Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Vill du utvecklas och vara med på en spännande resa då den nya socialtjänstlagen träder i kraft 1 juli? Då skall du arbeta inom barn och unga utredning! Barn och familj i Sydväst består av tre utredningsenheter med tre team vardera. Varje team har en 1:e socialsekreterare och leds av en enhetschef. Vi är måna om att du får en bra start i din roll som socialsekreterare och kommer i gång på bästa sätt. På varje utredningsenhet finns en socialsekreterare med särskilt uppdrag att ansvara för introduktionen av nya medarbetare utöver din förste socialsekreterare. Det innebär att du får ett väl anpassat stöd och en individuell introduktionsplan som utformas utifrån din erfarenhet under din första tid här hos oss. Du kommer att successivt slussas in i arbetet med gott stöd av socialsekreteraren med särskilt uppdrag, av din arbetsledare och av ditt team. Vi erbjuder metodstöd, extern handledning och fördjupad utbildning i handläggning, dokumentation och juridik. Vi är en utredningsenhet med erfarenhet som strävar efter att utvecklas och har flera utvecklingsgrupper där man kan fördjupa sig inom specialområden. Som socialsekreterare hos oss arbetar du med barn mellan 0-18 år och deras föräldrar. Du kommer göra förhandsbedömningar, utredning och uppföljning av olika insatser, så som öppenvård, kontaktpersoner, kontaktfamiljer samt SoL och LVU-placeringar på boenden och familjehem. Vårt främsta fokus är att sätta barnets bästa och brukarens behov i centrum. Hos oss får du en flexibel arbetsplats som strävar efter att alla medarbetare skall få en god balans mellan arbete och privatliv och vi erbjuder hemarbete en dag i veckan. Vi är en utredningsenhet med erfarenhet som strävar efter att utvecklas och har flera utvecklingsgrupper där man kan fördjupa sig inom specialområden. Vi är placerade nära Frölunda Torg och är ett barn- och unga-hus där mottag, myndighetsenheter, familjehem och barnsekreterare har sina kontor. Arbetsplatsen har kontorsrum som delas med en kollega och ett fåtal enskilda rum. Vi har ett nära och bra samarbete med vår stora resursverksamhet som sitter nära oss. Vi erbjuder ett roligt och stimulerande arbete med gott stöd från kollegor, socialsekreterare med särskilt uppdrag, förste och EC. Vi värdesätter en positiv arbetsmiljö där du trivs och har kul på jobbet. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga och B-körkort. Erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom andra områden. • Du har förmågan att anpassa och omorganisera arbetet vid behov. • Du trivs med att samarbeta med andra för att uppnå gemensamma mål. • Du kan etablera tydliga mål och planera dina arbetsuppgifter. • Du utnyttjar din tid på ett effektivt sätt och arbetar på ett systematiskt sätt. • Du arbetar rättssäkert, har god dokumentationsförmåga och klientkontakt. Passar detta in på dig ser vi fram emot att ta emot din ansökan! Urval och intervjuer kan påbörjas innan sista ansökningsdag, så ansök snarast möjligt. ÖVRIGT För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Vi söker en engagerad fältsekreterare som vill göra skillnad för barn och unga i riskzonen för brottslig verksamhet. Du har en relevant utbildning som socionom eller beteendevetare och ett genuint intresse för ungdomar. Ditt arbete kommer att bidra till att skapa trygga och positiva miljöer för våra unga. Välkommen att bli en del av vårt team!Uppsala kommun och Uppsala ungdomsjour jobbar med trygghetsskapande och förebyggande arbete i flera områden i Uppsala. Du kommer att vara anställd av socialförvaltningen och avdelningen insatser barn och unga och vara placerad på Uppsala ungdomsjour.Uppsala ungdomsjour är en enhet som jobbar med uppsökande och förebyggande arbete på fältet i samverkan med bland annat skola, socialtjänst, polis och fritid. Enheten består av flera samordnare, fältsekreterare, socialarbetare på fältet och kuratorer. Arbetet bedrivs lokalt ute i flera områden i Uppsala samt centralt med samordning av olika typer av sociala insatser. Vi arbetar med att förstärka samarbetet mellan socialtjänsten och skolan för att ge elever förutsättningar att klara sin skolgång och bryta socialt nedbrytande beteenden i ett tidigt skede. Extra