Vi söker nu en vikarierande socialsekreterare till vår individ- och familjeomsorg (IFO). Välkommen med din ansökan! Verksamheten Individ- och familjeomsorgen i Nordmalings kommun har ca 35 medarbetare och är sedan årsskiftet också ansvarig för verksamhet åt Bjurholms kommun. Verksamheten är indelad i fem verksamhetsområden (VO), Barn, unga & familj, Vuxen, Öppenvård, Bistånd & funktion samt Ledning & stöd. Vi söker nu en socialsekreterare till VO Barn, unga och familj. I gruppen jobbar socialsekreterare med stöd av en gruppledare med myndighetsutövning inom området social barn- och ungdomsvård. Rollen och arbetsuppgifterna I det dagliga arbetet som socialsekreterare i den sociala barn- och ungdomsvården ansvarar du för förhandsbedömning av inkomna anmälningar, utredning och beslutsfattande enligt socialtjänstlagen samt uppföljning av insatser och placeringar. Du arbetar enligt BBIC med ett styrkebaserat förhållningssätt och har ett tydligt fokus på barns trygga uppväxtvillkor. Du arbetar för att uppfylla verksamhetens mål, är delaktig i arbetet med utveckling och förbättring av verksamhetens kvalitet samt bidrar till och värnar om den goda arbetsmiljön. Din profil Vi söker dig som har en socionomexamen. Meriterande är om du har; - erfarenhet av arbete med socialtjänstens myndighetsutövning i allmänhet och den sociala barn- och ungdomsvården i synnerhet - god kännedom om socialtjänstens uppdrag och aktuell lagstiftning - erfarenhet och utbildning inom BBIC och styrkebaserade metoder i socialt arbete Personliga egenskaper/förmågor som är viktiga för att lyckas i rollen är att du; - har mod och kunna agera självständigt med stor integritet. - är flexibel och kan anpassa ditt förhållningssätt när omständigheterna plötsligt ställer om. - är bra på att skapa samarbete med andra – du är lyhörd och kommunicerar med tydlighet. - är tillmötesgående och har ett intresse för målgruppen. - är strukturerad och kan organisera och prioritera ditt arbete för att leverera resultat inom givna tidsramar. Anställningen Tidsbegränsad anställning, 100 %. Tillträde enligt överenskommelse till och med 2026-08-30. Övrigt Intervjuer kommer ske 5-6 augusti vid IFO:s lokaler i Nordmaling. Om Nordmalings kommun Nordmaling har ett utmärkt läge, alldeles vid kusten, mellan Umeå och Örnsköldsvik med E4 och Botniabanan helt nära. Närheten till hav, skog, älv, fina motionsanläggningar och ett rikt föreningsliv ger stora möjligheter till en aktiv fritid för både stor och liten. Arenor, köpcentra och kulturhus finns i Örnsköldsvik i söder och Umeå i norr, bägge mindre än 30 min bort med Botniabanan. Vi är helt enkelt centrum mellan städerna! Nordmalings kommun har cirka 7000 invånare, och 650 medarbetare som gör ett viktigt jobb för att erbjuda invånarna god service och livsmiljö. Nordmalings kommun är en del av Umeåregionen. Funderar du på att flytta till eller är nyfiken på Nordmaling? Läs mer på https://mitt.nordmaling.se/ Jobba som räddningstjänstpersonal i beredskap I kommunen finns ett kontinuerligt behov av att förstärka räddningstjänsten, varför vi ser det som positivt att även kunna arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap (förutsatt att kvalifikationer för uppdraget kan uppnås och att förutsättningar finns i ovan utannonserad tjänst). Annonsering Nordmalings kommun gör val av annonsplats och eventuellt rekryteringsstöd vid varje rekrytering och kontaktar själva de vi väljer att annonsera hos. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om köp av annonsplats eller rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Svalövs kommun – med ett strategiskt läge inom familjen Helsingborg – erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla. Här bor ca 14 500 invånare. ARBETSUPPGIFTER På ekonomiskt bistånd arbetar tre socialsekreterare med att utreda, bedöma och besluta rätten till ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd. Vi arbetar tillsammans med arbetsmarknadsenheten, AME, för att kunna erbjuda biståndstagare möjlighet till sysselsättning. En stor del av arbetet innebär samarbete med bland annat andra myndigheter och övriga samverkansparter. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ge individuellt stöd och aktivt arbeta med motivationsarbete där varje individ är unik men målet alltid är att nå en självförsörjning. Inom gruppen arbetar var och en med hela processen från första samtalet, nybesök och arbetet fram till att ärendet avslutas. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med socionomexamen och erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd. Som person är du engagerad, positiv och bidrar med arbetsglädje till arbetsplatsen. Du är öppensinnad och nytänkande och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vi ser gärna att du vill vara delaktig i att utveckla nya arbetssätt och metoder. Du har en god administrativ förmåga och ett flexibelt tankesätt där du kan omprioritera dina uppgifter under dagen om akuta situationer skulle uppstå. Vidare har du också lätt för att samarbeta tillsammans i ett team med ett gemensamt ansvarstagande, likväl som att du arbetar självständigt i dina egna ärenden. I rollen som socialsekreterare är det viktigt att du som person är trygg och stabil i dig själv, har god serviceförmåga och ett gott bemötande. Att du är bra på att lyssna och kommunicera är en förutsättning till att kunna skapa dialog med de vi är till för, i syfte att hitta de bästa lösningarna. Det är meriterande om du tidigare har arbetat i Lifecare/ProCapita. Du har mycket goda kunskaper i att uttrycka dig både i tal och skrift samt en god digital kompetens. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Svalövs kommun är en allmän handling. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på vår hemsida www.svalov.se. Användaren samtycker till och godkänner att Visma hanterar personuppgifter i enlighet med Vismas Policy om Personuppgifter och Cookies. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Familjeavdelning och enheternas uppdrag är att bedöma behov av stöd och skydd för utsatta barn, ungdomar och deras familjer. Vill du veta mer se filmen nedan: https://vimeo.com/karlstadskommun/socialsekreterare Arbetsuppgifter Tjänsten tillhör Familjeavdelningens Mottagningsenhet med placering i Fältgruppen som består av 6 socionomer/fältare. Enheten har även en verksamhet med tidigt stöd, EBS, som ger krisstöd och tidiga insatser. På enheten finns också mottagningsgruppen som hanterar avdelningens inkommande anmälningar/ansökningar och dess tillhörande förhandsbedömningar. Enhetens arbete riktar sig till familjer med barn 0-18 år. Tjänsten är ett vikariat under föräldraledighet. Arbetet i fältgruppen är inom det förebyggande området och innehåller olika delar, bl a traditionellt fältarbete med syfte att motverka och fånga upp ungdomar som riskerar att hamna i missbruk och kriminalitet. Till arbetsuppgifterna hör samverkan med polis, kultur och fritid samt skola. I anställningen ingår också myndighetsutövning i form av förhandsbedömningar och arbete med unga lagöverträdare (yttrande, ungdomstjänst samt medling). Schemalagd arbetstid dag, kvällar och helger. Kvalifikationer Vi söker dig med socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med ungdomar i riskzon och uppsökande arbete i olika ungdomsmiljöer. Det är även meriterande med praktisk erfarenhet av metoder som SSPF, rePULSE, Kriminalitet som livsstil samt arbete med unga lagöverträdare. Det är meriterande att ha erfarenhet av arbete med BBiC samt Signs of safety. Förutom kompetens och erfarenhet kommer särskilt beaktande att göras för att komplettera gruppen utifrån personliga egenskaper. Intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden. Körkort för manuell växellåda erfordras. Om Karlstads kommun Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak. Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss! Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.
Har du mod att gå före och skapa ett Vallentuna där människor och idéer växer? Vi söker dig som vill ha ett meningsfullt arbete och går till jobbet för att göra skillnad för Vallentunas barn och unga. Vallentuna kommun har mod att gå före. Vår ambition är att ligga i framkant när det gäller innovativa lösningar, smarta arbetssätt och en effektiv organisation. Som medarbetare har du en viktig roll i utvecklingsarbetet. Kommunen som arbetsplats präglas av ett samförstånd mellan politik och verksamhet, där det gemensamma intresset och ansvaret för Vallentunas bästa lyser igenom. Bemötande, tillgänglighet och kundens fokus är viktigt i vårt arbete för goda resultat och ökad kvalitet. Engagemang, samarbete och allas lika värde ska genomsyra vår organisation. Du som söker bör självklart dela våra gemensamma värderingar. Om verksamheten: Barn-och familjeenheten består av engagerade medarbetare där merparten av oss har mångårig erfarenhet av arbete med målgruppen. Vi har ett nära chefsstöd, delar på ansvaret och hjälps åt. Inom ungdomsgruppen finns en specialistsocionom vars arbetsuppgifter bland annat är att stötta upp i komplexa ärenden samt arbeta med metodutveckling. I gruppen finns även en socialsekreterare som har ansvar för de familjehemsplacerade barnen samt är ett stöd i ärenden som är placeringsnära. Som socialsekreterare har du även ett nära samarbete med förvaltningens interna öppenvård som är väl utvecklad och arbetar flexibelt utifrån uppdrag från socialsekreterare. Visionen för barn-och familjeenheten är att vi ska bli bäst på samverkan och att kunskapen om socialtjänstens arbete ska öka bland kommuninvånare och samarbetspartners. Som en del i att värna om balans mellan arbete och fritid har vi valt att behålla möjligheten till visst distansarbete även efter pandemin. På måndagar har vi kvällsöppet till 18.30 vilket gör att vi slutar kl. 15 på fredagar. Dagen före röd dag är halvdag och vi har en låg grundbemanning under klämdagar. Vi erbjuder flextid, extern handledning, möjlighet till semesterväxling, friskvårdsbidrag alt. friskvårdstimme samt gratis personalparkering. Arbetsplatsen är centralt belägen i Vallentuna, med bara någon minut från Roslagsbanan och flertalet busslinjer. Med Roslagsbanan når du Östra station inom cirka 30 minuter. Socialförvaltningen har nyligen flyttat ihop med kommunens andra förvaltningar i ett gemensamt kommunkontor som medför att det är nytt och modernt med möjlighet till nära samverkan med andra enheter och förvaltningar. Arbetsuppgifter: Som socialsekreterare i Ungdomsgruppen 13-20 år arbetar du med att utreda och bedöma ungdomar och deras familjers behov av socialtjänstens stöd- och behandlingsinsatser. Uppföljning av beviljade insatser samt samverkan med andra myndigheter och huvudmän tillhör också en stor del av arbetsuppgifterna. Arbetet sker i nära samverkan med kollegor, andra enheter inom socialförvaltningen samt externa samarbetspartners. Kvalifikationer: • Socionomexamen • Kan driva arbetet/utredningsprocessen självständigt men även samarbeta i grupp • God dokumentationsförmåga • B-körkort önskvärt • Meriterande är tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning, samt arbete med barn/ungdomar och deras föräldrar. Personliga egenskaper: • Du arbetar mot resultat, visar pålitlighet och tar ansvar för planering och uppföljning av ditt arbete. • Du stärker relationer genom att du hjälper andra, samarbetar, följer regler och processer och delar information. • Du utvecklar, förbättrar, söker lösningar, lärande och kunskap på eget initiativ. • Du är länken, ger service, visar lojalitet utåt och inåt och omvärldsbevakar. • Gemensamma värderingar syns i ditt bemötande. Information: Som arbetsgivare vill vi tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och kulturell mångfald tillför. Vallentuna kommun satsar på kompetensutveckling och ett hållbart arbetsliv. För att ha så goda förutsättningar som möjligt i din medarbetarroll har Vallentuna kommun en medarbetarakademi där du kommer att få utbildning och verktyg. Anställningen är en tillsvidare på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Inför all nyanställning utför Vallentuna kommun bakgrundskontroll. Alla som anställs för att arbeta med barn och ungdomar ska lämna registerutdrag ur polismyndighetens belastningsregister, e-tjänst för ansökan via digitalt utdrag eller blankett hittar du på polisens webbplats. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen använder vi verktyget ReachMee. Vi ber dig att skicka in din ansökan genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar/intresseanmälningar via e-post. I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss enligt nedan. Du är varmt välkommen att skicka din ansökan med ett personligt brev och CV senast 2025-08-01. För mer information kontakta: Emma Göthe, Gruppchef, 08-587 85142, [email protected] Under veckorna 28 samt 30-33 kontaktas; Christin Björnberg, Gruppchef, 08-587 854 81, [email protected] alternativt Charlotta Menander, Gruppchef, 08-587 851 35, [email protected] Mer information och fackliga representanter hittar du på https://www.vallentuna.se/naringsliv-och-arbete/arbeta-hos-oss/lokala-fackliga-foretradare/
Ulricehamns kommun är i en spännande expansionsfas – vi växer men bevarar vårt lilla samhälles själ. Som kommunens största arbetsgivare, med över 2 200 medarbetare i mer än 100 olika yrkesroller, erbjuder vi ett arbetsliv där samhällsnytta, utveckling och gemenskap går hand i hand. Här präglas vardagen av Vision 2040 – “Tillsammans mot framtiden”, där vi utvecklar, tänker nytt och njuter av livet, tillsammans. Att jobba hos oss innebär att göra verklig skillnad i människors vardag – varje dag, året om. Här finns unik variation i uppdragen, stora möjligheter till personlig och karriärmässig utveckling, och en kultur som uppmuntrar både mod och engagemang. Är du redo att forma framtidens Ulricehamn, tillsammans med oss? Sektor välfärd består av de fyra verksamheterna funktionsnedsättning, hemtjänst och hemsjukvård, individ- och familjeomsorg samt vård- och omsorgsboenden. IFO (Individ- och familjeomsorg) ansvarar för följande verksamheter; stöd till barn, ungdomar och deras familjer, stöd till vuxna, försörjningsstöd/ekonomiskt bistånd samt arbetsmarknadsinsatser och mottagande av nyanlända. Vi söker nu medarbetare till vår IFO-verksamhet inom området barn och unga. Här kommer du vara en del av ett engagerat team som fortsätter utveckla Ulricehamns socialtjänst. Nytänkande och kreativitet belönas. Vi har god samverkan mellan enheterna inom IFO och vi jobbar ihop. I verksamheten utgår vi från ett systemiskt förhållningssätt och har gjort det i över 10 år. Det innebär bland annat ett mer medmänskligt sätt att behandla såväl medarbetare som brukare. Vi arbetar för att möta våra medborgares behov på hemmaplan eller i så nära anslutning till hemmet som möjligt. Vi investerar i medarbetarna, genom utbildning och bra bemanning. Det har resulterat i att vi har flera erfarna medarbetare som valt att jobba länge inom organisationen. Det finns goda möjligheter till mentorskap och god introduktion. Som ny hos oss kommer du bli väl omhändertagen. Hos oss är klienten i fokus, även i praktiken. Vi erbjuder dig ett spännande och ansvarsfullt arbete med möjlighet att utvecklas. Här finns nära chefsstöd, trevliga kolleger och ett gott socialt klimat där alla hjälps åt. Hos oss är alla viktiga och förväntas bidra till utveckling av verksamheten. Löpande kompetensutveckling är en självklarhet, både för att säkra kvaliteten i verksamheten och för att du ska få möjlighet att växa i din yrkesroll. Det finns möjlighet att arbeta hemifrån. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Att arbeta som socialsekreterare med barn och unga är ett varierande och spännande arbete där du får möjlighet att vara med och skapa en förändringsprocess och göra skillnad för barn och unga. Du ansvarar för att utreda anmälningar och ansökningar, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL och LVU. Målgruppen är barn och unga i åldrarna 0-21år. I ditt uppdrag arbetar du med bedömningar, beslut och överväganden där handläggningen sker med utgångspunkt i systemteoretiska grundantaganden. Samverkan sker kontinuerligt med skola, BVC, polis med flera. Din handläggning utgår från BBIC i verksamhetssystemet Treserva. Vi har ett stort fokus på barnens delaktighet i vården och jobbar ständigt med att lyfta barnens röst. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller har någon annan relevant examen på minst grundnivå i högskolan. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och om du har kunskap kring systemteori. I arbetet är det viktigt att du kan formulera dig väl i tal och skrift, samt att du anpassar kommunikationen till situation och målgrupp. Som person är du trygg och vid stressade situationer bibehåller du ett lugn, är tålmodig och fokuserar på rätt saker. Du kan anpassa dig till ändrade omständigheter, är bra i samarbete med andra och har förmåga att arbeta självständigt. Du visar ett gott omdöme och god människosyn med ett respektfullt bemötande. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. God datorvana och B-körkort är krav för tjänsten. Vi ser mångfald bland våra anställda som en framgångsfaktor och ser gärna sökande med olika bakgrund. ÖVRIGT Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem för hantering i enlighet med GDPR. Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran. Om du som sökande omfattas av sekretess ombeds du ta kontakt med kontaktpersonen för annonsen.
Vi är en ledande aktör inom hälsa vård och omsorg med höga ambitioner som erbjuder många möjligheter till utveckling. Vi söker dig som tillsammans med 10 000 kollegor vill vara med och göra det möjligt – i både handling och bemötande. Vi är i en framtidsbransch och därför är det viktigt att visa vad vi står för och vad du kan få uppleva om du blir en del av oss. Det kommer bli en spännande resa mot världens bästa stad för ett långt och värdigt liv. Vi är Göteborg. Välkommen ombord! ARBETSUPPGIFTER Var med och skapa världens bästa stad för ett långt och värdigt liv nu söker vi en socialt ansvarig samordnare (SAS)! Som SAS ingår du i en enhet tillsammans med stadens medicinskt ansvariga sjuksköterskor (MAS) och medicinskt ansvariga för rehabilitering (MAR). Vi arbetar nära varandra och strävar efter att vara en aktiv partner i kvalitetsutvecklingen i förvaltningen. Just nu satsar vi extra på att arbeta mer förebyggande, både strategiskt och tillsammans med verksamheterna. Hos oss hjälps vi åt, stöttar varandra och delar kunskap för att hitta smartare arbetssätt. Vi ser fram emot att hälsa dig välkommen som vår nya kollega! I ditt arbete ingår bland annat omvärldsbevakning, särskilt gällande lagstiftning. Du deltar i nätverk och arbetsgrupper inom och utanför förvaltningen och fungerar som stöd till verksamheterna när det gäller att höja kvaliteten och arbeta förebyggande. Du deltar som sakkunnig i ledningsgrupper och andra forum, och en stor del av uppdraget handlar om att utreda och bedöma Lex Sarah-rapporter samt anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Du granskar förvaltningens äldreomsorg och föreslår förbättringar för att säkerställa att lagar, föreskrifter och beslut följs. Du stödjer verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet och bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt. Arbetet kräver att du är strukturerad och kan prioritera mellan uppgifter. Du planerar mycket av ditt arbete självständigt och har möjlighet att arbeta hemifrån eller från annan plats när det passar. Vi ser fram emot att välkomna dig som en del av vårt SAS-team tillsammans gör vi skillnad varje dag! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant samt flera års erfarenhet av att arbeta inom socialt arbete. Du är väl insatt i lagstiftningen och i social dokumentation. Du behöver även ha erfarenhet av kvalificerat utredningarbete och verksamhetsutveckling. Erfarenhet och kunskap om äldreomsorg, av ledarskap och verksamhetsutveckling. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du ser möjlighet till förändringar och skapar situationer där nya idéer och förslag kan utvecklas. Du motiverar och beskriver pedagogiskt förändringar samt hanterar kritik mot förändring på ett konstruktivt sätt. Du driver långsiktigt och uthålligt förändringsarbete, både på lokal och övergripande nivå. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt. Du uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt och effektivt sätt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet. Vi kan erbjuda dig ett spännande utvecklingsarbete tillsammans med kunniga chefer och medarbetare. Vi är Göteborg, är du det också? Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Vi är Sveriges största kommunala vård- och omsorgsaktör. Hos oss får du: • En arbetsgivare som främjar lika rättigheter och möjligheter oavsett bakgrund eller yrkeskompetens • Trygg anställning • Meningsfulla arbetsuppgifter • Karriärmöjligheter och kompetensutveckling • Heltidsanställning med möjlighet till deltid • Goda semestervillkor • Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden Läs mer om våra förmåner här: https://goteborg.se/wps/portal/start/jobba-i-goteborgs-stad/sa-ar-det-att-jobba-hos-oss/formaner-och-lon Du ansöker via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Har du skyddade personuppgifter? Ring rekryterande chef för att få reda på fler ansökningsalternativ istället för att skicka in en ansökan. Vi undanber oss erbjudanden om kompetensförmedling, annonsering och rekryteringshjälp. I denna rekryteringsprocess är valet av rekryteringskanaler redan bestämt.
