Migrationshandläggare till asylprövningsenhet 1 Arlanda
Migrationsverket
Planerare och utredare m.fl.

På Migrationsverket arbetar vi med en av vår tids stora samhällsfrågor – migrationen. Totalt är vi cirka 6 000 personer här, och vi har ett ovanligt viktigt jobb! Vi söker migrationshandläggare till Migrationsverket på Arlanda. Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande. Migrationsverket Arlanda är verkets nationella jour utanför kontorstid. På enheten arbetar vi med samtliga ärendeslag. Exempel på arbetsuppgifter på jourtid kan vara att ta ställning till verkställighetshinder i samband med  utvisning, ta ställning till förvarstagande vid asylansökan och samverka med andra myndigheter i olika typer av utlänningsärenden. På dagtid hanterar vi brådskande ärenden med regionen som avgränsning, bland annat så handlägger enheten verkets förvarsärenden i regionen. Om du trivs i en omväxlande och stimulerande miljö där ingen dag är lik den andra så är detta en arbetsplats för dig. Vad gör en migrationshandläggare? Som migrationshandläggare arbetar du med att handlägga, utreda, besluta och ta fram förslag till beslut i olika typer av ärenden. Besluten har rättslig verkan för enskilda personer och påverkar deras rätt till förmåner, rättigheter och skyldigheter. Därutöver arbetar du med administration där du hanterar akter och handlingar som har kommit in eller upprättats i ett ärende. I din roll möter du och har samtal med personer som har ett ärenden hos Migrationsverket och andra intressenter. Samtalen kan handla om att underrätta om beslut eller informera om Migrationsverkets processer samt vägleda och ge service. Du identifierar och hanterar eventuella särskilda behov hos personer och i förekommande fall håller du samtal med vuxna och barn i utsatta situationer. Vem är du? Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt. Du har en god samarbetsförmåga, är flexibel, lyhörd och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer framåt. Vidare ser du helheter och tar hänsyn till det större perspektivet, förstår din roll men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. I vårt arbete som statstjänstemän ställs även höga krav på omdöme och en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Du som söker har - Akademisk utbildning om minst 120hp med juridisk, samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning i kombination med för rollen aktuell och relevant erfarenhet - Erfarenhet av arbete med krav på god service och professionellt bemötande - Kunskap inom förvaltningsrättsliga ärenden - God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - Goda kunskaper i Officepaketet Det är meriterande om du har - Aktuell erfarenhet av arbete med utlänningsärenden - Handläggningsvana Upplysningar Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning Arbetstider: Schemalagd arbetstid (treskift) Placering: Arlanda Tillträde: 15 augusti eller enligt överenskommelse Anställningsförmåner: Läs om våra anställningsförmåner https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Vart-uppdrag-och-arbete.html. Ansökan Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 9 juli 2025. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. _________________________________________________________________________________________________________ Om rekryteringsprocessen För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär. Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet. Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html För att arbeta på Migrationsverket behöver du ha rätt att vistas och arbeta i Sverige på någon av dessa grunder: svenskt medborgarskap (krav för vissa tjänster), nordiskt medborgarskap, EU-medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd. Om du har skyddade personuppgifter, eller annan information som du själv bedömer som skyddsvärd, ska du kontakta [email protected] innan du gör din ansökan så berättar vi mer om våra säkerhetsrutiner.  https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Vart-uppdrag/Personuppgifter.html  Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

18 juni 2025
Sista ansökan:
9 juli 2025
Regulatorisk utredare kliniska prövningar och licenser
Läkemedelsverket
Planerare och utredare m.fl.

