Stödpedagog

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök. I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas. Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill ha ett utvecklande jobb inom området av funktionsnedsättning med inriktning autism. Personkrets 1 på tidig utvecklingsnivå, där du får möjlighet att göra skillnad och som har ett brinnande intresse för det pedagogiska perspektivet. Vi strävar hela tiden efter evidensbeprövade metoder för kontinuerlig utveckling av det pedagogiska arbetet och som gör att vi kan erbjuda ett stort kvalitativt stöd i vardagen. Arbetsuppdraget går ut på att stötta den enskilde brukaren i den dagliga livsföringen; att främja delaktighet, självständighet och självbestämmande. Genom att följa uppsatta rutiner, genomförandeplaner samt handlingsplaner ger du en tydlig vardagsstruktur för den enskilde brukaren som gör dagen meningsfull samt uppfyller brukarens behov. Utöver det brukarnära arbetet så ansvarar du även för att dokumentation utförs på ett korrekt sätt och att rutiner och genomförandeplaner är relevanta och uppdaterade i tid. Vidare ska du även fungera som brukarens språkrör i olika myndighetskontakter och föra dennes talan. Som verksamhetens och brukarens ansikte utåt är det viktigt att du kan bemöta anhöriga, interna och externa aktörer på ett lämpligt och respektfullt sätt och förstå att man förutom att representera brukaren och verksamheten även representerar Landskrona Stad och dess BRA-policy. Boendet är beläget i Asmundtorp och är en nystartad verksamhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har adekvat stödpedagogsutbildning eller motsvarande utbildning som arbetsgivare finner likvärdig. Det är viktigt att du har förståelse för ditt uppdrag samt din roll inom verksamheterna. Det är meriterande om du erfarenhet av det lågaffektiva förhållningssättet samt vad det innebär. Du har även förståelse för vad ett utmanande beteende kan innebära och vad du som personal kan göra. Vidare har du även erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik och AKK. Som stödpedagog hos oss är det viktigt att du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll, där du utgår ifrån allas lika värde. Du är tillmötesgående, har en positiv attityd och samarbetar väl med andra. För tjänsten krävs även att du är lyhörd inför din omgivning och att du sätter brukarens behov i centrum. Vidare behöver du vara flexibel gällande arbetstider och arbetsplatser samt att du snabbt sätter dig in i verksamhetens rutiner och arbetssätt. För att kunna kommunicera med kollegor, brukare och anhöriga samt för att kunna ta del av instruktioner och dokumentera behöver du ha tillräckliga kunskaper i det svenska språket, såväl muntligt som skriftligt. ÖVRIGT Arbetsgivarinformation: landskrona.se/jobbailandskronastad För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Landskrona stad använder vi rekryteringsverktyget Visma Recruit. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via Visma Recruit genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du till Visma Recruit 0771-10 10 29. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.

23 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Heltidsmentor till Katedralskolan Skara

