Barnsekreterare
REGION GOTLAND
Socialsekreterare

I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre. Enheten för familjehem och familjerätt Vi är ett positivt och engagerat team som värdesätter en öppen och inkluderande atmosfär. Här jobbar vi med transparens, delaktighet och tycker om att ständigt utvecklas. Vi har ett nära samarbete med både barn, ungdomar och deras familjer för att tillsammans hitta de bästa lösningarna, alltid med barnets bästa i fokus. När vi stöter på utmaningar stöttar vi varandra i teamet, och vi strävar efter att vara prestigelösa och visa omsorg för både våra kollegor och de familjer vi möter. Kom och bli en del av vårt team – här får du möjlighet att växa, trivas, ha roligt och göra skillnad!  Ps. Vi har ett pingisrum och gillar godis. /Sandra, Sara, Heléne, Elin, Andreas, Susanne, Elin och Torsten Så säger barnsekreterargruppen på familjehemsteamet som nu söker en ny kollega. Familjehemsteamet är placerat inom Enheten för familjehem och familjerätt inom IFO och ansvarar för allt arbete kring de familjehemsplacerade barnen. Teamet består av: • Familjehemssekreterare – några med särskilt ansvar för rekrytering, utredning och utbildning av nya familjehem och kontaktfamiljer och resten med ansvar för stöd och handledning av befintliga familjehem. Gruppen arbetsleds av en 1:e familjehemssekreterare. • Barnsekreterare som ansvarar för uppföljningsarbetet med de placerade barnen och kontakten med deras föräldrar och nätverk. Gruppen arbetsleds av en 1:e barnsekreterare. Till vår hjälp har vi en administrativ assistent och socialassistent som avlastar oss så att tid frigörs så mycket som möjligt till vårt huvuduppdrag; det sociala arbetet. All personal inom IFO är utbildade enligt Signs of Safety. Det innebär att vi jobbar med att barn, familjer och nätverk ska vara delaktiga i hur problem kan lösas. Vi tror på personens egna möjligheter och förutsättningar att ta makten över sitt fortsatta liv. Genom Signs of Safetys förhållningssätt och olika verktyg samt med ett starkt barnrättsperspektiv kan vi skapa bättre förutsättningar för hållbara lösningar för dem vi möter. Vi ger dig utbildning i SoS om du inte har det. Vi söker nu dig som vill vara med och driva detta viktiga arbete vidare tillsammans med vårt fantastiska team av kompetenta och härliga medarbetare. Vi erbjuder extern handledning, arbetstid 38,75 h/v, flextid, möjlighet att jobba hemifrån när verksamheten tillåter, friskvårdstimme samt friskvårdsbidrag. Dina arbetsuppgifter Som barnsekreterare ansvarar du för att följa vården, uppmärksamma och tillgodose behoven hos de placerade barnen genom kontinuerliga träffar, samtal och aktiviteter med barnen och de personer eller aktörer som är viktiga för dem. Du har också regelbunden kontakt med de biologiska föräldrarna. Din roll innebär att du har ansvar för myndighetsutövningen och därmed alla de administrativa arbetsuppgifter som ingår i handläggningen så som utredningar, överväganden/omprövningar, journalföring och övrig dokumentation. Barnsekreterare och familjehemssekreterare jobbar i team i alla ärenden och med hjälp av vårt skolfam-team arbetar ni också med barnens behov av stöd i skolarbetet i skolan och i familjehemmet. Tjänsten kan innebära en del resor då en del av våra barn är placerade på fastlandet. Vem är du? Du har en socionomexamen samt erfarenhet från arbete med barn och unga. Körkort krävs. Om du har kunskap om och erfarenhet av utredningsarbete och Signs of safety är det meriterande. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och en ödmjuk inställning till dem vi möter. Du har förmåga att sätta barnet i centrum och har god kunskap om barnkonventionen och barns rättigheter. Du bör ha lätt för att uttrycka dig i skrift och tycka om att både arbeta i team och enskilt. Om socialförvaltningen Som en del av Region Gotland arbetar vi på socialförvaltningen med sociala insatser som rådgivning, stöd och behandling. Våra verksamhetsområden är socialtjänst, hemsjukvård, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Dygnet runt möter vi människor i alla åldrar och med olika behov; barn, familjer, vuxna och äldre. Tillsammans möjliggör vi goda förutsättningar till vård, stöd och service genom hela livet. Om Region Gotland Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden. Vi är över 7000 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön. Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/ Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag. Övrigt Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.  Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant. I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun. Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

18 juni 2025
Sista ansökan:
27 juli 2025
Socialsekreterare till utredningsenhet barn
Gävle kommun
Socialsekreterare

Gävle kommun erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss! Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare! ARBETSUPPGIFTER Är det dags för en ny utmaning och du vill vara en del av en hjälpsam och engagerad arbetsgrupp? Vi söker nu en till socialsekreterare till vår härliga Utredningsenhet barn. Vi söker särskilt dig med flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom barn-och unga. Är du den vi söker och har rätt kompetens finns möjlighet att bli specialisthandläggare med ett lönepåslag och utökad delegation.  På enheten arbetar socialsekreterare, specialisthandläggare, socialassistent, 1:e socialsekreterare/teamledare, två administratörer och en enhetschef. Vi arbetar med målgruppen barn i åldern 012 år och deras familjer. Uppdraget består av att utreda barns behov av skydd och/eller stöd enligt SoL och LVU samt göra förhandsbedömningar i redan pågående ärenden. Uppdraget består också av att följa upp beslutade insatser.  Vi har en kompetens- och befogenhetstrappa som möjliggör en intern karriär utan chefsansvar och en tydlighet kring vad som förväntas, både från arbetsgivaren och medarbetare.  Arbetet på utredningsenhet barn präglas av struktur i form av fasta forum varje vecka tex. beredning och teamtid för att främja god kvalitet och trygghet i yrkesrollen. Vi arbetar aktivt för en bra sammanhållning och god arbetsmiljö. För oss är det viktigt att du som ny socialsekreterare på vår enhet får möjlighet till en bra start. Som ny medarbetare genomgår du en introduktion vilket innebär att du får nära stöd och kan vara medhandläggare i ärenden under första tiden, för att stärka dig som ny medarbetare. Alla anställda kommer att delta i Yrkesresan för att säkerställa en god introduktion och vidare kompetensutveckling under den tiden man är anställd. Den innehåller väsentliga utbildningsmoment som är anpassad efter målgruppen vi arbetar med och utifrån hur länge man arbetat inom området. Vi arbetar enligt Signs of Safety i utrednings- och behandlingsprocesser avseende barn och unga. Vi har kontinuerlig extern handledning som ger stöd, utrymme och verktyg för att du ska kunna utvecklas i din yrkesroll. För denna tjänst krävs utdrag ur polisens belastningsregister. Detta kommer ENDAST att begäras in av slutkandidaten i det sista steget i rekryteringsprocessen. Urval och intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen och har minst två års erfarenhet av utredningsarbete. För att lyckas i din roll som socialsekreterare arbetar du med att följa lagstadgade krav, policys, och instruktioner samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. Du besitter förmågan att se vad som behöver prioriteras och organiseras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du arbetar rättssäkert och har god bedömningsförmåga. Du är bra på att både arbeta självständigt och tillsammans med andra, du upplevs stabil, har lätt att skapa förtroende och arbetar alltid efter att ge ett gott bemötande. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du har en god initiativförmåga och du förstår talad och skriven kommunikation väl. Du har god dokumentationsvana och kan formulera dig i tal och skrift. Du anpassar ditt språk till olika situationer och funktioner. Du har erfarenhet av BBIC (barns behov i centrum) och SoS (signs of safety). Körkort samt god körvana är ett krav för tjänsten. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt. Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie. Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit. Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

18 juni 2025
Sista ansökan:
29 juni 2025
Socionom, ekonomiskt bistånd
Klippans kommun
Socialsekreterare

Vi söker en engagerad och driven socionom till ekonomiskt bistånd som vill göra verklig skillnad för de vi är till för! Varje dag går vi till jobbet med inställningen att ge det bästa stödet till de kommuninvånare som behöver oss. För oss är det viktigt att du värdesätter goda samarbeten, visar tillit till andra och bidrar med öppenhet och nytänkande! I Klippans kommun är vi 1600 kollegor som varje dag jobbar med samma fokus - att finnas till för våra invånare, företag och besökare. Vi är alla en viktig del av helheten och vill vara en kommun med stolta medarbetare och stolta Klippanbor. En röd tråd i vår strävan efter en gemensam kultur är att vi alla försöker leva efter våra kärnvärden "Vilja varandras framgång", "Våga sticka ut" och "Kul i jobbet". Den politiska visionen är en kommun i utveckling där vi tillsammans skapar livskvalitet. Nyfiken? Läs mer på klippan.se/kollegaiklippan Inom avdelning myndighet/öppenvård har du kollegor som jobbar med myndighetsutövning över hela socialtjänstens ansvarsområde och med öppenvård riktad mot barn, familjer och vuxna. Du kommer också ha kollegor som arbetar på Familjens hus. Vi är en avdelning med starkt fokus på utvecklings- och förbättringsarbete och just nu arbetar vi för fullt med omställning till den nya socialtjänstlagen och räknar givetvis att du är med på den resan. Vi har en kompetensutvecklingsplan som erbjuder dig att ta del av kompetensfrämjande insatser oavsett erfarenheter och kunskapsnivå inom yrket. Hos oss får du ett ledarskap där din chef finns nära dig i vardagen, tillgänglig för att stötta och stärka, ge uppskattning och återkoppling. ARBETSUPPGIFTER Eftersom en av våra duktiga socionomer går vidare till nya uppdrag hos en av våra samverkanspartners så söker vi en ny socionom. Tjänsten ligger inom socialtjänstens enheten för vuxna, inriktning ekonomiskt bistånd. I ditt uppdrag inom ekonomiskt bistånd kommer du dels att handlägga ansökningar om ekonomiskt bistånd, dels att stötta medborgaren att komma ut i självförsörjning samt följa upp medborgarens planering. Arbetet innebär mycket medborgarkontakt och samverkan med våra samverkanspartners. Som anställd på Vuxna myndighet deltar du aktivt i vårt utvecklingsarbete och förbättringsarbete. Vi är ute i kommunen och möter våra medborgare där de befinner sig. KVALIFIKATIONER Socionomexamen Erfarenhet av handläggning av ekonomiskt bistånd Myndighetsutövning Goda kunskaper i svenska språket tal och skrift Körkort ÖVRIGT Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess arbetar vi i ett kompetensbaserat rekryteringsverktyg. Vi kommer gå igenom urvalet löpande och kan komma att kalla kandidater till intervju innan ansökningstiden har gått ut. Om du blir kallad till intervju vill vi att du kan styrka dina meriter med intyg och betyg. Du behöver även kunna uppvisa giltigt körkort för aktuellt tjänstefordon om det är relevant för tjänsten. För att arbeta hos oss måste du visa giltigt pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling på anställningsintervjun. Är du medborgare i ett land utanför EU/EES eller Schweiz behöver du även ta med dig ett arbetstillstånd. Om du blir erbjuden tjänst ska du uppvisa giltigt utdrag från Polisens belastningsregister före anställning. Utdraget är kostnadsfritt att beställa och görs via polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ För allas trevnad är vår arbetstid rökfri.

18 juni 2025
Sista ansökan:
8 juli 2025
Socialsekreterare ref.nr. 82/25
Kalix kommun
Socialsekreterare

Vill du ha ett meningsfullt arbete där du får möjlighet att hjälpa barn, ungdomar och familjer i utsatta situationer och bidra till att förbättra deras livskvalitet? Vill du vara ansiktet utåt och tillsammans med kollegor aktivt arbeta för att utveckla och förbättra samarbetet med extern och interna partners? Vill du vara en del i en förebyggande-, utredande och behandlande verksamhet och därmed vara med och göra Kalix kommun bättre? Välkommen med din ansökan! Dina arbetsuppgifter Som socialsekreterare i mottagningsgruppen blir du den första kontakten för barn och unga i utsatta situationer. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer inkludera att göra initiala skyddsbedömningar, hantera anmälningar och ansökningar, samt ge information och rådgivning. I arbetsuppgifterna ingår även att bland annat informera skolor, polis och hälso- och sjukvård om socialtjänstens viktiga arbete. Du kommer även att vara vårt ansikte utåt och tillsammans med dina kollegor aktivt arbeta för att utveckla och förbättra samarbetet med externa och interna partners. Detta innebär bland annat att informera skolor, polis, hälso- och sjukvård om socialtjänstens viktiga arbete. Du kommer få möjlighet att utvecklas i din yrkesroll och ingå i Yrkesresan. Du får arbeta med engagerade kollegor och får en individuell introduktionsplan. Du har även stöd av 1: socialsekreterare, enhetschef och regelbunden handledning. Du har även viss möjlighet till flexibel arbetstid, beroende på verksamhetens behov. Vi söker Utbildad socionom. Meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning inom barn och unga/socialtjänst samt verksamhetssystemet Combine. För anställningen krävs körkort. Vi söker dig som är flexibel, strukturerad och har förmåga att snabbt ställa om när omständigheterna kräver det. Du är kommunikativ och har god samarbetsförmåga. Ditt lyhörda förhållningssätt gör att du bygger förtroendefulla relationer både inom teamet och externt. Du är lugn och samlad även i pressade situationer och har förmåga att fokusera på det som är viktigast. Vi söker dig som kan arbeta självständigt såväl som i team och har en positiv inställning till utveckling och förändringsarbete. Just nu står enheten inför en större omställning kopplad till den nya socialtjänstlagen. För att trivas hos oss behöver du uppskatta ett omväxlande arbete där ingen dag är den andra lik.   Vi erbjuder Som medarbetare i Kalix Kommun har du många förmåner, såsom bl.a. : semesterväxling förmånscykel bidrag för att studera på fritiden läs mer om våra förmåner på www.kalix.se/forman Övrigt Läs om arbetsplatsen, via länkarna nedan: Kalix kommuns socialförvaltning Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande. Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

18 juni 2025
Sista ansökan:
4 augusti 2025
1:e Socialsekreterare till Socialjouren
GÖTEBORGS KOMMUN
Socialsekreterare

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov. Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss! ARBETSUPPGIFTER Vill du arbeta i en unik verksamhet där du gör verklig skillnad för utsatta människor i akuta sociala situationer? Då kan socialjouren vara rätt för dig! Då en av våra nuvarande 1:ar går vidare till annat uppdrag söker vi nu en ny 1:e socialsekreterare till vårt team. Socialjouren är en del av Socialförvaltningen Centrum och arbetar för hela Göteborgs Stad samt 12 kranskommuner. Socialjouren hanterar hela bredden av socialtjänstens olika målgrupper och utövar myndighetsutövning enligt SoL, LVU samt LVM. Då alla ärenden är akuta, präglas arbetet av variation och spännande utmaningar - ingen dag är den andra lik. Vi samarbetar nära med polis och sjukvård för att ge bästa möjliga stöd till dem som behöver det mest. Verksamheten är igång dygnet runt, året om, vilket innebär att majoriteten av arbetstiden är förlagd på obekväm arbetstid. I rollen arbetar du på rullande schema över dygnets alla timmar, även natt. Vår personalgrupp består av erfarna och kompetenta medarbetare med mångårig erfarenhet av socialtjänsten, men många är relativt nya på socialjouren. Gruppen är ny som helhet, vilket innebär att det finns stora möjligheter att bidra till att forma ett gott samarbete. Verksamheten leds av två enhetschefer och inkluderar sju 1:e socialsekreterare som arbetar jour, samt en som arbetar dagtid. Vi har även en egen löneadministratör samt reception. Som 1:e socialsekreterare har du en nyckelroll i verksamheten. Ditt huvuduppdrag är att leda och fördela arbetet för socialsekreterarna under dina pass, säkerställa rättssäkerhet och kvalitet, prioritera bland inkomna ärenden och stötta medarbetare i deras bedömningar. Vi har ett prestigelöst arbetsklimat så du har flera erfarna socialsekreterare som du med fördel kan bolla bedömningar med. Eftersom personalkonstellationerna varierar för varje pass, leder du inte en fast grupp utan teamet som är i tjänst, utifrån detta anpassar du ditt ledarskap efter medarbetarnas behov. Utöver detta bidrar du aktivt till verksamhetsutvecklingen genom att arbeta nära enhetscheferna med verksamhetens mål och olika uppdrag. Du ansvarar för metodutveckling, både individuellt och i grupp, och representerar socialjouren i nätverk och samverkansforum. Du bidrar med din erfarenhet och kompetens i ett nära samarbete med dina 1:e kollegor. Ni har även gemensam extern processhandledning. I din roll bidrar du aktivt till att skapa ett gott arbetsklimat som stärker socialjourens viktiga arbete. KVALIFIKATIONER Att vara 1:e socialsekreterare på socialjouren är ett väldigt givande och betydelsefullt uppdrag, som erbjuder både möjligheter att utvecklas och utmaningar att hantera. Vi söker dig som har en stark yrkeskompetens och drivkraft att bidra till vårt viktiga arbete. För tjänsten krävs att du är utbildad socionom och har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst. Då rollen innebär ett stort mått av självständighet som arbetsledare behöver du ha flerårig erfarenhet av arbete som 1:e socialsekreterare, gärna inom myndighetsutövning. Du behöver ha mycket goda kunskaper i aktuell lagstiftning gällande SoL och LVU eller LVM. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att bedriva ett situationsanpassat ledarskap. Arbetet kan stundtals vara intensivt, och därför är det viktigt att du har en förmåga att arbeta strukturerat, prioritera effektivt och behålla ett lugnt förhållningssätt i olika situationer. Vi ser också att du är bekväm med att fatta självständiga beslut i enlighet med gällande lagstiftning och riktlinjer. För att trivas i rollen är det viktigt att du är flexibel, lösningsfokuserad och har en trygg och positiv inställning. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering. Intervjuer kan komma att bokas in löpande under annonseringstiden. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Giltigt utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för arbetsgivaren inför erbjudande om anställning. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

18 juni 2025
Sista ansökan:
2 juli 2025
Socialsekreterare till Socialjouren
GÖTEBORGS KOMMUN
Socialsekreterare

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov. Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss! ARBETSUPPGIFTER Vill du arbeta i en unik verksamhet där du gör verklig skillnad för utsatta människor i en akut social situation? Då kan socialjouren vara någonting för dig! Socialjouren är en del av Socialförvaltningen Centrum och arbetar för hela Göteborgs Stad och 12 kranskommuner. Arbetet innebär myndighetsutövning enligt SoL, LVU samt LVM. Verksamheten är öppen dygnet runt där arbetstiderna främst är förlagda på kvällar, nätter och helger. Viss dagtjänstgöring förekommer. Som socialsekreterare på socialjouren möter du ett brett spann av olika ärenden och olika arbetsuppgifter där ingen dag är den andra lik. Du vet aldrig vad du har att förvänta dig när du går på ditt pass, men du är alltid klar när du går hem. Du hanterar akuta sociala problem för personer inom socialtjänstens olika målgrupper och åldrar. Några av arbetsuppgifterna är exempelvis skyddsbedömningar gällande barn utifrån SOL och LVU, beslut om placering på skyddade boenden för våldsutsatta personer, ansökningar om akut boende och akuta matpengar, bedömningar utifrån LVM på anmälningar om missbruk samt mycket mer. Vi har ett nära samarbete med främst polis och sjukvård, men vi samarbetar med alla samhällsinstanser. I arbetsuppgifterna förekommer hembesök eller andra former av uppdrag, exempelvis att vi blir kallade till BUP, BB eller migrationsverket. Dagtid består arbetsuppgifter främst av att överlämna information från kvällens och nattens arbete till ordinarie socialkontor, hänvisa medborgare och samarbetspartners rätt i staden samt hantera akut uppkomna situationer för människor som saknar tillhörighet till Göteborgs stad. Verksamheten drivs av två enhetschefer med delat ledarskap. Dygnets alla timmar finns en 1:e socialsekreterare tillgänglig för arbetsledning. Vi har en egen löneadministratör och en reception. Kvällar, nätter och helger bemannas receptionen av ordningsvakt då vi har många besök som både kommer till oss. Personalgruppen består av medarbetare i olika åldrar som alla har lång erfarenhet av myndighetsutövning. Du arbetar såväl självständigt som tillsammans med dina kollegor. Du erhåller regelbunden metodutveckling och extern processhandledning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning hos socialtjänsten. Då arbetet är utmanande och kräver en hög grad av självständighet ser vi det som ett krav att du har minst 2 års erfarenhet av myndighetsutövning på socialkontor. Om du har 5 års erfarenhet eller mer ser vi det som starkt meriterande. Vi ser det som ett krav att du tidigare har arbetat med SoL, LVU och/eller LVM. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i mottagningsgrupp på ett socialkontor. Vi ser det även som ett krav att du har B-körkort. Arbetet är beslutsintensivt och kräver att du kan fatta självständiga beslut i enlighet med lagar, rutiner och delegation. Du behöver samtidigt ha en ödmjukhet inför uppdraget och ta hjälp av kollegor och arbetsledare i bedömningar. Du arbetar effektivt under stress, kan göra nödvändiga prioriteringar och behåller lugnet i svåra situationer. Du bidrar med din kompetens och erfarenhet och kan agera som ett gott stöd till dina kollegor då ni ofta arbetar tillsammans i team. Du har ett professionellt bemötande, är lösningsfokuserad och en god förmåga att samarbeta både externt och internt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att bemöta utsatta människor och att du har ett stort barnperspektiv. Intervjuer kan komma att bokas in löpande under annonseringstiden. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

