Enhetschef
Folkhälsomyndigheten
Förvaltnings- och planeringschefer

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa.  Har du ett stort engagemang för chefsuppdraget och ett dokumenterat gott ledarskap? Då har vi ett vikarierande uppdrag som väntar på dig! Vad ska du jobba med? Du blir enhetschef för Enheten för sexuell hälsa och hivprevention inom Avdelningen för smittskydd och hälsoskydd. Som enhetschef har du ett övergripande ansvar för att enheten arbetar i enlighet med myndighetens övergripande mål och uppdrag. Du har personalansvar samt budget- och verksamhetsansvar för enhetens samlade verksamhet och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Som enhetschef vid Folkhälsomyndigheten är du arbetsgivare, verksamhetsföreträdare och ledare. I rollen som enhetschef ingår att: • Vara tydlig i ledning, styrning och kommunikation. • Sätta upp, tydliggöra och följa upp aktiviteter som leder till att verksamhetens mål och önskade effekter uppfylls. • Säkerställa verksamhetens kompetens på kort och lång sikt. • Skapa förutsättningar för samverkan och dialog såväl inom som utom den egna organisationen samt att företräda myndigheten externt och i media. • Tillsammans med övriga chefer ansvara för och främja utveckling av hela verksamheten för att möta omvärldens behov och myndighetens uppdrag. Om dig som ledare Du är en erfaren, trygg och inspirerande ledare som trivs med att samverka och skapa nätverk. Din roll i avdelningens ledningsgrupp, som gemensamt ansvarar för att främja utveckling för att möta omvärldens behov och därtill hela myndighetens uppdrag, kommer vara en viktig del i arbetet. Du leder utifrån ett tillitsbaserat förhållningssätt, ser mångfald som en tillgång och skapar förutsättningar för medarbetare på enheten att göra ett bra arbete genom att främja en god arbetsmiljö och ett gott medarbetarskap samt motivera till utveckling.  Som enhetschef ingår även andra arbetsuppgifter som enhetschef på myndigheten. Vem söker vi?  Krav för anställningen: Vi söker dig som har ett stort engagemang för chefsuppdraget och ett dokumenterat gott ledarskap. Du har en akademisk examen inom folkhälsovetenskap, medicin, statsvetenskap eller annat ämnesområde som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt för uppdraget samt flerårig aktuell erfarenhet av kunskapsbaserat arbete inom statlig förvaltning. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Erfarenhet som chef med budget- personal- och arbetsmiljöansvar. • Mycket goda ledaregenskaper, vilket innebär att du är beslutsmässig och agerar utifrån en helhetssyn för organisationens bästa. Det innebär också att du har en mycket god förmåga att kommunicera och skapa en kultur som främjar ett kontinuerligt utvecklings- och förändringsarbete samt ett tillitsfullt klimat bland enhetens medarbetare. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande och strukturerad samt har ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • Erfarenhet av arbete inom ramen för enhetens ansvarsområde, exempelvis kunskapsproduktion och kunskapsspridning utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. • Erfarenhet av arbete inom ramen för enhetens sakområde, exempelvis SRHR, hbtqi, jämställdhet eller hiv/STI-prevention. Vad gör enheten? Enheten för sexuell hälsa och hivprevention arbetar med hiv/STI, sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR), hbtqi och jämställdhet. Våra arbetssätt omfattar kunskapsframtagning, kunskapsspridning, samordning och uppföljning. Mer specifikt ansvarar enheten för nationell samordning inom hbtqi, hiv/STI och SRHR. Arbetet utgår från den nationella handlingsplanen för hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter, den nationella hivstrategin samt den nationella SRHR-strategin med efterföljande handlingsplan. Enheten arbetar också med stöd till det systematiska utvecklingsarbetet kring jämställdhet och hbtqi inom myndighetens olika uppdrag. Enheten medverkar även i fördelning av statsbidrag till de organisationer som arbetar med hivprevention samt till dem som arbetar för att främja hälsa och rättigheter bland personer som lever med hiv. Uppdrag som handlar om mäns våld mot kvinnor ryms också inom enhetens arbete. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som enhetschef med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid från och med 2025-09-01 eller snarast enligt överenskommelse, tills dess att en ordinarie enhetschef träder i tjänst, dock längst till och med 2026-02-28. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Agneta Falk Filipsson, telefon 010- 205 21 72. Fackliga företrädare är för SACO Pi Zetterquist, telefon 010-205 22 95, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som enhetschef hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2025-07-13 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 02915-2025-2.1.1

24 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Enhetschef
Folkhälsomyndigheten
Förvaltnings- och planeringschefer

