Enhetschef för särskilt boende för äldre
Oxelösunds kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

I skärgårdsstaden Oxelösund får du nära till boende, arbete, kommunikation, service, natur och hav. Kommunen som ligger strategiskt i östra Sörmland, har 12 000 invånare och ett rikt kultur- och föreningsliv. Dryga timmen upp till Stockholm och strax under timmen ner till Norrköping, det är inte heller långt till regionens flygplats, E4:an och järnvägen. Oxelösunds kommun är en liten kommun som vill mycket. Vi är nyfikna och vågar hitta på nya lösningar, tänka stora tankar och komma med spännande idéer. För att lyckas jobbar vi nära varandra. Vi samarbetar och jobbar mot ett gemensamt mål; att ge alla som bor här de bästa förutsättningarna för ett gott liv. Att vi har nära till varandra märks bland annat genom att vi hjälps åt och tar vara på varandras styrkor. Att förvaltningar och verksamheter är nära gör också att det aldrig är långt mellan medarbetare och chef. Vilket i sin tur leder till att vi har korta beslutsvägar och får mycket gjort. ARBETSUPPGIFTER Är du en ledare som ser möjligheter, är en tydlig vägvisare vid förändring samt tror på ett verksamhetsnära ledarskap? I så fall kan vi erbjuda dig en spännande tjänst som enhetschef för särskilt boende för äldre. Vi söker dig som vill vara med och bidra till vårt fortsatta arbete mot en trygg, säker, effektiv och likvärdig vård och omsorg för alla våra brukare inom äldreomsorgen i Oxelösunds kommun. Ditt huvuduppdrag som enhetschef innebär ansvar för utförandet av beviljade biståndsbeslut. Som enhetschef leder, organiserar och utvecklar du verksamheten mot uppsatta mål och har ett direkt verksamhets, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar inom din enhet. Uppdraget är fördelat till dagtid men kräver en viss flexibilitet i arbetstid för att leva upp till ett nära ledarskap. Under jourtid ansvarar sjuksköterskeorganisationen för att leda och fördela arbetet om händelser uppstår. Du ingår även i en nytänkande ledningsgrupp som leds av förvaltningschef tillsammans med sektionschefer och övriga enhetschefer, utvecklingsstrateger/ledare och medicinskt ansvarig sjuksköterska. KVALIFIKATIONER Du ska ha en högskoleutbildning inom relevant område som till exempel socionom, socialt arbete, beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha erfarenhet från arbete som chef med budget och personal- och arbetsmiljöansvar samt erfarenhet av att jobba i en politiskt styrd organisation. Meriterande är tidigare chefsuppdrag inom verksamhetsområdet. Som enhetschef har du många samverkansytor och vi sätter därför stort värde på din förmåga att samarbeta och skapa goda relationer med kollegor och medarbetare. Ditt kommunikativa och verksamhetsnära ledarskap bidrar till att du tillsammans med dina medarbetare skapar goda förutsättningar för en hälsofrämjande arbetsmiljö. Vi söker en driven och engagerad ledare som är förändrings- och utvecklingsorienterad, har god förmåga till helhetssyn samt är strukturerad och systematisk i sitt arbetssätt. Att bidra till det kollegiala ansvaret ser du som en självklarhet. I Oxelösunds kommun präglas ledarskapet av mod, tydlighet, ansvar och delaktighet. Vi erbjuder våra chefer en rad förmåner, ledarutbildningar i form av föreläsningar, workshops, utbildningsdagar med mera. Läs gärna mer här om hur det är att vara chef i Oxelösunds kommun: https://www.oxelosund.se/naringsliv-och-arbete/jobb-och-arbetsmarknad/kommunen-som-arbetsplats ÖVRIGT Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk av redan anställd personal eller att förutsättningarna för rekryteringen ändras. Då Oxelösunds kommun ingår i finskt förvaltningsområde ser vi gärna sökande med kunskaper i finska. Andra språkkunskaper utöver svenska och engelska ses också som positivt. Oxelösunds kommun gör inför varje rekrytering ett aktivt val av annonsplats och eventuellt rekryteringsstöd. Vi kontaktar själva de vi väljer att annonsera hos. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om köp av annonsplats eller rekryteringsstöd.

17 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Enhetschef Skötsel till Gbgs Begravningssamfällighet
Maquire Group AB
Förvaltnings- och planeringschefer

Göteborgs begravningssamfällighet ansvarar för begravnings- och krematorieverksamheten inom Göteborgs stads geografiska område. Vi är 210 tillsvidareanställda och drygt 120 säsongsanställda och sommarvikarier. Vi sköter om 36 begravningsplatser med sammanlagt närmare 119 000 gravplatser. Vårt krematorium utför kremationer både inom Göteborg och på uppdrag av andra begravningshuvudmän.  Vi är en organisatorisk enhet inom Svenska kyrkan och vi utför vårt uppdrag i enlighet med begravningslagen. Begravningssamfälligheten styrs av förtroendevalda inom Svenska kyrkans nio pastorat och församlingar i Göteborg. De tillsätts genom indirekta val till begravningsdelegerade som i sin tur väljer en begravningsstyrelse. Förvaltningen är organiserad i en geografiskt indelad skötselavdelning, funktionsindelade enheter och ett kansli. Verksamheten omsätter cirka 325 miljoner kronor.  Läs gärna mer om oss på vår webbsida: https://www.svenskakyrkan.se/gbs  Vill du leda i en samhällsbärande organisation med hjärta för hållbarhet, människor och miljö? Göteborgs Begravningssamfällighet söker nu två engagerade enhetschefer till skötselverksamheten.  Om tjänsten Som enhetschef ansvarar du för att leda, utveckla och följa upp skötselverksamheten på våra begravningsplatser. Du får en nyckelroll i att skapa god arbetsmiljö, långsiktig utveckling och ett hållbart arbetssätt – både för medarbetare och för platsens utformning. Tjänsten är till stor del operativ.  Dina ansvarsområden  Leda och utveckla enhetens dagliga arbete inom kyrkogårdsskötsel  Personalansvar för cirka 20 medarbetare samt säsongspersonal  Planering, uppföljning och utveckling av verksamhet, personal och ekonomi  Säkerställa att arbetsmiljölagstiftning, interna rutiner och kvalitetskrav följs  Bidra till strategisk utveckling av skötselverksamheten i samverkan med kollegor  Delta aktivt i ledningsforum inom avdelningen och förvaltningen.  Om dig Du är en närvarande, lösningsfokuserad ledare med ett inkluderande och tydligt förhållningssätt. Du har en förmåga att inspirera och skapa trygghet i förändring, och du drivs av att tillsammans med andra skapa kvalitet och sammanhang i arbetet.  Du har:  Högskoleutbildning eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.  Tidigare chefserfarenhet med ansvar för personal, ekonomi och verksamhet.  Kunskap om arbetsrätt, arbetsmiljölagstiftning och struktur i arbetsledning.  Mycket god kommunikativ förmåga och social kompetens.   God analytisk förmåga  Förmåga att bygga starka team och skapa goda samarbeten på ett prestigelöst sätt.  God administrativ förmåga och kunskaper i Microsoft Office digital mognad.   B-körkort och god svenska i tal och skrift.  Meriterande:  Erfarenhet och/ eller utbildning inom park- och trädgårdsområdet  Ledarskapsutbildning  Erfarenhet av säsongsverksamhet eller arbetsledning i spridd geografi  Vi erbjuder En spännande chefsroll i en organisation med ett viktigt samhällsuppdrag, där du får möjlighet att påverka och bidra till miljöer för sorg, minnen och eftertanke. Göteborgs Begravningssamfällighet är en av Sveriges största kyrkogårdsförvaltningar – en arbetsplats där omtanke, professionalism och hållbarhet går hand i hand.  Ansökan och kontakt Varmt välkommen med din ansökan senast 10 augusti via maquire.se, som Göteborgs Begravningssamfällighet samarbetar med i denna rekrytering. Urval sker löpande så vänta inte för länge. Om du har frågor kontakta gärna Elisabeth Lidstedt på 0735-194051 alternativt [email protected].

17 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Enhetschef Myndighet och Service till Gbgs Begravningssamfällighet
Maquire Group AB
Förvaltnings- och planeringschefer

Göteborgs begravningssamfällighet ansvarar för begravnings- och krematorieverksamheten inom Göteborgs stads geografiska område. Vi är 210 tillsvidareanställda och drygt 120 säsongsanställda och sommarvikarier. Vi sköter om 36 begravningsplatser med sammanlagt närmare 119 000 gravplatser. Vårt krematorium utför kremationer både inom Göteborg och på uppdrag av andra begravningshuvudmän.  Vi är en organisatorisk enhet inom Svenska kyrkan och vi utför vårt uppdrag i enlighet med begravningslagen. Begravningssamfälligheten styrs av förtroendevalda inom Svenska kyrkans nio pastorat och församlingar i Göteborg. De tillsätts genom indirekta val till begravningsdelegerade som i sin tur väljer en begravningsstyrelse. Förvaltningen är organiserad i en geografiskt indelad skötselavdelning, funktionsindelade enheter och ett kansli. Verksamheten omsätter cirka 325 miljoner kronor.  Läs gärna mer om oss på vår webbsida: https://www.svenskakyrkan.se/gbs  Göteborgs Begravningssamfällighet söker en erfaren och trygg ledare som vill vara med och forma en nyckelfunktion i en samhällsviktig organisation med ett stort hjärta.  Om tjänsten Som enhetschef för myndighet och service får du möjlighet att leda och utveckla en helt ny enhet inom Göteborgs Begravningssamfällighet. Du driver arbetet framåt med fokus på rättssäkerhet, professionalitet och ett gott bemötande, samtidigt som du samordnar myndighetsnära funktioner med högt medborgarfokus.  Dina ansvarsområden  Leda och utveckla enheten med ansvar för myndighetsutövning, gravskötseladministration, gravvisning och central växel  Säkerställa rättssäkra processer i enlighet med begravningslagen.  Planering, uppföljning och utveckling av verksamhet, personal och ekonomi  Bygga och stärka samarbete och sammanhållning i en ny sammansatt grupp  Personalansvar för cirka 15 medarbetare inom olika funktioner.  Delta aktivt i förvaltningens ledningsgrupp och vara en del i organisationens utveckling.  Arbeta för hög kvalitet i bemötande och interna arbetssätt.  Vara ett stöd och bollplank till medarbetare i deras specialistområden.  Om dig Du är en tydlig, empatisk och närvarande ledare som inspirerar till samarbete och struktur. Med en stark kommunikativ förmåga och ett inkluderande förhållningssätt skapar du trygghet, engagemang och riktning. Du har god förståelse för myndighetsutövning och processledning samt trivs i en miljö där olika verksamhetsdelar ska samordnas mot gemensamma mål.

17 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Enhetschefer till vårdboende
Helsingborgs kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Våra medborgare är viktiga och med dem i fokus kommer ni att bygga långsiktiga relationer med hyresgäster, anhöriga och personal så att ni tillsammans skapar  vårdboenden i världsklass. Vi fortsätter med vår satsning för att möjliggöra ett nära ledarskap och söker nu nya enhetschefer. Tjänsterna innebär att ni leder i samledarskap med en enhetschefskollega. Om arbetsplatsen I Helsingborg finns det 19 vårdboenden med personal som är tillgänglig dygnet runt. Varje vårdboende består av ett antal lägenheter och alla vårdboende har tillgång till gemensamma utrymmen för samvaro och måltider.  Vad vi erbjuder Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.  Arbetsuppgifter Vi söker dig som vill ha ett spännande och utvecklande arbete där du tillsammans med din kollega skapar den bästa boendemiljön för våra hyresgäster och goda relationer med närstående. Du möter dina medarbetare med värme och engagemang och din närvaro bidrar till arbetsglädje och ett gott arbetsklimat. Du är trygg i din roll som ledare, inspirerar och skapar ett engagemang för ert gemensamma uppdrag. I ditt uppdrag har du ekonomi-, personal, kvalitet och arbetsmiljöansvar. Du leder med fokus på tillit och uppmuntrar till delaktighet och utveckling. Kvalifikationer Du ska ha en lämplig högskoleexamen/kandidatexamen och vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från ledande befattning inom vård och omsorg. Det är meriterande om du har kunskap/erfarenhet av personer med kognitiv sjukdom. Då du ska arbeta i samledarskap, så lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Det är viktigt för oss att vi inleder en bra relation från början för att det ska bli rätt arbete för dig. Därför vill vi ha ditt tydliga CV men i stället för ett personligt brev vill vi att du skriver kortfattat om dina tankar kring:     • Vilken ambition och ledarfilosofi du har när det gäller att arbeta med tillitsbaserat ledarskap? • Hur du gör det möjligt för hyresgästens/kundens delaktighet i praktiken?   Dina personliga egenskaper är viktiga för oss Vi söker dig som har förmåga att motivera och engagera dina medarbetare och samtidigt vågar ställa krav och följa upp resultat. Du är inlyssnande och en god kommunikatör. Du är en tydlig, trygg och en närvarande ledare. Du är strukturerad, målinriktad och har förmåga att driva utveckling. Ditt ledarskap drivs av ett stort kundfokus.  Att jobba i Helsingborgs stad Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon. Vård- och omsorgsförvaltningen På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv. Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://vardochomsorg.helsingborg.se/jobba-hos-oss/  Övrig information För att vara rädda om varandras tid och förväntningar önskar vi att du anger löneanspråk och tillträdesdatum i din ansökan. Sista ansökningsdag: 2025 07 13 Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

16 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Chef till enheten för lärande från olyckor
Myndigheten För Samhällsskydd och Beredskap (Msb
Förvaltnings- och planeringschefer

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Vill du se till att erfarenheter från inträffade händelser leder till konkret effekt i samhället? Då kanske du är vår nästa kollega! Ledarskapet hos oss utgår från tillit, medmänsklighet och viljan att arbeta tillsammans. Vi utgår från att vi gör vårt bästa och vill varandra väl. Att agera i linje med det innebär att medverka till ökad trygghet och ett hållbart arbetsliv. Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter Som chef för enheten ansvarar du för enhetens verksamhet, personal och ekonomi. Du har ansvar för att driva enhetens frågor på en strategisk nivå och att arbeta med kontinuerlig utveckling av verksamheten. Enhetens verksamhet förutsätter samverkan inom MSB samt att du företräder MSB i kontakter med andra organisationer. Du kommer tillsammans med dina medarbetare på enheten och enhetschefskollegor inom verksamhetsområdet att stärka och utveckla stödet till kommunal räddningstjänst med tydligt fokus på ökad effekt i samhället. Området är i en stark utvecklingsfas och för att skapa förutsättningar för inriktning och styrning av kommunal räddningstjänst kan uppdraget förändras inom ramen för myndighetens pågående förändringsresa. Du ska leda och styra med verksamhetens, avdelningens och myndighetens mål och medarbetar- och ledarkriterier som utgångspunkt. Dina kunskaper och kompetenser Som person är du strukturerad, mål- och resultatinriktad. Din problemlösande analysförmåga kommer väl till pass här, liksom din strategiska förmåga som innebär att du kan sätta verksamhetens uppdrag i ett större sammanhang och ta ett helhetsperspektiv på frågor. Vidare har du: - Relevant akademisk utbildning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig. - Ledarerfarenhet. - Grundläggande kunskap om och erfarenhet av kommunal räddningstjänst. - Erfarenhet av att följa upp händelser eller verksamhet, gärna inom räddningstjänstområdet. - God förmåga att uttrycka dig väl i tal och i skrift både på svenska och på engelska. Det är meriterande om du har: - Chefserfarenhet inom offentlig förvaltning. - Goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser samt en god förståelse för den politiska struktur myndigheten verkar inom. - Erfarenhet av förändringsledning. - Kunskap om och erfarenhet av krisberedskap och totalförsvar. Som chef och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterad, utvecklingsinriktad, coachande och dialoginriktad, har god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning med ett tidsbegränsat chefsförordnande på fyra år Din placeringsort kommer att vara Karlstad. Resor i anställningen ingår. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Du kommer som enhetschef att vara placerad vid verksamheten för räddningstjänst och farliga ämnen på Avdelningen för räddningstjänst och skydd av befolkningen. Enhetens uppgift är att sammanställa statistik, genomföra analyser och att omhänderta erfarenheter från inträffade olyckor. I uppgiften ingår myndighetens kontakter med Statens haverikommission och att samordna arbetet med barns och ungas säkerhet när det gäller att motverka olycksfall som leder till personskador. Verksamheten finns stationerad i Karlstad. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Patrik Perbeck. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Lena Bäcklund Gillstedt (ST) och Josefin Berglund (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 15 augusti 2025.

16 juni 2025
Sista ansökan:
15 augusti 2025
Enhetschef för nya enheten Statens budgetsystem – tidsbegränsad anställning
Ekonomistyrningsverket
Förvaltnings- och planeringschefer

Ekonomistyrningsverket genomför en omorganisation inom avdelningen Hermes och IT. Som ett led i detta bildas en ny enhet med ansvar för statens budgetsystem Vi söker nu en chef till den nya enheten för en tidsbegränsad anställning på cirka 8 månader. Dina arbetsuppgifter Som enhetschef har du det operativa ansvaret för att leda och fördela arbetet i enheten, som består av cirka 15 medarbetare. Enheten ansvarar för utveckling och förvaltning av Regeringskansliets IT-system för statens budget, vilket sker i agila team. Enheten ger även användarstöd till externa användare inom såväl Regeringskansliet som andra myndigheter. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och bidrar i det strategiska arbetet, inklusive styrning och uppföljning. Vi ser att du har ett starkt helhetsperspektiv och är van att ta ansvar både för dina egna uppgifter och för avdelningens gemensamma mål. En viktig del i uppdraget är att samverka med Regeringskansliet, som äger systemet. Ett nära och tillitsfullt samarbete med dem och deras beställare är avgörande. Arbetet styrs av gemensam överenskommelse och arbetsplan som tydliggör mål på kort och medellång sikt. Som chef på ESV förväntas du leda, utveckla och företräda. Du motiveras av att driva verksamheten effektivt och skapa bra arbetsvillkor och utvecklingsmöjligheter för dina medarbetare. Din bakgrund och kompetens Vi söker dig som har goda kunskaper om, och lång erfarenhet av, statens budgetprocess, inklusive Regeringskansliets del i denna, samt kunskap inom systemutveckling. Du har en relevant akademisk examen, exempelvis inom systemvetenskap eller systemutveckling, och goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Du har minst tio års erfarenhet av arbete med systemutveckling i agila team, har erfarenhet av att leda medarbetare inom krav, test och systemutveckling, och har arbetat nära externa beställare. Du har även gedigen erfarenhet av att arbeta inom statlig verksamhet med för tjänsten relevanta arbetsuppgifter, exempelvis som teamledare, och erfarenhet från arbete vid en myndighet av ESV:s storlek. Det är meriterande om du har erfarenhet från Regeringskansliets verksamhet och från arbete gentemot Regeringskansliet inom systemutveckling. Dina personliga egenskaper Som person är du samarbetsinriktad, strukturerad och har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och har förmåga att sätta upp och hålla tidsramar. Du är lyhörd, kommunikativ och har en god förmåga att bygga förtroendefulla relationer. Du leder med engagemang, skapar delaktighet och ger dina medarbetare förutsättningar att nå gemensamma mål. Du ser helheter, har ett strategiskt tänk och agerar med hela verksamhetens bästa i fokus. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Mer om oss Vi söker dig som delar våra värdeord – öppna, professionella och utvecklingsinriktade – och som vill vara med på vår resa mot att bli en myndighet i toppklass. Våra öppna lokaler finns centralt i Stockholm och det finns möjlighet att arbeta delvis på distans. Så här rekryterar vi Vi ser fram emot att få din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 7 juli 2025. Du ansöker genom att bifoga ansökan i vårt rekryteringssystem. Intervjuer kan komma att ske löpande. Tillträde sker enligt överenskommelse. På vår webb kan du läsa mer om hur vi rekryterar. Har du frågor om jobbet är du välkommen att kontakta avdelningschef Peter Linderoth, [email protected]. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta [email protected]. Fackliga kontaktpersoner är Elisabeth Perntz, ordförande Saco-S, [email protected] och Jenny Eriksson, ordförande ST, [email protected]. Varmt välkommen med din ansökan!   Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. ESV utvecklar den ekonomiska styrningen för regeringen, Regeringskansliet och andra statliga myndigheter samt gör analyser och prognoser av statens ekonomi. ESV är också Sveriges nationella revisionsorgan för EU-medel. Vi finns i Stockholm och har 160 anställda men kommer att växa med ytterligare 75 medarbetare från den 1 januari 2026 då Statskontorets verksamhet inordnas i ESV.

16 juni 2025
Sista ansökan:
7 juli 2025
Enhetschef till hemtjänsten i Sollebrunn
Alingsås kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Välkommen till Alingsås! Som medarbetare i vår kommun har du alla möjligheter att vara med och utveckla verksamheten och din arbetsplats. Med nära 4000 anställda är vi tillräckligt stora för att driva förändring och samtidigt tillräckligt små för att var och en ska kunna påverka och få utrymme för sina idéer. Här finns plats för nytänkare. Tillsammans skapar vi Alingsås! På vård- och omsorgsförvaltningen är vi idag cirka 1400 medarbetare som med vår samlade kunskap och yrkesvana ger alingsåsarna omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. Vi söker nu en ny enhetschef till Bjärke hemtjänst. Bjärke hemtjänst täcker ett stort upptagningsområde och består av två grupper som samarbetar. Vi utgår ifrån nybyggda lokaler i centrala Sollebrunn. Vårt upptagningsområde är Gräfsnäs/Långared, Magra/Mellby och centrala Sollebrunn. Som ledare i Alingsås kommun är du aldrig ensam, förutom stöttande chefskollegor finns olika stödfunktioner inom bland annat HR, ekonomi och administration. När du börjar hos oss så erbjuder vi dig: • En trygg anställning • Möjlighet till semesterväxling • En kompetensutvecklingsplan • Föräldrapenningtillägg • Friskvårdsbidrag och förmånliga rabatter via E-passi • Cykelförmån • Möjlighet att delvis arbeta på distans Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Bjärke hemtjänst är en del av den kommunala hemtjänsten som organiseras i avdelning hemtjänst. Avdelningen är indelad i fyra hemtjänstområden och en nattpatrull. Som enhetschef på Bjärke hemtjänst kommer du att ingå i avdelningens ledningsgrupp som består av nio enhetschefer och avdelningschef. Hemtjänsten är i ett expansivt skede och vi vill möta upp framtidens äldreomsorg med ett innovativt arbete med fokus på digitalisering. Här kommer du att få en central roll där du får vara med och påverka samt samverka med verksamhetsutvecklare. Du leder med ett tydligt, aktivt och närvarande ledarskap och som chef ansvarar du för verksamhet, personal och ekonomi inom ditt uppdragsområde. Du förväntas leda genom ett utvecklande ledarskap som engagerar och tar tillvara förvaltningens samlade kompetens. Du liksom förvaltningens övriga chefer och medarbetare agerar utifrån föredömlighet, personlig omtanke samt inspiration och motivation. KVALIFIKATIONER Krav: • Vi söker dig med relevant högskoleutbildning alternativt eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Erfarenhet som chef inom vård och omsorg • Erfarenhet av hemtjänst Meriterande: • Erfarenhet av förändringsledning • Ledarskapsutbildning ex UGL och UL ÖVRIGT Intervjuer sker: 24/7 via teams och 30/7 på plats hos oss. Vi använder oss av tester för en rättvis och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Om du blir en av våra slutkandidater kommer en bakgrundskontroll att göras och före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Du kan beställa utdraget här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit. Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.

15 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Enhetschef verksamhetsstyrning avdelning Säkerhet
Trafikverket
Förvaltnings- och planeringschefer

Nu söker vi en engagerad enhetschef som leder verksamhetsstyrning inom säkerhetsområdet med fokus på kvalitet, samverkan och utveckling. Enhetschef verksamhetsstyrning avdelning Säkerhet Arbetsuppgifter Avdelning Säkerhet inom Trafikverkets IKT-område ansvarar för styrningen av IT-säkerhet och cybersäkerhet i hela myndigheten. Avdelningen arbetar även med it-säkerhetsarkitekturstyrning, genomför tekniska tester samt drift- och förvaltning av säkerhetsplattformar, säkerhetsprodukter och säkerhetsapplikationer samt säkra IT-lösningar. Avdelningen erbjuder också expertstöd inom övriga säkerhetsområden till den egna IKT-verksamheten. Enhet Verksamhetsstyrning, som du kommer att leda, ansvarar för avdelningens verksamhetsplanering, verksamhetsuppföljning och verksamhetsutveckling. Det innebär bland annat ansvar för att: Inrikta, planera, följa upp och utvärdera avdelningens verksamhet Säkerställa och vidareutveckla gemensamma arbetssätt inom avdelningen Vidareutveckla integrerad riskhantering inom säkerhet och kontinuitet Som Enhetschef har du det övergripande ansvaret för att leda och samordna enhetens arbete så att det bedrivs effektivt, säkert och med hög kvalitet i enlighet med våra verksamhetsmål. Du har leverans-, resultat-, budget- och personalansvar för din enhet. Du skapar goda förutsättningar för kompetensutveckling och ett aktivt medarbetarskap som leder till resultat, utveckling och god arbetsmiljö. På enheten, som består av 8 medarbetare, arbetar verksamhetsutvecklare, projektledare och riskstrateger och är placerade i Borlänge, Solna, Örebro och Göteborg. Resor förekommer därför i viss omfattning. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där du bidrar till utvecklingen av både enhetens och avdelningens verksamhet. Arbetet innebär många kontaktytor inom Trafikverket där vi tillsammans arbetar för att säkerställa leveranser med god kvalité inom hela verksamheten. Som enhetschef skapar du förtroendeingivande relationer genom att du verkligen förstår vikten av samverkan. Du behöver inte vara expert inom varken IT eller säkerhet, men du bör ha ett intresse och en vilja att snabbt sätta dig in i frågor kopplade till området. Övrig information Placeringsorter är Borlänge, Gävle, Stockholm (Solna) eller Örebro. Anställningen inom Trafikverket är tillsvidare men chefsförordnandet är tidsbegränsat, inledningsvis på 4 år. Svenskt medborgarskap är ett krav då anställningen är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen, som genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vill du ha en flexibel vardag med möjlighet att arbeta hemifrån? I den här rollen kan du jobba på distans upp till två dagar i veckan. Vad händer härnäst? För information kommer urvalet att hanteras i början av augusti. Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer du att få göra webbaserade tester. För de kandidater som därefter går vidare till intervju sker dessa via Skype.  För att undvika att du missar viktig information om din ansökan behöver du se till att hålla dig uppdaterad via "Min karriärsida"! Vi använder främst mail (från mejladress: [email protected]) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Du kan med fördel även lägga till den mejladressen i dina mejlkontakter. Kvalifikationer Som chef i Trafikverket drivs du av att få människor att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din kommunikativa förmåga. Du levererar resultat och driver samhällsutvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du utmanar och ifrågasätter, skapar en kultur och struktur som främjar ständiga förbättringar. Att inspirera, klargöra riktning samt vara mottaglig för nya möjligheter och lösningar är en förutsättning för att lyckas. Vi söker dig som har aktuell och relevant ledarerfarenhet som chef där du har lett och utvecklat både medarbetare och verksamhet och har haft ansvar för budget, personal och arbetsmiljö universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp (120p) inom ett för tjänsten relevant område såsom säkerhet, IT, IT-säkerhet och eller cybersäkerhet, alternativt annan utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig relevant erfarenhet av arbetsuppgifter inom exempelvis verksamhetsstyrning, verksamhetsplanering eller annan erfarenhet som vi anser lämpligt för enhetens uppdrag goda kunskaper i svenska i tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda i en offentlig myndighet eller större organisation. Ansökan De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.

13 juni 2025
Sista ansökan:
16 juli 2025
Enhetschef Verksamhetsnära stöd Söderhamns kommun
Söderhamns kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Vill du leda en viktig stödfunktion som bidrar till att utveckla framtidens barn- och utbildningsverksamhet? Vi söker dig som vill ha ett strategiskt och operativt chefsuppdrag med ansvar för tre arbetsgrupper inom sektor Barn och lärande. Ditt uppdrag Som enhetschef har du ett övergripande ansvar för att leda, utveckla och kvalitetssäkra stödfunktioner inom sektor Barn och lärande. Du har personalansvar för tre arbetsgrupper om totalt 23 medarbetare där skoladministratörer, skolkoordinatorer samt verksamhetstekniker ingår. Du ingår i sektorns ledningsgrupp och rapporterar direkt till sektorchef. Enhetschefsuppdraget kommer också innefatta: - Strategiskt utvecklingsarbete av Verksamhetsnära stöd - Samverkan med enhetschefer, verksamhetschefer och andra centrala stödfunktioner - Budgetansvar och resursplanering - Implementering av nya arbetssätt, systemstöd och rutiner Du har ett helhetsperspektiv och är samtidigt operativ när det behövs. Du skapar engagemang, tydlighet och samordning i en vardag där förändring är en naturlig del. Om arbetsplatsen Sektor Barn och lärande fokuserar på barn och unga och omfattar verksamhetsområdena förskola, skola och Främja framtid - barn och unga.  Det sistnämnda innehållandes verksamhet som socialtjänst myndighet barn och unga, förebyggande enhet, öppenvård med familjeteam, familjerådgivning, kulturskola, kommunens aktivitetsansvar samt fritidsverksamheten Verkstäderna. Verksamhetsnära stöd ska fungera som ett stöd för samtliga verksamheter inom sektorn, men där större delen av medarbetarna är direkt kopplade till förskola och skola Din kompetens Vi söker dig som: - Har relevant akademisk utbildning, gärna inom ledarskap, offentlig förvaltning eller liknande eller annan erfarenhet arbetsgivaren bedömer likvärdig. - Har dokumenterad erfarenhet av att leda andra – gärna i en komplex organisation - Är trygg i rollen som chef med personal-, budget- och arbetsmiljöansvar - Det är meriterande om du har erfarenhet från förskole- och/eller skolverksamhet - För att komma till din rätt i rollen behöver du vara flexibel och ha lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är lugn, stabil och kontrollerad i pressade situationer och behåller ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker. Du har god samarbetsförmåga och arbetar effektivt med andra människor. Det är också viktigt att du har förmågan att se helheten och tar hänsyn till det större perspektivet. Du förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. - Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska - Körkort B Vi erbjuder dig - Ett meningsfullt chefsuppdrag där du gör skillnad – varje dag - En organisation som är i rörelse, med stort fokus på kvalitet och utveckling - Kompetenta och engagerade medarbetare  Vi erbjuder Att du mår bra är viktigt för oss! Söderhamns kommun arbetar aktivt med hälsa, friskvård och arbetsmiljö. Hos oss  har du friskvårdsbidrag och tillgång till gym. För oss är det också viktigt att det finns en balans mellan arbete och fritid och vi är måna om att våra medarbetare får chans till den återhämtning de behöver. Läs mer om några av våra förmåner: https://www.soderhamn.se/underwebbar/jobba-hos-oss/formaner-och-fordelar.html I skärgårdskommunen Söderhamn - där Hälsingland möter havet,  tänker vi nytt och stort. Vi har viljan att växa till 28 000 invånare och utgår varje dag från Söderhamnarna och deras behov när vi formar och utvecklar vår verksamhet. Tillsammans gör vi skillnad för individer och samhälle. Vi använder oss av kompetensbaserad rekrytering för att skapa en inkluderande och rättvis process. Det innebär att vi bedömer kandidater utifrån deras kompetenser, erfarenheter och förmågor på ett jämställt samt jämlikt sätt. Vårt mål är en objektiv rekrytering där alla har samma möjligheter att visa vad de kan bidra med. I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.

13 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Enhetschef till förvaret i Gävle
Migrationsverket
Förvaltnings- och planeringschefer

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Migrationsverket söker en enhetschef till förvaret i Gävle. Inom förvaret vistas människor som fått ett avvisnings- eller utvisningsbeslut och som behöver finnas tillgängliga för verkställighet. En person kan också tas i förvar om rätten att vistas i landet eller identiteten behöver utredas. Förvaret är en sluten enhet och verksamhet bedrivs dygnet runt. Verksamheten ska utformas på ett rättssäkert, tryggt och värdigt sätt med människan i fokus. Att vara enhetschef inom förvarsverksamheten I rollen som enhetschef inom förvaret får du en nyckelroll med ansvar för personal, budget och arbetsmiljö för en enhet med cirka 25-30 medarbetare. Tillsammans med dina medarbetare driver du enheten mot uppsatta mål och säkerställer kontinuerlig utveckling. Som enhetschef har du ansvar för att leda verksamheten vid din enhet där måluppfyllelse, en god arbetsmiljö samt utveckling prioriteras högt. Som ledare skapar du förutsättningar för ett utvecklande och positivt arbetsklimat som ger förutsättningar för medarbetare att utvecklas i sina roller och genomföra sina uppdrag på bästa sätt. Du tar tillvara på, och stärker den drivkraft som finns hos medarbetarna genom delaktighet, engagemang och fokus på vårt uppdrag. Du rapporterar till sektionschefen och ingår i sektionens ledningsgrupp. I ledningsgruppsarbetet bidrar du till kontinuerlig utveckling av verksamheten utifrån sektionens och regionens helhetsperspektiv. Vem är du? Vi söker dig som är en trygg och tydlig ledare, någon som har förmågan att både se helheten och agera strategiskt för att driva förändring och utveckling. Du har ett ledarskap som genomsyras av kommunikation, engagemang och handlingskraft, och du förstår vikten av att skapa en inkluderande och inspirerande arbetsmiljö där alla känner sig sedda och hörda. Ditt förhållningssätt är prestigelöst och präglas av ledningens gemensamma uppdrag att skapa en väl fungerande arbetsmiljö där medarbetare trivs och utvecklas. Som ledare präglas ditt ledarskap av förståelse för vikten av att ge god service och att ha ett gott bemötande. Du leder genom mod, empati och tydlighet. Vi söker dig som har: - Akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för befattningen eller annan utbildning i kombination med för befattningen aktuell och relevant erfarenhet. - Aktuell chefserfarenhet med ansvar för medarbetare, budget, resultat och arbetsmiljö inom offentlig verksamhet. - Du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska.  Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av att leda medarbetare inom dygnet-runt-verksamhet. - Erfarenhet av arbete inom låsta institutioner som exempelvis, förvar, kriminalvård, SiS, rättspsykiatri etc. Upplysningar Anställningsform: Tillsvidare, provanställning kan komma att tillämpas. Arbetstid: Kontorsarbetstid med möjlighet till avtal om förtroendearbetstid. Placeringsort: Gävle. Tillträde: Enligt överenskommelse. Migrationsverket gör kontroller i polisens misstanke- och belastningsregister inför beslut om anställning. Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 3 augusti 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem Varbi. Tester kan komma att användas i processen. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

10 juni 2025
Sista ansökan:
3 augusti 2025