Verksamhetsbeskrivning Vill du vara med i någonting spännande, lärorikt och samtidigt skapa en trygg miljö för barn och unga, familjer och för individer i samhället? Vi kan erbjuda dig ett varierande och utmanande jobb med goda utvecklingsmöjligheter och möjlighet till kunskapspåfyllnad. I Gällivare kommun har vi en enhet med all myndighetsutövning inom socialtjänstens områden. Nu söker vi socionomer som vill arbeta med myndighetsutövning inom Barn och unga. Vi satsar på nära ledarskap samt har en samordnare för bland annat handledning. Verksamheten för barn och unga består av socialsekreterare som utreder barn och unga, familjerätt, familjehemsvård, öppenvård, LSS och familjerådgivning. Arbetsuppgifter Som socialsekreterare på barn och unga arbetar du främst med SoL och LVU. Du arbetar med familjer utifrån inkomna anmälningar eller ansökan från vårdnadshavare eller ungdom. I arbetsuppgifterna ingår att arbeta med uppföljning för barn och ungdomar i öppna insatser som enhetens öppenvård verkställer men också uppföljningar av placeringar i familjehem och HVB. Vi strävar efter att ge familjer stöd i ett tidigt skede och så långt det är möjligt arbetar vi med hemmaplanslösningar. I arbetet ingår samverkan med andra kollegor inom vår verksamhet samt samverkan internt och externt. Kvalifikationer Vi söker dig med socionomexamen. Som socionom ska du ha goda kunskaper om gällande lagstiftning och ha en humanistisk människosyn. Meriterande är om du har erfarenhet av arbetet sedan tidigare, har utbildning inom BBIC, MI, Sign of safety, Barnsamtal eller annan relevant fördjupningskunskap. Du ska kunna arbeta självständigt men också trivas att samarbeta i grupp samt kunna upprätthålla goda relationer. Du är serviceinriktad, lösningsfokuserad och har en flexibel läggning då arbetet kan innebära akuta ställningstaganden. Du behöver vara trygg i dig själv och ha förmågan att sätta gränser samt har ett professionellt förhållningssätt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Krav på körkort B. Inom ramen för den nationella minoritetsspråkslagen är Gällivare kommun förvaltningskommun för samiska, meänkieli och finska. Kunskaper i något av dessa språk är meriterande vid ansökan om anställning i Gällivare kommun. Övrigt Du kommer att erbjudas deltagande i Yrkesresan som är en nationell kompetensförsörjning för socialtjänsten, där man börjat med barn och unga, samt familjehemsarbetet. Gällivare kommun erbjuder dig: Friskvårdförmån i form av styrketräning/gruppträning/Dundret Friskvårdstimme Ta del av arbetsplatsens Trivselpeng Medlemskap i GKFF (Gällivare kommuns fritidsförening) Möjligheten till semesterväxling Viss möjlighet till distansarbete Som socionom inom barn har du ett tillägg på 3000 kr/månad Livet i Gällivare | Gällivare kommun Extra bonus under tre år Gällivare kommun erbjuder dig som har socionomutbildning en extra bonus vid anställning som socialsekreterare i barngrupp på biståndsenheten. Efter anställning i minst ett år utgår bonus enligt nedan. Ingen ersättning utgår således vid kortare tid. Anställning minst: 1 år bonus 35 000 kronor 2 år bonus 40 000 kronor 3 år bonus 45 000 kronor För att kunna ta del av bonus ska du ha en tillsvidareanställning och vara i tjänst under minst ett år. (I detta ingår eventuell provanställning 6 mån). Arbetstid/Varaktighet Heltid, tillsvidareanställning. I tjänsten ingår beredskapstjänstgöring. Provanställning kan komma att tillämpas. Veckoarbetstid 35,91 timmar/vecka samt en ledig dag efter beredskap under helg Lön Månadslön, vi tillämpar individuell lönesättning – ange gärna löneanspråk i ansökan. Tillträde / Ansökan Tillträde: Enligt överenskommelse Till din ansökan vill vi ha med ett CV. Vid anmodan lämnas originalhandlingar. Intervjuer kan komma att ske löpande. Upplysningar Verksamhetschef Sandra Menonen 0970–818 775 (tillgänglig fram till v 31). Fackliga företrädare Vision [email protected] Varmt välkommen med din ansökan!
