Utbildningshandläggare
Sök bland 10 lediga jobb som Utbildningshandläggare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Vi arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Myndigheten är lokaliserad på fem orter. Avdelningen för tillstånd och skolors ekonomi är placerad i Stockholm. Vi söker Vi söker en handläggare som vill arbeta med handläggning och prövning av ärenden vid enheten för tillståndsprövning. Vi erbjuder Vi erbjuder ett kvalificerat och varierat utredningsarbete i en miljö där olika kompetenser arbetar tillsammans. Vi erbjuder en god arbetsmiljö i nyrenoverade aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm. Vi erbjuder förmånliga villkor så som bl.a. friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid samt goda semester- och pensionsvillkor. Vi erbjuder också möjlighet att träffa en överenskommelse om att arbeta delvis på distans. Arbetsuppgifter Du kommer att ingå i enheten för tillståndsprövning som varje år tar emot ett stort antal ärenden och prövar ansökningar om att starta eller utöka fristående skolors verksamhet. Just nu pågår ett arbete med att återkalla tillstånd som inte nyttjas. I arbetet ingår i huvudsak att utreda ärenden som rör återkallelse av tillstånd som inte nyttjas. Som utredare utför du självständigt ett utredningsarbete där det bland annat ingår att inhämta, analysera och bedöma underlag samt skriva fram och föredra beslut. Att sammanställa information och uppdatera en digital databas med aktuella uppgifter om tillstånd ingår också i arbetet. I ditt arbete kan kontakter med enskilda huvudmän, kommuner och allmänhet förekomma. Kvalifikationer Du har • högskoleutbildning eller likvärdig relevant utbildning • minst två års aktuell erfarenhet av ärendehandläggning som Skolinspektionen bedömer som relevant. • god förmåga att uttrycka dig lättillgängligt och korrekt i tal och skrift • goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt Det är meriterande med • aktuell erfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Vi söker dig som • är noggrann, strukturerad och har en god analytisk förmåga • är effektiv och kan arbeta i ett högt tempo • har god förmåga att hantera flera arbetsuppgifter parallellt • har lätt att arbeta såväl självständigt som med andra Dina personliga egenskaper kommer tillmätas stor vikt vid rekryteringen. Tjänsten Tjänsten är visstidsanställning under perioden 1 september 2025 - 18 december 2025. Omfattningen är heltid. Intervjuer kan ske löpande. Ansökan Skicka din ansökan i form av CV och ett personligt brev (max 1 A4). Klicka på ansökan nedan. Dnr är 2025:6663, Sista ansökningsdag är den 4 augusti 2025. Frågor För upplysningar om tjänsten, kontakta enhetschef Carin Clevesjö. Fackliga företrädare är Caroline Engskär (Saco) och Mattias Friström (Ofr/s) Samtliga nås via växeln tfn 08-586 080 00. För frågor om rekryteringsprocessen: [email protected] Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.
I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva. Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt. Välkommen att ta plats på resan! Bildningsförvaltningen ansvarar för bland annat förskola, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Ansvaret omfattar även elevhälsa, modersmålsundervisning, skolskjuts och skolmåltider. Vi arbetar för att skapa en inspirerande lärmiljö för cirka 10 000 barn och elever. Vi har en stark vision om att bygga kunskap och skapa drömmar. TRELLEBORG - EN SKOLKOMMUN ATT RÄKNA MED Mellan slätten och havet bygger vi kunskap och skapar drömma Arbetsplatsen Vi söker en handläggare som också kommer arbeta med olika utredningar till oss på bildningsförvaltningen i Trelleborgs kommun. Bildningsförvaltningen i Trelleborgs kommun ansvarar för förskola, pedagogisk omsorg, förskoleklass, fritidshem, grundskola, resursskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. På förvaltningskontoret arbetar medarbetare inom skolplacering och antagning, IKT, skolskjuts, måltider, administration, kvalitetsutveckling samt med myndighetsfrågor. Bildningsförvaltningens centrala funktioner finns på Henry Dunkers gata, beläget med ca 5 minuters gångavstånd från centralstationen. På bildningsförvaltningen erbjuds du ett omväxlande arbete på en arbetsplats med god stämning där vi hjälps åt och jobbar i ett suveränt team. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag, personalstöd, möjlighet till semesterväxling till extra lediga dagar och möjlighet att löneväxla till pensionssparande. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Arbetsuppgifter Som handläggare på bildningsförvaltningen kan vi erbjuda dig ett spännande och viktigt arbete. Du kommer att vara en del i arbetet med att säkerställa en likvärdig utbildning som genomsyras av hög kvalitet. Du har en rådgivande funktion till samtliga chefer och personal både på central förvaltningsnivå samt på verksamhetsnivå. Dina arbetsuppgifter består av handläggning och beslut av myndighetsärenden, exempelvis tilläggsbelopp till fristående huvudman, hantering av interkommunala avtal som reglerar extraordinära stödåtgärder, uppskjuten skolplikt, ansökningar som rör godkännande av fristående huvudman samt tillsyn av fristående huvudmän som driver förskola. I rollen ingår att skriva yttrande till Skolinspektionen, Barn- och elevombudet, Diskrimineringsombudsmannen samt att svara på inkomna klagomål mot utbildningen. Du är bildningsförvaltningens personuppgifts samordnare. Dina arbetsuppgifter spänner över bildningsnämndens hela ansvarsområde och innefattar även att genomföra utredningar, ta fram beslutsunderlag till bildningsnämnden och hålla i utbildningar, kopplade till dina