Är du en kommunikativ, utvecklingsdriven och engagerad ledare som skapar förutsättningar för andra att växa och utvecklas? Vill du ha en roll där du får stor möjlighet att bygga upp ny verksamhet som påverkar samhället på riktigt? Då kan det här vara en roll för dig! Vi söker nu en enhetschef till enheten Utredning inom sektionen Uppdrag och samverkan. Om tjänsten Som enhetschef är du med och formar den nya avdelningen, Hälsa, vård och omsorg som ansvarar för myndighetens uppdrag att stödja den digitala transformationen inom sektorn. Avdelningen utvecklar produkter och digitala tjänster som underlättar för invånare och medarbetare inom hälso- och sjukvård, tandvård, socialtjänst, leder utrednings- och utvecklings-uppdrag samt samverkar med externa parter i taktiska och operativa frågor. Vi är en organisation i tillväxt och förändring och som enhetschef i vår linjeorganisation är du en nyckelperson i att skapa trygghet i riktningen framåt. Du leder 15-20 medarbetare och skapar förutsättningar för att dina medarbetare skapar värde i vår agila nätverksorganisation. Du arbetar nära dina chefskollegor och ni ger och får stöd av varandra. Inom avdelningen Hälsa, vård och omsorg drivs utvecklingsarbetet genom agila tåg. Som ledare i gränslandet mellan linje- och nätverksorganisationen är ditt viktigaste uppdrag att skapa förutsättningar för dina medarbetare, både som individer och som team, att arbeta och utvecklas i rätt riktning. Du behöver vara flexibel i din roll och ha förmågan att skapa förtroendefulla samarbeten både internt och med externa parter inom sektorn. För att bli framgångsrik i rollen behöver du ha god insikt i och förståelse för vilka krav som ställs inom statsförvaltningen och dess beslutsprocesser. Du har personal-, verksamhets- och budgetansvar för enheten. Du rapporterar till sektionschefen och är en självklar del i ledningsarbetet för avdelningens utveckling och riktning framåt. Om enheten Du blir chef över enheten Utredning. Arbetsuppgifterna på enheten omfattar allt från att uppdragsleda, bedriva utredningsarbete och skriva rapporter, svara på remisser samt strategiutformning. Enheten Utredning tillhör Sektionen Uppdrag och samverkan. Inom sektionen finns ansvar för verksamhetsområden som: • att utreda behov av nya verksamhetsnära tjänster inom hälsa, vård och omsorg och skapa beslutsunderlag baserade på dessa • ärendehantering och kundservice för digitala tjänster riktade mot medborgare • samverkan internt och externt med kunder och intressenter inom sektorn inklusive att facilitera externa möten, föredrag och workshops. Om dig Vi söker dig som är trygg och tydlig i ditt ledarskap. Du är samarbetsinriktad och skapar relationer på alla nivåer i organisationen. Du leder i förändring och kommer med idéer på hur verksamheten och individer kan utvecklas. I din förändringsledning är du strategisk och tar ett helhetsperspektiv. Det är en självklarhet för dig att ta ansvar för såväl ditt eget arbete som för fattade beslut. Vi söker dig som har: • akademisk examen inom relevant område • erfarenhet som ledare • flerårig erfarenhet av att utveckla och förändra verksamhet • erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet inom område som är relevant för rollen • goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande för tjänsten om du har: • erfarenhet av utredningsarbete och rapportframställan • erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsstyrning • erfarenhet av digital utveckling i en agil organisation • erfarenhet av myndighetssamverkan. Vad erbjuder vi? Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen. Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag. På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av: Enhetschef Sofie Neckmar Arvidsson: 010-175 37 31 (tillgänglig fr o m 14/7) Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av: HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98 Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 10 augusti 2025. Då det är semestertider kommer du ha möjlighet att söka tjänsten hela sommaren, dock senast den 10/8. Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Rekryteringsprocessen kommer att återupptas i augusti. Observera att under sommarperioden kommer vi att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen. Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård. Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Är du en kommunikativ, utvecklingsdriven och engagerad ledare som skapar förutsättningar för andra att växa och utvecklas? Vill du ha en roll där du får stor möjlighet att bygga upp ny verksamhet som påverkar samhället på riktigt? Då kan det här vara en roll för dig! Vi söker nu en enhetschef till enheten Utredning inom sektionen Uppdrag och samverkan. Om tjänsten Som enhetschef är du med och formar den nya avdelningen, Hälsa, vård och omsorg som ansvarar för myndighetens uppdrag att stödja den digitala transformationen inom sektorn. Avdelningen utvecklar produkter och digitala tjänster som underlättar för invånare och medarbetare inom hälso- och sjukvård, tandvård, socialtjänst, leder utrednings- och utvecklings-uppdrag samt samverkar med externa parter i taktiska och operativa frågor. Vi är en organisation i tillväxt och förändring och som enhetschef i vår linjeorganisation är du en nyckelperson i att skapa trygghet i riktningen framåt. Du leder 15-20 medarbetare och skapar förutsättningar för att dina medarbetare skapar värde i vår agila nätverksorganisation. Du arbetar