Vår verksamhet ligger naturskönt till i Perstorp, nordvästra Skåne. Vi välkomnar flickor i åldern 15-21 år som är placerade enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). På Åsbo erbjuder vi enskild vård för de flickor som behöver ett mindre sammanhang och mer omfattande stöd. I samarbete med socialtjänst har vi möjlighet att skräddarsy upplägget kring den specifika ungdomen. Vårt behandlingsarbete bygger på evidensbaserade metoder där Motiverande Samtal (MI) och Dialiektisk Beteendeterapi (DBT) utgör en central del. Om rollen som föreståndare Vi söker en trygg och kompetent ledare som vill vara med och vidareutveckla vår verksamhet. Som föreståndare ansvarar du för den dagliga driften och säkerställer att verksamheten bedrivs enligt gällande lagar, föreskrifter och kvalitetskrav. Du leder, motiverar och stöttar ett team av behandlingsassistenter och har en viktig funktion i att planera och följa upp det dagliga arbetet. Ditt ledarskap ska präglas av tydlighet, värme och ett engagemang för målgruppen. Arbetet innebär också ett nära samarbete med socialtjänst, hälso- och sjukvård samt andra aktörer. Rollen innefattar verksamhetsutveckling, personalansvar samt systematiskt kvalitetsarbete och dokumentation. Vidare ingår visst budgetansvar. Tjänsten är förlagd till dagtid, mån- fre. I tjänsten igår även chefsberedskap. Vi söker dig som har: · Socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning (minst 180 hp) som är förenlig med krav från IVO. · Flerårig erfarenhet från HVB eller liknande vårdverksamhet · God kunskap om SoL, LVU och andra relevanta regelverk. · Flerårig erfarenhet av målgruppen · Meriterande är kunskaper i MI, DBT · Erfarenhet av arbetsledning. Du är trygg i ditt ledarskap, har en god kommunikativ förmåga och arbetar strukturerat. Vidare värdesätter vi ett lösningsfokuserat förhållningssätt och en förmåga att balansera både individens behov och organisationens krav. Ansökan Låter detta som rätt nästa steg för dig? Välkommen med din ansökan! Övrig information Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi begär utdrag från polisens misstanke- och belastningsregister före anställning. B-körkort är ett krav. Intervjuer kommer hållas löpande så vänta inte med att skicka in dina handlingar.
Vår verksamhet ligger naturskönt till i Perstorp, nordvästra Skåne. Vi välkomnar flickor i åldern 15-21 år som är placerade enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). På Åsbo erbjuder vi enskild vård för de flickor som behöver ett mindre sammanhang och mer omfattande stöd. I samarbete med socialtjänst har vi möjlighet att skräddarsy upplägget kring den specifika ungdomen. Vårt behandlingsarbete bygger på evidensbaserade metoder där Motiverande Samtal (MI) och Dialiektisk Beteendeterapi (DBT) utgör en central del. Om rollen som föreståndare Vi söker en trygg och kompetent ledare som vill vara med och vidareutveckla vår verksamhet. Som föreståndare ansvarar du för den dagliga driften och säkerställer att verksamheten bedrivs enligt gällande lagar, föreskrifter och kvalitetskrav. Du leder, motiverar och stöttar ett team av behandlingsassistenter och har en viktig funktion i att planera och följa upp det dagliga arbetet. Ditt ledarskap ska präglas av tydlighet, värme och ett engagemang för målgruppen. Arbetet innebär också ett nära samarbete med socialtjänst, hälso- och sjukvård samt andra aktörer. Rollen innefattar verksamhetsutveckling, personalansvar samt systematiskt kvalitetsarbete och dokumentation. Vidare ingår visst budgetansvar. Tjänsten är förlagd till dagtid, mån- fre. I tjänsten igår även chefsberedskap. Vi söker dig som har: · Socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning (minst 180 hp) som är förenlig med krav från IVO. · Flerårig erfarenhet från HVB eller liknande vårdverksamhet · God kunskap om SoL, LVU och andra relevanta regelverk. · Flerårig erfarenhet av målgruppen · Meriterande är kunskaper i MI, DBT · Erfarenhet av arbetsledning. Du är trygg i ditt ledarskap, har en god kommunikativ förmåga och arbetar strukturerat. Vidare värdesätter vi ett lösningsfokuserat förhållningssätt och en förmåga att balansera både individens behov och organisationens krav. Ansökan Låter detta som rätt nästa steg för dig? Välkommen med din ansökan! Övrig information Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi begär utdrag från polisens misstanke- och belastningsregister före anställning. B-körkort är ett krav. Intervjuer kommer hållas löpande så vänta inte med att skicka in dina handlingar.