ansvarsområden. Kvalifikationer Vi söker dig som har akademisk utbildning inom områdena juridik, pedagogik, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer var relevant för tjänsten. Du har några års erfarenhet av att arbeta med handläggning och beslutsfattande inom offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av att göra utredningar, skriva rapporter och skapa beslutsunderlag av god kvalitet. Meriterande är om du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom skolområdet och har erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation. Du har god kännedom om de offentligrättsliga regelverk som styr förvaltningsmyndigheters verksamheter. Det är meriterande om du har goda kunskaper om skollagen, offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen, kommunallagen och GDPR. Vidare håller du dig uppdaterad med relevant lagstiftning och andra föreskrifter. Du har god vana vid att arbeta i olika IT-system och en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en god förmåga att sätta dig in i och förstå olika verksamheter, och att självständigt prioritera bland dina arbetsuppgifter. Samarbetar och samverkar gör du med lätthet, såväl med kollegor som med de chefer du stödjer. Du är strukturerad, analytisk, ansvarstagande och har hög personlig integritet. Tror du att det skulle vara en spännande utmaning att medverka till att göra vår verksamhet ännu bättre? Då kan det vara dig vi letar efter! Arbetstid/varaktighet Heltid Tillsvidareanställning Tillträde Enligt överenskommelse Kontaktperson Enhetschef Håkan Smidvall, 0410 – 73 36 03 Verksamhetschef Stina Salmonsson, 0410- 73 47 43 Förvaltningschef Svenjohan Davidsson, 0410-73 41 31 Sista ansökningsdag 2025-07-30 via vårt rekryteringssystem, ej via e-post eller brev. Första intervjuer kommer genomföras 4 och 5 augusti. Om du blir kallad till intervju ber vi dig att ta med ett giltigt utdrag från belastningsregistret. Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Utbildningsförvaltningen ansvarar för förskola, fritidshem, grundskola, gymnasium samt anpassad grund- och gymnasieskola. Vi har drygt 3 200 medarbetare vid 45 förskolor, 22 grundskolor och fyra gymnasieskolor. Här finns ett stort engagemang för att alla barn och elever ska få undervisning av hög kvalitet, möjlighet att utvecklas och att nå sin fulla potential. I Botkyrka ser vi att framgång i skolan är nyckeln till ett gott liv och den starkaste skyddsfaktorn för framtiden. Tjänsten och arbetsuppgifterna Inom verksamhetsområdet gymnasium blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter: - att handlägga och fatta beslut i ärenden i antagningsprocessen till gymnasieskolan - att handlägga och fatta beslut i frågor kring befintliga gymnasieelever - att vara delaktig i att ta fram och skriva tjänsteutlåtanden - att vara delaktig i att arbeta med utredningar, samt att skriva rapporter - att samordna gymnasieverksamheten på förvaltningsnivå Antagningsprocessen löper under hela året med en arbetstopp från maj till juli. Arbetet innebär samarbete med Gymnasieantagningen Storstockholm, andra enheter inom förvaltningen samt många andra kontakter med yrkesverksamma inom området. Vi erbjuder dig Som handläggare hos oss blir du del av en verksamhet med ett starkt driv. Botkyrka kommun har en erkänt välfungerande och attraktiv gymnasieverksamhet i egen regi. Miljön präglas av nyfikenhet, öppenhet och förtroende där vi arbetar utifrån verksamhetens bästa. Uppdraget innebär många kontaktytor och stora möjligheter till att utveckla samt att utvecklas. Du som söker till oss Krav: - högskoleutbildning i statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annan relevant inriktning - erfarenhet av och goda kunskaper om antagningsprocessen till gymnasieskolan - kunskaper i den juridik som reglerar antagning till gymnasieskolan samt generella juridiska kunskaper kopplat till gymnasieskolan - kunskap och erfarenhet av utredningsarbete, bearbetning och presentation av statistiskt underlag - förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift - goda kunskaper i Office-paketet med fokus på Excel Meriterande: - goda kunskaper i datasystemen Indra och Indra analys - erfarenhet av att skriva avtal om antagning till gymnasiet med andra kommuner och fristående utförare - erfarenhet av samverkan mellan de kommunala antagningsorganisationerna och Storstockholms gymnasieantagning - goda kunskaper om gymnasieskolans program Arbetar självständigt enligt en tydlig process och organiserar och planerar ditt arbete väl. Hanterar stress på ett konstruktivt sätt, bibehåller ett gott humör vid press och motgångar. Anpassar dig och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Bidrar till devisen "om det går bra för dig - går det bra för mig" i kollegiala sammanhang. Löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna, ser logik och samband i komplex information och miljö. För tjänster på Utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll. Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll Om oss Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. Här talas över 100 språk, här bor och arbetar människor med bakgrund från hela världen. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid. Vi har goda och trygga arbetsvillkor med kollektivavtal och flera förmåner för att du ska trivas och utvecklas på jobbet. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/jobba-hos-oss/vart-arbetsgivarerbjudande Övrig information För tjänster inom exempelvis vård-skola-omsorg i Botkyrka kommun behöver du som blivande medarbetare visa utdrag ur Polisens belastningsregister. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering.
Just nu söker vi på Jefferson Wells en avtal- och tillståndshandläggare till vår kund Vattenfall i Trollhättan. I denna roll får du möjlighet att arbeta i en samhällsviktig verksamhet där du bidrar till utvecklingen av framtidens elnät. Har du erfarenhet eller utbildning inom miljö, samhällsplanering eller fastighetsrätt och trivs med att driva processer, kommunicera med myndigheter och arbeta strukturerat? Välkommen med din ansökan! Ort: Trollhättan Start: 2025-09-21 Uppdrag: Konsultuppdrag t.o.m. 2026-03-21 Om uppdraget Som avtal- och tillståndshandläggare kommer du vara en del av avdelningen Miljö och Tillstånd som arbetar med frågor kopplade till ny- och ombyggnation av elnät och tillhörande stationer runt om i Sverige. Tjänsten är placerad i Trollhättan men du kommer att ha kontakter över hela landet, både internt och externt. Du kommer att ha en viktig roll där du ansvarar för att driva tillstånds- och avtalsprocesser från start till mål, i nära dialog med myndigheter, kommuner, entreprenörer och nätägare. Exempel på arbetsuppgifter: * Upprätta avtal och tillståndsansökningar * Ansvara för samråd med myndigheter och kommuner * Samarbeta med entreprenörer och nätägare i frågor rörande ny- och ombyggnation * Arbeta med markvärdering vid olika typer av intrång * Bidra till goda kontakter med myndigheter och juridiska instanser Om dig Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning och gärna tidigare erfarenhet av att arbeta med tillstånd, avtal eller fastighetsfrågor. Du har ett strukturerat arbetssätt och är van vid att kommunicera tydligt, både skriftligt och muntligt, med olika intressenter. Du behöver kunna arbeta självständigt med stort ansvar och bidra till att säkerställa att arbetet bedrivs enligt gällande mål och riktlinjer. Vi ser gärna att du har: * Högskoleexamen inom samhällsplanering, miljö eller fastighetsrätt * Erfarenhet av ledningsrätter, bygglov, tillståndsprocesser eller avtalshantering (meriterande) * God kommunikativ förmåga i både svenska och engelska * Förmåga att driva processer från start till mål * God datorvana och erfarenhet av administrativa verktyg Om Jefferson Wells Jefferson Wells är ett konsult- och rekryteringsbolag specialiserat kompetensförsörjning av chefer och specialister. Jefferson Wells unika expertis och branscherfarenhet gör att vi kan få verksamheter att växa och erbjuda en långsiktig karriärutveckling för våra kandidater. Jefferson Wells finns på ett 50-tal orter i Sverige och i mer än 50 länder världen över och är en del av ManpowerGroup. Med vårt omfattande nätverk kan vi erbjuda mängder av spännande lediga jobb. Vi matchar dina färdigheter och karriärmål med några av Sveriges mest attraktiva verksamheter och varumärken, så att du kan uppnå dina karriärmål. Ansökan Varmt välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV. Urvalet sker löpande.
Utbildningsavdelningen Hos oss på SLU:s utbildningsavdelning får du en nyckelroll i arbetet med att ge studenter från hela världen en smidig och rättssäker väg in i utbildning – och vidare ut i yrkeslivet. Här kombinerar du administration med samhällsnytta, i en dynamisk miljö där internationella perspektiv, kvalitet och studentservice står i fokus. Nu söker vi en engagerad antagningshandläggare till vår enhet för studieadministration och mobilitet på campus Ultuna. Om jobbet Som antagningshandläggare gör du framför allt behörighetsbedömningar av sökande med både utländska och svenska meriter och handlägger tillgodoräknande. Utöver det är uppdraget bland annat att informera om behörighets- och urvalsregler, skriva yttrande till överklagandenämnden, handlägga studieavgifter, ta fram och bearbeta statistik och medverka i utarbetandet av underlag till informationsmaterial. Arbetet innebär också att du bemannar telefontider och svarar på mejl och har kontinuerlig kontakt med studenter, institutioner och fakultetskanslier. Arbetsuppgifterna kan komma att förändras över tid då vi är en liten organisation med många uppdrag. Din bakgrund Kravprofil: Vi söker dig som har: • Erfarenhet av antagningshandläggning och/eller tillgodoräknande inom högskola eller universitet • Akademisk examen, minst på kandidatnivå • Goda kunskaper i systemen NyA och Ladok • Goda färdigheter i Microsoft Office, särskilt Word, Excel och Outlook • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt För att lyckas i rollen tror vi att du: • Har en väl utvecklad servicekänsla och god kommunikativ förmåga • Är noggrann, strukturerad och trygg i att fatta beslut utifrån gällande regelverk • Har lätt för att ta dig an nya arbetsuppgifter och anpassa dig till förändringar • Trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Om oss Utbildningsavdelningen är en avdelning inom universitets verksamhetsstöd. Vi svarar för administrativa och stödjande verksamheter som i huvudsak berör student- och utbildningsfrågor. De flesta av våra medarbetare finns på campus Ultuna men avdelningen har även personal på SLU:s övriga huvudorter Alnarp och Umeå. Vi är 15 personer på enheten för studieadministration och mobilitet och vi arbetar främst med antagning, examen, studieavgifter, mobilitet, stipendier och tillgodoräknande. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba vid SLU på https://www.slu.se/om-slu/jobba-pa-slu/ Placering: Uppsala, Ultuna Anställningsform: Tillsvidareanställning. SLU kan komma att tillämpa provanställning. Omfattning: 100% Tillträde: 2025-09-01 eller enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen med din ansökan via ansökningsknappen nedan senast 2025-08-03. Fackliga kontaktpersoner: https://internt.slu.se/min-anstallning/facket/kontaktpersoner/ Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har en nyckelroll i utvecklingen för hållbart liv, grundad i vetenskap och utbildning. Genom vårt fokus på samspelen mellan människa, djur och ekosystem och ett ansvarsfullt brukande av naturresurserna bidrar vi till en hållbar samhällsutveckling och goda livsvillkor på vår planet. Huvudorter är Alnarp, Umeå och Uppsala, men verksamhet bedrivs också på forskningsstationer, försöksparker och utbildningsorter i hela landet. SLU har drygt 3000 medarbetare, 5000 studenter och forskarstuderande och en omsättning på över tre miljarder kronor. Universitetet satsar på attraktiva miljöer på sina campusområden. Vi arbetar för en jämställd och inkluderande arbetsmiljö där öppna samtal mellan människor med olika erfarenheter lägger grunden för vetenskaplighet, kreativitet och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och perspektiv att söka den aktuella anställningen.
Utbildningshandläggare - utbildning på forskarnivå Diarienummer PAR 2025/538 Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid. Med 1 700 anställda, 5000 studenter och en omsättning på 2,5 miljarder kronor är Sahlgrenska akademin Göteborgs universitets största fakultet. Vi bedriver forskning av hög internationell klass inom medicin, odontologi och vårdvetenskap, och flera av våra utbildningsprogram hör till landets mest populära. Under vårt tak rör sig allt från unga studenter till internationellt ledande forskare, alltid i nära samverkan med Västra Götalandsregionen, Folktandvården och näringslivet. Vid Sahlgrenska akademins kansli samlas det fakultetsgemensamma administrativa stödet för utbildning och forskning. Här arbetar idag drygt 40 medarbetare med ansvar för ekonomi- och utbildningsadministration, kommunikation, internationalisering och HR samt stöd till fakultetsledningen. Utbildningsavdelningen vid kansliet har 19 medarbetare. Vid avdelningen ges administrativt stöd till fakultetens utbildningsråd, internationaliseringsråd samt råd för utbildning på forskarnivå. Inom avdelningen finns också studievägledning, samordning av fakultetens internationaliseringsarbete, administration av forskarutbildningen samt programadministration av läkarprogrammet och administrativt stöd till läkarprogramskommittén. Vi kan erbjuda mycket intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter, i en miljö där vi bidrar till samhällets arbete med att förbättra människors hälsa. Du kommer att arbeta i en komplex organisation med trevliga och engagerade kollegor med stor erfarenhet. Arbetsuppgifter Som utbildningshandläggare kommer du att handlägga och administrera utbildningsärenden inom Sahlgrenska akademins utbildning på forskarnivå. Arbetet innebär medverkan i, och utveckling av, arbetet i hela utbildningskedjan från antagning till disputation. Du kommer ingå i en grupp av kvalificerade utbildningshandläggare som bland annat ansvarar för beredning av antagnings- och disputationsärenden, akademins kursutbud inom forskarutbildning, annonsering av doktorandplatser samt utformning och uppdatering av information på webbsidor för doktorander. Gruppen erbjuder också administrativt stöd till rådet för utbildning på forskarnivå, dess arbetsgrupper och organ. Ett flertal administrativa system för hantering av dessa processer finns till hjälp i arbetet. Rådgivning och information till befintliga och potentiella doktorander ingår som en naturlig del liksom nära kontakt med fakultetens institutioner i ärenden som rör utbildning på forskarnivå. Du kommer att ha mycket kontakter både internt och externt vilket ställer krav på god förmåga att prioritera och att samarbeta. Kvalifikationer Vi söker dig som har högskoleutbildning eller annan utbildning/erfarenhet som bedöms lämplig för anställningen. Arbetet innebär många kontakter både internt och externt, något som förutsätter god samarbetsförmåga och lyhördhet för verksamhetens behov samt att du är duktig på att skapa och bibehålla förtroendefulla kontakter. Du har god förmåga att arbeta självständigt men arbetar lika enkelt och effektivt i grupp. Du är trygg i din kompetens och har förmåga att fatta beslut inom ditt ansvarsområde. Det krävs att du självständigt planerar och organiserar ditt arbete samt bidrar till utveckling av gruppens gemensamma processer. Egenskaper som noggrannhet, samarbetsförmåga och flexibilitet är något som du känner dig igen i. Du har mycket goda språkkunskaper och uttrycker dig obehindrat i tal och skrift på både svenska och engelska. Du har erfarenhet av att arbeta i olika system samt en utvecklad förmåga att sätta dig in i nya. Det är meriterande om du har erfarenhet av LADOK och SharePoint samt har god kunskap om offentlig förvaltning. Vi kommer att göra en helhetsbedömning och anställa den som anses ha de bästa förutsättningarna att genomföra och utveckla arbetsuppgifterna. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Anställning Vi söker nu en handläggare till utbildning på forskarnivå då en av våra medarbetare är tjänstledig. Anställningen är ett vikariat på heltid cirka 1 år alternativt till dess att ordinarie anställd återgår i tjänst. Anställningens placering är Sahlgrenska akademins kansli. Tillträde 13 september 2025 eller enligt överenskommelse. Vikariatet kan komma att förlängas. Kontaktuppgifter för anställningen Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Jonas Gren, enhetschef utbildningsavdelningen, tel. 031-786 4116, mail: [email protected] Fackliga organisationer Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande Ansökan Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-08-13
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Forskningsservice uppdrag är att ge verksamhets- och ledningsstöd för extern forskningsfinansiering och forskningsstrategiska frågor, samt frågor som rör forskningsinfrastruktur, forskningsinformation och utbildning på forskarnivå. Avdelningen ger expertstöd och rådgivning vid ansökningar om forskningsmedel från strategiskt viktiga nationella och internationella finansieringskällor, särskilt till EU:s ramprogram, där vi har ett resurssatt uppdrag från universitetsledningen. En viktig del av avdelningens verksamhet är även att tillsammans utveckla processer, metoder och arbetssätt, men även att arbeta med kvalitetsutveckling både inom avdelning och i samverkan med andra avdelningar inom universitetet. Vår primära målgrupp är forskare, universitetsledning och ledningen på fakulteter samt deras administratörer. Mer information hittar du på Lunds universitets https://www.medarbetarwebben.lu.se/forska-och-utbilda/stod-till-forskning och Forskningsservice https://fs.blogg.lu.se Vi sitter i fräscha lokaler på Medicon Village i Lund tillsammans med övriga avdelningar på Sektionen Forskning, Samverkan och Innovation. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. På avdelningen kommer du primärt att arbeta tillsammans med kollegorna i EU-gruppen och arbetet innebär mycket kontakter med forskare på i form av personligt stöd och stödaktiviteter i grupp. Du kommer att växla mellan att arbeta på kontoret och besöka forskare ute i kärnverksamheten. Vi har även ett flextidsavtal och möjlighet till distansarbete som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss Arbetsuppgifter och ansvarsområden Forskningshandläggaren ansvarar för att ge kvalificerat stöd till forskare vid lärosätet i processen att identifiera, ansöka om och administrera extern forskningsfinansiering från EU:s ramprogram. Rollen innebär nära samarbete med forskare, forskningsledare, samt interna och externa samarbetspartners Som forskningshandläggare blir din huvudsakliga arbetsuppgift att vägleda forskare om möjligheter i EU:s ramprogram. Exempelvis innebär det att stödja i utformning och kvalitetssäkring av forskningsansökningar, främst till internationella finansiärer, sammanställa och dela information om aktuella utlysningar, planera och hålla i utbildningsinsatser ta fram statistik för externfinansiering, samt följa upp förändringar och trender inom EU:s forskningsfinansiering. Du kommer att ingå i EU-gruppen vid Forskningsservice, men ditt uppdrag kan även innefatta stöd till ansökningar till amerikanska finansiärer. Vid behov kan du även komma att ge stöd till universitetsledningen inom forskningsområdet. Arbetet präglas av täta kontakter med forskare, forskargrupper, ekonomer, institutioner och forskningsfinansiärer och sker i samverkan med universitetets övriga stödverksamheter. Kvalifikationer Krav för anställningen är: - Universitetsexamen på avancerad nivå - Administrativ erfarenhet inom statlig myndighet - Erfarenhet av hantering av ansökningar om extern finansiering till forskningsprojekt - God och aktuell kunskap om EU:s ramprogram - Erfarenhet av kvalificerad självständig handläggning. - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Vi söker dig som är strukturerad, flexibel, ansvarsfull och har förmåga att prioritera när arbetsbelastningen är hög. Du trivs med att arbeta serviceorienterat och kan självständigt driva arbetet framåt. Som person är du ansvarstagande, har en god förmåga att lyssna in olika behov och du är kommunikativ och har en god förmåga att samarbeta. Arbetet förutsätter att du har ett proaktivt, analytiskt och strukturerat förhållningssätt och är lyhörd. Meriterande för anställningen är: - Doktors- eller licentiatexamen och erfarenhet av egen forskning - Erfarenhet från administration inom universitets och högskolevärlden - Erfarenhet av administrering av EU-projekt - Erfarenhet av projektledning, gärna forskningsprojekt - Erfarenhet av kvalificerat utrednings- och/eller utvärderingsarbete Övrigt Anställningen är ett vikariat, omfattning 100%, under ett år med tillträde 2025 10 01. Intervjuer planeras att genomföras under vecka 33 på plats på Medicon Village i Lund eller på Teams om möjlighet att vara på plats saknas. Har du frågor om anställningen är du välkommen att höra av dig till rekryterande chef Carin [email protected] 046 222 7352. Så här söker du Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska/bör innehålla personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan ska/bör även innehålla CV, examensbevis eller motsvarande samt övrigt som du önskar åberopa (kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev etc.) Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Vill du vara med och göra verklig skillnad i en organisation där hållbarhet är en integrerad del av strategin och inte bara ett avlägset mål vid horisonten? Ett företag där hållbarhetschefen sitter i ledningsgruppen och där du får arbeta i ett team som brinner lika mycket för hållbarhetsfrågor som du? Välkommen med din ansökan som Sustainability & Quality Specialist hos Lyreco Sverige! Om Lyreco Lyreco är ledande i Europa och en av världens största leverantörer av produkter och tjänster till dagens och morgondagens arbetsplatser. Som specialister på arbetsplatsprodukter utökar vi ständigt vår expertis och vårt erbjudande för att kunna bidra till att våra kunder kan skapa en fantastisk arbetsdag, varje dag. Vi täcker arbetsplatsers produktbehov genom ett brett sortiment inom sex kategoriområden; Städ & Hygien, Kontor & Teknik, Säkerhet & Hälsa, Kaffe & Servering, Skola & Förskola samt Tryck & Profil. Våra kunder finns i alla storlekar, från offentliga verksamheter, stora privata företag och organisationer till småföretag och privatpersoner. Vårt svenska huvudkontor ligger i Borås och där utöver har vi säljkontor i Göteborg, Stockholm och Malmö, samt elva butiker och ett 18 000 m2 stort distributionscenter i Växjö. Idag är vi omkring 600 medarbetare i Sverige. Vi tror att våra anställdas engagemang och mångfald är det som skapar den bästa kundupplevelsen och den högsta servicenivån. Därför strävar vi som ansvarsfullt företag och arbetsgivare efter att säkerställa bästa möjliga välbefinnande för våra anställda, oavsett var de arbetar och vad deras uppdrag är. Välkommen till oss på Lyreco! Vill du veta mer? Läs om vår hållbarhetsresa! Är du vår blivande hjälte inom hållbarhet? Vi söker dig som har arbetat några år med hållbarhet. Du är nyfiken och intresserad av att arbeta brett. Du balanserar ständig utveckling och lärande med att fånga upp nya regelverk och arbetar effektivt med att bistå i att anpassa och hjälpa organisationen att uppfylla, redovisa och rapportera enligt gällande regelverk, så som CSRD/ESRS samt GRI. Du har förmåga att initiera innovativa idéer och driva projekt. Ditt uppdrag handlar inte enbart om att rapportera - du skapar transparens, trovärdighet och riktning. En viktig del av ditt uppdrag blir att utveckla vårt arbete med due diligence i värdekedjan, där du tillsammans med koncernen säkerställer att mänskliga rättigheter, arbetsvillkor och socialt ansvar genomsyrar hela vår verksamhet. Du kommer också att vara drivande i att vidareutveckla våra cirkulära lösningar och tjänster - och därmed bidra till en mer resurseffektiv och hållbar affär. Vi arbetar aktivt med ISO-certifieringar (14001 och 9001) och du kommer att ha ett särskilt ansvar för vår verifiering enligt ISO 26000, där social hållbarhet står i centrum. Du leder förbättringsarbetet, initierar korrigerande och förebyggande åtgärder och säkerställer att vi hela tiden utvecklas i rätt riktning. Du kommer att: * Vara en nyckelperson i vår hållbarhetsrapportering enligt CSRD och GRI * Driva utvecklingen av social hållbarhet och due diligence i värdekedjan * Säkerställa efterlevnad av ISO 26000 och bidra till våra certifieringar * Kvalitetssäkra processer och leda interna och externa revisioner * Representera oss i internationella hållbarhetsforum och bidra med best practice Vi tror att du har en akademisk utbildning inom hållbarhet eller angränsande område, gärna med påbyggnad inom CSRD, GRI eller socialt ansvarstagande. Du har erfarenhet av att arbeta med hållbarhetsfrågor, med bäring i socialt ansvarstagande. Vidare är du analytisk, kommunikativ och har en naturlig förmåga att bygga nätverk - både lokalt och internationellt. Du kommunicerar med framgång på såväl svenska som engelska. Projektledarerfarenhet är ett plus. Övrigt Placering: Borås Typ av anställning: tillsvidareanställning Kontaktperson Lyreco har valt Jefferson Wells som partner i denna rekrytering. Båda företagen har tilldelats EcoVadis Guldmedalj, vilket placerar oss bland de främsta inom hållbarhet globalt. Tillsammans arbetar vi för en mer hållbar framtid. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Irene Bengtsson på mail alternativt på 0702-271739. Vi arbetar med löpande urval och ber dig ansöka omgående. Varmt välkommen med din ansökan.
Södertörns högskola är ett lärosäte i Stockholm som utbildar, forskar och samverkar för en hållbar samhällsutveckling. Här studerar runt 14 000 studenter på cirka 80 program och över 300 kurser. Utbildning och forskning bedrivs inom humaniora, samhällsvetenskap, teknik och naturvetenskap. Högskolan erbjuder också lärarutbildning med interkulturell profil och polisutbildning. Mycket av forskningen handlar om frågor som rör Östersjö- och Östeuropaområdet. På Södertörns högskola blandas ämnen, perspektiv, människor och erfarenheter. Här finns de nyfikna och de ifrågasättande, de som söker oväntade kombinationer, utveckling och utmaningar. Södertörns högskola har sedan 2015 bedrivit polisutbildning på uppdrag av Polismyndigheten, och har idag cirka 800 studenter som läser polisprogrammet. Polisprogrammet ges i dagsläget i två former, en på plats på campus och en funktionsinriktad polisutbildning (FPU) som ges i huvudsak på distans, och från och med hösten 2024 kommer vi även ge möjlighet att läsa det ordinarie programmet på distans. Institutionen för polisiärt arbete (IPA) har idag ca 120 medarbetare, varav merparten är lärare med polisiär kompetens som är utlånade från Polismyndigheten. Vid institutionen samverkar vi även med lärare och forskare från andra institutioner på högskolan. Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, varför vi strävar efter att öka lärarnas och forskarnas vetenskapliga kompetens kontinuerligt. Utöver polisprogrammet finns det också möjlighet att läsa till en kandidatexamen i polisiärt arbete och kriminologi. Hösten 2024 startade samverkansprojektet Sverige mot organiserad brottslighet (SMOB) vid institutionen, ett excellensinitiativ som ska stärka Sveriges förmåga att bekämpa organiserad brottslighet, med särskilt fokus på den kriminella ekonomin. Vi söker nu en handläggare med inriktning på uppföljning och utvärdering till IPA/SMOB. För fullständig information se nedanstående länk: https://www.sh.se/ledigajobb?rmpage=job&rmjob=9022&rmlang=SE Anställningen Anställningen är tidsbegränsad med en omfattning om 100% med varaktighet 12 månader. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Sista ansökningsdag är 2025-07-10. Ytterligare upplysningar Amir Rostami, projektledare: [email protected]
Om rollen och dina arbetsuppgifter Är du en självgående och resultatinriktad person med intresse för utbildnings- och samhällsfrågor med inriktning mot unga som varken arbetar eller studerar eller som är på väg mot studier? Trivs du i en dynamisk miljö med tillgång till många kontaktytor och uppskattar att arbeta i samverkan mellan skola, socialtjänst och arbetsförmedling. Då ska du söka tjänsten som utvecklingsstrateg på Utbildningsförvaltningen i Lund. Du arbetar nära dina kollegor på Utbildningsförvaltningen i Lund. Vi är en liten grupp inom gymnasieantagning, vägledning och det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) som jobbar nära varandra, våra gymnasieskolor, arbetsmarknads- och socialförvaltningen och arbetsförmedlingen med större och mindre projekt samt löpande frågor. Du får tillgång till ett brett nätverk och goda utvecklingsmöjligheter genom samarbete med kommunal verksamhet inom grundskola, gymnasieskola och KAA inom samverkansområdet Skåne – Västra Blekinge genom Skånes kommuner. Som utvecklingsstrateg ansvarar du för att utveckla och samordna arbetet kring KAA inom förvaltningen och genom vårt samarbete med arbetsmarknads- och socialförvaltningen inom Unga på väg. Du är med i uppstarten av Lunds samarbete med Arbetsförmedlingen kring Samstart - ett EU-finansierat projekt med mål att öka möjligheterna för unga med funktionsnedsättning att få en bra övergång från skola till arbetsliv. Du är också en del av gymnasieantagningen som handläggare för vissa ärenden och under vissa perioder med hög arbetsbelastning. Du tar ett helhetsansvar inom dina arbetsområden vilket innebär allt från operativt arbete med handläggning av ärenden, utredningsarbete och ärenden till nämnd, samla och leda arbetsgrupper inom kommunen och inom samverkansområdet för att utveckla samarbeten och aktiviteter som leder unga mot studier eller arbete. Med samma målsättning involverar och bygger du aktivt relationer med utbildningsanordnare, företag och civilsamhället för att bedriva utveckling, erfarenhetsutbyte och påverkansarbete, såväl lokalt som regionalt. Exempel på arbetsuppgifter: - Projektleda utvecklingsarbeten, till exempel i form av framtagande av aktiviteter för ungdomar i samverkan med egen eller andra förvaltningar eller civilsamhället - Kalla till, planera och leda möten och seminarier - Skapa, underhålla och delta i nätverk inom och mellan kommuner och med andra relevanta organisationer - Analysera, omvärldsbevaka och bearbeta material för att kunna presentera underlag och hålla dig uppdaterad, till exempel kring ungdomsfrågor - Handlägga ärenden och processer inom gymnasieantagningen - I övrigt förekommande närliggande arbetsuppgifter på utbildningskansliet Vi söker dig som Har en relevant akademisk utbildning Har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift Du uppfyller flera av följande kvalifikationer: - Erfarenhet från arbeten där du haft en samordnande eller projektledarroll - Goda kunskaper om det svenska utbildningsystemet, framför allt kopplat till grundskola och gymnasieskola - Erfarenhet av politiskt eller medlemsstyrda organisationer eller samverkande samhällsaktörer - Erfarenhet av kommunikativt arbete - Goda kunskaper om utredningsarbete och om att skriva rapporter och underlag för beslut - Erfarenhet av att driva utvecklings- och samarbetsprocesser - Erfarenhet av arbete med unga vuxna till exempel inom skola, vägledning eller föreningsliv Personliga egenskaper För att lyckas i rollen behöver du vara självgående och ansvarstagande. Du är mål- och resultatorienterad och gillar att driva processer framåt. Du slutför dina uppgifter på ett noggrant och strukturerat sätt. Du har lätt för att samarbeta med andra och trivs med att vara del av ett lag där man tillsammans bidrar och löser gemensamma arbetsuppgifter. Som person är du kommunikativ, social och har lätt för att skapa och upprätthålla relationer. Du är engagerad, serviceinriktad, vågar ta initiativ och gillar att hitta lösningar. Du har förmåga att engagera och entusiasmera. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Utbildningsförvaltningen ansvarar för gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, vuxenutbildning, internationell grundskola och modersmålsverksamhet och har drygt 1 200 anställda. Som anställd här är du delaktig i att bedriva utbildning av hög kvalitet, och med ett stort engagemang för våra elever. Vi rustar eleverna för framtiden – med målet att varje elev ska nå sin fulla potential som människa och medborgare. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 10 jobb