Enhetschef till Kommunals a-kassa i Härnösand

Enhetschef till Härnösand Arbetsmarknaden förändras i allt snabbare takt och a-kassornas uppdrag har kanske aldrig varit viktigare. Nu söker vi dig som vill leda och utveckla Kommunals a-kassas kontor i Härnösand! Om rollen I rollen som enhetschef leder du en enhet med cirka 40 medarbetare. Du har personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för din enhet som du driver och utvecklar på taktisk och operativ nivå. Tillsammans med teamledarna stöttar du medarbetarna i det dagliga arbetet. Rollen innebär ett tydligt och närvarande ledarskap där du handleder, coachar och utvecklar dina medarbetare. Som enhetschef säkerställer du att enheten uppfyller sitt uppdrag att på ett rättssäkert och effektivt sätt handlägga ärenden om medlemskap och arbetslöshetsersättning och ge service till våra medlemmar. Du ansvarar för att arbetet bedrivs med hög kvalitet och utvecklas i enlighet med a-kassans uppdrag, vision och värdegrund. Du har ett nära samarbete med de övriga sex enhetscheferna som leder våra kontor från Luleå i norr till Lund i söder. Du rapporterar till produktionschefen, som ingår i ledningsgruppen och rapporterar till kassaföreståndaren. Dina huvudsakliga ansvarsområden: Personal- och arbetsmiljöansvar för din enhet Leda den operativa verksamheten kostnadseffektivt mot uppsatta strategier och mål Budgetansvar för din enhet Säkerställa att medlemmar erbjuds effektiv, professionell och rättssäker hantering i enlighet med gällande stadgar, regelverk, lagar och avtal Utifrån ledarskapsfilosofin säkerställa att den operativa verksamheten följer vår vision och vår värdegrund Aktivt bidra i att utveckla gemensamma arbetssätt tillsammans med dina enhetschefskollegor Vem är du? Vi är en värdegrundsdriven organisation. Vår ledarskapsfilosofi bygger på att du som ledare visar vägen och leder mot våra mål, är kommunikativ, skapar förtroende och arbetar medskapande. Med det avses bland annat att vi skapar sammanhang, följer upp och utvecklar vår verksamhet. Vi har en öppen kommunikation med medarbetarna och arbetar för en inkännande och tillåtande miljö för att kunna leverera så bra som möjligt till våra medlemmar. Vi har en tilltro till våra medarbetare och delegerar ansvar och befogenheter. I rollen som enhetschef behöver du vara trygg i dig själv, vara modig och ha ett tydligt, coachande och empatiskt ledarskap. Vi vill att du med glädje och energi visar vägen, skapar förutsättningar och lyfter dina medarbetare. Du behöver även kunna fatta beslut och leverera resultat utan att ge avkall på en god arbetsmiljö. Du har dokumenterat god samarbetsförmåga. Vi söker dig som har: Högskoleutbildning med adekvat inriktning för uppdraget eller erfarenhet som bedöms likvärdig Flera års erfarenhet från liknande uppdrag Erfarenhet av att framgångsrikt leda team och leda i förändring Erfarenhet av att leda mot, och nå uppsatta mål Har du tidigare verkat inom statlig eller idéburen organisation eller med arbetsområden som innefattar exempelvis handläggning eller kundtjänst ser vi det som meriterande Vad erbjuder vi dig? Vi sitter i trevliga lokaler i Härnösand. På kontoret arbetar engagerade medarbetare i en teamorganisation där vi stöttar varandra och tillsammans driver arbetet framåt mot gemensamma verksamhetsmål oavsett vilken roll vi har. Här arbetar du med frihet under ansvar och hemarbete är möjligt, naturligtvis så länge det fungerar för verksamheten. Vi erbjuder bra villkor med bland annat en arbetsvecka på 37,5 timmar med oreglerad arbetstid, 32 semesterdagar, tre fridagar, lunchsubvention och friskvårdsbidrag. Resor i tjänsten förekommer. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning med start så snart som möjligt eller enligt överenskommelse. Kommunals a-kassa har kollektivavtal med Handels. Om rekryteringsprocessen För att du ska trivas och ha rätt förutsättningar för rollen är det avgörande att du är rätt person för att leverera på vårt viktiga samhällsuppdrag, därför lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper i rekryteringen. Urval och intervjuer kommer att ske löpande så skicka gärna din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Inför tillsättning görs en bakgrundskontroll. Ansökan med ditt CV och en personlig motivering till varför du söker tjänsten skickar du in till: [email protected]. Märk ansökan ”Enhetschef”. Sista ansökningsdag 5 maj 2024. Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta: HR- och utvecklingschef, Malin Sjöman, 010-442 7476 Facklig representant Handels, Åse Falstad, 010-442 7528 Om Kommunals a-kassa A-kassan är en av välfärdssamhällets viktigaste hörnstenar. A-kassorna växte fram ur fackföreningsrörelsen för att ge medlemmarna trygghet vid arbetslöshet. Vi är Kommunals a-kassa och har vårt ursprung i fackförbundet Kommunal. Vi finns till för att våra medlemmar har gett oss ett förtroende. Det förtroendet måste vi förvalta. Vi tror på de demokratiska grundvärden som vårt samhälle vilar på och på alla människors lika värde. Kommunals a-kassa har i uppdrag att handlägga ärenden om medlemskap och betala ut ersättning till arbetslösa medlemmar. I dagsläget är över 600 000 personer medlemmar i Kommunals a-kassa och det är främst anställda, eller tidigare anställda, i Sveriges kommuner, regioner, församlingar och inom naturbruksområdet. Kommunals a-kassa har åtta kontor varav ett är huvudkontoret.

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Enhetschef till Laboratoriemedicin Bas i Lund

• Gör skillnad. Varje dag. Medicinsk service ger stöd och service till den skånska hälso- och sjukvården. Våra tjänster omfattar alltifrån laboratoriemedicin och medicinsk teknik till uppdrag inom prehospital sjukvård och forskning. Vi är cirka 2100 medarbetare i förvaltningen. Laboratoriemedicin Bas är ett specialitetsoberoende och växande verksamhetsområde i förvaltningen. Vi förser vården med diagnostik till stöd för vård och behandling och bedriver en bred och högteknologisk verksamhet inom specialiteterna; klinisk kemi, klinisk mikrobiologi, klinisk immunologi och transfusionsmedicin samt provtagning och funktionsundersökningar. Verksamheten kommer under de närmsta åren expandera ytterligare för att anpassa diagnostikutbudet för den framtida vården. För att upprätthålla kvalitet och kompetens samverkar vi kontinuerligt med övriga verksamhetsområden inom förvaltningen och har nära samarbete med chefer, processledare och läkare inom dessa specialiteter. Tillsammans arbetar vi aktivt med att utveckla och förbättra metoder, flöden och processer för att skapa konkurrenskraft anpassad till sjukvårdens framtida behov. Verksamhetens uppdrag omfattar, förutom diagnostik, konsultverksamhet för sjukvården, utbildning av bland annat läkare och biomedicinska analytiker, samt samarbete med universitet kring aktuella forsknings- och utvecklingsprojekt. I vår verksamhet ingår även område bild- och laboratorieteknik, som ansvarar för den medicintekniska säkerheten. Verksamheten bedrivs på nio orter i Skåne (Helsingborg, Hässleholm, Kristianstad, Landskrona, Lund, Malmö, Trelleborg, Ystad och Ängelholm) och består av cirka femhundra medarbetare där den största personalkategorin är biomedicinska analytiker. Vi anställer även andra yrkeskategorier så som biomedicinare, administratörer, undersköterskor och sjuksköterskor. Tillsammans svarar vi årligen ut cirka 17 miljoner provsvar. Här kan du läsa mer om att arbeta som chef i Region Skåne: https://www.skane.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-oss/utvecklas-med-region-skane/arbeta-som-chef-i-region-skane/ ARBETSUPPGIFTER Vi välkomnar en enhetschef till Enhet 1, Laboratoriemedicin Bas i Lund som vill utveckla vår verksamhet tillsammans med en kompetent medarbetargrupp! Tjänsten innebär ett delat ledarskap där ni är tre chefer som tillsammans har det övergripande ledningsansvaret. Du har det direkta personalansvaret för cirka 20 medarbetare. Som enhetschef driver du i nära samarbete med dina chefskollegor det dagliga operativa arbetet på enheten. Tillsammans skapar ni tydlighet kring beslut, uppsatta mål och arbetssätt. Som enhetschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp och tillsammans med övriga enhetschefer är du underställd verksamhetschefen. Som enhetschef har du tillgång till administrativt stöd såsom HR och ekonomi. Gemensamt arbetar vi för en effektiv och målstyrd verksamhet med leverans av bästa möjliga kvalitet för patienterna men också bästa möjliga arbetsmiljö för våra medarbetare. Din roll innefattar även ett strategiskt arbete med verksamhetens ledningsgrupp, där god förmåga att kunna arbeta med både små och stora frågor i ett helhetsperspektiv värdesätts. Vi erbjuder ett uppdrag som är fullt av personliga och yrkesmässiga utmaningar med mycket eget ansvar. Som chef i Region Skåne har du goda möjligheter att utvecklas i din chefsroll genom spännande förbättringsarbete, chefsutbildningar och mentorskap. KVALIFIKATIONER Du har en adekvat högskoleutbildning inom biomedicin, vård eller annan utbildning och erfarenhet som bedömds likvärdigt av arbetsgivaren. Därtill har du något års ledar- och chefserfarenhet med ansvar för personal, verksamhet och budget. Erfarenhet från laboratorieverksamhet så som analysmetodik samt ackrediterad verksamhet är av stor vikt. För tjänsten krävs goda kunskaper i svenska och engelska språket i såväl tal som skrift. Vi förutsätter att du en van datoranvändare. Vi söker dig som vill leda verksamhet och arbeta som chef. Du är trygg i din yrkesroll och drivs av att vilja leda, påverka och utveckla. Du är mål- och resultatinriktad med fokus på att driva verksamheten framåt, i balans med att värna om patienter och medarbetare. I ditt ledarskap har du förmåga att se helhet samt fatta och genomföra beslut. Vidare ska du kunna entusiasmera, motivera och utveckla dina medarbetare. Din kommunikativa förmåga och ditt intresse för människor gör att du har lätt för att skapa goda relationer och samverka såväl inom som utom enheten. Du leder genom och delar Region Skånes värderingar. Vi värdesätter din förmåga att kunna omsätta övergripande mål och visioner i praktiskt arbete och handling i vardagen. Du skapar delaktighet och tillvaratar och utvecklar på bästa sätt den kompetens och kraft som finns i medarbetargruppen samtidigt som du visar personlig omtanke inför varje enskild medarbetare. Som person är du lyhörd, ödmjuk och prestigelös med förmåga att skapa engagemang. Stor vikt kommer att läggas vid balansen mellan färdighet, kunskap och personlighet. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt. Medicinsk service är en av Region Skånes elva hälso- och sjukvårdsförvaltningar, med cirka 2 000 medarbetare. Vi möter vårdens behov av ambulanssjukvård, bild- och laboratorieteknik, klinisk träning, laboratoriemedicin och sjukvårdsrådgivning. Den laboratoriemedicinska verksamheten omfattar områdena arbets- och miljömedicin, biobank, genetik, immunologi och transfusionsmedicin, kemi, farmakologi, mikrobiologi samt patologi. Även smittskydd och vårdhygien tillhör förvaltningen. Inom förvaltningen bedriver vi även forskning. På https://www.skane.se/ledigajobb kan du se i vilket skede Region Skånes rekryteringar befinner sig och hur många som har sökt tjänsterna. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

15 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Enhetschef till verksamhet produktion - administration och verkstad

Vad roligt att du är intresserad av att jobba hos oss! Då värderar du förmodligen, precis som vi, ett jobb som är viktigt på riktigt. Här på Kalmar kommun arbetar vi tillsammans för att hela tiden göra Kalmar ännu bättre - för alla som lever sina liv här, driver företag eller besöker vår fina kommun. Serviceförvaltningen levererar interna tjänster för att våra kollegor i kommunkoncernen ska kunna fokusera på sina kärnverksamheter. Det arbete vi gör påverkar direkt människors vardag. Varje dag, året om. Det är vi som ser till att barn, elever och omsorgstagare har bra och rena lokaler samt god och näringsriktig kost. Vi leder och samordnar kommunens inköp och vi skapar förutsättningar för ett vackert, tryggt och hållbart Kalmar. Verksamhet produktion har idag ca 130 anställda uppdelade i fem enheter gata, park, projekt, kust och naturområden samt transport. Vi har en mångfacetterad verksamhet där vi b la driftar och underhåller kommunens gator och parkmarker i alla tätorter samt mark för skog, båt, bad och friluftsliv. Vi söker nu en enhetschef till vår produktionsverksamhet med inriktning administration och verkstad. Vi söker dig med stort engagemang och en vilja att utveckla människor, arbetssätt och verksamheter och som vill vara en ledare i vårt arbete med att utveckla framtidens Kalmar. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef är ditt huvudsakliga ansvarsområde administration och verkstad på serviceförvaltningens produktionsavdelning. I administration ingår bland annat vår leasing, utveckling och evenemang och inom vår kommunverkstad hanterar du olika verkstadsfrågor samt stöttar övriga enheter med administrativa frågor. Vi jobbar tillsammans över enheterna inom verksamhet produktion. I din roll ingår ansvar för personal, ekonomi och organisation. Du ansvarar för att planera, leda, fördela, följa upp och utvärdera arbetet, utifrån egen rambudget och verksamhetens uppsatta mål. Tillsammans med dina ledarkollegor utvecklar ni personal och självgående arbetsgrupper. Du sitter med i verksamhetens ledningsgrupp och rapporterar till verksamhetschefen. Dina vardagliga arbetsuppgifter kommer variera från tid till annan men exempel på dessa är att systematisera och leda ständiga förbättringar inom enheten, planera och ta fram mätbara mål som säkerställer att arbetet som utförs är ändamålsenlig och kostnadseffektivt. Du ska även arbeta med att arbeta med framtagande av enhetens årliga budget och äskande av reinvesteringsbehov. KVALIFIKATIONER För att förvalta och utveckla rollen som ledare för administration och verkstad, har vi krav på följande: · Universitets- eller högskoleutbildning med inriktning organisation och ledarskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig · Körkort typ b Ytterligare egenskaper vi ser hos dig som sökande är; - Förmågan att planera, organisera och samordna samt att kunna se omvärldens inverkan på verksamheten. - Att ha ett flexibelt arbetssätt och kunna hantera dina känslor i stressade situationer. - Att du föredrar arbete med innovation framför förvaltning. Har du dessutom förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation och har flera års erfarenhet av ledaransvar är det starkt meriterande. Som person har du en förmåga att skapa tillit i organisationen och har ett stort engagemang i ledarskapsfrågor. Med det menar vi att du skapar förutsättningar för medarbetare att vara aktiva och ta ansvar i sina roller samt våga ta beslut samtidigt som du inspirerar till engagemang för arbetsuppgifter och våra gemensamma mål. Vår verksamhet förändras kontinuerligt vilket kan innebära att du kommer möta motstånd. Därför är det avgörande att du kan hantera konflikter och leda i förändring. Precis som vår vision säger är det tillsammans vi lyckas. I din roll behövs samarbete med många människor, både internt och externt. Det är viktigt att du är en person som trivs i dialog och är bra på att skapa relationer, nätverk och ha förmågan att entusiasmera och få med dig både individer och grupper av politiker, medarbetare och allmänhet. Därför behöver du vara duktig på att kommunicera och ha lätt för att uttrycka dig ändamålsenligt i tal och skrift. För att du ska trivas och lyckas i denna roll tror vi att tjänsten i sin natur återspeglar dig som person. Med det menar vi att du är intresserad av ledarskap och har ett intresse av att utveckla individer samt att du vill skapa delaktighet kring enhetens och verksamhetens mål, uppdrag samt vision. Vi lägger mycket stor vikt vid personlig lämplighet. Att jobba i en kommun Det arbete vi gör påverkar både kommunens invånare och våra kollegor på Kalmar kommun direkt i deras vardag. Tillsammans gör vi ett Kalmar för alla ännu bättre, varje dag, året om. Kommunen är en politiskt styrd organisation. Vi påverkas direkt av de beslut som fattas i våra nämnder, utskott, styrelse och kommunfullmäktige. Det kräver ibland att vi är snabba och kan agera på ett nytt sätt utifrån beslut om nya åtgärder. Ibland kräver det också att vi har tålamod och inväntar den demokratiska processen, när beslut om sådant vi önskar genomföra behöver gå via politiska forum innan vi kan börja arbeta. Hos oss behöver du alltså både vara flexibel och utrustad med ett visst mått av tålamod. Kalmar kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten. ÖVRIGT För att alla ansökningar ska bli likvärdigt granskade vid urvalsprocessen måste du söka via länken i varje specifik tjänst. OBS: Skicka INTE din ansökan via E-post eller brev. Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.

