Biståndshandläggare till AST-teamet i Huddinge
Huddinge kommun
Biståndsbedömare m.fl.

I Huddinge kommun arbetar vi för att skapa ett hållbart samhälle, där natur, teknik och god service samspelar. Huddinge är en stor Stockholmskommun med cirka 6 400 medarbetare och fler än 110 000 invånare. Hos oss känner du dig trygg, delaktig och stolt när vi med kraft gör skillnad, varje dag! Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och omsorg för personer med funktionsnedsättningar. Vi arbetar förebyggande med stöd, insatser och myndighetsutövning till barn, ungdomar, familjer, vuxna, äldre och personer med funktionsnedsättning. Vårt uppdrag är att öka individers förutsättningar att leva under så bra levnadsvillkor som möjligt samt att stärka individer till att leva ett självständigt liv. Vi är en socialtjänst som ligger i framkant i preventionsarbetet och i omställningsarbetet till en än mer lätt tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. Till Socialförvaltningen i Huddinge kommun söker vi nu en biståndshandläggare till AST och Förebyggande.Tjänsten är heltid, Tillsvidare med tillträde efter överenskommelse.VerksamhetsbeskrivningSektionen Bistånd och Förebyggande består av totalt tre enheter: AST och förebyggande, LSS-barn och Unga och LSS-Vuxen. Enheten AST- och förebyggande består av fyra biståndshandläggare, en anhörigsamordnare, en anhörigkonsulent, två uppsökare och en koordinator. En av våra medarbetare går vidare till nya utmaningar och vi söker nu en driven och engagerad biståndshandläggare som vill bli en del av vårat team! Enheten AST och förebyggande ansvarar för det förebyggande arbetet samt att, utifrån gällande lagstiftning, utreda och besluta om insatser inom funktionshinderområdet. Kontoret ligger centralt i Huddinge centrum, nära restauranger, pendeltåg och busstation.Målet är en rättssäker myndighetsutövning med god service och hög kvalitet. Vår arbetsplats kännetecknas av gott samarbete och ett öppet klimat där vi ser varandra som viktiga resurser för att kunna utvecklas och nå våra mål. Enheten präglas av engagemang, driv och god sammanhållning. Vi värdesätter varandras kunskap och strävar gemensamt efter att ständigt utveckla vårt arbete för att säkerställa en rättssäker myndighetsutövning med god service där individens behov är i centrumOm arbetetAST-gruppen ansvarar för att utreda och besluta om insatser enligt två lagrum, LSS och socialtjänstlagen (SoL). Målgruppen är personer mellan 18-64 år med autismdiagnos utan samtidig intellektuell funktionsnedsättning. Som biståndshandläggare i AST-gruppen utreder du bland annat insatserna boendestöd, biträde av kontaktperson, daglig verksamhet och bostad med särskild service. Som medarbetare hos oss förväntas du delta i enhetens utvecklingsarbete som kan innebära att förbättra eller föreslå nya arbetssätt, införa nya rutiner och bidra till kompetensutveckling. Arbetet är självständigt och ställer krav på förmåga att fatta egna beslut. Du har egen delegation på flertal insatser. I rollen ingår att fatta beslut, göra regelbundna uppföljningar och säkerställa att rätt beslut fattas i rätt tid. För stöd i det dagliga arbetet finns kollegor, chefer och en verksamhetsjurist. Varje vecka hålls ärendedragningsmöten där du får möjlighet att diskutera olika frågeställningar och ärenden tillsammans med dina närmsta kollegor. Vi erbjuder även extern handledning. Din profilVi söker dig som är utbildad socionom eller har annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att bli framgångsrik i arbetet som biståndshandläggare krävs att du är stabil och trygg i dig själv, bidrar till ett gott samarbetsklimat samt är empatisk och tydlig i mötet med brukare. Viktigt är också att du har ett gott omdöme och att du driver ditt arbete på ett strukturerat och självständigt sätt.Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Intervjuer kan komma att påbörjas under annonseringstiden.Kvalifikationer- Socionomutbildning eller annan relevant akademisk utbildning- God datorvana samt förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift- Strukturerad och tydlig, med förmåga att organisera och prioritera arbetet- Goda kunskaper om gällande lagstiftning och kännedom om funktionshinderområdetMeriterande- Erfarenhet av myndighetsutövning- Erfarenhet av socialt arbete inom funktionshinderområdet- Erfarenhet av bildkommunikation, dokumentation i Lifecare/ Procapita och utredningsmetodiken IBICB-körkort är en fördel.Förmåner För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag.  https://www.huddinge.se/formaner (https://www.huddinge.se/formaner) Upplysningar Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta: Stephani Chamoun, Enhetschef AST och Förebyggande, 08-535 316 98 Välkommen in med din ansökan!

29 juni 2025
Sista ansökan:
14 juli 2025
Stödassistent, Herrgårdsvägen 7
Umeå kommun
Vårdare, boendestödjare

Gruppboendet på Herrgårdsvägen är ett särskilt boende med sex brukare som har olika typer av funktionsnedsättningar och varierande grad av självständighet. Varje brukare bor i en egen fullvärdig lägenhet med tillgång till gemensamt kök och vardagsrum. Verksamheten har ett starkt fokus på att främja individens självständighet vilket är något som genomsyrar samtliga arbetsuppgifter. Vi söker nu en trygg stödassistent! Dina arbetsuppgifter Du ger stöd i vardagen till personer med psykiska och/eller intellektuella funktionsnedsättningar. Ditt arbetssätt kännetecknas av flexibilitet, kontinuitet och trygghet. Du erbjuder individuellt anpassat stöd – både socialt och praktiskt – utifrån varje individs behov. Genom ett metodiskt, långsiktigt och målinriktat arbetssätt bidrar du till att stärka brukarens förmågor, delaktighet och inflytande. Tillsammans med brukarna skapar du en trygg hemmiljö och en meningsfull vardag. Arbetsuppgifterna innefattar även olika typer av administration såsom planering av stöd, dokumentation, journalföring samt upprättande av genomförandeplaner. Uppföljning och utvärdering av arbetet kommer vara en naturlig del i verksamheten. Vi ställer höga krav på förmågan att upprätta och hålla överenskommen struktur i verksamheterna.   Arbetsuppgifterna kan även innefatta personlig omvårdnad samt hantering av läkemedel. Samverkan sker mellan olika verksamheter inom funktionshinderomsorgens särskilda boenden.  Arbetstiderna är förlagda dag/kväll/helg och journatt (sovande natt). Om dig  Du har en god förmåga att samarbeta och har ett professionellt bemötande mot brukare, anhöriga och andra aktörer. Du är engagerad och har en vilja att dela våra värderingar och jobba mot uppsatta mål samt att arbeta med ständiga förbättringar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Eftersom vår verksamhet präglas av många olika aktiviteter, är det viktigt att du har god initiativförmåga och kan fatta självständiga beslut. Vi vill att du har förutsättningar att aktivt delta i fysiskt ansträngande moment, såsom tränings- och badaktiviteter, i enlighet med verksamhetens behov.  För att du ska kunna kommunicera med brukare, anhöriga och kollegor, skriva och ta del av vårddokumentation samt erhålla medicindelegering krävs det att du har goda kunskaper i det svenska språket i både tal och skrift. Krav: Examen från Vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig B-körkort Simkunnig Meriterande: Erfarenhet av arbete inom funktionshinderomsorgen Övrigt: För att säkerställa att de personer som kallas till intervju är de som bäst matchar det vi söker, använder vi urvalsfrågor. Urvalsfrågorna utgår från kraven och meriteringarna som ställs för tjänsten och du besvarar frågorna i samband med din ansökan. Det är därför viktigt att du svarar på urvalsfrågorna. OBS! Har du skyddade personuppgifter? Vänligen kontakta Rekryteringssupport på 090-16 10 99 eller på [email protected], så hjälper de dig med en säker ansökningsprocess. Urval och intervjuer sker löpande, varmt välkommen med din ansökan! Om Umeå kommun Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss? Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter.  Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