Vi är en skolkommun i framkant med kunskap för hela livet. Förvaltningen ansvarar för barnomsorg och utbildning från förskola till vuxenutbildning. I verksamheten ingår tydliga inslag av entreprenörskap men också musikskola, ungdomens hus och elevhälsa. I kommunen finns en lång tradition av utbildning och förutom ett av Sveriges äldsta läroverk från 1641 finns också Sveriges lantbruksuniversitet, Skara skolscen och Axevalla hästcentrum. Vi söker nu en ny medarbetare. Uppdraget som heltidsmentor  Du arbetar tillsammans med skolans personal, mentor, rektor, elevhälsa samt övrig personal i arbetet  med att främja elevers närvaro samt att arbeta med elever i problematisk frånvaro. Du stödjer mentor och övrig personal i hälsofrämjande och förebyggande arbete kring trygghet och studiero. Du samverkar och samarbetar aktivt med elevhälsans personal samt arbetar under ledning av rektor. En viktig del i arbetet är att skapa relation med elever och personal. Arbetet som heltidsmentor innebär bland annat att: - Stödja mentor i trygghetsskapande arbete i syfte att höja elevens närvaro. - Tillsammans med mentor ansvara för att kontakta eleven vid frånvaro. - Vid behov uppsöka elever som inte infunnit sig i skolan i syfte att få eleven tillbaka på skolan. - Tillsammans med mentor/undervisande lärare hitta orsak till att eleven inte kommer på lektioner samt finna lösningar och insatser för att förändra detta beteende. - Arbeta med eleven i frånvaroutredande syfte samt att efter samverkan med elevhälsan eventuellt följa upp arbetet. - Samverka och samarbeta med mentor i såväl interna kontakter (undervisande lärare, elevhälsa, mfl) som externa kontakter (soc, bup, vårdnadshavare mfl) Vem är du?   Genom samarbete, nytänkande och ett stort engagemang vill du vara med och utveckla Skara kommun till att bli en bättre stad att bo, leva och verka i. Skara kommun värdesätter att du har en medvetenhet kring att skolan är till för alla och att uppdraget som heltidsmentor är att möta alla oavsett förmågor, bakgrund och sociala/ekonomiska möjligheter. Kvalifikationer   - Erforderlig utbildning: socionom, socialpedagog, socialpsykolog eller liknande. - Meriterande med erfarenhet från liknande arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Övrig information Tjänsten är tillsvidare 100%, semestertjänst med start 2024-08-07 Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden så ansök redan idag! Registerutdrag Arbetsgivaren har en rätt och i många fall en skyldighet att ta del av utdrag från belastningsregister. Skyldigheten för arbetsgivaren inträffar i arbeten där medarbetaren kommer att ha kontakt med barn och ungdomar. Blir du aktuell för tjänsten ska du kunna lämna in ett registerutdrag från Polisens belastningsregister. Blankett för att beställa ett registerutdrag finns att ladda ner från Polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Förmåner Med Skara kommun som arbetsgivare får du ett väl tilltaget friskvårdsbidrag, i många roller tillämpar vi flexibel arbetstid med goda möjligheter till distansarbete och tillitsbaserad ledning och styrning. Vi har under flera år arbetat strategiskt med hållbart yrkesliv, som betyder att vi kan erbjuda en arbetsplats där det finns goda utvecklingsmöjligheter, balans mellan fritid och arbete och hållbarhet genom hela arbetslivet. Vi förstår att kompetensutveckling är en viktig del för att du ska trivas i takt med samhällets förändringar.  Om Skara kommun I Skara kommun arbetar ungefär 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge våra invånare så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, parker, kost, miljö, kultur, fritid och mycket mer. Vi arbetar tillsammans mot FN:s globala mål, som handlar om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.   Sök gärna mer information om Skara kommun på www.skara.se . Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen. Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.

23 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Arbetskonsulent inom Daglig verksamhet, LSS till Kävlinge kommun

