Postdoktor till enheten för populationsanalys och –övervakning
Naturhistoriska Riksmuseet
Växt- och djurbiologer

Naturhistoriska riksmuseet är en statlig myndighet med regeringens uppdrag att främja kunskapen, forskningen och intresset för vår värld. Myndigheten är en framstående forskningsinstitution och Sveriges största museum. Museet har under mer än 200 år samlat in föremål och data och bedrivit forskning om livet på jorden. Samlingarna innehåller fler än 11 miljoner växter, djur, svampar, miljöprover, mineral och fossil. All forskning och kunskap delas i utställningarna, Cosmonova och i aktiviteter på museet och digitalt. Enheten för populationsanalys och -övervakning utför uppdrag åt ett flertal myndigheter och organisationer. Enheten består av flera arbetsgrupper som utför dels övervakning av marina och terrestra däggdjur och dels genomför ett stort antal genetiska analyser. Enheten bedriver forskning och övervakning av tumlare och säl på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten och övervakning av björn, kungsörn och fjällräv på uppdrag av Naturvårdsverket. De genetiska analyserna utförs av Centrum för Genetisk identifiering (CGI) åt ett flertal olika aktörer inom natur- och miljövård och inbegriper en mängd olika frågeställningar. ARBETSUPPGIFTER Projekt är en del av ett EU-konsortium med partners i Finland och Sverige och är finansierat av Interreg Aurora. Projektets mål är att stärka samarbetet, utveckla nya metoder och använda befintlig kunskap om vikarens ekologi (Pusa hispida) för att bättre förstå de hot som vikarpopulationerna står inför i Saimen och i Bottniska viken. Syftet är att tillhandahålla vetenskapligt grundade rekommendationer för förvaltningen. Projektet syftar specifikt till att ta fram rumsligt data om vikarens nyckelhabitat i relation till mänsklig aktivitet samt att öka allmänhetens medvetenhet om vikaren. Den framgångsrika kandidaten kommer att delta i planering och genomförande av fältarbete med målsättning att märka 20 Östersjövikare med sattelitsändare i syfte att samla in data om vikarens beteende till havs. Två typer av sattelitsändare kommer att användas i projektet: (i) SMRU (Sea Mammal Research Unit vid University of St Andrews, Skottland) GPS-GSM-sattelitsändare. Syftet med denna sändare är att samla in data om vikarens position, dykprofil och -djup, intervall för landvila samt vattentemperatur för att få insikt i utnyttjande av habitat. Sändaren är designad att sitta kvar tills vikaren genomgår pälsbyte. (ii) Wildlife Computers SPOT-flipper-sattelitsändare. Syftet med denna sändare är att samla in lågupplöst positionsdata samt data om vilobeteende på land under parnings- och pälsbytesperioden. Denna sändare fästs på vikarens baklabb och sänder data tills batteriet tar slut. Den framgångsrika kandidaten kommer även att analysera insamlade data i samarbete med partners i Finland. Detta inkluderar statistisk analys för att ta fram en rörelsebeteendemodell för vikare, framställning av rumsliga data över predikterade nyckelhabitat samt kvantifiering av effekterna från fartygstrafik och fisketryck på vikarens förekomst och beteende. Resultaten kommer att bidra till en riskbedömning av populationen och rekommendationer för hållbar havsförvaltning. Kandidaten kommer även att delta i skapandet av en mobil utställning som syftar till att öka allmänhetens medvetenhet om vikare och deras habitat i Sverige och Finland, inklusive organisering av utställningen i Sverige. Naturhistoriska riksmuseet har sedan 1980-talet drivit det nationella övervakningsprogrammet för säl, inklusive Östersjövikare. Nationell övervakningsdata finns tillgänglig för analys och kan integreras i projektet. Tjänsten är tillgänglig med start så snart som möjligt och avslutas den 31 juli 2028 KVALIFIKATIONER Krav: • Doktorsexamen i marinbiologi, ekologi eller annan relevant utbildning som bedöms likvärdig • Dokumenterad erfarenhet av arbete med data från sändare • Dokumenterad erfarenhet av fältarbete med vilda djur • Erfarenhet av att förbereda vetenskapliga artiklar för publikation i tidskrifter • Dokumenterad erfarenhet och skicklighet i att använda statistisk programvara, t.ex. R eller MATLAB • Goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift  Meriterande:  • Erfarenhet av att bearbeta data från sändare med t.ex. hidden Markov models eller state space models • Erfarenhet av att analysera data från sändare med t.ex. mixed effekt models • Dokumenterad erfarenhet av arbete med pinnipeder • Erfarenhet av att arbeta i internationella projekt med samarbetspartners För att lyckas i rollen planerar, organiserar och prioriterar du ditt arbete effektivt och bygger strukturer som andra också kan arbeta utifrån. Du anger och håller tidsramar. Du anpassar med lätthet ditt arbetssätt efter ändrade förutsättningar och agerar prestigelöst i samband med förändringar. Du uppmärksammar andras synpunkter och kompetens på ett sätt som gynnar helheten. Du bidrar till att tydliggöra gruppens uppgifter på ett sätt som gynnar hela gruppen och utvecklar relationer. Du delar med dig av din kunskap. ÖVRIGT För att ansöka, vänligen skicka in följande material: 1) Ett personligt brev på en sida som beskriver ditt intresse för tjänsten  2) CV som beskriver dina färdigheter och expertis samt inkluderar kontaktuppgifter till minst två referenser Vårt mål är att genom forskning och publik verksamhet visa vägen till ökad kunskap och handlingskraft, för att vi tillsammans ska kunna bidra till en hållbar och ljus framtid. Vår långsiktiga strävan är att Naturhistoriska riksmuseets anställda ska spegla den mångfald som finns i Sverige. Vi välkomnar alla sökanden oavsett kön, bakgrund, ursprung och funktionsvariation. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