29 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Boendestödjare

BoCare erbjuder boendestöd för vuxna på uppdrag av Linköpings kommun. Vi söker nu en boendestödjare till vår arbetsgrupp i Linköping med start i mitten av augusti eller efter överenskommelse. Vi söker dig som är socialpedagog, behandlingsassistent, undersköterska eller har en likvärdig utbildning och som har erfarenhet av liknande arbete. Körkort är ett krav. Arbetet som boendestödjare riktar sig till personer från 18 år med kognitiva, psykiska, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och/eller med skadligt bruk och beroende som upplever väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter inom olika livsområden. Väsentliga svårigheter innebär sänkt livskvalitet, allvarlig funktions- och aktivitetsbegränsning när det gäller vardagsliv, yrkesliv och sociala relationer, ökad suicidrisk och undvikande beteende. Boendestödjaren stödjer den enskilde i att planera, genomföra och att vara delaktig i vardagssysslor. Boendestöd utförs i individens hemmiljö, ordinärt boende eller på annan plats. Boendestödjaren arbetar med, inte åt, den som behöver stöd att strukturera vardagen, hitta goda rutiner och träna vardagssysslor. Boendestödet präglas av en rehabiliterande inriktning med målet att stötta individen till ett självständigt liv. Stödet kan ges genom att bistå med planering, igångsättning av aktiviteter, vid vård- och myndighetskontakter eller underlätta brytande av social isolering; exempelvis genom ADL-träning eller social träning och tar sin utgångspunkt i tilldelat uppdrag. Arbete sker enligt individuellt upprättat schema. Uppgifter som ingår i det dagliga arbetet Löpande journalföring för alla aktiviteter rörande klientarbete Arbete med klienten i eller utanför dennas bostad i enlighet med uppdrag Kontaktmannaskap innefattande: löpande remittentkontakt, uppstarts-, uppföljnings- och avslutsbesök samt upprättande av genomförandeplan och kvartalsrapport samt schemaplanering med klienten Delta i handledning och APT Bemanning av telefonväxel vid kontorstjänst Dagligt upprätthållande och underhåll av gemensamma utrymme, fordon och verksamhetens material Arbeta efter och följa företagets ledningssystem och miljöledningssystem Ev särskilt tilldelat ansvarsområde såsom fordonspark, Treserva verksamhetsombud, skyddsombud eller dylikt Övrigt behjälplig där verksamheten kräver det Arbetet utgår från Ett självständigt liv (ESL) - socialpedagogisk metodik Motiverande samtal (MI) - samtalsmetod för förändringsprocesser Lågaffektivt bemötande - förebygga problemskapande beteende Feedback Informed Treatment (FIT) - dialogstöd för uppföljning av mående och allians Boendestödjaren samverkar med andra huvudmän och andra insatser som är aktuella i ärendet.

29 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Vill du göra skillnad för våra elever? Skolsociala teamet söker dig!
Stenungsunds kommun
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum. Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord. Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten. Stenunsgund har ett sedan ett knappt år tillbaka ett spännande målsökande samarbete mellan grundskolan, centrala- barn och elevhälsan och enheten för familjestöd – ett skolsocialt team! Då en av våra socialpedagoger har en föräldraledighet att se fram emot söker vi hennes ersättare under 18 månader. ArbetsuppgifterSkolsociala teamet arbetar i operativ samverkan för våra barn och elever. Genom att arbeta främjande, förebyggande och åtgärdande är teamet tillsammans med lärare och elevhälsan delaktiga i att skapa en tryggare skolgång för alla elever. Teamet är organiserat i mindre team kopplade till kommunens olika skolor. Insatser planeras och påbörjas när rektor, i samråd med enhetschefen för skolområdet, identifierar ett behov. Som medarbetare i det skolsociala teamet kommer du att: • Arbeta operativt ute på våra skolor – i klasser, grupper och kring enskilda elever • Samarbeta, samordna och samverka • Stötta och vägleda elever och vårdnadshavare • Arbeta med förebyggande och främjande insatser på såväl individ- och gruppnivå som tex information eller utbildning till föräldragrupper, kompetensutveckling för personal eller erbjuda aktiviteter för grupper av elever KvalifikationerVi söker dig med adekvat utbildning, erfarenhet och personlig lämplighet för uppdraget!Vi ser då att du: • Har en examen som socialpedagog, behandlingspedagog, socionomexamen eller annan högskole- eller universitetsexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig (t.ex. examinerad socialpedagog eller examen inom beteendevetenskap, minimum yrkeshögskola) • Erfarenhet av skolsocialt arbete/elevhälsoarbete och har ett relationellt perspektiv på elever i skolsvårigheter • Ett genuint intresse för barn och unga och deras nätverk • Har B-körkort För att lyckas med uppdraget är det viktigt att du: • Har förmåga att skapa och bibehålla relationer med elever och vårdnadshavare samt professionella kontakter – allt i en professionell kontext • Trygg i att ha svåra samtal samt olika roller i möten • Kan arbeta strukturerat och systematiskt både i det dagliga operativa arbetet samt i systematiskt kvalitetsarbete – i det initiativförmåga och god självledarskapsförmåga • Är en lagspelare som tilltalas av att arbeta i team • Är flexibel och lösningsorienterad • Har en god empatisk förmåga och är lyhörd för andras perspektiv Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet utöver utbildningskrav. Det är också av vikt att du har möjlighet att påbörja anställningen senast 1 oktober. Tjänsten är ett vikariat på ca 18mån. Planerade intervjdatum är: 26/8 & 1/9

29 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
LSS handläggare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning
Södertälje kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Myndigheten för personer med funktionsnedsättning tillhör Omsorgskontoret i Södertälje kommun. Omsorgskontoret består av en myndighetsdel såväl som utförarorganisation inom verksamhetsområdena äldre och funktionsnedsättning. Nu söker vi en LSS-handläggare till myndigheten för personer med funktionsnedsättning.   Myndigheten för personer med funktionsnedsättning består av en resultatenhetschef, fyra gruppledare, 25 LSS-handläggare samt två kontaktsekreterare. Vi erbjuder en spännande arbetsplats med stora utvecklingsmöjligheter. Här har du möjlighet att som LSS-handläggare göra karriärsteg och få utökad delegation enligt omsorgskontorets delegationsordning. Hos oss finns även kollegialt lärande som är en del av introduktionen där medarbetare med utökad delegation utbildar nyanställda i de olika biståndsbedömningarna inom Socialtjänstlagen [SoL] samt Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade [LSS]. På myndigheten har du även möjlighet att delta och vara aktiv i olika kompetenshöjandeforum, och du kommer vara en viktig del i myndighetens utveckling. Vi använder oss av verksamhetssystemet Pulsen combine och har individens behov i centrum [IBIC] som arbetsmetod. Dina arbetsuppgifter Vill du arbeta som LSS-handläggare? Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med personer med funktionsnedsättning. I arbetsuppgifterna som LSS-handläggare ingår att du informerar, utreder och fattar beslut enligt delegationsordningen i individärenden enligt SoL eller LSS samt följer upp beviljade insatser. I rollen som LSS-handläggare ingår att samverka med olika verksamheter, såsom barn- och ungdom, socialpsykiatri, missbruk, regionen och skolan. Vi ser därför gärna att du har ett ödmjukt förhållningssätt, har en god kommunikationsförmåga och är bra på att samarbeta. Som LSS-handläggare förväntas du också vara en del i förbättringsarbetet på vår myndighet. Arbetet vi gör tillsammans har sin utgångspunkt i ett professionellt och respektfullt bemötande. Bilden av vår arbetsplats skapas i varje möte, och som medarbetare hos oss är du vårt ansikte utåt. Vem är du? Du är ansvarstagande och duktig på att strukturera och planera ditt arbete. Du är analytisk och har förmågan att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Du har ett ödmjukt förhållningssätt och ett gott bemötande till klienter och anhöriga. Du värdesätter samverkan med samverkanspartners. Du är engagerad, motiverad och nytänkande vilket innebär att du använder din kunskap och dina förmågor för att utveckla verksamheten. Krav: - Socionomexamen, juristexamen eller annan universitet- eller högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - Behärskar svenska väl i tal och skrift och har en god dokumentationsförmåga - Goda datorkunskaper - B-körkort Meriterande: - Dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS/ SoL - Erfarenhet av att arbeta med IBIC som arbetsmetod - Erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Pulsen combine Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi erbjuder dig Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt. Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner - Ett utvecklande och intressant uppdrag   - Goda möjligheter till kompetensutveckling    - Årsarbetstid som är en modell för flexibel arbetstid  - Friskvårdsbidrag - Handledning - Möjlighet att byta semesterdagstillägg mot lediga dagar Välkommen till oss! Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

29 juni 2025
Sista ansökan:
25 juli 2025
Stödpedagog till LSS-boendet Ängen
Marks kommun
Behandlingsassistenter och socialpedagoger m.fl.

Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också. Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och tusentals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar. ARBETSUPPGIFTER Vill du göra verklig skillnad varje dag, då kan du vara den vi söker! Som stödpedagog på LSS-boendet Ängahagsgatan arbetar du verksamhetsövergripande både strategiskt och praktiskt för att stärka kvaliteten i våra insatser. Du kommer att vara ett metodstöd för kollegorna i det dagliga arbetet, samt att du kommer att bidra till en lärande kultur där vi kontinuerligt utvecklar arbetssätt som stärker individens självständighet. Syftet med ditt arbete är att stärka brukarens självständighet, delaktighet och livskvalitet utifrån varje individs behov och förutsättningar. Stödpedagogens fokus ligger i att bedriva ett arbete som höjer kvaliteten på hela arbetsgruppens arbetssätt i syfte att främja självbestämmandet och autonomin hos de personer vi ger stöd åt och skapa förutsättningar för dem att leva ett så självständigt liv som möjligt. Som stödpedagog kommer du att: • Bidra till att skapa en trygg, meningsfull och strukturerad vardag för brukarna genom tydliga rutiner och ett pedagogiskt förhållningssätt. • Implementera och följa upp arbetssätt baserade på bl. a tydliggörande pedagogik, AKK samt lågaffektivt bemötande. • Arbeta systematiskt med att kvalitetssäkra social dokumentation enligt Socialstyrelsen och Marks kommuns riktlinjer. • Planera, dokumentera och följa upp insatser i samverkan med kollegor och enhetschef. • Vara ett stöd till övriga kollegor i det pedagogiska arbetet och bidra till att höja den pedagogiska kompetensen i arbetsgrupperna. • Samverka med brukarens nätverk, såsom anhöriga, gode män, hälso- och sjukvård, samt andra interna- och externa aktörer. • Ha delegerade HSL-uppgifter så som läkemedel-/insulin-/sond-delegering. Arbetstiden är förlagd i form av dag-, kväll-, & helg-tjänstgöring. KVALIFIKATIONER För att bli aktuell för tjänsten krävs det att du har en avslutad stödpedagogsutbildning, eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du skall även ha tidigare erfarenhet av arbetet inom funktionsstöd. B-körkort är ett krav för tjänsten. Vi söker dig som har: • Ett professionellt bemötande och en positiv människosyn. • Förmåga att hantera utmanande situationer på ett tryggt och lösningsfokuserat sätt. • Ett genuint engagemang för att stödja individers utveckling och självständighet. • Förmåga att se möjligheter snarare än hinder. • God samarbetsförmåga och en prestigelös inställning i teamarbete. • Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift, då tjänsten innefattar social dokumentation. • Tidigare erfarenhet & god kunskap i lågaffektivt bemötande, tydliggörande pedagogik samt erfarenhet av AKK.      Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Intervjuer sker löpande! ÖVRIGT Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle. I våra tjänster lägger vi stor vikt vid din personliga lämplighet. Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten. Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete- och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Det är också enkelt att pendla hit från exempelvis Göteborg, Borås och Varberg. Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

29 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Handläggare Vuxen till Socialtjänsten i Sotenäs
Sotenäs kommun
Socialsekreterare

I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet.  Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid.  Verksamhet Omsorgsförvaltningen omfattar förvaltningens samtliga enheter Handläggare Vuxen till Socialtjänsten Vill du vara med och forma framtidens socialtjänst? Vi söker en engagerad, handläggare till socialtjänsten i Sotenäs. Du får en central roll i en verksamhet i förändring i linje med den nya socialtjänstlagen, där vi går från separata roller för handläggare och behandlare till ett mer integrerat arbetssätt. Om rollen Som handläggare arbetar du med både myndighetsutövning och behandlingsinsatser. Du utreder, planerar och följer upp insatser samt samverkar med externa aktörer. Då du kommer att ingå i ett mindre team är det viktigt att du är samarbetsinriktad. Du kommer att arbeta med frågor kopplade till skadligt bruk och beroende, och bidra till att individer får rätt stöd på vägen mot ett hållbart och självständigt liv. Arbetet kräver att du är lyhörd, trygg i dig själv och har förmåga att möta människor i utsatta livssituationer. Vi söker dig som: Har relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Har erfarenhet av myndighetsutövning och/eller behandlingsarbete inom socialtjänsten. Har god samarbetsförmåga och ett professionellt förhållningssätt. Har erfarenhet av eller särskilt intresse för arbete med missbruks- och beroendefrågor. Ser vikten av ett respektfullt bemötande gentemot de individer vi möter Är kommunikativ, lösningsorienterad och trygg i komplexa situationer. Vi erbjuder: Ett meningsfullt och utvecklande arbete där du gör skillnad. En arbetsplats som främjar samverkan, innovation och kontinuerligt lärande genom kollegialt utbyte och reflektion. Stöd och handledning för att du ska känna dig trygg i din roll.   Välkommen med din ansökan!   Om du som sökande har frågor om den utannonserade tjänsten eller av särskilda och speciella skäl inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system - kontakta kontaktperson för respektive annons. Säkerhetsprövning En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.    Krigsplacering En anställning hos oss kan omfattas av krigsplacering vilket du få information om i de fall det blir aktuellt. Sotenäs - havets kommun Sotenäs ligger längst ut mot Västerhavet mitt i Bohuslän mellan storstäderna Göteborg och Oslo. I kommunen bor ca 9 000 människor i kustsamhällen som Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Bovallstrand, Hovenäset och Malmön. Fördelarna med att arbeta och leva i Sotenäs kommun är många: Sveriges vackraste natur, havsnära bostäder, bra skolor, möjlighet till en aktiv fritid och en trygg kommun.   Information till kandidatförmedlare, rekryteringskonsulter och annonssäljare Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser

29 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Operativ fritidsutvecklare med inriktning mot aktivitetslotsning
Eslövs kommun
Fritidsledare m.fl.

Vi söker dig som vill göra verklig skillnad för barn och unga i Eslöv och som brinner för att skapa möjligheter till en meningsfull och aktiv fritid. Ditt uppdrag Med den nya socialtjänstlagen tydliggörs kommunens ansvar för att arbeta mer förebyggande och främja skydds- och friskfaktorer i barn och ungas liv. En meningsfull fritid och delaktighet i samhället är viktiga faktorer för att stärka barns möjligheter att må bra och utvecklas positivt. I Eslövs kommuns Kultur- och fritidsförvaltning arbetar vi därför aktivt för att fler barn och unga ska komma i rörelse, hitta ett sammanhang och känna tillhörighet. Vi söker nu dig som vill vara med och forma en ny roll – en konkret och viktig funktion som skapar broar mellan barn och unga, deras familjer, föreningslivet och kommunens verksamheter. Du arbetar nära människor och får möjlighet att kombinera operativt arbete med utveckling och samordning. Rollen innebär att både vägleda barn och unga till aktiviteter och gemenskap, ofta i samverkan och i dialog med föräldrar, och att vara delaktig i att ta fram en lokal modell för hur vi på ett hållbart och effektivt sätt kan arbeta med förenings- och aktivitetslotsning. Fokus ligger på tidiga insatser och samverkan över organisationsgränser. Dina arbetsuppgifter • Delta i att utveckla och etablera en lokal modell för förenings- och aktivitetslotsning. • Vägleda barn och unga, i samverkan och dialog med vårdnadshavare, till meningsfull fritid och socialt sammanhang. • Identifiera barn och unga med behov av stöd för att komma i aktivitet. • Skapa, utveckla och underhålla samarbeten med föreningar, organisationer och andra aktörer som erbjuder aktiviteter med syftet att de ska kunna ta emot, inkludera och stötta barn och unga på ett tryggt och hållbart sätt. • Medverka i det förebyggande arbetet tillsammans med andra kommunala verksamheter som skola och socialtjänst. • Arbeta både operativt och samordnande – du är delaktig i det praktiska arbetet, men har också en viktig roll i att utveckla strukturer och följa upp insatser genom att samla in och använda statistik och annan information för att utveckla arbetet framåt.  Din erfarenhet Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning, gärna med inriktning mot folkhälsa, socialt arbete, pedagogik eller annan utbildning som är relevant för arbete med barn och unga i samverkan med föreningsliv och civilsamhälle. Har du en högskoleutbildning inom dessa områden ser vi det som meriterande. Du har också relevant och sammanhängande yrkeserfarenhet av att arbeta med barn och unga, där du haft en tydlig roll i att samverka med exempelvis föreningsliv, kommunala verksamheter såsom skola, socialtjänst eller fritid, samt andra aktörer i civilsamhället. Det är viktigt att du har arbetat professionellt med dessa frågor, inte enbart genom praktik, ideellt engagemang eller tillfälliga projekt, även om sådan erfarenhet kan vara ett värdefullt komplement. Är det här du? Är lyhörd, samarbetsinriktad och har ett stort engagemang för barn och ungas rätt till delaktighet och meningsfull fritid. Du har lätt för att skapa kontakt, bygga relationer och arbeta nära både civilsamhälle och offentlig verksamhet. Du trivs i ett uppdrag där det praktiska mötet med människor är lika viktigt som att bidra till helheten. Vi erbjuder Hos oss på Kultur- och fritidsförvaltningen möts du av ett öppet och engagerat arbetsklimat där idéer tas på allvar och där vi hjälps åt för att göra skillnad på riktigt. Vi är stolta över vår nära samverkan med föreningslivet, vår kreativitet i vardagen och det genuina engagemanget för barn och ungas rätt till en meningsfull fritid. Här får du både frihet att tänka nytt och stöd att lyckas. Om arbetsplatsen Kultur- och fritidsförvaltningen i Eslövs kommun består av flera verksamhetsområden – bibliotek, kulturskola, allmän kultur- och evenemangsverksamhet, ungdomsverksamhet, medborgarhus och badverksamhet. Tjänsten är placerad inom enheten Idrott och fritid, som arbetar nära det lokala föreningslivet, ansvarar för idrottsanläggningar och hallar, samt stöttar och utvecklar föreningsverksamheten i kommunen. Övrigt Vi kommer att hålla inledande intervjuer 27/8 och den 29/8. Vi uppskattar om du kan planera din tillgänglighet efter detta. Varför arbeta i Eslövs kommun? Ta del av det och läs mer om hur det är att arbeta i Eslövs kommun på vår hemsida; https://eslov.se/arbete-och-arbetsmarknad/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare/ (https://eslov.se/arbete-och-arbetsmarknad/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare/) För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vid problem med ansökan var god kontakta Visma support 0771-693 693 Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i Kontaktcenter på Gröna Torg 2. Märk din ansökan med Rekryteringsavdelningen och annonsens referensnummer. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

29 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Vi söker en engagerad familjebehandlare till IFO barn och familj
Arboga kommun
Socialsekreterare

Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också.Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för barnfamiljer i Arboga kommun. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person och också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa.   Beskrivning Individ- och familjeomsorgen söker en familjebehandlare till öppenvården barn och familj. Målgrupp är barn och unga (0–21 år) samt deras familjer. På vår arbetsplats möts myndighetsutövning, behandlingsinsatser, förebyggande och uppsökande arbete under ett och samma tak – alltid med barnets bästa i fokus. Tjänsten innebär att ge stöd och insatser både med och utan behovsprövning. Det kan bland annat handla om föräldrar som önskar stöd i sin föräldraroll, ungdomar som behöver bryta ett kriminellt beteende eller droganvändande eller familjer som behöver få till fungerande rutiner för att få vardagen att gå ihop. Den arbetsgrupp du kommer att tillhöra leds av en teamledare och består av sex familjebehandlare, en projektanställd förebyggande familjebehandlare samt en skolsocionom som ingår i ett skolsocialt team. Familjebehandlargruppens arbetsområde är brett och innebär enskilda samtal, såväl som familjesamtal, föräldragrupper och barngrupper samt informationsträffar och samverkansmöten med externa aktörer inom skola, BUP med mera. Med en bred målgrupp är arbetet varierande, det finns också möjlighet till spetskompetens i gruppen även om alla medarbetare har ansvar för hela gruppens arbetsområde.  Du dokumenterar i vårt verksamhetssystem Lifecare.  Vad kan vi erbjuda dig? Du kommer till en fungerande arbetsgrupp med ett nära ledarskap som arbetar aktivt med utvecklingsfrågor. På enheten barn och familj arbetar också teamledare, mottagningssekreterare, socialsekreterare, familjerättssekreterare, barnföljare och familjehemssekreterare.  När du börjar din tjänst hos oss får du en anpassad introduktion oavsett om du har lång erfarenhet eller är nyexaminerad. Du får stöd i introduktionen av egen mentor, teamledare och chef, allt för att du ska få en så bra start som möjligt hos oss. Det finns en upparbetad struktur för regelbundet stöd som ärendedragningar och extern handledning.  Egenskaper Som person är du mogen, trygg, ansvarsfull, uthållig och stabil. Du har förmåga att bibehålla fokus även i stressade situationer. Du tar initiativ till utveckling samt möter utmaningar och nya förutsättningar med ett positivt förhållningssätt. Du har förmåga att arbeta självständigt och i nära samverkan med andra.  Kvalifikationer Du har socionomexamen eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har erfarenhet av arbete inom socialtjänsten/behandlingsarbete. Meriterande är vidareutbildningar avseende evidensbaserade behandlingsmetoder inom barn och familj och missbruksbehandling. Har du erfarenhet av att leda barngrupper och föräldragrupper är det ett plus. Vidare är det värdefullt om du har erfarenhet av att leda nätverksmöten. Du har kunskap om BBIC och Signs of safety. Du är van att arbeta och dokumentera med datorbaserat verksamhetssystem. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort krävs samt ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister. Arbetstid och omfattning Heltid. Anställningen är tillsvidare. Dagtid, viss oregelbunden arbetstid kan komma att ingå. Tillträde 2025-09-01 eller enligt överenskommelse.  Lön Månadslön och individuell lönesättning tillämpas.Arboga kommun erbjuder dig bland annat friskvårdsbidrag. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-07-20. Urval sker fortlöpande så välkommen med din ansökan redan idag!   Vi undanber oss all kontakt från annonserings- och bemanningsföretag i rekryteringen!

29 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Ekonomihandläggare/biståndshandläggare
Stockholms kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Vill du göra skillnad i Stockholmarnas vardag, och jobba i en spännande och växande stadsdel? Hos oss får du utvecklas och växa med uppgiften. Vi arbetar för att hitta nya innovativa arbetssätt för ett hälsosamt och meningsfullt åldrande. Till stöd för detta har vi ett innovationscentrum med framstående välfärdsteknik inom vård och omsorg. Tillsammans arbetar vi för att vara ett stadsdelsområde i en trygg stad att växa upp, leva och att åldras i. Välkommen till oss En av våra medarbetare går snart i pension och vi söker därför en ekonomihandläggare/biståndshandläggare till ett varierat och meningsfullt arbete. Tjänsten är placerad på Enheten för administration och ekonomi inom Avdelning funktionsnedsättning socialpsykiatri äldreomsorg. Vi erbjuder Som ekonomihandläggare/biståndshandläggare hos oss erbjuder vi dig bland annat: Sommararbetstid (förkortad arbetstid under perioden maj-augusti) Möjlighet till flexibel arbetstid Möjlighet att delvis arbeta hemifrån Möjlighet att växla semesterdagstillägget mot fler semesterdagar Friskvårdsbidrag Din roll I din roll som ekonomihandläggare/biståndshandläggare arbetar du huvudsakligen med avgifts- och fakturahantering. I uppdraget ingår bland annat att: Säkerställa att den enskilde debiteras rätt avgift och att rätt ersättning betalas till utförare. Attestera fakturor. Handlägga ansökan om utökat förbehållsbelopp och reducerad hyra. Hantera avstämning/utbetalning av hemvårdsbidrag. Handlägga överklagan gällande avgifter. Bidra med kunskap och kompetens till biståndshandläggare för att säkerställa ekonomiska processer inom avdelningen. Ta fram underlag i samband med revisioner och granskningar. Du kommer ingå i en grupp med andra ekonomihandläggare/biståndshandläggare som har samma arbetsuppgifter. Gruppen stöttar och täcker upp för varandra vid behov. Din kompetens och erfarenhet Du som söker ska ha: Socionomexamen. Erfarenhet av arbete som biståndshandläggare. Goda datorkunskaper. Goda kunskaper i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. För att lyckas i rollen är du stabil, noggrann och strukturerad. Du tar ansvar för ditt arbete och driver uppgifter framåt. Vidare har du en förmåga att styra om och prioritera arbetsuppgifter utifrån nya omständigheter. Eftersom du kommer arbeta i en grupp tillsammans med andra ekonomihandläggare/biståndshandläggare är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga. Enheten för administration och ekonomi Enheten för administration och ekonomi är en ny enhet inom myndighetssidan på Avdelning funktionsnedsättning, socialpsykiatri, äldreomsorg från och med den 1 april 2025. Enhetens uppdrag är främst att ge stöd i administrativa och ekonomiska processer till beställarenheterna inom avdelningen. Enheten ansvarar för verksamhetsuppföljning enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade på uppdrag av socialförvaltningen och äldreförvaltningen. Enheten handlägger även ärenden om färdtjänst, riksfärdtjänst och kommunalt bostadsbidrag för personer med funktionsnedsättning samt i övrigt förekommande administrativa och ekonomiska processer som tidigare innefattats inom de båda beställarenheterna. Enheten leds av en enhetschef. På enheten arbetar administrativa assistenter, biståndshandläggare, ekonomihandläggare, verksamhetscontroller ekonomi samt verksamhetscontrollers uppföljning. Övrigt Vi rekryterar utan personligt brev för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030. För att få arbeta hos Stockholms stad med äldre och personer med funktionsnedsättning i deras hem måste du visa ett utdrag från belastningsregistret. Utdraget ska inte vara äldre än 6 månader från utfärdande datum.

29 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025