 4 kap 4§).  Särskild behörighet för denna tjänst är att den sökande ska ha avlagt doktorsexamen i fysik med inriktning experimentell partikelfysik eller motsvarande ämne, samt relevant erfarenhet under tiden som doktorand eller därefter. För anställningen krävs högskolepedagogisk utbildning om minst fem veckor eller att motsvarande kunskaper inhämtats på annat sätt. I särskilda fall kan undantag göras från detta krav. För lärare vid Lunds universitet gäller som allmänt behörighetskrav att vara lämplig för och ha den förmåga i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Bedömningsgrunder Sökande kommer framför allt att bedömas med avseende på dokumenterad vetenskaplig skicklighet och relevans för utlysningen. Sökande ska presentera sin nuvarande forskning samt en forskningsplan för de närmsta åren.  Vid bedömningen är det ett krav att den sökande: Har god erfarenhet från internationella forskningssamarbeten. Har erfarenhet att utföra innovativ forskning med fokus på partikelfysiken vid LHC-experimenten. Har god erfarenhet av dataanalys i experimentell partikelfysik. Har god erfarenhet av och färdighet i datorprogrammering och Linuxbaserade system. Har erfarenhet av undervisning på grundläggande och/eller avancerade nivå. Har erfarenhet av handledning av examensarbetare och doktorander. Har mycket goda kunskaper i engelska i tal och skrift och med god kommunikativ förmåga. Vid bedömningen är det meriterande att den sökande: Har demonstrerad förmåga att erhålla extern finansiering inom områden som är relevanta för tjänsten. Har erfarenhet av att leda dataanalys i experimentell partikelfysik. Har erfarenhet av att kommunicera vetenskap och forskningens betydelse för samhället. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Vid tillsättningen kommer hänsyn att tas till Lunds universitets anställningsordning. Vi förväntar oss att en icke svenskspråkig befattningshavare inom tre år förvärvar tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna undervisa och kommunicera med universitetets olika organ på detta språk. Ansökans utformning och innehåll  Vi rekommenderar att din ansökan skrivs på engelska, då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga. Ansökan redovisas enligt naturvetenskapliga fakultetens instruktioner för sökande till läraranställning. Ladda upp som PDF-filer i rekryteringssystemet. Vid Naturvetenskapliga fakulteten bedrivs forskning och utbildning inom biologi, astronomi, fysik, geovetenskap, kemi, matematik och miljövetenskap. Verksamheten bedrivs vid åtta institutioner samlade inom norra universitetsområdet. Fakulteten har ca 1 500 studenter, 330 forskarstuderande och 700 anställda. Fysiska institutionen är en av Lunds universitets största institutioner med cirka 400 anställda. Institutionen är gemensam för naturvetenskaplig och teknisk (LTH) fakultet. Vid institutionen finns sju forskningsavdelningar och ett antal större forskningscentra. Forskningen vid institutionen omfattar ett brett spektrum av modern fysik. www.fysik.lu.se Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

5 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024