1 juli 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Hemmakväll söker en ny Butikssäljare
Hemmakväll AB
Butikssäljare, dagligvaror

Ända sedan starten 1994 har vi på Hemmakväll gjort allt för att du skall kunna njuta av både de små och stora stunderna som hör till livets goda sida. På Hemmakväll tar vi godis på riktigt och roligt allvar.  Hos oss skall du alltid kunna njuta av det fräschaste och mest spännande godiset. Hitta det senaste inom snacks och dryck eller varför inte i kombination? Vi vill alltid vara först med det senaste och vår ambition är att alltid bjuda på upplevelser, alltid bjuda på överraskningar och alltid bjuda på oss själva.  Hemmakväll är Sveriges största nöjeskedja, med ca 60 butiker utspridda över hela landet, och närmare 600 medarbetare. Vi söker nya Butikssäljare till vår butik i Stockholm, Fridhemsplan. Tjänsterna är varierande från extra arbete vid behov upp till 20 timmar i veckan och kommer att tillsättas under augusti månad. Lockande karriärmöjlighet för dig som vill vara en del av en dynamisk butiksmiljö! Vi söker erfarna butikssäljare med ett stort intresse för våra populära produktgrupper: Lösgodis, Konfektyr och snacks. Som vår butikssäljare kommer du att spela en aktiv roll i att öka vår försäljning genom att ge en utmärkt kundservice, exponera produkter på ett tilltalande sätt och delta i kampanjer och andra kundaktiviteter. Du kommer att vara en viktig del av vår butiksverksamhet och arbeta tillsammans med vårt engagerade team. För att passa i rollen har du tidigare erfarenhet av försäljning och butiksarbete inom detaljhandeln. Har du dessutom tidigare erfarenhet av våra produktområden är det en fördel men inget krav. Kassahantering är också en viktig del av tjänsten. Hos oss på Hemmakväll värdesätter vi personliga egenskaper såsom hög servicekänsla, drivkraft, god samarbetsförmåga och ett genuint intresse för våra kunder. Vi tror på mångfald och strävar efter en arbetsplats där olika erfarenheter och perspektiv berikar vårt arbete.  Om du är redo att ta nästa steg i din karriär och vill arbeta i en dynamisk miljö med spännande produkter och möjligheter till utveckling, så är det här jobbet för dig! Vänligen notera att ålderskravet på 18 år. Sök redan idag och bli en del av vårt team! Kontakt Har du frågor om tjänsten kontakta Naser Lojeh, [email protected] OBS! Inga ansökningar till denna mailadress. Sista ansökningsdag är 2025-07-31. Välkommen med din ansökan! HEMMAKVÄLL

1 juli 2025
Sista ansökan:
30 juli 2025
HPC Forskningsingenjör: blandad precision inom Molekylär Dynamik/GROMACS
Kungliga Tekniska Högskolan
Civilingenjörsyrken inom elektroteknik