I Trelleborg jobbar vi tillsammans för en växande framgångskommun där det är gott att leva. Våra 61 byar och 21 stadsdelar är kreativa mötesplatser som bubblar av liv. Här vill vi saker, berättar om dem och kommer precis som vi är. Det gör att vi välkomnar andra på samma generösa och nyfikna sätt. Välkommen att ta plats på resan! Socialförvaltningens uppdrag är att arbeta med socialtjänsten och tillhandahålla stöd, för att alla i kommunen ska känna sig trygga och ha samma möjlighet i livet. Vi vill att alla ska kunna vara aktiva och delaktiga i samhället. Med fokus på respekt för individens rätt att bestämma över sitt eget liv, ansvarar vi för tre viktiga områden: vård och omsorg, stöd för personer med funktionsnedsättning, samt hjälp till individer och familjer. Vårt mål är att alla ska få det stöd och den omsorg de behöver. Arbetsplatsen På familjehems- och familjerättsenheten blir du en del av en kompetent och engagerad arbetsgrupp med fem barnsekreterare, sex familjehemssekreterare, en föräldrastödjande socialsekreterare, en förste socialsekreterare och en enhetschef. I enheten ingår även en arbetsgrupp som arbetar med familjerätt och en arbetsgrupp som arbetar med familjerådgivning. Familjehems- och familjerättsenheten i Trelleborg är en av 6 enheter på Individ- och familjeomsorgen som också består av mottagnings- och utredningsenheten 0-20 år, råd och stödenheten, förebyggande enheten, beroende- och vuxenenheten samt enheten för socialpsykiatri. Arbetsmiljö och kompetens- och utvecklingsarbete är prioriterade områden. Vi ger en genomarbetad introduktion, inklusive deltagande i den nationella Yrkesresan, och utbildning i relevanta metoder såsom MI och Signs of Safety. Extern och intern handledning är en självklarhet likaså kontinuerlig kompetensutveckling. Verksamheten lägger vikt vid utvecklingsfrågor och vi har bl a för en tid sedan skapat en ny tjänst, en föräldrastödjande socialsekreterare, för stöd till de biologiska föräldrarna till barn placerade i familjehem. På arbetsplatsen finns en medvetenhet om vikten av återhämtning och det finns möjlighet att regelbundet arbeta hemifrån. Kommunen erbjuder såväl friskvårdsersättning som möjlighet att växla semesterersättning mot extra lediga dagar. Kommunikationsmöjligheterna är goda, arbetsplatsen ligger mindre än tio minuters gångväg från buss- och Pågatågstationen. Arbetsuppgifter Socialsekreterare för familjehemsplacerade barn/barnsekreterare ansvarar för att följa upp och driva vården för familjehemsplacerade barn. Detta innefattar en regelbunden kontakt med barnet och samarbete med familjehem och biologiska föräldrar samt barnets övriga privata och professionella nätverk för att ge barnet bästa möjliga förutsättningarna. Arbetet sker i nära samverkan med den familjehemssekreterare som ansvarar för handledning och stöd till familjehemmet och en föräldrastödjande socialsekreterare som arbetar riktat mot barnets biologiska föräldrar. Barnsekreteraren ansvarar också för att utreda de placerade barnen utifrån behov som kan uppstå under placeringen. Kvalifikationer Vi söker dig som har en socionomexamen och minst tre års erfarenhet av socialt arbete varav minst ett års erfarenhet av myndighetsarbete inom socialtjänstens barn och ungdomsvård. Om du har praktisk erfarenhet av MI och Signs of Safety, samt dokumenterad vidareutbildning inom området barn och familj är detta meriterande. För att trivas i rollen som socialsekreterare/barnsekreterare hos oss behöver du vara en person som är noggrann och strukturerad i ditt sätt att arbeta, men du behöver kunna vara flexibel och inte vara rädd för att tänka nytt och anpassa dig till förändrade situationer. Du är ansvarstagande, målinriktad och har en god förmåga att självständigt planera och genomföra arbetet under givna tidsramar. Du måste ha ett stort engagemang och kunna bemöta människor med respekt och integritet. En förutsättning är att du har goda teoretiska kunskaper om olika metoder och teorier inom socialt arbete såsom exempelvis anknytningsteori samt om relevant lagstiftning. Arbetet förutsätter att du har goda kunskaper i svenska språket, att du kan uttrycka dig väl i tal och i skrift. B-körkort är ett krav. Om det blir aktuellt för dig att arbeta inom någon av våra verksamheter kommer du att behöva: - Giltigt utdrag ur belastningsregister - Visa på giltigt arbetstillstånd Sista ansökningsdag 2025-07-13 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Fackliga kontakter: http://www.trelleborg.se/facket Observera att vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med kvalificerings- och urvalsfrågor. Detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Söker du en meningsfull roll där du gör skillnad på riktigt? Vi söker nu fler engagerade medarbetare som vill vara med och forma framtidens Värnamo. Hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en arbetsdag som är värdefull, både för dig och för våra medborgare. Beskrivning Medborgarförvaltningen i Värnamo består av 8 sektioner. De olika sektionerna är uppdelade i arbetet inom olika typer av myndighetsutövning, öppenvård, arbetsmarknad samt integration och fritid. På ekonomisektionen arbetar 14 socialsekreterare, 1 budget och skuldrådgivare, 1 gruppledare samt 1 enhetschef. I sektionen ingår arbete med försörjningsstöd, våld i nära relationer, budget och skuldrådgivning samt dödsboanmälningar. Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med våld i nära relation och försörjningsstöd kopplat till ärenden i våld i nära relation. Arbetsuppgifter Verksamheten riktar sig till personer från 20 år och uppåt som har varit/är utsatta för våld i nära relationer. Du samverkar med kollegor inom förvaltningen, externa samarbetspartner såsom polis, rättsväsende, skyddade boenden och olika nätverk. I tjänsten ingår även arbete med avhoppare och skyddsärende samt människohandel och prostitution. Vi erbjuder dig ett spännande arbete med bland annat utbildning i MI, metodutveckling, friskvårdsersättning samt flextid. Signs of safety är ett förhållningssätt som genomsyrar hela Medborgarförvaltningen och du kommer att utbildas inom detta. Vi arbetar i Combine som verksamhetssystem. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom och har tidigare erfarenhet av arbete med våld i nära relationer. Vi ser gärna att du som söker tjänsten även har kunskap om och intresse för ekonomiskt bistånd. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och rådgivande samtal vid våld i nära relationer. Du har ett stort intresse att tillsammans med enheten utveckla och förbättra arbetsmetoderna inom socialt arbete med individen i fokus. Du har förmågan att prioritera och fatta beslut och att såväl självständigt som tillsammans med andra driva arbetet framåt. Du kommunicerar på ett tydligt sätt samt har god samarbetsförmåga. Du är flexibel, det kan förekomma arbete utanför kontorstid då ärenden kan behöva hanteras akut. Du har erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort krävs Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och CV. Villkor Anställningsform Tidsbegränsad anställning till och med 2026-08-31. Sysselsättningsgrad Heltid Tillträdesdag Enligt överenskommelse Upplysningar Sektionschef Anna Sundberg 0370-37 82 67, gruppledare Ellen Sköld Ulfsdotter 0370-37 81 48. Fackliga företrädare nås via kommunens växel: 0370-377000. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. Ansökan Sista ansökningsdag: 2025-08-17. Lön Vi tillämpar individuell lönesättning. Du söker tjänsten via knappen Sök tjänst Medborgarförvaltningen. Vår förvaltning ansvarar för frågor inom individ- och familjeomsorg, integration, fritidsverksamhet och arbetsmarknadsåtgärder. Vi arbetar med förebyggande insatser, utredning barn och unga, familjerätt och familjehem, tidiga insatser för barn och unga, vuxenstöd, ekonomiskt bistånd samt administration och service. Läs mer om oss på: https://kommun.varnamo.se/kommun-och-politik/kommunens-organisation/forvaltningar/medborgarforvaltningen.html Värnamo kommun, kommunen med stort hjärta, mitt i Småland. Vi är en central del av den starka tillväxtregionen präglad av Gnosjöandan och hög sysselsättning. Här finns en anda av ständig rörelse och stora visioner för framtiden. Vi lyfter fram både stora och små framgångar, vilket stärker stolthet och gemenskap för alla som bor här. Som medarbetare hos oss har du människan i fokus och skapar värde för både dig själv och medborgarna, samtidigt som du bidrar till att göra Värnamo till en ännu bättre plats att leva och växa i. Läs mer om oss på: http://www.varnamo.se/
Vill du vara med och göra skillnad som socialsekreterare på StoppCenter inom Socialtjänsten i Eskilstuna? Vi söker nu två medarbetare till vikariat fram till den 31 december 2026. Det ena vikariatet börjar den 1 september 2025 och det andra startar den 1 november 2025. StoppCenter är en enhet som arbetar mot våld i nära relation där vi har samlat myndighetsutövning och insatser inom samma enhet. Målet med vår verksamhet är att vara ett stöd till alla parter i en familj där det förekommer våld. Vi är stolta över det arbete vi bedriver tillsammans inom enheten och i samverkan med andra för målgruppen viktiga aktörer. Vill du veta mer om vår verksamhet? Se via länk nedan: https://www.youtube.com/watch?v=6gSBBLrgWks www.eskilstuna.se/vald ARBETSUPPGIFTER Vi arbetar systemteoretiskt för att möta varje invånares behov. Målet är att möjliggöra en utveckling till en självständighet och ett liv fritt från våld. I uppdraget ingår en omfattande samverkan med båda externa och interna parter. Arbetet som socialsekreterare är varierande och flexibelt. Du kommer möta våldsutsatta, våldsutövare och barn som bevittnat våld. I arbetet ingår att göra skyddsbedömningar och förhandsbedömningar då vi är en del av socialtjänsten mottagning. Du kommer även utreda främst i vuxenärenden och fatta beslut om insatser. Arbetet innebär också att bemanna vår telefon dit både brukare och professionella kan ringa. Det innebär vidare att hantera inkommande ansökningar och anmälningar och ta emot besök som är av akut karaktär. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen alternativt en akademisk utbildning mot beteendevetenskap eller motsvarande som uppfyller Socialstyrelsens behörighetskrav för att bli behörig att utföra arbetsuppgifter inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård (socialt arbete grundnivå, socialt arbete fortsättningsnivå, socialrätt, förvaltningsrätt, psykologi). I rollen kommer du att möta människor i utsatta situationer, fatta beslut och bidra till trygga lösningar därför är erfarenhet av myndighetsutövning, gärna inom individ- och familjeomsorg, en stor fördel. Har du dessutom arbetat med våld i nära relationer så är det meriterande. Vi ser gärna att du har: • Vidareutbildning inom våld i nära relation • Utbildning i bedömningsinstrumenten SARA, PATRIARK och/eller FREDA • Erfarenhet av att möta och samtala med både vuxna och barn som befinner sig i svåra och akuta situationer Du är flexibel och anpassningsbar i en föränderlig vardag. Du har förmåga att se helheten, är lyhörd och trygg i mötet med människor i utsatta situationer. Du behåller lugnet även i pressade lägen och fattar genomtänkta beslut. För den här tjänsten behöver du ha B-körkort. Känner du igen dig i beskrivningen? Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer. Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap. I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
I Sandviken är världen alltid närvarande. Här känner vi oss hemma och gör varandra bättre. Som anställd på Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Därför är det viktigt för oss att du trivs på ditt arbete och att du känner att din arbetsinsats är värdefull för samhället. Vi tror att vägen för att nå dit är att alla, oavsett om man är chef eller medarbetare, ska sträva efter att göra varandra bättre. För det bästa arbetet gör vi tillsammans. Genom helhetssyn, samverkan, dialog och genom att dra nytta av varandras olikheter. Som arbetsgivare och medarbetare arbetar vi tillsammans för ett långsiktigt och hållbart arbetsliv. Det i sin tur ger en framgångsrik och utvecklande kommun. När vi gör varandra bättre – gör vi Sandvikens kommun bättre! Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Sandvikens kommun har en funktionsindelad organisation. Inom förvaltningens ansvarsområde finns barn- och ungdomsvård, beroendevård, ekonomiskt bistånd och familjerätt samt handläggning av alkoholtillstånd och strategiskt arbete inom områdena folkhälsa och trygghet och ANDTS. Förvaltningen har en väl utbyggd öppenvård för barn, unga och deras familjer samt för vuxna. Ekonomienheten består idag av 30 medarbetare. För att möjliggöra för ett nära och aktivt ledarskap inom enheten finns utöver verksamhetschef, även två enhetschefer samt två gruppledare. Enheten handlägger ekonomiskt bistånd, bostadssociala kontrakt, förmedling av egna medel samt dödsboanmälan. Vi har ett väl fungerande samarbete med interna och externa aktörer inom arbetsmarknadssektorn. Vi söker nu en socialsekreterare för vikariat under ordinarie medarbetares föräldraledighet, ett år med möjlighet till förlängning. Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner: • årsarbetstid • friskvårdsbidrag • hälsofrämjande aktiviteter • extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år • personal- och fritidsföreningen Pulsen ARBETSUPPGIFTER Som socialsekreterare inom vår enhet utreder, bedömer och beslutar du om ekonomiskt bistånd samt bostadssociala kontrakt. En viktig del i arbetet är att tillsammans med den sökande, arbeta för att hitta lösningar som stärker hens resurser och möjligheter till att bli självförsörjande. I uppdraget ingår även samverkan med våra samarbetspartners, både internt och externt. Hoppas att du vill vara en del av vår enhet och utvecklas tillsammans med oss! KVALIFIKATIONER Du har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som vi bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal socialtjänst är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi förutsätter att du är en empatisk och trygg person med förmåga till reflektion. Arbetet hos oss förutsätter både flexibilitet och förmåga till struktur och att trivas med att arbeta i ett högt tempo. För att kunna arbeta hos oss ska du även ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och ha lätt för att fatta beslut och att stå för dessa. ÖVRIGT Det kan bli aktuellt med löpande urval till intervju under ansökningsperioden, så tveka inte med att skicka in din ansökan! Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna våra sidor Arbete & karriär under sandviken.se Vill du veta hur det är att bo, leva och verka i Sandvikens kommun? Kanske du funderar på att flytta till Sandviken? Vi har samlat information speciellt för dig på våra sidor "Hello Sandviken" under sandviken.se. Om du har skyddad identitet ber vi dig att inte skicka in din ansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Mer information om hur du istället går tillväga finns på www.sandviken.se/ledigajobb
Välj ett jobb för att visa detaljer