nära dina chefskollegor och ni ger och får stöd av varandra. Inom avdelningen Hälsa, vård och omsorg drivs utvecklingsarbetet genom agila tåg. Som ledare i gränslandet mellan linje- och nätverksorganisationen är ditt viktigaste uppdrag att skapa förutsättningar för dina medarbetare, både som individer och som team, att arbeta och utvecklas i rätt riktning. Du behöver vara flexibel i din roll och ha förmågan att skapa förtroendefulla samarbeten både internt och med externa parter inom sektorn. För att bli framgångsrik i rollen behöver du ha god insikt i och förståelse för vilka krav som ställs inom statsförvaltningen och dess beslutsprocesser. Du har personal-, verksamhets- och budgetansvar för enheten. Du rapporterar till sektionschefen och är en självklar del i ledningsarbetet för avdelningens utveckling och riktning framåt. Om enheten Du blir chef över enheten Utredning. Arbetsuppgifterna på enheten omfattar allt från att uppdragsleda, bedriva utredningsarbete och skriva rapporter, svara på remisser samt strategiutformning. Enheten Utredning tillhör Sektionen Uppdrag och samverkan. Inom sektionen finns ansvar för verksamhetsområden som: • att utreda behov av nya verksamhetsnära tjänster inom hälsa, vård och omsorg och skapa beslutsunderlag baserade på dessa • ärendehantering och kundservice för digitala tjänster riktade mot medborgare • samverkan internt och externt med kunder och intressenter inom sektorn inklusive att facilitera externa möten, föredrag och workshops. Om dig Vi söker dig som är trygg och tydlig i ditt ledarskap. Du är samarbetsinriktad och skapar relationer på alla nivåer i organisationen. Du leder i förändring och kommer med idéer på hur verksamheten och individer kan utvecklas. I din förändringsledning är du strategisk och tar ett helhetsperspektiv. Det är en självklarhet för dig att ta ansvar för såväl ditt eget arbete som för fattade beslut. Vi söker dig som har: • akademisk examen inom relevant område • erfarenhet som ledare • flerårig erfarenhet av att utveckla och förändra verksamhet • erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet inom område som är relevant för rollen • goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande för tjänsten om du har: • erfarenhet av utredningsarbete och rapportframställan • erfarenhet av att ha arbetat med myndighetsstyrning • erfarenhet av digital utveckling i en agil organisation • erfarenhet av myndighetssamverkan. Vad erbjuder vi? Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen. Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag. På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss Är du intresserad? Frågor angående tjänsten besvaras av: Enhetschef Sofie Neckmar Arvidsson: 010-175 37 31 (tillgänglig fr o m 14/7) Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av: HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98 Välkommen att skicka in din ansökan och cv via vårt rekryteringsverktyg senast den 10 augusti 2025. Då det är semestertider kommer du ha möjlighet att söka tjänsten hela sommaren, dock senast den 10/8. Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Rekryteringsprocessen kommer att återupptas i augusti. Observera att under sommarperioden kommer vi att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan. Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna. En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen. Om E-hälsomyndigheten E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård. Hos oss arbetar cirka 500 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Länsstyrelsen Skåne är en statlig myndighet på regional nivå som ansvarar för den statliga förvaltningen i länet. Vi arbetar med att nationella mål ska få genomslag i länet utifrån regionala förutsättningar. Inom våra uppdrag arbetar vi med rådgivning, tillstånd och tillsyn, planer och strategier. Vi förvaltar naturområden och fördelar ekonomiskt stöd. Vi samverkar med aktörer i hela länet. Vi har cirka 600 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad. Beskrivning Nu söker vi en enhetschef till enheten för förorenade områden inom miljöskyddsavdelningen. Avdelningen består av fem enheter och totalt cirka 70 medarbetare, där enheterna arbetar inom området miljöskydd. Enheten för förorenade områden består av 12 medarbetare som arbetar med att samordna, prioritera och följa upp länets arbete med förorenade områden. Vi bedriver egen tillsyn och vägleder kommunerna i deras tillsyn. Vi undersöker, utreder och riskklassar förorenade områden och vidareförmedlar statliga medel för undersökning och sanering. Din arbetsplats blir på vårt kontor i Malmö, med möjlighet, att till viss del, arbeta på distans. Uppdraget som enhetschef är liksom Länsstyrelsens övriga chefsförordnanden tidsbegränsat till fem år med möjlighet till förlängning inom ramen för en tillsvidareanställning. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetsuppgifter Som chef hos oss har du tre roller: arbetsgivare, ledare och verksamhetsansvarig. I rollen som arbetsgivare är du arbetsgivarens företrädare och du utvecklar och tillämpar arbetsgivarpolitiken. Som ledare agerar du genom ditt personliga ledarskap och leder din arbetsgrupp på ett tydligt sätt och skapar en arbetsmiljö där alla tar ansvar och vill göra sitt bästa. Som verksamhetsansvarig tar du ansvar för arbetsgruppens samlade arbete. Som enhetschef ansvarar du för såväl din enhets verksamhet som det övergripande perspektivet för myndigheten. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och du rapporterar till chefen för miljöskyddsavdelningen. Du har fullt personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Enhetens medarbetare består av miljöhandläggare med kunskaper inom b.la. miljöskydd och som chef leder och prioriterar du enhetens arbete samt planerar och följer upp verksamhetens arbete och resultat. Du genomför utvecklings- och lönesamtal. Tillsammans med enhetens medarbetare arbetar du målorienterat och driver ett systematiskt arbete med utveckling av verksamheten. Som enhetschef kan du komma att ingå i nationella nätverk kopplat till enhetens uppdrag. Kvalifikationer Länsstyrelsen eftersträvar att ha medarbetare med olika egenskaper, förutsättningar och livserfarenheter. Det är samspelet mellan medarbetarnas olikheter och likheter som utgör en av Länsstyrelsens framgångsfaktorer. Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom exempelvis naturvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer som är relevant för uppdraget. Du har erfarenhet av uppdrag som chef med personal-, budget- och arbetsmiljöansvar. Du har även erfarenhet av att leda medarbetare med specialistkompetens inom ett liknande verksamhetsområde. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med förorenade områden liksom en förståelse för vad det innebär att arbeta i en statlig myndighet Som ledare engagerar, involverar och utvecklar du dina medarbetare och skapar ett gott arbetsklimat i din grupp. Du är öppen, lyhörd och respekterar andras synsätt, kunskap och erfarenheter och ditt ledarskap är tydligt och anpassat utifrån verksamhetens behov. Du har en god självkännedom och förstår din påverkan på andra. Att ha en strategisk helhetssyn i relation till verksamhetens utveckling och en proaktiv förmåga att driva processer framåt ser vi som viktigt. Du har vidare en god förmåga att se på samhällsutveckling ur flera perspektiv och vi vill att du har god förståelse för den statliga värdegrundens betydelse för verksamheten, ledarskapet och medarbetarskapet. Du är en god kommunikatör med förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift och du förstår vikten av ett bra bemötande gentemot såväl interna som externa kontakter. Att tala inför grupp både fysiskt och digitalt och kunna svara för enhetens och avdelningens frågor utåt är något du är bekväm med. Det finns ett medialt intresse för verksamhetsområdet och därför är det viktigt att du har förmåga att bemöta media på ett professionellt sätt. Svenskt medborgarskap är ett krav. Säkerhetsklassning Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därför ställer vi höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Vissa av våra anställningar är säkerhetsklassade och kan även innebära en krigsplacering vid myndigheten, vilket innebär att säkerhetsprövning behöver genomföras innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585). Övrigt Vi ber dig söka anställningen genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. https://www.lansstyrelsen.se/skane/dataskydd https://www.lansstyrelsen.se/skane/om-oss/om-lansstyrelsen-skane.html
Skolverket är en förvaltningsmyndighet med ansvar att styra och stödja den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen. Myndigheten arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Hos Skolverket arbetar drygt 800 medarbetare som på olika sätt bidrar till det viktiga arbetet för utveckling, lärande och förbättrade kunskapsresultat för elever. Vill du som interimschef arbeta på en spännande samhällsviktig myndighet? Vill du arbeta med fokus på att leda en enhet, utveckla processer/arbetsmetoder samt bygga relationer? Då har vi uppdraget för dig! Nu söker vi efter en interimschef till Skolverket i Stockholm i väntan på ordinarie chef. För att lyckas med just din ansökan, tror vi på ett starkt samarbete som gör att vi på Novare Bemanning bland annat erbjuder dig värde genom karriärsamtal, intervjuträning och välarbetad marknadsföring av din profil under processens gång. Låter detta som en möjlighet för dig? Då är du varmt välkommen med din ansökan redan nu! Om uppdraget Vi på Novare är en stolt och godkänd leverantör av det statliga ramavtalet i Sverige. Vi söker nu efter en interimschef till Skolverket i Stockholm. Hos myndigheten kommer du att anta rollen som interimschef för den nyinrättade enheten för planering och styrning på Skolverkets avdelning för verksamhetsstöd. Enheten har i uppdrag att samordna styrprocesserna inom myndigheten för en enhetlig styrning. Det omfattar planering, uppföljning, remisshantering, beredning av frågor och samverkan med verksledningskansliet. Enheten ansvarar även för verksamhetsutveckling, externa kontakter och dialogen med Utbildningsdepartementet. Uppdraget innefattar att etablera enhetens arbetssätt, skapa samsyn internt och bygga goda relationer med andra chefer. Dessutom ska enheten leda förändringsarbetet inom intern styrning samt driva portföljkontoret och IT-utvecklingsportföljen. Slutligen ingår det att överlämna uppdraget till ansvarig chef vid slutförande. Krav för tjänsten akademisk utbildning inom relevant område minst fem års chefserfarenhet med verksamhets-, personal- och budgetansvar inom offentlig sektor fem års aktuell erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning, planering och uppföljning på statlig myndighet aktuell erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling på myndighetsövergripande nivå erfarenhet av att med dokumenterat gott ledarskap arbeta med förändringsledning och