Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn. Välkommen till oss Avhopparverksamheten vid Område hemlöshet tillhör Socialförvaltningen i Stockholms stad och har fina lokaler på Södermalm i centrala Stockholm. Avhopparverksamheten vänder sig till avhoppare från organiserad brottslighet som har en bekräftad hög hotbild. Målgruppen är avhoppare i Stockholms stad som är över 18 år och som har kontakt med polisregionens avhopparverksamhet. Avhopparverksamheten består av två socialsekreterare på vuxenenheten och en socialsekreterare på försörjningsstödsenheten samt en enhetschef. Vi är en grupp som tar stöd av varandra och tillsammans uppnår vi resultat. Vi tillvaratar medarbetarnas kompetens och utvecklingstankar som syftar till att förbättra kvaliteten i verksamheten och bidrar till att nå målen. Vi är en trevlig och glad grupp som tar stöd av varandra. Vi erbjuder Vi erbjuder dig ett roligt och omväxlande uppdrag inom ett verksamhetsområde som är i spännande utveckling. Inom Stockholms stad tillämpar vi flexibel arbetstid och vi har friskvårdsbidrag. Det finns möjlighet att delvis arbeta hemifrån. Din roll Vårt uppdrag är att i samverkan med polisen erbjuda stöd och skydd för en avhoppare att lämna organiserad brottslighet och genomföra varaktiga livsstilsförändringar. Arbetet utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns. Vårt mål är att verksamheten genomsyras av hög professionalitet, rättssäker handläggning och hög tillgänglighet. Bemötandefrågor är centrala och vi arbetar aktivt med MI. Som stöd finns arbetsgruppens ärendestödsmöten, enskilda ärendegenomgångar, handledning, administrativt stöd samt tätt stöd av kollegor och enhetschef. Att arbeta som socialsekreterare hos oss innebär ett fritt och flexibelt arbete, där du självständigt lägger upp dina arbetsdagar. Du förväntas arbeta mot verksamhetens uppsatta mål. En stor del av arbetet går ut på att vara kreativ och konstruktiv, hitta lösningar och motivera våra klienter. Konstruktiva idéer som bidrar till nya arbets- och tankesätt uppmuntras och för den som så önskar finns stora möjligheter att själv forma sitt arbete inom ramen för vårt uppdrag. I uppdraget ingår att regelbundet genomföra tjänsteresor med övernattning. Utöver arbetet med avhopparärenden så ingår det även i tjänsten att till viss del handlägga ärenden inom området hemlöshet och skadligt bruk och beroende. Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har socionomexamen. Därtill ska du i närtid ha arbetat med myndighetsutövning i minst 2 år och vara väl insatt i socialtjänst-, sekretess- och förvaltningslagarna. Det är meriterande om du har läst kriminologi och tidigare har arbetat med kriminalitet samt om du har erfarenhet av att ha arbeta i Stockholm stad och i Paraplyet. Det är också meriterande om du arbetat utredande med ungdomar och har erfarenhet av myndighetsutövning enligt LVU alternativt tidigare erfarenhet från kriminalvård/frivård eller inom beroendeområdet. Om du har MI-utbildning samt arbetat enligt MI-metoder är det önskvärt. Utöver dina formella kompetenser kommer vi också se till följande: Vi söker dig som på ett självgående sätt gillar att strukturera och planera ditt arbete. Du har förmågan att hantera arbetssituationer som kräver stor flexibilitet och att du tar initiativ för att hitta lösningar. Du har ett gott bemötande och tycker om att skapa goda samarbeten, i denna roll är det avgörande att kunna samarbeta på ett bra sätt. Vi söker också dig som har en förmåga att ha en tydlig kommunikation och som gillar att arbeta efter uppsatta mål. Utöver detta så är det också en förutsättning att du trivs med visst administrativt arbete och dokumentation. Stor vikt kommer läggas vid din personliga lämplighet. Vi tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan. Övrigt: För att bli godkänd för tjänsten kommer du behöver genomgå en säkerhetsprövning, denna genomförs av polisen. Provanställning kan komma att tillämpas. Frågor om tjänsten kan främst besvaras innan 30/6. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som socialsekreterare inom socialtjänstens utredningsenhet för barn och unga VINR. Tjänsten som socialsekreterare innebär att du utreder, beslutar och följer upp insatser utifrån gällande lagstiftning som SoL och LVU. Du arbetar nära våra uppdragsgivares anställda och du har dagligt stöd av en arbetsledare och en förste socialsekreterare. Även om det står en kommun i annonsen kan uppdragen finnas på annan plats. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.
