Socialtjänsten i Borås Stad söker en engagerad och erfaren verksamhetsutvecklare som vill vara med och forma framtidens socialtjänst! Som verksamhetsutvecklare inom socialtjänsten i Borås Stad får du en nyckelroll i omställningen mot en långsiktigt hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. Detta arbete sker i linje med införandet av den nya socialtjänstlagen. I Borås Stad bedrivs socialtjänsten inom fyra förvaltningar: Vård- och äldreförvaltningen, Sociala omsorgsförvaltningen, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen samt Arbetslivsförvaltningen med Försörjningsstöd. Tjänsten är organisatoriskt placerad inom Individ- och familjeomsorgsförvaltningen, men uppdraget omfattar samverkan med samtliga fyra sociala förvaltningar. Du kommer även att arbeta nära Stadsledningskansliet, som ansvarar för stadens övergripande strategiska utveckling. Detta innebär att du får en central och strategiskt viktig roll där du bidrar till att driva utvecklingsarbete inom både det sociala klustret och Borås Stad som helhet. Vi erbjuder en spännande och utmanande roll där du blir en del av en framåtblickande och lärande organisation, med engagerade kollegor och goda möjligheter till utveckling och kompetensutveckling. Verksamhetsutvecklare med fokus ny socialtjänstlag! Arbetsuppgifter Ditt huvudsakliga uppdrag är att stödja de fyra sociala förvaltningarna i omställningsarbetet och att samordna det stadsövergripande utvecklingsarbetet tillsammans med Stadsledningskansliet. Särskilt fokus ligger på att stärka samverkan, både mellan andra förvaltningar i staden och med andra aktörer såsom hälso- och sjukvård, skola, civilsamhälle och myndigheter med främjande och förebyggande uppdrag. Leda och samordna projekt och insatser kopplade till införandet av den nya socialtjänstlagen. Utföra läges- och behovsanalyser på övergripande nivå, samt vid behov utföra uppföljande läges och behovsanalyser på förvaltningarna. Utreda frågor kopplade till omställningsarbetet utifrån nya socialtjänstlagen Sammanställa rapporter från genomförda projekt, utredningar, läges- och behovsanalyser och liknande. Stödja förvaltningarnas arbete för att säkerställa en framgångsrik omställning till en förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. Övrig information För frågor under v.27 och 31 kontakta Hans Abrahamsson, Förvaltningschef Individ- och familjeomsorgsförvaltningen För frågor under v. 32 kontakta Katrin Kjellberg, Kvalitet- och Utvecklingschef Sociala omsorgsförvaltningen För frågor under v. 28, 29 och 30 kontakta Christian Fast, Kvalitet- och utvecklingschef Arbetslivsförvaltningen Intervjuer planeras till v. 33 och 34 Välkommen med din ansökan till Borås Stad - tillsammans skapar vi en hållbar framtid! Kvalifikationer Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom socialt arbete, samhällsvetenskap eller annan akademisk examen som vi bedömer likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete, gärna inom offentlig sektor, samt god kännedom om socialtjänstens uppdrag, verksamhet och regelverk. För att lyckas i rollen ser vi att du har erfarenhet av kvalificerade utredningar, gärna kopplade till socialtjänstens områden, och är van vid att analysera komplexa situationer. Du har förmågan att omsätta dina analyser i konkreta och effektiva lösningar. Vi söker dig med stark kommunikativ och pedagogisk förmåga som uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du har tidigare lett förändringsarbete på strategisk nivå och har en god samarbetsförmåga. Samtidigt trivs du med att ta eget ansvar och arbeta självständigt. Som person är du engagerad och drivande med ett genuint intresse för sociala frågor och samhällsutveckling. Du är strukturerad med en strategisk helhetssyn med förmåga att hantera förändringar. Du motiverar och stödjer kollegor i utvecklingsarbetet. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.
Vad kul att du är intresserad av oss! Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet. Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet. För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang. Om verksamheten Socialförvaltningen i Melleruds kommun söker en socionom till Familjecentralen i Melleruds kommun. Familjecentralen är en mötesplats för föräldrar och barn där de fyra basverksamheterna mödrahälsovård, barnhälsovård, socialtjänst och öppen förskola är samlokaliserade. Familjecentralen ska främja god hälsa hos barn och föräldrar genom att erbjuda lättillgängligt stöd och stärka det sociala nätverket runt barn och föräldrar. Med ett familjecentrerat arbetssätt tar insatserna för barnet sin utgångspunkt i hela familjen och deras livsvillkor. Ett familjecentrerat arbetssätt kännetecknas här av ett hälsofrämjande perspektiv där styrkor och frisk- samt skyddsfaktorer lyfts fram och tas tillvara. Familjecentralen arbetar för att tillhandahålla riktad gruppverksamhet/-utbildning utifrån identifierade behov och önskemål, samt vid behov också erbjuda individuella stödsamtal. Arbetssättet förutsätter att verksamheterna samverkar utifrån ett barn- och familjeperspektiv. Målet är att stärka familjen och därmed förbättra villkoren för barnet. Den öppna förskolan är en del av familjecentralen vilken i första hand riktar sig till föräldrar och barn 0–5 år och den erbjuder lustfyllda aktiviteter där föräldrar och barn leker och lär tillsammans. Arbetsuppgifter Som socionom/samordnare är du organisatoriskt placerad under Individ och familjeomsorgen och du har inte personal- och budgetansvarar. Ditt uppdrag fördelas ungefär 80% som socionom som företräder socialtjänsten i samverkan och 20% som samordnare inom familjecentralen. Socionomen ansvarar för tidigt samordnade/ förebyggande/föräldrastödjande insatser för besökare vid familjecentralen, både enskilt och i grupp. I rollen ansvarar du vidare för mer riktat förebyggande stöd utifrån identifierade behov både enskilt och i grupp med samverkande parter inom familjecentralen och i kommunen. Du kommer även att vara en del av och aktivt delta i den öppna förskolan när verksamheten tillåter. Samordnaren ansvarar för att det gemensamma, vardagliga arbetet på familjecentralen samordnas och flyter på. Samordnaren deltar i styrgrupp för familjecentralen och utgör länken mellan styrgrupp och arbetslag. Samordnaren är en nyckelperson i Backa Banet och kommer att ingå i barnteam och indiviuella team. Samordnarens arbetsuppgifter består vidare exempelvis av; upprätta, följa upp och utvärdera gemensam verksamhetsplan för Familjecentralen. I arbetsuppgifterna ingår även att föra besöksstatistik, vara familjecentralens ansikte utåt, uppdatera information på hemsidan och sociala medier etc. Kvalifikationer Vi söker dig som har erfarenhet av att självständigt leda och organisera projekt/verksamheter, där samverkan och samarbete är nödvändigt för ett gott resultat. Vi söker dig som har dokumenterad god samarbetsförmåga och kan arbeta i ständigt pågående dialog med styrgrupp, samverkanspartners, barn och föräldrar samt det lokala närsamhället. Du är socionom eller har motsvarande högskole-/universitetsexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av och engagemang samt intresse för socialt arbete med barn och familjer. Det är viktigt att du är positiv och serviceinriktad och ger ett professionellt bemötande. Du behöver goda kunskaper i svenska språket samt adekvat IT-kompetens för uppdraget. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav i tjänsten. Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. Vid behov kan provanställning komma att tillämpas. För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser. Varmt välkommen med din ansökan!
Lagandan tar emot personer som behöver arbetsträna efter lång frånvaro från arbetslivet, sköra personer som har behov av arbete eller sysselsättning i en ovanligt god miljö och får bistånd enligt SoL, samt personer som enligt LSS har rätt till daglig verksamhet. Vi finns i Nacka, endast 5 minuters bilväg från Södermalm. Detta har vi gjort i hela 30 år, sedan 1991. Många av våra brukare har varit med oss hela vägen, då det är en verklig plats att trivas på. Vi erbjuder varierande arbetsuppgifter inom montering och förpackning, orderplock och packning samt lagerarbete. För att kunna erbjuda normala arbetsuppgifter, vilket vi tycker är mycket viktigt, har vi byggt upp en stabil kundkrets från olika branscher i näringslivet. Vi har uppdrag med lagerhållning, distribution, montering och förpackning Vi letar nu efter en ny stjärna och föreståndare till vårt team! I din roll tar du ansvar för det administrativa arbetet med sociala journaler, verksamhetsutveckling med mera. Du arbetar tillsammans med dina två andra kollegor för att stötta våra cirka 15 deltagare utifrån var och ens behov och enligt deras individuella behov till aktivitet och delaktighet utifrån utvecklade genomförandeplanen. Din profil Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig ex inom beteendevetenskap. Du har flerårig erfarenhet av arbete med verksamheter inom LSS. Du behöver ha minst 4 års erfarenhet av LSS verksamhet. Du är en stabil och trygg person som tänker långsiktigt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Vi ser att du är flexibel och kan samarbeta väl, även när dagen inte blir som planerat. Vi erbjuder en stabil och flexibel miljö med högt i tak för våra medarbetare. Verksamheten har öppet 7.30-16.30 på vardagar. Fredagar slutar dagen senast kl. 14.00 Vi söker 1 tillsvidaretjänst, på ca 20-30% Hur arbetet läggs upp är flexibelt och sker i dialog med verksamheten. Intervjuer sker löpande, så skicka gärna din ansökan omgående! Läs gärna mer om Lagandan på www.lagandan.com
Det är något speciellt med Avesta! Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper. Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom socialtjänsten finns IFO med vuxen, barn och familj samt försörjningsstöd. Vi arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter. ARBETSUPPGIFTER Avesta kommun startade upp ett skolsocialt team under 2024 under projektform och har sett goda effekter av arbetet, varför vi nu väljer att anställa en socionom till teamet på heltid. Skolsociala teamet är ett samarbete mellan bildningsförvaltningen och socialtjänsten och du kommer att arbeta i ett team med medarbetare från skolan. Som socionom i kommunens skolsociala team kommer din roll vara att genom tidiga insatser arbeta med att främja skolnärvaro. Det skolsociala teamet arbeta med att stötta och hjälpa elever i årskurs 4-9 med upprepad långvarig skolfrånvaro så de kan nå gymnasiebehörighet. Du kommer arbeta med närvarofrämjande insatser, förebyggande insatser och riktade insatser till elever som har hög frånvaro. I ditt arbete kommer du bland annat använda dig av motiverande samtal med eleven, föräldraskapsstöd samt arbeta med sociala anpassningar eller socialt förändringsarbete hos eleven eller dennes föräldrar. Din yrkestitel kommer vara familjebehandlare. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom och som har tidigare erfarenhet av att arbeta med socialt arbete med barn och unga. Då du kommer arbeta på alla kommunens skolor årskurs 4-9 är B-körkort för manuellt växlad bil ett krav. Har du utbildning och kunskap i MI är det meriterande. Tjänsten som socionom i skolsocialt team kräver att du kan samarbeta med andra människor och kan lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du klarar av att skapa relationer med såväl elever och föräldrar samt andra professioner i arbetet. Du kan använda dina kunskaper för att hjälpa elever och föräldrar att komma till insikt med faktorer som leder till beteendeförändringar. För att trivas hos oss är du uthållig och fortsätter att jobba mot uppsatta mål trots att olika utmaningar och svårigheter uppstår. Dina värderingar är väl grundade och tydliga och du är övertygad om att allas situation kan förändras till det bättre samtidigt som du har egna idéer om hur arbetet kan lösas och hanteras. Om det låter intressant och som att du uppfyller våra krav är du välkommen att sök tjänsten och var med att starta ett skolsocialt team i Avesta kommun. ÖVRIGT När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn uppvisa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen. Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som visstidsanställd medarbetare på Avesta kommun har fri tillgång till personalgym, fria bad i något av kommunens badhus varje år samt andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan!
Vill du känna att ditt arbete är meningsfullt och ger samhällsnytta samt bidra till att göra skillnad i människor liv? Vill du dessutom vara en del av ett roligt gäng med god sammanhållning? Då är vi rätt arbetsplats för dig. Vi satsar ännu mer på vårat Signs of Safety arbete och söker därför en familjebehandlare till vårat nya säkerhetsteam. Hos oss får du: • Anpassad introduktion som är skräddarsydd efter dina behov. • Personlig mentor stöttar och hjälper dig att utvecklas i din roll. • Flexibla arbetstider med flextidsavtal. • Möjlighet att arbeta i en arbetsmiljö med korta beslutsvägar och nära samarbete med kollegor. • En dynamisk och utvecklande arbetsplats där ditt arbete gör skillnad varje dag. ARBETSUPPGIFTER Säkerhetsteam enligt Signs Of Safety är ett projekt vi i första hand provar under ett års tid. Bakgrunden till projektet är att andelen jourplaceringar av barn och unga har ökat och det är svårt att nå upp till en tillräckligt trygg nivå av säkerplanering i hemmet. Genom att tillsätta ett säkerhetsteam som applicerar Signs of Safetys alla verktyg skulle vi kunna öka nivån vid våra säkerhetsplaneringar. Detta skulle innebära att barn kan vara kvar hemma eller i nätverket i en större utsträckning samt att placerade barn återförenas med sitt biologiska nätverk. Du jobbar med att aktivera familjens egna resurser och relationsnätverk, du arbetar också stödjande med riskeliminerande insatser. KVALIFIKATIONER KRAV • Högskole- eller universitetsexamen som socionom eller beteendevetare • B-körkort ÖVRIGT Vår kommun Köping ligger i Västra Mälardalen mellan Örebro, Västerås och Eskilstuna. Med våra 26 000 invånare är vi en lagom stor kommun där nära samarbeten blir möjliga. Att arbeta i kommunen är betydelsefullt och gör direkt skillnad i köpingsbornas vardag. Köpings kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Värmdö är skärgårdens mötesplats med en unik kombination av naturens stilla skönhet och en mer stadslik livsstil. Vårt uppdrag är inte ett utan många: skola, fastigheter, socialtjänst, hamnar, vård, bibliotek, omsorg och många fler. Vi verkar för att alla Värmdöbor kan leva ett rikt och fritt liv. Vi vill vara de som möjliggör drömmen om en livskraftig trygg miljö för hem, familj och företag Ska vi lyckas med det fullt ut måste vi ha många och omfattande kompetenser och arbeta tillsammans för en gemensam och tillitsfull arbetskultur, byggd på modiga, ansvarstagande medarbetare som förstår invånarnas behov och önskemål. Det är det vi kallar Ett Värmdö, En Förvaltning. Enheten för ekonomiskt bistånd tillhör Vuxenutbildning och Arbetslivskontoret där såväl arbetsmarknadsfrågor, vuxenutbildning och etablering av nyanlända ingår. Enheten för ekonomiskt bistånd ansvarar för mottagning, dödsboanmälningar samt uppföljning av hushåll med långvarigt behov av ekonomiskt bistånd. Enheten tillhandahåller även budget- och skuldrådgivning. I rollen som Budget och skuldrådgivare med särskilt fokus på hyresfrågor kommer du att arbeta med sedvanligt budget och skuldrådgivararbete men kommer att ha ett utökat ansvar kring hyresfrågor och vräkningsförebyggande arbete. Vi söker dig som har socionomexamen eller det som arbetsgivaren anser vara likvärdig utbildning. Du har erfarenhet av socialt arbete och gärna erfarenhet av motiverande samtal. Du har erfarenhet av myndighetsutövning eller erfarenhet av budget och skuldrådgivning. Du ska ha erfarenhet av att möta människor i utsatta situationer, samt besitta en stark servicekänsla och stort engagemang. Du har god förmåga att bemöta människor med olika förutsättningar och livsvillkor. Meriterande är om du har kunskap om hyreslagar, hyresjuridik samt erfarenhet av hyresrådgivning inom allmännyttan eller via privata värdar. Du är positiv, lyhörd och ska kunna möta människor här och nu. Du är empatisk och lösningsorienterad och har förmågan att bygga effektiva nätverk både inom och utanför den egna organisationen. Du delar med dig av din kunskaper och erfarenheter. Vidare har du fokus på den rådsökandes behov och uppfyller förväntningar genom att arbeta på ett systematiskt och pålitligt sätt. Du behöver vara trygg i dig själv och kunna ta egna initiativ. En god administrativ förmåga krävs då du skall hantera olika IT-system. Samt god förmåga att uttrycka dig i såväl tal som skrift. Anställningen avser en tjänst som Budget- och skuldrådgivare med utökat fokus på hyresfrågor och vräkningsförebyggande arbete. I tjänsten ser vi att du skall ha ett utökat fokus på vräkningsförebyggande arbetet där det ingår att arbeta uppsökande, förebyggande och stöttande till enskilda invånare som är bostadslösa eller befinner sig i riskzonen för att bli bostadslösa. I denna roll har du i uppgift att stödja och kartlägga den enskildes ekonomiska situation, bedriva budgetrådgivning, skuldrådgivning och vara behjälplig före, under och efter skuldsaneringsprocessen. Du gör omvärldsanalyser för att kunna möta efterfrågan och förebygga överskuldsättning eller andra sociala konsekvenser. En viktig del är att arbeta utåtriktat genom att till exempel informera om skuldsanering och privatekonomiska frågor samt arbeta preventivt utifrån nya Socialtjänstlagen. Du har kontakt med myndigheter, fordringsägare och andra samarbetspartners såväl externt som internt. I det förebyggande arbetet har du kontakt och samarbetar med andra aktörer i kommunen, samt ansvar för utbildningar för både personal och invånare. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet och din möjlighet att bidra till verksamhetens utveckling. Värmdö kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar, möjlighet till distansarbete och mycket mer. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund. Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, se kontaktperson nedan. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Gullspångs kommun är en naturskön och sjörik kommun med cirka 5000 invånare. Här når du snabbt naturen i form av skog, sjö och landsbygd samtidigt som kommunens samhällen erbjuder handel, utbildning, vård och omsorg. Här finns ett aktivt näringsliv och ett rikt föreningsliv som erbjuder något för alla. Var du än befinner dig i Gullspångs kommun har du närhet till större städer, så som Kristinehamn, Mariestad, Skövde och Örebro. I organisationen Gullspångs kommun är vi cirka 400 medarbetare som tillsammans förvaltar och utvecklar några av samhällets viktigaste uppdrag: barns lärande, god omsorg och hållbar samhällsutveckling. Vård och omsorgsverksamheten i Gullspångs kommun består av AME, IFO, Integration, Funktionshinder/LSS, Kommunal hälso- och sjukvård, socialpsykiatri och Äldreomsorg. Till vår nya enhet vardagsnära stöd och sysselsättning söker vi en samordnare riktad mot socialt stöd. Verksamheten genomför en organisationsförändring där vi samlar utförarverksamhet med uppdrag att stötta individer och familjer med sysselsättning och/eller stöd i vardagen. Syftet är att erbjuda ett varierat stöd utifrån individuella behov och ligger i linje med den nya socialtjänstlagen. Inom enheten kommer AME, daglig sysselsättning, daglig verksamhet, familje- och boendestöd samt vård och stödsamordning samlas under en chef. Kommunens insatser för integration ingår också i enheten. Inom enheten kommer det att finnas två samordnare, en riktad mot sysselsättning och en riktad mot socialt stöd. Gullspångs kommun har den lilla kommunens alla fördelar, med närheten till varandra och korta beslutsvägar. Kommunen präglas av en välbemannad och välmående vård som är i ständig utveckling. Det innebär bland annat att vi arbetar för att erbjuda kortare köer och en mer personlig hjälp vid behov till äldreomsorgen, LSS (lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade) och sjukvården. ARBETSUPPGIFTER Uppdragen som utförs inom socialt stöd kan dels komma via beslut från individ- och familjeomsorgen och dels från individen i form av en biståndslös insats, exempelvis råd- och stödsamtal. Din uppgift är att samordna och bistå verksamheten i sina insatser att ge individer och familjer den behandling och det stöd som behövs för att nå uppsatta mål utifrån genomförandeplan. Du stöttar boendestödjare/behandlare i det dagliga arbetet och följer upp resultat. Tillsammans med din kollega som samordnar sysselsättning planerar ni gemensamt i de fall insatser behövs inom båda verksamhetsgrenarna. I och med att enheten är ny finns goda möjligheter att tillsammans med chef och kollegor vara med och forma enhetens arbete. KVALIFIKATIONER Din utbildningsbakgrund är socionom, beteendevetenskaplig högskole- eller yrkeshögskoleutbildning och minst fem års arbetslivserfarenhet efter examen. Du har erfarenhet av behandlingsarbete inom socialtjänst, HVB och/eller hälso- och sjukvård. Då familjebehandling ingår i enhetens uppdrag så lägger arbetsgivaren stor vikt vid tidigare erfarenhet av familjeinriktat arbete. Erfarenhet av samordning och/eller arbetsledning är meriterande. Du har en vitsordat god organisatorisk förmåga och arbetar strukturerat. Du har en mycket god förmåga att samarbeta och skapa goda relationer. Då arbetet innefattar en stor del av kommunikation och dokumentation är det ett krav att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har mycket god datorvana, goda kunskaper i Office-paketet och förmåga att snabbt ta till dig nya verksamhetssystem. Enheten kommer att ha verksamhet på olika platser i kommunen varför körkort för bil krävs. ÖVRIGT Gullspångs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare och arbetar aktivt för att erbjuda friskvård och olika förmåner. Ett medarbetarskap hos oss ger möjlighet till friskvård på arbetstid eller friskvårdsavtal, flextidsavtal, semesterväxling och möjlighet till förmånscykel. Vi arbetar utifrån vår värdegrund de tre G:na: Gemenskap, Glädje och Garantier. Att bo i Gullspångs kommun Vi är drygt 5000 människor som lever vår vardag här i Gullspångs kommun och vi kan tänka oss att bli fler! Ett boende i Gullspångs kommun ger ett lättsamt och lantligt boende med närhet till större städer. Här finns flera bostadsmöjligheter inne i samhällena, lantliga gårdar och nyproducerade tomter vid vattnet. Kommunen präglas av ett aktivt föreningsliv där det finns något som passar alla! Här finns bland annat padelhallar, föreningar inom fotboll, innebandy, skytte, ridning, trädgård och konst och kultur. Vill du veta mer? Ta del av mer information och invånarnas berättelser på www.gullspangnasta.se För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gullspångs kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! OBSERVERA! Annonsen vänder sig endast till dig som är intresserad av att arbeta i Gullspångs kommun och är inte en inbjudan till annonsförsäljare att ta kontakt. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren! Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald. Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb Alla elever har rätt till en skola som ger dem möjlighet att utvecklas utifrån egna förutsättningar. SPSM driver skolor på uppdrag av staten. Vi erbjuder eleverna en lärmiljö som ger dem möjlighet till delaktighet, lärande och utveckling. Vi erbjuder ett meningsfullt, stimulerande och viktigt pedagogiskt arbete på våra skolor. Birgittaskolan i Örebro har tvåspråkig undervisning i en teckenspråkig miljö för elever från förskoleklass till och med årskurs 10. Våra elever får undervisning både på svenskt teckenspråk och skriven svenska. Vi erbjuder boende för de elever som inte kan pendla varje dag till skolan. Birgittaskolan är en statlig specialskola för elever som är döva eller har en hörselnedsättning. Skolan ligger i Örebro och tar emot elever från Dalarnas, Södermanlands, Värmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län. För elever som inte kan dagpendla till skolan har Birgittaskolan elevboende. Vi erbjuder våra elever en miljö som ger möjlighet till delaktighet och utveckling. Alla kan delta i det sociala samspelet, känna tillhörighet och utvecklas som individer i en tvåspråkig utbildning i teckenspråkig miljö. På Birgittaskolan har vi en mycket god tillgång till olika professioner i vårt elevhälsoteam och på digitala lärverktyg i en välutrustad IT-miljö. Vi är cirka 100 medarbetare som arbetar på skolan alternativt på våra elevboenden. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en socionom till Birgittaskolan till ett resursteam som under kommande läsår tillsammans med två socialpedagoger och en speciallärare ska verka för att skapa en tryggare och mer stabil skolmiljö genom att förbättra rutiner, stärka relationer och utveckla strukturer som främjar elevernas trivsel, säkerhet och studiero. Bland arbetsuppgifterna för reursteamet kan nämnas: - Arbeta aktivt för att skapa en trygg skolmiljö där elever känner sig sedda och välkomna. - Bidra till att förbättra samverkan mellan skolpersonal, elever och vårdnadshavare för att förebygga och hantera oro och konflikter. - Arbeta för att öka elevernas känsla av tillhörighet och möjlighet att utvecklas i en trygg miljö. - Aktivt delta i att förbättra och utveckla rast- och fritidsverksamheten för att skapa trevliga och sociala utrymmen där elever kan känna sig trygga. - Stärka kommunikationen mellan skolan och vårdnadshavare, samt arbeta aktivt med att motverka negativa attityder om skolan. - Förstärka insatser för språkutveckling och inkludering för elever med NPF, för att skapa bättre förutsättningar för studiero. - Förstärka rutiner och arbetsmetoder för att förebygga konflikter och stötta elever i att hantera svårigheter. - Vidareutveckla elevernas delaktighet och pedagogiska stödstrukturer för elever med särskilda behov för att skapa en tydligare och mer inkluderande skolvardag. - Samarbeta med övriga medlemmar i resursteamet (speciallärare och socialpedagoger) för att gemensamt nå teamets mål. - Bidra till att insatserna genomförs systematiskt och har en långsiktig påverkan. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • har utbildning som socionom. En förutsättning för att Du ska kunna arbeta hos oss är att Du kan svenskt teckenspråk då vår teckenspråkiga miljö är mycket viktig. Det är meriterande om du: • har erfarenhet av arbete med elever med NPF. På skolan finns även elevboende för vissa elever och därmed ställs det krav på samarbetsförmåga med både personal på elevboendet och med andra yrkesgrupper kopplade till elevens skoldag. Vi värdesätter att du: • är självständig • är bra på relationsskapande • har en hög samarbetsförmåga • har omdöme • är strukturerad Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning. I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Bromma stadsdelsförvaltning erbjuder dig en arbetsplats där dina insatser verkligen kan göra skillnad och bidrar till samhällsnyttan i en växande stadsdel. Här är aktivt medarbetarskap och tydligt ledarskap grunden för en utvecklande verksamhet. Välkommen till oss Bromma är en av stadens 11 stadsdelar. Här finns vackra naturområden med naturreservat, strandbad och blandad bebyggelse. De goda kommunikationerna och närheten till centrala staden gör det lätt att ta sig till Bromma. I stadsdelen bor ca 83 000 invånare och stadsdelen fortsätter att växa. Förvaltningskontoret sitter i fina, helt nybyggda lokaler vid Bromma Blocks. I förvaltningen arbetar ca 1 600 medarbetare inom verksamheterna förskola, äldreomsorg, funktionsnedsättning, socialtjänst, stadsmiljö och fritid. Område Barn och Unga består av 4 enheter: Enheten för mottagning (en enhetschef och två gruppledare), Enheten för utredning (en enhetschef och två gruppledare), Enheten för familjehemsvård och kontaktverksamhet (en enhetschef och en gruppledare) och Enheten för familjestöd som leds av en enhetschef. Till området hör även två metodutvecklare och en mentor. Enheten har administrativt stöd som består av två medarbetare. Vi erbjuder ett självständigt och stimulerande jobb inom ett område som präglas av hög rättssäkerhet, hög måluppfyllelse, engagemang och gemenskap. Vi erbjuder Vi är måna om varandra och vi värdesätter också våra olikheter. Här finns en tydlig struktur i arbetet och ett stort intresse för utvecklingsfrågor. Vi erbjuder dig medarbetarförmåner så som flexibel arbetstid, sommar- och vinterarbetstid och möjlighet till semesterväxling. Vi har även ett förmånligt årskort till Stockholms stads simhallar inklusive gym och ett friskvårdsbidrag. Din roll Vi vill hela tiden förbättra och utveckla våra arbetssätt och hoppas att du tillsammans med oss vill vara med och bidra med dina idéer och ditt engagemang! Hos oss är vi måna om en god samverkan för att kunna erbjuda bästa möjliga stöd till dem barn och familjer som vi arbetar med. Tjänsten som metodutvecklare är en självständig roll med varierande arbetsuppgifter. Som metodutvecklare arbetar du på uppdrag av områdeschef och som ett stöd för områdets ledningsgrupp. En central roll i uppdraget är att arbeta med utvecklings- och utredningsuppdrag inom verksamhetsområde. Du är delaktig i områdets kvalitetsstyrning och kvalitetsuppföljning och du arbetar aktivt med metodutveckling. I rollen ingår att utveckla samverkan mellan interna och externa parter samt att representera område i olika typer av nätverk. Du förväntas även att, tillsammans med mentor, vara delaktig i introduktionen för nyanställda samt ha en god omvärldsbevakning inom området. Uppdraget innefattar strategiskt såväl som operativt arbete och du förväntas kunna arbeta självständigt likväl som i nära samarbete med chefer och medarbetare. Du är en kunskapsresurs för alla medarbetare inom område Barn och unga och motiverar samtliga medarbetare att nå uppsatta mål. Som metodutvecklare bidrar du till arbetsglädje och gemenskap. Din kompetens och erfarenhet För att vara aktuell för tjänsten ska du ha socionomexamen samt flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården. För att lyckas i rollen behöver du ha en god analytisk förmåga, kunna arbeta mål- och resultatinriktat samt vara bra på att skapa goda relationer och samverka med andra. Arbetet kräver mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift samt god kunskap om aktuella lagar och föreskrifter inom området. I rollen behöver du ha en initiativförmåga och känna dig trygg med att kunna driva processer på egen hand. Att arbeta strukturerat och ha god samarbetsförmåga är viktigt då din roll är beroende av olika funktioner i området. Det är viktigt att du har god datorvana och är bekväm i att arbeta med olika IT-stöd. Det är meriterande om du har kunskaper om och/eller har arbetat i datasystemet Paraplyet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. För att få arbeta hos Stockholms stad med äldre och personer med funktionsnedsättning i deras hem, måste du visa ett utdrag från belastningsregistret. Utdraget ska inte vara äldre än 6 månader från utfärdande datum.
Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling. Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta på Utredningsenheten. Som vuxenhandläggare har du myndighetsansvar enligt SoL och LVM. Vårt utredningsansvar omfattar även Våld i nära relationer. Du arbetar med behandlande insatser samt utredningar utifrån inkomna orosanmälningar, du kommer också att ge behandlande insatser utifrån individens behov både enskilt och i grupp. Utifrån nya socialtjänstlagen har vi lagt stor vikt vid arbetet med icke behovsprövade insatser, ett allt större fokus kommer att ligga på behandlande och stödjande insatser och en stor del av arbetet sker i samverkan med andra aktörer. Det är därför av vikt att du har erfarenhet av behandling samt lätt för att skapa kontakter och hållbara relationer. Vi strävar efter att ge individen en sammanhållen vårdkedja så långt det är möjligt på hemmaplan. För att lyckas med detta samverkar vi med andra både inom och utanför kommunen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • Har socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig • Är väl förtrogen med Socialtjänstlagen • Är engagerad och har flera års av erfarenhet av substans missbruk/beroende • Har förmåga att arbeta självständigt och flexibelt med god en förmåga till samarbete • Har förmåga till nytänkande i utvecklingsarbete. Du har ett reflekterande och analyserande förhållningssätt samt helhetsperspektiv • Har förmåga att skapa delaktighet för individen • Kan utrycka dig väl i tal och skrift. Det är meriterande om du: • Har erfarenhet av att dokumentera i Life Care. • Har erfarenhet av arbete med Våld i Nära Relationer • Har erfarenhet av att arbeta med behandling gärna både enskilt och i grupp. • Har erfarenhet av arbete med HAP, ÅP, CRA och Spelberoende Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort krävs. ÖVRIGT Vi kommer att tillämpa löpande rekrytering. Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Du kan också nå annonsen via länken nedan: https://recruit.visma.com/General/AssignmentPrint.aspx?guidAssignment=2ef760fc-434c-435e-b81b-0d12404c2b88 (Markera, kopiera och klistra in länken i en ny flik/nytt fönster om den inte visas som klickbar.)
Välj ett jobb för att visa detaljer