Gör skillnad. Varje dag. Nu välkomnar vi en socionom, gärna med KBT- kompetens, till Vårdcentralerna Vä samt MMS-teamet vid vårdcentralen Vä. Vi erbjuder utredning, behandling uppföljning och prevention på primärvårdsnivå. Vi har specialistmottagningar på sjuksköterskenivå inom astma-kol-allergivård, diabetesvård, äldrevård, hypertonivård, hälsosamtal för nyanlända och utredning vid kognitiv svikt. Hos oss arbetar vi med rehabiliteringsteam bestående av läkare, sjukgymnast/fysioterapeut, arbetsterapeut och kurator med mål att optimera patientens rehabiliteringsprocess. Vi har även ackrediterad enhet för BVC. Vårdcentralen Vä ansvarar för och driver ett av Region Skånes Multimodala Smärtteam (MMS-team) på primärvårdsnivå, med upptagning från hela Skåne. Här jobbar man med kartläggning, föreläsningar och samtal i grupp. På vår arbetsplats är teamarbete är ledord och vi ser oss alla som viktiga medlemmar. ARBETSUPPGIFTER Som socionom hos oss utreder och tillgodoser du våra patienters behov av psykosocialt stöd genom exempelvis stödjande och/eller behandlande samtal. Du bedömer individens psykosociala ohälsa utifrån ett helhetsperspektiv och behandlar patienter med olika psykiska och sociala ohälsotillstånd utifrån evidensbaserade behandlingsmetoder. Detta kan ske på både individnivå och på gruppnivå. Du bidrar till verksamhetens utveckling genom samverkan med olika vårdgivare, internt och externt samt med andra för patienten viktiga parter. I arbetet i MMS-teamet möter du patienter som har smärtproblematik och som behöver stöd, råd eller behandling. Tjänsten kommer att vara fördelad med arbete både mot primärvården och mot MMS-teamet. Inom ramen för tjänsten finns möjlighet att utveckla nya metoder för omhändertagande av patienters behov av psykosocialt stöd. Du har även möjlighet att få personlig utveckling genom regelbunden handledning i grupp samt ingå i nätverket för kuratorer inom Kristianstad. Din placering är på Vårdcentralen Vä, men tjänstgöringen är fördelad mellan MMS-teamet och på vårdcentralen, varpå resor förekommer i tjänst. KVALIFIKATIONER Vi välkomnar dig som har avslutad socionomexamen. Du har goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift och har erfarenhet av arbete inom primärvård samt i vårt system PMO. Därtill är giltigt B-körkort ett krav för tjänsten. Det är meriterande om du har KBT-kompetens, REKO-utbildning samt om du har erfarenhet av arbete med smärtpatienter, exempelvis i MMS-team. Som person är du välkomnande och arbetar med såväl omtanke som respekt mot både patienter och kollegor. Du gillar utmaningar, är drivande och lösningsfokuserad. Du har god förmåga att arbeta tillsammans med andra, samtidigt som du kan arbeta självständigt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. I den här rekryteringen arbetar vi med löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Primärvården Skåne - I första hand för hela livet. Primärvården Skåne är Region Skånes primärvård i egen regi. Vi är ca 3 500 medarbetare som varje dag arbetar för att ge Skånes invånare nära vård av hög kvalitet och ett gott bemötande, genom livets alla skeden. Detta gör vi utifrån Region Skånes värdegrund välkomnande, drivande, omtanke och respekt. Primärvården Skåne bedriver verksamhet över hela Skåne, både i städer och på mindre orter. Vi möter patienter med olika behov, bakgrund och förutsättningar fysiskt på våra mottagningar eller digitalt. Vår verksamhet är konkurrensutsatt och behöver nå ut till människor i alla åldrar, med olika bakgrund och på olika platser i Skåne. Primärvården Skåne baserar sin positionering på samma grund som Region Skåne, som finns beskrivna i varumärkesguiden för Region Skåne. Primärvården Skånes verksamhetsidé Primärvården Skåne ska erbjuda personcentrerad vård med hög medicinsk kvalitet och kontinuitet. Vi skapar förtroende och bygger relationer genom respekt och ett professionellt bemötande. Vi är tillgängliga och erbjuder en hälso- och sjukvård som främjar hälsa och välbefinnande för Skånes alla invånare. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Älmhults kommun finns i södra Småland med närhet till goda kommunikationer och natursköna områden. I Älmhult kombinerar du den mindre ortens fördelar och charm med en unik internationell atmosfär. Här är det lätt att leva och bo och du har nära till det mesta. Vi är cirka 1800 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till Älmhults invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Tillsammans gör vi skillnad! Älmhults kommun har på grund av sitt geografiska läge utmed stambanan väldigt goda pendlingsmöjligheter över länsgränserna. Med direkttåg tar det 35 minuter till Växjö och mindre än en och en halv timme till Malmö. ARBETSUPPGIFTER Arbetet som 1:e socialsekreterare på ekonomiskt bistånd innebär att du står för det nära och dagliga stödet till våra socialsekreterare, både nya och mer erfarna, såväl enskilt som i grupp. Du ska se till att arbetet på enheten sker i enlighet med gällande lagstiftning och bedrivs utifrån aktuell kunskap, beprövad erfarenhet och med god kvalitet. Dina arbetsuppgifter kommer även att bestå av handläggning av ärenden genom expertkunskap inom ansvarsområdet. Medarbetarna på ekonomiskt bistånd och på de arbetsmarknadsåtgärdande insatserna har ett nära och tydligt samarbete för att stödja brukaren att komma närmare arbetsmarknaden och/eller i rätt trygghetssystem. Vårt utvecklingsarbete är resultatinriktat och du kommer vara en viktig del i det arbetet. Vårt team inom Arbete och försörjning är ett multikompetent team inom myndighet och verkställighet. Det finns ett tajt samarbete och stort engagemang att stödja våra kommuninvånare tillsammans mot självförsörjning. Vi har uppnått goda resultat, både i vårt arbete och i medarbetarenkäter. Vårt team är aktivt involverat i spännande projekt, och vi gillar att utveckla verksamheten tillsammans. Vi erbjuder: • En arbetsplats med positiv atmosfär och stark teamkänsla. • Möjlighet att vara med och påverka och utveckla vårt arbete. • Engagerade kollegor som stöttar och inspirerar varandra. • Deltagande i och skapande av innovativa projekt och nya arbetssätt. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning • är bevandrad inom handläggning och dokumentation samt de lagrum som styr vår verksamhet • är bekväm med att fatta beslut, prioritera och fördela arbetsuppgifter • uttrycker dig väl i tal som skrift • är engagerad, positiv och kreativ • vill vara med och bidra till vår fortsatta utveckling och framgång Välkommen med din ansökan och bli en del av vårt fantastiska team! ÖVRIGT Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringstjänster i samband med den här annonsen.
SOS Barnbyar arbetar världen över för alla barns rätt till en trygg uppväxt. Som medarbetare hos oss är du med och förändrar liv och SOS Barnbyar Sverige har idag ca 60 månadsanställda. Som en del i en global federation bedriver SOS Barnbyar arbete i 136 länder i nära samarbete med myndigheter, lokalsamhälle och partners. SOS Barnbyar är en av världens största barnrättsorganisationer och med utgångspunkt i FN:s Barnkonvention och UN Guidelines for the Alternative Care of Children söker vi ständigt nya och innovativa lösningar för att säkra fler barns framtid. Vi stärker familjer som riskerar att splittras, återförenar de som kommit isär eller om det värsta har hänt ser vi till att barn får växa upp tillsammans med andra. Genom tusentals insatser i över 130 länder skapar vi långsiktig förändring för barn, familjer och hela samhällen. Vi bygger för att alla barn ska få en framtid. Vi skapar en värld för barn. Vi söker nu en projektledare Vill du leda ett arbete som ger barn i utsatta livssituationer starkare röst, ökad delaktighet och tillgång till sina rättigheter?Alla barn har rätt till trygghet, delaktighet och en röst som blir hörd – men så ser verkligheten inte alltid ut. I Sverige finns många barn och unga som saknar trygga vuxna vid sin sida i kontakten med myndigheter som socialtjänst eller hälso- och sjukvård. De riskerar att inte få sina rättigheter tillgodosedda, att inte förstå vad som sker – eller att stå ensamma i beslut som rör hela deras liv. Genom att etablera en verksamhet med oberoende barnombud vill vi förändra detta – och ge fler barn tillgång till stöd, vägledning och en trygg vuxen som står på deras sida. Om rollen Vi söker en driven och trygg projektledare till vår nationella försöksverksamhet med oberoende barnombud – ett initiativ som stärker barns och ungas egenmakt i kontakt med myndigheter. Du ansvarar