Vill du bidra till gott socialt arbete och samtidigt uppnå din fulla potential? Till vår avtalskommun söker vi en socionom som har minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom kommunal verksamhet. Känner du att det är dags att ta nästa steg i karriären och vill veta mer om konsultlivet, eller är du redan socionomkonsult och intresserad av att bredda ditt professionella nätverk? Oavsett om du föredrar att arbeta som anställd eller underkonsult ser vi fram emot att du kontaktar oss. Vi berättar gärna mer om uppdraget och hur det är att arbeta som socionomkonsult. Vi ser fram emot din kontakt! Arbetsuppgifter Du kommer att vara anställd av oss och uthyrd för att utföra sedvanliga arbetsuppgifter som socialsekreterare inom socialtjänstens utredningsenhet för barn och unga. Tjänsten som socialsekreterare innebär att du utreder, beslutar och följer upp insatser utifrån gällande lagstiftning som SoL och LVU. Du arbetar nära våra uppdragsgivares anställda och du har dagligt stöd av en arbetsledare och en förste socialsekreterare. Även om det står en kommun i annonsen kan uppdragen finnas på annan plats. Vi erbjuder Du kommer att vara anställd av Socionomera Bemanning AB. Som konsult hos oss erbjuds du goda och flexibla arbetsvillkor samt tydlighet kring vad som förväntas av dig. Vi månar om att du ska trivas och må bra i rollen som socionomkonsult och vi söker alltid långa samarbeten och relationer. Vi kan bland annat erbjuda dig: Schyssta anställningsvillkor enligt vårt kollektivavtal med Akademikerförbunden En lön som du förtjänar och en transparent lönepolicy Tjänstepension genom Collectum som anses ha ett av marknadens bästa pensionslösningar Försäkringar som grupplivsförsäkring och sjukförsäkring via Fora Introduktion och regelbunden arbetsmiljöuppföljning Intern och extern handledning Friskvårdspeng och fortbildningspeng Stöd av konsultchefer som själva är socionomer Snabb och smidig personlig service En arbetsgivare som lägger stort fokus på hållbart och etiskt agerande inom socionombemanning Ansökan Du är varmt välkommen att skicka in din ansökan till oss. Vill du hellre börja med att höra mer så är du välkommen att kontakta oss via [email protected] eller 040-300 352. Efter att vi har lärt känna varandra bestämmer du var, när och i vilken omfattning du vill arbeta, och vi bevakar att du matchas mot lämpliga uppdrag. Vi har fler än 100 ramavtal, som för dig innebär ett brett urval av intressanta uppdrag. Våra konsultchefer är socionomer med lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten vilket gör att vi har god kännedom om våra uppdragsgivares behov och dina villkor. Vi är vana problemlösare och vi kan erbjuda stöttning utifrån dina behov under hela uppdragsperioden. Om oss Socionomera Bemanning AB är ett auktoriserat bemanningsbolag och vi är specialiserade på uthyrning av socionomer. Vi är övertygade om att så gott som alla som väljer att arbeta med ett människovårdande yrke har omtanke om sina medmänniskor som främsta anledning. Vi vill göra allt vi kan för att underlätta för organisationer och personer som väljer att bry dig. Nordens största affärstidning Dagens Industri har utsett oss till Gasellvinnare och Skåne Läns snabbast växande bolag två år i rad, 2022 och 2023. Vill du hjälpa oss att ta nästa steg i utvecklingen? Läs mer om oss på vår hemsida www.socionomera.se.
Ref: 20251594 Arbetsuppgifter Som socialsekreterare för familjehemsplacerade barn/barnsekreterare är du barnets utsedda kontakt med ansvar för handläggningen och uppföljningen av barnets ärende. Du följer upp samt utreder vid behov insatser enligt SoL och LVU. Dina arbetsuppgifter innebär även utredning, uppföljning och omprövning av bistånd enligt Barns behov i centrum (BBIC). Du ansvarar för att barnets rättigheter tas till vara i kontakt med personer i barnets nätverk och övriga myndigheter och att särskilt se till barnets bästa. Din roll som socialsekreterare innebär även samverkan med andra aktörer samt motivationsarbete med familjer utifrån familjehemsplaceringen. Eftersom många barn är placerade i familjehem runt om i Skåne innebär arbetet en hel del resor, främst med bil. Kvalifikationer Krav: - Socionomexamen - Erfarenhet av socialt arbete efter examen - B-körkort - Kan uttrycka dig väl i det svenska språket i tal och skrift Meriterande: - Flerårig erfarenhet av socialt arbete efter examen - Tidigare erfarenhet av arbete som utredande socialsekreterare inom barn- och ungdomsvården – Bekväm med att hantera stressiga situationer på ett lyhört och professionellt sätt - Tidigare erfarenhet av arbete inom familjehemsvården - Utbildning och erfarenhet av BBIC och MI - Språkkunskaper i språk utöver svenska och engelska Arbetet som barnsekreterare ställer höga krav på din förmåga att skapa goda relationer till de barn och familjer du möter. Det är ofta långa relationer med barnet, dess föräldrar samt övriga nätverk. För att lyckas i arbetet krävs också att du samarbetar bra med andra parter, såväl internt som externt, och att du enkelt kan förhålla dig till ändrade omständigheter och situationer. Vi ser även att du har god förmåga till struktur och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete självständigt. Om arbetsplatsen Familjehemsvården är uppdelad i två enheter. Totalt består familjehemsvården av 10 sektioner inklusive Skolfam. Arbetsgrupperna består av barnsekreterare och familjehemssekreterare med tillgång till nära arbetsledning av sektionschef och 1:e socialsekreterare. Vi rekryterar nu en socialsekreterare för tillsvidaretjänst till Familjehemsvården Norr 2 med placering på Von Troils väg 1. Vi erbjuder dig som anställd individuellt introduktionsprogram inom verksamheten samt kontinuerlig intern och extern handledning. Du deltar också kontinuerligt i övrig kompetensutveckling såsom föreläsningar och utbildning. Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling. Vid Sveriges största arbetsmarknads- och socialförvaltning jobbar 2500 medarbetare varje dag för att stärka Malmöbor. Tillsammans med Malmöborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, du kommer att göra skillnad. Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här. Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb Information om tjänsten Anställningsform: Tillsvidare Omfattning: Heltid Antal tjänster: 1 Tillträde: 2025-09-01 eller enligt överenskommelse Övrigt Första intervjuer hålls v.28. Tjänsten tillsätts utifrån att erforderliga beslut fattas. Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Innan anställning erbjuds behöver du visa upp examensbevis från socionomutbildning, id-handling (pass eller nationellt id-kort) samt utdrag ur belastningsregister. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Lessebo kommun finns mitt i Glasriket och har cirka 8 300 invånare, drygt 300 företag och mer än 1 miljon besökare årligen. Kommunikationerna är goda med pendlingsavstånd till Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar. Vår verksamhet baseras i de fyra orterna Lessebo, Hovmantorp, Kosta och Skruv. I Lessebo kommun finns en arbetsglädje och det är lätt att lära känna varandra med ett nära samarbete förvaltningar och politiker. Hos oss ska man mötas av en god service och ett gott bemötande. Det handlar om att ha ett gott samarbete mellan medarbetare och till våra medborgare. Vi satsar på utvecklingsfrågor och tillsammans skapar vi en grön kommun som vi är stolta över och där vi värnar om varandras framtid. Lessebo kommun ska vara en attraktiv och trygg plats att leva på, för alla invånare. ARBETSUPPGIFTER Lessebo kommun är en del av Samordningsförbundet Värend som består av Region Kronoberg, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan samt Uppvidinge, Växjö, Alvesta, Tingsryd och Lessebo kommun. Samordningsförbundets uppgift är att finansiera insatser som ger stöd och rehabilitering till individer som har behov av myndighetsgemensamt stöd, så att de får möjlighet att uppnå eller förbättra sin arbetsförmåga för att kunna försörja sig själva. Ett samordningsförbund ska också stödja samverkan mellan parterna. Målgruppen är individer som är i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser från flera av de samverkande parterna. Enheten Arbete och försörjning i Lessebo kommun ansvarar bland annat för arbetsmarknadsinsatser samt ekonomiskt bistånd och söker nu en medarbetare som ska arbeta med individer i behov av stöd i Samordningsförbundet Värends insats Samkraft Värend. Tjänsten som koordinator består av två halvtidsuppdrag som tillsammans utgör en heltidstjänst. Den ena halvan av tjänsten är ett koordinatorsuppdrag där du ger stöd till individer som har ohälsa (fysisk, psykisk, social) eller funktionsnedsättning som de behöver stöd i för att kunna närma sig arbete eller studier. Arbetet innebär bland annat vägledning kring arbete och studier, samverkan med vård och myndigheter, hjälpa deltagare med ansökningar och myndighetskommunikation. Den andra halvan av tjänsten innebär att tillsammans med kollegor leda gruppträffar för individer från samma målgrupp. Gruppträffarna kommer att utgå från ett metodstöd som du ges utbildning i och kommer bland annat att beröra personlig utveckling, samspel i grupp, lättare fysisk aktivitet m.m. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har ett stort engagemang för människor, har god samarbetsförmåga och är öppen för kreativa lösningar för varje individ. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med motiverande samtal/coaching med fokus på arbetsliv, rehabilitering och hälsa. Vi ser att du har examen från högskola/universitet inom det beteendevetenskapliga området eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga samt har tidigare erfarenheter från att arbeta med rehabilitering och/eller arbetsmarknadsåtgärder. B körkort erfordras. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. Varmt välkommen med din ansökan!
Har du en passion för att skapa en mer inkluderande och välmående framtid för vårt samhälle inom socialtjänst och omsorg? Nu har du chansen att bli en del av det arbetet i nybildade Social- och omsorgsförvaltningen i Katrineholm. Den nya förvaltningen arbetar för att skapa trygghet och självständighet för människor med särskilda behov och deras anhöriga. Genom vårt dagliga arbete gör vi verklig skillnad i människors liv och bidrar till att skapa ett mer inkluderande och välmående samhälle. Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst och omsorg, så är det här din chans att vara med på resan. Välkommen att söka till oss och bli en del av vår nya förvaltning. På enheten ekonomiskt bistånd arbetar 20 socialsekreterare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Enheten ansvarar för arbetet med ekonomiskt bistånd och dödsbohandläggning. Hos oss får du kompetenta kollegor, nära arbetsledning, en individuell introduktion och extern handledning. Nu söker vi dig som vill arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd med placering i mottagningsgruppen. ARBETSUPPGIFTER Du kommer att arbeta med nyansökningar och kortare utredningar ofta i ett högt tempo men med ett starkt kollegialt stöd. Det kommer även förekomma arbete med att förhindra och utreda felaktiga utbetalningar (FUT). Vi arbetar efter ett systemteoretiskt förhållningssätt där vi utgår från varje enskild person och dess nätverk. I rollen ingår återkommande kontakter med individen samt interna och externa samverkansaktörer, bland annat Arbetsförmedlingen, regionen, kommunens vuxenstudier och arbetsmarknad, med flera. Ditt huvudsakliga uppdrag som socialsekreterare är att möta människor i olika livssituationer och göra skillnad varje dag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen eller har annan likvärdig högskoleutbildning med minst 7,5 hp i socialrätt. B-körkort för manuell växellåda är ett krav då tjänsten innefattar hembesök i Katrineholm med omnejd. Vidare har du god datavana samt god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift i det svenska språket. Du ska ha goda kunskaper om Socialtjänstlagen (SoL), Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) och socialförsäkringssystemet vilket innebär att du ska kunna tolka lagar, regler och praxis. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom området ekonomiskt bistånd eller annan myndighetsutövning. Har du tidigare arbetat i verksamhetssystemet Treserva ser vi det som ett stort plus. Utbildning inom motiverande samtal (MI) är meriterande samt om du arbetat med att motverka felaktiga utbetalningar (FUT). Har du erfarenhet av att ha arbetat med Instrument X bedömer vi det som en fördel. I rollen som socialsekreterare är det avgörande att kunna skriva tydligt, strukturerat och målgruppsanpassat, då arbetet innebär att dokumentera utredningar och kommunicera med både individer och samverkansparter. Integritet är centralt för att fatta etiskt grundade beslut och stå för sina bedömningar även i komplexa situationer. Arbetet kräver också en hög grad av självständighet att kunna driva ärenden framåt, ta ansvar och fatta beslut inom sitt uppdrag. Dessutom är god muntlig kommunikation viktig för att skapa förtroende, samverka effektivt och säkerställa att budskap når fram i mötet med människor i olika livssituationer. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har ett genuint intresse för individen bakom ärendet och att du ser socialt arbete som ett kraftfullt verktyg för att stötta människor vidare mot egen försörjning och ökad självständighet. Du har ett professionellt förhållningssätt och drivs av att skapa förändring tillsammans med den enskilde. ÖVRIGT I denna rekrytering kan urval och intervjuer komma att ske löpande. Katrineholm är en kommun där lust är den drivande kraften för skapande och utveckling, för liv, lärande och företagsamhet. Våra cirka 3300 medarbetare gör stor skillnad varje dag, där vi tillsammans arbetar utifrån vår värdegrund RÖTT; respekt, öppenhet, tydlighet och tillit för att skapa de bästa förutsättningarna för våra medborgare. Här är allt nära, en timmes tågresa från Stockholm och två timmar från Göteborg. Läs mer om oss som arbetsgivare, vårt erbjudande och karriärvägar här: https://www.katrineholm.se/arbeta-hos-oss/vi-som-arbetsgivare.html Den aktuella tjänsten tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Statens institutionsstyrelse, SiS, är en myndighet som ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård för ungdomar och för vuxna med missbruk. SiS verkställer även sluten ungdomsvård. Det gör vi på ungdomshem och hem för vuxna med missbruk, över hela landet. Hos oss på SiS blir ditt arbetsliv en spännande utmaning. Oavsett var i vår organisation du arbetar, eller vilken tjänst du har, hjälper du till att skapa livsviktig förändring. SiS LVM-hem Fortunagården tar emot kvinnor från 18 år med missbruk och i de flesta fall även psykisk ohälsa. Vi har 30 platser, fördelade på tre avdelningar. Vi finns i Värnamo i Småland. Arbetsbeskrivning Vill du vara med och skapa skillnad för utsatta människor? Då är jobbet som behandlingssekreterare på SiS LVM Fortunagården ett meningsfullt arbete för dig. Utgångspunkten som behandlingssekreterare är att du är spindeln i nätet kring klientens behandling på institutionen. Du ansvarar för att klienterna får rätt insatser i enlighet med socialtjänstens uppdrag, du upprättar också behandlingsplaner och följer upp behandlingsinsatser. Arbetet sker i samverkan med placerande kommuns socialtjänst och tillsammans med institutionens olika specialistfunktioner som psykologer, sjuksköterskor och behandlingspedagoger. Arbetet är varierande vilket ställer krav på flexibilitet och ansvarstagande. Det innebär i omfattande delar att du är strukturbärare, är noggrann och organiserad. Du förstår värdet och sammanhangen av samarbete, det är naturligt för dig att vägleda och stödja dina arbetskamrater. Våra värdeord Respekt, Omtanke och Tydlighet genomsyrar vårt uppdrag vilket ställer krav på att ditt förhållningssätt och bemötande uppfyller våra grundläggande värderingar. Din personliga lämplighet är nyckeln till livsviktig förändring. Därför behöver du ha en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Lika viktigt är det att du har en grundmurad positiv människosyn, är empatisk och kan skapa goda relationer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan behålla ditt lugn även i pressade situationer. Du har också en god förmåga att samarbeta med andra och delar gärna med dig av dina kunskaper till kollegor. Det krävs att du har god förmåga att skapa struktur, leda möten och göra såväl medarbetare som klienter delaktiga i behandlingen. Chefsberedskap enligt rullande schema kan komma att ingå i tjänsten. Kvalifikationer • Relevant högskoleutbildning såsom socionom eller annan beteendevetenskaplig utbildning som SiS anser vara likvärdig och som omfattar minst 180 hp. • God kommunikativ-och samarbetsförmåga • God svenska i tal och skrift. • B- körkort Meriterande • Erfarenhet av behandlingsplanering och/eller myndighetsutövning är meriterande. • Erfarenhet av arbete med målgruppen är meriterande. • Erfarenhet av motiverande samtal (MI) är meriterande. • På SiS månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till ett gott samarbete. Läs mer om vårt medarbetarskap. Anställning: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan: Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 juli. Tester och arbetsprover kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. SiS arbetar aktivt mot all form av diskriminering och välkomnar alla sökande. För arbete på våra institutioner gör SiS registerkontroll innan anställning. Inför rekryteringsarbetet har Statens institutionsstyrelse tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. OBS! Om du har skyddade personuppgifter ska du inte söka via rekryteringssystemet. Kontakta i stället den som står som kontaktperson i annonsen.
Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i. Vill du vara med och göra skillnad för barn och unga och har du arbetat med familjehemsvård och/eller myndighetsutövning? Vi söker nu en engagerad och kunnig Barnsekreterare/Uppföljare till Familjehemsenheten. Ditt nya jobb Familjehemsenheten arbetar för att stötta placerade barn och handleda familjehem så att livsvillkoren ska bli så trygga och stabila som möjligt för både barn och familjehem. Jönköpings kommun satsar på förstärkt familjehemsvård där utökat stöd, extra utbildning och handledning till familjehemmen ingår. Vägledande samspel (ICDP) samt Signs of Safety är några av de verktyg vi tillämpar. Som barnets socialsekreterare/uppföljare är du barnets utsedda kontakt med ansvar för handläggning och uppföljning av barnets ärende. Du följer upp barnets livssituation samt utreder vid behov insatser enligt SoL och LVU. Dina arbetsuppgifter innebär barnsamtal, utredningar och beslut, uppföljningar och omprövning av bistånd enligt Barns behov i centrum (BBIC). Du ansvarar för att barnets rättigheter och röst tas till vara i kontakt med personer i barnets nätverk och övriga myndigheter och att särskilt se till barnets bästa. Du arbetar tätt ihop med en familjehemssekreterare i alla ärenden. Din kompetens Du är utbildad socionom med erfarenhet av myndighetsutövning. Tidigare erfarenhet av arbete med barn, familjer och familjehem är extra meriterande. Det är också meriterande att ha kunskap om och tidigare har arbetat med ICDP, Signs of Safety, BBiC samt MI. Som person tror vi att du vill göra skillnad, tar ansvar för din uppgift och planerar arbetet på ett effektivt sätt. Du tycker att samarbete är viktigt och du förstår myndighetsrollen. Vidare är du trygg i dig själv och knyter enkelt kontakter med andra människor och du tycker om att att jobba relationellt med barn, föräldrar och samverkanspartners. För dig är det viktigt med engagemang, ansvar och delaktighet i vår verksamhetsutveckling och du delar gärna med dig av din kunskap. Du har mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal-, läs- och skrift. B-körkort är ett krav för vår verksamhet och du ska kunna framföra både manuell- och automatväxlad bil. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet! Vi erbjuder dig Vi erbjuder dig som medarbetare 7 timmars arbetsdag där arbetet är förlagt till dagtid måndag till fredag, individuell lönesättning, handledning samt ett arbete i en arbetsgrupp med en stark gruppkänsla och engagerade och kunniga kollegor. För oss är du som medarbetare viktig och när du kommer till oss får du introduktion och nära stöd i arbetet från arbetsledningen. Läs mer: https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss Välkommen till oss Hos oss får du ett jobb med spännande uppgifter och utmanande uppdrag där du blir en del av barn och ungas framtid. Bra att veta I denna rekrytering tillsätts en tillsvidaretjänst i Jönköpings kommun, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. I din ansökan vill vi att det finns personligt brev, ett CV, bifogat examensbevis från socionomutbildningen samt tidigare tjänstgöringsintyg. All din tjänstgöring ska kunna styrkas och det behöver framgå i vilken omfattningen du arbetat, vilken anställningsform som varit aktuellt och vilken befattning du haft. Vi använder oss av löpande urval och intervjuer i denna rekrytering. Innan anställning är aktuell görs en registerkontroll där du ska uppvisa ett utdrag från belastningsregistret. I denna rekrytering gäller utdraget som heter ”Kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Urval och kallelse till intervjuer är planerade till eftermiddagen den 21:a augusti samt heldag 22:a augusti. Om rekryterande chefer har möjlighet kan intervjuer även komma att hållas löpande under semesterperioderna/ansökningstiden. Vill du veta mer? Rekryterande chef, se nedan. Fackliga representanter: https://www.jonkoping.se/fackligasoc Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Kom och jobba med oss. Välkommen att söka tjänsten! Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Kungälvs kommun söker dig som vill göra skillnad! Vi behöver professionell och motiverad personal för att leverera välfärdstjänster med hög kvalitet. Här går engagemang och professionell service hand i hand samtidigt som du är med och påverkar människors vardag och samhället i stort. En bra arbetsplatskultur och stöd för din personliga utveckling är viktigt för oss. Din insats räknas! Beskrivning Socialsekreterare till Socialtjänsten, Biståndsenheten Biståndsenheten är en del av Trygghet och Stöd inom Individ- och Familjeomsorgen. Trygghet och Stöd består av flera specialiserade team: Biståndsenheten, Mottagningsenheten, Barn- Unga- och Familj, Vuxenenheten, Verkställighet och Placering, Resursenheten samt Utförarenheten. På Biståndsenheten handlägger vi insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL). Vår enhet består av 18 erfarna handläggare med stort engagemang och hög kompetens inom verksamhetsområdet. Enheten leds av en förste socialsekreterare och en enhetschef. Du kommer i din roll få stöd av erfarna och engagerade kollegor samt en närvarande arbetsledning som stöttar dig i arbetet. Vill du få en möjlighet att växa och utvecklas, samtidigt som du får ett meningsfullt, intressant och utmanande arbete? Då kan detta vara en tjänst för dig! Om tjänsten: Vi söker två engagerad och erfaren socialsekreterare till vår Biståndsenhet inom Socialtjänsten. I denna roll kommer du att arbeta med att utreda och besluta om bistånd enligt Socialtjänstlagen (SoL) samt ge stöd och vägledning till den enskilde. Med den nya socialtjänstlagen som träder i kraft, kommer du tillsammans med kollegorna arbeta för att kunna erbjuda en socialtjänst som är mera förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad. I din roll kommer du att vara en viktig del i att implementera och anpassa våra rutiner och arbetssätt för att säkerställa att vi uppfyller de nya kraven och riktlinjerna. Kvalifikationer Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet eller annan utbildning som prövas likvärdigt. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och god kännedom om gällande lagstiftning och socialtjänstens uppdrag. Vårt uppdrag är att tillgodose den enskildes behov av insatser med syfte att bidra till ökad självständighet utifrån individens förutsättningar. Vi fäster stor vikt vid att den enskildes delaktighet. Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC. Som person är du noggrann och självständig och har lätt för att hantera när förutsättningar och planering ändras i arbetet. Du har förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt och din flexibilitet gör att du kan snabbt prioritera om ditt arbete när situationen så kräver. Då arbetet innebär många kontakter, både internt och externt, bör du ha god samarbetsförmåga, vara utåtriktad och positiv. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. - Socionomexamen eller annan relevant högskoleutbildning. - Erfarenhet av myndighetsutövning. - Erfarenhet av arbete inom socialtjänst eller liknande verksamhet. - Goda kunskaper i SoL och annan relevant lagstiftning. - Förmåga att arbeta självständigt och i team. - God kommunikativ förmåga och empatiskt bemötande. - Kunskap i Treserva och IBIC är det meriterande. - B-körkort är ett krav. Arbetsuppgifter - Utreda och handlägga ärenden enligt SoL. - Bedöma behov och fatta beslut om bistånd. - Ge stöd och vägledning till den enskilde/anhöriga/företrädare. - Samverka med andra myndigheter och aktörer. - Dokumentera och följa upp ärenden. Vi arbetar med löpande urval och kallar kontinuerligt sökande till intervju så skicka in din ansökan redan idag! Välkommen med din ansökan! Övrigt - Ansökan tas endast emot digitalt via kungalv.varbi.com - Betyg/intyg lämnas på begäran eller vid en eventuell intervju. - Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten ej behöver tas i anspråk av befintlig personal på grund av övertalighet eller annan orsak. - Urvalsprocessen sker löpande under ansökningstiden. - Vi använder oss av digitala verktyg och i arbetet kan du komma att behöva använda dig av e-legitimation. - Innan eventuell anställning kräver vi att giltigt identitetskort där medborgarskap framgår samt giltigt arbetstillstånd uppvisas. - Provanställning kan komma tillämpas enligt kollektivavtal. - Inom de verksamheter där arbete med barn förekommer kräver arbetsgivaren in utdrag ur belastningsregistret innan tillsättning av tjänsten. - Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta rekryteringsansvarig för hantering av din ansökan. - Vi undanber oss vänligt men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. - Kungälvs kommun har upphandlade avtal.
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på https://www.uppsala.se/jobb/ Har du erfarenhet av arbete inom socialtjänsten? Vill du få möjlighet att utforma kortsiktigt och långsiktigt stöd för våldsutsatta samt fatta beslut om avgörande insatser som exempelvis skyddat boende? Då ska du läsa vidare och söka tjänsten redan idag! Nexus är Uppsala kommuns mottagning för individer över 18 år som utsatts för våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck. Nexus ger även stöd till personer som är utsatta för prostitution och människohandel för sexuella ändamål. Enheten arbetar med myndighetsutövning i form av att utreda stödbehov samt bevilja olika former av insatser. Socialsekreterare på Nexus utför också insatser som stödsamtal och gruppverksamhet. På Nexus arbetar 10 socialsekreterare, en teamledare, en samordnare, en administratör och en enhetschef. Arbetsuppgifter Arbetet på Nexus handlar främst om att att ge stöd till individer som utsatts för våld av någon närstående eller som exploaterats i prostitution eller människohandel för sexuella ändamål. Arbetet består av att sköta myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning, delegation och riktlinjer. En del insatser som exempelvis stödsamtal och gruppverksamhet utförs av socialsekreterare på Nexus, men många insatser ges av andra externa och interna aktörer i nära samverkan med oss. I arbetsuppgifterna ingår att göra strukturerade hot- och riskbedömningar, säkerhetsplanering och att sköta verkställighet av insatser. Kvalifikationer Vi söker dig som har en socionomexamen, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Har du någon av följande utbildningar är det meriterande: • Vidareutbildning på universitetsnivå inom våld i nära relation • Vidareutbildning inom hedersrelaterat våld och förtryck • Vidareutbildning gällande prostitution och människohandel för sexuella ändamål • MI-utbildning • Utbildning i strukturerad hot- och riskbedömning, SARA:sv, PATRIARK och FREDA Du har tidigare erfarenhet av arbete med målgrupperna och erfarenhet av arbete inom socialtjänsten. Har du även erfarenhet av att genomföra strukturerade hot-och riskbedömningar och erfarenhet av journalsystemet Lifecare är detta en fördel. Det är ett krav att du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, att du har god kunskap om socialtjänstlagen samt god datorvana. Du arbetar bra med andra människor. Du relaterar dig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du sätter upp och häller tidsramar. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta enhetschef Andreas Lindman, 018-7278329 Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34Kommunal, 010-442 82 04Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13 Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta kontaktcenter 018-727 00 00 I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Välj ett jobb för att visa detaljer