HR-chef
Sök bland 58 lediga jobb som HR-chef och börja ditt nya yrkesliv idag!
Epiroc is a leading productivity partner for the mining, infrastructure and natural resources industries. With cutting-edge technology, Epiroc develops and produces innovative drill rigs, rock excavation and construction equipment, and provides world-class service and consumables. The company was founded in Stockholm, Sweden, and has passionate people supporting and collaborating with customers in more than 150 countries. Learn more at www.epirocgroup.com. HR Operations Manager Vi söker dig som bygger starka relationer, inger förtroende och har modet att driva förändring. Med din kompetens, ditt engagemang och ditt utvecklingsfokus blir du en viktig kraft i vårt arbete med att forma framtidens HR – nära verksamheten och tillsammans med ett erfaret team. Låt oss accelerera transformationen. Tillsammans. Bli en del av vårt team Epiroc Rock Drills AB är den största privata arbetsgivaren i Örebro med över 3 000 anställda och konsulter, och spelar en viktig roll inom Epiroc-koncernen. Som vår nya HR Operations Manager kommer du att ha en nyckelroll i att fortsätta vår resa som en av Sveriges mest attraktiva och spännande arbetsgivare. Ditt team består av cirka tio HR-specialister som stöttar divisionerna vid Epirocs sex operativa områden i Örebro i alla HR-processer. Vi är ett starkt och kunnigt team som arbetar nära tillsammans och hjälper varandra när det behövs. Ditt uppdrag Som HR Operations Manager på Epiroc Rock Drills AB leder du ett stort, kompetent och engagerat HR Operations-team och fungerar som den centrala länken mellan HR och den operativa verksamheten. Du ansvarar för att omsätta affärsstrategier till konkreta People & Leadership-initiativ, i en komplex och internationell matrisorganisation. Rollen innebär ett nära samarbete med General Managers, HR VPs, fackliga parter och andra HR-chefer inom Epiroc. Du ingår i ledningsgruppen för Epiroc Rock Drills AB och har ett övergripande ansvar för implementering av strategiska HR-projekt, utveckla samarbete med partners, fackliga relationer. Du är motorn i att driva utvecklingen av framtidens HR. I rollen kommer du att: • Skapa framtidens HR byggt på innovation och samarbete i en nära dialog med de operativa verksamheterna. • Leda och utveckla HR Operations-teamet, motivera och coacha framtidens HR ledare. • Driva och implementera strategiska och operativa HR-planer. • Utveckla samarbete och övergripande ansvar för fackliga relationer byggt på samverkan och ledarskap. • Utveckla och innovera effektiva HR-processer. • Kommunicera och informera till olika intressenter, både internt och externt. • Nära samarbete med övriga HR-chefer inom Epiroc. Placering och resor Denna tjänst är placerad i Örebro. Resor förekommer vid behov. Ansökan och kontaktinformation Vi uppmuntrar dig att skicka in din ansökan via vår karriärsida så snart som möjligt, men senast den 3 augusti 2025. För frågor om tjänsten, vänligen kontakta: Rekryterande chef, Jonas Albertsson, Managing Director, Epiroc Rock Drills AB, [email protected] Rekryteringsspecialist, Maria Tedsjö, [email protected] Under semesterperioden har vi begränsad möjlighet att svara på dina frågor men vi återkommer till dig vecka 32 då vi är tillbaka igen. Din profil Vi söker en senior HR-ledare med gedigen erfarenhet och starka personliga värderingar. Du är skicklig på att bygga förtroende och goda relationer på alla nivåer. Du tycker om att stötta och coacha chefer i att fatta beslut som gynnar organisationens utveckling. Du lyssnar aktivt, kommunicerar tydligt och är öppen för olika perspektiv och kulturer. Om du är tillgänglig, pålitlig och värdesätter att göra det rätta – då kan detta vara rollen för dig! Din bakgrund bör inkludera: • Universitetsutbildning inom relevant område eller motsvarande. • Minst 10 års erfarenhet inom HR, inklusive på ledningsnivå. • Gedigen erfarenhet av svensk arbetsrätt och fackligt samarbete. • Erfarenhet av att arbeta i en global matrisorganisation, gärna inom industrin. • Erfarenhet av att leda mångkulturella team och arbeta över kulturella gränser. • Stark bakgrund i att leda framgångsrika förändringsprocesser. • Bred förståelse för centrala HR-processer. • Förmåga att arbeta både strategiskt och operativt. • Utmärkta kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