Är du den vi söker? Daglig verksamhet inom LSS arbetar med att ge förutsättningar för goda levnadsförhållanden till den som behöver stöd enligt LSS. Utifrån målet att deltagarna ska få vara delaktiga i sin planering och utveckling arbetar vi pedagogiskt och strukturerat med individuella genomförandeplaner. Det bygger på ett aktivt intresse och en vilja att lyssna och förstå. Arbetet utgår från ett hälsofokus med målet att naturligt få in aktiviteter utifrån den enskildes förutsättningar. Att förbättra kvalitén genom uppföljning, utvärdering och utveckling är grundläggande för oss. Vi som arbetar här är engagerade och professionella. Vi har olika yrkesbakgrund och arbetar kontinuerligt med omvärldsbevakning för att fortsätta utveckla verksamheten utifrån nya behov och utmaningar. Det är viktigt för oss att trivas och arbeta tillsammans mot gemensamma mål. Därför har vi utbildade värdegrundsledare som bjuder in till aktiviteter för att utveckla vår värdegrund. För att våra medarbetare ska må bra, bjuder vi på frukost varje dag och ger bidrag till friskvård. Av samma anledning är kommunen en rökfri arbetsplats. Är du en person som är bra på att samarbeta och har lätt för att sätta dig in i någon annans perspektiv och situation? Tycker du om att ta ansvar?  Då kommer du att trivas hos oss! Ansök redan idag! Vi intervjuar och anställer löpande! ARBETSUPPGIFTER I ditt arbete kommer du att samverka med arbetsplatser och företag i målsättningen att motivera, stärka och utveckla den enskilde deltagaren att närma sig arbetsmarknaden så långt som möjligt. Samarbete sker även med andra myndigheter vid behov För en del personer inom daglig verksamhet sker ett samarbete med Arbetsförmedling, Försäkringskassa för att nå anställningsbarhet för deltagaren. Du har förmågan att strukturera och prioritera mellan dina arbetsuppgifter och tycker om att arbeta resultatstyrt och målinriktat. KVALIFIKATIONER Vi tror att du som söker har en relevant högskoleutbildning. Har du erfarenhet från arbete som arbetskonsulent är det en stor merit. Även erfarenhet av myndighetskontakt är önskvärt. Vi ser gärna att du har erfarenhet inom målgruppen LSS, funktionsvariation autism och psykiatri. För att du ska trivas i rollen som arbetskonsulent tror vi att du är en kreativ och ansvarstagande person, som kan engagera och motivera andra människor. Du har lätt för att skapa nya kontakter, gillar att driva utvecklingsprocesser, göra kartläggningar och att arbeta i team i olika miljöer. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du måste kunna tala, läsa och skriva obehindrat på svenska och ha god datorvana. För att kunna arbeta i vår verksamhet krävs B-körkort. Då vi arbetar i programmet LifeCare ser vi gärna att du har erfarenhet av det. ÖVRIGT I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval. Det innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden gått ut. Är du intresserad av att söka tjänsten, skicka in din ansökan så snart som möjligt. Vi arbetar utifrån en strukturerad modell för rekrytering, annonsering och marknadsföring. Av den anledningen undanber vi oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Om anställningen När du söker jobb hos oss kommer vi be dig att visa upp ett utdrag ur Polisens Belastningsregister. Du behöver själv begära ut utdraget som du hittar på polisens hemsida: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/?mtm_campaign=utdrag&mtm_kwd=post0623. Tänk på att kuvertet ska vara oöppnat om du får det brevledes. Har du fått det digitalt, visar du bara upp det.  När du fått ditt utdrag uppvisar du sedan det för rekryterande chef. Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor, så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten. Det snabbaste sättet för att få sitt utdrag är att använda e-tjänsten och beställa det online med BankId. I Sektor Omsorg arbetar ca 650 medarbetare med äldreomsorg, omsorg om personer med funktionsnedsättningar och måltidsservice. Att arbeta i sektorn ska präglas av goda och trygga relationer och en hög grad av omtanke om varandra. Vi har alltid ett gemensamt fokus på kommuninvånarna. Vi bryr oss! Välkommen till en arbetsplats där du får utvecklas och göra skillnad varje dag. Med stort engagemang och omtanke om varandra, gör vi allt för att skapa en bättre vardag för alla i vår kommun. Vårt fokus på utveckling och kvalitet märks hos våra många nöjda invånare. Till Kävlinge kommun tar du dig snabbt och enkelt, oavsett var du bor. Den goda stämningen och de många utvecklingsmöjligheterna är andra anledningar till att våra medarbetare trivs så bra. Vill du bli en av oss? Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss i Kävlinge? Gå in på jobb.kavlinge.se för att läsa vad våra medarbetare tycker om att jobba hos oss, våra förmåner och se alla våra lediga jobb.

23 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Socialpsykiatrin söker stödassistent

Socialpsykiatrins särskilda boende Solgården söker dig som vill ha en utmanande roll där du får möjlighet att stödja människor med psykisk ohälsa och vara en del i utvecklingen av vår verksamhet. Vi söker dig som har erfarenhet från arbete med psykisk ohälsa, är beredd på en viss del omvårdnad men som framförallt är en klippa på att motivera, inspirera och engagera andra till en meningsfull vardag. Om du är driven, kan vara lösningsorienterad inom de ramar vi förhåller oss till och har förmågan att se möjligheter i det du ställs inför så är du varmt välkommen att söka tjänsten. Solgården är ett större boende bestående av sammanlagt arton platser - sjutton permanenta lägenheter och en korttidsplats. Boendet bedriver heldygnsvård vilket innebär att det finns bemanning dygnets alla timmar. Du blir en del i ett team som har roligt på arbetet, där vi har högt i tak och arbetar mot gemensamma mål. Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi enligt det salutogena förhållningssättet för att ta tillvara och stärka de resurser personer har. Det salutogena förhållningsättet innebär att arbetet inriktas på att göra vardagen meningsfull, begriplig och hanterbar för den enskilde. Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se ARBETSUPPGIFTER Som stödassistent inom socialpsykiatrin arbetar du med att ge stöd till personer med psykiska funktionsnedsättningar. Du kommer tillsammans med dina kollegor samt boendets sjuksköterska arbeta strategiskt och målmedvetet med det pedagogiska arbetet. Vi arbetar utefter aktuell lagstiftning vilket innebär att vi dokumenterar dagligen enligt SoL och HSL. Din arbetsdag består av varierande uppgifter så som läkemedelshantering, social träning, ledsagning, städ, tvätt, handling, matlagning, personlig omvårdnad, samtalsstöd med mera. Arbetet är individuellt anpassat utefter den enskildes behov. Arbetstiden är förlagd utefter 37h/vecka, vilket innebär schemalagd arbetstid under dag, kväll samt helg. KVALIFIKATIONER För denna tjänst behöver du ha en adekvat utbildning såsom undersköterska, skötare, stödassisten, behandlingsassistent eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Ett genuint intresse och fallenhet för arbete med målgruppen och B-körkort är ett krav för denna tjänst. För den aktuella tjänsten är det även viktigt att du: - är flexibel i ditt bemötande till andra människor i förhållande till varje individs förutsättningar. - kan planera, organisera, ta ansvar och prioritera dina arbetsuppgifter inom ramarna för vårt uppdrag. - kan bygga relationer med både empati och professionalitet. - lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. - har lätt för att anpassa dig vid förändringar och är flexibel. - uttrycker dig väl i tal- och skrift då muntliga rapporter och skriftliga journaler sker dagligen. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Varmt välkommen med din ansökan! Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom Vård och omsorgsförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan. Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida. För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här: https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

23 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Stödpedagog till Oppsätra gruppbostad och dagliga verksamhet

Inom socialförvaltningen är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. När du arbetar här kan du vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vi utreder och beslutar om stöd till barn och ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning samt människor i behov av stöd i olika livssituationer. Tillsammans arbetar vi för att ge den högsta kvaliteten på den service vi erbjuder. Vill du vara med och utveckla vår verksamhet? Vi söker en stödpedagog till vår gruppbostad och den dagliga verksamheten på Oppsätra. Om arbetsplatsen Gruppbostaden ligger i Skeppsdal  9 km norr om Åkersberga, ca 2 km från närmaste busshållplats. Boendet har 8 platser och målgruppen är vuxna personer med olika former av funktionsnedsättningar. Kunderna bor i egna lägenheter och har behov av individuellt anpassat stöd med planering, struktur och genomförande av vardagsaktiviteter. Vi verkar även för att kunderna har en stimulerande fritid. Allt arbete genomsyras av individens behov och bygger på respekt och delaktighet. Dagligaverksamheten finns i en separat byggnad på området. Arbetsbeskrivning Som Stödpedagog på Oppsätra arbetar du verksamhetsnära med kunder och personal. I din roll ansvarar du för att leda det pedagogiska arbetet på enheten. Genom ditt vardagsnära stöd stärker du dina kollegors förmåga till reflektion och val av tillvägagångssätt i samband med planering, genomförande och uppföljning av insatser som gynnar den enskildes självbestämmande och välmående. Då våra kunder kan ha utmanande eller avvikande beteende blir en viktig uppgift att tillsammans med arbetsgruppen skapa rutiner och arbetssätt som ger en trygg och säker vardag för alla samt att stödja dina kollegor i sina uppdrag. Du kommer även vägleda arbetsgruppen så att genomförandeplaner och andra handlingsplaner håller god kvalitet och efterföljs. Allt arbete sker i nära samarbete och på uppdrag av en enhetschef som är tydlig, inspirerande och engagerad och som verkar för att ge dig utrymme att utveckla både dig själv och verksamheten. Din profil  Vi söker en ansvarstagande och strukturerade medarbetare som är trygg i sig själv, lugn och kan hantera arbetet på ett flexibelt och lösningsfokuserat sätt.  Du har stor drivkraft och kan leda och inspirera ett arbetslag till delaktighet och ta tillvara på den samlade kompetensen. Krav och erfarenhet • KY/YH-utbildning med inriktning stödpedagog alternativt har en utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Gedigen erfarenhet av utmanande beteenden • Kunskap om social dokumentation • Kunskap om pedagogiska metoder som tydliggörande pedagogik, lågaffektivt bemötande, kognitiva hjälpmedel och hur välfärdsteknik kan användas i arbetet • God svenska i tal och skrift • Körkort B är ett krav  Lön: Vi tillämpar individuell lönesättning Anställningens omfattning: 100 %, måndag - fredag 40 tim/v Anställningsform: Provanställning om 6 månader Tillträde 2024-10-01 Sista ansökningsdag: 2024-05-19 vi rekryterar löpande. Dina ansökningshandlingar ska innehålla ett uppdaterat CV, ett personligt brev samt relevanta betyg som styrker din utbildningsbakgrund.  Vi rekryterar omsorgsfullt och lägger stor vikt läggs vid personlig lämplighet.  Utdrag från Polisens misstanke- och belastningsregister genomförs vid ev. anställning.    Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.     Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

22 april 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Övergripande stödpedagog till verksamhetsområde personlig assistans

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 86 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Arbetet som övergripande stödpedagog inom verksamhetsområde personlig assistans innebär att du arbetar 100% måndag till fredag, med placering på Funktionsstöd, Västra Storgatan. Är du innovativ och har ett helhetsperspektiv i din yrkesutövning, är en lagspelare med hög flexibilitet och ansvarskänsla? Vill du vara med och göra skillnad för våra kunder, jobba med utveckling tillsammans med nytänkande kollegor? Då är du den vi söker, varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Vårt arbete präglas av visionen "Vi lyfter tillsammans" och med värdeorden "Delaktighet, Glädje, Öppenhet och Medborgarvärde" som en naturlig del i vårt dagliga arbete. Som stödpedagog handleder och implementerar du pedagogiska arbetssätt i det kundnära arbetet. Det inkluderaratt ta fram pedagogiskt material till medarbetarna och du ansvarar för att det pedagogiska arbetet utvecklas i nära samarbete med enhetschef. Ur ett kundperspektiv arbetar du med värdegrund och kvalitet som främjar kundens delaktighet, självbestämmande och integritet. Du deltar i det kundnära arbetet och stödjer arbetsgruppen till ett utvecklande arbetssätt. I arbetet ingår att du uppdaterar dig kontinuerligt kring pedagogisk, evidensbaserad kunskap samt informerar och handleder arbetsgruppen kring detta. Vidare arbetar du med olika typer av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) som skall implementeras i det individuella arbetet kring kunden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet som omfattar minst 200 yh-poäng eller 60 högskolepoäng. Utbildningen ska ha tydlig inriktning mot funktionshinderområdet i hela sin omfattning. Vi vill att du har erfarenhet av arbete som stödpedagog och inom autismspektrat. Vidare har du goda kunskaper och erfarenhet av både intellektuell och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, tydliggörande pedagogik/TEACCH och lågaffektivt bemötande. Vi vill även att du har erfarenhet av andra metoder/modeller (Kommunikationshjälpmedel, AKK, Samtalsmatta, Snoezelen) riktade mot målgruppen. Eftersom arbetet innebär kommunikation och dokumentation förutsätter vi att du har datorvana och behärskar svenska språket i tal och skrift. Du behöver även ha erfarenhet av social dokumentation. B-körkort är ett krav. Som person är du socialt kompetent och har god samarbetsförmåga. Du är stresstålig, flexibel, finner lösningar i vardagen och har ett professionellt bemötande mot alla du möter i ditt arbete. Vidare har du förmåga att planera och strukturera arbetet utifrån ett helhetsperspektiv. Arbetet kräver att du kan fatta egna beslut samtidigt som du har förmåga att respektera fattade beslut och utföra arbete på uppdrag av andra. Du kan arbeta både själv och tillsammans med kollegor.

22 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Pedagogisk och metodintresserad omsorgassistent till serviceboende Bruket 9

Välkommen till Simrishamns kommun, som ligger i hjärtat av Österlen, känt för sitt rika kulturliv och sin vackra natur. Avdelningen för LSS är en del av Socialförvaltningen och består bland annat av verksamheter inom daglig verksamhet, korttidstillsyn, korttidsvistelse och service- samt gruppbostäder för barn och vuxna. Vår verksamhet är progressiv, välutvecklad och kompetensstark. Ett målinriktat arbete har över tid pågått för att utveckla och stärka kompetens i organisationen för att med god kvalitet utföra uppdraget. Vi söker nu en ny kollega till vårt serviceboende Bruket 9 som även kallas Trappan. Boendet är beläget i centrala Simrishamn. På arbetsplatsen är vi idag 11 engagerade, erfarna och kompetenta omsorgsassistenter som nu söker en pedagogisk och metodintresserad kollega för att ytterligare stärka kvalitén inom verksamheten. Vi söker dig som har möjlighet att jobba dag, kväll och varannan helg. ARBETSUPPGIFTER Uppdraget innebär att du i det dagliga arbetet stöttar och vägleder brukarna utifrån ett pedagogiskt och praktiskt förhållningssätt i deras vardag med bland annat vanligt förekommande hushålluppgifter, förflyttningar, personlig omsorg och fritidsaktiviteter. I uppdraget ingår även att hjälpa och stötta med Hälso- och sjukvårdsinsatser såsom exempelvis medicinering och träning. Som omsorgsassistent möter du människor som har olika förutsättningar utifrån intresse, ålder och funktionsvariationer. Du sätter brukarens behov i centrum och möjliggör dennes rätt till självbestämmande samt delaktighet och inflytande över hans eller hennes eget liv. Målsättningen är att brukarna ska nå ökad självständighet. Arbetet som omsorgsassistent förutsätter en god och tydlig kommunikation samt gott bemötande. I ditt arbete bidrar du till att skapa en känsla av trygghet och förutsägbarhet för brukarna. KVALIFIKATIONER För denna tjänst som omsorgsassistent ser vi söker vi dig som har: • Stödpedagogutbildning • Socialpedagogutbildning • Gymnasial eller yrkesexamen från vård- och omsorgsprogrammet, gärna med inriktning funktionshinder, eller barn- och fritidsprogrammet gärna med inriktning socialt arbete eller pedagogik. • Om inte något av ovan har du annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Goda datorkunskaper och dokumentationsvana • God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • God fysisk förmåga, eftersom arbetet innehåller aktiviteter med brukarna samt kan innefatta fysiskt krävande situationer Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet av LSS eller typ av verksamhet där du arbetat med vuxna personer med autism och intellektuell funktionsnedsättning. Din erfarenhet inkluderar tydliggörande pedagogik, lågaffektivt bemötande och kunskap om olika funktionsnedsättningar och dess påverkan i vardagen. Som person trivs du att jobba i team och har ett flexibelt förhållningssätt. I denna rekrytering tillämpar vi löpande urval, vilket innebär att arbetet med urval och intervjuer påbörjas innan sista ansökningsdag. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt. ÖVRIGT För att möta morgondagens utmaningar eftersträvar Simrishamns kommun mångfald och välkomnar sökanden med olika bakgrund. I samband med rekryteringen undanbedes bestämt kontakt från annons- /rekryteringsföretag.

22 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Stödpedagog till Bifrostvägens gruppbostad

Om Laholms kommun Det är i mötet med våra invånare som värdet av vårt arbete uppstår! Som medarbetare i Laholms kommun är du med och levererar tjänster och service till våra invånare – varje dag, året om. Laholms kommun rymmer allt från omsorg, stöd och utbildning för våra invånare till infrastruktur, underhåll, kulturliv och tillväxt. Vi tror på att varje medarbetare har drivkraften och förmågan att förbättra verksamheten och en vilja att utvecklas i sitt yrke.  Som medarbetare i Laholms kommun har du kollegor med många olika yrken och bakgrund, men det som förenar oss är vårt uppdrag och vår gemensamma värdegrund med ledorden glädje, mod, delaktighet, engagemang och gott föredöme Arbetsuppgifter I stödpedagogens arbetsuppgifter ingår det att handleda arbetet med den sociala dokumentationen och med genomförandeplaner. Stödpedagogen vi söker behöver kunna ha en omvärldsbevakning för områden som funktionshinder, metoder och kommunikation. Det ingår att vara ett metodombud för pedagogiskt arbetssätt och att arbeta med att utveckla arbetsbeskrivningar och aktivitetsscheman. Förövrigt ska stödpedagogen, tillsammans med sina kollegor, utföra de uppgifter som åligger samtliga stödassistenter, såsom planera, handleda och medverka vid aktiviteter för brukarna. Stödpedagogen behöver vara inlyssnande till förslag och involvera sina kollegor i problemlösningar. Kvalifikationer Vi söker dig som har 60 högskolepoäng inom socialt arbete eller 200 poäng inom funktionshinderområdet från Yrkeshögskola (båda motsvarar ett års heltidsstudier). Även annan eftergymnasial utbildning med specialisering inom funktionshinderområdet motsvarande ett års heltidsstudier kan vara aktuell. Vi ser gärna att du har praktisk erfarenhet från arbete med målgruppen och insatser beviljade utifrån lagen om stöd och service. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet såsom förmåga att arbeta strukturerat och pedagogiskt och god förmåga till samarbete. Villkor Tillträde enligt överenskommelse Övriga upplysningar Till följd av lag om belastningsregister ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning inom LSS, barnomsorg samt skola. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken Information till annonssäljare Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Vi erbjuder ett utvecklande arbete och friskvård i olika former samt tillämpar rökfri arbetstid. Laholms kommun verkar för att alla medarbetare ska ha lika rättigheter och möjligheter och vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning.

22 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Stödpedagog till Stjärnbackens gruppbostad

Funktionsstöd är den tredje största avdelningen inom välfärdsförvaltningen med uppdraget att verkställa de beslut som fattats enligt LSS lagen, företrädesvis beslut om bostad med särskild service, personlig assistans och daglig verksamhet. Målsättningen i stödet som ges är att främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet så att individen som beviljats en insats ska få möjlighet att leva som andra. Vårt arbete utförs genom individuellt utformat stöd med hög kvalitet och självbestämmanderätt där ett gott bemötande genomsyrar all verksamhet. Nu söker vi en engagerad och målinriktad stödpedagog till Stjärnbackens gruppbostad! Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde 2024-06-03 eller enligt överenskommelse. Arbetsuppgifter Utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt utför du tillsammans med brukaren vardagsnära och planerade stödinsatser och aktiviteter. Stödinsatserna utgår från brukarens individuella behov, främjar självständighet, delaktighet och utförs med respekt för brukarens integritet och självbestämmande. Du ansvarar för att tillsammans med brukaren upprätta och följa upp genomförandeplaner, övrig social dokumentation samt andra administrativa uppgifter/ansvarsområden som tillexempel schema, inköpsbeställningar, hälsa och säkerhet. Du ansvarar även att stödja dina kollegor på arbetsplatsen i arbetet med social dokumentation och genomförandeplaner Du är en resurs och stöd i arbetet med att utveckla och använda individuellt anpassade pedagogiska lösningar/metoder i det vardagsnära arbetet samt sprida ny kunskap om pedagogiska metoder i verksamheten. I arbetet ingår att samverka med brukarens nätverk, övrig personal och andra samarbetspartners samt att driva utvecklingsarbete framåt tillsammans med kollegor enligt uppställda mål, metoder, kvalitetskrav och andra riktlinjer. Du kan komma att få bidra i andra verksamheter inom LSS området med din pedagogiska kompetens samt samverka med övriga pedagoger som finns inom Funktionsstöd Kvalifikationer Vi söker dig som har en eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet till exempel 200 YH poäng (yrkeshögskola) eller 60 högskolepoäng. Utbildningen ska ha en tydlig inriktning mot funktionshinderområdet och/eller det beteendevetenskapliga området.  För att jobba inom vård och omsorg måste du ha fyllt 18 år. Det är viktigt att du har förmåga att på ett professionellt sätt bemöta människor utifrån deras individuella förutsättningar och behov. Som person är du självgående och stresstålig med individen i fokus. Du är empatisk och ansvarskännande samt har lätt för att samarbeta med andra. Du har god social förmåga och trivs med att arbeta på ett flexibelt sätt. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För arbetet krävs tillräckliga kunskaper i svenska i tal och skrift för att bland annat kunna kommunicera med brukare, utföra vårddokumentation samt erhålla medicindelegering.  Tidigare erfarenhet av arbete på gruppbostad är ett krav för tjänsten. Bifoga CV och personligt brev med din ansökan. http://inspiration.ornskoldsvik.se/ Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske. I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.

21 april 2024
Sista ansökan:
27 maj 2024
Verksamhetsområde Funktionsstöd söker Stödpedagog

Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling. Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? Läs mer om hur det är att arbeta i Ängelholms kommun på jobb.engelholm.se. Verksamhetsområde Funktionsstöd ska starta upp en ny gruppbostad i Hjärnarp som heter Örnekullsvägen 20B. Gruppbostaden kommer ha profilen +55 och det innebär att stödja individer med funktionsnedsättning, kognitiv svikt samt psykisk sjukdom. Gruppbostaden kommer ha fokus på utevistelse, rörelse och djur i vardagen utifrån LSS lagens goda levnadsvillkor. Aktiviteterna ska utformas efter brukarens behov. Miljön ska präglas med utgångspunkt från den enskildes perspektiv. Miljön och arbetssätt anpassas så att individen ges förutsättningar att lyckas. Stödet utgår från varje individs behov, som matlagning, inköp, fritidsaktiviteter och omvårdnad. Kontakter med anhöriga, vänner och arbete. Fokus är rätt insats vid rätt tid och plats. Vi tar tillvara styrkor och stöttar svagheter när förmågan sviktar. Vi värnar om den enskildes integritet och arbetar aktivt för att ge brukaren ett avgörande inflytande över sig och sin dag. Stödet ska utföras utifrån evidensbaserad praktik enligt Socialstyrelsen. Kvalitativa metoder som Positivt Beteende Stöd (PBS), Beteende vi psykiska symtom vid demens (BPSD), Alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och Lågaffektivt bemötande Gruppbostaden kommer ges möjlighet att Stjärnmärkas enligt Svenskt Demenscentrum. Du som medarbetare kommer utbildas i kvalitetsverktyget BPSD samt implementering av det digitalt stöd BOET. Arbetstidsmodell kommer vara Behovsschema. ARBETSUPPGIFTER Vi söker därför dig som vill bli en del av vår funktionsstödsverksamhet i allmänhet och vårt team för Örnekullsvägen 20B . Vi erbjuder dig en viktig tjänst och ett meningsfullt och händelserikt arbete i en stor och glad organisation. Funktionsstöd som verksamhetsområde, befinner sig därtill just nu på en spännande resa med siktet inställt på att verka för utveckling och stärkt kvalitet för att vara ett modernt Funktionsstöd i framkant. För att klara detta behöver vi engagerade och yrkesstolta medarbetare på alla våra olika funktioner, men inte minst i det omsorgsnära arbetet. Vi är en verksamhet som vill lyfta och prova goda idéer, hos oss får man göra fel och tillsammans lär vi av misstagen. Som Stödpedagogens är din främsta uppgift att arbeta utifrån evidens, socialstyrelsens föreskrifter och Ängelholms kommuns värdegrund upprätthålla den kvalitet och den rättssäkerhet gentemot brukare som Ängelholms kommun står för. Som Stödpedagogen har du nära samarbete med närmsta chef och givna samarbetspartners, ett övergripande ansvar för att kvalitetssäkra verksamheten utifrån gällande styrdokument. Som Stödpedagogen ska också i samråd med övriga professioner utveckla och sprida pedagogiska metoder med evidensbaserad grund. Du som Stödpedagog ska vara ett stöd i arbetet med att utveckla och använda individuellt anpassade pedagogiska lösningar och implementera metoder. Rollen kräver att du på ett ödmjukt sätt kan skapa en god struktur och sammanhang för våra medborgare. Tillsammans med dina kollegor säkerställer du arbetet med genomförandeplaner och social dokumentation i verksamheten. KVALIFIKATIONER Kvalificerad yrkesutbildning, yrkeshögskola eller högskoleutbildning med specialisering inom funktionshinderområdet motsvarande 200 YH-poäng eller 60 högskolepoäng. Alternativt ha en annan beteendevetenskaplig utbildning med inriktning funktionshinder som arbetsgivaren bedömer lämplig. • Att vara välförankrad i LSS lagstiftningen och socialstyrelsens riktlinjer om uppdragets utförande. • Erfarenhet av arbete inom LSS • God IT- och datorvana • God förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift • Tydliggörande pedagogik • TAKK(Tecken som stöd) Önskvärda meriter: • Arbetslivserfarenhet i rollen som Stödpedagog • Erfarenhet av att handleda personal • Erfarenhet av arbete inom vård och omsorg • IBIC • Erfarenhet av utåtagerande beteende • AKK(Alternativ kompletterande kommunikation) • Kännedom om kognitiv svikt Förutom kompetens och erfarenhet kommer personlig lämplighet att vara tungt vägande vid vårt urval. För att lyckas i rollen som Stödpedagog hos oss behöver du ha stark kommunikativ förmåga, känna dig bekväm med att ge och ta emot feedback och vara relationsskapande. Du behöver vara flexibel, nyfiken, ha tålamod och vara i lärandet. Ditt arbete behöver vara strukturerat och präglas av kvalitetsmedvetenhet och du behöver och bidra till vårt Agila arbetssätt. ÖVRIGT Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen. Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

20 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024