omorganisationer på myndighet god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska kunna lämna en referens på ett tidigare liknande uppdrag. Uppdragsperiod och omfattning Uppdraget är på heltid med start i augusti och pågår initialt tom 2026-02-28med möjlighet till förlängning upp till 12 månader. Placeringsort är hos myndigheten i Stockholm, möjlighet till distansarbete om 50% finns enligt ök. Ansökan Då urval sker löpande kan tjänsten komma till att bli tillsatt innan sista ansökningsdag. Var därför beredd med din ansökan redan nu. Sista ansökningsdag är 2025-07-07. Du är varmt välkommen! Notera att vi tyvärr inte tar emot ansökningar via mail med anledning av GDPR. Om du däremot har frågor eller funderingar kring tjänsten så får du gärna kontakta Miranda Nilsson på [email protected] Hoppas vi ses! Som konsult hos oss Novare Bemanning bygger karriärer och stöttar organisationer. Vi är ett personligt och samhällsengagerat bolag som erbjuder interims och bemanningstjänster till både den offentliga och privata sektorn. Tillsammans med oss bidrar du till ett hållbart arbetsliv. Vi tar personlig utveckling till en helt ny nivå och är en unik arbetsgivare i branschen. När du arbetar som konsult ute på uppdrag hos våra kunder kommer du att ha ett nära samarbete med din konsultchef. Du kommer att ha regelbundna avstämningar utifrån en aktiv feedback-kultur där du utvecklar ditt självledarskap och de verktyg som du behöver för att nå ditt önskade mål. Det finns även möjlighet för dig som interimskonsult som har eget bolag att vara underkonsult och fakturera oss för arbetad tid. Novare Koncernen är ett av Sveriges ledande HR Serviceföretag som årligen genomför ca 600 rekryteringar samt många bemannings och interimsuppdrag. Novare har funnits i 20 år och startades av Investor. 2014 köpte personalen ut företaget från Investor och ägs idag av nyckelpersoner inom personalen.
Är du jurist med erfarenhet av kvalitetsinfrastrukturen och nyfiken på ledarskap? Vill du vara med och forma myndighetens verksamhet och framtidens regelverk inom våra verksamhetsområden? Då kan tjänsten som enhetschef för rättsenheten på Swedac vara något för dig! Om Swedac Swedac är en statlig myndighet som arbetar för kvalitet och trygghet. Vi är Sveriges nationella ackrediteringsorgan, samordnar marknadskontroll och ansvarar för reglerad mätteknik och ädelmetallfrågor. Vårt uppdrag bidrar till ett öppet och konkurrenskraftigt näringsliv och ett samhälle där människor kan känna tillit. Läs mer om hur det är att arbeta på Swedac på vår hemsida: Att arbeta på Swedac https://www.swedac.se/om-swedac/arbeta-pa-swedac/ Rättsenheten är en nyinrättad enhet på avdelningen för juridik och handel. Enheten består i dag av fem jurister och rekrytering pågår av ytterligare minst en jurist. Om tjänsten Som enhetschef för rättsenheten leder du en verksamhet som stödjer myndighetens alla verksamheter i juridiska frågor. Du ansvarar för att planera, leda och utveckla enhetens verksamhet och medarbetare. Du deltar också i det dagliga arbetet och stöttar även myndighetens chefsjurist i hennes arbete. Arbetet innebär budget- och personalansvar samt nära samverkan med andra delar av myndigheten, andra myndigheter och övriga aktörer inom kvalitetsinfrastrukturen såväl inom Sverige som internationellt. Din bakgrund Du som söker ska ha juristexamen eller motsvarande utbildning minst fem års erfarenhet som jurist inom offentlig sektor intresse och nyfikenhet för ledarskap och organisationsutveckling samt ha erfarenhet av att arbetsleda andra mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, både i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med att tillämpa och tolka kvalitetsinfrastrukturens regelverk, främst ackreditering och reglerad mätteknik erfarenhet från domstol, som notarietjänstgöring eller annan jämförbar erfarenhet erfarenhet av att ta fram myndighetsföreskrifter arbetet med digitalisering och AI-verktyg Om dig Vi söker dig som är trygg och stabil med mycket god förmåga att samarbeta men också att arbeta självständigt har de personliga förutsättningarna att bli en god ledare är strategisk och analytisk i sitt tänkande är nyfiken på att utveckla både människor och verksamhet, särskilt genom möjligheterna att använda AI-verktyg för att utveckla arbetssätt och lösningar är kommunikativ och lyhörd, med förmåga att skapa engagemang och samarbete är strukturerad, med förmåga att prioritera och hålla en hög kvalitet i både små och stora frågor är förtrogen med statlig värdegrund och vad det innebär att leda i offentlig verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Villkor: Tillsvidareanställning 100% Provanställning kan bli aktuell Individuell lönesättning och förtroendearbetstid Tjänsteställe i Borås Möjlighet till överenskommelse om distansarbete viss del av arbetstiden, minst 60 % av arbetstiden är på kontoret Tillträde enligt överenskommelse Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll (Swedac) Swedac är en statlig myndighet som arbetar för att produkter och tjänster ska vara säkra. Som ackrediteringsorgan prövar vi kompetensen för organisationer som bland annat utför provning, kalibrering, certifiering och kontroll. Vi ansvarar också för föreskrifter och tillsyn av mått, vikt och ädelmetall. Swedac samordnar marknadskontrollen i Sverige och vi är den nationella anmälande myndigheten i Sverige. Vi har ett stort nationellt och internationellt kontaktnät. Swedacs vision är att medverka till att skapa en öppen och