Projektledare till projektkontoret
Lunds kommun
Lednings- och organisationsutvecklare

Brinner du för att utveckla en organisations verksamhet och effektivisera arbetsuppgifter med hjälp av digitala lösningar? Har du erfarenhet av att planera och driva projekt där du fått ta stort eget ansvar och arbeta tillsammans med olika målgrupper och nyckelpersoner? Då kan du vara helt rätt för rollen som projektledare hos oss på projektkontoret vid Lunds kommun. Om rollen och dina arbetsuppgifter Som projektledare på projektkontoret i Lunds kommun blir du del av ett team som tillsammans stödjer och utvecklar organisationens förmåga att framgångsrikt bedriva verksamhetsutveckling i projektform. Du kommer ansvara för planering, uppföljning och styrning av hela projekt och får en nyckelroll i att säkerställa att genomförandet blir framgångsrikt i Lunds kommuns verksamheter. Nu söker vi en projektledare för ett uppdrag i vår nybildade samhällsbyggnadsförvaltning. Uppdraget består av flera delar och syftar till att implementera ett digitalt stödsystem för delar av samhällsbyggnadsprocessen. I uppdraget ingår att kartlägga och tydliggöra roller, information och steg i processen samt att fånga verksamhetens behov kopplade till stödsystemet. En viktig del i projektet kommer vara att säkerställa att beslut avseende arbetssätt och vägval fattas av förvaltningens ledningsgrupp. I projektet ingår även att hålla ihop arbetet kring konfiguration, migrering och integrationer. Du kommer att tillhöra projektkontoret som har sin organisatoriska placering på kommunkontoret. På projektkontoret har vi ett team av projektledare som stöttar varandra. Dina dagliga kontaktytor kommer att vara på samhällsbyggnadsförvaltningen. Vi söker dig Vi söker dig som har: - Relevant högskoleexamen, alternativ annan utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Relevant utbildning inom projekt- och förändringsledning - Dokumenterad erfarenhet och kompentens inom projekt- och förändringsledning, som spänner mellan verksamhet och IT - Erfarenhet av att leda processutveckling samt arbete med lednings- och styrfrågor - Erfarenhet av att leda utvecklingsprojekt och implementering av verksamhetssystem inom större organisationer, gärna i offentlig sektor - Erfarenhet av strukturerat krav- och processarbete Det är meriterande om du har ledarerfarenhet från andra roller än projektledare. För att bli framgångsrik i rollen behöver du vara strukturerad och drivande samt ha en god förmåga att skapa goda relationer och samarbeten. Trivs du med att leda i förändring och ta egna initiativ kan du vara den vi söker! Vi erbjuder dig Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa. https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare Om arbetsplatsen Tjänsten är placerad på enheten för styrning och projekt som utgör ledningens förlängda arm med ansvar för processer kopplade till vision, mål, budget och utveckling av interna kvalitetsfrågor. Arbetet på enheten är såväl stöttande som styrande i relation till kommunkontoret och övriga förvaltningar. Enheten ansvarar bland annat för kommunens projekt- och processmodell och har i uppdrag att bidra till en höjd projektkompetens i hela kommunens organisation.  Inom enhet för styrning och projekt finns ett projektkontor. Projektkontoret stödjer och utvecklar organisationens förmåga att framgångsrikt planera, genomföra och följa upp verksamhetsutveckling i projektform. Projektkontoret kommer med denna tjänst att tillfälligt utöka sin projektledarpool där projektledare är samlade för att kunna driva och leda projekt som främst är kommunövergripande.   Om rekryteringsprocessen Vi arbetar med löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan. Första omgångens intervjuer är planerade att äga rum 25:e och 26:e juni via Teams och andra intervjuomgången den 2:e juli.  I den här rekryteringsprocessen har vi valt att ersätta det personliga brevet med urvalsfrågor. Syftet är att göra urvalet mer träffsäkert och rättvist. Dina svar hjälper oss att bedöma hur väl din erfarenhet och kompetens matchar det vi söker. Varmt välkommen med din ansökan! På kommunkontoret arbetar cirka 400 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus. Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

12 juni 2025
Sista ansökan:
26 juni 2025
Samordnare för Falkenbergs nya kulturgaranti
Falkenbergs kommun
Lednings- och organisationsutvecklare

Här i Falkenbergs kommun kan du göra stor skillnad. Vårt jobb är att erbjuda god kommunal service i livets alla skeden. Vi är också med och utvecklar Falkenberg som plats. Vår vision är att vi växer för en hållbar framtid. Kultur-, fritids- och teknikförvaltningen är kommunens tredje största förvaltning. Vi är 180 anställda med ett brett ansvarsområde inom fastighet och projekt, gata och trafik, hamn, park och kust, anläggning och bad, öppen ungdomsverksamhet, föreningsstöd, bibliotek, kulturskola, museum och offentlig konst samt konsument- och budgetrådgivning. Om uppdraget Vill du vara med och göra skillnad för barn och unga i Falkenberg? Kulturskolan söker nu en engagerad och strukturerad samordnare på 75% för Falkenbergs kommuns satsning Kulturgaranti i Skolan – ett uppdrag där du får kombinera kultur, pedagogik och samarbete. Falkenbergs kommuns kulturgaranti innebär att varje barn och ungdom, från 3 till 19 år, ska få möjlighet att skapa och uppleva kultur i olika former varje läsår. Visionen är tydlig: Alla barn och unga – i förskola, grundskola, gymnasieskola och anpassad skola – ska få uppleva kultur under sin skoltid. Deras delaktighet ska vara en central del i hur kulturgarantin formas och förverkligas. Som samordnare blir du en nyckelperson i att förverkliga denna vision. Du ansvarar för att planera, samordna och utveckla kulturgarantin i nära dialog med skolor, kulturaktörer och andra samarbetspartners. Du leder också den operativa gruppen för Kulturgarantin, med representanter från både kulturavdelningen och barn- och utbildningsförvaltningen (BUF). Hos oss på kulturskolan blir du en del av ett engagerat och kompetent team där samarbete, kreativitet och utveckling står i centrum. Vi har högt i tak, delar generöst med oss av idéer och stöttar varandra i både vardag och förändringsarbete. ARBETSUPPGIFTER · Planera och samordna kulturaktiviteter för barn och unga enligt kulturgarantin · Ha nära samverkan med skolor, förskolor och kulturinstitutioner · Boka professionella kulturaktörer och säkerställa hög kvalitet · Hantera administration, logistik och kommunikation kopplat till kulturgarantin · Följa upp, utvärdera och vidareutveckla verksamheten. · Arbeta för tillgänglighet, inkludering och barnperspektiv i alla delar av arbetet · Leda en operativ grupp bestående av representanter från kulturavdelningen och skolan. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: · Eftergymnasial utbildning inom kultur, pedagogik, projektledning eller annan relevant    bakgrund · Brinner för att arbeta med barn och unga, gärna med kunskaper om barnrätt och  delaktighetsprocesser riktade till barn- och unga. · Mycket god organisatorisk förmåga och är skicklig på sätta saker i struktur. · Förmåga att skapa goda samarbeten och bygga relationer · Intresse för kultur i olika former · Gedigen erfarenhet av projektledning eller samordning i större skala.  Har du kunskaper kring och erfarenhet av att arbeta med skolans läroplaner är detta meriterande. Vi erbjuder dig: · Ett meningsfullt arbete där du får göra skillnad för barn och unga · Ett kreativt och öppet arbetsklimat · Möjlighet att påverka och utveckla kulturområdet för barn- och unga · Kollegor som brinner för kultur, utbildning och inkludering ÖVRIGT Vill du vara med och skapa framtidens kulturupplevelser för Falkenbergs barn och unga? Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut så vänta inte med att skicka in din ansökan. Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta kulturskolechef Monica Schmidt Andersen. Välkommen med din ansökan!

11 juni 2025
Sista ansökan:
25 juni 2025
Utvecklingsledare som vill vara med och leda och följa upp skolans utveckli
Alingsås kommun
Lednings- och organisationsutvecklare

Välkommen till Alingsås! Som medarbetare i vår kommun har du alla möjligheter att vara med och utveckla verksamheten och din arbetsplats. Med nära 4000 anställda är vi tillräckligt stora för att driva förändring och samtidigt tillräckligt små för att var och en ska kunna påverka och få utrymme för sina idéer. Här finns plats för nytänkare. Tillsammans skapar vi Alingsås! Vi söker en utvecklingsledare som vill vara med och leda, stötta och följa upp skolans kvalitetsarbete. Du får en nyckelroll i att utveckla undervisning och arbetsprocesser, alltid med elevers lärande och välmående i fokus. När du börjar hos oss så erbjuder vi dig: • En trygg anställning • Möjlighet till semesterväxling • En kompetensutvecklingsplan • Föräldrapenningtillägg • Friskvårdsbidrag och förmånliga rabatter via E-passi • Cykelförmån • Möjlighet att delvis arbeta på distans Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Som utvecklingsledare arbetar du självständigt med pedagogiskt utvecklingsarbete i ett 1-16 års perspektiv. Du arbetar nära rektorer, pedagoger och elevhälsoteam och är en drivande kraft i att omsätta forskning och beprövad erfarenhet till praktisk verksamhet. Rollen kräver strategiskt tänkande, men också en förmåga att skapa delaktighet och engagemang hos personal. KVALIFIKATIONER Krav för tjänsten: • Har lärarlegitimation och flerårig erfarenhet inom skolans värld • Har erfarenhet av skolutveckling, projektledning eller kvalitetsarbete Meriterande: • Utbildning inom specialpedagogik, ledarskap eller skolledning • Erfarenhet av arbete i tvärprofessionella sammanhang Vi söker dig som: Är relationsskapande, analytisk och van vid att arbeta såväl självständigt som i team. Du trivs i en miljö där samarbete och självledarskap går hand i hand och du ser värdet i att bygga förtroende med kollegor, samarbetspartners och andra intressenter. Du är trygg i att presentera, hålla i workshops och skapa samsyn i utvecklingsfrågor. Du har erfarenhet av att leda processer där olika perspektiv behöver mötas, och du vet hur man engagerar deltagare och driver arbetet framåt på ett strukturerat och inkluderande sätt. Har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du kommunicerar tydligt och anpassar ditt budskap efter målgrupp och sammanhang oavsett om det handlar om att ta fram beslutsunderlag, hålla en presentation eller leda ett möte. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT För denna tjänst behöver du visa upp ett giltigt belastningsregister som du beställer via nedan länk: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/ För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker samt vid eventuell intervju ha möjlighet att uppvisa giltig ID-handling såsom pass eller nationellt identitetskort. Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.

11 juni 2025
Sista ansökan:
23 juni 2025
Kultur- och föreningsutvecklare
Habo kommun
Lednings- och organisationsutvecklare

Fritids- och kulturförvaltningen innefattar enheterna Bibliotek, fritidsgård, fritidsanläggning (kultur- och fritidsservice) och kansli. Inom enheten kansli ryms även vårt hälsocenter och turistinformationen. Ett rikt kultur- och föreningsliv är viktigt för människors folkhälsa och välbefinnande och det är grunderna i vår verksamhet. Vi är en liten förvaltning där vi har nära till samarbeten och stöd mellan enheterna. Vi arbetar med service ut till våra kommuninvånare men även för de som väljer att besöka vår kommun. Fritids- och kulturförvaltningen är en del av Habo kommun – ”den hållbara kommunen för hela livet” – som har ca 13 500 invånare och erbjuder utmärkta förbindelser till både Jönköping och Västra Götaland. Vår gemensamma värdegrund E.N.A – Engagemang, Närhet och Ansvar – är vägledande i allt vi gör och skapar trygghet för både medarbetare, civilsamhälle, föreningsliv och besökare. ARBETSUPPGIFTER Fritids- och kulturförvaltningen söker en kultur- och föreningsutvecklare som vill vara med och utveckla förutsättningarna för vårt rika kultur- och föreningsliv i Habo kommun. Som kultur- och föreningsutvecklare ingår du i fritids- och kulturförvaltningens kansli och tillhör enheten kultur- och fritidsservice. Du ansvarar för samverkan, systematisk dialog, information och rådgivning till föreningar verksamma i kommunen. Du kommer att ansvara för kultur- och föreningsutvecklingen med tillhörande processer samt utvecklingen av dessa. Att driva och utveckla aktiviteter inom verksamhetsområdet ingår också i uppdraget. Du ansvarar för att samordna och utveckla kommunens övergripande evenemang tillsammans med enheter inom fritids- och kulturförvaltningen, externa aktörer, föreningar, kommunala förvaltningar. Du är den naturliga kontakten mellan föreningar, studieförbund och förvaltningen. Du ansvarar för verksamhetens planering, genomförande, uppföljning och analyser samt för utvecklingen av verksamheten. I uppdraget ingår framtagandet av verksamhetens underlag, utredningar, ärenden och liknande till nämnd och förvaltning samt att bidra till verksamhetsplaneringen i förvaltningen. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och förstår din roll gentemot nämnden. Engagerat representerar du verksamheten i relevanta nätverk, forum och sammanhang. Likaså att kommunicera och synliggöra det arbete som görs via externwebben, föreningsutskick, intranät med mera. Detta är en ny tjänst där det ges möjligheter för den som anställs att utforma/påverka innehåll och inriktning i tjänsten. Här får du möjlighet att vara med och forma nya arbetssätt för att fortsatt värna och utveckla vårt kultur- och föreningsliv. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utvecklingsinriktad, utåtriktad, kommunikativ och gillar att samarbeta med andra. Du har en akademisk utbildning inom relevant område (exempelvis beteende-, idrotts-, statsvetare) alternativt har annan förvärvad kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Utbildning inom projekt- och processledning och /eller innovationsledning är meriterande. Du har erfarenhet av arbete med föreningsliv och civilsamhälle samt av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Du har ett systematiskt arbetssätt, är processorienterad, strukturerad och noggrann, håller tidsplaner, lär dig snabbt och söker reda på den information och fakta du behöver samt är bekväm med att leda projekt, möten och workshops. Du har ett brinnande intresse för kultur och idrott evenemang och erfarenhet från tidigare arrangörskap är meriterande. Din förmåga att samverka och bygga relationer är avgörande för att driva arbetet framåt. Med skicklig kommunikation och pedagogisk förmåga vägleder du andra med lyhördhet och engagemang. Din analytiska förmåga och ditt goda omdöme säkerställer välgrundade beslut och prioriteringar, även under press. Du är en förändringsdrivare som med ödmjukhet och ett inkluderande sätt agerar med handlingskraft och tar ansvar för att främja utveckling och framsteg. • Arbetstid vardagar 8-17, men helg och kvällsarbete förekommer. • B-körkort erfordras (manuell växellåda). • Du har goda kunskaper i digitala system såsom Microsoft 365 mm. mm. • Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. ÖVRIGT Intervjuer kommer ske löpande under anställningstiden, vänta alltså inte med din ansökan. Tjänsten kommer tillsättas så länge erforderliga beslut fattas. Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar. I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Förbered dig genom att ha ditt CV klart som du ska bifoga till ansökan. Du har också möjlighet att bifoga personligt brev och andra dokument. Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, HR-enheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan. Ansökningshandlingar returneras ej. Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

10 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Projektledare till extrasatsning inom organisering
Ideella Fören Handelsanställdas Förbund Med Firm
Lednings- och organisationsutvecklare

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 och av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år. Vill du vara med och leda ett meningsfullt projekt som gör skillnad – och samtidigt coacha och utveckla ett engagerat team? Vi söker nu en driven och strukturerad projektledare till en extrasatsning inom organisering. Vi söker nu en projektledare till extrasatsning inom organisering! Om tjänsten Som projektledare ansvarar du för att leda och driva vår extrasatsning inom organisering framåt – från planering till genomförande och utvärdering. Du leder projektgruppen i det dagliga arbetet mot uppsatta mål och fungerar som både coach och strategisk motor i projektet. Dina projektmedarbetare kommer vara placerade i avdelningar ute i landet, vilket ställer höga krav på dig som ledare att hitta smarta och hållbara sätt att leda på distans. Du kommer att: Upprätta projektplan och mål tillsammans med enhetschef, samt ansvara för rapportering till styrgruppen. Leda, coacha och prioritera arbetet i projektgruppen. Delta i rekrytering och introduktion av projektmedarbetare. Identifiera utvecklings- och utbildningsbehov i projektets olika faser. Dokumentera projektets arbete samt ansvara för utvärdering och metodbeskrivningar. Initiera och implementera digitala lösningar vid behov. Samverka med både interna och externa aktörer. Ha fullt personalansvar för projektmedarbetare, inklusive delegerade arbetsmiljöuppgifter. Vem vi söker: Du som söker har stor erfarenhet av fackligt arbete och framför allt av organisering på arbetsplatser. Du har erfarenhet av att utöva ett coachande ledarskap och har ett genuint engagemang för utveckling – både hos medarbetare och i verksamheten. Vi ser gärna att du har arbetat som projektledare, tidigare erfarenhet av personalansvar är meriterande. Ett intresse för och vana vid digitala plattformar välkomnas. Du har förmågan att inspirera människor både som person och med organisationens budskap. Du är en tydlig idébärare av fackföreningsrörelsens ideologi. Du har ett kommunikativt förhållningssätt och har lätt för att bygga relationer. Du är strukturerad och resultatinriktad och löser problem som uppstår längs vägen. Du är väldigt självgående och är trygg med att arbeta självständigt. Du driver på för förändring, samordnar, kan hålla fokus på helheten och bör kunna prioritera och hantera flera samtida processer.   Tjänsten avser en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten har oreglerad arbetstid med placering på Handels huvudkontor i centrala Stockholm. Sista ansökningsdag är den 24/6-2025. Rekryteringen sker med löpande urval så inkom gärna med din ansökan redan idag! Ytterligare upplysningar lämnas av Karin Lindehoff, enhetschef Facklig verksamhet, tfn 010-45087 04. Fackliga frågor besvaras av David Eklind Kloo 010–4508027. Vi förutsätter att du delar arbetarrörelsens värderingar. Handelsanställdas förbund välkomnar sökande oberoende av funktionsnedsättning, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, ålder, sexuell läggning samt religion eller annan trosuppfattning.   Om verksamheten Handelsanställdas förbund är LO:s tredje största fackförbund med cirka 155 000 medlemmar inom detalj- och partihandeln, frisörer och folkrörelser. Förutom vårt förbundskontor finns 19 avdelningar i landet. För mer information se handels.se.

10 juni 2025
Sista ansökan:
24 juni 2025
Senior HR-strateg (visstidsanställning)
Universitets- och Högskolerådet
Lednings- och organisationsutvecklare

Universitets- och högskolerådet (UHR) söker en självgående och senior HR-strateg med djup kompetens inom arbetsrätt, ledarskap och förändringskommunikation för en visstidsanställning. Som HR-strateg på UHR arbetar du både strategiskt och operativt med att utveckla och driva frågor kopplade till ledarskapsutveckling, HR-processer och organisationsutveckling. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • Stödja chefer i förändringsledning och förändringskommunikation • Stödja chefer i arbetsrättsliga frågor • Bistå HR-chef i MBL-förhandlingar och framtagande av underlag • Självständigt hålla chefsutbildningar och workshops inom förändringsledning • Övriga uppdrag som kan uppkomma • Du blir en del av ett engagerat och passionerat HR-team där ni tillsammans skapar en arbetsmiljö präglad av samarbete och utveckling. HR-enheten ingår i avdelningen för verksamhetsstöd och i din roll rapporterar du till HR-chefen. Kvalifikationskrav: • Du har akademisk examen inom personal- och arbetslivsfrågor eller beteendevetenskap • Mångårig aktuell erfarenhet av kvalificerat chefstöd i komplexa HR-frågor • Eftersom det är en visstidsanställning behöver du redan besitta aktuell kunskap i statlig särreglering och ha lång erfarenhet av förändringsledning, ledarskapsutveckling, MBL och arbetsrättsliga frågor • Är analytisk, strukturerad och har mycket god förmåga att arbeta självständigt • Har aktuell erfarenhet av att utveckla och implementera styrdokument, metoder, beslutsunderlag och stödmaterial • Har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Meriterande: • Egen erfarenhet av ledande roll, exempelvis gruppledare eller chef • Utbildning inom arbetsmiljö • Aktuell erfarenhet av att facilitera och genomföra workshops Personliga egenskaper Du är ansvarsfull, analytisk och strukturerar själv ditt arbetssätt för att driva processer vidare. Du har förmåga att tänka långsiktigt och ser helheten. Du har lätt för att skapa förtroendefulla relationer, anpassa ditt budskap efter mottagare och kommunicera konstruktivt. Vi ser att det är viktigt att du sätter HR i sitt sammanhang och till aktuell verksamhet och trivs med att arbeta verksamhetsnära. Du är en prestigelös lagspelare som har ett coachande förhållningssätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Om UHR UHR är en myndighet med ett brett och omväxlande uppdrag inom högre utbildning. Vi verkar för utbildning, utbyte och utveckling – för alla som vill vidare. Myndigheten driver en digital transformation där fokus ligger på att stärka vår digitala tjänsteleverans till utbildningssektorn. Vi ska också effektivisera våra interna processer med stöd av digitalisering och skapa mervärde för både skattebetalare och medarbetare. Som HR-strateg får du ett utmanande uppdrag och möjlighet att påverka en verksamhet i förändring. UHR som arbetsgivare Mer om UHR Vad vi gör och erbjuder UHR erbjuder en utmanande och stimulerande arbetsmiljö där du får möjlighet att arbeta i en ledande roll och vara med och påverka myndighetens långsiktiga strategi och utveckling. Vi erbjuder en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering och ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Anställningen omfattar heltid och gäller tillsvidare med tillträde efter överenskommelse. UHR tillämpar sex månaders provanställning i förekommande fall. Ansök och bli en av oss! Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV märkt med diarienummer 01393-2025. Tjänsten är en visstidsanställning med tillträde senast 15 juli 2025. Intervjuer kommer att ske under ansökningstiden men slutligt urval görs när ansökningstiden är avslutad. Sista ansökningsdatum är 2025-07-01. Har du några frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta HR- chef Josefin Lindberg [email protected]. Representant för Saco-S är Kerstin Martínez telefon 010- 470 04 69 och för ST Lisa Samsten telefon 010-470 03 67.

10 juni 2025
Sista ansökan:
1 juli 2025
Innovationsledare
Uppsala kommun
Lednings- och organisationsutvecklare

Enheten Utveckling och innovation Vill du bidra till att stärka Uppsala kommuns förmåga att möta ett samhälle i förändring? Är du skicklig på att facilitera workshops, hålla i samtalsdialoger för att identifiera behov och utmaningar samt skapa nya innovativa lösningar på komplexa utmaningar? Gillar du att nätverka och få till ett faktisk görande? Och framför allt, har du ett brinnande samhällsengagemang och gedigen kunskap och erfarenhet av att arbeta med innovations- och utvecklingsarbete? Då kanske du söker oss och vi definitivt dig! Vi söker en innovationsledare som vill bidra till att stärka Uppsala kommuns arbete i att facilitera processer och skapa förutsättningar för lärande, samverkan, utveckling och innovation. Uppsala står inför stora möjligheter och utmaningar kopplat till samhällsutveckling, hållbarhet och innovation. För att lyckas krävs samverkan, nya samarbeten och att våga tänka nytt. Nu stärker vi vår förmåga genom rollen som innovationsledare som tillsammans med resten av enheten kommer vara en kugge i att stärka utvecklings- och innovationsförmågan inom hela koncernen. Tjänsten inom enheten utveckling och innovation på kommunledningskontoret har ett kommunkoncernövergripande uppdrag och fokuserar på att stötta, inspirera och utmana våra förvaltningar och bolag i arbetet med utveckling och innovation. Till vårt stöd har vi etablerat ett innovationslabb där vi möts över organisatoriska gränser för att samverka, lära och utveckla nya kreativa lösningar med invånaren i centrum. Detta kommer vara en av flera arenor som vi verka ifrån för att involvera och öppna upp för samverkan. Ditt uppdrag Rollen innebär att identifiera behov, samarbeta med olika kompetenser och roller i hela organisationen, skapa nya samarbeten och öka organisationens förmåga att arbeta strukturerat och kreativt med innovationsledning. Du kommer att facilitera framsynsprocesser, skapa förutsättningar för utforskande samtal och lärande, bygga nätverk, utveckla och stötta i olika innovationsarbeten, omvärldsbevaka och omsätta idéer till konkreta innovationsprojekt. Vi söker dig som… …är en engagerad doer och älskar att engagera och facilitera människor i samtal och innovativa processer. Du har lätt för att skapa förtroende, bygga relationer, nätverka och samverka med människor och olika aktörer. Du gillar att hjälpa andra att lyckas, du är självgående och tar ansvar för att saker händer – på riktigt! Jag som blir din nya chef heter Niklas Huss och jag brinner för samhällsutveckling och pekar gärna ut en riktning och vision kring vart vi behöver ta oss, men hur vi ska komma dit utvecklar vi gemensamt. För mig är det viktigt att vi har en hög grad av tillit, öppenhet och glädje i teamet, på så sätt stärker vi samverkan och når lättare våra mål. Din bakgrund Som grund har du en högskoleutbildning, eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten tex industridesign, produktdesign, tjänstedesign, UX, innovationsledning. Du talar och skriver obehindrat på svenska och du har flerårig erfarenhet av arbete med innovations- och utvecklingsarbete inom politiskt styrda organisationer. Du har god erfarenhet av att arbeta i Microsoft 365. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av att skapa och leda nätverk samt utveckla i mellanrummen mellan organisatoriska tillhörigheter och utmaningar. • Erfarenhet av att lyssna, analysera och förstå behov i samspelet mellan akademi, civilsamhället, näringslivet och offentlig sektor, och vad som krävs både på kort och lång sikt för att främja utveckling och tillväxt. • Erfarenheter av att arbeta med strategisk framsyn och facilitera grupper genom framtidsscenarios. • Erfarenheter att samskapa framtidsprototyper och av spekulativ design. • Goda kunskaper om och nätverk inom innovationssytemet i Sverige. • Egen ledarerfarenhet. • Flerårig dokumenterad erfarenhet av arbete inom tjänstedesign. • Arbetat som konsult inom tjänstedesign och innovationsledning. • Erfarenhet av att vara rådgivare, mentor och/eller handledare inom tjänstedesign. • Arbetat i kreativa digitala verktyg. • Certifierad innovationsledare enligt ISO/IEC 17024. • Förmåga att på ett tydligt sätt fånga, illustrera komplexa frågeställningar och koka ner till pedagogiskt material som kan användas i samskapande processer. Som person har du: • Lätt för att fatta beslut utifrån tillgänglig information och lätt för att agera därefter. • Förmåga att skapa förtroende, att bygga nätverk och etablera långsiktiga samarbeten. • God förmåga och intresse i att facilitera samtal, lyssna och förstå andras behov och utmaningar och snabbt förstå komplexa sammanhang och olika perspektiv. • God kommunikativ och pedagogisk förmåga att anpassa idéer, koncept och budskap efter målgrupp. • Intresse för omvärldsbevakning. • Förmåga att se det enskilda projektets roll i en större helhet samtidigt som du inte räds att rota i detaljer för att skapa nytta för helheten. Upplysningar Hoppas att det låter intressant, varmt välkommen med din ansökan! Har du några frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen hör gärna av dig till Niklas Huss enhetschef Utveckling och innovation på Kommunledningskontoret, 072 144 81 60. Fackliga företrädare: Akavia, Jonny Eliasson 018-727 22 12 Akademikerförbundet SSR Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Sveriges ingenjörer Peter Nõu, 018-727 16 95 Vision Liselotte Ehn, 018-727 49 49 I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi, upphandling och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, samt kansli. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

10 juni 2025
Sista ansökan:
25 juni 2025
People Change Manager
SAAB AB
Lednings- och organisationsutvecklare

Drivs du av att se dina idéer bli verklighet? Välkommen till vår spännande och teknikintensiva värld. Din roll: Saab Group IT söker en driven och erfaren People Change Manager för att leda och stödja våra medarbetare genom kommande förändringar inom vår organisation och verksamhet. I rollen som People Change Manager kommer du att spela en nyckelroll i att säkerställa att förändringar implementeras smidigt och effektivt, med fokus på att minimera motstånd och maximera engagemang. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat innefatta att: * Utveckla och genomföra förändringsstrategier baserade på Proscis ADKAR-modell. * Analysera och identifiera potentiella hinder för förändring och utveckla åtgärder för att övervinna dessa. * Skapa och genomföra kommunikationsplaner för att hålla medarbetarna informerade och engagerade under hela förändringsprocessen. * Utbilda och coacha ledare och medarbetare i förändringsledning och Proscis ADKAR-metodik. * Stödja och vägleda medarbetare genom förändringsprocessen, inklusive individuella samtal och workshops. * Utvärdera effekten av förändringsinitiativ och identifiera områden för förbättring. Din profil: För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har: * Dokumenterad erfarenhet av att arbeta som People Change Manager eller inom ett relaterat område. * Djupgående kunskap om Proscis ADKAR-modell och erfarenhet av att tillämpa den i praktiska situationer. * Stark förmåga att analysera, planera och genomföra förändringsinitiativ. * Utmärkta kommunikations- och presentationsförmågor. * Förmåga att bygga relationer och samarbeta effektivt med olika intressenter. * Erfarenhet av att arbeta i en komplex organisation är meriterande. Befattningen kräver att du genomgår och godkänns enligt vid var tid gällande bestämmelser för säkerhetsskydd. För befattningar där Saab har krav på säkerhetsklassinplacering kan, i förekommande fall, medföra krav på visst medborgarskap. Vi erbjuder: * En spännande och utmanande roll i en snabbt växande organisation. * Möjlighet att göra en verklig skillnad genom att stödja våra medarbetare genom viktiga förändringar. * En dynamisk och kreativ arbetsmiljö med engagerade kollegor. * Möjlighet till personlig och professionell utveckling. Vad du blir en del av: Bakom våra innovationer finns alla de som har gjort det möjligt. Modiga pionjärer och kluriga tänkare. Vardagshjältar och kreativa problemlösare. De som delar djup kunskap och de som utforskar nya områden. Och alla däremellan. Här har du chansen att påverka och bidra på ditt unika sätt. Allt från att utveckla kod och bygga imponerande försvars- och säkerhetslösningar till att ta en kaffe med en kollega. Varje bidrag räknas. Vi ger dig möjlighet att anta utmaningar och skapa smarta innovationer. I vår vänliga och tekniksmarta värld finns plats för dig att växa. Vi finns här för att tillsammans skapa trygghet för människor och samhällen. Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 25,500 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga. Läs mer om oss här.

9 juni 2025
Sista ansökan:
30 juni 2025
Beredskapsstrateg - vi söker dig som vill utveckla vår beredskap
Vallentuna kommun
Lednings- och organisationsutvecklare

Har du mod att gå före och skapa ett Vallentuna där människor och idéer växer? Utvecklingen av det civila försvaret innebär nya utmaningar och ny lagstiftning för kommunal sektor. Vill du vara med och driva vårt förändringsarbete? Vallentuna kommun har mod att gå före. Vår ambition är att ligga i framkant när det gäller innovativa lösningar, smarta arbetssätt och en effektiv organisation. Som medarbetare har du en viktig roll i utvecklingsarbetet. Kommunen som arbetsplats präglas av ett samförstånd mellan politik och verksamhet, där det gemensamma intresset och ansvaret för Vallentunas bästa lyser igenom. Bemötande, tillgänglighet och kundens fokus är viktigt i vårt arbete för goda resultat och ökad kvalitet. Engagemang, samarbete och allas lika värde ska genomsyra vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar.   Om verksamheten: Tjänsten är placerad inom kommunledningskontorets stab. Kollegorna utgörs av medarbetare med fokus på civilt försvar, säkerhet, näringsliv, miljö samt trygghet och social hållbarhet. Utifrån innehållet i rollen finns möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete (uppskattningsvis 1-2 dagar/vecka). Arbetsuppgifter som omfattas av säkerhetsskydd utförs dock alltid på plats.     Arbetsuppgifter: Detta är en ny tjänst, utifrån kommunens utökade satsning på civilt försvar och beredskap. En central del är analys, förslag till åtgärder och uppföljning av kommunens behov av åtgärder utifrån beredskaps- och kontinuitetsplanering. För att trivas i rollen behöver du tycka om att variera mellan att arbeta operativt, samordnande och strategiskt. Utifrån kommande lagstiftning, överenskommelser och regionala inriktningar tar du fram förslag till styrdokument, rutiner och arbetssätt på en övergripande nivå. Du arbetar även med att stötta våra fackförvaltningar i sina beredskapsförberedelser och kontinuitetsplanering, utifrån kommunstyrelsens ansvarsområde. I arbetet ingår många externa kontakter och dialog med länsstyrelsen, Samverkan Stockholmsregionen och andra aktörer. Bland arbetsuppgifterna ingår att planera och genomföra övningar, utbildningar och workshops. Implementering, uppföljning och utvärdering är också centralt för att bidra till ökad kvalitet. Du kan också komma att att bistå i övrigt förekommande arbetsuppgifter inom staben; t.ex. utredningar och besvarande av enkäter. Funktionen utgör en del i kommunens TIB-organisation (tjänsteman i beredskap) där beredskap schemaläggs veckovis - omfattar vanligen ca 4-5 veckor utspritt över ett år.     Kvalifikationer: Vi söker dig som har • Slutförd högskole-/universitetsutbildning med inriktning mot totalförsvar eller krishantering - alternativt annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig • God kunskap om offentlig och/eller kommunal verksamhet • God kunskap om aktuell lagstiftning och förordningar kopplat till kommunens roll i beredskapsfrågor såväl som säkerhetskyddslagstiftning • Förmåga att förstå och lära dig nya system, kunna hantera RAKEL-terminaler etc. • God språklig förmåga: kan förstå och skriva svenska texter på akademisk nivå Erfarenhet från arbete med beredskap, kontinuitetsplanering, säkerhetsskydd, projektledning eller civilt försvar är meriterande.     Personliga egenskaper: • Du arbetar mot resultat, visar pålitlighet och tar ansvar för planering och uppföljning av ditt arbete. • Du stärker relationer genom att du hjälper andra, samarbetar, följer regler och processer och delar information. • Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar, lärande och kunskap på eget initiativ. • Du är länken, ger service, visar lojalitet utåt och inåt och omvärldsbevakar. • Gemensamma värderingar syns i ditt bemötande. • Du är analytisk, strukturerad, prestigelös och ser till helheten. Information: Som arbetsgivare vill vi tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och kulturell mångfald tillför. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och ett hållbart arbetsliv. För att ha så goda förutsättningar som möjligt i din medarbetarroll har Vallentuna kommun en medarbetarakademi där du kommer att få utbildning och verktyg. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med start 2025-09-15 eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap och säkerhetsprövning kommer att tillämpas inför anställning. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen använder vi verktyget ReachMee. Vi ber dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. För en fördomsfri rekryteringsprocess ingår tester som hjälp för urvalet. De sökande som vi anser uppfyller kvalifikationskraven kan därför komma att få ett mejl med länk till testet. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss enligt nedan. Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 2025-08-20. Intervjuer hålls fortlöpande.     För mer information kontakta: Emelie Hallin, stabschef, 08-58785203 [email protected] Mer information och fackliga representanter hittar du på https://www.vallentuna.se/naringsliv-och-arbete/arbeta-hos-oss/lokala-fackliga-foretradare/

9 juni 2025
Sista ansökan:
20 augusti 2025
Verksamhetsutvecklare Service förvaltningen - Fastighetsavdelningen
Varbergs kommun
Lednings- och organisationsutvecklare

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens. Vill du växa med oss? ARBETSUPPGIFTER Vill du vara med och utveckla vår verksamhet och driva förändring som gör skillnad? Vi söker nu en driven och erfaren verksamhetsutvecklare som brinner för struktur, förbättring och utveckling!  Om rollen  Som verksamhetsutvecklare kommer du att ha ett övergripande ansvar för att leda och samordna fastighetsavdelningens verksamhetsutvecklings- och förbättringsarbete. Du kommer att arbeta nära verksamheten för att identifiera behov, kartlägga processer, dokumentera rutiner och driva utvecklingsprojekt från idé till implementering.  • Kartlägga, analysera och dokumentera verksamhetsprocesser  • Arbeta med processvisualisering  • Leda och driva utvecklings- och förbättringsprojekt  • Stötta verksamheten i förändringsarbete och implementering av nya arbetssätt och system  • Säkerställa struktur och kvalitet i dokumentation och rutiner  • Arbeta med ständiga förbättringar och bidra till en lärande organisation  • Stötta verksamheten i IT-relaterade frågor och bidra till att öka den digitala mognaden.   • Fungera som en länk mellan verksamheten och IT-avdelningen på kundmöten och där lyfta behov av tekniska lösningar och systemförändringar KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • Är strukturerad, nyfiken och engagerad  • Har ett starkt själv ledarskap och trivs med att arbeta självständigt  • Är en kommunikativ person som kan skapa förståelse och engagemang i förändringsarbete  • Har flera års erfarenhet av liknande roll inom verksamhetsutveckling  • Är van att arbeta med processkartläggning, dokumentation och förbättringsarbete  • Har god erfarenhet av att arbeta med Microsoft 365 och gärna Visio  • Har arbetat med implementering av nya system i en verksamhet  • Har erfarenhet av att arbeta med många olika system  Meriterande:  • Erfarenhet av kontinuerligt förbättringsarbete  • Erfarenhet av att leda eller delta i förändringsprojekt  • Certifiering inom processledning eller liknande  • Förståelse för/erfarenhet av agilt arbetssätt och iterativ utveckling. ÖVRIGT Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid. Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

8 juni 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025