På Läkemedelsverket gör vi skillnad tillsammans. I livet och för livet. Vi jobbar för människors och djurs hälsa, för ett bättre Sverige idag och i framtiden.Har du erfarenhet av arbete med kliniska prövningar och kunskap om regelverket för medicintekniska produkter? Kom och jobba med oss! Vår verksamhet Verksamhetsområde Tillstånd verkar för ändamålsenliga läkemedel genom tillståndsgivning, rådgivning och information. Verksamhetsområdet har cirka 300 anställda och är uppdelat på sju enheter varav en är Enheten för Kliniska prövningar och Licenser. Enhetens uppdrag är utredning av tillstånd för kliniska prövningar och prestandastudier samt handläggning av licensansökningar för icke registrerade läkemedel. Vår verksamhet är enhetsövergripande och det är avgörande med god samverkan och aktivt samarbete dels mellan grupperna, dels med andra enheter och funktioner inom Läkemedelsverket. Enheten har närmare 50 medarbetare, uppdelade i tre grupper. I den regulatoriska gruppen, som huvudsakligen utgörs av ärendekoordinatorer och regulatoriska utredare, arbetar vi bland annat med att samordna Läkemedelsverkets arbete med ansökningar och anmälningar rörande klinisk prövning av läkemedel och medicintekniska produkter samt prestandastudier av medicintekniska produkter för in vitro diagnostik. Gruppen förstärks nu med ytterligare en regulatorisk utredare som kommer att arbeta med fokus på regelverken för klinisk forskning med medicintekniska produkter, inklusive in vitro diagnostik.  Dina arbetsuppgifter I rollen som regulatorisk utredare ingår att arbeta med regulatorisk normering genom att ta fram förslag, granska och initiera samt utveckla nationell och internationell lagstiftning och standardisering. Arbetet innebär även att initiera nya samt kontinuerligt förbättra befintliga arbetssätt utifrån regelverk och övergripande uppdrag och mål. Du ansvarar för att förmedla information och utbilda olika intressenter om krav och tolkningar av tillämpliga regelverk, till exempel genom att handleda kollegor och föreläsa internt och externt. Du bidrar också med din regulatoriska kompetens i enhetens handläggning av ärenden gällande kliniska prövningar och prestandastudier, både med ansvar för egna ärenden och som stöd till dina kollegor, samt medverkar i myndighetens rådgivning till företag och forskargrupper. Du medverkar i interna och externa projekt och uppdrag, där så krävs med en hög grad av samverkan med andra kompetenser och myndigheter. Din bakgrund Du har naturvetenskaplig, akademisk examen och erfarenhet av arbete med kliniska prövningar. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med kliniska prövningar av medicintekniska produkter eller erfarenhet av arbete med utveckling av IVD-produkter. Om du har arbetat praktiskt med tillämpning av de medicintekniska regelverken är det också meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av internationellt samarbete inom life science området, är van vid att arbeta med verksamhetsutveckling och kommunikation. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt kan tillgodogöra dig stora mängder information, på både svenska och engelska. Mycket god datorvana krävs. Tidigare erfarenhet av arbete i statlig myndighet är också meriterande. Dina personliga egenskaper Du har god förmåga att kommunicera, planera, prioritera och dokumentera. Du är noggrann, strukturerad, lösningsorienterad, ansvarstagande och har mycket god samarbetsförmåga. Eftersom arbetet präglas av många interna och externa kontakter är det viktigt att du agerar förtroendeingivande och har servicekänsla. Du är bekväm med att hålla utbildningar och andra föredrag inom ditt expertområde, och har en vilja att dela med dig av dina kunskaper i olika sammanhang. I en arbetsgrupp tar du en aktiv roll som driver utvecklingen framåt, oavsett om arbetet sker på svenska eller engelska, och har förmågan att lyssna in andra perspektiv än de du själv har med dig, då arbetet med nya regelverk förutsätter både handlingskraft och en förmåga att balansera olika intressenters behov. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Bra att veta Sista ansökningsdag: 2025-07-10 Anställningsform: Tillsvidare Tillträde: Enligt överenskommelse Enhet: Kliniska prövningar och licenser Diarienummer: 2.4.1-2025-051829 Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vi värdesätter mångfald och välkomnar sökande med olika bakgrund. På Läkemedelsverket får du goda förutsättningar för balans i livet. Vi erbjuder dig bland annat flextid, förmånliga semestervillkor, friskvårdsbidrag samt friskvård på arbetstid. I den mån arbetsuppgifterna tillåter finns det möjlighet att delvis arbeta på distans efter överenskommelse med chef. Läs mer om de förmåner du får hos oss här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket/formaner-hos-oss  Läkemedelsverket är beredskapsmyndighet, vilket innebär att vi genomför vissa bakgrundskontroller i samband med rekryteringar. Du kommer vid en eventuell intervju att behöva styrka din identitet samt uppvisa examensbevis och relevanta intyg. All tillsvidareanställd personal vid Läkemedelsverket är krigsplacerad inom myndigheten. Kontakt Du är välkommen att kontakta rekryterande gruppchef Elin Karlberg via e-post. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Alexandra Braf, Saco och Pia Wictor, ST. Vi finns alla på telefon 018-17 46 00 eller nås genom e-post [email protected].  Mer om Läkemedelsverket Du tänker kanske inte så ofta på Läkemedelsverket, men vi kan lova att du möter oss i din vardag. Resultatet av det vi gör märks på apotek, sjukhus, hos veterinären och i ditt badrumsskåp. Vi ser nämligen till att du och alla andra i Sverige får tillgång till säkra och effektiva läkemedel och medicintekniska produkter, allt från plåster och graviditetstester till rollatorer och appar. Det gör vi genom att godkänna och ge tillstånd, övervaka och kontrollera och genom att informera och ge råd. Vi som arbetar på Läkemedelsverket är stolta över vårt viktiga samhällsuppdrag: att bidra till den svenska folk- och djurhälsan. Läs mer om vårt uppdrag och vad det innebär att arbeta på Läkemedelsverket här: https://www.lakemedelsverket.se/sv/om-lakemedelsverket/jobba-pa-lakemedelsverket Välkommen med din ansökan! Denna rekrytering sker helt genom Läkemedelsverkets försorg. Vi undanber oss därför telefonsamtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

18 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
Strateg social hållbarhet
Länsstyrelsen i Hallands län
Planerare och utredare m.fl.

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och samordnar det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som bland annat avser miljö- och naturvård, landsbygd, samhällsplanering, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration och kulturmiljö. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Länsstyrelsen i Hallands län har sitt kontor i centrala Halmstad och vi är idag ca. 230 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland. Du kommer att tillhöra Utvecklingsenheten som hanterar uppgifter inom social hållbarhet, vilket är ett område med stor bredd och många sakområden; så som jämställdhet, mänskliga rättigheter, brottsförebyggande, integration, ANDTS och föräldraskapsstöd. Inom jämställdhet och mänskliga rättigheter har vi också ansvar för barnets rättigheter och mäns våld mot kvinnor. Enheten verkar för att de nationella målen ska få genomslag i länet med människan i fokus. Vi samordnar olika samhällsintressen och skapar arenor för lärande och kunskapsutbyte. Arbetsuppgifter Du kommer att arbeta med regeringsuppdrag som Länsstyrelsen har inom området social hållbarhet. Uppdraget är att stödja den regionala implementeringen av den nationella politiken. Arbetet innebär att vara en länk mellan nivåerna inom socialt hållbarhetsarbete, att stödja kunskapsbaserat lokalt och regionalt arbete samt samordna det. Det ska stärka de lokala och regionala förutsättningarna för främjande och förebyggande arbete. Du förväntas arbeta självständigt, sammanhållande och i nätverkssamverkan med aktörer på nationell, regional och lokal nivå – med myndigheter såväl som med civilsamhälle. Arbetet ska ske i samverkan med andra uppdrag på Länsstyrelsen. I rollen ingår att säkerställa forum för dialog och erfarenhetsutbyte, processledning samt stödja kompetensutveckling och bidra till samarbete över sektorer. Uppgifterna innebär även att medverka i analyser samt skriva rapporter och remissvar utifrån ett socialt hållbarhetsperspektiv. Även andra arbetsuppgifter inom arbetsgivarens verksamhetsområde kan förekomma. Arbetet innebär en del resor främst i länet men också nationellt. Kvalifikationer Vi söker dig som har en akademisk examen på minst kandidatnivå inom statsvetenskap och/eller folkhälso-, samhälls-, beteendevetenskaplig eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har en bred kunskap om hållbar samhällsutveckling och fördjupad ämneskunskap inom sociala hållbarhetsfrågor. Du ska ha erfarenhet från hur sociala hållbarhetsfrågor kan omsättas i praktiken och från målstyrt arbete på strategisk nivå. Det är meriterande om du har erfarenhet från strategiskt arbete från offentlig verksamhet där du arbetat med sociala hållbarhetsfrågor. Du behöver ha erfarenhet av att driva processer samt av att stödja samverkan mellan olika aktörer. Du kan förmedla hållbarhetsperspektiven och på ett pedagogiskt sätt översätta teori till praktik. Att du har god samarbetsförmåga och bidrar till ett positivt arbetsklimat ser vi som en förutsättning. Som person drivs du av att utveckla och förbättra utifrån en helhetssyn. Du trivs med att ha många processer i gång samtidigt och har god förmåga att växla mellan olika perspektiv och arbetsuppgifter. Du är öppen, lyhörd och ditt engagemang för frågor som rör social hållbarhet är genuint och du är stadig i värdegrunden om allas lika rättigheter och värde. Du är flexibel och har lätt för att skapa kontakter och bygga förtroende. Du har en god kommunikativ förmåga, såväl i tal som i skrift. Du är engagerande, initiativrik och vill leda för att utveckla arbetssätt och bidra till myndighetens verksamhet. Vidare är du strukturerad och har en analytisk förmåga, vilket innebär att du är duktig på att organisera och följa upp arbetet utifrån mål. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Intervjuer kommer preliminärt att hållas den 3 och 4 september. Vi kan erbjuda: - En spännande arbetsplats med bred kompetens - En möjlighet att bidra till viktiga samhällsuppdrag - Möjlighet till distansarbete om verksamheten tillåter - Friskvård med friskvårdstimme. Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Ansökan till tjänsten görs via vårt rekryteringssystem. Vi har aktivt valt media för annonsering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering. Länsstyrelsen tillämpar sex månaders provanställning för denna anställning.  Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd.

18 juni 2025
Sista ansökan:
18 juli 2025
Utredare inom vaccinationsområdet
Folkhälsomyndigheten
Planerare och utredare m.fl.

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Är du utbildad till läkare och har erfarenhet av arbete eller forskning rörande vaccinationer, immunologi, mikrobiologi eller inom smittskyddsområdet? Vill du arbeta med utredningar, regeringsuppdrag och omvärldsbevakning inom vaccinationsområdet? Om du är intresserad av att arbeta med dessa uppgifter och vill vara en del av vårt team, välkommen med din ansökan! Vad ska du jobba med? Vi söker dig för en roll som omfattar genomförande av vaccinationsutredningar, regeringsuppdrag och hantering av remisser. I denna roll kommer du att arbeta med sjukdoms- och vaccinövervakning samt omvärldsbevakning. En viktig del av arbetet är kunskapsförmedling, nätverkskontakter och kommunikation. Dina specifika ansvarsområden kommer även att innefatta projektledning. Som utredare ingår även andra sedvanliga arbetsuppgifter som utredare på myndigheten. Vem söker vi? Krav för anställningen: Du är utbildad till läkare samt har specialistkompetens inom för arbetsuppgifterna relevant område till exempel infektionssjukdomar, pediatrik, allmänmedicin, immunologi, klinisk farmakologi, socialmedicin och/eller klinisk mikrobiologi eller annan relevant specialitet. Du har erfarenhet av arbete eller forskning rörande vaccinationer, immunologi, mikrobiologi eller inom smittskyddsområdet. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, att vara ansvarstagande, flexibel och ha ett gott bemötande. Du har lätt att anta ett helhetsperspektiv. • Dokumenterad analytisk förmåga, via erfarenhet av att självständigt analysera och sammanställa hälsodata från till exempel vetenskapliga publikationer och annan litteratur, företrädelsevis med fokus på uppföljning av vaccinationsprogram/rekommendationer och nya vacciner. • Erfarenhet av utredningsarbete inom kunskapsbaserade organisationer och att ta fram systematiska litteraturöversikter. • Erfarenhet av framtagande och kommunikation av riktlinjer, vårdprogram, uppföljningsprogram eller smittskyddsblad. • Erfarenhet av arbete i expertgrupper, kliniska utredningar, forskningsprojekt, eller liknande. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Stor vikt läggs vid: • Forskningserfarenhet. • Erfarenhet av deltagande i arbete med vaccinfrågor t. ex. i expertgrupper, kliniska utredningar, forskningsprojekt, vaccinationsprogram och/eller uppföljning. • Arbete med smittskyddsfrågor. Vikt läggs vid: • Utbildning inom epidemiologi, och/eller folkhälsovetenskap. • Erfarenhet av kunskapsförmedling till vårdprofessionen. • Erfarenhet av arbetsledning, projektledning eller annat ledarskap. • Utbildning på forskarnivå. Vad gör enheten? Enheten för vaccinationsprogram samordnar, ansvarar för, tar fram underlag och rekommendationer om vaccinationer och vaccinationsprogram. Huvuduppdrag: • Samordna, övervaka och följa upp de nationella vaccinationsprogrammen på nationell nivå. • Ta fram underlag och rekommendationer till regeringen om nya vaccinationer ska ingå i nationella vaccinationsprogram. • Ansvara för föreskrifter och rekommendationer inom vaccinområdet. • Bedriva systematisk uppföljning, analys och utveckling av nationella vaccinationsprogram och de sjukdomar som omfattas. • Ansvara för övervakningen av flera sjukdomar som kan förebyggas med vaccination. • Följa och stödja arbete med vaccinacceptans. • Förmedla kunskap om smittsamma sjukdomar, vaccinationer och enhetens övriga frågor som rör målgrupperna. • Samverka kring enhetsrelevanta frågor med de nordiska länderna, EU, ECDC och WHO. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Tina Crafoord, telefon 010- 205 25 77, under perioden 17 juni till den 11 juli samt 4–17 augusti Fackliga företrädare är för SACO Pi Zetterquist, telefon 010-205 22 95, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2025-08-17 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 02785-2025-2.1.1

17 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Utredare inom vaccinationsområdet
Folkhälsomyndigheten
Planerare och utredare m.fl.

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Är du utbildad till läkare och har erfarenhet av arbete eller forskning rörande vaccinationer, immunologi, mikrobiologi eller inom smittskyddsområdet? Vill du arbeta med utredningar, regeringsuppdrag och omvärldsbevakning inom vaccinationsområdet? Om du är intresserad av att arbeta med dessa uppgifter och vill vara en del av vårt team, välkommen med din ansökan! Vad ska du jobba med? Vi söker dig för en roll som omfattar genomförande av vaccinationsutredningar, regeringsuppdrag och hantering av remisser. I denna roll kommer du att arbeta med sjukdoms- och vaccinövervakning samt omvärldsbevakning. En viktig del av arbetet är kunskapsförmedling, nätverkskontakter och kommunikation. Dina specifika ansvarsområden kommer även att innefatta projektledning. Som utredare ingår även andra sedvanliga arbetsuppgifter som utredare på myndigheten. Vem söker vi? Krav för anställningen: Du är utbildad till läkare samt har specialistkompetens inom för arbetsuppgifterna relevant område till exempel infektionssjukdomar, pediatrik, allmänmedicin, immunologi, klinisk farmakologi, socialmedicin och/eller klinisk mikrobiologi eller annan relevant specialitet. Du har erfarenhet av arbete eller forskning rörande vaccinationer, immunologi, mikrobiologi eller inom smittskyddsområdet. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, att vara ansvarstagande, flexibel och ha ett gott bemötande. Du har lätt att anta ett helhetsperspektiv. • Dokumenterad analytisk förmåga, via erfarenhet av att självständigt analysera och sammanställa hälsodata från till exempel vetenskapliga publikationer och annan litteratur, företrädelsevis med fokus på uppföljning av vaccinationsprogram/rekommendationer och nya vacciner. • Erfarenhet av utredningsarbete inom kunskapsbaserade organisationer och att ta fram systematiska litteraturöversikter. • Erfarenhet av framtagande och kommunikation av riktlinjer, vårdprogram, uppföljningsprogram eller smittskyddsblad. • Erfarenhet av arbete i expertgrupper, kliniska utredningar, forskningsprojekt, eller liknande. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Stor vikt läggs vid: • Forskningserfarenhet. • Erfarenhet av deltagande i arbete med vaccinfrågor t. ex. i expertgrupper, kliniska utredningar, forskningsprojekt, vaccinationsprogram och/eller uppföljning. • Arbete med smittskyddsfrågor. Vikt läggs vid: • Utbildning inom epidemiologi, och/eller folkhälsovetenskap. • Erfarenhet av kunskapsförmedling till vårdprofessionen. • Erfarenhet av arbetsledning, projektledning eller annat ledarskap. • Utbildning på forskarnivå. Vad gör enheten? Enheten för vaccinationsprogram samordnar, ansvarar för, tar fram underlag och rekommendationer om vaccinationer och vaccinationsprogram. Huvuduppdrag: • Samordna, övervaka och följa upp de nationella vaccinationsprogrammen på nationell nivå. • Ta fram underlag och rekommendationer till regeringen om nya vaccinationer ska ingå i nationella vaccinationsprogram. • Ansvara för föreskrifter och rekommendationer inom vaccinområdet. • Bedriva systematisk uppföljning, analys och utveckling av nationella vaccinationsprogram och de sjukdomar som omfattas. • Ansvara för övervakningen av flera sjukdomar som kan förebyggas med vaccination. • Följa och stödja arbete med vaccinacceptans. • Förmedla kunskap om smittsamma sjukdomar, vaccinationer och enhetens övriga frågor som rör målgrupperna. • Samverka kring enhetsrelevanta frågor med de nordiska länderna, EU, ECDC och WHO. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Tina Crafoord, telefon 010- 205 25 77, under perioden 17 juni till den 11 juli samt 4–17 augusti Fackliga företrädare är för SACO Pi Zetterquist, telefon 010-205 22 95, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2025-08-17 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 02785-2025-2.1.1

17 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Handläggare kärnenergiberedskap

MSB arbetar för ett säkrare samhälle i en föränderlig värld med fokus på utveckling av det civila försvaret. Vi stärker Sveriges förmåga att fungera i kris och till och med krig. Det betyder att alla våra medarbetare bidrar till beredskap och motståndskraft. Från norr till söder sprider vi kunskap och agerar för att skydda liv och hälsa, samhällets funktionalitet och grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga rättigheter. Den 1 januari byter vi namn till Myndigheten för civilt försvar. Har du förmågan att agera när det händer? Då kanske du är vår nästa kollega! Ditt ansvar och dina arbetsuppgifter MSB står inför en spännande tid med utveckling av det civila försvaret. För att möta framtiden så behöver vi utöka vår grupp inom MSB som arbetar med radiologiska och nukleära olyckor. Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med att utveckla beredskapen för olyckor vid kärnkraftverk och kärnvapenangrepp. Ditt arbete bidrar till att stärka samhällets förmåga till räddningsinsats och efterföljande åtgärder. Tillsammans med kollegor arbetar du med att utveckla och ge stöd, råd och utbildning till räddningstjänsten och länsstyrelserna i Sverige. Du bidrar genom dina erfarenheter till att utveckla och samordna beredskapen för radiologiska och nukleära olyckor. Du arbetar med stöd till utveckling och genomförande av de utbildningar som enheten ansvarar för. Du identifierar förmågegap, åtgärder för att utveckla förmågor, behov av nya utbildningar och bidrar till att utveckla dessa. Du kommer samverka med andra aktörer relevanta för området, både inom som utom myndigheten, nationellt och internationellt. Dina kunskaper och kompetenser Vi söker dig som har: - Relevant akademisk examen eller motsvarande utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig. - Erfarenhet från arbete inom statlig myndighet. - B-körkort. Det är meriterande om du har: - Erfarenhet från pedagogisk verksamhet. - Erfarenhet från arbete inom RN-området. - Erfarenhet inom totalförsvar och/eller krisberedskap inom offentlig verksamhet eller från större företag/verksamhet. - Arbetat med beredskapsplanering eller kontinuitetshantering. - Erfarenhet av att leda projekt eller uppdrag. Som alla medarbetare och ledare hos oss förväntas du kunna arbeta uppdragsorienterat, utvecklingsinriktat, dialoginriktat, ha god självkännedom och bidra genom att vara ett föredöme. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/msbs-medarbetar--och-ledarkriterier/ Om anställningen Vi erbjuder dig en anställning tillsvidare på heltid som inleds med en provanställning. Din placeringsort kommer att vara Karlstad eller Stockholm och resor i anställningen förekommer. Svenskt medborgarskap är ett krav för anställning på MSB då den innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Om oss Anställningen är placerad på enheten för befolkningsskydd och kärnenergiberedskap som tillhör avdelningen för räddningstjänst och skydd av befolkningen. Enhetens uppgift är att samordna utvecklingen av statlig räddningstjänst och stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera en kärnteknisk olycka, både i fred och vid höjd beredskap. Enheten ansvarar även för tillsyn av densamma. Övriga ansvarsområden på enheten är befolkningsskydd, VMA och varningssystem samt storskalig utrymning och inkvartering. Alla vi som arbetar på MSB förväntas och ska bidra till ökad jämställdhet och likabehandling för en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering. https://www.msb.se/sv/om-msb/jobba-hos-oss/ Vill du veta mer? Har du frågor är du välkommen att kontakta enhetschef Peter Norlander. Fackliga företrädare är Lena Bergman Bokvist (Saco-S), Lena Bäcklund Gillstedt (ST) och Josefin Berglund (SEKO). Samtliga nås via växelnummer 0771-240 240. Välkommen med din ansökan senast den 10 augusti 2025.

17 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Beredskapshandläggare till Mellersta civilområdeskansliet
Länsstyrelsen i Örebro län
Planerare och utredare m.fl.

Länsstyrelsen i Örebro län har utsetts till civilområdesansvarig länsstyrelse med uppdrag att samordna det civila försvaret inom Mellersta civilområdet bestående av Dalarnas län, Gävleborgs län, Uppsala län, Södermanlands län, Västmanlands län, Örebro län och Värmlands län. Civilområdet ska, i samråd med Försvarsmakten, verka för att det civila och militära försvaret samordnas för att ge största möjliga försvarseffekt. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och utveckla och stärka det civila försvaret i det Mellersta civilområdet? Vill du vara del av en engagerad och kompetent arbetsgrupp med ett viktigt uppdrag? Lockas du av att jobba strategiskt och långsiktigt med nationell och regional samverkan och totalförsvarsplanering? Då kan detta vara jobbet för dig! Vi förstärker nu vårt kansli med handläggare som har ett stort intresse för samhällsutveckling och totalförsvarsfrågor och som vill bidra i den fortsatta uppbyggnaden och utvecklingen av totalförsvaret. Kansliet består av kompetenta och engagerade kollegor där vi lär oss av varandra och våra samverkanspartners. Vi befinner oss i en intensiv utvecklings- och uppbyggnadsfas där du har stora möjligheter att påverka verksamhetens utformning och riktning. Exempel på arbetsuppgifter som kan bli aktuella: - Samordna beredskapsplaneringen för det civila försvaret inom civilområdet i nära samarbete med bland andra Försvarsmakten, MSB, länsstyrelserna och sektorsansvariga myndigheter - Ingå i civilområdets stab vid fredstida kriser och höjd beredskap - Initiera, hålla samman och leda arbetsmöten och nätverk på nationella och högre regional nivå för att utveckla det civila försvaret - Ta fram lägesbilder, analyser och beslutsunderlag - Medverka vid förberedelser och planering samt delta i övningar - Hantera remisser, handlägga ärenden, analysera och utreda. Kvalifikationer Du ska ha: - Relevant högskoleutbildning eller annan utbildning i kombination med erfarenhet som bedöms relevant för arbetsuppgifterna - Erfarenhet av arbete med beredskaps- eller totalförsvarsfrågor från privat eller offentlig sektor - God förmåga att samordna och koordinera - God förmåga att leda arbetsgrupper - Erfarenhet av att samarbeta och samverka med olika aktörer i samhället - Erfarenhet av att hantera och producera skyddsvärd information - God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska både i tal och skrift - Körkort för personbil - Svenskt medborgarskap - Goda kunskaper i Office-paketet. Det är meriterande om du har erfarenhet av: - Att initiera, hålla samman och leda möten - Att samordna arbete mellan olika verksamheter eller att samarbeta med beredskapsmyndigheter och/eller Försvarsmakten - Verksamhetsplanering, projektmetodik och stabsarbete - Deltagande i planering och genomförande av övningar - Handläggning av ärenden i offentlig verksamhet med beaktande av offentlighet och sekretess. Då det i arbetsuppgifterna ingår att ha nära samverkan och samarbete både externt med många olika aktörer och myndigheter och internt med kollegor på olika enheter, krävs gott omdöme, god samarbetsförmåga samt att du trivs i en kommunikativ och utåtriktad roll där det ingår att bygga nya relationer. Du behöver ha en flexibel inställning till arbetsuppgifter och arbetssätt och ha lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och också lätt för att se möjligheter i förändringar. Du är driven som person och har ett utvecklingsfokus i ditt agerande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt på olika frågeställningar. Du tar initiativ och arbetar strukturerat genom att planera och genomföra ditt arbete på ett effektivt sätt inom givna eller egna uppsatta tidsramar. Du har en god analytisk förmåga och har ett brett perspektiv på frågor. Det är viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Anställning Placeringsort är Örebro. Vi erbjuder goda möjligheter till distansarbete under en del av arbetstiden när arbetsuppgifterna och verksamheten tillåter. Vi är positiva till att kunna arbeta från någon av Mellersta civilområdets länsstyrelser. Resor ingår i tjänsten. Anställningsform: Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning. Omfattning: 100% Tillträde: Enligt överenskommelse Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Med anställningen följer skyldighet att krigsplaceras. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 20 juli 2025. Vi på Länsstyrelsen i Örebro län erbjuder dig en spännande arbetsplats. Vi kännetecknas av framåtanda, god arbetsmiljö och medarbetare med bred kompetens. Vi har korta beslutsvägar och bedriver många verksamhetsöverskridande samarbeten. Som medarbetare hos oss får du ungefär 220 kompetenta kollegor – allt från kunniga experter till ambitiösa generalister – som alla arbetar utifrån våra fyra ledord: samverkande, serviceinriktade, rättssäkra och drivande. Länsstyrelsen i Örebro län företräder regeringen i länet. Vi utför dock många av våra uppdrag i samverkan med kommuner, näringsliv, ideella sektorer och medborgare. Detta utifrån vår vision "Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län”. Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

17 juni 2025
Sista ansökan:
20 juli 2025
Projektledare Kompetensnav Skaraborg
Skaraborgs Kommunalförbund
Planerare och utredare m.fl.

Skaraborgs Kommunalförbund är en intresse- och samverkansorganisation för Skaraborgs 15 kommuner. Förbundets uppdrag är att stärka Skaraborg genom att samordna och effektivisera det regionala utvecklingsarbetet samt att ta tillvara medlemskommunernas intressen och främja samverkan mellan dem. Skaraborg står inför omfattande förändringar. Nyetableringar och expansioner i befintliga verksamheter kommer att ha mycket stor påverkan på samhällsutvecklingen i Skaraborg de kommande åren. Skaraborg ska vara livskraftigt, synligt och konkurrenskraftigt. Sedan ett par år tillbaka har Skaraborgs Kommunalförbund utvecklat arbetet med att etablera effektiva och kvalitetssäkra metoder och arbetssätt för insamlande, analys samt kommunikation av kompetensbehov i syfte att möjliggöra relevanta kompetensutvecklingsåtgärder. Målsättningen är att genom samverkan med arbetslivet bidra till en vidareutveckling av utbildningssystemets förmåga att möta kontinuerligt förändrade kompetensbehov. Därtill att säkerställa genomförande av efterfrågestyrda kompetensutvecklingsåtgärder. Arbetet har gått under namnet “Kompetensnav Skaraborg”. En motor, mäklare och mötesplats för att stödja, främja och stärka omställningen av kompetens inom arbetslivet i Skaraborg. Nu går arbetet in i en ny fas, där fokus under de kommande två åren kommer vara att realisera de strukturer och arbetssätt som arbetats fram. Inför detta söker vi nu en projektledare som kan leda implementeringsarbetet. ARBETSUPPGIFTER I arbetsuppgifterna ingår det att: • Leda projektet utifrån uppsatta mål och förväntade resultat • I utvalda delar vara operativ i projektet • Arbetsleda medarbetare som ingår i projektgruppen • Tillsammans med kollegor vid förbundet utveckla och implementera arbetssätt för strategiska branschdialoger, enligt gemensamt överenskommet syfte och mål för branschstrukturen i Skaraborg • Skapa en standardiserad struktur för en årligt återkommande kompetensbehovsrapport i samarbete med kommuner, branscher och övriga kompetensuppdrag vid kommunalförbundet • Leda strategiska dialoger med branschföreträdare samt utbildningsanordnare på olika nivåer i enlighet med kommunalförbundets gemensamma struktur och arbetssätt • Tillsammans med kompetensförsörjningsstrategen utveckla samarbete och dialog mellan Kompetensnavet och Kompetensrådet • Företräda projektet gentemot finansiär, politik, styrgrupp, relevanta nätverk och samverkansparter och säkerställa nödvändig förankring gällande Kompetensnavets långsiktiga funktion Tjänsten är placerad vid förbundets projektenhet som samlar medarbetare som har projekt som huvudsakligt uppdrag. Till projektet finns en projektgrupp, bestående av processledare samt administrativt stöd i form av projektekonom och projektkommunikatör. Du kommer att arbeta nära strategen för kompetensförsörjning och övriga medarbetare på kommunalförbundet som på olika sätt jobbar med kompetensförsörjningsfrågor. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • Har relevant högskoleutbildning eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Har erfarenhet av att leda större projekt • Har mycket god kommunikativ förmåga • Är strukturerad och har vana att på ett framgångsrikt sätt hålla ihop arbetsprocesser • Kan hantera komplexa sammanhang som kräver god analytiskt och kommunikativ förmåga • Är bekväm med att röra dig mellan en strategisk och en operativ roll • Har förmågan att möta olika sammanhang och funktioner samt skapa förtroendefulla relationer Följande erfarenhet är meriterande: - Arbete i politiskt styrd verksamhet - Arbete med strategiska frågor inom kompetensförsörjning - Arbete med implementering Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. På Skaraborgs Kommunalförbund arbetar vi helhjärtat för Skaraborgs kommuner och dess invånares positiva utveckling. Du kommer att ingå som en del av en utvecklingsorganisation med ett brett uppdrag och många kompletterande kompetenser. Skaraborgs Kommunalförbund erbjuder ett arbete i ett modernt aktivitetsbaserat kontor centralt i Skövde, med möjlighet till visst distansarbete. ÖVRIGT Jämställda och jämlika verksamheter är väldigt viktigt för oss. Olika bakgrunder och tillhörigheter ser vi som en tillgång. Våra arbetsplatser ska också vara fria från diskriminerande strukturer. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen. Vill du veta mer om vad Skaraborg har att erbjuda i form av boende, fritidsaktiviteter och upplevelser? Välkommen besöka livetiskaraborg.se

17 juni 2025
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Verksamhetsutvecklare till Samhällsbyggnadsförvaltningen
Melleruds kommun
Planerare och utredare m.fl.

Vad kul att du är intresserad av oss! Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet. Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet. För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang. Om verksamheten Vi söker dig som vill jobba som verksamhetsutvecklare inom Samhällsbyggnadsförvaltningen och vara med och utveckla Melleruds kommun. Samhällsbyggnadsförvaltningen i Mellerud består av åtta enheter: Administration, VA, Fastighet, Fjärrvärme, Gata-Park, Renhållning, Serviceenheten samt Plan & bygg. I en mindre kommun är avstånden mellan verksamheterna mindre och vi arbetar alltid för ett nära samarbete i alla riktningar. Arbetsuppgifter Som verksamhetsutvecklare kommer dina arbetsuppgifter att ha en vid bredd och innefatta bland annat registrering och uppföljning av vårt diariesystem, vägbidrag, informationsbrev, protokollskrivning, personaladministration, driva och utföra olika utvecklingsarbeten för förvaltningen mm. På samhällsbyggnadsförvaltningen kommer du att vara anställd direkt under samhällsbyggnadschef och ha ett nära samarbete med våra enhetschefer, handläggare och ekonomer. Du kommer att ha mycket kontakt med andra kommunala enheter samt kommunens invånare. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Högskoleutbildning inom IT, verksamhetsutveckling, digitalisering, annan relevant utbildning inom samhällsbyggnad eller arbetslivserfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av att leda eller delta i digitaliseringsprojekt och förändringsarbete. Förmåga att analysera och förstå verksamheters behov och översätta dem till digitala lösningar. Erfarenhet av kontinuitetsplanering. God kommunikativ förmåga och vana vid att samverka med olika intressenter. Erfarenhet från kommunal verksamhet med uppgifter som kontering, offertförfrågningar, personaladministration samt hyres och arrendeavtal. Det är viktigt att du kan uppvisa mycket god dokumenterad datavana i, exempelvis Office 365. Dokumenterad vana från ekonomisystem är meriterande. Vi värdesätter att du har god förmåga att arbeta med helhetsperspektiv och service. Som person är du lösningsfokuserad och har en god förmåga att själv ta till dig ny kunskap samt att använda dig av den för att lösa oförutsedda uppgifter. Du har lätt för att själv planera och prioritera dina arbetsuppgifter. Du gillar när det är olika sysslor och du kan lätt skifta fokus om det behövs. Det är viktigt att du behärskar det svenska språket flytande i såväl tal som skrift samt innehar bilkörkort. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Urval sker löpande och intervjuer kommer att hållas 16/7 eller 17/7.   Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar tobaksfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. Vid behov kan provanställning komma att tillämpas. I Melleruds kommun tillämpas individuell lönesättning, ange därav löneanspråk i din ansökan. För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser. Varmt välkommen med din ansökan!

17 juni 2025
Sista ansökan:
6 juli 2025
Beredskapshandläggare
Säkerhetspolisen
Planerare och utredare m.fl.

Motiveras du av att arbeta inom ett område som kräver noggrannhet och ett mycket högt säkerhetsmedvetande? Vill du ha ett betydelsefullt arbete med stort ansvar och många kontaktytor? Då ska du söka tjänsten som beredskapshandläggare på Säkerhetspolisen. Välkommen med din ansökan. Vårt uppdrag är Sveriges säkerhet. Ort: Stockholm Sista ansökningsdag: 2025-07-22 Det här är ditt uppdrag Säkerhetspolisens beredskapsarbete har fokus på utveckling av metoder och förmågor inom kris- och totalförsvarsarbetet samt att ge stöd till övriga verksamheten för en robust och hållbar organisation. Som beredskapshandläggare arbetar du med att planera, utveckla och följa upp myndighetens beredskapsåtgärder. Du arbetar även med att utforma arbetssätt och metoder kopplat till civilt försvar. Du och dina kollegor arbetar för ständig förbättring och effektivisering och deltar aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete. Du deltar vidare i interna och externa projekt inom kris- och totalförsvarsarbetet och bidrar till utveckling och genomförande av intern och extern informations-, utbildnings- och övningsverksamhet. Du har även ansvar för att leda utvärdering och uppföljning av övningar. Eftersom mycket av totalförsvarsarbetet behöver ske tillsammans med andra myndigheter och aktörer kommer du vid tillfällen att representera Säkerhetspolisen vid sådan samverkan. Inom säkerhetspolisens kris- och totalförsvarsarbete är både civil och polisär kompetens av största vikt och vi strävar efter en jämn fördelning däremellan. Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats, vilket innebär att du inte har möjlighet att arbeta på distans. Resor inom och utanför Sverige kan förekomma. De här kvalifikationerna söker vi hos dig Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten. Relevant akademisk examen, polisexamen eller annan utbildning eller erfarenhet som Säkerhetspolisen bedömer likvärdig Minst två års dokumenterad relevant arbetslivserfarenhet inom de senaste fem åren Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift Anställningen kräver svenskt medborgarskap. Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande: Erfarenhet av krisberedskaps- och totalförsvarsarbete Arbetslivserfarenhet inom projektledning eller annan samverkande roll Erfarenhet av metod- och utvecklingsarbete Erfarenhet av att utforma, följa upp samt utvärdera utbildningar och övningar Erfarenhet från arbete inom något av Säkerhetspolisens verksamhetsområden Kunskap om Säkerhetspolisens uppdrag och verksamhetsområden Kunskap om säkerhetsskydd Det här är kollegan vi söker Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är driven, noggrann och resultatorienterad. Du har en positiv inställning och bidrar aktivt till ett gott arbetsklimat som skapar motivation, delaktighet och engagemang. Du har god förmåga att hantera flera uppgifter parallellt och trivs med att arbeta strukturerat, långsiktigt och att självständigt organisera och leda ditt arbete framåt. Eftersom händelser i omvärlden påverkar vår vardag är det inte alltid våra arbetsdagar ser ut som vi tänkt och en förutsättning för att lyckas i rollen är att du kan prioritera och anpassa dig när situationen kräver det. Ärenden du handlägger kan vara komplexa och involverar ofta flera verksamhetsområden, myndigheter och kontaktytor. Därför är det viktigt att du motiveras av att initiera samarbete, skapa goda relationer och kan hantera olika perspektiv och förutsättningar. Du ser den egna verksamheten i ett större sammanhang och tar ansvar för din del i helheten med fokus på gemensamma mål och långsiktig effekt. Du är prestigelös och trygg i din roll. På ett pedagogiskt och förtroendeingivande sätt skapar du goda förutsättningar för lärande och har lätt för att anpassa budskap efter mottagaren. Du känner dig bekväm att tala inför såväl mindre som större grupper och sammanhang. Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har integritet och ett högt säkerhetsmedvetande. Vidare har du ett stort intresse för omvärldsbevakning och du håller dig uppdaterad inom kris- och totalförsvarsarbete. Anställningsvillkor och förmåner Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. På vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se, kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss samt om våra förmåner. Så tar du kontakt med oss Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 92 58. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult, tfn 010-568 70 06. Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02. Så ansöker du Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se Ansökan ska ha kommit in senast 2025-07-22. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Övrig information Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess. I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester. Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

17 juni 2025
Sista ansökan:
22 juli 2025