för att etablera och leda verksamheten i Stockholm och delvis i Västra Götalands län. Uppdraget innebär att bygga strukturer, samordna det operativa arbetet och samverka med nyckelaktörer – alltid med barnets bästa som vägledande princip Några av dina arbetsuppgifter: Leda uppbyggnaden och den operativa driften av verksamheten med oberoende barnombud. Rekrytera, introducera och handleda barnombud, samt erbjuda löpande stöd till både barn och barnombud. Ta fram och implementera projektplan, kommunikationsplan och resultatramverk. Ansvara för matchning mellan barn och ombud samt för kvalitetssäkring, uppföljning och dokumentation. Etablera och underhålla kontakter med lokala aktörer såsom socialtjänst och civilsamhällesorganisationer. Samla in och analysera resultat, ansvara för rapportering och bidra till lärande och metodutveckling Om dig För att lyckas i den här rollen behöver du vara både strategisk och handlingskraftig – trygg i att leda andra och van att driva projekt från idé till genomförande med struktur, tydlighet och kvalitet. Du är självständig men också en lagspelare som trivs i samverkan, och har lätt för att skapa tillit i relationer – både med kollegor, samarbetspartners och de barn och unga verksamheten finns till för. Du har en stark barnrättslig kompass, en lösningsfokuserad inställning och förmåga att omsätta visioner till konkret praktik. Kompetenskrav Socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning. God kunskap om barns rättigheter, särskilt i relation till samhällsvård och socialtjänstens uppdrag. Erfarenhet av projektledning och uppstart av verksamhet, gärna inom civilsamhället. Dokumenterad erfarenhet av arbete med barn och unga i utsatthet. God förståelse för socialtjänstsystemet och tvärsektoriell samverkan. Vana att handleda eller leda team. Det är meriterande om du också har: Erfarenhet av arbete inom civilsamhället eller med ideella aktörer. Kunskap inom statistikföring och metodutveckling. Intresse för kommunikation och erfarenhet av arbete med målgruppsanpassad information. Tjänsten är avtalad visstidsanställning på heltid med placering i Stockholm. Start omgående, men senast 1 september, till och med december 2025. Resor inom regionerna förekommer. Som medarbetare på SOS Barnbyar har du ett ansvar att efterleva och följa vår Uppförandekod samt Child and Youth Safeguarding Policy med tillhörande riktlinje. Detta innebär att vi arbetar utifrån ett riskmedvetet läge och att den enskilda arbetaren är ansvarig för att hens arbete inte på något sätt utsätter barn och unga för risk att fara illa. Varför SOS Barnbyar? SOS Barnbyar är en barnrättsorganisation som arbetar med barn, unga och deras familjer före, under och efter placering i samhällsvård. Vi är en trygg, kunskapsdriven och modig aktör med starkt fokus på barns egenmakt. Genom vårt arbete med oberoende barnombud skapar vi en kompletterande stödstruktur som bygger på barnets perspektiv, behov och vilja – alltid på barnets uppdrag. Om du likt oss brinner för barns rättigheter och vill vara med och bidra är vi troligtvis rätt arbetsplats för dig. För oss är det viktigt att du som kollega känner dig trygg i våra värderingar Handlingskraft– vi står fast vid våra åtaganden, Tillit – vi tror på varandra, Mod – vi agerar och Ansvarstagande – vi är en pålitlig partner. Ansök idagMångfald är ett självklart och naturligt inslag i vår verksamhet och vår rekryteringsprocess genomsyras av det arbetet. Därav arbetar vi endast med anonymiserade ansökningar. I din ansökan ber vi dig inkludera CV men utan namn, kön, ålder och adress men ditt mobilnummer för att kunna komma i kontakt med dig. Varmt välkommen med din ansökan redan idag. Din mejladress kommer inte vara tillgänglig i urvalsprocessen och din CV kommer endast att sparas under rekryteringsprocessen för att sedan raderas. För frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta Synnöve Corson verksamhetsutvecklare [email protected]
Det unika med Mini-Maria Jämtland Härjedalen är det tvärprofessionella arbetssättet där kommun och region jobbar tillsammans för att på ett framgångsrikt sätt kunna jobba med tidigt förebyggande insatser kopplade till skadligt bruk av alkohol, droger och spel om pengar. Ditt nya jobb Mini-Maria Jämtland Härjedalen är en nyöppnad integrerad länsgemensam verksamhet där Region Jämtland Härjedalen och länets åtta kommuner erbjuder stöd och behandling gällande skadligt bruk av droger, alkohol och/eller spel om pengar för länets unga invånare upp till 21 år. Stödet erbjuds även närstående till den unge såsom föräldrar, kompisar och/eller annan anhörig samt till andra professionella som kommer i kontakt med målgruppen. På Mini-Maria JH aktualiseras ungdomen antingen via egen kontakt eller biståndsbeslut från socialtjänsten. Ungdomen har även möjlighet att få Mini-Maria som stödinsats i sitt ungdomskontrakt. Huvudmottagningen ligger i Östersund och i respektive kranskommun finns filialmottagningar vilket innebär resor i tjänsten. Besöken sker på en mottagning i någon av länets kommuner, beroende på vart den unge bor eller önskar träffas, och ni jobbar tillsammans utifrån gemensamt uppsatta mål. Utöver fysiska möten erbjuds digitala lösningar för rådgivning och behandling. Detta kan ske per telefon, via videosamtal och via mottagningens app. I arbetet används olika metoder som motiverande samtal, cannabisprogrammet för unga (CPU), A-CRA och återfallsprevention. Vi har som målsättning att även kunna erbjuda spelbehandling varför kompetens inom detta område ses som meriterande. Som stöd i familjearbetet används Funktionell familjeterapi (FFT). Grundbemanningen på Mini-Maria JH består av en samordnare, två behandlare och två sjuksköterskor. Utöver det är två psykologer och två läkare knutna till mottagningen, uppdelade utifrån åldersindelning. Då en av behandlarna nu flyttar söderut söker mottagningen en ny kollega som vill vara med och jobba med tidigt, förebyggande och behandlande insatser för länets unga invånare. Vanliga arbetsuppgifter: • Motiverande och behandlande samtal med de unga. • Rådgivande samtal till vårdnadshavare. • Rådgivande samtal via telefon till närstående och professionella. • Tvärprofessionellt arbete med sjuksköterskor, läkare och psykolog. • Filialresor. • Delta i utåtriktat arbete gentemot målgruppen och professionella. • Dokumentera i VIVA, såsom journalanteckningar och genomförandeplaner. Din kompetens Vi söker dig som: • är utbildad socionom- eller socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • har minst 2 års erfarenhet av att ha jobbat behandlande med målgruppen • besitter god förmåga till självständigt arbete • har B-körkort Meriterande är: • erfarenhet av att ha jobbat med någon av de metoder vi erbjuder (MI, CPU, A-CRA, Återfallsprevention, FFT samt Till spelfriheten). Vi söker dig som har: EMPATISK FÖRMÅGA. Har förmåga att sätta sig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. FLEXIBILITET. Har lätt för att anpassa sig till ändrade omständigheter. Kan snabbt ändra sitt synsätt och förhållningssätt. Ser möjligheterna i förändringar. HELHETSSYN. Ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Förstår sin roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. PERSONLIG MOGNAD. Är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella. Förhåller sig på ett sätt som är anpassat till situationen. RELATIONSSKAPANDE. Är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer. SAMARBETSFÖRMÅGA. Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Övrig information till dig som söker • Som anställd på Mini-Maria JH erbjuds du extern handledning och kollegialt stöd i arbetet. • Genomgå utbildning i Ung Dok vilket är ett system för kartläggning. • Årsarbetstid med flexibla möjligheter i ditt schema. • Superhärliga kollegor med hög kompetens och starkt engagemang för målgruppen. Ansökningstiden går ut 2025-07-27. Rekryterande chef har semester under v 27 – 29 och kommer inte ha möjlighet att svara på eventuella frågor förrän v 30. Intervjuer planeras att hållas v 31 så frigör gärna tid den veckan. Informera även gärna referenser varav minst en av dessa behöver vara närmsta chef. Så går rekryteringen till Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html Om Social- och arbetsmarknadsförvaltningen Att jobba med hjärtat är att vara med och skapa förutsättningar för att alla i Östersund ska kunna leva ett enklare, rikare och tryggare liv. Hos oss kan det innebära att du jobbar med invånare i alla åldrar inom såväl öppenvård, arbetsmarknad och socialtjänst. Det är viktigt. På riktigt.
Socialförvaltningen söker: – Ett jobb med plats för utveckling Vill du vara med och leda Krokoms kommuns omställning till en mer hållbar och lättillgänglig socialtjänst? Vi söker dig som, i rollen som projektledare, vill samordna och leda arbetet. Välkommen till oss! Den nya socialtjänstlagen trädde i kraft 1/7 2025. För att möta lagstiftningens krav om en kunskapsbaserad, lättillgänglig och hållbar socialtjänst kommer nuvarande verksamheter behöva utvecklas och anpassas. Vi söker nu dig som vill samordna och leda kommunens arbete mot en omställning till den nya socialtjänstlagen. Socialförvaltningen är en stor förvaltning både sett till antal medarbetare och till bredden på uppdrag. Vi är indelade i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvarar vi för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till våra medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet. Vi gör skillnad på riktigt! Ditt uppdrag är förvaltningsövergripande och omfattar samtliga områden inom socialtjänsten. Du kommer att arbeta på uppdrag av en styrgrupp bestående av socialchef, Socialt ansvarig socionom (SAS), verksamhetschef IFO och verksamhetschef Bistånd, hälsa och sjukvård. Din närmsta chef är verksamhetschef IFO. En dag som projektledare I rollen som projektledare kommer du att samordna och leda kommunens insatser för anpassning till den nya socialtjänstlagen som syftar till att skapa en långsiktig, hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. Du kommer att vara med i arbetet med att ta fram en omställningsplan för att implementera den nya Socialtjänstlagen i hela förvaltningen. Du kommer att ge stöd och handledning till förvaltningens medarbetare i omställningen till den nya socialtjänstlagen. I arbetet ingår att: • Fortsätta att kartlägga behov och förutsättningar för socialförvaltningens omställning mot en ny socialtjänstlag. • Planera, leda och implementera de förändringar som ska genomföras lokalt kopplat till omställningen. • Kommunicera pågående arbete internt inom organisationen samt till politiken. • Ta fram underlag för att omsätta den nya socialtjänstlagen i praktiken. • Som projektledare kommer du tillsammans med chefer inom förvaltningen att ta fram modeller och metoder för implementering av den nya socialtjänstlagen. • Ansvara för utbildningstillfällen och kompetensutveckling inom området. • Omvärldsbevakning, deltagande i olika nätverk både regionalt och nationellt. Uppdraget kan komma att utvecklas och förändras under tiden omställningen pågår, utifrån behov och beslut som tas Din kompetens Krav: • Socionomexamen eller annan slutförd högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • • För att kunna arbeta med omställningen behövs god kännedom om socialtjänstlagen och de förändringar som är på gång. Meriterande: • Erfarenhet som projektledare är meriterande, liksom kunskap och erfarenhet av förändringsledning. • Erfarenhet från flera verksamhetsområden inom socialtjänst så som myndighetsutövning och verkställighet. Mer om dig: Du är utvecklingsinriktad, nyfiken och kreativ samtidigt som du är strukturerad och tydlig. Du ser helheter, tar hänsyn till det större perspektivet och bidrar till ett gott samarbete genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. Du bjuder in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Övrig information Projektanställning på heltid tom 2028-12-31 med tillträde snarast, enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske i början av vecka 33. Rekryterandechef är på semester under veckorna 28-30 och kan svara på eventuella frågor efter det. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare. Hälsning från din blivande chef Äntligen! Nu kan vi börja arbeta med den nya socialtjänstlagen. Du kommer till ett härligt gäng med engagemang. Jag söker dig som är modig, nyfiken samt har kunskap och intresse inom området. Mitt mål är att vara en närvarande chef och skapa förutsättningar för dig i din roll som projektledare. Tillsammans skapar bra grund för alla medborgare i Krokom Kontaktperson för tjänsten Kristina Lundin, verksamhetschef IFO 0640-162 88 [email protected] Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00 Välkommen med din ansökan! Krokom, kommunen mitt i Jämtland Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats. Kommunen ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Vill du göra skillnad för barn och deras familjer? Är du en trygg, självgående socionom med erfarenhet av myndighetsutövning? Då kan det här vara nästa steg för dig. Sök idag och bli en del av vårt engagerade team. Tibro kommun söker nu två barnhandläggare till Myndighetsenheten. Här får du bidra med din kompetens och erfarenhet i arbetet med barn, unga och deras familjer – i en organisation med starkt fokus på samverkan och utveckling. Som barnhandläggare har du helhetsansvar för dina ärenden, från utredning till beslut och uppföljning. Du arbetar nära barn, ungdomar och deras vårdnadshavare, samt i samverkan med andra viktiga aktörer som skola, hälso- och sjukvård och andra myndigheter. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Självständigt ansvara för ärenden: utreda, bedöma och besluta samt följa upp insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av unga (LVU). Hålla möten med barn/ungdomar och vårdnadshavare, samt samarbete med hälso- och sjukvård, skola andra myndigheter. Bidra med erfarenhet och ge stöd till kollegor. Arbeta i verksamhetssystemet Lifecare För att trivas i rollen ser vi att du har: Socionomexamen Några års erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga Trygghet i att fatta egna beslut utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av unga (LVU). B-körkort, manuell växellåda Goda kunskaper i svenska och engelska Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är flexibel, strukturerad och självgående. Du vill göra skillnad för barn och deras familjer, du tror på varje individs möjlighet till förändring och ser familjenätverket som en positiv drivkraft. Du kan hantera ett högt arbetstempo och är van vid komplexa ärenden. Du erbjuds: Starkt team och kollegialt stöd – du blir en del av en sammansvetsad grupp där vi hjälper och stöttar varandra Omväxlande arbetsuppgifter – du får arbeta med hela processen, vilket ger en bred kompetens och utvecklande arbetsdagar. Möjlighet till kompetensbreddning – här finns chans att arbeta med olika typer av ärenden och målgrupper över tid. Om Tibro Kommun Tibro är en västsvensk kommun med drygt 11 000 invånare som präglas av engagemang och samverkan. Här finns ett brett näringsliv med en unik kompetens om möbler, inredning och logistik och ett rikt föreningsliv med många framstående idrottare. Här finns en medskapandekultur och en samarbetsanda som sticker ut. Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar och skapar mervärden tillsammans! I denna rekrytering samarbetar Tibro kommun med Jobway rekrytering. Eventuella frågor besvaras av Celina Sundberg, [email protected]. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan därmed tillsättas innan sista ansökningsdag. Din ansökan behandlas konfidentiellt.