14 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Enhetschef - Karlskrona

Fortifikationsverket söker chef till enhet Karlskrona inom projektavdelningen. Totalförsvaret växer och behovet av säkra fastigheter ökar, vilket medför att vår projektavdelning växer. Är du en erfaren chef/ledare som har jobbat med projektledning inom byggbranschen? Vill du komma till en verksamhet som växer och bygger spännande lokaler och anläggningar? Läs vidare och se om det är dig vi behöver! Fortifikationsverket är en av Sveriges största fastighetsägare och vi är experter inom fortifikation, det vill säga skydds- och anläggningsteknik. Vi äger, utvecklar och förvaltar försvarsfastigheter. Din vardag – stärka Sveriges försvarsförmåga Fortifikationsverkets uppdrag är att tillgodose Försvarsmaktens och försvarsnära myndigheters behov av säkra fastigheter. Vårt huvudkontor finns i Eskilstuna där ledningen för verket och projektavdelningen i huvudsak är stationerade. Projektavdelningen ansvarar för Fortifikationsverkets bygginvesteringar och våra kunders utökade behov av ändamålsenliga lokaler och anläggningar medför ökade investeringsvolymer en lång tid framöver. Projektavdelningen har idag ca 145 medarbetare, varav ca 100 är projektledare. Under 2024 kommer avdelningen att öka från sju projektenheter till tretton. Inom avdelningen finns även en stabs-, en projektstöds-, och en projekteringsenhet. Projektenhet Revinge, har som uppdrag att genomföra bygg- och anläggningsprojekt från tidiga skeden till fullt färdiga projekt. Som enhetschef har du ett övergripande ansvar att leda, planera och följa upp enhetens tilldelade bygg- och anläggningsprojekt. Inom enheten har du personal- och arbetsmiljöansvar för ca 10 medarbetare, du har det ekonomiska ansvaret för enheten och tilldelade projekt. I arbetsuppgifterna ingår kund- och myndighetskontakter samt medverkande i upphandling av konsulter och entreprenörer. Enhetens projektledare ansvarar för, samt leder och samordnar genomförande av bygg- och anläggningsprojekt med säkerhetsskydd, från tidigt skede till färdig byggnad- och anläggning. Projektledarna medverkar i byggprocessens samtliga skeden. Tjänsten som enhetschef innebär resor inom Sverige då Fortifikationsverket bedriver verksamhet i hela landet. Kvalifikationer Vi söker dig som har universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp med inriktning väg och vatten, samhällsbyggnad, bygg- eller installationsteknik, arkitektur, fastighetsförvaltning eller motsvarande. Alternativt har du fyraårig teknisk gymnasie-utbildning inom bygg/anläggning kompletterad med erfarenheter, kurser, utbildningar som vi bedömer ge likvärdiga kunskaper eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer ge kompetens att utföra arbetet. Du har erfarenhet av att arbeta med projektledning inom bygg- eller anläggningsbranschen i en större byggherre/ beställarorganisation. Alternativt mångårig erfarenhet från andra delar av byggbranschen som bedöms ge motsvarande kunskap. För rollen krävs det att du har en ledarkompetens som vi bedömer tillfredsställande. Du har en hög säkerhetsmedvetenhet, goda kunskaper i svenska både tal och skrift, samt god vana vid administrativa IT-system. Då resor i arbetet förekommer krävs körkort klass B. Det är meriterande om du har flerårig erfarenhet som chef eller ledare. Erfarenhet av fortifikatorisk verksamhet, främst inom bygg och förvaltning, samt erfarenhet avseende det slutna fastighetsbeståndet är också meriterande. Det är även till din fördel om du har kunskap om Försvarsmaktens verksamhet, eller från annan myndighet, eller offentlig förvaltning eller kunskap inom fastighets- och entreprenadjuridik samt Lagen om offentlig upphandling (LOU). Det är även positivt på om du har erfarenhet avseende kostnadsbedömning/ anbudskalkylering i projekt. Dina personliga egenskaper är mycket viktiga för oss och vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har en hög säkerhetsmedvetenhet. Du är samarbetsorienterad och drivs av att skapa förutsättningar för dina medarbetare att kunna sköta sina uppdrag. Du är strukturerad och arbetar enligt processer och håller överenskomna deadlines. Vidare är du en person som löser problem utan att missa de långsiktiga strategierna och är analytisk till din natur. Stress hanterar du på ett konstruktivt sätt. Vad erbjuder vi dig? Tillsammans med cirka 1000 kollegor på Fortifikationsverket runt om i landet jobbar du med ett unikt fastighetsbestånd för att stärka totalförsvaret i Sverige. Vi är stolta över det samhällsviktiga uppdrag vi har där vi genom att äga, utveckla och förvalta fastigheter för totalförsvaret bidrar till ett tryggt och fritt Sverige. Våra arbetsuppgifter är omväxlande, spännande och utmanande och kräver sin kompetens. Vi arbetar med basen i den statliga värdegrunden och vi eftersträvar jämn könsfördelning. Här får du goda möjligheter till kompetensutveckling och vi jobbar för att du ska kunna ha en bra balans mellan arbete och fritid. Vårt huvudkontor är centralt beläget i Eskilstuna med bara tio minuters promenad från resecentrum.  Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Karlskrona. Svenskt medborgarskap är ett krav, eftersom anställningar vid Fortifikationsverket är säkerhetsklassade. Det innebär att säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter; har du skyddade personuppgifter kontaktar du den rekryteringsspecialist som finns namngiven så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Som tillsvidareanställd kommer du att krigsplaceras. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 14 maj 2024. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska. Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Frågor kring tjänsten? Välkommen att kontakta rekryterande chef Knut Hawby, 010-44 44 777 eller rekryteringsspecialist Monica Landmark, 010- 44 44 690. Det går även bra att kontakta våra fackliga representanter: Eric Bergman, Ledarna, Tommy Eriksson, SEKO, Karin Alm, SACO, de nås via vår växel, tfn 010-44 44 000. Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.

14 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Enhetschef Miljö och socialt ansvar

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. Som enhetschef till enheten Miljö och socialt ansvar erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till avdelning Hållbarhet som växer från en enhet till en avdelning med tre enheter. Nu tillsätts enhetschefer till samtliga enheter däribland enhet Miljö och socialt ansvar. Avdelning Hållbarhet ingår i divisionen Gemensamma funktioner som består av flera avdelningar som stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Om tjänsten Avdelningens uppdrag är att samordna och utveckla Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete. Som enhetschef för enheten Miljö och socialt ansvar bidrar du till hela avdelningens verksamhetsutveckling. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där ni tillsammans driver avdelningens verksamhet framåt. I rollen som enhetschef kommer du att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp och samverka inom affärsverket för att ge de bästa förutsättningarna för verksamheten att leverera på vårt viktiga samhällsuppdrag. I linje med avdelningens och Svenska kraftnäts strategiska planer initierar och genomför du förbättringar på enheten. Tjänsten innefattar personal- och budgetansvar. På enheten arbetar idag 11 medarbetare med specialistkunskaper inom miljö, socialt ansvar och kvalitet. I verksamheten ingår bland annat att: • stödja ledning och övriga divisioner med specialistkompetens för samordning, utveckling och uppföljning av Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete • tillhandahålla interna utbildningar inom ansvarsområdet och skapa medvetenhet kring mål, regler och interna processer inom hållbarhetsområdet • omvärldsbevaka och initiera utvecklingsarbeten i nära samverkan med interna och externa intressenter för att Svenska kraftnät ska ligga i framkant inom hållbarhetsområdet  • driva systematiskt förbättringsarbete, förvalta och utveckla ledningssystem (ISO 14001 och ISO 45001) samt system för avvikelsehantering och kemikaliehantering • förvalta och utveckla rutiner och krav för hållbara inköp- och leverantörskedjor Om dig För att trivas i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor inom och utanför avdelningen. För att bli framgångsrik i den här rollen är du stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Vidare har du: • flerårig chefserfarenhet med personalansvar • flerårig erfarenhet av för tjänsten relevanta sakområden Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av/från: • energi-, bygg- eller anläggningsbranschen • att framgångsrikt driva och utveckla strategiskt hållbarhetsarbete, process- och metodutveckling gärna i en komplex verksamhet • förvaltning och utveckling av certifierade ledningssystem • arbete med hållbara inköp och leveranskedjor • arbete inom statlig eller offentlig sektor • förändringsledning och att driva tvärfunktionellt arbete Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester  I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Annica Nilsson, tel. nr. 0760 08 05 92 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Anna Åström, tel. nr. 010-350 94 18 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brézen, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Vikarierande enhetschef till enheten för regler på rättsavdelningen.

Är du en samarbetsorienterad, trygg, lyhörd jurist och ledare med erfarenhet av myndighetsjuridik? Vill du vara med och leda en rättsavdelning med trevliga och engagerade medarbetare på en myndighet som bidrar till den digitala omställningen av vårt samhälle?  Då kan du vara den vi söker! PTS är en växande och modern myndighet, mitt i Stockholm. Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Då PTS är inne i en expansiv fas med nya arbetssätt, uppdrag och delvis nya behov, blir du, din kompetens och din personlighet, en väldigt viktig del för att lyckas. Om avdelningen och enheten: Rättsavdelningen på PTS ansvarar för rättslig kvalitetssäkring, övergripande förvaltningsrättslig styrning, föreskrifter, rättsprocesser och tvistlösning. Vi stöttar ledningen och övriga PTS i olika rättsliga frågor inom hela myndighetens verksamhetsområde. Rättsavdelningen består av två enheter: enheten för regler och enheten för rättsprocesser och tvistlösning. Vid rättsavdelningen finns också PTS dataskyddsombud.  Rättsavdelningen är en trivsam avdelning med engagerade och kunniga medarbetare. Vi har ett öppet klimat, vi hjälper varandra och bollar gärna juridiska frågor med varandra. Vi är nyfikna och intresserade av att lära nytt. Cheferna på avdelningen planerar och leder arbetet på avdelningen i tätt samarbete. Enheten för regler ansvarar för myndighetens föreskriftsarbete och för att ge rättsligt stöd till övriga PTS i såväl verksjuridiska som sakjuridiska frågor. På enheten hanteras också dataskyddsfrågor och här finns dataskyddsombudet placerat. Enheten för regler har även till uppgift att vid behov svara på remisser som tilldelas enheten, att uppdatera PTS arbetsordning och delegationsordning samt hantera PTS interna visselblåsarfunktion. I övrigt fördelas löpande frågor jämnt mellan enheterna på avdelningen. För närvarande arbetar här 8 jurister. Om rollen: Du leder enhetens arbete med att stötta hela PTS i olika rättsliga frågor, i myndighetens föreskriftsarbete och i att hantera de övriga uppgifter som enheten ansvarar för. Du tar ett övergripande ansvar för föreskriftsarbetet och du företräder rättsavdelningen på de styrelsemöten där föreskrifter beslutas. Som enhetschef har du även chefsjuristens uppdrag att i vissa andra fall representera avdelningen vid föredragningar för myndighetens beslutsfattare och du förväntas, efter en tid, kunna agera som ställföreträdare för chefsjuristen om behov uppstår. PTS verksamhetsområde växer och förändras i takt med en snabb utveckling på marknaden och i samhället vilket gör att du behöver vara ett professionellt stöd för verksamheten genom att sätta dig in i och förstå myndighetens mål och hantera ett föränderligt uppdrag. Du har personal- och arbetsmiljöansvar, ansvar för årlig planering och uppföljning av enhetens verksamhet inklusive budgetfrågor. Du tydliggör uppdrag och mål samt planerar, utvecklar och följer upp verksamheten i dialog med medarbetarna. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp.       Vem är du?  För att lyckas och trivas i rollen är du kommunikativ och förstår värdet av att samverka. Du är noggrann, arbetar strukturerat och du kan hantera ett stort inflöde av uppgifter och information utan att förlora helhetsperspektivet. Som person är du trygg i dig själv och i den juridiska metoden. Du står för dina beslut och prioriteringar, men är samtidigt lyhörd och kan se olika perspektiv och vara beredd att tänka om. Du delegerar rätt frågor och coachar dina medarbetare till att ta ansvar och utvecklas. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Juristexamen • Notarietjänstgöring eller annan likvärdig erfarenhet • Erfarenhet av personalansvar inklusive arbetsmiljöansvar  • Erfarenhet av arbete med myndighetsjuridik • Erfarenhet av föreskriftsarbete eller annan författningsskrivning • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Det är även meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete i överrätt, Regeringskansliet eller motsvarande kvalificerat juridiskt arbete • Goda kunskaper i allmän förvaltningsrätt • Kunskaper i EU-rätt och PTS sektorsspecifika regelverk • Erfarenhet av arbete med rättsliga frågor kopplat till myndigheters digitalisering Bra att veta! Tjänsten är ett vikariat vikariat till och med 28 februari 2026, med placering i Stockholm och med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag?  För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. Vi använder oss av tester i rekryteringen. För mer information kontakta avdelningschef Karolina Asp [email protected] eller rekryteringskonsult Petra Sedlinger på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Att arbeta på PTS: PTS värdesätter en god intern kultur med högt engagemang, prestigelöst samarbete och balans i livet. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur.  På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag. Välkommen med din ansökan senast den 3 maj!

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Vill du leda och motivera ett team mot framgång inom trafikledning?

Har du chefserfarenhet och är nyfiken på vår bransch inom trafikledning? Är du en förändringsorienterad och utvecklingsinriktad ledare samt är en chef som är duktig på att främja positiv arbetsmiljö och samarbete bland medarbetare? Då har vi rollen för dig! Vill du leda och motivera ett team mot framgång inom trafikledning? Arbetsuppgifter Enheten Trafikstyra och trafikinformera väg på Trafikverket ansvarar för att utveckla och förvalta arbetssätt och systemstöd inom vägtrafikledning. Vägtrafikledningen står inför en del omvärldsförändringar, såsom elektrifieringen av vägnätet och hur trafikledningen ska skötas kring det på bästa sätt. En spännande framtidsfråga som du som chef kommer vara högst delaktig i! Att ta om hand ny infrastruktur, som t.ex. Förbifart Stockholm, och möjliggöra trafikledningen av den, är en annan spännande uppgift. Ditt uppdrag I din roll som enhetschef har du personalansvar för ca 20 medarbetare som sitter utspridda på flera orter i landet. I rollen ingår det även arbetsmiljö, verksamhets- och budgetansvar. Utifrån en tydlig arbetsgivarroll leder, planerar och följer du upp enhetens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkrat mot verksamhetsmålen. I uppdraget ingår det även att fånga upp behov av förbättringar för den operativa verksamheten inom Trafikverket samt från samarbetspartner, resenärer och näringsliv och arbeta in samt följa upp förändringar i arbetssätt, information och systemstöd. Utöver enhetens arbete har du också en viktig uppgift att bidra till helheten i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med dina chefskollegor. I din roll företräder du också avdelningen och Trafikverket både internt och externt.  Övrig information Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din problemlösande och kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter och skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning och vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas. Du har förmåga att skapa strategier, prioriteringar och använda resurser på ett sätt som skapar mervärde. I denna rekrytering kan webbaserade tester användas som en del i urvalet. Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! De första intervjuerna kommer att hållas via Skype vecka 20. Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år. Det förekommer resor i tjänsten. Kvalifikationer Vem är du? För att trivas i den här rollen är du en både en trygg och stabil ledare; som är coachande och duktig på att skapa goda förutsättningar för din grupp samt en förändringsorienterad, nyfiken och utvecklingsinriktad person som vågar tänka nytt och vågar driva innovation. Erfarenhetsmässigt ser vi att du har en aktuell och relevant chefserfarenhet från en samhällsviktig organisation där det har ingått personal-, budget- och verksamhetsansvar. Då det i rollen kommer att ingå utvecklings- och förändringsarbete, ser vi att du bör ha med dig den erfarenheten (ex gällande förändrade arbetssätt och kultur). Din utbildningsbakgrund är från en universitets- eller högskoleutbildning på 180 hp (120 p) som är relevant för tjänsten, alternativt har du en annan typ av relevant utbildning/relevanta kurser som vi bedömer likvärdiga. Dina medarbetare kommer att befinna sig på olika orter i landet varpå vi ser det som en fördel om du har med dig erfarenheten av att leda på distans. Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Inom Trafik jobbar du i händelsernas centrum för att få vårt transportsystem att fungera för alla Sveriges tusentals resenärer - dygnet runt, året runt. Vi planerar, leder och övervakar trafiken på 98 500 km statliga vägar och 14 200 km statliga järnvägar. Vår uppgift är att bidra till att vägarna är framkomliga, att tågen kommer i tid och att trafikinformationen är aktuell. På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle. Läs mer här Det här får du som anställd hos oss! https://www.trafikverket.se/om-oss/jobba-hos-oss/#det_har_far_du_som_anstalld_hos_oss

11 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024