Arbetsuppgifter Är du en motiverad mjukvaruutvecklare med passion för högpresterande beräkningar (HPC) och ett intresse för att lösa komplexa vetenskapliga utmaningar? Trivs du i en FoU-miljö där dina idéer och din programvara påverkar banbrytande forskning? PDC Center for High Performance Computing vid KTH är ett ledande superdatorcenter i Sverige, aktivt i flera europeiska forskningsprojekt som BioExcel, CEEC och Excellerat. PDC samarbetar med partners i Europa, USA, Japan och Korea, samt hårdvaruleverantörer som Nvidia, AMD och Intel. HPC Software FoU-gruppen på PDC leder utvecklingen av vetenskapligt mjukvara med stor påverkan, såsom GROMACS, Neko och Veloxchem. Vi söker en HPC-programvaruforskare till vår utvecklingsgrupp för vetenskaplig programvara. Du kommer bidra till utveckling och optimering av GROMACS, en av världens mest använda molekylärdynamik-koder, med fokus på tekniker för blandad precision. Arbetet innebär: - Design av algoritmer för blandad precision för CPU:er och GPU:er. - Prestandaoptimering och analys. - Verifiering och validering av koden. Du kommer samarbeta nära internationella team och få mentorskapsmöjligheter från ledande experter inom HPC och vetenskaplig utveckling. Vi erbjuder - En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid  - Banbrytande FoU-arbete: Bidra till avancerade HPC- och vetenskapliga beräkningar med verklig påverkan på områden som livsvetenskap, biofysik och mekanik. - Mentorskap och utveckling: Arbeta nära mycket erfarna kollegor, världsledande forskargrupper och industripartners med unika möjligheter till professionell utveckling. - Internationellt samarbete: Delta i högprofilerade europeiska och globala forskningsprojekt, med möjligheter till resor för konferenser och möten. - Dynamiskt och inkluderande team: Bli en del av ett engagerat, ambitiöst, kreativt och internationellt team som skapar en stödjande arbetsmiljö. - Balans mellan arbete och fritid: Njut av att bo och arbeta i Stockholm, med närhet till naturen. https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050 samt våra https://www.kth.se/om/work-at-kth/en-arbetsplats-med-manga-formaner-1.467932 Kvalifikationer Krav - Magisterexamen eller högre inom naturvetenskap, datavetenskap, tillämpad matematik eller relaterat område. Examen ska vara klar vid anställningens början. - Starka praktiska färdigheter i C++-utveckling. - Erfarenhet av parallellprogrammering för flerkärniga CPU:er, GPU:er och distribuerade system, exempelvis med OpenMP, CUDA, SYCL och MPI. - Erfarenhet av distribuerade utvecklingsflöden (t.ex. Git, kodgranskning, enhetstester, CI/CD). - Mycket god kommunikationsförmåga och flytande engelska, eftersom en stor del av arbetet sker i internationell samverkan. - Dokumenterad problemlösningsförmåga och ett proaktivt förhållningssätt till tekniska utmaningar. Vi söker en kandidat med gedigen grund inom programvaruutveckling och ett starkt intresse för högpresterande beräkningar. Den ideala kandidaten är mycket samarbetsvillig, effektiv i teamarbete och samtidigt initiativtagande och självständig nog att driva egna uppgifter och lösa komplexa problem. Meriterande - Doktorsexamen inom naturvetenskap, datavetenskap, tillämpad matematik eller relaterat område. - Praktisk erfarenhet av att optimera programvara för HPC-system i stor skala, inklusive heterogena GPU-system. - Praktisk erfarenhet av prestandaoptimering inom HPC, exempelvis med spårnings- och profileringsverktyg. - Erfarenhet av vetenskaplig programvaruutveckling, särskilt inom molekylär dynamik eller liknande simuleringsområden. - Förmåga att skriva tydlig teknisk dokumentation och presentera arbete effektivt vid konferenser, seminarier och utbildningar. - Förmåga att skriva tydlig teknisk dokumentation och presentera arbete effektivt vid konferenser, seminarier och utbildningar. - Medvetenhet om frågor kring mångfald och lika möjligheter, särskilt jämställdhet. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Fackliga representanter Kontaktuppgifter till https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898.  Ansökan Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Ansökan ska innehåll:  - CV inklusive relevant yrkeserfarenhet och kunskap. - Kopia av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om de ursprungliga dokumenten inte utfärdas på något av dessa språk. - Kortfattad redogörelse för varför du vill bedriva forskning, dina akademiska intressen och hur de relaterar till dina tidigare studier och framtida mål. max 2 sidor lång. Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (CentralEuropean Time/Central European Summer Time). Om anställningen  Anställningen gäller tidsbegränsat enligt avtal - i upp till 12 mån, med tillträde enligt överenskommelse. Övrigt Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. För ihttps://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440 i samband med rekrytering. Det kan förekomma att en anställning hos KTH är placerad i säkerhetsklass. Om så är fallet för just denna anställning görs en säkerhetsprövning av sökande i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) efter samtycke. I dessa fall är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd efter säkerhetsprövning. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.   Om KTH KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102

1 juli 2025
Sista ansökan:
8 augusti 2025
Bid Manager till Centric
Centric Professionals AB
Inköpare och upphandlare

Brinner du för affärer, struktur och språk – och trivs i en roll där du får både leda och påverka? Då kan du vara den vi söker! Vi letar efter en Bid Manager som vill ta en nyckelroll i vårt fortsatta arbete mot offentlig sektor och vara med och forma hur vi arbetar med anbud, affärer och kundrelationer framåt. Det här är en viktig roll hos oss. Du blir ett affärsstöd i framkant – nära både säljorganisationen, leverans och ledning. Ditt arbete påverkar direkt vår tillväxt och vårt förtroende ute på marknaden. Varför Centric Sverige? Hela Centric i Norden befinner sig i ett spännande skede av förändring. Vi utvecklar både vårt erbjudande, vårt varumärke och vårt sätt att arbeta. Det här gör att du som ny kollega får en unik möjlighet att påverka, förbättra och forma – inte bara följa. Vi kombinerar det trygga och etablerade med ett entreprenöriellt driv, och våra kunder är både privata och offentliga aktörer inom IT. Vi tror på korta beslutsvägar, samarbete över gränserna och att framgång byggs tillsammans. Vi erbjuder: En strategisk och synlig roll där du gör verklig skillnad. Möjlighet att bidra i en verksamhet under utveckling och förändring. Engagerade kollegor, frihet under ansvar och moderna arbetssätt. För denna rollen ser vi helst en placering i Stockholm, men det dagliga arbetet görs tillsammans med övriga regioner Göteborg, Linköping och Malmö. Om rollen Som Bid Manager ansvarar du för att bevaka och analysera upphandlingar, driva anbudsprocesser och säkerställa kvaliteten i våra offerter och avtal. Du fungerar som en central länk mellan affär, leverans och juridik – och är ofta den som håller ihop anbudet från ax till limpa. Du arbetar nära våra affärsområden inom IT-konsulter, IT-drift och infrastruktur, och samarbetar både med interna team och externa kontakter. Rollen inkluderar också att delta vid kundevent, presentationer och branschträffar – där du kan representera Centric som vår expert på anbud och affärer. Exempel på ansvarsområden: Bevaka, analysera och bedöma upphandlingar inom offentlig sektor. Projektleda och samordna anbudsarbete från start till inlämning. Förvalta och utveckla vår anbudsprocess och relaterade mallar. Stötta säljorganisationen vid offertarbete och avtalsförhandlingar. Säkerställa att befintliga ramavtal efterlevs internt. Arbeta proaktivt med upphandlingsstrategier och planering. Ge stöd i avtals- och upphandlingsrättsliga frågor. Hålla anbudsmaterial och presentationer uppdaterade och professionella. Genomföra tydlig överlämning till leveransorganisationen. Delta i interna utvecklingsprojekt. Representera Centric vid kundevent och möten kopplat till anbud eller ramavtal. Kvalifikationer: Eftergymnasial utbildning inom juridik, affärsjuridik, ekonomi eller likvärdigt. Gedigen erfarenhet av offentlig upphandling och anbudsarbete. God kunskap om LOU och relaterade regelverk. Fördel med branscherfarenhet inom IT, bemanning eller konsulttjänster. Strukturerad, självgående och van vid att driva projekt. Flytande i svenska och engelska – i både tal och skrift. B-körkort. Skicka din ansökan till oss senast den 30 juli. Om du har frågor angående tjänsten kan du skickat ett mail till Bid Manager Erica Lindh på [email protected]  eller HR Business Partner Ylva Björkegren på [email protected]

1 juli 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Vi söker kollegor till Basunderhåll Järnväg, Stockholm Mitt!
Infrakraft Sverige AB
Bangårdspersonal

Inom Infrakraftkoncernen har vi samlat över 600 av Sveriges främsta experter inom järnvägs-, vägbyggnad- och anläggningsarbeten, vilket gjort oss till en av branschens mest anlitade aktörer. Vi vet av personlig erfarenhet att det bästa sättet att nå framgång i vår verksamhet är att ge goda möjligheter till drivna individer. Vi söker därför kollegor med egna idéer som vill få frihet och möjlighet att utveckla sina karriärer tillsammans med några av de bästa entreprenörerna i branschen! Är du redo för en ny utmaning och bli en del av ett härligt team som bygger framtidens infrastruktur? Den 1 maj 2024 startade vi uppdraget ”Basunderhåll av järnvägsanläggningen Stockholm Mitt”, en ABT 06 Totalentreprenad. Det handlar om sträckningen Ulriksdal - Älvsjö, Citybanan och under en period av kontraktstiden även sträckan Tomteboda-Sundbyberg. Totalt rör det sig om 128 358 spårmeter. Idag är vi ca 40 personer inklusive platsledning som jobbar med projektet. Det här är Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor där fjärrtåg, regionaltåg, godståg och pendeltåg samsas. Rollerna hos oss: Arbetsledare EL/Kontaktledning. Är du strukturerad, självständig och vill vara med och utveckla projektens tekniska och ekonomiska genomförande? I rollen som arbetsledare ska du tillsammans med platschef driva verksamheten framåt och nå uppsatta mål. Ett krav är att du har erfarenhet av att ha jobbat mot Trafikverkets anläggningar. EL/Kontaktledningstekniker. Vi söker dig som är kopplingsledare/elsäkerhetsledare och har erfarenhet av Trafikverkets anläggning. Du kommer att spela en avgörande roll i att jobba med järnvägens elförsörjning. Du arbetar med ett skickligt team med att bygga, underhålla och felavhjälpa elanläggningarna för att säkerställa att vår infrastruktur fungerar smidigt. Din arbetsdag är omväxlande, med mycket tid utomhus och i nära samarbete med dina kollegor. Tillsammans med engagerade och erfarna järnvägstekniker inom alla teknikområden blir du en samhällsbyggare som hjälper till att förhindra och avhjälpa vid fel i spåret.  Signaltekniker med SISÄ-behörighet i Trafikverkets anläggning. Som signaltekniker på Infrakraft kommer du att spela en avgörande roll i att hålla våra järnvägssystem säkra och pålitliga. Du arbetar med ett skickligt team för att utföra nyinstallationer, regelbundet underhåll och felsökning av signalsystem, vilket säkerställer att vår infrastruktur fungerar smidigt. Din arbetsdag är omväxlande, med mycket tid utomhus och i nära samarbete med dina kollegor. Du ansvarar även för digital dokumentation av kontroller och felanmälningar. Ditt engagemang bidrar direkt till att hålla järnvägen i toppskick.  Kvalifikationer och personliga egenskaper För att vara framgångsrik i den roll du är intresserad av ser vi att du har relevant utbildning för rollen eller motsvarande kompetens. Ett krav är att du har erfarenhet av arbete i Trafikverkets anläggningar. För att trivas hos oss – oavsett roll - är du driven, flexibel, beslutsam och lösningsfokuserad. Du är en positiv och företagsam person som lätt skapar förtroende och som trivs med att arbeta i team. B-körkort är ett krav. Du ska också behärska både svenska och engelska, i tal och skrift. Ansök nu Du ansöker via knappen ”skicka ansökan”. Vi tar ej emot ansökningar som endast inkommer via mail. Alla ansökningar behandlas löpande vilket innebär att tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdagen. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Om du har frågor om tjänsten kan du via mail kontakta Jessica Hammarberg, Platschef Stockholm Mitt [email protected]. Om du har frågor om rekryteringsprocessen kan du kontakta Cecilia Ångman, HR-specialist via mail [email protected].  Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare och ger lika möjligheter för alla och vår personalsammansättning ska spegla samhället i övrigt och vi vill därför att både kvinnor och män i olika åldrar och med olika bakgrund är varmt välkomna till oss. Start: Enligt överenskommelse Omfattning: Heltid Placering: Stockholm

1 juli 2025
Sista ansökan:
30 september 2025
Personlig assistent sökes!

Hej! Jag är en tjej som bor i egen lägenhet. Som min personliga assistent behöver du hjälpa mig med det mesta som t.ex. min personliga hygien, förflyttningar, matsituationer, men även med att göra saker som att träffa kompisar, sinnesstimulerande aktiviteter, vattenträning i bassäng, rida och mycket annat som hör till vardagen. En viktig del i arbetet som min personliga assistent är att kunna ge mig stöd i min kommunikation med andra.  Din arbetsplats är där jag befinner mig, vilket kan vara hemma med min familj, på daglig verksamhet, i stallet eller t.ex. på resande fot.  Grundläggande krav är att du talar mycket bra svenska då du ska vara min kommunikationslänk och arbetet innebär också mycket dokumentation, att du har god fysik, är trygg, initiativrik, fungerar både självständigt och i grupp samt är flexibel och social. Vi ser helst att du är tjej och över 21 år.   Det är en merit om du har utbildning eller erfarenhet av människor med funktionsnedsättningar.      Arbetstider: Dag, kväll, helg, natt Anställningsvilkor: Tim vid behov Tillträde: Snarast eller efter överenskommelse   För oss på Kompis Assistans är det viktigt att kunna ha en god kommunikation med våra kandidater samt kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och vi ber därför vänligen att skicka in ansökan via länken digitalt och inte genom e-post.   Det här erbjuder vi dig som anställd hos oss!   * Längre uppsägningstider än vad kollektivavtalet regler * Marknadsmässiga löner * Kompetens- och utvecklingsmöjligheter * Friskvårdsbidrag * Handikappanpassade semesterhus i Sälen och Spanien att semestra i * Profilkläder från vår egen webbshop * Assistentträffar runt om i landet Vi har valt att själva genomföra rekryteringsprocessen och undanber oss alla former av erbjudande från annonserings- och bemannings-/rekryteringsföretag. Vi tillämpar individuell lönesättning, semester och OB enligt kollektivavtal med Vårdföretagarna. Om Kompis Assistans Kompis Assistans EF gör det möjligt för personer med funktionsnedsättning att kunna leva sina liv som alla andra, utifrån sin egen förmåga och vilja. Hos oss är alla lika mycket värda och vi strävar efter rättvisa förhållanden för våra assistansberättigade och medarbetare.   Vår vision är att vara det tryggaste valet, nu och i framtiden.   Kompis Assistans EF erbjuder sedan 1995 personlig assistans till barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning i hela Sverige. Vi verkar i hela Sverige och vårt huvudkontor är placerad i Borlänge och har även kontor i Sundsvall, Stockholm och Hässleholm. Kompis Assistans är en av de 25 största assistansanordnarna i Sverige med cirka 650 medarbetare.   Personlig assistent är ett kvalificerat och ansvarsfullt arbete. Det innebär att du behöver vara trygg i dig själv och lyhörd för andras behov. Självbestämmande, valfrihet, integritet och delaktighet är Kompis Assistans värderingar och något som du förväntas arbeta utifrån. Belastningsregistret För att få arbeta som personlig assistent hos oss måste du uppvisa ett utdrag ur polisens belastningsregister - utdrag (442.3). Viktigt att tänka på är att polisens handläggningstid kan vara upp till två veckor så beställ ditt registerutdrag så snart som möjligt. Utdraget kommer att efterfrågas vid en eventuell intervju.

1 juli 2025
Sista ansökan:
1 augusti 2025
Lektor i tillämpad stadsbyggnad med inriktning mot rumslig analys
Kungliga Tekniska Högskolan
Universitets- och högskolelektorer

Ämnesområde Tillämpad stadsbyggnad med inriktning mot rumslig analys Ämnesbeskrivning Tillämpad stadsbyggnadsforskning utvecklar kunskap och förståelse för byggda strukturer och urbana system och hur den byggda miljön påverkar människors vardagsliv och processer i staden. Forskningen omfattar urbanmorfologi, rumslig analys inklusive space syntax. Genom forskningen utvecklas teorier, metoder och angreppssätt som stödjer hållbart stadsbyggande och som karaktäriseras av jämlika livsvillkor och ett hållbart samhälle som är utformat för att möta klimatförändringar. Ämnet tillämpad stadsbyggnad omfattar utvecklingen av teorier och metoder liksom forskning om stadsbyggnadspraktiken med nära koppling till fysisk planering. Specialiseringen omfattar rumslig analys, stadsformsanalys, digitalisering, urbanmorfologi, space syntax och modellering. Ämnet hör hemma inom arkitektur och handlar om att utveckla kunskap om städer och orter, framför allt om hur byggda strukturer och artefakter påverkar människors vardag, livsvillkor och hållbar utveckling. Ämnet är disciplinöverskridande och tvärvetenskapligt och integrerar teknik-, natur-, och samhällsvetenskap samt humaniora och gestaltning.  Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna omfattar forskning och undervisning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå inom arkitektur och stadsbyggnad. Examinatorsansvar och pedagogiskt utvecklingsarbete ingår. Forskningen avser utveckling och tillämpning av ämnesområdet tillämpad stadsbyggnad, vilket inkluderar teorier och metoder i utvecklingsarbete och gestaltning inom stadsbyggnad med en bred teoretisk och metodologisk ansats. Forskning med stadsformsmodeller, rumsanalys och digitalisering ingår. Lektorn förväntas självständigt driva forskningsprojekt, söka externa anslag och bidra till forskarmiljön, etablera nya- eller utveckla samarbeten med olika kompetenser inom och utanför institutionen, nationellt och internationellt. Externa aktörer är exempelvis offentlig förvaltning, näringsliv, civilsamhälle eller enskilda aktörer. Både inom forskning och undervisning kan anställningen innefatta administrativa uppdrag och ledningsuppdrag. Behörighet Behörig att anställas som lektor är den som har: - avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen, och - visat pedagogisk skicklighet. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrunder vid anställning som lektor vid KTH ska graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning gälla. Därutöver gäller de bedömningsgrunder som anges i avsnitt 1.2. i KTH:s anställningsordning i förhållande till fastställd anställningsprofil. Det är av högsta betydelse att den sökande har visat - vetenskaplig skicklighet inom ämnesområdet, detta inkluderar bland annat förmåga att självständigt och i samarbete söka och erhålla externa medel för och driva forskningsprojekt. - pedagogisk skicklighet inom ämnesområdet, samt förmåga att i undervisning relatera till samtida utmaningar inom arkitektur-, stadsbyggnads- och planeringspraktiken samt till teoretiska och metodologiska frågor. Det är av näst högsta betydelse att den sökande har visat - förmågan att samverka med det omgivande samhället för ömsesidigt utbyte och ha verkat för att den kunskap och kompetens som finns vid universitetet kommer samhället till nytta. - skicklighet att utveckla och leda verksamhet och personal. Däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet. Det är även av betydelse att den sökande har visat - administrativ skicklighet. - samarbetsförmåga. Fackliga representanter Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898. Ansökan Utforma din ansökan enligt http://www.kth.se/om/work-at-kth/cv-mall-for-anstallning-av-larare-1.471907. Du som sökande har huvudansvaret för att ansökan är komplett utifrån annonsen och cv-mallen. Komplett ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).  Du ansöker online via KTH:s rekryteringssystem. För mer information om KTH:s bedömning, se https://intra.kth.se/styrning/styrdokument/regler/rekrytering-1.661837. Övrigt Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund. För information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering https://www.kth.se/om/work-at-kth/processing-of-personal-data-in-the-recruitment-process-1.823440 Det kan förekomma att en anställning hos KTH är placerad i säkerhetsklass. Om så är fallet för just denna anställning görs en säkerhetsprövning av sökande i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) efter samtycke. I dessa fall är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd efter säkerhetsprövning. Vi undanber oss all kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Om KTH KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102

1 juli 2025
Sista ansökan:
26 september 2025
Forskningsassistent i miljövetenskap

Institutionen för miljövetenskap är en av de större institutionerna inom Naturvetenskapliga fakulteten. Institutionen består av fyra enheter med drygt 170 anställda forskare, lärare, doktorander och teknisk/administrativ personal från mer än 30 olika länder. Forskning och undervisning bedrivs inom miljökemi, ekotoxikologi, atmosfärsvetenskap och biogeokemi. Som medarbetare på Institutionen för miljövetenskap blir du en del av en dynamisk miljö med forskning av högsta klass och med stark internationell prägel. Mer information om oss finns på: https://www.su.se/institutionen-for-miljovetenskap/. Forskningen vid enheten för föroreningskemi fokuserar på förekomsten av föroreningar i miljön. Särskilda intresseområden inkluderar upptäckten av nya föroreningar, förståelsen för de fysikaliska, kemiska och biologiska vägarna som föroreningar följer, samt utvecklingen av nya verktyg och tekniker. Vi strävar efter att syntetisera vår vetenskapliga förståelse om källor, transport, omvandling, bioackumulering och farmakokinetik hos miljöföroreningar till matematiska modeller som inspirerar nya vetenskapliga hypoteser och stödjer beslutsfattandet inom miljöområdet.   Arbetsuppgifter Vi söker någon som vill samarbeta med oss i ett projekt som syftar till att undersöka effekten av pesticidblandningar på biofilm. Arbetsuppgifterna innefattar att exponera biofilm för pesticidblandningar, mäta hämningen av fotosyntesen i biofilmsprover samt förbereda biofilmsprover för pesticidextraktion och analys med LC-MS. Kvalifikationer Vi söker en kandidat med en masterexamen i miljövetenskap, miljökemi, ekotoxikologi eller ett närliggande ämnesområde, som har erfarenhet av att samla in och förbereda biofilm- och vattenprover samt av LC-HR-MS-analys. Erfarenhet av SPE (fastfasextraktion), LC-MS (vätskekromatografi kopplad till masspektrometri) och PhytoPAM (pulse-amplitude-modulation) är ett krav. Du bör även ha kunskap och förståelse för pesticidtoxicitet och principen för blandningsfaktor. Om anställningen Anställningen avser heltid och är tidsbegränsad till tre månader. Stockholms universitet tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Vi erbjuder Hos oss får du dynamiken i samspelet mellan högre utbildning och forskning som gör Stockholms universitet till en spännande och kreativ miljö. Du arbetar i en internationell miljö och får förmånliga villkor. Universitetet ligger beläget i Nationalstadsparken med goda förbindelser till city. Stockholms universitet värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika rättigheter och möjligheter för alla. Kontakt Ytterligare information lämnas av forskare, Betty Chaumet, mailto:[email protected] eller prefekt, Anna Sobek, tfn 08 674 72 30, mailto:[email protected]. Ansökan Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Anvisningar för sökande finns på webbsidan: https://www.su.se/om-universitetet/jobba-på-su/att-söka-en-anställning. Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.

1 juli 2025
Sista ansökan:
21 juli 2025
Expressarbetare till Pipers AB
PIPERS AB
Ramppersonal, flyttkarlar och varupåfyllare m.fl.

Om tjänsten Vi söker nu trevliga samt arbetsvilliga personer för expressarbeten i Stockholm. Du väljer själv vilka dagar/tider som passar just dig. Vi utför transporter, flyttar samt monteringar. Vi är alltid minst 2 personer vid varje arbetspass och vårt arbetsredskap är lätta lastbilar. Arbetstiden samt arbetsplatserna varierar, vi jobbar i hela Stockholmsområdet. Våra kunder är primärt privatpersoner, men även företag och organisationer. Vi ser gärna att du är i fysiskt god kondition samt att du är social och serviceinriktad. Ett stort plus är om du har B-körkort.

1 juli 2025
Sista ansökan:
31 juli 2025
Operations Manager / Driftchef till Sodexo hos Scania
Sodexo AB
Övriga administrations- och servicechefer

Hos Sodexo är du en del av något större – ett globalt företag med hjärtat på rätt ställe. Vi tror på styrkan i mångfald, samarbeten och gemensamma ambitioner. Som Operations Manager hos oss får du en nyckelroll i att forma framtidens arbetsmiljö – genom att leda, utveckla och kvalitetssäkra viktiga servicetjänster i nära samarbete med kund och kollegor. Tillsammans med Scania skapar vi framtidens arbetsplatser Vår kund Scania befinner sig i en spännande förändringsresa där arbetsplatsen är ett strategiskt verktyg för innovation, flexibilitet och gemenskap. Som Operations Manager är du med och driver den utvecklingen framåt – med ansvar för våra team och leveranser inom logistik, utemiljö och Front End Services. Dina team möter människor varje dag, levererar service i världsklass och bidrar till en arbetsmiljö där både människor och idéer får växa. Genom ett nära och förtroendefullt ledarskap stöttar du både medarbetare och kund i att skapa hållbara, effektiva och välkomnande arbetsplatser. Din roll – operativ ledare med affärsdriv och förändringsfokus Som Operations Manager leder du både verksamhet och människor. Du har personalansvar för arbetsledare och ett indirekt ansvar för medarbetare inom dina tjänsteområden. Rollen innebär både strategiskt och operativt ansvar, med fokus på kvalitet, kostnadseffektivitet och utveckling. Du kommer bland annat att: • Ansvara för budget, resursplanering och uppföljning inom dina områden • Coacha, utveckla och bemanna dina team – med fokus på engagemang, arbetsmiljö och prestation • Säkerställa leverans enligt avtal, servicenivåer och QHSE-standarder (Quality, Health, Safety & Environment) • Arbeta datadrivet – följa upp KPI:er och omsätta insikter till förbättringar • Identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter i samarbete med platschef och kund • Driva förändring och implementera nya, digitala arbetssätt Vad du bidrar med För att lyckas i den här rollen ser vi att du har ett utvecklingsorienterat synsätt, en trygg ledarstil och en stark känsla för affär och service. Vi söker dig som har: • Tidigare erfarenhet av ledarskap, gärna med ansvar för andra chefer eller arbetsledare • Erfarenhet av Facility Management eller annan tjänsteverksamhet med komplex leverans • Förmåga att bygga relationer, skapa förtroende och arbeta lösningsorienterat i nära dialog med kund • Dokumenterad erfarenhet av förändringsledning och att driva förbättringsarbete • Mycket goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel och PowerPoint • Vana att arbeta med nyckeltal, uppföljning och systemstöd inom FM • God kommunikativ förmåga på svenska och engelska, både i tal och skrift Vårt erbjudande – mer än bara ett jobb • En flexibel och utvecklande arbetsmiljö • Stöd från engagerade kollegor och ledare som vill se dig växa • Tillgång till utbildningar och interna karriärvägar • Möjlighet att bidra till samhällsnytta genom volontärarbete på arbetstid • Ett företag med starkt fokus på hälsa, hållbarhet, säkerhet och arbetsmiljö Om tjänsten • Tjänsten är på heltid med start enligt överenskommelse • Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning • Placering: Södertälje Ansök senast 3 augusti men vänta inte – urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. För frågor, kontakta Per Karlsson på [email protected]. Ansök via vårt rekryteringssystem – vi tar inte emot ansökningar via e-post. Var med och skapa en bättre vardag för alla – varje dag. Välkommen till Sodexo! Sodexokoncernen Sodexo grundades av Pierre Bellon i Marseille 1966 och är världsledande inom hållbar mat och erbjudanden inom lärande, arbete, hälsa och nöje. Sodexokoncernen är unik genom sitt oberoende och grundarfamiljens delägande, sin hållbara affärsmodell och serviceutbudet med måltidstjänster och FM-tjänster. Dessa erbjudanden möter alla utmaningar i vardagen med ett dubbelt mål: att förbättra livskvaliteten för våra medarbetare och dem vi erbjuder våra tjänster, och att bidra till ekonomiska, sociala och miljömässiga framsteg i de samhällen där vi är verksamma. För oss går tillväxt och socialt engagemang hand i hand. På Sodexo är vårt syfte att skapa en bättre vardag, för ett bättre liv för alla.

1 juli 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025