I Huddinge kommun arbetar vi för att skapa ett hållbart samhälle, där natur, teknik och god service samspelar. Huddinge är en stor Stockholmskommun med cirka 6 400 medarbetare och fler än 110 000 invånare. Hos oss känner du dig trygg, delaktig och stolt när vi med kraft gör skillnad, varje dag! Socialförvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg och omsorg för personer med funktionsnedsättningar. Vi arbetar förebyggande med stöd, insatser och myndighetsutövning till barn, ungdomar, familjer, vuxna, äldre och personer med funktionsnedsättning. Vårt uppdrag är att öka individers förutsättningar att leva under så bra levnadsvillkor som möjligt samt att stärka individer till att leva ett självständigt liv. Vi är en socialtjänst som ligger i framkant i preventionsarbetet och i omställningsarbetet till en än mer lätt tillgänglig och kunskapsbaserad socialtjänst. Ungdomsenheten är organiserad i olika team för mottagning, utredning, insats och placering. Vi arbetar med utredningar och uppföljning av insatser enligt SoL och LVU och vi följer strukturen i BBIC. Målgruppen för vår verksamhet är ungdomar i åldrarna 13-20 (med undantag för vårt mottagningsteam som arbetar med barn och ungdomar 0-20), deras familjer och nätverk. Vi söker nu socialsekreterare till vårt placeringsteam. Beskrivning av arbetsuppgifter Placeringsteamet består av sju socialsekreterare, en gruppledare, en avtalssekreterare och två kriminalitetssamordnare. Som socialsekreterare i teamet är din uppgift att följa de ungdomar som placerats på HVB, SiS, i behandlingsfamilj eller på stödboende, enligt SoL eller LVU. Du förväntas bygga relation och samarbetsallians med dina ungdomar och i förekommande fall vårdnadshavare, driva på för att ungdomarna ska få bra vård och i största möjliga mån gå ungdomar och föräldrar tillmötes. Vi lägger stor vikt vid att regelbundet träffa våra ungdomar vilket gör att vi reser mycket i tjänsten. Vi har ett nära samarbete i teamet och ett högt engagemang i vår målgrupp. Vi har regelbunden handledning och vinnlägger oss om att ha ett prestigelöst förhållningssätt, såväl i teamet som med våra ungdomar och föräldrar. Din profil Nu söker vi en erfaren socialsekreterare inom området barn och unga, gärna med tidigare erfarenhet av att arbeta med placerade ungdomar. Du har en socionomexamen och vi ser att du har minst två års erfarenhet av myndighetsutövning med barn och unga. Du tycker om att följa ungdomar i behandlingsprocessen på nära håll och över tid, du tappar aldrig hoppet och står tryggt kvar när det stormar. Du har god kunskap om lagstiftningen inom vårt område, du kan prioritera och göra egna bedömningar men tvekar heller inte att rådfråga kollegorna. Du har en god samarbetsförmåga och ett förhållningssätt som är präglat av respekt och engagemang. Du behöver vidare ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Detta är ett uppdrag som ger väldigt mycket tillbaka men också tidvis tar på krafterna, du behöver ha en inre acceptans för att inte alltid kunna göra allt och en tilltro till att de små stegen kommer löna sig på sikt. Du behöver också kunna måna om ditt eget mående och sätta gränser för ditt engagemang för att hålla och kunna finnas kvar för ungdomarna över tid. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort är nödvändigt då det förekommer resor. Är du den vi söker är du välkommen till ett mångfacetterat team som präglas av högt i tak, engagemang, omtanke, humor, kompetens och ödmjukhet! Varför Huddinge? För att vi ska kunna utföra vårt uppdrag är du som medarbetare i Huddinge kommun det viktigaste vi har. Därför erbjuder vi en rad förmåner för ett hållbart arbetsliv och för att underlätta din vardag. https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner (https://www.huddinge.se/arbete-och-karriar/arbeta-i-huddinge-kommun/#Formaner) Upplysningar Vid frågor om tjänsten, vänligen kontakta: • Johanna Jakobsson, Enhetschef: [email protected] (mailto:[email protected]) • Lotta Fredrikson, Gruppledare: [email protected] (mailto:[email protected]) Välkommen in med din ansökan!
Ref: 20251698 Arbetsuppgifter Till avdelningen för ekonomiskt bistånd söker vi nu tre socialsekreterare. Två av tjänsterna avser löpande handläggning av ekonomiskt bistånd, medan den tredje är inriktad på att utreda nyansökningar. Det huvudsakliga uppdraget är att stötta, motivera och utreda individers förutsättningar i deras väg mot självförsörjning och under tiden handlägga rätten till ekonomiskt bistånd enligt Socialtjänstlagen. I rollen ingår återkommande kontakter med både enskilda individer och interna och externa samverkansaktörer. Du kommer att ha ett mycket nära klientnära arbete och du träffar dina klienter regelbundet varje månad. För den tjänst som avser nyansökningar är uppdraget detsamma som för övriga tjänster fram till det första bifallsbeslutet, därefter överlämnas ärendet till en kollega som ansvarar för den fortsatta, löpande handläggningen. Vår målsättning är ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Det är ett roligt arbete med stor omväxling, olika uppdrag och många kontakter som ger en stor variation av arbetsuppgifter varje dag. Arbetet kräver relativt hög grad av självständighet när det gäller att exempelvis tolka aktuell lagstiftning, riktlinjer och praxis samt en god förmåga att hantera akut uppstådda situationer. På enheten finns även förste socialsekreterare, som tillsammans med din chef, handleder och stödjer dig i ditt dagliga arbete. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom. Du ska även ha aktuell erfarenhet av myndighetsutövning samt minst 1 års erfarenhet av socialt arbete. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd • Erfarenhet av arbete i Lifecare • Utbildning i MI Arbetet kräver att du har goda datorkunskaper, en välutvecklad administrativ förmåga samt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Vi söker dig som har ett stort engagemang för socialt arbete och ett genuint intresse för samhällsfrågor. Du värdesätter mötet med klienter och ser det som en central del av ett framgångsrikt socialt arbete. Ditt bemötande är professionellt, du har en god samarbetsförmåga och visar både förståelse och intresse för andra människor. Du har lätt för att skapa och bevara goda relationer och arbetar alltid med klientens bästa i fokus. Vi ser gärna att du är en ansvarstagande och initiativrik person som kan arbeta självständigt, fatta beslut och säkerställa att uppgifter genomförs inom uppsatta tidsramar. Du är trygg i dig själv och har förmågan att hantera krav och motgångar, samtidigt som du kan behålla lugnet i pressade situationer. Vidare är du strukturerad och har en god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete. Du använder din tid effektivt, sätter upp tydliga mål och ser till att deadlines hålls. Med ett starkt klientfokus och ett resultatinriktat arbetssätt strävar du alltid efter att skapa positiva förändringar. Om arbetsplatsen Tjänsterna har placering på Sallerupsvägen 11D. Intervjuer planeras att hållas löpande tom 15 juli. Intervjuerna är vid möjlighet fysiska. Vi arbetar för att ha en bra stämning på arbetsplatsen, goda skratt, utmaningar, nära ledarskap och stöttande kollegor; det som ger positiv energi på jobbet. Vi mycket stolta över vår verksamhet och det vi åstadkommer. Som anställd hos oss erbjuds du introduktion, intern och extern handledning, metodutveckling, friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tidsbegränsade anställningar tom 28 feb 2026. Omfattning: Heltid Antal tjänster: 3 Tillträde: 1 september. Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Vi tillhör omsorgs- och socialförvaltningen som är en av våra sex förvaltningar i Lidingö stad. Hos oss arbetar cirka 800 medarbetare med att stötta våra invånare i livets alla skeenden. Vi jobbar med äldreomsorg, socialpsykiatri, funktionsnedsättning samt individ och familjeomsorg. Vi sätter alltid individens behov i centrum. ARBETSUPPGIFTER Dina arbetsuppgifter kommer delvis att bestå i att utreda och besluta om ekonomiskt bistånd inom ramen för lagstiftning och delegerad beslutanderätt. I arbetet ingår också att utifrån individuella planeringar arbeta för den enskildes möjligheter till självförsörjning, vilket bland annat innefattar att kontinuerligt följa upp beviljade insatser och arbeta med motiverande förändringsarbete. Du kommer arbeta nära kollegorna i enheten, men också med kollegor från andra enheter inom förvaltningen. En del av tjänsten avser arbete med felaktiga utbetalningar. För närvarande uppgår delen till cirka 20% men detta kan komma att ändras under tidens gång. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att utreda misstänkta felaktiga utbetalningar av ekonomiskt bistånd. Detta innebär att självständigt planera och genomföra utredningar, ta nödvändiga kontakter med olika myndigheter, samt göra nödvändiga kontroller. Under utredningen kommer du träffa klienter, göra hembesök, dokumentera och sammanställa utredningar samt fatta beslut om återkrav och skriva utredningar för polisanmälningar om bidragsbrott. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med försörjningsstöd / FUT. Det är meriterande om du har en socionomutbildning. Du uttrycker dig väl i svenska i både tal och skrift. Som person är du strukturerad, noggrann och har en god analytisk förmåga. Du trivs med att arbeta självständigt, ta ansvar och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Du har lätt för att samarbeta och är duktig på att skapa förtroendefulla relationer. ÖVRIGT Staden tillämpar individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen till Lidingö stad! Här kan du njuta av närheten till natur & skärgård med endast 15 minuters avstånd till T-centralen. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder utvecklingsmöjligheter. Vi vill ständigt förbättras och strävar efter att vara en lärande organisation i framkant. Om du delar vår passion för utvecklande ledarskap, ett aktivt medarbetarskap och en inkluderande arbetsplats är det till oss du ska söka för att bli en del av oss i Lidingö stad! Tillsammans kan vi skapa en meningsfull och berikande arbetsmiljö där vi kan växa och göra skillnad tillsammans. Lidingö stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering så att varje person bedöms utifrån sin kompetens och att vi motverkar diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang. ARBETSUPPGIFTER Är du studerande på socionomprogrammets sista år eller en glad pensionär som vill och kan arbeta extra i höst så är detta för dig! Vi söker nu en timvikarie till enheten för ekonomiskt bistånd. Att arbeta med ekonomiskt bistånd innebär att du kommer utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd samt aktivt stödja människor att stå på egna ben och nå självständighet såväl socialt som ekonomiskt. Du arbetar kartläggande och motiverande gentemot de du möter och samverkar med andra aktörer, både internt och externt. På enheten ekonomiskt bistånd arbetar 8 socialsekreterare, en 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Enheten ansvarar för arbetet med ekonomiskt bistånd, dödsbohandläggning, övergångsbostäder och felaktiga utbetalningar. Hos oss får du kompetenta och erfarna kollegor och nära arbetsledning som stöttar dig i arbetet. Allt arbete inom enheten innebär ett kvalificerat socialt arbete där man utreder, bedömer och fattar beslut utifrån gällande lagar, rättspraxis och delegation. Är du studerande, eller har arbetat med ekonomiskt bistånd utan socionomexamen, vill vi att du har betyg i kursen socialrätt. Vi ser det som meriterande om du har arbetat med eller haft praktik inom ekonomiskt bistånd tidigare eller har erfarenhet av myndighetsarbete. Kunskaper om MIX och verksamhetssystemet Combine är det meriterande. Körkort B-behörighet erfordras då resor i tjänsten förekommer. Vi söker dig som är strukturerad, har lätt för att samarbeta och skapa relationer samt har en förståelse för människor och deras ibland komplexa livssituationer. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Tjänsten är ett timvikariat med tillträde enligt överenskommelse. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningsperioden så tveka inte att söka idag om detta låter intressant! Vid rekrytering ska du uppvisa utdrag från polisens belastningsregister (Kontroll av egna uppgifter) samt uppvisande av slutförd kurs i socialrätt om du går socionomprogrammet. Om du tidigare arbetat inom ekonomiskt bistånd men ej har socionomexamen ska ett tjänstgöringsintyg uppvisas. Du ska även styrka din identitet med id-kort. KVALIFIKATIONER • Betyg i kursen Socialrätt • Tidigare arbetat med ekonomiskt bistånd • Erfarenhet av myndighetsarbete • Combine ÖVRIGT Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen. Blir du kallad till intervju behöver du kunna styrka din identitet på något av följande tre sätt: - Pass - Nationellt ID-kort som visar medborgarskap - ID-kort kombinerat med personbevis där medborgarskapet framgår. Är du medborgare i land utanför EU/EES behöver du även visa upp ett giltigt uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd i Sverige Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Vill du vara med och göra skillnad? Då är det kanske dig vi söker som medarbetare till Sollefteå kommun. Hos oss har du nära till storslagen natur och småstadscharm. Du kan njuta av ett varierat fritids- och kulturliv. För oss är det viktigt att du känner att ditt arbete är meningsfullt och att du ser din del i helheten. Du är med och utvecklar verksamheten mot kommunens övergripande vision och mål. Här bor människor med stark framtidstro. Arbetsplatsen är centralt belägen och det finns ett stort urval av lunchrestauranger, närhet till en stor park och inte minst till vår vackra älv som rinner precis intill kommunhuset. Utefter den passar en friskvårdspromenad för njutning och återhämtning fint alla årstider på året. Hos oss blir du en viktig person redan från start! Genom god stämning och stöd i arbetet hoppas vi att du ska trivas och se en framtid på vår arbetsplats. Välkommen till oss! ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en medarbetare till försörjningsstöd, då en medarbetare valt att prova på annat arbete. I enheten ingår även vuxenhandläggare (skadligt bruk och beroende samt handläggare myndighetsutövning LSS och Socialpsykiatri. Som socialsekreterare hos oss kommer du att utreda behov, fatta beslut samt följa upp beviljade insatser för den enskilde medborgaren. Det dagliga arbetet innefattar utredning och uppföljningar av beslut samt dokumentation i systemet LifeCare. Samverkan både internt och externt. I dina arbetsuppgifter ingår även deltagande i nätverksmöten, ansvara för egen telefontid och mottagningstelefon för försörjningsstöd. Vi erbjuder dig stödstruktur i form av introduktionsprogram, mentorskap, kollegial handledning och extern handledning. Utöver det erbjuder vi stöd i vardagen av en ärendehandledare som har handledning inom området, både i grupp och enskilt vid behov. Vi erbjuder grundläggande och riktade utbildningsinsatser samt friskvårdstimme alternativt friskvårdsbidrag. Beredskap kan bli aktuellt efter ett års tjänstgöring. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen. Det bedöms som meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete inom socialtjänsten. Du är självständig, har god samarbetsförmåga, är ansvarsfull och har förmåga att skapa förtroendefulla möten. Som person är du van att ta eget ansvar över din arbetsdag, planera och slutföra dina arbetsuppgifter. Vi har dessutom utvecklat ett särskilt förmånligt rekryteringspaket riktat mot socialsekreterare. Som nyanställd hos oss kan du få upp till 100 000 kr i rekryteringsförmån. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT I Sollefteå kommun är ett antal tjänster inplacerade i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För de tjänsterna ingår säkerhetsprövning i anställningsförfarandet. Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi strävar efter mångfald och jämn könsfördelning inom Sollefteå kommun. Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom! Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare. Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt. Tjänsten och arbetsuppgifterna Är kanske just du vår nya kollega? Just nu finns det en unik chans att prova på detta spännande arbete då vi söker en medarbetare till socialförvaltningen Vi har bestämt oss! Vi vill bli Din bästa arbetsplats – Kom till oss! För att bli Din bästa arbetsplats så satsar vi på arbetsmiljön för alla! För oss innebär det att både medarbetare och chefer ska ha bra förutsättningar för att kunna utföra sitt dagliga arbete på ett rättssäkert och tryggt sätt, vilket även medför att våra medborgare får möta en kompetent och modig socialtjänst. Vill du vara med och forma morgondagens socialtjänst och skapa framtidens Botkyrka? Vill du arbeta med barn och deras familjer på en enhet med mycket hjärta, prestigelöshet och hög rättssäkerhet? I så fall är du varmt välkommen till oss på Utredning barn och unga 2 och bli en del av vårt team. Vi är inne ett utvecklingsskede. Vi har gått från att ha varit specialistenheter, varav vår specialisering vart våldsutsatta barn, till att vi nu vara generalistenheter som arbetar med barn och unga där vi värnar om kontinuitet och relationer för våra familjer så att vi får så få avbrott och byten av socialsekreterare som möjligt. Vi arbetar för att alla barn och ungdomar ska leva under goda uppväxtförhållanden och utvecklas gynnsamt. Vi vill erbjuda den bästa möjliga socialtjänsten inom givna ramar och arbetar ständigt med barnet i fokus. Verksamheten består av två enheter för myndighetsutövning med varsin enhetschef. Varje enhet är uppdelade i två mindre team med 7 socialsekreterare som leds av en förste socialsekreterare. Enheterna har ett dagligt administrativt stöd och just nu håller utökar vi stödet genom införandet av nya tjänster avseende ett aktivt handläggarstöd. Vi har också ett nära samarbete med de utförare/behandlare som tillhör verksamheten och på vår enhet arbetar även kommunens Barnahussamordnare. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd både av din förste socialsekreterare och dina kollegor, genom regelbundna gruppmöten, enskilda ärendedragningar samt extern handledning. Hos oss får du också en verksamhetsnära enhetschef. Arbetsuppgifter Varje dag går vi till jobbet för att barn och familjer i Botkyrka kommun ska få stöd och hjälp, idag, imorgon och i framtiden! Som socialsekreterare hos oss utreder du barns behov av skydd och stöd. Tillsammans med barnet och föräldrarna planerar du insatser som du sedan följer upp. I vardagsarbetet utgår du från kunskap, beprövad erfarenhet samt barnets och föräldrarnas situation i kombination med önskemål. Du tar även hänsyn till aktuell lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt fattar beslut enligt gällande delegationsordning. En viktig del i arbetet är samarbete för att tillgodose en familjs behov. Vi teamar mycket med våra kollegor från andra enheter på socialförvaltningen men också mellan olika myndigheter, till exempel polisen, skolor samt andra aktörer. Förutom ett stimulerande och viktigt arbete erbjuder vi dig olika former av kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, möjlighet till distansarbete. Vi erbjuder dig När vi frågar våra medarbetare varför de arbetar på Utredning barn och unga 2 så svarar de bland annat: - Botkyrka har ett medborgarfokus. Låter inte resurserna styra behovet, utan man anpassar resurserna så det möter individens behov. - Bra kollegor. Hjälpsamma och kompetenta. - Frihet under ansvar. Inte så kontrollerande ledning, utan finns tillit till medarbetarna. - Vi har en ledning som satsar på personalen och som anser att kompetensutveckling är viktigt. https://www.botkyrka.se/dinbastaarbetsplats Du som söker till oss Kvalifikationer Vi söker dig som har - Socionomexamen. - Har dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning. Det är meriterande om: - Du är utbildad inom och har erfarenhet av att jobba enligt BBIC och Signs of Safety. - Du har arbetat med att utreda barn och unga samt erfarenhet av att möta våldsutsatta. Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning men vi vill också att du har förmågan att dokumentera på ett koncist och kärnfullt sätt. För tjänsten krävs att du skriver och talar svenska obehindrat. För oss är det viktigt att du är ansvarsfull och bemöter andra med respekt. Du är också bra på att kommunicera, samarbeta och genomföra fattade beslut. Struktur i arbetet är något vi värdesätter samtidigt som du har förmågan att vara flexibel. Är du en person andra känner tillit till samtidigt som du är öppen och nytänkande tycker vi att du ska söka till oss! Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet. Erfarenhet krävs. För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll. Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll. Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll
Välkommen till socialförvaltningen – där vi gör skillnad varje dag! Vårt uppdrag är att erbjuda förstklassig vård och omsorg samt bedriva verksamheter som stöttar individer i att leva självständiga och aktiva liv. Hos oss arbetar vi med hjärta och engagemang för att skapa en trygg och stödjande miljö för alla i vår kommun. Vi söker nu passionerade och omtänksamma medarbetare som vill vara med och forma framtidens omsorg i Haparanda. Är du redo att ta nästa steg i din karriär och bidra till att förbättra livskvaliteten för våra invånare? Kom och bli en del av vårt dedikerade team! Dina arbetsuppgifter Barn och familjegruppen söker nu en socialsekreterare. Arbetslaget består av 6 socialsekreterare som leds av en enhetschef. Gruppen har ett nära samarbete och stödjer varandra i arbetet. Som socialsekreterare inom barn- och familjegruppen har du en spännande och meningsfull roll där du får göra skillnad för barn och unga. Du arbetar med förhandsbedömningar, utredningar, stöd och uppföljning av insatser till barn, ungdomar och föräldrar. Vi arbetar enligt BBIC (Barns Behov I Centrum) som är ett enhetligt system för den sociala barnavården. Målet med vårt arbete är att hjälpa föräldrar att klara sina inbördes relationer och föräldrarollen bättre. Ytterst är målet att barnen och ungdomarna i familjerna mår bra. Vi strävar efter att ge familjer stöd i ett tidigt skede och så långt det är möjligt på hemmaplan. För att nå målet samverkar vi med andra resurser, till exempel myndigheter och organisationer. Din profil Vi söker dig som har socionomexamen och brinner för att arbeta med barn och unga och som vill göra en positiv skillnad i deras liv. Som person är du strukturerad, relationsskapande och lösningsorienterad. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. • B-körkort är ett krav • Erfarenhet från dokumentationsystemet Pulsen Combine är en fördel • God samarbetsförmåga och ett professionellt bemötande • Goda kunskaper att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • Erfarenhet av socialt utrednings- och behandlingsarbete inom barn och unga och/eller dokumentationsvana är meriterande. • Det meriterande om du har efarenhet av missbruksarbete. Vi arbetar med urvalet löpande, vilket innebär att du kan komma att bli kallad till intervju med kort varsel, så skicka gärna in din ansökan redan idag. Mer information om vår organisation och kommun hittar du på haparanda.se och nykommun.se (https://www.haparanda.se) (https://www.nykommun.se) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. För att ge våra medborgare bästa tänkbara stöd och hjälp har Barn och ungdom i Kristianstad valt att inrikta två av våra enheter mot yngre barn och den tredje enheten på ungdomar. Vi erbjuder våra medarbetare mer tillgängligt stöd och arbetsledning och våra utredningsenheter består därför av team om 6-7 medarbetare, där varje medarbetare får nära arbetsledning genom en teamledare. Som medarbetare har man även nära till sin enhetschef. Då två av våra medarbetare går vidare till andra uppdrag, söker vi nu två engagerade kollegor till våra barnteam. Är du socionom och söker nya utmaningar? Brinner du för lösningsorienterat förändringsarbete och gillar utvecklingsfrågor? Vi på Barn och unga i Kristianstad erbjuder inte bara ett stimulerande arbete, utan även en organisation som hela tiden strävar efter kunskapsutveckling och ökad kvalitet, med syftet att göra skillnad för kommunens barn, ungdomar och föräldrar! Vi erbjuder: • Ett öppet, tryggt och välkomnande klimat där vi har roligt på jobbet. • Fantastiska kollegor med kunskap, mod och humor som brinner för målgruppen och värnar sammanhållningen på arbetsplatsen. • En nära och tillgänglig arbetsledning i form av teamledare som handleder och vägleder i det operativa arbetet. • Individuell utveckling och medarbetarinflytande. • Ett välutvecklat kunskapsstöd med alla de riktlinjer/rutiner, checklistor och mallar vi behöver för att utföra arbetet. • Flexibelt arbetssätt i samråd med närmsta arbetsledare. • Handledning. • Flextid och friskvårdsbidrag. • Individanpassad introduktion utifrån varje ny medarbetares behov! Här tillåts du vara ny på jobbet och komma in i arbetet i ett lagom tempo. Vi ingår i Yrkesresan, erbjuder utbildning i Signs of Safety samt flera övriga utbildningar genom vår Utbildningsportal. Vi är ca 140 medarbetare som arbetar utifrån förvaltningens gemensamma värdegrund och förhållningssättet Signs of Safety. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Dina arbetsuppgifter består huvudsakligen av handläggning och dokumentation enligt Socialtjänstlagen och LVU där du ansvarar för utredningsarbetet samt för att följa upp beviljade insatser. Du har kontakt med barnen/de unga, deras vårdnadshavare och sociala nätverk. I rollen gör du individuella bedömningar, samverkar internt och externt, och jobbar tillsammans med ledning och kollegor för att utveckla verksamheten på olika sätt. Du ansvarar, utifrån delegation, för rättssäker handläggning och beslut i enskilda ärenden samt att upprättade rutiner följs. Vårt förhållningssätt är medborgarens behov i fokus. KVALIFIKATIONER Du som söker har socionomexamen. Det är meriterande med utbildning i BBiC och i Signs of Safety. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialt arbete eller inom barn- och ungdomsverksamhet. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetet behöver du datorvana och god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Med andra ord behöver du kunna anpassa din kommunikation till vår målgrupp. För att kunna ta dig runt i kommunen vid behov krävs att du har B-körkort för manuell växellåda. Vi söker dig som är trygg i dig själv, har analysförmåga, är flexibel, kreativ och modig. Du vågar se, ta ansvar och kan hantera svåra akuta situationer och har förmåga att fatta beslut. Du har integritet och står för god etik. Samarbete är en självklarhet för dig och du kan skapa och bibehålla goda relationer både internt och externt. Vidare behöver du kunna arbeta både självständigt och tillsammans med kollegor och samarbetspartners. Du är strukturerad person med förmåga att planera, följa upp och avsluta aktiviteter. När sökande erbjudits anställning ska den som i sitt arbete direkt och regelbundet kommer i kontakt med barn uppvisa ett registerutdrag ur polisens belastningsregister enligt bestämmelser i 2013:852 Socialtjänstlagen. ÖVRIGT Möt framtiden med oss i arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen. Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet. Kristianstad kommun. Barn och ungdomsverksamheten består av sex enheter: •Enheten för förebyggande arbete •Utredningsenhet 1 (Mottagningsteam och Utredningsteam 1) •Utredningsenhet 2 (Utredningsteam 2 och Utredningsteam 3) • Utredningsenhet 3 (Utredningsteam 4 och Utredningsteam 5) •Öppenvårdsenheten •HVB enheten •Uppdragsenheten. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Mullsjö kommun är liten till ytan men rymmer stor livskvalitet. Här finns ett aktivt friluftsliv med fiskerika sjöar, natursköna vyer och miltals av vandrings- och cykelleder. Unika bruksmiljöer, kyrkor, konst och teater skapar tillsammans med ett aktivt närings- och föreningsliv en levande och växande kommun. I Mullsjö kommun arbetar vi nära varandra för att lyckas utifrån tre målområden Trygghet, Tillsammans och Tillväxt. ARBETSUPPGIFTER I Mullsjö kommun har vi påbörjat en förändringsresa och ställer om för att bättre kunna möta våra medborgares behov. Vi hoppas att du vill vara med på den resan tillsammans med oss. Som socialsekreterare i Mullsjö kommun får du goda förutsättningar att göra ett bra jobb. Du får får en grundläggande introduktion och kontinuerligt stöd av både kollegor och arbetsledning. Du kommer att handlägga ärenden inom åldersgruppen 0-20 år med allt vad det innebär såväl mottagning, utredningar, öppenvårdsinsatser, placeringar, yttranden och viss familjerätt. Det ger dig möjlighet att arbeta med yrket brett vilket år både roligt och stimulerande. I varje utredning jobbar vi med huvudhandläggare och medhandläggare. Enheten har regelbundna möten för att samtala om allt som hör yrket till. Som medarbetare har du stora möjligheter att bidra till enhetens utveckling för att det sociala arbetet gentemot våra medborgare ska bli så bra som möjligt. Hos oss är ingen specialiserad och det innebär en tillåtande atmosfär som gör det enkelt att ställa nyfikna frågor kring det som du behöver lära dig mer om. Tillsammans delar vi ansvaret för arbetsuppgifterna vilket gör det emellanåt komplexa arbetet enklare att hantera. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med socionomexamen, det är meriterande om du har arbetat med myndighetsutövning tidigare. I ditt arbete är du relationsskapande och du trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra verksamheter och myndigheter. Du trivs i mötet med andra människor och du har förmåga att skapa förtroende, lyssna och och kunna anpassa dig till nya människor och situationer. Du är välorganiserad och planerar ditt arbete självständigt samt förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligen och skriftligen. Vidare är du en trygg person som trivs med att ta ansvar. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Alla kandidater som kallas till intervju ska vid intervjutillfället styrka sin identitet genom att uppvisa identitetshandling (pass eller nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndigheten). Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. I samband med anställning behöver du även styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med identitetshandling. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer