Stockholms konstnärliga högskola (SKH) utbildar och forskar inom cirkus, dans, film och media, opera och teater. Vill du bidra till en attraktiv studie-, forsknings- och arbetsmiljö? Hos oss blir du en viktig del i en miljö där konstnärlig utbildning och forskning skapar förutsättningar för konst som en dynamisk, utmanande och obunden kraft i samhället. Tillsammans arbetar vi för en kultur som är generös och utmärks av samskapande, tillit, engagemang och ansvarstagande.Läs mer om SKH:s cirkusprogram här: https://www.uniarts.se/english/circus/ Välkommen att söka anställning som vikarierande adjunkt i cirkus! Vi söker dig som vill arbeta med undervisning och handledning på både grundläggande och avancerad nivå i Cirkus och som är intresserad av att undervisa i olika cirkusdiscipliner. I anställningen ingår även administrativt arbete som till exempel planering, schemaläggning, kursutveckling och kursutvärdering. Arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter omfattar även att: • Planera och administrera studenternas utbildning inom olika cirkusdiscipliner • Medverka till att utveckla befintliga och nya kurser och program • Delta i feedback, individuellt och i grupp, genom både muntliga och skriftliga utvärderingar • Medverka i utvecklingsarbete samt samverka såväl internt inom SKH som med externa parter • Aktivt medverka i utvecklingen av cirkusämnet och SKH i stort, samt den samhällsutveckling som är av relevans för arbetet vid högskolan • Bidra till integration mellan SKH:s utbildning och forskning Som adjunkt på Stockholms konstnärliga högskola deltar du i en positiv, kollegial miljö som främjar och stödjer jämlikhet, mångfald och inkludering. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, inklusive förmågan att ha ett professionellt förhållningssätt, att samarbete och att bidra till och främja pedagogiska och konstnärliga riktningar som fastställs av ledningen. Behörighet Behörighet beskriver de kriterier som måste uppfyllas för att komma i fråga för denna tjänst. Behörig att anställas som adjunkt är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt examen från högskoleutbildning eller har motsvarande kompetens eller annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens innehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå. Läs mer om behörighet här på vår webbplats: https://www.uniarts.se/om-skh/jobba-pa-skh/konstnarlig-och-pedagogisk-skicklighet#Adjunkt Mer om behörighet för anställning som lärare finns även angivet i 4 kap 3–4 § högskoleförordningen. Du ska i övrigt ha de personliga förmågor som behövs för att fullgöra anställningen väl och för att kunna företräda högskolan så att det gagnar verksamheten. Bedömningsgrunder Följande kriterier kommer att bedömas i denna prioriteringsordning, och måste vara dokumenterade. • Kunskap och pedagogisk skicklighet på en avancerad nivå, inom eller utom högskolesektorn, inom minst två av följande Cirkus discipliner: Handstående (på golv och stativ); parakrobatik (inklusive förmåga att passa och använda laungen); roue Cyr • Konstnärlig skicklighet; breda och djupa kunskaper inom specialistområdet • Förmåga att beskriva och reflektera över din undervisning och din syn på utbildning • God samarbets- och kommunikationsförmåga • God administrativ och organisatorisk förmåga Om tjänsten Anställningen är ett vikariat och tidsbegränsad till 2026-06-30, med möjlighet till förlängning. Omfattningen för tjänsten är 70 % av heltid. Tillträde enligt överenskommelse, tidigast den 1 december 2026. Stockholms konstnärliga högskola vill ta tillvara de kvaliteter som möten mellan olika perspektiv och erfarenheter tillför verksamheten. SKH välkomnar särskilt sökande som kompletterar vår organisation vad gäller jämställdhet och etnisk mångfald. Hur ansöker jag och hur ser rekryteringsprocessen ut? Ansökningar ska skrivas på engelska eftersom de kan komma att granskas av internationella sakkunniga. Du registrerar din ansökan och laddar upp dokument i vårt rekryteringssystem. Märk alla handlingar med diarienummer SKH 2025/425/2.2.1. Utförlig information om vad som ska ingå i din ansökan hittar du här: Jobba på SKH (uniarts.se) Vi välkomnar din ansökan senast den 2025-07-16! Fackliga företrädare: https://www.uniarts.se/om-skh/jobba-pa-skh/personalorganisationer/ För denna rekrytering har vi gjort vårt annonsval och vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare, rekryteringsbyråer eller motsvarande.
Stockholms konstnärliga högskola (SKH) utbildar och forskar inom cirkus, dans, film och media, opera och teater. Vill du bidra till en attraktiv studie-, forsknings- och arbetsmiljö? Hos oss blir du en viktig del i en miljö där konstnärlig utbildning och forskning skapar förutsättningar för konst som en dynamisk, utmanande och obunden kraft i samhället. Tillsammans arbetar vi för en kultur som är generös och utmärks av samskapande, tillit, engagemang och ansvarstagande.Läs mer om SKH:s cirkusprogram här: https://www.uniarts.se/english/circus/ Välkommen att söka anställning som adjunkt i cirkus! Vi söker dig som vill arbeta med undervisning och handledning på både grundläggande och avancerad nivå i ämnet hälsa i Cirkus. Vi söker dig som är intresserad av att undervisa i hälsa och anatomi kopplat till specialiserade cirkusdiscipliner och att stödja studenter i att tillämpa dessa kunskaper till deras kroppsliga och konstnärliga praktik. I anställningen ingår även administrativt arbete som t ex planering, schemaläggning, kursutveckling och kursutvärdering. Arbetsuppgifter Dina arbetsuppgifter omfattar även att: • Planera och administrera studenternas utbildning inom hälsa och anatomi med hänsyn till olika cirkusdiscipliners krav • Medverka till att utveckla befintliga och nya kurser och program • Delta i feedback, individuellt och i grupp, genom både muntliga och skriftliga utvärderingar • Medverka i utvecklingsarbete samt samverka såväl internt inom SKH som med externa parter • Aktivt medverka i utvecklingen av cirkusämnet och SKH i stort, samt den samhällsutveckling som är av relevans för arbetet vid högskolan • Bidra till integration mellan SKH:s utbildning och forskning Som adjunkt på Stockholms konstnärliga högskola deltar du i en positiv, kollegial miljö som främjar och stödjer jämlikhet, mångfald och inkludering. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, inklusive förmågan att ha ett professionellt förhållningssätt, att samarbete och att bidra till och främja pedagogiska och konstnärliga riktningar som fastställs av ledningen. Behörighet Behörighet beskriver de kriterier som måste uppfyllas för att komma i fråga för denna tjänst. Behörig att anställas som adjunkt är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt examen från högskoleutbildning eller har motsvarande kompetens eller annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens innehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå. Läs mer om behörighet här på vår webbplats: https://www.uniarts.se/om-skh/jobba-pa-skh/konstnarlig-och-pedagogisk-skicklighet#Adjunkt Mer om behörighet för anställning som lärare finns även angivet i 4 kap 3-4 § högskoleförordningen. Du ska i övrigt ha de personliga förmågor som behövs för att fullgöra anställningen väl och för att kunna företräda högskolan så att det gagnar verksamheten. Bedömningsgrunder Följande kriterier kommer att bedömas i denna prioriteringsordning, och måste dokumenteras. • Konstnärlig skicklighet; breda och djupa kunskaper inom specialistområdet samt god förmåga att utveckla och genomföra undervisning inom ditt konstnärliga område samt konstnärligt forsknings- och utvecklingsarbete av hög kvalitet inom specialistområdet • Dokumenterad kunskap och pedagogisk skicklighet på en avancerad nivå, inom eller utom högskolesektorn, inom hälsa relaterat till scenkonst och/eller idrott • Dokumenterad utbildning och/eller certifieringar inom områden som stöder undervisning i hälsa på avancerad nivå. Detta kan omfatta områden som fysioterapi, osteopati, pilates, idrott eller idrottsvetenskap • Förmåga att beskriva och reflektera över din undervisning och din syn på utbildning • God samarbets- och kommunikationsförmåga • God administrativ och organisatorisk förmåga Om tjänsten Anställningen är en särskild visstidsanställning och tidsbegränsad till 2026-06-30, med möjlighet till förlängning. Omfattningen för tjänsten är 40 % av heltid. Tillträde enligt överenskommelse, tidigast den 1 December 2026. Stockholms konstnärliga högskola vill ta tillvara de kvaliteter som möten mellan olika perspektiv och erfarenheter tillför verksamheten. SKH välkomnar särskilt sökande som kompletterar vår organisation vad gäller jämställdhet och etnisk mångfald. Hur ansöker jag och hur ser rekryteringsprocessen ut? Ansökningar ska skrivas på engelska eftersom de kan komma att granskas av internationella sakkunniga. Du registrerar din ansökan och laddar upp dokument i vårt rekryteringssystem. Märk alla handlingar med diarienummer SKH 2025/424/2.2.1. Utförlig information om vad som ska ingå i din ansökan hittar du här: Jobba på SKH (uniarts.se) Vi välkomnar din ansökan senast den 2025-07-16! Fackliga företrädare: https://www.uniarts.se/om-skh/jobba-pa-skh/personalorganisationer/ För denna rekrytering har vi gjort vårt annonsval och vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare, rekryteringsbyråer eller motsvarande.
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur. Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas. Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/ Om institutionen för datavetenskap Institutionen för datavetenskap har haft en historiskt stark tillväxt under det senaste decenniet. Institutionen är involverad i flera nationella och internationella forskningsprojekt och består av en diversifierad grupp människor från olika nationaliteter, bakgrunder och fält. Att skapa en inkluderande forskningsmiljö där medarbetare har en hög delaktighet är en viktig faktor i vår hållbara utveckling. Läs mer på https://www.umu.se/institutionen-for-datavetenskap/ Om anställningen Vi söker en universitetsadjunkt i datavetenskap. Anställningen omfattar undervisning och administration i samband med kursgenomförande. Anställningen inkluderar 20 % tid för kompetensutveckling som kan disponeras i samråd med institutionsledningen. Behörighetskrav Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har examen på lägst magisternivå eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Mycket god förmåga att kommunicera på såväl svenska som engelska både i skrift och tal är ett krav. Arbetsuppgifter - Undervisning inom datavetenskap på grundnivå. - Planering, genomförande och utvärdering av kurser med många studenter. - Ytterligare administrativa uppgifter relaterade till kursgenomförande. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrund gäller i första hand graden av allmän och specifik pedagogisk skicklighet, i andra hand administrativ skicklighet och samarbetsförmåga. Den allmänna pedagogiska skickligheten styrks om möjligt genom dokumenterad erfarenhet av undervisning inom högskolan, till exempel i rollen som amanuens, eller framgångsrikt genomförande av andra kunskapsförmedlande uppgifter inom eller utanför högskolan. I det ingår ett reflekterande förhållningssätt till studenters lärande och den egna lärarrollen. Erfarenheter av utveckling av undervisningsmaterial är meriterande. Den specifika pedagogiska skickligheten syftar på kandidatens förmåga att förmedla datavetenskapliga metoder och koncept i ett undervisningssammanhang och styrks på ett likadant sätt som den allmänna pedagogiska skickligheten. Praktisk erfarenhet av programvaruutveckling i näringslivet är starkt meriterande. En allmän bedömningsgrund är såväl god samarbetsförmåga, som den kompetens och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. Villkor Anställningen är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Din ansökan ska innehålla: - Personligt brev där du beskriver dig själv och varför du söker jobbet - CV - Dokumentation av formella meriter (betyg, examensbevis, kursintyg etc.) - Övriga handlingar som du vill lägga till - Kontaktinformation till två personer som är villiga att lämna referenser Ansökan ska skrivas på engelska eller svenska. Kontakt: Närmare upplysningar lämnas av Frank Drewes, [email protected] Du ansöker via vårt e-rekryteringssystem Varbi senast 2025-08-10 Tillträde 2025-11-01 eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan! Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Högskolan i Borås erbjuder mer än bara en anställning – här är du med och påverkar och förändrar. För oss är det viktigt att du mår bra och har en god balans mellan arbete och fritid. Därför erbjuder vi generösa villkor och förmåner som flexibla arbetstider, generöst semesteravtal, föräldravänliga villkor och forskningstid för lärare. Våra akademiska karriärvägar ger möjlighet att utvecklas och avancera. Vill du så finns det även chans till internationella samarbeten, studier och praktik utomlands. Att vi är placerade centralt i staden ger närhet till det mesta och goda pendlingsmöjligheter. Vi växer – och söker fler kollegor Akademin för polisiärt arbete befinner sig i en expansiv fas, bland annat på grund av ett ökat uppdrag från Polismyndigheten. Därför behöver vi nu bli fler! Hos oss får du goda möjligheter att vara med och påverka både innehåll och inriktning i en växande akademisk miljö. Se våra andra lediga tjänster vid akademin på hb.se Huvudområdet Polisiärt arbete Polisiärt arbete utgår från polisens uppdrag och omfattar teorier, metoder och arbetsrutiner som präglar det polisiära yrket. Det är ett flervetenskapligt fält där juridik, kriminologi, psykologi och statsvetenskap är centrala ämnesområden. Läs mer om polisärt arbete och vår verksamhet i stort på hb.se Ditt chefsuppdrag Som proprefekt har du det dagliga ansvaret inom tilldelat område vid Institutionen för polisiärt arbete eller Institutionen för polisutbildning och ansvarar inför prefekt för områdets verksamhetsplanering. Det omfattar såväl medarbetare som verksamhet och organisation i relation till utbildning vid akademin. Medarbetare kan utgöras av såväl akademiskt anställd personal vid högskolan som av polislärare anställda vid Polismyndigheten och placerade vid högskolan. Du kan dessutom komma att ha ansvar för arbetsledning och arbetsmiljö för medarbetare anställda vid andra institutioner vid högskolan samt för medarbetare anställda vid andra lärosäten. Som chef förväntas du agera utifrån ett strategiskt och långsiktigt högskolegemensamt perspektiv. Du arbetar mot högskolans gemensamma och övergripande mål utifrån strategier och policys och inom givna ekonomiska ramar. Du ingår i akademichefens ledningsgrupp och är delaktig i akademins strategiska verksamhetsutveckling. Som proprefekt har du prefekt som närmsta chef. I rollen beslutar du i enlighet med akademins organisations- och beslutsordning, leder och utvecklar institutionens verksamhet utifrån högskolans behov, mål och omvärldens krav samt är en god ledare och arbetsgivarföreträdare som värnar en god arbetsmiljö. Du förväntas stödja dina medarbetare i planering, genomförande och utvärdering av utbildning. Du verkar även i nära samarbete med studenter. Dina arbetsuppgifter som universitetsadjunkt Som universitetsadjunkt vid akademin har du en betydande roll i att inspirera och utbilda blivande polisaspiranter och studenter vid akademins fristående kurser och program. Ditt ansvarsområde sträcker sig från undervisning, utveckling och administration till handledning av examensarbeten inom akademins olika utbildningar, huvudsakligen i Polisprogrammet samt i Kandidatpåbyggnad i polisiärt arbete med inriktning mot brottsutredning. Arbetet inkluderar allt från att planera och genomföra engagerande föreläsningar, till att utveckla undervisningen och säkerställa dess kvalitet och effektivitet genom uppföljning. Som universitetsadjunkt hos oss är du en del av ett team av dedikerade lärare vid polisutbildningen samt företrädare för professionsområdet där samverkan är i fokus. Akademins arbete präglas av ett kollegialt samarbete varför god samarbetsförmåga med övriga lärare vid akademierna och samverkan med företrädare för professionsområdet är viktigt. Dina kvalifikationer För information om vilka kvalifikationer som krävs, se annonsen i sin helhet på högskolans webbplats: https://www.hb.se/om-hogskolan/jobba-hos-oss/lediga-anstallningar/ Anställningsform och uppdragets villkor Du erbjuds en tillsvidareanställning på heltid som universitetsadjunkt vid Akademin för polisiärt arbete med sex månaders provanställning. Tillträde 1 december 2025 eller enligt överenskommelse. Inom ramen för denna grundanställning kommer du att ha ett tidsbegränsat chefsuppdrag. Chefsuppdraget gäller i normalfallet för en period om tre år, med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år. Uppdraget är på heltid. Utrymme för forskning och annan verksamhet fastställs individuellt, med hänsyn till både verksamhetens behov och dina önskemål. När chefsuppdraget avslutas återgår du till din grundanställning som universitetsadjunkt. Diarienummer: PA2025/132 Placeringsort Borås. Så här ansöker du Välkommen med din kompletta ansökan inklusive diarienummer och bilagor via vårt rekryteringssystem senast 17 augusti. Guide för hur du ansöker i vårt rekryteringssystem och bilagor som ska bifogas Högskolan i Borås uppmuntrar ansökningar från personer med varierande bakgrunder, erfarenheter och synsätt eftersom detta berikar och stärker vår verksamhet. Vi eftersträvar jämn könsfördelning hos medarbetarna och värdesätter mångfald i verksamheten. Vill du veta mer? Högskolan i Borås är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Förmåner för anställda Jobba hos oss Under sommaren kan våra kontaktpersoner nås under olika veckor beroende på semester. Du är välkommen att höra av dig till någon av dem om du vill veta mer om ditt nya jobb: Eva-Lotta Andersson Lidén, rekryterande chef - nås under vecka 26-27 och 29. Anna Kängström, proprefekt - nås under vecka 28. Stina Sundling, akademichef - nås under vecka 30 och framåt. Facklig företrädare för Saco-S är Martin Behre som nås via högskolans växel tfn 033-435 40 00. Facklig företrädare för OFR/S nås via [email protected]. Vi undanber oss all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser.
Mälardalens universitet (MDU) är Sveriges nyaste universitet. Med vår vision, att vara ett progressivt och samverkande universitet där vi tillsammans formar en hållbar framtid, vill vi göra verklig skillnad. Vill du vara med och bidra till vår utveckling? Tillsammans bidrar vi till en mer hållbar framtid genom kunskap och innovation. Vi anser att ny kunskap och nya perspektiv bäst skapas och uppnås i samverkan med andra - kollegor, studenter, näringsliv och offentlig sektor såväl nationellt som internationellt. På Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) läser våra studenter främst på program inom lärarutbildningar, men det erbjuds även program och kurser inom språk och kommunikation, matematik/tillämpad matematik, fysik, musik och opera samt den förberedande utbildningen tekniskt basår. MDU:s forskningsinriktning utbildningsvetenskap och matematik är en del av akademin. Vårt arbete sker i samverkan med det omgivande samhället och internationella partners. Anställningsinformation Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med eventuell provanställning Anställningsperiod/tillträde: 2025-09-01 eller enligt överenskommelse Omfattning: Heltid Antal anställningar: 1 Sista ansökningsdag: 2025-07-25 Stationeringsort: Västerås Akademi/enhet/sektion: Akademin för utbildning, kultur och kommunikation För en utförlig beskrivning av de grundläggande behörighetskrav och bedömningsgrunder som gäller för en anställning som universitetsadjunkt vid MDU, hänvisas till anställningsordningen vid Mälardalens Universitet, https://www.mdu.se/om-mdu/jobba-med-oss/lediga-jobb Arbetsuppgifter Som universitetsadjunkt är dina huvudsakliga arbetsuppgifter undervisning. Du kommer undervisa i specialpedagogik på alla lärarprogram samt specialpedagog- och speciallärarprogrammen. Till undervisning hör även handledning, examination, kursutvärdering, kursutveckling samt kursansvar och planering. Samverkan är en integrerad del av universitetets forsknings- och utbildningsuppdrag och som universitetsadjunkt bidrar du aktivt till universitetets utvecklingsarbete. I arbetsuppgifterna ingår även allmän administration och kompetensutveckling samt att delta i den dagliga verksamheten, i ämnets och akademins arbete. Behörighetskrav Vi söker dig som har visat pedagogisk skicklighet och har en magisterexamen i relevant ämne för anställningen eller motsvarande kompetens. Den pedagogiska skickligheten ska vara dokumenterad på ett sådant sätt att det går att bedöma kvaliteten på det tidigare arbetet. För att anställas som lärare vid MDU efterfrågas högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kunskaper. Den som anställs men saknar högskolepedagogisk utbildning kommer erbjudas att genomgå sådan i anställningen inom två och ett halvt år. Den högskolepedagogiska utbildningen vid Mälardalens universitet motsvarar tio veckors utbildning. För denna anställning tillkommer följande behörighetskrav, utöver de som är fastställda i Anställningsordning vid MDU. Du ska ha goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrund ska dels graden av den skicklighet som krävs för anställningen gälla, dels den förmåga och lämplighet i övrigt som krävs för att kunna utföra arbetsuppgifterna väl. Utöver de bedömningsgrunder som är fastställda i Anställningsordning vid MDU, kommer särskild vikt att läggas vid följande för denna anställning. Du har lärarexamen, speciallärar- eller specialpedagogexamen, minst fem års yrkeserfarenhet som lärare. Vid en samlad bedömning av lämplighet läggs även vikt vid personliga förmågor. Alla anställda vid MDU förväntas samarbeta och bemöta kollegor och studenter med respekt, ta ansvar för verksamheten och de egna arbetsuppgifterna samt bidra till en god arbetsmiljö. För att lyckas i denna roll förväntas du också kunna ta egna initiativ och ha en förmåga till självständigt, strukturerat arbete. Vi värdesätter även de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. #LI-AE1 Ansökan Du gör din ansökan genom att klicka på knappen ”Ansök” nedan. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan! Fackliga representanter: Saco-S [email protected] Susanne Meijer ST-OFR/S, tel: 021-10 14 89 Vi undanber oss all kontakt med försäljare av annonser. Vi har gjort våra strategiska val för denna rekrytering.
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen Anställningen är placerad vid Avdelningen för bokhistoria som är en del av Institutionen för kulturvetenskaper. Ämnet bokhistoria drivs av ett lärar- och forskarlag med olika ämnesmässiga kunskaper och kompetenser med såväl historiska som materiella perspektiv i fokus. Vid avdelningen ges utbildning på grundnivå, upp till och med magisternivå samt en fristående kurs i paleografi. Avdelningen bedriver också forskning inom olika områden och med förankring i olika historiska perioder från medeltiden till det nära förflutna. Avdelningens medarbetare samarbetar med flera andra ämnen inom och utom institutionen, såsom historia, ABM, modevetenskap samt idé- och lärdomshistoria. Ämnet samarbetar också med flera nationella och internationella nätverk för forskning. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Arbetsuppgifter och ansvarsområden Som lärare på kursen ”Handskriftens historia” bedriver du undervisning på distans genom lärplattformen Canvas. Bland dina uppgifter ingår att spela in föreläsningar, att aktivera studenternas lärande och moderera deras diskussioner i webbaserade forum samt att examinera inlämningsuppgifter. Arbetsuppgifterna förutsätter kunskaper om äldre skriftsystem och vana vid att undervisa på distans. Undervisningen kan bedrivas med stor frihet med avseende på arbetstider, men den förutsätter hög närvaro i den digitala lärmiljön. Inom tjänsten förväntas du också bedriva forskning om hur textila materialinnovationer ut-vecklats i växelverkan med modeutvecklingen inom svensk textil- och konfektionsindustri ca 1890–1970. Kvalifikationer Krav för anställningen är: - Avlagd doktorsexamen i historisk disciplin. - Utbildning i bokhistoria eller motsvarande erfarenhet med särskild bäring på äldre skriftsystem. - Kunskaper om grundläggande bokhistoriska teoribildningar och frågeställningar. - Eftersom det är en visstidsanställning där du förväntas arbeta självständigt från första dagen krävs erfarenhet av distansundervisning och god förtrogenhet med lärplattformen Canvas. - Förmåga att arbeta självständigt och i samarbete med andra kring undervisning och forskning. Meriterande för anställningen är: - Erfarenhet av att skapa och genomföra egna kurser för undervisning på distans. - Kunskap om textilhistoriska samlingar i regionala skånska och andra svenska arkiv. Övrigt Anställningen är vikariat/visstidsanställning med omfattningen 40 procent med tillträde den 1 september 2025 eller enligt överenskommelse, dock längst till och med 15 mars 2026. Den sökande förväntas kunna undervisa självständigt i den särskilda undervisningsformen från anställningens första dag. Så här söker du Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla ett kort personligt brev med motivering till varför du är intresserad av anställningen och på vilket sätt anställningen matchar dina meriter. Ansökan ska även innehålla ett kortfattat CV med framhållande av de för anställningen nödvändiga kraven. Var beredd att uppvisa kopior av betyg, uppgifter till referenser, rekommendationsbrev m.m. på begäran. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss Om Humanistiska och teologiska fakulteterna Humanistiska och teologiska fakulteterna har åtta institutioner och bedriver en stor och varierad verksamhet inom forskning och utbildning. Vi har ca 700 anställda och ca 4 000 helårsstudenter. Om Institutionen för kulturvetenskaper Institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet är en ämnesmässigt mångfacetterad miljö för forskning och högre utbildning, med ett hundratal anställda och ca 1700 studenter årligen. Vid institutionen finns ett flertal forskningsområden och utbildningar på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå, fördelade på nio avdelningar och två centrumbildningar. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor. Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet. Beskrivning av arbetsplatsen Anställningen är placerad vid Avdelningen för konsthistoria och visuella studier som är en del av Institutionen för kulturvetenskaper. Avdelningen studier består av ett lärar- och forskarlag om sju medarbetare med olika ämnesmässiga kunskaper och kompetenser. Vid avdelningen bedrivs utbildning inom konsthistoria och visuella studier på grundnivå och avancerad nivå och här finns också ett tvåårigt internationellt masterprogram inom Visual Culture, samt forskarutbildning. Avdelningen bedriver forskning om äldre, modern och nutida konst, arkitektur och gestaltad miljö, utifrån historiska, samhälleliga och estetiska infallsvinklar, samt om bilder och andra visuella tecken som inte kategoriseras som konst men är viktiga uttryck för mänsklig kunskap och erfarenhet. Vi är en aktiv avdelning inom såväl forskning som pedagogik och vi är måna om att alla ska trivas på arbetsplatsen och ha de resurser som krävs för att kunna göra ett bra arbete. Vi erbjuder Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Vi har även ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss Arbetsuppgifter och ansvarsområden I arbetsuppgifterna ingår undervisning, forskning och administration. Undervisningen gäller avdelningens grundutbildning med inriktning på 1800-talets konst och visuella kultur. Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, workshops, handledning och exkursioner. Forskningstiden ska användas för egen forskning och till att söka forskningsanslag. Till arbetsuppgifterna hör också att följa den samhällsutveckling som har betydelse för arbetet vid universitetet och fakulteten. Därutöver ingår ett aktivt deltagande i institutionens dagliga verksamhet. Kvalifikationer Krav för anställningen är: - avlagd masterexamen visuell kultur eller motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ingår i anställningen, - visad pedagogisk skicklighet samt - genomgången högskolepedagogisk utbildning om minst fem veckor eller motsvarande kunskaper inhämtade på annat sätt. Bedömningsgrunder Graden av sådan vetenskaplig, pedagogisk, administrativ och annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och arbetsuppgifter samt personlig förmåga i övrigt som är av betydelse för att fullgöra arbetsuppgifterna väl. God nationell och internationell nivå som forskare. Kravet på internationell meritering bedöms med hänsyn till ämnesinriktningens karaktär och tradition. God pedagogisk förmåga, vilket innebär god förmåga att bedriva, utveckla och leda undervisning och annan pedagogisk verksamhet på olika nivåer och med varierande undervisningsmetoder. Förmåga att delta i handledning av studenter på grundnivå. Förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om sin verksamhet. Förmåga i övrigt att leda och utveckla verksamhet. Meriterande för anställningen är (i fallande ordning): - masterexamen visuell kultur, konsthistoria eller i konstvetenskap - specialkompetens inom 1800-talets konst och visuella kultur, - specialkompetens om nordiskt 1800-talsmåleri, - dokumenterad erfarenhet av högskolepedagogik samt god samarbetsförmåga, - erfarenhet av uppsatshandledning på grundnivå, - förmåga att planera, initiera, leda och utveckla utbildning på grundnivå samt - förmåga att i konkurrens erhålla medel för forskning Lika stor omsorg ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av den vetenskapliga skickligheten. Övrigt Anställningen är ett vikariat med omfattningen 30% med tillträde den 1 september 2025 eller enligt överenskommelse., dock längst till och med 15 januari 2026. Anställningen är placerad vid avdelningen för konsthistoria och visuella studier. Så här söker du Anställningen söks via universitetets rekryteringssystem. Ansökan ska innehålla ett personligt brev där du beskriver hur du uppfyller kvalifikationskraven samt varför du är intresserad av anställningen. Ansökan ska även innehålla CV, kort presentation (max 2 sidor) av den sökande, med fokus på kravprofilen och de egenskaper som är meriterande samt referenser som vittnar om god samarbets- respektive undervisningsförmåga. Vid frågor om anställningen, kontakta prefekt Gabriella Nilsson, [email protected]. Vid frågor om anställningens innehåll, kontakta avdelningsansvarig Ludwig Qvarnström, [email protected]. Om Humanistiska och teologiska fakulteterna Humanistiska och teologiska fakulteterna har åtta institutioner och bedriver en stor och varierad verksamhet inom forskning och utbildning. Vi har ca 700 anställda och ca 4 000 helårsstudenter. Om Institutionen för kulturvetenskaper Institutionen för kulturvetenskaper vid Lunds universitet är en ämnesmässigt mångfacetterad miljö för forskning och högre utbildning, med ett hundratal anställda och ca 1700 studenter årligen. Vid institutionen finns ett flertal forskningsområden och utbildningar på grund-, avancerad och forskarutbildningsnivå, fördelade på nio avdelningar och två centrumbildningar. Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Observera att detta är en förkortad version av annonsen. För att se den fullständiga annonsen vänligen klicka på ”Ansök här” eller se Uppsala universitets hemsida: https://uu.se/jobb/ Avdelningen för vindenergi på Campus Gotland bedriver tvärvetenskaplig verksamhet inom vindenergi och hållbar energiomställning. Verksamheten omfattar undervisning, forskning och samverkansprojekt. Utbildningen består av undervisning på campus Gotland och distans på grundläggande- och avancerad nivå inom vindkraftprojektering och hållbar energiomställning. Inom forskningen har vi en gedigen bredd och samverkar både nationellt och internationellt. Idag omfattar verksamheten cirka 30 personer med både teknisk, natur- och samhällsvetenskaplig kompetens. Avdelningen finns på Campus Gotland, ett internationellt campus mitt i världsarvsstaden Visby. Läs mer på avdelningens webbplats: Vindenergi - Uppsala universitet Tjänsten omfattar ämnesområdena Hållbar energiomställning och Vindkraftsprojektering. En storskalig utbyggnad av vindenergi är en viktig del av en hållbar energiomställning. Samtidigt behövs mer kunskap om de olika omställningsprocesser som är relaterade till en sådan utveckling. Ämnesområdena vid enheten arbetar både för att öka förståelsen för hur vi kan maximera vindenergins bidrag, men också övergripande med förutsättningarna för en hållbar energiomställning i alla delar av energisystemet. Mer specifikt för undervisnings delen som är i fokus i denna tjänst så förtydligas utbildningens ämnesområden nedan. Ämnet hållbar energiomställning ger ett helhetsperspektiv på energiområdet med bred förståelse för olika utmaningar och möjliga tillvägagångssätt i omställningsarbetet. Utbildningen behandlar även sociala perspektiv som deltagande och förändringsledarskap, vilka är nödvändiga i arbetet för långsiktig hållbarhet både globalt och lokalt. Förnybar energi är betydelsefull för den globala energiomställningen och vindkraft är en av de energikällor som växer snabbast. Utvecklingen i den internationella vindkraftsindustrin går också fort, inom teknik, policy och acceptans. Därmed ökar efterfrågan på kunskap kring att initiera, leda och genomföra vindkraftsprojekt på ett framgångsrikt och hållbart sätt. Uppsala universitet Campus Gotland i Visby är ledande inom tvärvetenskaplig utbildning i vindkraftsprojektering. Ämnet vindkraftsprojektering täcker ett brett spektrum av kunskapsområden såsom planering, miljö, teknik, energi, vindresurser, ekonomi och elnätsanslutning. Ämnet är brett så det omfattar allt från att beräkna vindkraftverks energiproduktion på en utvald plats till att kommunicera vindkraftsfrågor med berörda parter. Program och kurser ges både på grund- och avancerad nivå; Kandidatprogram och fristående kurser i Energiomställning och ledarskap, läs mer här. Masterprogram och fristående kurser i Vindkraftprojektering, läs mer här. Arbetsuppgifter Undervisning och administration. Till undervisning räknas kursansvar, kursadministration och studentkontakt. Undervisningen kommer att kunna omfatta våra kurser både inom vindkraftsområdet och i energiomställning. Undervisningen kommer att omfatta i huvudsak våra nätbaserade kurser men även undervisning på campus kan förekomma. Följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet och samhällsutvecklingen i övrigt som har betydelse för arbetet vid universitetet. Anställningen kan komma att innefatta administrativa uppdrag samt deltagande i utvecklings- och samverkansprojekt inom Uppsala universitet och enheten. Kvalifikationskrav Kandidatexamen samt ämnesfördjupning från högskoleutbildning med en relevant teoretisk bakgrund i vindkraftprojektering samt grundläggande kunskap om energiomställning alternativt en bakgrund i energiomställning samt grundläggande kunskap om vindkraft. Pedagogisk skicklighet. Det krävs att den pedagogiska skickligheten och ämnesfördjupningen är relevant för anställningens ämnesområde och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen. Förmåga att undervisa på svenska och engelska. Personliga egenskaper som krävs för att fullgöra anställningen väl. Vi ser gärna att du som person är flexibel, initiativtagande, prestationsorienterad och har god samarbetsförmåga. Du trivs med att arbeta i en föränderlig miljö, du vill ta mycket eget ansvar och är van att arbeta i ett högt tempo. Ytterligare information Vi ser gärna ansökningar på svenska samt att intervjun genomförs på svenska. Föräldraledighet, deltidsarbete på grund av vård av barn, fackligt uppdrag, militärtjänst eller liknande beaktas som arbetslivserfarenhet och bör anges i meritförteckningen. Om anställningen Anställningen är tidsbegränsad, 12 månader. Omfattningen är heltid. Tillträde 2025-08-15 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Visby, Gotland Upplysningar om anställningen lämnas av: Professor Stefan Ivanell. E-post: [email protected]. Telefonnummer: 0498-10 83 60 Välkommen med din ansökan senast den 9 juli 2025, UFV-PA 2025/2191. Om Campus Gotland: Uppsala universitet Campus Gotland erbjuder det bästa av två världar: det fullskaliga universitetets breda utbud och tyngd inom utbildning och forskning, och ett unikt småskaligt campus i en tvärvetenskaplig forskningsmiljö. Campus Gotland utgör en knutpunkt för universitetets forskning och utbildning inom hållbarhet. Se hur det är att leva och bo på Gotland. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Institutionen för hälsovetenskaper har verksamhet på Campus Sundsvall och Campus Östersund. Verksamheten utbildar och forskar inom en rad ämnen, där fokuset är människan, hälsa och välmående. Institutionen erbjuder kurser, grundutbildningar och utbildning på avancerad nivå. Våra grundutbildningsprogram är folkhälsovetenskapliga programmet, idrottsvetenskapligt program, programmet för psykisk hälsa/ohälsa, programmet för hälsa och rehabilitering i arbetslivet samt sjuksköterskeutbildning. Forskningen är mångvetenskaplig och bedrivs inom ämnena folkhälsovetenskap, idrottsvetenskap, medicinsk vetenskap, omvårdnad och rehabiliteringsvetenskap, samt vid Nationellt vintersportcentrum (NVC). Arbetsuppgifter Till arbetsuppgifterna hör kursansvar, undervisning, handledning och examination av studenter främst inom ämnets kurser på grundnivå. Arbetet omfattar också medverkan i program- och ämnesutveckling samt utveckling av nätbaserad utbildning. Vidare innebär arbetet aktivt deltagande vid institutionens utvecklingsarbete, administration samt ämnets arbete för lika villkor. Behörighet Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska vara behörig enligt de krav som beskrivs i https://www.miun.se/medarbetare/styrdokument/ny-styrning-planering-och-uppfoljning/Personal/Anstalla-personal/?item=311447. Behörig för anställningen som universitetsadjunkt i idrottsvetenskap är den som har avlagt kandidatexamen med idrottsvetenskap eller idrottsmedicin som huvudämne, eller har motsvarande kompetens inom det ämnesområde anställningen avser. Övriga krav Den som ska anställas som universitetsadjunkt ska ha visat pedagogisk skicklighet. Den som anställs ska kunna utföra administrativa och pedagogiska arbetsuppgifter som förutsätter förståelse av och förmåga att använda och förstå svenska och engelska i både tal och skrift. Den sökande ska vara flexibel, inneha en god kommunikations- och samarbetsförmåga samt ha god pedagogisk insikt. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning av en universitetsadjunkt gäller graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställningen. Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden. Erfarenhet av kursansvar, olika pedagogiska arbetsformer och undervisningserfarenhet i kurser på högskolenivå inom idrottsvetenskap är meriterande. Meriterande är också erfarenhet av handledning av studentuppsatser. Särskilt meriterande är undervisningserfarenhet inom anatomi, idrottsmedicin, fysisk aktivitet och hälsa, idrottsnutrition och liknande. En hög grad av undervisningserfarenhet på högskola/universitet är meriterande. Handläggning Beredning av anställningen fortgår i enlighet med https://www.miun.se/medarbetare/styrdokument/ny-styrning-planering-och-uppfoljning/Personal/Anstalla-personal/?item=311447. Anställning och tillträde Anställningen är en särskild visstidsanställning omfattande 35 % av heltid från och med 2025-08-14 eller enligt överenskommelse/ dock längst till och med 2026-08-13. Anställningsort: Östersund Information Närmare upplysningar lämnas av proprefekt Marko Laaksonen, [email protected] eller ämnesföreträdare Helen Hanstock, [email protected]. Ansökan Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska. Till ansökan ska bifogas styrkt meritförteckning, intyg över pedagogisk skicklighet och erfarenhet, referenser och en redogörelse av tidigare verksamhet och pedagogiskt arbete som är av betydelse för anställningen samt ett personligt brev. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2025-07-15. Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Juridiska fakulteten i Uppsala är Nordens äldsta juridiska fakultet och fanns redan när universitetet grundades år 1477. Här finns en utbyggd och väl ansedd grundutbildning och forskarutbildning. Vid fakulteten finns Juridiska institutionen, där omkring 200 personer har sin anställning. Arbetsuppgifter Undervisning i associationsrätt på terminskurs 5. Till arbetsuppgifterna hör att förbereda, planera och genomföra undervisning framförallt i seminarieform, att följa utvecklingen inom anställningens rättsområden samt även viss kursadministration. I arbetsuppgifterna ingår även examination. I övrigt ingår arbetsuppgifter enligt lokalt kollektivavtal. Beskrivning av ämnesområdet Associationsrätten omfattar allmän associationsrätt, särskilt aktiebolagsrätt, samt regleringen som omfattar kapitalmarknaderna och associationer verksamma på kapitalmarknaderna. Kvalifikationskrav Juristexamen. Administrativ skicklighet genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt och för ändamålet anpassat sätt samt genom förmåga att ange och hålla tidsramar. Arbetet sker i hög grad i lärarlag varför vikt kommer att läggas vid förmåga att samarbeta. Förmåga att undervisa på svenska är ett krav. Önskvärt/meriterande i övrigt Tidigare undervisningserfarenhet, inklusive erfarenhet av alla nivåer på juristprogrammet, pedagogiska ledningsuppgifter inom relevanta områden samt forskningserfarenheter. Även andra arbeten med inslag av för kursen relevanta juridiska uppgifter är meriterande. Om anställningen Anställningen är tidsbegränsad till 9 månader. Omfattningen är 100%. Tillträde 2025-08-01 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala. Upplysningar om anställningen lämnas av: Kursföreståndare Daniel Stattin e-post: [email protected]. Välkommen med din ansökan senast den 11 juli 2025, UFV-PA 2025/2235. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.
Välj ett jobb för att visa detaljer