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa.  Har du ett stort engagemang för chefsuppdraget och ett dokumenterat gott ledarskap? Då har vi ett vikarierande uppdrag som väntar på dig! Vad ska du jobba med? Du blir enhetschef för Enheten för sexuell hälsa och hivprevention inom Avdelningen för smittskydd och hälsoskydd. Som enhetschef har du ett övergripande ansvar för att enheten arbetar i enlighet med myndighetens övergripande mål och uppdrag. Du har personalansvar samt budget- och verksamhetsansvar för enhetens samlade verksamhet och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Som enhetschef vid Folkhälsomyndigheten är du arbetsgivare, verksamhetsföreträdare och ledare. I rollen som enhetschef ingår att: • Vara tydlig i ledning, styrning och kommunikation. • Sätta upp, tydliggöra och följa upp aktiviteter som leder till att verksamhetens mål och önskade effekter uppfylls. • Säkerställa verksamhetens kompetens på kort och lång sikt. • Skapa förutsättningar för samverkan och dialog såväl inom som utom den egna organisationen samt att företräda myndigheten externt och i media. • Tillsammans med övriga chefer ansvara för och främja utveckling av hela verksamheten för att möta omvärldens behov och myndighetens uppdrag. Om dig som ledare Du är en erfaren, trygg och inspirerande ledare som trivs med att samverka och skapa nätverk. Din roll i avdelningens ledningsgrupp, som gemensamt ansvarar för att främja utveckling för att möta omvärldens behov och därtill hela myndighetens uppdrag, kommer vara en viktig del i arbetet. Du leder utifrån ett tillitsbaserat förhållningssätt, ser mångfald som en tillgång och skapar förutsättningar för medarbetare på enheten att göra ett bra arbete genom att främja en god arbetsmiljö och ett gott medarbetarskap samt motivera till utveckling.  Som enhetschef ingår även andra arbetsuppgifter som enhetschef på myndigheten. Vem söker vi?  Krav för anställningen: Vi söker dig som har ett stort engagemang för chefsuppdraget och ett dokumenterat gott ledarskap. Du har en akademisk examen inom folkhälsovetenskap, medicin, statsvetenskap eller annat ämnesområde som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt för uppdraget samt flerårig aktuell erfarenhet av kunskapsbaserat arbete inom statlig förvaltning. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Erfarenhet som chef med budget- personal- och arbetsmiljöansvar. • Mycket goda ledaregenskaper, vilket innebär att du är beslutsmässig och agerar utifrån en helhetssyn för organisationens bästa. Det innebär också att du har en mycket god förmåga att kommunicera och skapa en kultur som främjar ett kontinuerligt utvecklings- och förändringsarbete samt ett tillitsfullt klimat bland enhetens medarbetare. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande och strukturerad samt har ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • Erfarenhet av arbete inom ramen för enhetens ansvarsområde, exempelvis kunskapsproduktion och kunskapsspridning utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. • Erfarenhet av arbete inom ramen för enhetens sakområde, exempelvis SRHR, hbtqi, jämställdhet eller hiv/STI-prevention. Vad gör enheten? Enheten för sexuell hälsa och hivprevention arbetar med hiv/STI, sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR), hbtqi och jämställdhet. Våra arbetssätt omfattar kunskapsframtagning, kunskapsspridning, samordning och uppföljning. Mer specifikt ansvarar enheten för nationell samordning inom hbtqi, hiv/STI och SRHR. Arbetet utgår från den nationella handlingsplanen för hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter, den nationella hivstrategin samt den nationella SRHR-strategin med efterföljande handlingsplan. Enheten arbetar också med stöd till det systematiska utvecklingsarbetet kring jämställdhet och hbtqi inom myndighetens olika uppdrag. Enheten medverkar även i fördelning av statsbidrag till de organisationer som arbetar med hivprevention samt till dem som arbetar för att främja hälsa och rättigheter bland personer som lever med hiv. Uppdrag som handlar om mäns våld mot kvinnor ryms också inom enhetens arbete. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som enhetschef med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid från och med 2025-09-01 eller snarast enligt överenskommelse, tills dess att en ordinarie enhetschef träder i tjänst, dock längst till och med 2026-02-28. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Agneta Falk Filipsson, telefon 010- 205 21 72. Fackliga företrädare är för SACO Pi Zetterquist, telefon 010-205 22 95, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som enhetschef hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2025-07-13 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 02915-2025-2.1.1