global marknad, ett konkurrenskraftigt näringsliv samt trygga konsumenter och produktanvändare i ett hållbart samhälle. Läs mer om Swedac på www.swedac.se. Som statligt anställd har du en rad förmåner, exempelvis: upp till sju veckors semester subventionerad läkarvård och läkemedelsersättning försäkringar (arbetsskade-, tjänstegruppliv- och reseförsäkring) pensionsavtal (med tjänste-, efterlevande- och sjukpension) friskvårdsbidrag möjlighet till friskvårdsaktivitet en timme i veckan under arbetstid osv. För mer information kring tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Anette Arveståhl, tel. 0771-99 09 00 (växel). Representanter för Saco och ST nås också via växeln. Skicka in din ansökan med meritförteckning till [email protected]. Ange dnr: 2025/1321 i din ansökan. Sista ansökningsdag är den 9 juli 2025. Intervjuer kommer att ske i Borås 15-16 juli 2025. Vi har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster. Allmänna handlingar och personuppgifter Post och e-post som kommer in till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut om inte särskilda sekretessregler gäller. Om vi inte bedömer att uppgifterna omfattas av sekretess innebär detta att uppgifter som du skickar in till oss kan komma att lämnas ut om någon begär det. Swedac behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och övrig gällande lagstiftning på området. Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att du alltid har rätt att kontakta Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om rättigheter i Swedacs policy https://www.swedac.se/swedacs-integritetspolicy/ .
Vill du vara med och bidra till satsningarna kring vår tids största utmaningar, och kunna påverka och lämna över något för framtida generationer att vidareutveckla? Då är Bodens Kommun en arbetsgivare för dig! Boden ligger i Norrbottens kustland, endast 3 mil från havet mellan två älvdalar. Här bor cirka 28 000 personer. Boden är en modern småstad med närhet till det mesta vilket skapar ett givande arbets- och fritidsliv, det vi kallar närhetsliv. Boden ligger i hjärtat av en etableringsintensiv region och är en viktig del av den gröna globala samhällsomställningen. Här skapas ett samhälle i tillväxt, rustat för att möta den gröna ny industrialiseringen, med smarta och hållbara lösningar för samverkan, boende, transporter, vardagen och ett modernt företagande. Med ett starkt stöd från kompetenta kollegor och chefer, får du mod att våga prova. Hos oss får du stort förtroende i en fantastisk miljö, där det finns möjlighet att utveckla dig själv och andra. Vill du veta mer om hur det är att jobba i Bodens kommun? Då kan du läsa mer här: www.boden.se/jobbaiboden Samhällsbyggnadsförvaltningen ska med framåtanda tillgängliggöra, underhålla, förvalta och utveckla kommunens fysiska miljö, infrastruktur och transporter. Förvaltningen arbete genomsyras av samarbete, helhetssyn och effektivt resursutnyttjande. Genom god planering bidrar förvaltningen till en attraktiv livsmiljö som är långsiktigt hållbar ur såväl ekologiskt som social och ekonomisk synpunkt. Samhällsbyggnadsförvaltningens består av följande verksamhetsområden; Fysisk planering, Vatten, avlopp och avfall, Gator, park och skog och Fastigheter, Miljö och bygg. Enheten för Projekt och investering driver och samordnar förvaltningens ny- och reinvesteringar. Utveckling och stöd ansvarar för att utveckla och stödja ledningsnätet och dess processer, inklusive pumpstationer, VA-verk och biogasproduktion. Enheten stödjer även Avfallsenheten och Återbruksenheten, och arbetar både strategiskt och operativt. Vi har stora planer för framtiden! För att möta den förväntade befolkningsökningen i Boden, kommer vi att dimensionera om två stora verk och planera för nödvändigt underhåll. Avfallsenheten hanterar nya lagkrav och ökad insamling, medan återbruksenheten arbetar för att öka återbruket i samhället. Vi behöver planera för ledningsförnyelse, fortsatta reinvesteringar och nya bostäder, samt möta utmaningar inom logistik, hantering och miljökrav. Vill du vara med och forma framtidens Boden? Tveka inte att höra av dig! ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef har du verksamhetsansvar, budgetansvar, personal- och arbetsmiljöansvar samt leder och fördelar arbetet på enheten. Enhetschefen rapporterar till Avdelningschefen i frågor som rör drift, beställningar av entreprenader och strategiska val. Enhetschefen är en nyinrättad befattning med ansvar för enheten Utveckling och stöd. I dagsläget utgörs enheten av VA-ingenjörer, mätingenjörer och processingenjörer. På enheten arbetar idag 9 personer. I rollen som enhetschef ansvarar du för planering av driftsprojekt och löpande utbyten. Du planerar reinvesteringar tillsammans med ledningsgruppen. Som enhetschef är du delaktig i utformning av projektdirektiv, strategiska val för framtidens VA anläggning samt avdelningens representant i olika forum. Du fungerar som sakkunnig vid upphandlingar och för avdelningens talan i dialog med enheten Projekt och investering. Enhetschefen ingår i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med avdelningschef och avdelningens övriga tre enhetschefer. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning, eller erfarenhet som vi bedömer likvärdig inom VA och ledarskap, gärna från utförar-, konsult- eller beställarsidan. Vi tror att du har erfarenhet av att ha ansvar för projektledning/projektering eller motsvarande kvalificerande uppdrag. Vi söker en kommunikativ, trygg, erfaren, kreativ, helhetstänkande och i rollen utvecklingsorienterad person. B-körkort är ett krav samt god förmåga att uttrycka sig i svenska i tal och skrift. Du har erfarenhet av att arbeta i AutoCAD och GIS. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi värdesätter en jämn ålders- och könsfördelning samt mångfald inom alla yrkesområden. Vi har rökfri arbetstid. Vi erbjuder en friskvårdstimme i veckan och ett friskvårdsbidrag. Via vår hälsoportal kan du som medarbetare boka in dig på olika friskvårdsaktiviteter ex massage, prova-på-träning, föreläsningar mm. Följ oss gärna på Facebook och Instagram När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. Frågor om tjänsten besvaras av kontaktpersonerna i annonsen. Vi tackar vänligt men bestämt nej till all kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Patent- och registreringsverket, PRV, är myndigheten för immaterialrätt. Vi arbetar med nya idéer i teknikens och utvecklingens framkant för att stärka Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Genom att öka insikten och förmågan att omsätta immateriella tillgångar bidrar PRV till ett innovationskraftigt och hållbart samhälle. Vår vision är att PRV ska vara en drivande och självklar aktör för världens mest innovativa land. Vi är en öppen och kundorienterad myndighet där våra anställda bidrar med kunskap, framåtanda och engagemang. Välkommen att utvecklas med oss på PRV!PRV söker nu en enhetschef till Resursgrupp 1 vid Design- och varumärkesavdelningen. Enheten ansvarar för handläggning av varumärkes- och designansökningar som huvudsakliga arbetsuppgifter, men utför även arbete inom ramen för våra konsultverksamheter, verksamhetsutveckling samt internationellt samarbete. Vid enheten arbetar 24 medarbetare. Arbetsuppgifter Som chef för enheten ansvarar du för enhetens verksamhet, personal och ekonomi. Du ansvarar för att driva enhetens frågor på en strategisk nivå och att kontinuerligt arbeta med utveckling av verksamheten. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp. PRV är ISO-certifierat enligt ISO 9001:2015, detta innebär att chefer vid myndigheten ska säkerställa att verksamhetsprocesserna alltid drivs med kundfokus, dvs. tillämpa och utveckla kvalitetsledningssystemet. Vem är du? Som person är du strukturerad, mål- och resultatinriktad. Din kommunikationsförmåga kommer väl till pass här, liksom din strategiska förmåga som innebär att du kan sätta verksamhetens uppdrag i ett större sammanhang och ta ett helhetsperspektiv på frågor. Vidare har du: • eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • aktuell (ej äldre än 2 år) chefs-/ledarerfarenhet på direkt nivå • flerårig, aktuell, erfarenhet av statligt arbete • mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift Det är meriterande om du har arbetslett större grupper av medarbetare. Vi lägger mycket stor vikt vid personliga egenskaper. PRV erbjuder Förutom ett intressant, utmanande och självständigt arbete erbjuder vi också trevliga kollegor, bra stämning och fina lokaler beläget i centrala Söderhamn med möjlighet till distansarbete. De statliga avtalen erbjuder i vissa delar bättre förmåner när det gäller t ex semesterdagar och ledigheter, än andra branscher. Vi har även friskvårdsbidrag och friskvårdstimme för alla medarbetare, läs mer här. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Söderhamn, vi tillämpar sex månaders provanställning. Resor ingår i tjänsten. Tester kan komma att användas i rekryteringen. Läs mer om oss och se vilka du kommer att jobba med på https://www.linkedin.com/company/prv/. På vår webbplats kan du läsa mer om hur det är att arbeta på PRV: http://www.prv.se/jobb. Låter det intressant? Du ansöker genom att bifoga ett utförligt CV, skrivet på svenska, samt besvarar ett antal urvalsfrågor senast den 11 juli 2025. Välkommen med din ansökan! Du ansöker direkt via vår hemsida prv.se/jobb. För mer information är du välkommen att kontakta Håkan Ekdahl, avdelningschef. Vid frågor om anställningsvillkor kontakta HR-specialist Linda Waltari. Fackliga representanter är Mattias Benke (Saco-S) och Håkan Bodin (ST). Alla kontaktpersoner nås på telefon 08-782 28 00. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Nu söker vi en engagerad enhetschef som leder verksamhetsstyrning inom säkerhetsområdet med fokus på kvalitet, samverkan och utveckling. Enhetschef verksamhetsstyrning avdelning Säkerhet Arbetsuppgifter Avdelning Säkerhet inom Trafikverkets IKT-område ansvarar för styrningen av IT-säkerhet och cybersäkerhet i hela myndigheten. Avdelningen arbetar även med it-säkerhetsarkitekturstyrning, genomför tekniska tester samt drift- och förvaltning av säkerhetsplattformar, säkerhetsprodukter och säkerhetsapplikationer samt säkra IT-lösningar. Avdelningen erbjuder också expertstöd inom övriga säkerhetsområden till den egna IKT-verksamheten. Enhet Verksamhetsstyrning, som du kommer att leda, ansvarar för avdelningens verksamhetsplanering, verksamhetsuppföljning och verksamhetsutveckling. Det innebär bland annat ansvar för att: Inrikta, planera, följa upp och utvärdera avdelningens verksamhet Säkerställa och vidareutveckla gemensamma arbetssätt inom avdelningen Vidareutveckla integrerad riskhantering inom säkerhet och kontinuitet Som Enhetschef har du det övergripande ansvaret för att leda och samordna enhetens arbete så att det bedrivs effektivt, säkert och med hög kvalitet i enlighet med våra verksamhetsmål. Du har leverans-, resultat-, budget- och personalansvar för din enhet. Du skapar goda förutsättningar för kompetensutveckling och ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och god arbetsmiljö. På enheten, som består av 8 medarbetare, arbetar verksamhetsutvecklare, projektledare och riskstrateger och är placerade i Borlänge, Solna, Örebro och Göteborg. Resor förekommer därför i viss omfattning. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där du bidrar till utvecklingen av både enhetens och avdelningens verksamhet. Arbetet innebär många kontaktytor inom Trafikverket där vi tillsammans arbetar för att säkerställa leveranser med god kvalité inom hela verksamheten. Som enhetschef skapar du förtroendeingivande relationer genom att du verkligen förstår vikten av samverkan. Du behöver inte vara expert inom varken IT eller säkerhet, men du bör ha ett intresse och en vilja att snabbt sätta dig in i frågor kopplade till området. Övrig information Placeringsorter är Borlänge, Gävle, Stockholm (Solna) eller Örebro. Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år. Svenskt medborgarskap är ett krav då anställningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vill du ha en flexibel vardag med möjlighet att arbeta hemifrån? I den här rollen kan du jobba på distans upp till två dagar i veckan. Vad händer härnäst? För information kommer urvalet att hanteras i början av augusti. Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer du att få göra webbaserade tester. För de kandidater som därefter går vidare till intervju sker dessa via Skype. För att undvika att du missar viktig information om din ansökan behöver du se till att hålla dig uppdaterad via "Min karriärsida"! Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Du kan med fördel även lägga till den mejladressen i dina mejlkontakter. Kvalifikationer Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter, skapar en kultur och struktur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning samt vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas. Vi söker dig som har aktuell och relevant ledarerfarenhet som chef där du har lett och utvecklat både medarbetare och verksamhet och har haft ansvar för budget, personal och arbetsmiljö universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp (120p) inom ett för tjänsten relevant område såsom säkerhet, IT, IT-säkerhet och eller cybersäkerhet, alternativt annan utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig relevant erfarenhet av arbetsuppgifter inom exempelvis verksamhetsstyrning, verksamhetsplanering eller annan erfarenhet som vi anser lämpligt för enhetens uppdrag goda kunskaper i svenska i tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda i en offentlig myndighet eller större organisation. Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen. Inom vår IT-organisation är du med och utvecklar Sverige med hjälp av moderna och innovativa lösningar. Vi är mitt i en spännande förändring där vi försöker ta vara på digitaliseringens möjligheter till fullo. Digitaliseringen ställer allt större krav och vi vill därför anpassa oss vad gäller kompetens, arbetssätt och organisation i takt med utvecklingen. Vi har ett helhetsansvar för IT och telekom, en verksamhet som pågår dygnet runt, året om - precis som Sveriges transportsystem. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om. Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden. ARBETSUPPGIFTER Göteborg växer och förändras snabbt. Få städer har den utvecklingspotential som finns här. Planeringen av det framtida Göteborg är ett lagarbete med många inblandade och Stadsfastighetsförvaltningen har en central roll i denna utmaning. Avdelningen projekt och investering har det viktiga uppdraget att genomföra projekt för ny-, ombyggnations- och underhållsprojekt för att möta stadens behov av skolor, förskolor, äldreboenden och boenden med särskild service. Totalt hanterar avdelningen projekt och investering runt 1000 projekt i delar av, eller genom hela byggprocessen från förstudie till överlämnande och garantiförvaltning. Avdelningen omsätter i dagsläget närmare tre miljarder per år. Projektavdelningen befinner sig i nuläget i ett spännande utvecklingsskede där vi ser över arbetssätt och processer kopplade till en professionell projektstyrning. Tillsammans med andra förvaltningar skapar vi förutsättningar för en konkurrenskraftig, attraktiv och långsiktigt hållbar stad. Vi söker nu en enhetschef till vår enhet Projektplanering och utveckling. Enheten har i huvudsak uppdraget att proaktivt stödja projektavdelningens chefer med ledning och styrning, administrativt stöd samt driva avdelningsövergripande utvecklingsuppdrag. Inom ledning och styrning stödjer enheten avdelningens ledningsgrupp i struktur och systematik kopplat till verksamhetsplanering, budget- och uppföljningsprocessen samt styrning av projekt och investeringsportföljen. Enheten driver utveckling inom projekt och portföljhantering samt stödjer förvaltningen med analysunderlag kopplat till projektverksamheten. Enheten har en viktig roll i samverkan med avdelningen för utveckling och styrning för att lyfta behov och lyfta verksamhetens perspektiv i övergripande utveckling. Enheten ansvarar även för kalkylunderlag och kostnadsberäkningar i byggprojektens olika faser. På enhet finns funktioner för: Ledningsstöd, portföljstöd och kalkyl. Som chef är du tydlig med vad uppdraget är och tillsammans med medarbetarna lägger du upp arbetet på ett bra sätt och skapar goda arbetsförutsättningar. Du är lyhörd för behov hos de verksamheten är