satsning riktas främst mot skolor i Sävja, Stenhagen, Gottsunda/Valsätra och Gränbyområdet med kringliggande samarbetspartners. Beskrivning av arbetsuppgifter Under den senaste tiden har vi från flera håll i Uppsala uppmärksammat en oro för att alltfler hög- och mellanstadiebarn befinner sig i riskzonen för brottslig verksamhet och andra socialt nedbrytande beteenden. Ungdomsjourens uppdrag är att jobba aktivt med insatser för unga som befinner sig i eller i riskzon för kriminalitet, missbruk och andra socialt nedbrytande beteenden. Du ingår i Uppsala ungdomsjour som fältsekreterare med ansvar för delar av det uppsökande och förebyggande barn/ungdomsarbetet med fokus på skola. Du samverkar med skolor i ett uttalat geografiskt område kring trygghetsfrågor och brottsförebyggande insatser. Du utnyttjar din sociala och kreativa sida i dialoger med ungdomar och andra vuxna. Ditt arbete bidrar till att skapa trygghet och minska risken för social oro. Syfte med arbetet är att genom formaliserad samverkan öka den tidiga upptäckten av unga i riskzon och därigenom minimera risken att dessa unga faller mellan stolarna. Du kommer jobba med livsstilsförändring bland unga, främst 10-16 år. Arbetet sker i team med Uppsala ungdomsjours samordnare och i samverkan med övriga socialarbetare på fältet. Tillsammans med skolan och andra aktörer i områdesarbetet kommer du identifiera det som sker i det geografiska området och som kan utvecklas till något negativt. Du mobiliserar föräldrar och andra goda krafter inom området. Arbetet sker nära socialförvaltningens avdelning för barn och unga myndighet samt övriga verksamheter inom barn och unga insatser. Arbetet innebär att du har schemalagd arbetstid måndag till fredag, både dag- och kvällstid. Du kommer att arbeta under riskhelger, såsom Valborg, skolavslutning och Kulturnatten samt lokala ungdomsarrangemang. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad socionom eller beteendevetare med och minst 3 års arbetslivserfarenhet, varav 2 år inom socialt arbete med barn och unga. Det är en fördel om du har erfarenhet av fältarbete sen tidigare. Vi ser gärna att du har kunskaper inom Signs of Safety, systemteori och motiverande samtal (MI). Det är även meriterande om du genomfört metodutbildning inom Kriminalitet som livsstil. Erfarenhet av arbete inom socialtjänst eller inom skola är en fördel. Arbetet kräver att du har B-körkort samt goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Vi ser övrig språkkompetens som meriterande. Som person är du flexibel och ser möjligheter till förändring. Du är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Vidare är du bra på att skapa, underhålla och utveckla arbetsmässiga relationer. Sist men inte minst har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt. UpplysningarHar du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Hilde Wiberg, enhetschef, 018-727 59 09. Facklig företrädare: Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24 Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. Anställning sker först efter uppvisande av utdrag ur belastningsregistret.I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Lessebo kommun finns mitt i Glasriket och har cirka 8 300 invånare, drygt 300 företag och mer än 1 miljon besökare årligen. Kommunikationerna är goda med pendlingsavstånd till Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar. Vår verksamhet baseras i de fyra orterna Lessebo, Hovmantorp, Kosta och Skruv. I Lessebo kommun finns en arbetsglädje och det är lätt att lära känna varandra med ett nära samarbete förvaltningar och politiker. Hos oss ska man mötas av en god service och ett gott bemötande. Det handlar om att ha ett gott samarbete mellan medarbetare och till våra medborgare. Vi satsar på utvecklingsfrågor och tillsammans skapar vi en grön kommun som vi är stolta över och där vi värnar om varandras framtid. Lessebo kommun ska vara en attraktiv och trygg plats att leva på, för alla invånare. ARBETSUPPGIFTER Lessebo kommun vill nu anställa en myndighetshandläggare inom Äldreomsorg, LSS, och socialpsykiatri som är en del av socialförvaltningen i Lessebo kommun. Din uppgift som myndighetshandläggare blir att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser samt följa upp och ompröva beviljade insatser för äldre, och för personer med olika typer av funktionsnedsättning, utifrån gällande lagrum. Handläggning, administration och dokumentation ingår i tjänsten. Arbetet innebär en nära dialog med de personer som söker insatser samt deras anhöriga. Du förväntas även samverka med andra aktörer både inom förvaltningen samt externa aktörer, som slutenvård och öppenvård, skola och andra myndigheter. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen tror vi att du har högskoleutbildning i form av socionomexamen, juristexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning inom något av de områden du kommer att arbeta med, och om du arbetat med handläggning enligt IBIC. Vi använder verksamhetssystemet Viva. Det är viktigt för att lyckas i rollen att du är analytisk, lösningsfokuserad och har ett positivt förhållningsätt. Du behöver kunna arbeta självständigt, vara flexibel och ha god digital kompetens. Tjänsten kräver god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift, liksom förmåga att skapa goda relationer. Att arbeta som myndighetshandläggare är varierat, meningsfullt och utvecklande. Du har god samarbetsförmåga, är strukturerad och bidrar aktivt för att skapa arbetsglädje och trivsel i arbetslaget. Körkort B krävs då resor ingår i tjänsten. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. Varmt välkommen med din ansökan!
Nu har du chansen att bli en av oss! Vi arbetar tillsammans med hjärta och kvalitet för att kunna ge bästa möjliga service till Ronneby kommuns invånare. Ronneby ligger vackert mellan hav och skog i mitten av Blekinge. Dessutom har vi bra kommunikationer med bil, tåg och flyg. Dina 2500 blivande kollegor är duktiga på att möta framtidens utmaningar och våra invånares ökade förväntningar genom digitalisering, samarbete och ett engagerat ledarskap. Tillsammans med dig gör vi Ronneby ännu bättre! Läs om Ronneby kommun via https://bit.ly/ArbetapåRonnebykommun Vill du vara med och göra skillnad för barn och unga i Ronneby kommun? Är du socionom och brinner för tidiga insatser, samverkan och elevhälsa? Då är du kanske den vi söker! Centrala Barn- och Elevhälsan i Ronneby kommun är i en spännande utvecklingsresa där vi fortsätter att stärka vårt arbete med Tidiga Samordnade Insatser (TSI), ett främjande och förebyggande elevhälsoarbete samt ett tydligare fokus på skolnärvaro. Nu söker vi en socionom på heltid som vill bli en del av vårt tvärprofessionella team med start 1 oktober 2025. ARBETSUPPGIFTER I uppdraget ingår att samordna kommunens TSI-grupper (Tidiga Samordnade Insatser) tillsammans med enhetschef, genomföra sociala bedömningar inför eventuellt mottagande i anpassad skola samt bidra med din kompetens i professionsnätverket för skolkuratorer. Du är också samordnare för insatserna MVP (Mentors in Violence Prevention) och MHFA (Mental Health First Aid), och arbetar med att utveckla rutiner, till exempel inom hedersrelaterade frågor. Tjänsten innefattar även ett övergripande arbete för skolfrånvarofrågor tillsammans med hela teamet. Du förväntas också kontinuerligt omvärldsbevaka för att ligga i framkant kring elevhälsofrågor. Hos oss får du ett meningsfullt och varierat uppdrag där du gör skillnad varje dag. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen ser vi att du har socionomexamen och gedigen erfarenhet av arbete med barn och unga. Du har kunskaper om socialtjänstlagen (SoL) och en väl utvecklad förmåga till självledarskap du tar egna initiativ, driver processer framåt och har lätt för att samarbeta över professionsgränser. Vi ser att du är en social person som har lätt för att ha kontakt med olika människor du möter i din yrkesutövning. För att kunna arbeta hos oss krävs uppvisande av utdrag ur belastningsregistret, vilket är ett lagstadgat krav. Du kan läsa mer om detta och ansöka om utdraget här: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/skola-eller-forskola/ ÖVRIGT Tillsättning sker om erforderliga beslut fattas. Ronneby kommun krigsplacerar all tillsvidareanställd personal. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med dig som sökande ber vi dig ansöka via ansökningslänken i annonsen. En ansökan till Ronneby kommun är en allmän handling och dina personuppgifter hanteras enligt GDPR.
Beskrivning Spångbergsgymnasiet i Filipstad har tio nationella program samt introduktionsprogram. Totalt går ca 300 elever/studerande på skolan. Oavsett program arbetar vi tillsammans som en enhet, med samma värderingar. Vi söker nu en socionom för att förstärka vårt skolsociala arbete med fokus på vårt kommunala aktivitetsansvar (KAA), introduktionsprogram samt problematisk skolfrånvaro. Att jobba med ungdomar på väg ut i vuxenlivet och vuxna som höjer sin kompetens är det bästa vi vet! Vill du vara med i vårt team? Arbetsuppgifter Vi söker dig som vill arbeta med ungdomar som behöver utökat stöd i skolsociala frågor och som vill arbeta aktivt med unga kommuninvånare som inte går i skolan - de som finns inom vårt kommunala aktivitetsansvar. Du arbetar nära skolledning och elevhälsoteam med fokus på att skapa insatser som stärker skolnärvaro och hanterar kontakter med andra myndigheter för att få unga ut i sysselsättning eller studier. Du arbetar med individer, men har ett tydligt grupp- och organisationsperspektiv i ditt uppdrag. Detta är inte ett kuratorsuppdrag utan ett kompletterande uppdrag mot KAA och i första hand våra introduktionsprogram. Du kommer att få stor frihet att bygga upp skolans verksamhet inom dessa områden genom att påverka organisation och lokaler samt rutiner och riktlinjer. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad socionom och som har erfarenhet av att arbeta inom skola och med liknande arbetsuppgifter som vi beskriver. B-körkort är ett krav. Du är en trygg vuxen som kan möta ungdomar och vuxna i olika faser i livet och som kan stötta skolledning och elevhälsoteam i att hitta långsiktiga lösningar för fler. Hos oss arbetar vi tillsammans och det är en självklarhet för dig. Vi ser att du kan hantera stor frihet i arbetet med att skapa ett innehåll för den här tjänsten och att du är flexibel och villig att prova och att omprova idéer. Du har erfarenhet av att möta ungdomar i grupp och kan vägleda och fortbilda pedagogisk personal utifrån ett skolsocialt perspektiv. Varmt välkommen med din ansökan! I Filipstad möter du en lugn miljö och en vacker natur. Vi erbjuder ett aktivt föreningsliv och möjlighet till många fritidsaktiviteter såväl kulturella som sportaktiviteter. Filipstads kommun är en stor arbetsgivare med ca 1 100 tillsvidareanställda. Här satsar vi på våra medarbetare, till exempel genom att erbjuda ett brett utbud av kostnadsfri träning och friskvårdsaktiviteter, läs mer om detta på www.filipstad.se/friskvard Leva i Filipstad är lätt! Läs mer om hur du kan få ut mer av livet genom att arbeta och bo i Filipstad på https://movetofilipstad.se/Vi har även goda pendlingsmöjligheter med buss (Exempelvis Filipstad - Karlstad). För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar drygt 12 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem? Som skolsocionom är du anställd av Individ- och familjeomsorgen (IFO) och utgår från deras kontor. Men då du har en konsultativ och ambulerande roll arbetar du operativt på skolenheterna, i hemmet eller i andra miljöer där eleven är. Ditt huvudsakliga uppdrag är att stärka elevers sociala och psykiska hälsa, förebygga frånvaro och bidra till en trygg skolmiljö. Ditt arbete sker i samverkan med skolans skolledning, elevhälsoteam, vårdnadshavare och andra aktörer. Du är en nyckelperson i vårt tvärprofessionella arbete med elevärenden. Tillsammans med bland annat skolkuratorer och socialpedagoger på skolorna, centralt anställd specialpedagog och beteendevetare planerar och följer ni upp insatser.Som skolsocionom är det av stor vikt att du kan arbeta drivande, strukturerat, självständigt och flexibelt. Tjänsten innebär även att du behöver ha mycket god samarbetsförmåga och är relationsskapande då den innefattar kontakter med elever, elevha?lsoteam och vårdnadshavare. Du behöver ha förmågan att se till helheten i arbete med problematisk skolfrånvaro och du har en problemlösande analytisk förmåga att göra avvägningar och prioriteringar. Genom ditt engagemang och din lyhördhet skapar du förtroende och bygger relationer med olika parter, inte minst med eleverna. Skolsocionom Arbetsuppgifter Vill du göra skillnad i barns liv? Vi söker en engagerad och erfaren skolsocionom som vill vara en del av vårt skolsociala team i Nykvarns kommun. Hos oss arbetar du i nära samverkan med både skolan och socialtjänsten - för att skapa rätt förutsättningar för elevers välmående, skolnärvaro och trygghet. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är bland andra: Bidra med socialt och psykosocialt stöd till elever, vårdnadshavare och skolpersonal Medverka i det tvärprofessionella skolsociala teamet Kartlägga behov med utgångsläge i skolans utredning och genomföra insatser på individ-, och ibland på grupp- och organisationsnivå då den enskilde eleven är en del av ett större sammanhang Ha kontakt med externa aktörer som vårdgivare, delta vid SIP Följa upp och dokumentera insatser enligt gällande rutiner inom IFO Samordna insatser utifrån skolans utredningar och frånvarokartläggningar Övrig information Nykvarns kommun är ett finskt förvaltningsområde och vi ser det som meriterande om du talar finska. Vi vill att du innan anställning uppvisar ett utdrag ur belastningsregistret Kvalifikationer Krav: Socionomexamen eller högskoleutbildning som arbetsgivaren kan bedöma som likvärdig Erfarenhet av socialt arbete med barn, ungdomar och familjer Erfarenhet av arbete som skolkurator God kännedom om skolans och socialtjänstens uppdrag Trygg, samarbetsorienterad och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt Förmåga att skapa tillit i möten med barn och vuxna Meriterande: B-körkort Ansökan Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. För den här befattningen kan urval och intervjuer komma att ske löpande under rekryteringsprocessen. Vänta därför inte med att ansöka om du är intresserad. Läs mer här Vår hemsida https://nykvarn.se
Vill du göra skillnad för barn och deras familjer? Är du en trygg, självgående socionom med erfarenhet av myndighetsutövning? Då kan det här vara nästa steg för dig. Sök idag och bli en del av vårt engagerade team. Tibro kommun söker nu två barnhandläggare till Myndighetsenheten. Här får du bidra med din kompetens och erfarenhet i arbetet med barn, unga och deras familjer – i en organisation med starkt fokus på samverkan och utveckling. Som barnhandläggare har du helhetsansvar för dina ärenden, från utredning till beslut och uppföljning. Du arbetar nära barn, ungdomar och deras vårdnadshavare, samt i samverkan med andra viktiga aktörer som skola, hälso- och sjukvård och andra myndigheter. Huvudsakliga arbetsuppgifter: Självständigt ansvara för ärenden: utreda, bedöma och besluta samt följa upp insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av unga (LVU). Hålla möten med barn/ungdomar och vårdnadshavare, samt samarbete med hälso- och sjukvård, skola andra myndigheter. Bidra med erfarenhet och ge stöd till kollegor. Arbeta i verksamhetssystemet Lifecare För att trivas i rollen ser vi att du har: Socionomexamen Några års erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga Trygghet i att fatta egna beslut utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om vård av unga (LVU). B-körkort, manuell växellåda Goda kunskaper i svenska och engelska Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är flexibel, strukturerad och självgående. Du vill göra skillnad för barn och deras familjer, du tror på varje individs möjlighet till förändring och ser familjenätverket som en positiv drivkraft. Du kan hantera ett högt arbetstempo och är van vid komplexa ärenden. Du erbjuds: Starkt team och kollegialt stöd – du blir en del av en sammansvetsad grupp där vi hjälper och stöttar varandra Omväxlande arbetsuppgifter – du får arbeta med hela processen, vilket ger en bred kompetens och utvecklande arbetsdagar. Möjlighet till kompetensbreddning – här finns chans att arbeta med olika typer av ärenden och målgrupper över tid. Om Tibro Kommun Tibro är en västsvensk kommun med drygt 11 000 invånare som präglas av engagemang och samverkan. Här finns ett brett näringsliv med en unik kompetens om möbler, inredning och logistik och ett rikt föreningsliv med många framstående idrottare. Här finns en medskapandekultur och en samarbetsanda som sticker ut. Tibro kommun, som är Tibros största arbetsgivare, jobbar målmedvetet med utveckling och erbjuder invånarna en mycket uppskattad kommunal service. Med ledorden tillsammans, hållbart och nära strävar vi efter att forma ett hållbart samhälle socialt, ekonomiskt och klimatmässigt. Med engagemang, omtanke, samverkan och handlingskraft löser vi framtidens utmaningar och skapar mervärden tillsammans! I denna rekrytering samarbetar Tibro kommun med Jobway rekrytering. Eventuella frågor besvaras av Celina Sundberg, [email protected]. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan därmed tillsättas innan sista ansökningsdag. Din ansökan behandlas konfidentiellt.
I natursköna Karlskoga händer det mycket spännande just nu. I vår stad har du alltid nära till både vacker natur och den högteknologiska industrinäringen. Vi erbjuder dig en välkomnande arbetsplats där människor och innovationer får växa. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du verkligen kan göra skillnad! Socialförvaltningen arbetar för att alla medborgare, vid behov ska kunna få det stöd som de i olika situationer kan behöva. Detta görs inom ramen för socialtjänstens uppdrag och olika lagstiftningar samt utifrån socialförvaltningens värdegrund. Det kan gälla hemvård, särskilt boende, råd och stöd till personer med funktionsnedsättning, försörjningsstöd, eller hjälp vid missbruksproblem. Inom förvaltningen finns också kommunens kompetensförsörjningsenhet. Socialförvaltningen är uppdelad i fem områden Hemvård, vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård, Individ- och familjeomsorg samt området för personer med funktionsnedsättning. ARBETSUPPGIFTER Utifrån den nya socialtjänstlagen kommer Barn och unga inom socialtjänsten i Karlskoga att utöka sin öppna verksamhet med fyra medarbetare inom verksamheten Satelliten. Idag finns en förbyggande verksamhet som heter Satelliten där det arbetar tre socialrådgivare. De är också en del av familjecentralen i Karlskoga. Satelliten arbetar idag med rådgivning till föräldrar, samarbetssamtal, faderskap, föräldrastödsgrupper. Satelliten är stationerad på familjecentralen så ett nära samarbete sker med MHV, BHV och öppna förskolan. Socialnämnden har utifrån ny socialtjänstlag beslutat att Satelliten ska erbjuda familjestöd som en icke behovsprövad insats. Satelliten kommer även att få ett utökat uppdrag i att arbeta med uppsökande verksamhet kopplat till skolor och förskolor där syftet kommer att vara att hjälpa familjer så tidigt som möjligt. Det kommer sannolikt att innebära att personal från Satelliten vissa dagar i veckan finns på skolor/förskolor. Den uppsökande verksamheten och de icke behovsprövad insatserna kommer att vara under utveckling. Här kommer behovet som identifieras av skolor, förskolor, polis, socialtjänst mm att vara ett underlag för den utvecklingen. Arbetet kommer med andra ord att kräva nära samverkan med andra parter i samhället. KVALIFIKATIONER Kompetenskravet är socionomexamen och utbildning i behandling. Manualbaserade behandlingsmetoder är meriterande ÖVRIGT Registerkontroll För att få arbeta brukar- och patientnära ska du lämna registerutdrag från polisens belastningsregister. Du ska själv begära utdrag hos Rikspolisstyrelsen med blanketten "Utdrag ur belastningsregistret" i blankettarkivet från polisens webbplats. Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem. Vänd dig istället till PA-support (HR-avdelningen) tel: 0586-610 55 för vidare hantering. Karlskoga kommun ingår i finskt förvaltningsområde och har därmed ett ansvar för att värna om det finska språkets ställning. Det innebär bland annat att vi ska erbjuda förskoleverksamhet och äldreomsorg på finska.
Vill du jobba med oss? Vill du följa med på vår resa och tillhöra en härlig arbetsgrupp? Vi söker en arbetsmarknadskoordinator till vår förstegsverksamhet Återbruket på Arbetsmarknadsenheten. Arbetsmarknadsenheten (AME) i Finspångs kommun består av 18 medarbetare. Vi arbetar aktivt med att stärka individer med behov av olika insatser och stöd i syfte att uppnå/närma sig egen försörjning genom arbete och/eller studier. Målgruppen på AME är individer mellan 18–66 år som erhåller ekonomiskt bistånd från Finspångs kommun. På AME riktas insatserna till praktisk arbetsträning och praktik i kombination med teoretiska insatser och stöd kring arbetssökande. Vi har arbetsledare och handledare kopplade till olika verksamheter. Utöver dessa finns också arbetsmarknadskoordinatorer som stöttar individer i grupp och/eller enskilt mot arbete och/eller studier. Arbetsmarknadsenheten driver förstegsverksamhet Återbruket i syfte att individer ska närma sig arbetsmarknaden. Arbetet bedrivs med fokus på personlig utveckling genom stegförflyttning mot arbete och egen försörjning. Fokus i förstegsverksamheten ligger på att få individerna i aktivitet som är behovs- och individanpassad. Vi lägger stor vikt på den sociala och motiverande delen av aktiviteten tillsammans med stimulerande praktiska arbetsuppgifter för individen. För varje unik individ upprättas en individuell planering. När rätt erfarenheter och kompetens uppnåtts i förstegsverksamheten slussas individen vidare till insatser som inriktar sig än tydligare mot arbetsmarknaden. Dina framtida arbetsuppgifter Som koordinator i Återbruket stöttar du individerna med tät praktisk handledning i vår förstegsverksamhet. Återbruket tar hand om överblivet material och husgeråd mm. som sedan används för att skapa nya produkter av, upcycling. I detta koordinatorsuppdrag bör du vara praktiskt lagd och ha intresse och/eller erfarenhet av återbruk/upcycling. Det är av vikt att du händig, kreativ, lösningsfokuserad samt att du kan stötta och inspirera andra i deras skapande. Som koordinator kommer du att stötta människor med olika typer av problematik som gör att individen inte är redo för arbete ännu. Du kommer att lotsa, stötta och vägleda individer mot egen försörjning under tiden för arbetsträning på Återbruket. Tillsammans med individen skapar du som koordinator en gemensam planering gällande individens utveckling med fokus på stegförflyttningar mot egen försörjning. Målen följs upp kontinuerligt för att se om stegförflyttning görs. I uppdraget ingår även att ha kontakter med andra myndigheter, vården, arbetsgivare och socialsekreterare för ekonomiskt bistånd. Tjänsten är en tillsvidaretjänst tillhörande Arbetsmarknadsenheten. Innehållet i tjänsten kan komma att variera med olika förekommande arbetsmarknadsinsatser som tillhandahålls på vår enhet. Vem är du? Vi ser att du har erfarenhet av att arbeta med människor och att möta dem på deras individuella nivå där en del av dem har kortare och andra längre vägar in på arbetsmarknaden. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med personer som har nedsatt arbetsförmåga och/eller funktionsnedsättning och att du kan anpassa ditt sätt att kommunicera. Du stöttar till stegförflyttning, uppmärksammar stödbehov och följer upp utveckling som sker. Vi ser att du behöver ha förmågan att arbeta i långa processer och hålla kvar fokus vid planeringen. Vi ser att du har erfarenhet av att hantera dokumentation och följa riktlinjer kring detta. Vi arbetar med systematisk uppföljning tillsammans med socialsekreterare som formulerar uppdrag vi arbetar efter. I din roll krävs att du är empatisk, lyhörd och observant samtidigt som du behöver vara flexibel och kunna skifta fokus, ta egna initiativ och fatta självständiga beslut. Det är naturligt för dig att samarbeta och anpassa dig till förändringar. Du tycker om att hålla en struktur så att uppföljning och utvärdering underlättas. Du trivs med att både arbeta självständigt och i samverkan, du är bekväm med att stötta och hjälpa varandra på enheten. Du behöver vara bekväm med att arbeta nära individer, stötta och inspirera och se lösningar. Du är utbildad socionom, arbetsterapeut, beteendevetare eller har annan högskoleexamen som bedöms likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta med arbetsmarknadsinsatser och/eller socialt arbete som inneburit att stötta progression mot självförsörjning. Erfarenheter kring förändringsarbete och motiverande samtal efterfrågas. Utbildning och erfarenheter av supported employment och/eller supported training är önskvärt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Tjänsten är en tillsvidare tjänst på heltid med start v 40. Vi driver Finspång framåt! Finspång har ett rikt och varierat utbud av kultur, unika historiska miljöer och mötesplatser. Det är en levande industriort med ett starkt näringsliv med närhet till kringliggande städer. Tillsammans med näringslivet har Finspångs kommun fastslagit en gemensam vision att vi till år 2035 ska ha 30 000 invånare. Finspång utvecklas genom en drivkraft att möta samtiden och framtiden. Därför styrs kommunens verksamheter utifrån FN:s globala mål. Genom att agera lokalt för att påverka globalt vill vi bidra till en hållbar framtid för människor och miljö. Som medarbetare i Finspångs kommun är du vår viktigaste resurs. Du och dina kollegor förbättrar vardagen för andra – varje dag. Här får du möjlighet att göra skillnad, ge service till andra och ta ansvar för Finspångs utveckling. Tillsammans bygger vi stolthet och arbetsglädje på en arbetsplats som präglas av öppenhet och samarbete. Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner, rabatter och andra erbjudanden av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag. För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun. I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa till annonsens kontaktperson som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Innan anställning i Finspångs kommun ska giltig identitetshandling visas. Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande
Vi söker dig som är socionom och vill arbeta med motiveringsarbetet, där varje ärende är unikt och målet alltid är självförsörjning. Ditt uppdrag Arbetet som socialsekreterare hos oss innebär utredningsarbete inom ekonomiskt bistånd från första kontakten med kommuninvånare och vidare ut hela vägen till självförsörjning. Det innefattar därmed både grundutredningar och månatliga utredningar kring rätten till bistånd. Vidare innebär arbetet att ge individuellt stöd och aktivt arbeta med motiveringsarbetet, där varje ärende är unikt och målet alltid är självförsörjning. Vi har ett nära samarbete med både interna och externa aktörer för att främja den enskildes förmåga till ett självständigt liv. Din erfarenhet • Svensk socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. • Jag ha god datorvana. • Jag behärskar svenska språket samt har en god förmåga att uttrycka mig väl i både tal och skrift, då kommunikation och dokumentation är en viktig del av uppdraget. Meriterande är: • Jag har tidigare erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd eller annan myndighetsutövning. • Jag har erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer och leda dem mot målet att alltid bli självförsörjande. • Jag har någon form av fortbildning i samtalsmetodik, exempelvis MI (motiverande samtal) Är det här du? • Sätter upp höga mål för sig själv och arbetar hårt och ambitiöst för att nå dessa mål, gör vad som krävs för ett gott resultat. • Är säker i osäkra sammanhang, står upp för egna åsikter, har mod att säga ifrån och förmåga att skilja på sak och person. • Anpassar sig och hittar win-win-lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet Vi erbjuder • Extern handledning. • Möjlighet till distansarbete. • Du som medarbetare hos oss kommer även kunna löneväxla till pension. Löneväxlingen innebär att du varje månad avstår en del av din kommande bruttolön, vilket istället betalas månadsvis till en tjänstepensionsförsäkring. Om arbetsplasten Inom enheten arbetar budget-och skuldrådgivare, integrationspedagog och socialsekreterare. Vi har en förste socialsekreterare som tillsammans med biträdande enhetschef arbetar med metodutveckling och implementering av utvecklingsarbetet och som fungerar som ett lättillgängligt stöd i ditt dagliga arbete. Övrigt I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval, vilket innebär att vi fortlöpande utvärderar ansökningar. Alla ansökningar beaktas och ingen kommer bli anställd innan annonsen löper ut. Varför välja oss som arbetsgivare? Ta del av det och läs mer om hur det är att arbeta i Eslövs kommun på vår hemsida; https://eslov.se/arbete-och-arbetsmarknad/jobba-hos-oss/kommunen-som-arbetsgivare/ För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt. Vid problem med ansökan var god kontakta Visma support 0771-693 693 Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i Kontaktcenter på Gröna Torg 2. Märk din ansökan med Rekryteringsavdelningen och annonsens referensnummer. Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Välj ett jobb för att visa detaljer