På Österlen skapar vi förutsättningar för hög livskvalitet där Tomelilla kommun är en plats för inspiration och utveckling. Kommunen har cirka 800 medarbetare och vi erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter, delaktighet genom tillit och möjlighet till balans mellan jobb och fritid. Vi är just nu på en utvecklingsresa med fokus på att effektivisera och förbättra vår service. Vår ambition är att vara ledande i att ta till vara på de möjligheter som digitaliseringen ger. Kort sagt- vi ska göra det enkelt för alla som bor i, verkar i eller besöker Tomelilla kommun. Socialt ansvarig samordnare ingår i ledningsgruppen för Stöd och omsorg och är direkt underställd socialchef. I ledningsgruppen ingår även omsorgschef, kvalitetchef, MAS och vid behov stödfunktioner som ekonom och HR-strateg. Verksamheten innefattar äldreomsorg, socialpsykiatri, socialtjänst och LSS. Verksamheten rapporterar till två nämnder, familjenämnden och vård- och omsorgsnämnden. Vi satsar stort på kvalitetsarbete och digitalisering. Vårt nya kvalitetsledningssytem har vi själva byggt och det finns tillgängligt i alla mobila enheter ute verksamheten. Det ska vara lätt att göra rätt! ARBETSUPPGIFTER Det är ett mångsidigt uppdrag. Det innehåller bland annat att genomföra kvalitetsuppföljningar och tillsyn på såväl egenregi som entreprenad. Att vara ett stöd till verksamheterna i att utforma specifika rutiner och att bevaka införandet av dem. Utreda Lex Sarah/avvikelser och vara ett stöd till cheferna i kvalitetsarbetet. Sammanställa statistik och andra uppgifter som rapporteras till nämnden, Socialstyrelsen eller IVO. Du ska också vara ett utvecklar- och utredarstöd till samtliga verksamhetsområden. Du kommer att vara delaktig i många processer såsom mål, analys, egenkontroller, riskanalys och uppföljningsarbete. Det kan innebära att du själv ansvarar för vissa genomföranden men också att du stöttar andra både operativt och strategiskt. Vara behjälplig vid upphandlingar. KVALIFIKATIONER Socionomexamen är ett krav. Det är meriterande med påbyggnadsutbildning inom områden såsom kvalitetsutveckling, ledarskap eller förändringsarbete. Erfarenhet av Systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9) och väl förtrogen med lagstiftning och föreskrifter. Du har erfarenhet av kvalitets-, utvecklings- och utredningsarbete. Rollen förutsätter en bred omvärldskunskap, insikt om och erfarenhet av offentlig verksamhet samt ett starkt intresse för kvalitets- och verksamhetsutvecklingsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med statistik och analys, samt att använda data som underlag för uppföljning, utvärdering och utveckling av verksamheten. Det är även önskvärt att du har kännedom om aktuella metoder och verktyg som används inom kvalitets- och förändringsarbete. Vi tror att du har förmåga att förklara problem och information på ett pedagogiskt förhållningssätt. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och har god förmåga att samarbeta och samverka internt och externt. Du är flexibel i bemötandet utifrån den du har framför dig och har hög känsla av service gentemot medborgaren. För att lyckas i rollen behöver du arbeta strukturerat, där du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt utifrån uppdraget. Slutligen vill vi att du är modig och utmanande i den kreativa processen och har en god förmåga att växla mellan olika arbetsuppgifter. Du behöver också ha en god analytisk förmåga. ÖVRIGT Tomelilla kommun har rökfri arbetstid. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ska ansökan skickas in digitalt via Visma Recruit och inte via e-post eller pappersformat. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via Visma Recruit, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 0417-18 000. Inför rekryteringsarbetet har Tomelilla kommun, tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vill du vara med och forma framtidens socialtjänst i Vara? Vara kommun står inför en spännande utvecklingsresa inom socialtjänsten. Vi har både vilja och mod att ta tillvara möjligheterna i den nya socialtjänstlagen, med målet att våra invånare enkelt ska få kontakt med oss och känna att våra insatser är en naturlig del av samhällets stöd när livet krånglar. Hos oss på Familjeenheten möter vi barn och familjer när de behöver oss som mest. Vi strävar efter att varje kontakt ska präglas av ett gott bemötande, tydlighet och delaktighet. Barnets perspektiv genomsyrar hela vårt arbete och vi lägger stor vikt vid att arbeta rättssäkert och tillitsfullt, både gentemot dem vi möter och inom vår organisation. Vi har också en väl utvecklad öppenvård inom barn och unga, vilket ger oss goda möjligheter att erbjuda insatser som är flexibla, nära och anpassade efter familjernas behov. Öppenvården är en viktig del av vårt gemensamma arbete och skapar ett värdefullt stöd i både akuta och förebyggande sammanhang. Vi söker dig som har jobbat några år med utredningar inom barn och unga och som känner dig trygg i din yrkesroll. Samtidigt tror vi att du är nyfiken, vill vara med och utveckla arbetet tillsammans med oss och trivs med att ta ansvar. Du har god struktur, är tydlig i din kommunikation och vill vara del av ett sammanhang där vi stöttar varandra och jobbar tillsammans. Hos oss får du frihet under ansvar. Vi tror på tillitsbaserad styrning, där du som socialsekreterare får ett stort professionellt utrymme – vi vet att du kan ditt arbete och vi litar på ditt omdöme. Vi erbjuder stor frihet att arbeta på distans och strävar efter att hitta en balans som fungerar för både dig och verksamheten. Vi har ett gemensamt ansvar i teamet för att skapa både närvaro på plats och utrymme för återhämtning och fokus. Det gör att vi kan stötta varandra, täcka upp vid behov och samtidigt ge våra familjer ett gott bemötande. Vi är måna om arbetsmiljön och att du ska må bra och orka i längden. Därför har vi en rimlig ärendemängd, tillgång till handledning och arbetar aktivt med utvecklingsfrågor. Under början av 2027 flyttar hela Individ- och familjeomsorgen in i nyrenoverade och verksamhetsanpassade lokaler. Något vi ser fram emot, inte minst för att det kommer stärka både samverkan och trivsel. Vara är en kommun där vi gör saker tillsammans. Vi har korta vägar mellan beslut och handling och ett gott samarbete med andra verksamheter som skola och vård, till exempel genom vårt skolsociala team (SST) och SAMBU. Inom kort kommer vi också starta upp SSPF på IFO. Vi arbetar också långsiktigt med medarbetarskap, ledarskap och värdegrund, och erbjuder kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och aktiviteter via vår fritidsförening. Vi söker dig som är socionom, eller har likvärdig utbildning, som arbetat minst ett par år med myndighetsutövning inom barn och unga. Du har B-körkort och delar vår syn på att kvalitet, trygghet och delaktighet är grunden i ett bra socialt arbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer kommer ske löpande under ansökningsperioden – så vänta inte med att skicka in din ansökan. Sista ansökningsdag: 2025-08-31 Vi ser fram emot att höra från dig! Varmt välkommen med din ansökan. Har du frågor eller funderingar? Kontakta, Peter Engman Enhetschef: 076-833 07 50 Carin Ekvall Verksamhetschef IFO: 076-833 07 51 Läs mer och ansök på vara.se/ledigajobb Vill du veta mer om din framtida arbetsplats och Vara kommun kan du läsa mer här https://vara.se/ Hos oss i Vara kommun får du engagerade kollegor och chefer, utbildningar och utvecklingsmöjligheter men också förmån i form av friskvårdsbidrag. Alla anställda är också medlemmar i vår Fritidsföreningen som bland annat ordnar motionsaktiviteter och andra fritids- och kulturverksamheter, du får bland annat rabatt på vissa evenemang på Vara konserthus. I Vara kommun gör vi varandra bra och det är tillsammans med vår etiska kompass som vi når våra gemensamma mål! Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss på Vara kommun? Gå in på http://www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter! Om du av något skäl inte kan ansöka digitalt (på grund av exempelvis skyddade personuppgifter), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. I princip alla dokument som skickas in till kommunen blir allmän handling.
Välj ett jobb för att visa detaljer