24 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Enhetschef till sektionen Utveckling och förändringsledning
Falu kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Vi söker nu en engagerad och inspirerande ledare! Vill du vara med och skapa en arbetsplats där delaktighet, utveckling och ansvar står i centrum? Vi söker dig som har ett genuint intresse för människor och som drivs av att utveckla både medarbetare och verksamhet. Serviceförvaltningen är Falu kommuns leverantör av interna servicetjänster och består idag av ca 390 anställda. Förvaltningen äger, bygger och förvaltar fastigheter. Vi tillhandahåller tjänster inom fastighetsdrift, lokalvård, kostförsörjning, servicetjänster, fordon och posthantering. Som enhetschef för servicecentralen kommer du att leda ett team på ca 25 medarbetare som arbetar med bland annat servicetjänster, fordon, posthantering och andra stödtjänster till kommunens kärnverksamheter. Du har en central roll i att säkerställa en effektiv och kvalitativ service, samtidigt som du skapar goda förutsättningar för dina medarbetare att växa och utvecklas. Välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som enhetschef har du ett helhetsansvar för att leda, planera, utveckla och följa upp verksamheten såväl ekonomiskt som kvalitativt. I rollen ingår personal-, ekonomi- och arbetsmiljöansvar och du rapporterar direkt till sektionschef. Du kommer att ha ett nära samarbete med övriga enhetschefer och ingå i sektionens ledningsgrupp, där du förväntas bidra med helhetssyn och att arbetet genomsyras av ambitionen att hitta lösningar som ser till hela kommunens bästa. Att samverka såväl internt som externt är viktigt och att leva efter serviceförvaltningen målbild: service genom samarbete i världsklass. Ett kommande utvecklingsarbete är att skapa ”En väg in” för våra kunder där servicecentralen kommer att ha en viktig roll tillsammans med övriga enheter inom förvaltningen.  Som ny chef i Falu kommun får du också genomföra vårt ledarutvecklingsprogram – en värdefull möjlighet att utveckla ditt ledarskap, få stöd i din nya roll och bygga nätverk inom organisationen. Kvalifikationer För rollen krävs: • Relevant högskoleutbildning eller annan typ av utbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Arbetslivserfarenhet av personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar • Erfarenhet av att driva förändrings- och förbättringsarbete • B-körkort • God datavana och administrativ förmåga • God förmåga att utrycka sig på svenska i tal och skrift Personliga egenskaper Vi söker en närvarande och stödjande ledare som ser medarbetarna som den viktigaste resursen för att nå verksamhetens mål. Du arbetar aktivt för att skapa en trygg och inkluderande arbetsmiljö där medarbetare vågar och vill ta ansvar för både sin egen och verksamhetens utveckling. Du trivs med att ha ett brett kontaktnät och är en fena på att bygga långsiktiga relationer och skapa fungerande samarbeten. Då servicecentralen är en kundstyrd verksamhet är det viktigt att du har ett affärsmässigt förhållningssätt och förmåga att lyssna in förväntningar och behov på ett effektivt sätt. Avslutningsvis söker vi dig som är initiativrik, utvecklingsorienterad och har modet att våga pröva nya arbetssätt.  Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande kvalifikationer • Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd verksamhet • Erfarenhet av ledningssystemet ISO 9001:15 Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då det kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell förtjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. Övrigt Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan komma att tillämpas. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected]

24 juni 2025
Sista ansökan:
13 augusti 2025
Chef för avdelningen Främjande och utveckling
Skara Stift
Förvaltnings- och planeringschefer

Skara stiftsorganisation söker chef till Avdelningen för främjande och utveckling Skara stift är en del av Svenska kyrkan. Stiftet har omkring 588 000 invånare och drygt 57 procent är medlemmar i Svenska kyrkan. Vid stiftskansliet i Skara finns cirka 50 medarbetare som på olika sätt stödjer kyrkans lokala arbete och ca 90 personer totalt i stiftsorganisationen. Kansliet har sex avdelningar, där Avdelningen för kyrkoliv arbetar främjande med att stötta de 40 pastoraten och församlingarna runt om i stiftet, internt på stiftskansliet men också med internationellt arbete. Avdelningens arbete innefattar mycket fokus på utbildning med sikte på långsiktig uthållighet och inom ramen för Svenska kyrkans etiska regler. Som anställd i Svenska kyrkan får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Skara stift är ett av totalt 13 stift inom Svenska kyrkan och är också Sveriges äldsta stift. Här vävs historia och nutid samman i en stor och variationsrik verksamhet. Om tjänsten Stiftsorganisationen söker nu en avdelningschef till den nya avdelningen Främjande och utveckling. Du kommer att leda ett arbetslag med engagerade och kunniga kollegor som tillsammans arbetar med stiftets uppdrag att stödja och främja församlingar och pastorat i hela stiftet. Som avdelningschef ansvarar du för avdelningens bidrag i biskopens visitationsmodell ”Vägen vidare”. Avdelningen arbetar med kompetensutveckling riktat till medarbetare i församlingar och pastorat, Svenska kyrkans unga, Svenska kyrkans Internationella arbete, relationer till vänstift, hållbarhetsfrågor och diakonal utveckling. Beredskapsfrågor och institutionssjälavård är andra verksamhetsområden. I avdelningen finns ca 15 tillsvidaretjänster varav tre stiftsadjunkter med arbetsställe vid Hjo folkhögskola och Stiftsgården Flämslätt. I ansvaret som avdelningschef har du arbetsmiljöansvar samt personal-, ekonomi och verksamhetsansvar. Du arbetar efter delegation från stiftsdirektorn.  I rollen ingår att leda, samordna och prioritera arbetsuppgifter för medarbetarna inom avdelningens olika verksamhetsområden. Detta görs bland annat genom att: Genomföra och leda avdelningsmöten för planering, avstämning och uppföljning. Ekonomisk planering och uppföljning. Ingå i stiftets ledningsgrupp. Tillsammans med stiftsdirektor förbereda och föredra ärenden till Stiftsstyrelsen. Är det här du? Du har dokumenterad chefserfarenhet och en god förmåga att samarbeta tillsammans med andra medarbetare och chefer. Du har teologisk kompetens och bred kunskap och erfarenhet om Svenska kyrkans verksamhet. Du är tydlig som ledare med ett tillitsbaserat ledarskap som främjar delaktighet och eget ansvar hos medarbetare. Du är visionär, lösningsfokuserad och har ett utvecklingsperspektiv. Andra egenskaper som värdesätts för tjänsten är att du är kommunikativ, trygg och stresstålig. Du har god förmåga att bygga relationer samt har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift samt god datavana. Du är medlem i Svenska kyrkan. Övrig information Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid placerad vid stiftskansliet i Skara. Skara stift strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten. För tjänsten krävs B-körkort. Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi senast den 24/8. Intervjuer är planerade att äga rum den 11/9 och 15/9. För mer information om Skara stift, se vår hemsida: http://www.svenskakyrkan.se/skarastift Mer upplysningar om tjänsten lämnas av stiftsdirektor Niklas Grahn, 0511-26245, [email protected] Frågor om rekryteringsprocessen besvaras av HR-specialist Elin Wikström, [email protected] Facklig kontaktperson är Björn Carlstedt, Vision, 0511–28530, [email protected]

23 juni 2025
Sista ansökan:
24 augusti 2025
Enhetschef till GataPark Drift
Östersunds kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Om oss Vi är en offentlig organisation som brinner för att förbättra livskvaliteten för Östersunds invånare genom olika tjänster och stöd. Hos oss möts du av en miljö där samarbete och teamwork är i fokus, och där din professionella och personliga utveckling värderas högt. Vi strävar efter att skapa en trygg och omtänksam arbetsmiljö där alla kan växa och bidra till vår gemensamma framgång. Ditt uppdrag Som enhetschef för GataPark, Drift leder du ett dynamiskt och mångsidigt team med uppdraget att leverera bästa möjliga service till kommunens invånare. Du har både ett strategiskt och operativt ansvar för att utveckla, följa upp och kvalitetssäkra driften av park- och gatuverksamheten. Rollen ger dig möjlighet att arbeta flexibelt i nära samarbete med engagerade och stödjande kollegor, samtidigt som du bidrar till en hållbar, effektiv och medborgarnära samhällsservice. Uppgifterna inkluderar: • Leda, utveckla och förändra driftverksamheten inom gata och park. • Hantera upphandling och entreprenaduppföljning för att säkerställa hög kvalitet. • Samverka med andra avdelningar för att främja hållbarhet och inkludering. • Kommunicera effektivt internt och externt för att bygga positiva relationer. • Se till att lagen följs och fungerar som en kunskapskälla inom relevanta lagar och förordningar. Din profil Vi ser gärna att du har akademisk examen eller motsvarande erfarenhet inom områden som samhällsbyggnad, väg och teknik. Tidigare erfarenhet som chef med personalansvar är ett krav. Du är van vid att arbeta i en politiskt styrd organisation, med teknisk förvaltning av exempelvis gata och park. Dessutom har du: • Mycket god kommunikativ förmåga både i tal och skrift på svenska. • Digital vana, gärna erfarenhet av system som GIS, ekonomihantering och projekt/ärendehantering. • Goda kunskaper i relevant lagstiftning, såsom PBL, väglagstiftning, och miljöbalken. • B-körkort. Varför Östersunds Kommun? Här hos oss får du möjligheten att arbeta med samhällsnytta och bidra till våra medborgares utveckling. Med flexibla arbetstider, möjlighet till deltid, friskvårdsbidrag, och en arbetsmiljö som främjar inlärning och innovation, är detta mer än bara ett jobb - det är en chans att göra en verklig skillnad. Är du redo att ta steget in i en inspirerande och varierad arbetsmiljö där ditt engagemang gör skillnad? Då ser vi fram emot att lära känna dig! Så går rekryteringen till Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju. Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare. Vad erbjuder vi? Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html  Om Teknisk förvaltning Var med och bygg viktiga samhällsfunktioner både för våra medborgare men också för kommunens verksamheter. Vår verksamhet är väldigt bred. Vi jobbar med allt ifrån parkskötsel, sophantering, återvinning och underhåll av fastigheter till snöröjning, mark- och anläggningsjobb, vattenrening, tillagning av måltider, städ och renhållning.

23 juni 2025
Sista ansökan:
7 juli 2025
Enhetschef Gata, trafik och verkstad
Karlskoga kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

I natursköna Karlskoga händer det mycket spännande just nu. I vår stad har du alltid nära till både vacker natur och den högteknologiska industrinäringen. Vi erbjuder dig en välkomnande arbetsplats där människor och innovationer får växa. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du verkligen kan göra skillnad! Samhällsbyggnads- och serviceförvaltningen arbetar efter ett tillitsbaserat ledarskap där styrning, kultur och arbetssätt fokuserar på en tilltro till de anställdas kunskap, omdöme och vilja att utföra ett bra arbete och möta medborgarnas behov. På förvaltningen arbetar vi aktivt med att stärka lagandan, skapa god arbetsmiljö och förbättra våra arbetssätt. Alla medarbetare deltar i detta förbättringsarbete med målsättning att vara ett effektivt och sammansvetsat team som har roligt och utvecklas på jobbet. Du kan få möjlighet att vara med och påverka stadens framtid i en dynamisk arbetsmiljö. Vi erbjuder konkurrenskraftiga villkor, kompetensutveckling och en arbetsplats där innovation värderas högt. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en enhetschef till  gata, trafik och verkstadsenheten. I din roll leder du enhetens arbete och utveckling i enlighet med tillitsbaserat ledarskap. Som chef är din främsta uppgift att skapa förutsättningar för att verksamheten genomförs med hög kvalitet inom ramen för övergripande mål, det ekonomiska utrymmet samt lagstiftning. Som enhetschef har du fullt verksamhets-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar för enheten. Organisationen genomsyras av en tillitsbaserad ledning och styrning med kompetenta medarbetare som vill och får ta ansvar. Som ledare utövar du ett tydligt chefs- och ledarskap och arbetar systematiskt med att prioritera, genomföra, delegera och följa upp.  Som enhetschef gata, trafik och verkstad ansvarar du bland annat för: • Planering och genomförande av gatudrift och trafikprojekt. • Budget, personalledning och strategisk utveckling inom området. • Samverkan med interna och externa aktörer för att säkerställa effektiva lösningar. • Säkerställande av trafiksäkerhet, framkomlighet och miljöhänsyn. • Ansvarar för drift av kommunens verkstad med reparation och underhåll av leasingbilar. Arbetsgruppen består av 19 medarbetare så som anläggningsarbetare, maskinförare, beläggningsingenjör, trafikhandläggare och verkstadsarbetare. Den dagliga driften arbetsleds av två arbetsledare. Alla dessa utgår från centralförrådet på Svetsarevägen, där ditt kontor är beläget. Du kommer arbeta i nära samarbete med enhetschefen på parken. KVALIFIKATIONER Du kan vara rätt person för oss om du har relevant högskolexamen inom samhällsbyggnad, väg- och vattenbyggnad, trafikingenjör eller liknande. Vi vill också att du  har eller har haft personalansvar och en ledande befattning. Du behöver även besitta goda kunskaper i officepaketet och ha datorvana.  Det är även meriterande om du har: • erfarenhet av att hantera budgetansvar, drift och investering • goda kunskaper om lagar och regler kopplade till väghållning/trafik • förmåga att arbeta strategiskt och bygga relationer  • goda kunskaper och erfarenheter att kunna uttrycka dig och skriva på god svenska • körkort B är önskvärt. För att klara uppdraget behöver du vara en trygg person som har arbetat inom branschen och har kunskap om den. Som chef behöver du vara duktig på att lyssna in och kommunicera respektfullt med de du möter som ex medarbetare, kollegor, medborgare, politiker och entreprenörer. Det är mycket som händer inom verksamheten så det är viktigt att du klarar att arbeta i en dynamisk arbetsmiljö. Du tycker om att lösa problem genom egen analys och tillsammans med dina medarbetare för att uppnå bästa resultat. ÖVRIGT Intervjuer beräknas hållas vecka 33-34 Karlskoga kommun ingår i finskt förvaltningsområde och har därmed ett ansvar för att värna om det finska språkets ställning. Det innebär bland annat att vi ska erbjuda förskoleverksamhet och äldreomsorg på finska. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

23 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Enhetschef med särskilt operativt ansvar
Malmö kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Ref: 20251523 Vill du vara med och skydda välfärden? Funktionsstödsförvaltningen söker en enhetschef med särskilt operativt ansvar Om tjänsten Som enhetschef är du direkt underställd avdelningschefen. Du ingår i avdelning myndighet förebyggande socialtjänst där du genom dina personliga egenskaper och din erfarenhet bidrar till avdelningens samriktning. Du har en central och viktig roll att tillsammans med andra i förvaltningen arbeta med förändrings- och utvecklingsarbete. Vi söker en engagerad och analytisk person som vill arbeta strategiskt med att förebygga välfärdsbrott inom Funktionsstödsförvaltningen. Du kommer att vara en nyckelperson i vårt arbete för att säkerställa att offentliga medel används rätt och bidra till att öka tilliten till välfärdssystemet. Tjänsten innebär ett nära samarbete med flera avdelningar inom förvaltningen samt med andra myndigheter och du kommer att arbeta utifrån Malmö stads handlingsplan för att motverka välfärdsbrott. Arbetsuppgifter Du kommer bland annat att: • Samordna och följa upp aktiviteter enligt Malmö stads handlingsplan för att förebygga välfärdsbrott • Utveckla rutiner och arbetssätt i samverkan med olika avdelningar, inklusive myndighet, ekonomi, organisationsbidrag och kommunikation • Bidra till och initiera kunskapshöjande insatser inom exempelvis otillåten påverkan, inköpsrutiner och underrättelseskyldigheter • Delta i nätverk för avtalsuppföljning och utveckla former för intern kontroll och egenkontroller • Undersöka möjligheten till tekniska och organisatoriska lösningar för att stärka kontrollsystem och effektivisera uppföljningsarbetet • Vara delaktig i kommunikationsinsatser, både internt och externt, för att öka transparens och medvetenhet kring arbetet mot välfärdsbrott Kvalifikationer Vi söker dig som har en relevant akademisk examen om minst 180 högskolepoäng, exempelvis inom juridik, samhällsvetenskap, offentlig förvaltning eller annat område som bedöms likvärdigt. Du har tidigare erfarenhet som chef, där ansvar för personal, arbetsmiljö och budget varit en naturlig del av ditt uppdrag. Du är van att leda andra chefer och har god förståelse för hur en kommunal organisation fungerar och styrs. Du har arbetat i komplexa sammanhang där samverkan, projektledning och ett strukturerat utvecklingsarbete varit centrala delar. Det är meriterande om du har erfarenhet av frågor som rör intern kontroll, granskningar, uppföljning av avtal eller brottsförebyggande arbete i kommunal verksamhet. Vidare har du både teoretiska och praktiska kunskaper inom lösningsfokuserad verksamhetsutveckling, målstyrning och systematisk uppföljning. Du är trygg i att analysera komplex information, identifiera samband och använda dessa insikter för att driva förbättringar. Det är också viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i både tal och skrift. Som ledare är du strategisk, tydlig och inkluderande. Du skapar engagemang och delaktighet hos dina medarbetare och kollegor. Du arbetar strukturerat, är lösningsorienterad och har lätt för att samarbeta med andra – såväl inom den egna förvaltningen som med externa aktörer och andra samhällsaktörer. Vi erbjuder Hos oss får du möjlighet att arbeta med frågor som gör verklig skillnad – för både kommunen och medborgarna. Du blir en del av en verksamhet som arbetar för att skydda demokratin, främja transparens och säkerställa att våra gemensamma resurser används på ett ansvarsfullt och rättssäkert sätt. Vi erbjuder en dynamisk och utvecklingsinriktad arbetsmiljö där du har stort handlingsutrymme och möjlighet att påverka både arbetssätt och rutiner. Du ges goda möjligheter till kompetensutveckling och får det stöd du behöver för att lyckas i din roll. Tillsammans skapar vi en modern och hållbar offentlig förvaltning  med invånarnas bästa i fokus. Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: 100% Antal tjänster: 1 Tillträde: Enligt överenskommelse Vi tillämpar löpande urval i den här rekryteringen. Vänta inte med din ansökan!    Övrigt Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.

23 juni 2025
Sista ansökan:
13 juli 2025
Enhetschef till Skolverket i Solna
Poolia Sverige AB
Förvaltnings- och planeringschefer

Nu söker vi för ett konsultuppdrag dig som kan ta rollen som Enhetschef hos vår kund Skolverket. - Omfattning: Heltid 100% - Start: Så snart som möjligt - Längd: 6 månader med möjlighet till förlängning 6 månader. Du lir anställd av Poolia men jobbar ute hos Skolverket i Solna. Om tjänsten Uppdraget innebär att fungera som chef för den nyinrättade enheten för planering och styrning på Skolverkets avdelning för verksamhetsstöd. Enhetens uppdrag är att driva och samordna arbetet. Dina arbetsuppgifter i huvudsak I uppdraget ingår att bygga upp den nya enhetens arbetsformer och arbetssätt, att skapa samsyn kring enhetens roll och uppdrag hos medarbetarna samt att skapa samarbetsformer och god relation till myndighetens övriga chefer i styrningsfrågor. Uppdraget innebär att arbeta med förändringsledning i uppbyggnad av en organisation som ska stödja och samordna den interna styrningen på myndigheten. En annan uppgift för enheten är att driva arbetet med portföljkontoret och utvecklingsportföljen. Det innebär att ta fram underlag på strategisk nivå och samordna funktionen objektledare med flera för att myndighetens ledningsgrupp ska kunna fatta relevanta beslut som rör utveckling av myndighetens IT-satsningar. Du kommer ha personalansvar för Ca 20 medarbetare, inklusive en enhetssamordnare samt en administratör. Du rapporterar till Verksamhetschefen. Vem är du? För att vara aktuell för uppdraget, behöver du uppfylla nedan kriterier: - Akademisk utbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, ekonomi, alternativt annan inriktning som Skolverket bedömer som likvärdig - Minst fem (5) års chefserfarenhet med verksamhets-, personal- och budgetansvar inom offentlig sektor - Fem (5) års aktuell erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning, planering och uppföljning på statlig myndighet - Aktuell erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling på myndighetsövergripande nivå - Erfarenhet av att med dokumenterat gott ledarskap arbeta med förändringsledning och omorganisationer på myndighet - God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska Om verksamheten Låter detta som ett uppdrag som kan passa dig? Då söker du via länken i annonsen. Urvalet kommer ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut. Välkommen!

23 juni 2025
Sista ansökan:
8 juli 2025
Gruppchef och biträdande chefsjurist till utrikespolitisk myndighet
Inspektionen För Strategiska Produkter
Förvaltnings- och planeringschefer

Är du en trygg chef och skicklig jurist? Vill du arbeta på en växande myndighet med fokus på Sveriges försvars-, säkerhets- och utrikespolitik? Då är det här rollen för dig. Inspektionen för strategiska produkter (ISP) söker chef för Juridik- och tillsynsgruppen, tillika biträdande chefsjurist.   Som chef för gruppen Juridik och tillsyn leder, samordnar och utvecklar du gruppens verksamhet. Du ser till att olika kompetenser tas tillvara och skapar en inkluderande arbetsmiljö som präglas av engagemang och respekt. Du arbetar i nära samverkan med myndighetens chefsjurist. Du fattar beslut i ett stort antal ärenden och säkerställer att ärenden som föredras för chefsjuristen är allsidigt belysta och i linje med riktlinjer och praxis. Du är chefsjuristens ersättare och utgör ett viktigt stöd i myndighetens juridiska arbete.   Kvalifikationer • Flerårig och aktuell chefserfarenhet, innefattande personal- och verksamhetsansvar • Juris kandidat-/juristexamen • Fullgjord notarietjänstgöring eller motsvarande erfarenhet från domstol som myndigheten bedömer som likvärdig • Minst fem års aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete från offentlig verksamhet • Betydande erfarenhet av eget kvalificerat beslutsfattande från offentlig verksamhet   Meriterande • Erfarenhet av kvalificerat arbete med förvaltningsrätt, sekretesslagstiftningen, dataskydd och/eller upphandling • Erfarenhet av arbete i överrätt   Vi söker dig som är trygg i ditt ledarskap. Du har god vana av att arbeta självständigt. Du har förmåga att skapa engagemang och delaktighet och är tydlig i dialogen med andra. Du lyfter frågor för att undvika missförstånd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Arbetet ställer höga krav på förmåga att organisera och prioritera dina arbetsuppgifter samt ett analytiskt och ett strukturerat angreppssätt. Du har mycket hög arbetsförmåga, ett gott omdöme och en god samarbetsförmåga. Vidare har du en hög integritet, men är ändå lösningsorienterad. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.     Arbetsgruppen Juridik- och tillsynsgruppen stödjer chefsjuristen i dennes uppdrag, såsom juridisk rådgivning och juridiskt utvecklingsarbete. Gruppen ansvarar för ärenden om misstanke om brott och administrativa sanktionsavgifter. I gruppen finns myndighetens utlämnande- och tillsynsfunktion. Som chef för gruppen har du personalansvar för tio medarbetare, varav fyra verksjurister, fyra jurister och två sekretesshandläggare. Du är direkt underställd enhetschefen som också är myndighetens chefsjurist. Du ingår tillsammans med enhetschef och ytterligare två chefer i Enheten för verksamhetsstöds ledningsgrupp.     Om anställning på Inspektionen för strategiska produkter (ISP) Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För att arbeta hos oss krävs svenskt medborgarskap. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Då en stor del av arbetsuppgifterna omfattar sekretessbelagd information är möjligheterna till distansarbete begränsade.   Om ISP ISP är en statlig myndighet med utrikespolitisk inriktning. Våra uppdrag är exportkontroll av strategiska produkter samt granskning av utländska investeringar. Vi är också nationell myndighet för kemvapenkonventionen och hanterar internationella sanktioner. Läs mer om oss på isp.se. Vi är en växande specialistmyndighet belägen i Solna/Stockholm. Vi rekryterar löpande till nya uppdrag och hos oss arbetar statsvetare, jurister, ingenjörer och många andra experter. På ISP arbetar drygt hundra medarbetare som tillsammans skapar en varm och välkomnande atmosfär. Vi menar att våra olikheter är en styrka då arbetet kräver flexibelt tänkande och att kunna ta in olika perspektiv. Hos oss arbetar du i rymliga lokaler som ger arbetsro för komplexa frågeställningar. Vårt arbete sker huvudsakligen på kontoret då säkerhet är i fokus för oss. Utöver goda utvecklingsmöjligheter erbjuder vi flexibel arbetstid, friskvårdtimme och friskvårdsbidrag på 5 000 kr per år. Semestern är 28 - 35 dagar per år (beroende på din ålder) och du har möjlighet till löneväxling. De statliga kollektivavtalen ger dig trygg anställning och bra tjänstepension. Läs mer om våra förmåner på isp.se. Vi arbetar utifrån den statliga värdegrunden och vårt fokus ligger på legalitet och objektivitet samt service och effektivitet. Det är viktigt för oss att du delar dessa värderingar.   Ansökan Välkommen med din ansökan i form av CV, examensbevis, samt personligt brev senast den 18 augusti 2025. Enligt Riksarkivets föreskrifter gallras ansökningshandlingar från ej antagna sökande två år efter att tillsättningsbeslutet vunnit laga kraft. Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

23 juni 2025
Sista ansökan:
18 augusti 2025
Enhetschef Teknik och projekt
Piteå kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Fastighets- och serviceförvaltningen står inför många spännande utmaningar och söker dig som vill medverka till att Piteå blir Sveriges bästa plats att bo på. Förvaltningen har 350 medarbetare och ansvarar för förvaltning av kommunens fastigheter samt kommunens samlade kost-, städ- och vaktmästeriverksamhet. Avdelning Fastigheter säkerställer den strategiska lokalförsörjningen, planering, samordning och förändringar i fastighetsbeståndet.  Totalt förvaltas 320 000 m² fördelat på 144 objekt där största delen nyttjas av kommunens kärnverksamhet. I ansvaret ingår också den dagliga driften, skötseln samt planering och genomförande av underhåll och investeringar i kommunens fastigheter. Avdelningen hanterar uthyrning och kontraktshantering för lokaler, bostäder och parkeringar. Antalet medarbetare i avdelningen är 85. Inom avdelning Fastigheter finns två enheter, förvaltning (inklusive fastighetsdriften) samt projekt och teknik, till vilken enhetschef nu rekryteras. Enheten består i dagsläget av nio medarbetare och ansvarar i samverkan med andra förvaltningar för planering och genomförande av ny-, till- och ombyggnationer samt för att säkerställa en hög tillgänglighet och säkerhet i lokalerna. I ansvaret ingår också att säkerställa en framtida kostnads och miljömässigt effektiv drift. Vid enheten arbetar i dagsläget projektledare och teknikansvariga som även arbetar med driftsfrågor. Vi erbjuder dig ett arbete där du får möjlighet att utvecklas och göra skillnad. I rollen som enhetschef ansvarar du för ledning och styrning av enheten projekt och teknik. Det innebär ett ansvar för personal, verksamhet och ekonomi. Positiva resultat nås bäst genom att arbeta tillsammans, där du genom ett inkluderande och tillitsbaserat ledarskap skapar förutsättningar för ett aktivt medarbetarskap. Rollen innehåller många olika kontakter varför ett professionellt förhållningssätt och strävan efter goda relationer är en förutsättning. Som enhetschef ingår du tillsammans med avdelningschef och två enhetschefer för fastighetsdriften i avdelningens ledningsgrupp. Kvalifikationer  Vi söker dig som har en för uppdraget relevant högskoleutbildning samt erfarenhet från verksamhetsområdet alternativt en utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har tidigare har arbetat som chef och har kvalificerad projekterfarenhet, ett affärsmässigt förhållningssätt och förstår samt respekterar förutsättningarna i en politiskt styrd organisation. Som person är du strukturerad, analytisk och kvalitetsmedveten. Du är tydlig i ditt ledarskap, vinner medarbetarnas förtroende, inspirerar och skapar en kultur, där vilja, arbetsglädje och olikheter integreras på ett värdeskapande sätt. Du har god samarbetsförmåga och strävar efter att i samspel med andra hitta fungerande vägar framåt. Du är bra på att kommunicera och att skriva, presentera och förklara samband på ett enkelt och tydligt sätt. Goda digitala kunskaper, (vi arbetar med Microsoft 365) och B-körkort är en förutsättning för tjänsten. Mer om tjänsten  Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten kan komma att omfattas av säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) med i förekommande fall registerkontroll. Välkommen med din ansökan senast 2025-08-17 Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta Rekryteringsteamet för alternativ sökväg på telefon 0911-69 65 10. Om arbetsplatsen  Fastighets- och serviceförvaltningen är en av kommunens sju förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med pitebor, näringsliv och föreningar utvecklar vi Piteå till en ännu bättre plats att bo, leva och verka i.  Läs mer:  Fastighets- och serviceförvaltningen  Fastighets- och serviceförvaltningen - Våra verksamheter (pitea.se)  Jobba i Piteå kommun Jobba hos oss - Arbete (pitea.se)  Piteå växer - Kommun & politik Inflyttarservice – för dig som vill flytta till Piteå  Letar du bostad, vill du veta mer om skola och barnomsorg eller är du nyfiken på kultur- och fritidsutbudet? Inflyttarservice Piteå erbjuder dig stöd från start till mål.  Inflyttarservice Piteå (https://www.pitea.se/inflyttare/kontakta-inflyttarservice)  Vi undanber oss all kontakt från rekryteringsföretag och annonsörer i denna rekrytering

19 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025