– Ett jobb med plats för växtkraft Hos oss spelar medarbetarna huvudrollen och utgångspunkten i vår vardag är våra värdeord. Vi är välkomnande, modiga, nära och pålitliga. Allt för att göra ett så bra jobb som möjligt för dem vi finns till för, de som bor, arbetar i eller besöker Krokoms kommun. Vill du vara med och göra Krokoms kommun till en ännu bättre arbetsgivare – vill du växa med oss? Sök tjänsten som HR-chef! Välkommen till oss! HR-avdelningen, som inklunderar både HR och lön är placerade i kommunledningsförvaltningen. Som HR-chef är din närmaste chef Stabschefen och du ingår i dennes ledningsgrupp. Du har en central funktion i kommunen och är den som företräder kommunen i arbetsgivarfrågor. Krokoms kommun är en organisation med tre förvaltningar: kommunledningsförvaltningen, barn- och utbildningsförvaltningen samt socialförvaltningen. Tillsammans ansvarar de för att planera, leda och utveckla verksamheten i enlighet med kommunens mål och uppdrag. I kommunen finns cirka 80 chefer på olika nivåer, som tillsammans med omkring 1500 medarbetare driver verksamheten framåt. Kommunledningsförvaltningen försörjer tre nämnder; Kommunstyrelsen, Bygg- och Miljönämnden samt Samhällsbyggnadsnämnden. Förvaltningen sysselsätter ca 135 medarbetare och är uppdelad i område stab, område bygg och miljö samt område samhällsbyggnad och tillväxt. En dag som HR-chef I din roll som chef för HR-avdelningen har du personal-, budget- och verksamhetsansvar samtidigt som du förväntas att skapa förutsättningar för ett gott samarbete, engagemang och utveckling av avdelningen. Tillsammans med dina 13 medarbetare ska du utveckla kommunen som arbetsgivare, bidra till att kommunens övergripande mål och visioner nås, samt ge förvaltningsledningar och chefer strategiskt och operativt stöd inom både HR- och löneområdet. Som HR-chef i Krokoms kommun har du ett övergripande ansvar för att leda, utveckla och samordna kommunens strategiska och operativa HR-arbete. Det är en bred och varierad roll där du arbetar nära såväl interna som externa samarbetspartners och att skapa förtroendefulla relationer. Du kommer att få möjlighet att arbeta med utmanade och stimulerande uppdrag för att göra Krokoms kommun till en ännu bättre arbetsgivare. Du får möjlighet att påverka, förverkliga kreativa idéer och ha roligt på jobbet. Vi gör plats för din växtkraft! I rollen ingår ansvar för alla delar av HR-processen, såsom arbetsrätt, rekrytering, kompetensförsörjning, arbetsmiljö, rehabilitering, förhandlingar, lönebildning och chefsstöd. Rollen kräver både ett strategiskt helhetsperspektiv och förmågan att vara operativ när det behövs. Du har också ansvar för att utveckla och implementera kommunens personalstrategier, styrdokument och rutiner, i linje med gällande lagstiftning och verksamhetens behov. Din kompetens Tjänsten som HR-chef har följande krav: • akademisk examen med inriktning mot HR eller personalvetenskap, alternativt annan utbildning som bedöms likvärdig. • minst fem års dokumenterad erfarenhet av kvalificerat HR-arbete samt förståelse för löneprocessen. Du är van att arbeta brett inom området, både operativt och strategiskt. Du besitter god kunskap inom arbetsrätt och har praktisk erfarenhet av förhandlingar. • en gedigen chefserfarenhet med fokus på ett gott och tryggt ledarskap, där du haft ansvar för personal, ekonomi och verksamhet. • mångårig erfarenhet av arbete inom kommunal eller regional sektor, och därmed god förståelse för dess förutsättningar och processer. • mycket god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift. För att möta de behov vi har ser vi att du är en trygg och kommunikativ ledare som har förmågan att skapa engagemang och bygga förtroende i organisationen. Med ett strategiskt och långsiktigt perspektiv ser du helheten och driver utveckling på ett målinriktat sätt. Du arbetar strukturerat, lösningsorienterat och trivs i komplexa sammanhang där du behöver prioritera och fatta välgrundade beslut. Du har ett inkluderande och relationsskapande förhållningssätt och värnar om delaktighet och gott samarbete – både med chefer, medarbetare, fackliga företrädare och externa intressenter. Din prestigelöshet i kombination med ditt ledarskap gör att du skapar goda samarbeten och en positiv arbetsmiljö. Övrig information Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Krokoms kommun erbjuder friskvårdsbidrag eller frisvårdstid samt förmånsportal. Det kan också finnas möjlighet att semesterväxla. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass, varpå säkerhetsprövning ingår som en del i rekryteringen. Godkänd säkerhetsprövning och registerkontroll är en förutsättning för anställning. Rekryterande chef samt HR-konsult har semester under delar av annonseringsperioden, men återkopplar så fort de är åter i tjänst. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Hälsning från din blivande chef Om du söker en arbetsplats med stimulerande arbetsuppgifter och gott samarbete så har du hittat rätt. Jag söker dig som är modig, nyfiken, prestigelös och som ser utmaningar som inspirerande. Jag ska göra mitt yttersta för att skapa goda förutsättningar för dig och tillsammans ska vi göra Krokoms kommun ännu bättre. Välkommen med din ansökan! Johan Beckman, Stabschef Kontaktperson för tjänsten Johan Beckman, Stabschef 0640-165 55 [email protected] Lotta Näslund, HR-konsult 0640-163 68 [email protected] Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00 Välkommen med din ansökan! Krokom, kommunen mitt i Jämtland Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats. Kommunen ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Resultatinriktad ledare sökes till snabbväxande konsultbolag Vi söker enTeam Managersom vill leda ett ambitiöst och högpresterande team inom konsultförmedling. Hos oss jobbar drivna kollegor som varje dag löser komplexa kundbehov och matchar rätt konsult till rätt uppdrag över hela Sverige. Som ledare hos oss förväntas du inte bara coacha andra – du har också egna mål att arbeta mot. Här utvecklas både du och teamet utifrån konkreta resultat, där ersättningen påverkas direkt av prestation. Dina ansvarsområden: Leda, coacha och motivera teamet till nya nivåer Skapa struktur, driv och energi i vardagen Säkerställa att matchning och leverans håller högsta kvalitet Arbeta aktivt mot egna individuella mål Vi söker dig som: Har dokumenterad erfarenhet av att leda team i ett högt tempo Har starkt affärstänk, är självgående och lösningsorienterad Trivs med att jobba mot tydliga mål och resultat Är van vid att bygga kultur och skapa engagemang Hos oss får du en nyckelroll i ett snabbväxande bolag där ansvar och frihet går hand i hand – och där framgång mäts i konkreta resultat. Redo att ta nästa steg? Skicka in din ansökan redan idag – urval sker löpande.
Jurek söker en Interim HR-chef till det kommunala bolaget SRV Återvinning i södra Stockholm. Välkommen med din ansökan idag! Om uppdraget På SRV genomförs just nu ett större förändringsarbete, med det långsiktiga målet att skapa ett hållbart företag inom återvinningsbranschen.. Just nu söker vi på Jurek en person som vill bli en del av detta förändringsarbete och arbeta som Sektionschef HR och arbetsmiljö. Arbetsuppgifter • Leder, driver och utvecklar sektionen HR och arbetsmiljö strategiskt, taktiskt och operativt utifrån SRV:s Strategi och affärsplan • Säkerställer ett aktivt stöd inom HR-området gentemot övriga företaget inom exempelvis HR-utveckling, utbildning, personalärenden, rekrytering, personlighetstester, inhyrning, rehabilitering, lönesättning, befattningsvärderingar, förhandlingar, arbetsrätt, omställning, arbetsmiljö, statistik mm • Samverka med övriga chefer i verksamheten och deltaga i olika forum, lokala ledningsgrupper vid behov och närvara vid personalmöten • Planera, leda, driva och utveckla sektionen HR och arbetsmiljö strategiskt, taktiskt och operativt utifrån SRV:s Strategi- och affärsplan Vem är du? Vi ser att du ska uppfylla följande; • Du har en examen från högskola/universitet inom HR/beteendevetenskap eller utbildning som SRV bedömer likvärdig • Minst 10 års dokumenterad erfarenhet av kvalificerat arbete inom HR, varav minst 5 år som HR-chef eller motsvarande • Bred erfarenhet inom HR-området och har mycket goda kunskaper inom arbetsrätt, arbetsmiljö och förhandlingar • Goda kunskaper inom HR-utveckling, personalutbildning, löpande personalärenden, rekrytering, inhyrning, rehabilitering, lönesättning, befattningsvärderingar, omställning, statistik • Erfarenhet från flertalet olika branscher • Erfarenhet från bransch inom avfall/återvinning eller process/tillverkningsindustri • Krav på B-körkort • Goda kunskaper att uttrycka dig på svenska och engelska i både tal och skrift Meriterande önskemål: • Arbetat som konsult inom HR-utveckling och projektledning • Vana att arbeta med utvecklingsfrågor och uppföljning • Dokumenterad ledarskapsutbildning, t ex Försvarshögskolan eller liknande Personliga egenskaper kommer att tas i beaktning. Du är en prestigelös och stabil ledare med starkt driv. Du är strategisk, analytisk och lösningsorienterad, med god förmåga att planera, påverka och samarbeta. Du är målinriktad, strukturerad och bidrar där det behövs. Du erbjuds Tjänstens omfattning är på 100% med start omgående och löper i sex månader, med chans till eventuell förlängning. Plats för utförandet av uppdraget samt plats där arbetet sker i huvudsak är i Huddinge. Arbetstiderna är måndag–torsdag 08.00–17.00 och fredag 08.00–15.00. Vid frågor angående tjänsten är du varmt välkommen att kontakta ansvarig kandidatansvarig Therese Sundin på [email protected] Om verksamheten Jurek Rekrytering & Bemanning är ett starkt växande företag med fokus på flexibla och kundanpassande rekryterings- och bemanningslösningar. Genom vårt nytänkande och entreprenöriella arbetssätt är vi unika i Sverige idag. Våra uppdrag är främst inom juridik, ekonomi, HR, administration samt marknad och management
MANAGER, LEADERSHIP DEVELOPMENT We are looking for a Manager, Leadership Development. The role will report to Senior Manager, People Development and will lead the philosophy and approach to leadership development at Wallenius Wilhelmsen, managing global leadership development initiatives and programs across the organization. Provides guidance, support, and direction to drive effective leadership development at all levels. Actively contributes to the delivery of training sessions, workshops, and other initiatives aimed at enhancing leadership capabilities. Additionally, this role is responsible for designing, implementing, and overseeing comprehensive global leadership development strategies in close collaboration with colleagues in the People Development team. It ensures that the leadership development portfolio is strategically aligned with Wallenius Wilhelmsen’s overall business strategy, People Strategy, leadership expectations, and talent development objectives. Essential Functions Design, implement, and facilitate global leadership development programs tailored to leaders, managers, and specialists across the organization. Collaborate closely with Strategic People Business Partners, People Partners, and other key stakeholders to ensure relevant program content, effective participant nomination, and high-quality execution. Ensure that all leadership development initiatives are outcome-driven and aligned with predefined learning objectives, while remaining responsive to evolving organizational needs and priorities. Maintain high standards of program delivery and ensure strong participant engagement and satisfaction across all leadership development offerings. Manage program budgets responsibly, ensuring cost-effective delivery without compromising quality, strategic alignment, or impact. Organize, coordinate, and facilitate global leadership programs, training sessions, and workshops that support capability-building across the organization. Required Knowledge, Skills & Abilities Strategic mindset Solid leadership development experience Solid experience in designing and implementing training and development programs Expertise in learning principles, instructional design, and methodologies for developing leadership skills Understanding of our company and drivers of our industry Experience with managing complex programs that span across multiple regions, cultural contexts and time zones Strong facilitation skills to lead diverse groups and foster an inclusive, collaborative training environment Education & Experience Minimum of 7 years of experience in learning and development Proven experience in designing, developing and delivering global leadership and specialists development programs and training Experience working in a global environment and deliver development programs across cultures and time zones Proven facilitation experience Certification in leadership assessment tools is a plus Interested? We will be pleased to answer any questions you may have regarding the position. In this recruitment Wallenius Wilhelmsen works exclusively with Embedded Skills. For any questions, please contact Iréne Nilsson, Recruitment Director SCM & Logistics at Embedded Skills, [email protected] or +46 73 7140860. Due to the law of GDPR we do not accept any applications by mail. Welcome with your application - We are looking forward to get in touch with you About Wallenius Wilhelmsen Wallenius Wilhelmsen is an international listed company with 28 offices and over 9000 employees worldwide. We are a market leader in RoRo shipping and vehicle logistics, managing the distribution of cars, trucks, rolling equipment and breakbulk to customers allover the world. With roots going back over 100 years, with have a strong history and legacy of innovation with our people at the centre of everything we do. Currently, we are at the forefront of driving sustainability ambitions within our industry. At Wallenius Wilhelmsen we believe values are important and should influence our everyday decisions. This is a Company where diversity, inclusion and belonging are at the centre. We care about our people and HR plays a vital role in protecting and embedding our values.
At ABB, we help industries outrun - leaner and cleaner. Here, progress is an expectation - for you, your team, and the world. As a global market leader, we’ll give you what you need to make it happen. It won’t always be easy, growing takes grit. But at ABB, you’ll never run alone. Run what runs the world. This Position reports to: HR Business Partner Your Role: Own the Challenge As a valued member of the HR team within the Large Motors & Generators Division, you will play an important role in ensuring that HR adds real value in a production-driven environment. You’ll collaborate closely with production leaders to understand both operational and strategic needs, and help drive HR initiatives that support manufacturing excellence, employee development, and long-term business success. At the heart of our vision is a strong belief: every individual should be empowered to reach their full potential at work. In a production setting, that means creating a safe, inclusive, and engaging workplace - while also ensuring our workforce has the skills needed to meet the changing demands of the industry. As an HR Business Partner, you’ll lead initiatives that improve productivity, foster strong employee relations, and support effective talent management in a heavy industrial environment. Key responsibilities Supporting production leadership by aligning HR strategies with business goals to ensure a skilled and engaged workforce Partnering with production managers to cultivate a high-performing and supportive work environment Driving workforce planning and skills development to meet current and future operational needs Leading safety and compliance initiatives tailored to a manufacturing setting Using HR analytics to anticipate trends, optimize staffing, and enhance efficiency Leading and supporting key HR projects and initiatives Contributing to annual HR processes and activities What it takes to Run what runs the world We’re seeking someone who brings a combination of education, experience, and a collaborative mindset to help us grow and succeed together A bachelor’s or master’s degree in a relevant field Solid experience in Human Resources, with a passion for supporting people and driving positive change Previous experience in a production or manufacturing environment, along with a good understanding of how such operations work The ability to handle multiple priorities and work cross-functionally, especially in close partnership with production leadership Familiarity with annual HR processes and activities and a proactive and solution-oriented mindset when facing HR challenges Strong communication skills in both Swedish and English, written and spoken Why ABB? We empower you to take initiative, challenge ideas, and lead with confidence. You’ll grow through meaningful work, continuous learning, and support that’s tailored to your goals. Every idea you share and every action you take contributes to something bigger. More about us ABB Large Motors and Generators´ division is a global leader in technology that powers all industries towards an energy efficient, productive future. For 140 years we have been trusted by industry leaders worldwide to develop solutions that solve their engineering challenges. Our factory in Vasteras, Sweden designs, manufactures and delivers large synchronous motors, generators and condensors, from standard to highly specialized designs. Our global footprint within ABB ensures delivery of dependable and robust solutions to diverse industries worldwide, even in the most challenging environments. Visit new-abb.com/motors-generators Recruiting Manager Wian Ismail, +46 724 61 29 42, will answer your questions about the position. Union representatives - Sveriges Ingenjörer: Håkan Sjöberg, +46 703 96 00 02; Ledarna: Mats Wahlund, +46 767 69 80 80; Unionen: Katja Saari, +46 730 77 05 02. All other questions can be directed to Talent Partner Linda Lundstedt, +46 722 05 65 54. We look forward to reading your application in PDF format. Last day to apply is August 24. Please note that the interview process is ongoing, apply now to secure your spot in the recruitment process! Please note that to be eligible for employment at ABB Sweden, you will need to pass our pre-employment screening steps. This includes a reference check, a drug test, and could also include an extended background check. We kindly decline direct contact with staffing and recruitment agencies as well as sellers of additional job advertisements. Join us. Be part of the team where progress happens, industries transform, and your work shapes the world. Run What Runs the World. We value people from different backgrounds. Could this be your story? Apply today or visit www.abb.com to read more about us and learn about the impact of our solutions across the globe.
Om Länstrafiken Kollektivtrafiken är en grundpelare i ett välfungerande samhälle och ett levande län. Länstrafiken möjliggör varje dag att norrbottningar kan resa till och från arbete, skola, sjukvård och fritidsaktiviteter. Vi är drygt 50 engagerade kollegor som tillsammans arbetar för ett mer hållbart och tillgängligt Norrbotten. Vårt huvudkontor finns i Överkalix, men våra insatser syns i hela länet. För att fortsätta växa och utvecklas söker vi nu en HR-ansvarig vill spela en viktig roll i vår resa – mot en mer kundnära, strukturerad och framtidsfokuserad organisation. Om rollen Som HR-ansvarig har du det övergripande ansvaret för vår HR-funktion. Du arbetar nära våra chefer och är ett viktigt stöd i både operativa och strategiska frågor. Rollen spänner över hela HR- och löneområdet – från rekrytering, arbetsmiljö och rehabilitering till arbetsrätt, efterlevnad av policys och löneberedning. Som HR-ansvarig rapporterar du till VD och ingår i ledningsgruppen. Primära mål för rollen Bidra till att forma vår kultur och bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke Bygga strukturer för ett långsiktigt, systematiskt och mätbart HR-arbete Utveckla och implementera våra processer för exempelvis rekrytering, onboarding, arbetsmiljö, rehabilitering, lönerevision och kompetensutveckling Ansvara för löneberedning Leda arbetet med medarbetarundersökningar och säkerställa uppföljning Om dig Vi söker dig som är både strateg och doer. Du är trygg som person och gillar att omsätta idéer i konkret handling. Du har ett genuint intresse för människor, är nyfiken på organisationer och motiveras av att bidra till samhällsnytta. Du trivs med att arbeta konsultativt och lösningsfokuserat i nära samspel med chefer och kollegor. Med god kunskap inom arbetsrätt och HR-processer är du van att hantera både vardagliga personalfrågor och mer komplexa situationer. Du ser mönster, skapar struktur och får saker att hända på ett sätt som bygger tillit över tid. Krav för rollen: Relevant högskoleutbildning inom HR, personalvetenskap, beteendevetenskap eller motsvarande Minst 3 års erfarenhet av brett HR-arbete God förståelse för arbetsrätt, arbetsmiljö och HR-processer Erfarenhet av att arbeta med och stödja chefer i deras ledarskap Svenska och engelska i tal och skrift Meriterande: Erfarenhet av arbete med löneberedning Tidigare drivit förbättringsarbete inom HR med goda resultat Erfarenhet av att bygga eller utveckla en HR-avdelning För att trivas och lyckas i rollen tror vi att du är: Strukturerad och självgående – du ansvarar för HR som helhet Coachande och relationsskapande – du skapar förtroende och engagemang Handlingskraftig med operativt driv - vi jobbar med ständig förbättring och vill att du ska driva HR framåt Trygg och kommunikativ - då våra medarbetare finns både i Överkalix och Luleå så är det viktigt att kunna verka på distans Värderingsdriven – du delar vårt engagemang för samhällsnytta och utveckling i hela Norrbotten Placeringsort: Placering på vårt huvudkontor i Överkalix eller Luleå. Ansökan Låter det här som en spännande utmaning? Vi ser fram emot din ansökan! Intervjuer hålls löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag den 10 augusti 2025, så skicka in din ansökan redan idag. I denna rekrytering samarbetar vi med Culpeo People & Culture Partner. Vid frågor kontakta Senior rekryteringskonsult Emma Stenberg, [email protected] alternativt John Bergmark, [email protected]
Om Länstrafiken Kollektivtrafiken är en grundpelare i ett välfungerande samhälle och ett levande län. Länstrafiken möjliggör varje dag att norrbottningar kan resa till och från arbete, skola, sjukvård och fritidsaktiviteter. Vi är drygt 50 engagerade kollegor som tillsammans arbetar för ett mer hållbart och tillgängligt Norrbotten. Vårt huvudkontor finns i Överkalix, men våra insatser syns i hela länet. För att fortsätta växa och utvecklas söker vi nu en HR-ansvarig vill spela en viktig roll i vår resa – mot en mer kundnära, strukturerad och framtidsfokuserad organisation. Om rollen Som HR-ansvarig har du det övergripande ansvaret för vår HR-funktion. Du arbetar nära våra chefer och är ett viktigt stöd i både operativa och strategiska frågor. Rollen spänner över hela HR- och löneområdet – från rekrytering, arbetsmiljö och rehabilitering till arbetsrätt, efterlevnad av policys och löneberedning. Som HR-ansvarig rapporterar du till VD och ingår i ledningsgruppen. Primära mål för rollen • Bidra till att forma vår kultur och bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke • Bygga strukturer för ett långsiktigt, systematiskt och mätbart HR-arbete • Utveckla och implementera våra processer för exempelvis rekrytering, onboarding, arbetsmiljö, rehabilitering, lönerevision och kompetensutveckling • Ansvara för löneberedning • Leda arbetet med medarbetarundersökningar och säkerställa uppföljning Om dig Vi söker dig som är både strateg och doer. Du är trygg som person och gillar att omsätta idéer i konkret handling. Du har ett genuint intresse för människor, är nyfiken på organisationer och motiveras av att bidra till samhällsnytta. Du trivs med att arbeta konsultativt och lösningsfokuserat i nära samspel med chefer och kollegor. Med god kunskap inom arbetsrätt och HR-processer är du van att hantera både vardagliga personalfrågor och mer komplexa situationer. Du ser mönster, skapar struktur och får saker att hända på ett sätt som bygger tillit över tid. Krav för rollen: • Relevant högskoleutbildning inom HR, personalvetenskap, beteendevetenskap eller motsvarande • Minst 3 års erfarenhet av brett HR-arbete • God förståelse för arbetsrätt, arbetsmiljö och HR-processer • Erfarenhet av att arbeta med och stödja chefer i deras ledarskap • Svenska och engelska i tal och skrift Meriterande: • Erfarenhet av arbete med löneberedning • Tidigare drivit förbättringsarbete inom HR med goda resultat • Erfarenhet av att bygga eller utveckla en HR-avdelning För att trivas och lyckas i rollen tror vi att du är: • Strukturerad och självgående – du ansvarar för HR som helhet • Coachande och relationsskapande – du skapar förtroende och engagemang • Handlingskraftig med operativt driv - vi jobbar med ständig förbättring och vill att du ska driva HR framåt • Trygg och kommunikativ - då våra medarbetare finns både i Överkalix och Luleå så är det viktigt att kunna verka på distans • Värderingsdriven – du delar vårt engagemang för samhällsnytta och utveckling i hela Norrbotten Placeringsort: Placering på vårt huvudkontor i Överkalix eller Luleå. Ansökan Låter det här som en spännande utmaning? Vi ser fram emot din ansökan! Intervjuer hålls löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag den 10 augusti 2025, så skicka in din ansökan redan idag. I denna rekrytering samarbetar vi med Culpeo People & Culture Partner. Vid frågor kontakta Senior rekryteringskonsult Emma Stenberg, [email protected] alternativt John Bergmark, [email protected]
Är du en strategisk ledare inom HR med intresse för samhällsviktiga frågor? Pensionsmyndigheten söker en erfaren och engagerad HR-chef som vill ta ett övergripande ansvar för att leda och utveckla myndighetens strategiska HR-arbete. I denna roll får du en central position i att forma en hållbar, attraktiv och modern arbetsplats. Genom ditt arbete bidrar du till vår viktiga samhällsfunktion – att skapa trygghet för Sveriges pensionssparare och pensionärer. Om jobbet HR-enheten är en av sex enheter på avdelningen för myndighetsstyrning och stöd (MSS). På avdelningen är vi cirka 100 medarbetare med uppdrag inom styrning, ekonomi, uppföljning, riskfrågor, säkerhet, inköp, fastighetsfrågor och mycket mer. Här finns även GD-staben som koordinerar stödet till GD, ledningsgrupp och styrelse samt många andra strategiska och internationella frågor inklusive samverkan med Socialdepartementet och andra myndigheter. Som HR-chef ingår du i MSS ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen. I vissa frågor kan du komma att rapportera direkt till GD. Enheten består av cirka 20 medarbetare indelade i två grupper; Verksamhetsnära HR och Kompetensakademin. Enhetens huvuduppgift är att leda och styra HR-området genom att vara stöd till chefer i organisationen vad avser strategiska och operativa arbetsgivarfrågor inom statlig arbetsgivarpolitik, kompetensförsörjning, ledarskap- och medarbetarskapsfrågor, förändringsledning, arbetsmiljöfrågor, lönebildning, arbetsrätt, arbetsgivarvarumärket och kompetensutveckling. HR-chefen ansvarar också för utformning och implementering av strategier, metoder, processer och styrdokument inom HR-området. Inom ett område som kräver ständig utveckling söker vi nu dig som vill vara med och ta ansvar och driva HR-frågorna framåt tillsammans med många kompetenta och engagerade kollegor. Din profil Arbetet handlar om att vara ett kvalificerat ledningsstöd som bidrar till att myndigheten är en attraktiv arbetsgivare. Du kommer jobba nära organisationens chefer då vi gemensamt bidrar till helheten och jobbar tillsammans för att lösa våra uppdrag. Som HR-chef är du strategiskt och övergripande ansvarig för alla HR-processer och förväntas omsätta strategiska ledningsfrågor till konkreta leveranser och verksamhetsnytta. Du leder, planerar, följer upp och utvecklar enhetens verksamhetsområden samt verkar för hållbara arbetssätt och en god samverkan med arbetstagarorganisationerna och huvudskyddsombud/arbetsmiljöombud. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter omfattar att: Bidra till helheten genom att samarbeta med hela organisationen och vara aktiv i avdelningens ledningsgrupp, Ansvara för den egna enhetens verksamhetsmål, resultat, utveckling och förändringsarbete, Ansvara för ledning, styrning av enheten inklusive budget-, personal- och arbetsmiljöansvar, Leda HR-enheten genom att skapa förutsättningar för enhetens medarbetare att ta ansvar, möjliggöra förändring och driva utveckling Ha en god omvärldsorientering och förstå hur omvärlden påverkar Pensionsmyndighetens verksamhet och agera utifrån det. Vi söker dig som är en professionell och trygg ledare med flerårig erfarenhet som chef med budget och personalansvar inom HR-området. Vi ser att du har: Akademisk examen inom beteendevetenskap eller annan inriktning som vi bedömer likvärdig, Dokumenterad god erfarenhet av att leda och driva HR-arbete på strategisk och taktisk nivå, God förmåga att utveckla och digitalisera HR-verksamhet, Erfarenhet av ledningsgruppsarbete, Erfarenhet av att stödja och leda verksamhetsutveckling och förändringsarbete. Det är meriterande om du även har: Erfarenhet av att ha arbetat i chefsbefattning inom HR-området i statlig myndighet, Erfarenhet av att leda genom andra chefer, Erfarenhet av agila arbetssätt kopplat till verksamhetsutveckling, Förhandlingsvana inom HR-området. Som person är du trygg i din kompetens, nyfiken på din omvärld och driven av att skapa verksamhetsnytta för dem vi finns till för. Du är strukturerad, analytisk och utvecklingsinriktad. Du ser helheten i strategiska frågor samt har god förmåga att omsätta mål till leverans och resultat på såväl kort som lång sikt. Då arbetet innebär breda kontaktytor såväl inom myndigheten som med externa samarbetspartners är en kommunikativ, pedagogisk och social förmåga en mycket viktig förutsättning för att bygga och utveckla goda relationer. Du är trygg i din roll, har integritet och god samarbetsförmåga. Till detta har du mycket god förmåga och intresse av att uttrycka dig väl och pedagogiskt i tal och skrift. Som ledare tillämpar du ett coachande och tillitsbaserarat förhållningssätt där ett starkt medarbetarskap är en självklarhet. Du ska också kunna företräda myndigheten i media. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för befattningen. Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt i Hornstull nära tunnelbanan. Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss här. Din ansökan Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför ber vi dig att besvara ett antal urvalsfrågor istället för att be om personligt brev. Vi kan komma att använda oss av arbetspsykologiska tester. Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande. Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 450 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Vi gör pensionen enklare. #LI-HYBRID
Nu söker vi en strategisk och drivande HR-chef till Tibro kommun! Vill du vara med och forma framtidens arbetsplats i en kommun som satsar på utveckling, ledarskap och hållbarhet? Då kan detta vara din nästa utmaning och möjlighet att göra verklig skillnad. Tibro kommun intar en viktig position i Skaraborg och arbetar aktivt för att vara en modern, utvecklande och attraktiv arbetsplats där medarbetarna ges ansvar, utvecklas och växer i sina roller. Tibro är en västsvensk kommun med ca 11 400 invånare som präglas av engagemang, samverkan och utveckling. Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och att erbjuda invånarna en hög nivå på den kommunala servicen. Tibro har den lilla kommunens fördelar; nära till varandra, till idéerna och till besluten. Vi som arbetar här gör det för att vi vill ge bästa möjliga service till våra medborgare. ARBETSUPPGIFTER Som strategisk och drivande HR-chef tar du en central roll i att fortsätta utveckla och forma en självgående HR-funktion. Med en stark utvecklingsvilja och ett helhetsperspektiv bidrar du aktivt till organisationens framgång och arbetar strategiskt tillsammans med kommunledningen för att utveckla organisationen. Du skapar strukturer som främjar initiativkraft och ansvarstagande där HR blir en dynamisk och värdeskapande kraft. Du leder och utvecklar arbetet inom HR-området och blir en viktig drivkraft för organisationens kompetensförsörjning, ledarskapsutveckling, arbetsgivarvarumärket och arbetet med en ansvarstagande och utvecklande kultur. Du är föredragande i olika mötesformer, verkar nära de politiska processerna och stöttar de kommunala bolagen vid behov. Du leder och ansvarar för HR-enheten som består av tre HR-konsulter. Tillsammans arbetar ni med stöd, service och styrning gentemot verksamheterna inom både operativa och strategiska HR-frågor. Du rapporterar till kommunchefen och ingår i kommunledningsgruppen, där ni tillsammans tar ett gemensamt ansvar och helhetsperspektiv att driva kommunövergripande utvecklingsprocesser. I rollen som HR-chef ansvarar du för enhetens ekonomi, personal och arbetsmiljö. Ditt uppdrag är utåtriktat, med en central roll både inom organisationen och i regionala samt nationella HR-nätverk. Du bygger långsiktiga relationer och driver strategiska frågor som främjar utveckling och samarbete över organisationsgränserna. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med en akademisk utbildning inom personalvetenskap, HR eller annan relevant högskoleexamen som vi bedömer som likvärdig. Du har gedigen kunskap om offentlig förvaltning och det kommunala uppdraget samt värdesätter samverkan med kommunledning, verksamhet och förtroendevalda. Din kompetens inom strategisk HR, ledarskap och organisationsutveckling gör att du aktivt kan bidra till kommunens långsiktiga utveckling. Vi ser gärna att du är intresserad av och har erfarenhet av att jobba med digitalisering och utvecklande stödprocesser inom HR samt att du har erfarenhet av att leda i dialog och samverkan med fackliga organisationer. Som person och ledare är du trygg, kommunikativ, inspirerande och får medarbetare och kollegor att växa du både ger och skapar energi i mötet, och bidrar till ett drivande och samarbetsinriktat klimat med ett tydligt fokus på organisationens syfte och behov. I dina tidigare roller har du framgångsrikt skapat en positiv, inkluderande och engagerande organisationskultur. Du har god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och ditt engagemang för uppdraget. Det är meriterande om du har haft personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar. Vi ser fram att höra ifrån dig som med handlingskraft och driv, vill vara med och bidra till Tibro kommuns fortsatta utveckling både som attraktiv arbetsgivare och samhällsaktör. Välkommen för intresseanmälan och kontakt! Vi ser fram emot din ansökan redan nu och allra senast den 11 augusti 2025. ÖVRIGT Intresseanmälan och konfidentiell kontakt: I den här rekryteringen samarbetar Tibro kommun med Solum Search. För frågor om rekryteringsprocess, kravprofil och för en konfidentiell kontakt är du varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Ylva Dahl, Solum Search.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 58 jobb