till för och engagerar dina medarbetare i kvalitetsarbete och den nyttan som görs för målgruppen. Du är öppen för förändringar, tar aktivt tillvara de möjligheter utveckling ger och undanröjer hinder för medarbetarna att tänka nytt. I din roll som enhetschef ingår även personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskole- eller universitetsexamen på minst kandidatnivå inom relevant område. För tjänsten krävs följande erfarenheter; • Erfarenhet av personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar. • Erfarenhet av kultur och värdegrundsarbete. • Erfarenhet av ett utvecklings- och processinriktat arbetssätt. • Erfarenhet av offentlig förvaltning (offentlighet och sekretess, LOU, kvalitetsarbete) Vi ser det som meriterande om du har; • Erfarenhet av förändringsarbete och att leda i förändring. • Genomgått en ledarskapsutbildning/ erfarenhet av utvecklande ledarskap. • Inköp inom offentlig verksamhet. • Dokumenthantering inom offentlig verksamhet. • Uppföljning av större projektverksamhet. • Andra krav på kunskap är kunskap inom facklig partssamverkan och arbetsmiljölagstiftningen. Vi söker dig som är en engagerad och coachande ledare! Du är kommunikativ med god förmåga att lyfta blicken och se helheten. Det är centralt i rollen att du ser vad som är bra för staden och Stadsfastighetsförvaltningen i stort och utifrån det gör korrekta och väl avvägda prioriteringar och bedömningar. Vidare är du lyhörd och trivs där du får vara med och fatta beslut samt bidra till utveckling. Det är också viktigt att du är flexibel och förändringsorienterad för att trivs i en omväxlande och utvecklande miljö där den ena dagen inte är lik den andra. Ditt arbete inom förvaltningen kommer också präglas av våra förhållningssätt, där vi arbetar tillsammans, vi bryr oss, vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för samt tänker nytt. ÖVRIGT Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklings- och innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på vår förvaltning. Vi vill att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Om tjänsten Som interimchef till Skolverket kommer du att vara interim enhetschef för Skolverkets nya enhet för planering och styrning inom avdelningen för verksamhetsstöd. Enheten ansvarar för att driva och samordna myndighetens styrprocesser, planering, uppföljning, remisshantering och kontakt med bl.a. Utbildningsdepartementet. Rollen innefattar även verksamhetsutveckling, förändringsledning, uppbyggnad av enhetens arbetssätt samt ansvar för portföljkontoret och strategisk IT-utveckling. I din roll som interimchef kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebära: - Leda den nyinrättade enheten för planering och styrning inom avdelningen för verksamhetsstöd - Driva och samordna arbetet med myndighetens styrprocesser för att säkerställa en sammanhållen intern styrning - Ansvara för planering och uppföljning av myndighetens verksamhet, inklusive hantering av remisser, beredning och samordning av ärenden - Samverka med verksledningskansliet och fungera som stöd i arbetet med generaldirektören - Ansvara för myndighetsövergripande verksamhetsutveckling samt hantera externa kontakter och kontakt med Utbildningsdepartementet - Bygga upp enhetens arbetsformer, strukturer och arbetssätt från grunden - Etablera goda samarbetsformer och relationer med myndighetens övriga chefer i styrningsfrågor - Leda förändringsarbete i syfte att utveckla en organisation som effektivt stödjer och samordnar intern styrning - Driva arbetet med portföljkontoret och utvecklingsportföljen, inklusive att ta fram strategiska beslutsunderlag och samordna objektledare Uppdragsperiod och omfattning: Tjänsten som interimchef är ett konsultuppdrag på heltid med start i mitten av augusti och beräknas pågå tom. 28 februari 2026 med möjlighet till förlängning upp till 12 månader. Tjänsten kommer huvudsakligen att vara på plats i Solna business park. Du förväntas att vara på plats på kontoret, evenutellt distansarbete tillåts upp till 50%. Krav för tjänsten: - Akademisk utbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi, alternativt annan inriktning som Skolverket bedömer som likvärdig - Minst fem års chefserfarenhet med verksamhets-, personal- och budgetansvar inom offentlig sektor - Fem års aktuell erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning, planering och uppföljning på statlig myndighet - Aktuell erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling på myndighetsövergripande nivå - Erfarenhet av att med dokumenterat gott ledarskap arbeta med förändringsledning och omorganisationer på myndighet - God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska - Kunna komma in med ett referensuppdrag från liknande uppdrag, detta behöver vara slutfört/pågående under de senaste (3) åren och behöver vara utfört inom statlig sektor För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM samt om det varit en heltid eller en deltidsanställning. Om dig Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra. Du är flexibel, serviceinriktad och har en stabil och mogen personlighet som bidrar till ett tryggt och professionellt arbetsklimat Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Sista ansökningsdag är 2025-07-04. Kontaktuppgifter Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Maja Nyström via [email protected] eller via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via [email protected] Välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer