Socialsekreterare utredning, barn och unga
MARIESTADS KOMMUN
Socialsekreterare

Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet. Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst. Vi söker nu en socialsekreterare till Lotsen barn och unga som vill vara en del av vårt härliga gäng! ARBETSUPPGIFTER På Lotsen finns en utredningsgrupp bestående av mottag, utredare och öppenvård samt en placeringsgrupp som handlägger ärenden enligt SoL och LVU. Kopplade till dessa finns två 1:e socialsekreterare samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Grupperna präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. För denna roll söker vi en socialsekreterare till vår utredningsgrupp som tar vid efter att mottaget gjort en förhandsbedömning och fortsätter arbetet med: • Utredning av barns behov och föräldrars förmågor. • Samarbete med skola, polis, BUP samt andra aktörer runt barnet. • Skräddarsy lösningar för familjer. Hos barn- och ungdomsenheten i Mariestads kommun jobbar vi aktivt för ett nära samarbete med närliggande verksamheter. KVALIFIKATIONER Till tjänsterna söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga är meriterande. Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete.  Trivs du med kortare kontakter, hålla deadlines och snabbt kan ställa om i ditt arbete kan utredningsgruppen vara rätt arbetsplats för dig! Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Provanställning kan komma att tillämpas.  Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensam fredagsfrukost och ofta samordnar lunchträning. Vi har avsatt tid för dokumentation på onsdagar samt metodpass varje vecka med teman baserade på vad arbetsgruppen efterfrågar. Dessa är till för utveckling och kompetens samt samverkan med interna och externa aktörer. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och förste socialsekreterare. Vi träffas också gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. Under hösten kommer utredningsgruppen få möjlighet att genomgå en utbildning i bedömningsmetoden iRiSk (Risk- och skyddsbedömning för våldsutsatta barn). I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Tillsammans har vi roligt på jobbet! Med en god sammanhållning och kompetensutveckling lägger vi grunden för ett gott arbete - Vi gör skillnad för barnen! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

12 juni 2025
Sista ansökan:
3 juli 2025
Socialsekreterare ekonomiskt bistånd
Munkedals kommun
Socialsekreterare

Vill du jobba i den lilla kommunen med de stora möjligheterna? Varmt välkommen till oss i Munkedals kommun! Välfärdsförvaltningens uppgift är att hjälpa människor som på grund av ålder, funktionsnedsättning, ekonomiska eller familjeproblem behöver olika former av stöd och hjälp. Välfärdsförvaltningen består av enheten kommunal primärvård och de tre avdelningarna vård och omsorg, stöd och IFO (individ och familjeomsorg). Avdelning vård och omsorg består av enheter inom äldreboenden och hemtjänst. Avdelning stöd innefattas av LSS. Avdelning IFO består av socialtjänst, arbetsmarknadsenhet, socialpsykiatri och biståndsenhet. Kommunal primärvård innefattar rehabilitering och sjukvård i hemmet. Vill du bli vår nya kollega? Delar vi ett gemensamt intresse kring att skapa förutsättningar för att få vuxna att bli självständiga och delaktiga? Då vill vi gärna ha en dialog med dig. Vuxenenheten består av sex socialsekreterare, en behandlare/beroendestödjare, två administratörer samt en enhetschef. Tillsammans är vårt uppdrag att möta och stödja kommuninvånare över 18 år gällande ekonomi, akut bostadslöshet, budget och skuldrådgivning, dödsbohandläggning, beroende, våld i nära relation, socialpsykiatri etc. En av våra socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd ska nu flytta och vi söker därför dig som vill bli vår nya kollega.  Vi erbjuder dig - En verksamhet som präglas av en positiv anda, där vi stöttar varandra och samarbetar för att de människor vi möter ska få rätt och adekvat hjälp.  - Ett intressant och omväxlande arbete i en stimulerande och positiv arbetsgemenskap. Du erbjuds kollegial handledning, relevant fortbildning, kompetensutveckling och extern handledning samt ett gott stöd av administration och systemförvaltare. - Våra medarbetares hälsa är viktig för oss, både på och utanför arbetet, därför erbjuder vi bland annat ett generöst friskvårdsbidrag, rabatter på gymkort samt tillgång till träningslokalen Styrkan.  Beskrivning av jobbet Vi vill ge våra socialsekreterare förutsättningar för att kunna genomföra arbetet med bra kvalitet, vilket skapar goda förutsättningar för välmående hos våra medarbetare. Våra socialsekreterare har därför avstämning var månad med enhetschef för att säkerställa en rimlig ärendemängd och tid för reflektion. Ditt uppdrag består i att stötta personer till en egen försörjning, delaktighet mot arbetslivet samt utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd. I alla sorters möten tar du ansvar för att god etik råder. För att nå målen samverkar vi med kollegor inom IFO, AME och vuxenutbildning men även med arbetsförmedlingen, försäkringskassan och regionen. Vi utgår från att alla människor vill och kan ta ansvar för sina liv, men att man ibland behöver en extra hand att ta hjälp av.  Om en person är akut bostadslös ansvarar socialtjänst för att tillsammans med personen hitta lösningar. Ifall rätten till hjälp föreligger samverkar vi med hyresvärdar och andra aktörer för att lösa den akuta situationen. Vi dokumenterar och fattar beslut i verksamhetssystemet Combine. Vi söker dig som har: - en akademisk examen såsom socionom, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning (försörjningsstöd) - god kännedom om gällande lagstiftning och socialtjänstens uppdrag I arbetet möter du människor med olika förutsättningar, så din tydliga och kommunikativa förmåga i tal och skrift kommer vara betydelsefull. Vi värdesätter ditt ansvarstagande och ditt flexibla förhållningssätt. Du är förtroendeingivande och kan skapa och bibehålla goda relationer med arbetsgruppen, samverkansparter och klienter. Vi kommer lägga stor vikt vid din personliga lämplighet för tjänsten. Om du har ett genuint intresse för vår målgrupp så väntar ett givande uppdrag för dig!  Vi vill informera dig om - För tjänsten krävs det att du har B-körkort. - Vi vill att du gärna innan anställning uppvisar ett utdrag ur belastningsregistret. - Provanställning kan eventuellt komma att tillämpas på tjänsten. - Vi kommer genomföra intervjuer löpande så du är välkommen att skicka din ansökan redan idag! Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökanden med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Vår kommun Munkedals kommun ligger belägen mellan Göteborg och Oslo. Pendlingsmöjligheterna är många tack vare närheten till motor- och järnväg. Kommunen har ca 10 350 invånare och inom kommunens organisation arbetar cirka  900 medarbetare. Munkedal omges av fantastisk natur från det typiskt bohuslänska med salta bad och dramatiska berg till vacker fjällnatur med bra fiske- och vandringsmöjligheter. Vi har ett välmående näringsliv med stor potential, föreningar inom varierade områden, ett stort utbud av aktiviteter och mycket mer. Allt detta tillsammans med vår organisation och alla våra invånare utgör det grunden för vad som gör vår kommun till det den är. Tillsammans är vi Munkedals kommun! Varmt välkommen med din ansökan - vi ser fram emot att höra från dig! Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

12 juni 2025
Sista ansökan:
3 juli 2025
Engagerad 1:e Socialsekreterare till Enheten, Barn och Unga
Lysekils kommun
Socialsekreterare

I Lysekils kommun arbetar vi för att vara en hållbar och attraktiv kommun året runt, som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Du som arbetar här gör en viktig skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Vi är idag ca 1400 kollegor som utvecklar våra verksamheter och ger 13 900 invånare, 1 600 företag och 100 föreningar bästa möjliga service och förutsättningar att bo, leva och verka i Lysekil. Det är vi stolta över. Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära både havet och bergen – här finns möjlighet till såväl eftertanke som äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. Läs gärna mer om Lysekil på Lysekils kommun - https://lysekil.se/. Film omhttps://youtu.be/VnvQMbiYE3U Vill du vara med och göra skillnad i barn och ungas liv? Lysekils kommun söker nu en engagerad och erfaren 1:e socialsekreterare som vill bidra till en socialtjänst med höga ambitioner, stark kollegial anda och fokus på lärande och kvalitet. Om arbetsplatsen Enheten Barn och Unga i Lysekils kommun präglas av samverkan, kompetens och ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Här arbetar vi enat med ett gemensamt mål – att skapa en trygg och stödjande miljö för barn och unga. Tjänsten innebär ett nära samarbete med både kollegor och enhetschefer, och du blir en del av ett team som brinner för att utveckla det sociala arbetet. Om tjänsten Som 1:e socialsekreterare kommer du att ha en nyckelroll i enhetens dagliga arbete. Du leder och fördelar det operativa arbetet och fungerar som ett metodstöd till socialsekreterarna. Ditt uppdrag är att bidra till en god arbetsmiljö och kvalitetssäkra myndighetsutövningen. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat: - Arbetsledning, ärendefördelning och metodhandledning för socialsekreterare - Att skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö och god rättssäkerhet - Överblick över aktuella utredningar, insatser och inkomna ärenden - Säkerställa att utredningstider hålls och att arbetet bedrivs enligt BBIC, SoL och LVU - Föra nämndens talan i förvaltningsdomstol samt hantera ärenden inför nämnd och utskott - Samverka internt och externt  - Delta i utvecklingsarbete  Tjänsten passar dig som trivs i ett arbete med variation, högt tempo och ett ständigt förändringsarbete. Vem söker vi? Vi söker dig som är trygg i din yrkesroll och har ett positivt, coachande och situationsanpassat ledarskap. Du är strukturerad, lösningsfokuserad och har lätt för att samarbeta med andra. Du har en god kommunikativ förmåga och förstår vikten av ett tillitsfullt arbetsklimat. Vi ser att du: - Har socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Har erfarenhet av myndighetsutövning inom social barn- och ungdomsvård - Har erfarenhet av arbetsledande uppgifter inom socialtjänsten - Har goda kunskaper i relevant lagstiftning (SoL och LVU) samt BBIC - Innehar B-körkort - Uttrycker dig väl i både tal och skrift Det är meriterande om du har arbetat i verksamhetssystemet, Combine. Vi erbjuder - Ett meningsfullt arbete där du verkligen gör skillnad - En arbetsplats med god stämning, stöttande kollegor och närvarande chefer - Möjlighet till kompetensutveckling, metod- och extern handledning - Flextid och möjlighet till distansarbete  Anställningsvillkor Tillsvidareanställning, Provanställning Observera: För arbete inom socialtjänst krävs att du visar upp ett giltigt utdrag ur polisens belastnings- och misstankeregister innan anställning. Beställ detta i god tid för att inte försena rekryteringsprocessen. Låter detta som något för dig? Tveka inte – skicka in din ansökan redan idag! Intervjuer sker löpande under rekryteringsperioden. Välkommen! Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Lysekils kommun är en rökfri arbetsplats. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

12 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Socialsekreterare till Barn- och familjeenheten 1
Trollhättans kommun
Socialsekreterare

Vi är stolta över Trollhättans Stads över 5 000 medarbetare, som varje dag gör en positiv skillnad i våra invånares liv och är med och utvecklar stadens hållbarhet och livskraft. Vi drivs och motiveras av ledorden Mod, Delaktighet, Nytänkande och Handlingskraft. Här finns en spännande utveckling där du kan vara med och göra vår stad ännu bättre. Vill du ha ett meningsfullt, utvecklande och utmanande arbete med fokus på att göra skillnad för Trollhättans barn, unga och deras familjer? Då ska du söka arbete hos oss! Eftersom en av våra medarbetare ska vara tjänstledig en längre tid erbjuder vi nu en fast tjänst. Hos oss får du en bra introduktion, en mentor, gedigen kompetensutveckling och en god gemenskap i en trevlig grupp. Välkommen med din ansökan! Beskrivning Barn- och familjeenheten 1 tillhör verksamhetsområdet IFO (Individ- och familjeomsorg) och består av två utredningsteam. På enheten arbetar sammanlagt 15 socialsekreterare, två teamledare, en administratör och en enhetschef. Staden har väl utvecklade hemmaplansinsatser som arbetar med förändringsarbete. Enheten arbetar medvetet med ett inkluderande förhållningssätt och bemötande och är HBTQ+-certifierad. Vi har också ett starkt fokus på barns delaktighet i kontakten med oss. Vi erbjuder en genomtänkt introduktion och goda möjligheter till kompetensutveckling, bland annat genom Yrkesresan. Vi erbjuder tät metodhandledning med teamledare och processhandledning med extern handledare. Alla nyanställda får dessutom en mentor. Som anställd i Trollhättans socialtjänst finns också möjlighet till upp till fyra återhämtningsdagar per år. På vår enhet finns ett gott engagemang och en god sammanhållning hos medarbetarna. Vi har flera teamledare och socialsekreterare med lång och gedigen erfarenhet av barnavårdsarbete. Vi har en samsyn i våra ärenden som förenar oss samt håller fanan högt vad gäller kvalitet och rättssäkerhet. Du får räkna med utmaningar i vardagen men också skratt och härliga möten och fantastiska kollegor. Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och vi söker dig som vill vara med och bidra till att vår verksamhet håller en hög kvalitet med våra invånare i fokus. Vi är varandras arbetsmiljö och vi strävar efter ett klimat som präglas av mod, respekt, tydlighet och hjälpsamhet. Välkommen till en arbetsplats där vi samarbetar för dem vi är till för. Dina arbetsuppgifter Din huvudsakliga arbetsuppgift är handläggning enligt SoL och LVU med inriktning på barn och ungdomar 0-18 år, deras familjer och nätverk. Du ska utreda och bedöma barns och familjers resurser och biståndsbehov samt besluta om och följa upp olika insatser. Vi arbetar utifrån ett medvetet barnperspektiv och utgår från BBIC i vår handläggning. Kvalifikationer Du ska vara socionom eller socialpedagog med examen från högskola/universitet. Du har goda kunskaper om barns utveckling och det är för dig en självklarhet med engagemang för barn som far illa och du ser barnets nätverk som en viktig resurs i förändringsarbetet. Det krävs att du gillar dokumentation och du ska kunna dokumentera på ett rättssäkert sätt och med god kvalitet. Du bör ha erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården samt av att arbeta med BBIC. Personliga egenskaper Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med god personlig mognad samt att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Viktiga egenskaper är god samarbetsförmåga, stresstålighet och förmåga att arbeta självständigt. Du ska ha god förmåga till reflektion och analys samt att uttrycka dig väl i både tal och skrift då arbetet innehåller en stor del dokumentation och administration. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Anställningsform: Fast anställning Tillträdesdatum: 2025-08-20 eller enligt överenskommelse. Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsperioden. Tjänstgöringsgrad: 100% Sista ansökningsdag: 2025-07-03 Kontaktperson/tfn: Mathias Engqvist, enhetschef, tfn 0520-49 71 30 Fackliga företrädare: Vision, tfn 0520-49 78 50 eller SSR, tfn 0520-49 71 89 Övrig information: Giltigt utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för arbetsgivaren inför erbjudande om anställning Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons! Trollhättan är en stark och attraktiv kommun som ska bli större. I dag har vi passerat 59 000 invånare och vi har siktet inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi med att skapa förutsättningar för detta. Vi är över 5 000 medarbetare och våra 350 olika yrken bidrar på olika sätt med att ge service och underlätta en bra vardag för våra invånare - nu och i framtiden. Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Trollhättans Stad tillämpar rökfri arbetstid.

12 juni 2025
Sista ansökan:
3 juli 2025
Socialsekreterare till Barn och familj
Norbergs kommun
Socialsekreterare

Du är välkommen till Norberg, den lilla kommunen med det stora hjärtat. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen. Är du en modig, nyfiken och lösningsfokuserad socionom? Norbergs kommun söker DIG till vårt team för barn och familj! Hos oss är du en viktig del i ett starkt och kunnigt team. I Norberg har vi korta beslutsvägar och en stark vilja att tillsammans möta framtidens socialtjänst. I teamet ingår tre socialsekreterare, en mottagningssekreterare, en familjehemssekreterare, en skolsocionom, tre familjebehandlare samt korttids och fritids för barn med biståndsbeslut enl. LSS. Just nu står vi inför en spännande tid med implementering av den nya Socialtjänstlagen. Vi stärker upp teamet för att möta förändringen proaktivt, kreativt och med stort hjärta, bland annat genom att vi infört ett skolsocialt team och SSPF. Vill du vara med? Vad erbjuder vi? - Ett stöttande team där samverkan, humor och trygghet är grunden. - Möjlighet att påverka och utveckla verksamheten. Vi uppmuntrat nya idéer och arbetar för       ständig förbättring. - Kompetensutveckling och handledning, både internt och externt. - Flexibla arbetstider och möjligheter till distansarbete när uppdraget tillåter. - Friskvårdsbidrag - En ledning som tror på tillit, ansvar och engagemang. - En kommun där barnperspektivet verkligen tas på allvar.   Om rollen Du arbetar med utredningar och bedömer behov utifrån lagrummen SoL och LVU. Du handlägger uppföljningar, stödinsatser och samverkar med både interna och externa aktörer. I det dagliga arbetet använder vi BBIC och vi arbetar systematiskt med rättssäkerhet, barnets bästa och framtidsfokus. Vi söker mer än en duktig handläggare, vi söker en lagspelare och en medskapare. Tillsammans med kollegor, chefer och samarbetspartners kommer du vara en nyckelperson i att forma en socialtjänst redo för framtiden. Vem är du? Du är utbildad socionom (eller har akademisk examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig). Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga, eller är nyutexaminerad med ett starkt driv. Du är trygg, ansvarstagande och vågar tänka nytt. Du tycker om att samarbeta, skapa struktur och se lösningar där andra ser hinder.   Du har körkort, Norberg är vackert men det är inte alltid gångavstånd.   Vad säger våra medarbetare? - Att arbeta som socialsekreterare handlar inte bara om att hjälpa andra – det handlar också om att utvecklas som människa. I Norbergs kommun får du både förtroende, ansvar och möjligheten att göra verklig skillnad – varje dag. I en mindre kommun som Norberg blir varje insats personlig – du ser resultatet av ditt arbete och känner dig verkligen betydelsefull.  Tarfa Macho socialsekreterare   Låter det här som du? Ansök redan idag! Urval sker löpande under annonseringstiden och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista datum för ansökan. Vi ser fram emot att läsa din ansökan!

11 juni 2025
Sista ansökan:
2 juli 2025
Semester- och timvikarier till Strukturerad öppenvård LARO
Malmö kommun
Socialsekreterare

Ref: 20251511 Arbetsuppgifter Vi söker dig som vill arbeta som timvikarie inom Strukturerad öppenvård LARO. Vi jobbar initialt hands-on med saker av praktisk karaktär för att efter en tid övergå i ett mer återhämtningsinriktat arbetssätt. Insatsen ska vara effektiv och tillgänglig med utgångspunkt i den enskildes behov. Syftet är att få målgruppen mer följsam till sin underhållsbehandling och att hjälpa den enskilde att undanröja vardagliga hinder och få en ökad livskvalitet. Kontakten med målgruppen är både individuell i form av psykosociala stödinsatser och praktiskt stöd, men innebär också gemensamma måltider (frukost och lunch) samt deltagande i gemensamma frivilliga aktiviteter och temagrupper. I uppdraget ingår samverkan med såväl IFO Utredning som är uppdragsgivare som andra aktörer den enskilde har kontakt med. Den semistrukturerade öppenvården sker dagtid, måndag till fredag. Verksamheten har totalt 12 platser som Malmöbon ansöker om via sin socialsekreterare på IFO Utredning. Som timvikarie i verksamheten arbetar man framför allt vi sjukdom och ledighet hos ordinarie personal och antalet tillgängliga timmar kan variera från månad till månad. Kvalifikationer Vi söker dig som har en avslutad eller pågående socionomutbildning eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig. Du ska också ha god datorvana och god förmåga att uttrycka dig i svenska i tal och skrift.   Meriterande för tjänsten är: - erfarenhet av socialt arbete med målgruppen personer med missbruk/riskbruk/beroende - erfarenhet av personer med opiatberoende - erfarenhet av att arbeta med personer med LARO - erfarenhet av att arbeta med personer med samsjuklighet - erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation - erfarenhet av journalföring - utbildning i ÅP, MI, CM, CRA, Återhämtningsinriktat arbetssätt, Första hjälpen psykisk ohälsa, Samsjuklighetsmanualen - B-körkort för manuellt växlad bil   Förutom ovanstående vill vi att du: Visar handlingskraft utifrån klientens specifika behov Har ett empatiskt förhållningssätt Har ett Harm reductionperspektiv/good enough-perspektiv Är uppfinningsrik och lösningsfokuserad Är flexibel – du behöver kunna växla mellan psykosocialt stöd och praktiska göromål Om arbetsplatsen Arbetsgruppen består av fyra medarbetare. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Timvikariat Omfattning: Deltid Antal tjänster: 2-4 Tillträde: Enligt överenskommelse Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.  Innan anställning behöver du visa socionomexamen eller intyg på likvärdig utbildning samt giltig id-handling. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.

11 juni 2025
Sista ansökan:
16 juli 2025
Socialsekreterare till BoU barngrupp vid EÅV stadsdelsförvaltning
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Vill du vara en del av ett engagerat team där du varje dag gör skillnad i barns och ungas liv? Motiveras du av att skapa trygghet och möjligheter för barn och deras familjer? Vi söker nu en driven och empatisk socialsekreterare till en av våra utredningsenheter inom Barn och Unga i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning. Vi erbjuder En gedigen introduktion med stöd av en mentor. En arbetsplats med engagerade och erfarna kollegor och chefer Friskvårdsbidrag på 3 000 kr/år samt tillgång till gym i huset. Flexibla arbetstider med vinter- och sommararbetstid samt möjlighet till semesterväxling. "Mitt arbete känns som mest meningsfullt när jag får höra barn och ungas röst och känner att jag når fram till föräldrar, att de vill göra en förändring för barnens skull.” – Socialsekreterare, Barn och unga Din roll Som socialsekreterare i vårt team får du ett meningsfullt uppdrag där du: Utreder och följer upp insatser enligt SoL och LVU. Arbetar nära barn, familjer och deras nätverk för att hitta långsiktiga lösningar. Använder evidensbaserade metoder och bedömningsinstrument som iRisk och EARL. Är en del av enhetens utveckling genom erfarenhetsutbyte och reflektion. Vi lägger stor vikt vid ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt och arbetar aktivt för att skapa en trygg och lärande arbetsmiljö. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som: Har socionomexamen. Tycker om att arbeta med utredningar och att följa upp insatser. Ser nätverksarbete som en självklar del av ett framgångsrikt socialt arbete. Är en skicklig kommunikatör och har goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga. Kunskap om bedömningsmetoder såsom iRisk, EARL, SAVRY, ADAD och Signs of Safety. God insikt i sociallagstiftningen. Vi tror att du: Är empatisk och lyhörd. Har en god kommunikativ förmåga och ett genuint intresse för att hjälpa människor. Är trygg i att göra bedömningar och fatta beslut – även i svåra situationer. Är strukturerad och har lätt för att organisera ditt arbete. Har förmågan att hålla dig lugn och stabil i pressade situationer. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ”Jag upplever att jag som anställd i Stockholms stad har en stor frihet under ansvar. Jag känner mig lyssnad på och uppskattad av mina chefer.” – Socialsekreterare, Barn och unga Om oss Vi är en av Stockholms 11 stadsdelsförvaltningar och har vårt kontor i Slakthusområdet vid Globen. Avdelningen Individ och familj består av fyra områden, där Barn och Unga -Mottagning, utredning och familjerätt Sydost är ett av dem. Vi arbetar för att erbjuda rätt stöd och insatser till barn, unga och deras familjer genom flera specialiserade enheter. Hos oss möter du kompetenta och engagerade kollegor, erfarna och närvarande chefer och en kultur där vi stöttar och utvecklar varandra. Vi är cirka 89 medarbetare, där 72 är socialsekreterare. Vi arbetar systematiskt, har barnets bästa i fokus och strävar alltid efter att förbättra våra arbetssätt. Ansökan  Vi har tagit bort det personliga brevet, istället får du svara på några frågor om din kompetens och erfarenhet i samband med din ansökan. Observera: Innan anställning blir aktuell kommer vi att begära utdrag ur belastningsregistret. Låter detta som en roll för dig? Vi ser fram emot att höra från dig! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Enskede Årsta Vantör är en av 11 stadsdelsförvaltningar i Stockholms stad. Som en del av Stockholms stad erbjuder förvaltningen förskola och fritid, omsorg om äldre och funktionsnedsatta, socialtjänst, förebyggande och trygghetsskapande arbete, stadsutveckling och parkskötsel till våra 105 000 stockholmare som bor i stadsdelsområdet. Vi står inför spännande utmaningar när Enskede Årsta Vantörs stadsdelsområde växer och helt nya stadsdelar byggs. Cirka 18 000 nya lägenheter planeras till år 2030.

11 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Socialsekreterare med inriktning barn och familj
Öckerö kommun
Socialsekreterare

I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. I vår vackra skärgårdskommun finns goda förutsättningar för att bedriva aktivt socialt arbete. Vår styrka ligger i den lilla kommunens fördelar med närhet och gott samarbete mellan olika aktörer. Vi tror på människors egna förmågor och strävar efter att använda människors egna resurser och nätverk. Arbetsbeskrivning Barn- och familjegruppen består av seniorhandläggare, utredare, barnsekreterare, familjehemssekreterare samt handläggare inom familjerätt. En gemensam 1:e socialsekreterare handleder dig i det dagliga arbetet. Du arbetar här med att utreda familjers biståndsbehov/skydd utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer samt medverkar till att familjernas egna resurser och lösningar tillvaratas. Du följer upp beviljade insatser, samarbetar med andra aktörer utifrån uppdraget samt i förekommande fall deltar vid domstolsförhandlingar. Du kan även få som uppdrag att göra vissa förhandsbedömningar. Arbetet innebär myndighetsutövning. Detta kräver ansvarstagande samt en ödmjukhet då de beslut som vi fattar påverkar människors liv. Du kommer att arbeta på ett litet socialkontor där vi hjälps åt och har ett nära samarbete mellan de fyra arbetsgrupperna Barn och familj, Vuxna, Funktionsstöd samt Äldreomsorg. Du ingår i en trevlig arbetsgrupp med bra sammanhållning. Du erbjuds processhandledning, friskvårdsbidrag, flextid samt möjlighet till visst distansarbete. Kvalifikationer Socionomutbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av rollen som myndighetsutövare. Stor vikt kommer att läggas vid erfarenhet av utredningsarbete enligt SoL och LVU. Du bör ha god förmåga att samarbeta både inom och utom förvaltningen samt ha god administrativ förmåga. Du är van att arbeta självständigt och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. På denna arbets­plats lägger vi stor vikt vid förmåga till gott bemötande och relationsskapande. Humor, tålamod, flexibilitet och en positiv livssyn är andra viktiga egenskaper. Övrigt Intervjuer planeras i första hand till vecka 30 och 31. Tjänsten kan komma att tillsättas under perioden som tjänsten annonseras på Offentliga jobb. Utdrag ur belastningsregister kommer krävas in innan anställning. Öckerö kommun har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med säljare av rekryterings­tjänster.

11 juni 2025
Sista ansökan:
14 juli 2025
Socialsekreterare för barn och unga myndighet
Värnamo kommun
Socialsekreterare

Söker du en meningsfull roll där du gör skillnad på riktigt? Vi söker nu fler engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens Värnamo. Hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en arbetsdag som är värdefull, både för dig och för våra medborgare. Beskrivning Välkommen till oss! Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med ditt engagemang och din kunskap. Vi på sektionen utredning barn och unga söker en ny  kollega. Tillsammans med barnet och familjen arbetar vi aktivt för att barnets situation ska förändras och bli hållbar över tid. Vi anser att för att lyckas och hitta lösningar behövs ett gott samarbete mellan familjen, dess nätverk och socialtjänsten. Vi vill synliggöra individuella lösningar som fungerar och som bidrar till att barnet/den unge får trygga uppväxtvillkor. Som stöd i arbetet har vi Signs of Safety som förhållningssätt.  Vi är en trygg och positiv arbetsgrupp där vardagen präglas av respekt och engagemang både för de familjer vi möter och för våra kollegor.  Vi söker dig som: - Vill arbeta aktivt och nära familjerna vi möter och deras nätverk. - Är bra på att motivera och verka för förändring genom samarbete.   - Värdesätter ett välfungerande samarbete med kollegor och samverkanspartners. - Vill bidra till en stödjande och inkluderande arbetsmiljö.   Arbetsuppgifter Värnamo kommun befinner sig i ett spännande skede med många pågående utvecklingsinsatser. Du kommer vara en viktig person som kommer bidra till att bygga framtidens socialtjänst i Värnamo Kommun. Värnamo Kommun anser att utveckling och kunskap är betydelsefullt och du kommer få möjlighet till vidareutbildning och grupphandledning.  Som socialsekreterare för barn och unga handlägger du ärenden enligt Socialtjänstlagen och LVU. Du ansvarar för att driva ärenden framåt och att aktuell lagstiftning samt rutiner följs.  Du utreder, analyserar, lägger fram förslag för beslut/fattar beslut samt följer upp. Du skriver yttranden enligt LuL  m.m. Du samverkar samt håller i möten, både med barn och familjer och med kollegor, både internt och externt.  Du kommer ingå i ett av tre team, där varje team består av ca 5 socialsekreterare och en gruppledare. Tillsammans jobbar vi för barn och unga upp till 20 år och deras familjer.  Vi arbetar med BBIC som metodstöd och med Signs of Safetys förhållningssätt och verktyg. Det är viktigt för oss att du som ny får en bra introduktion och stöd när du kommer.  Du kommer genomgå du vårt introduktionsprogram, som bl. a. innebär att du får stöd genom en mentor och täta avstämningar med din gruppledare.    Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning på högskolenivå som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och som motsvarar behörighetskraven i HSLF-FS 2017:79. Det är meriterande om du har erfarenhet från utredningsarbete inom området barn- och unga och kunskaper om Signs of safety. Du delar vår grundtanke om att allt vi gör ska präglas av respekt och klientfokus, samt att barns delaktighet är viktigt. Som person är du stabil och bidrar till ett positivt arbetsklimat. Du trivs med variation i jobbet, är flexibel och har god förmåga att prioritera. Du kan arbeta självständigt men också tillsammans med andra. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är kontrollerad i stressituationer och bekväm i att möta personer i utsatthet. Du har god samarbetsförmåga och ser samverkan som en förutsättning för att utforma bästa möjliga stöd till de familjer vi möter. Vi lägger stor vikt på personlig lämplighet. Du behöver ha körkort.    Villkor I din ansökan vill vi att det finns ett personligt brev, ett CV samt ett examensbevis från din utbildning. Är du inte socionom vill vi att du också bifogar en lista över vilka kurser som ingått i din utbildning.  I CV behöver det framgå ev tidigare arbetslivserfarenhet, vilken omfattningen du arbetat, vilken anställningsform som varit aktuellt och vilken befattning du haft. Innan anställning är aktuell görs en registerkontroll där du ska uppvisa ett utdrag från polisens belastningsregistret.  Referenser kommer att efterfrågas.  Det är en tillsvidareanställning med start efter överenskommelse, men en provanställning kan vara aktuellt. Rekrytering kan komma att ske löpande, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Du söker tjänsten på kommunens hemsida www.varnamo.se/ledigajobb Medborgarförvaltningen. Vår förvaltning ansvarar för frågor inom individ- och familjeomsorg, integration, fritidsverksamhet och arbetsmarknadsåtgärder. Vi arbetar med förebyggande insatser, utredning barn och unga, familjerätt och familjehem, tidiga insatser för barn och unga, vuxenstöd, ekonomiskt bistånd samt administration och service. Läs mer om oss på: https://kommun.varnamo.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar/medborgarforvaltningen.html Värnamo kommun, kommunen med stort hjärta, mitt i Småland. Vi är en central del av den starka tillväxtregionen präglad av Gnosjöandan och hög sysselsättning. Här finns en anda av ständig rörelse och stora visioner för framtiden. Vi lyfter fram både stora och små framgångar, vilket stärker stolthet och gemenskap för alla som bor här. Som medarbetare hos oss har du människan i fokus och skapar värde för både dig själv och medborgarna, samtidigt som du bidrar till att göra Värnamo till en ännu bättre plats att leva och växa i. Läs mer om oss på: http://www.varnamo.se/

11 juni 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Specialistsocionomer med inriktning på Signs of Safety och nätverksarbete
Sandvikens kommun
Socialsekreterare

I Sandviken är världen alltid närvarande. Här känner vi oss hemma och gör varandra bättre. Som anställd på Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Därför är det viktigt för oss att du trivs på ditt arbete och att du känner att din arbetsinsats är värdefull för samhället. Vi tror att vägen för att nå dit är att alla, oavsett om man är chef eller medarbetare, ska sträva efter att göra varandra bättre. För det bästa arbetet gör vi tillsammans. Genom helhetssyn, samverkan, dialog och genom att dra nytta av varandras olikheter. Som arbetsgivare och medarbetare arbetar vi tillsammans för ett långsiktigt och hållbart arbetsliv. Det i sin tur ger en framgångsrik och utvecklande kommun. När vi gör varandra bättre – gör vi Sandvikens kommun bättre! Individ- och familjeomsorgsförvaltningen har sedan drygt ett år tillbaka startat en omfattande implementering av Signs of Safety, med målet att alla verksamheter ska arbeta med metodiken som en av sina grundpelare i verksamheten. Visionen är att alla barn och vuxna som möter Individ- och familjeomsorgen i Sandviken får ett sammanhängande och begripligt stöd, som tar hänsyn till helheten och som stärker familjers egna resurser och nätverk. Vuxna och barn görs till medskapare av hållbara lösningar och tillitsfulla relationer. För att ytterligare stärka arbetet med Signs of Safety satsar nu förvaltningen på tre nya tjänster som har Signs of Safety som sitt huvudsakliga uppdrag, med fokus på säkerhetsplanering och stabila hemmaplanslösningar i komplexa ärenden. Tjänsterna kommer att organiseras inom enheten för Förebyggande och tidigt stöd. Där finns väl upparbetade kontaktytor med samhällsaktörer som är viktiga för att barn och unga skall kunna bo kvar i sina familjer, så som förskola, skola, föreningsliv, hälso- och sjukvård och andra.  Inom individ- och familjeomsorgen erbjuds goda möjligheter till kompetensutveckling och hela arbetsgruppen är aktivt med i utvecklingen av verksamheten. Vi har ett gott och nära samarbete med våra uppdragsgivare på myndighetsutövningen, ett nära ledarskap och extern handledning i grupp en gång i månaden.  Kommunövergripande vi erbjuder dig bland annat semesterväxling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, hälsofrämjande aktiviteter, extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år och  personal- och fritidsföreningen Pulsen. ARBETSUPPGIFTER Signs of safety-specialisterna kommer att arbeta i ett eget team och ha två huvudsakliga uppdrag; • Säkerhetsplanerare - aktiv medhandläggare till ansvarig socialsekreterare med metodansvar för Signs of Safety. • Hemmaplanskoordinator - öppenvårdsuppdrag som operativ koordinator, i placeringsnära och högintensiva ärenden med nätverksmobilisering enligt Signs of Safety som metodik. Båda uppdragen innebär ett nära samarbete med familjer, behandlare, socialsekreterare och andra yrkesverksamma, med fokus på relationsskapande, mobilisering av det privata och professionella nätverket och att skapa begriplighet och självbestämmande för familjen men också säkerhet och stabilitet för barnet eller den unge. Arbetet sker i familjers hem, i våra lokaler eller på andra aktörers arenor.  Som Signs of Safety-specialist har du en fördjupad kompetens vad gäller Signs of Safetys verktyg och förhållningssätt. Rollen innebär, utöver de två huvuduppdragen, att: • Upprätthålla en fördjupad och uppdaterad kunskap om de verktyg som ingår i Signs of Safety.  • Säkerställa att Signs of Safetys verktyg och förhållningssätt används korrekt och konsekvent och att förvaltningens samverkansrutiner gällande Signs of Safety efterföljs, i de ärenden där Signs of Safety-specialisten är involverad.  • Ge stöd och vägledning till socialsekreterare och andra yrkesverksamma i förvaltningen i användningen av Signs of Safety, som komplement till ordinarie arbetsledning.  • Vara internutbildare i Signs of Safety.  • Sammankalla förvaltningens Signs of Safety-coacher, hålla i workshops och på uppdrag av ledningen bidra till implementering och utveckling av förvaltningens Signs of Safety-arbete.  Eftersom rollen är ny i förvaltningen så kommer du och dina kollegor bidra till att forma teamet och rollen på det sätt som behövs för att målen ska nås. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är sugen att ta dig an Signs of Safetys arbetssätt hela vägen, att ha det som ditt huvudinstrument och bli riktigt duktig på just den metodiken.  Du har socionomexamen eller annan akademisk examen med beteendevetenskaplig grund som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att bli aktuell för tjänsten ska du ha flerårig erfarenhet av arbete med barn, unga och familjer som socialsekreterare inom myndighetsutövning alternativt som familjebehandlare. Du ska också ha grundutbildning i Signs of Safety och ha arbetat med praktikmetoderna.  Stor personlig mognad och god pedagogisk förmåga krävs. Är du en person som är bra på att locka fram människors vilja till förändring och kan se utvecklingspotentialen hos individer och familjer är du rätt person för jobbet. Du är strukturerad, initiativtagande, flexibel och uthållig samt har en välutvecklad förmåga att skapa goda samarbeten med såväl familjer som samarbetspartners. Du kan lätt växla fokus för att lägga krutet där det bäst behövs för dagen och klarar av att i krävande situationer bibehålla struktur och målet i siktet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.  Du kommer få tillgång till befintlig metodik via internt lärande och kollegial handledning men även via externa utbildningar i metoder som enheten behöver förstärka framledes. Körkort är ett krav. Erfarenhet som socialsekreterare för barn och unga eller familjebehandling är ett krav. ÖVRIGT Vi kan komma att tillämpa löpande urval till intervju så vänta inte med att skicka in din ansökan till tjänsten! Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb.

10 juni 2025
Sista ansökan:
29 juni 2025