18 juni 2025
Sista ansökan:
2 juli 2025
Samordnande socialsekreterare till Mini-Maria Nordost
GÖTEBORGS KOMMUN
Socialsekreterare

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Vi arbetar lokalt men har också verksamheter som riktar sig till hela staden för att möta våra invånares behov. Vi vill skapa en likvärdig och effektiv socialtjänst med fokus på tidiga insatser för en mer jämlik stad. Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i centrala Göteborg - jobba hos oss! ARBETSUPPGIFTER Är du en erfaren socialsekreterare som brinner för drogpreventivt och behandlande arbete? Har du en fallenhet för samordning och en vilja av att arbeta i ett tvärprofessionellt team som kan skapa verklig skillnad för ungdomar och unga vuxna? Då söker vi dig! Mini-Maria Nordost söker nu en socialsekreterare med samordnande uppdrag. Mini Maria Nordost är en av tre lokala öppenvårdsmottagningar som vänder sig till ungdomar upp till 21 år med narkotika och/eller alkoholproblem. Mottagningen drivs i samverkan och med delat huvudmannaskap mellan Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen. Mottagningen vänder sig i första hand till ungdomar och anhöriga boende i de nordöstra stadsdelarna. Det övergripande målet med verksamheten är att motverka narkotikarelaterat skadligt bruk och beroende bland ungdomar. På Mini-Maria ska vi identifiera, möta och behandla unga i en öppen tillåtande miljö. De unga som söker sig till verksamheten ska kunna känna sig sedda, trygga och tillitsfulla i mötet med oss och känna att deras frågor och problem blir respekterade och tagna på allvar. Vår verksamhet präglas av en tvärprofessionell helhetssyn på den unge och familjens situation och även på socialt nätverk, privat och professionellt. Tvärprofessionellt teamarbete och samverkan är grunden vårt arbete. Du kommer att arbeta som samordnare och behandlare på mottagningen. I samordningsuppdraget har du ansvar för att samordna mottagningens dagliga arbete och teamet på enheten som består av socionomer, sjuksköterska, psykolog, sekreterare och läkare. Du kommer också att ingå i ett nätverk med samordnare från de övriga Mini-Maria mottagningarna. Utöver att arbeta som samordnare kommer du att arbeta som behandlare för ungdomar och anhöriga. I uppdraget ingår dessutom att arbeta utåtriktat och i samarbete med andra befintliga resurser som rör ungdomen/ungdomar i linje med vårt uppdrag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen. Vi ser det även som ett krav att du har minst 5 års arbetserfarenhet som socionom. Du behöver även ha erfarenhet av behandlande arbete inom skadligt bruk och beroende, företrädesvis kopplat till ungdomar. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbetsleda i tvärprofessionella team. Vi ser det även som meriterande om du har Steg1-utbildning, utbildning inom Motiverande intervjuer (MI) samt Återfallsprevention (ÅP). Meriterande är dessutom att du har erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har en trygg och positiv grundpersonlighet, god samarbetsförmåga, är flexibel, positiv till förändringsarbete samt kan arbeta självständigt gentemot team och ledning. ÖVRIGT Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

18 juni 2025
Sista ansökan:
10 juli 2025
1:e socialsekreterare BoU, inriktning organiserad brottslighet
Jönköpings kommun
Socialsekreterare

Jönköpings kommun är en stor arbetsgivare med hundratals olika yrkesroller. Vi växer i takt med att kommunen utvecklas med fler invånare, fler bostäder och större utbud. Vi är alltid på jakt efter ny kompetens - medarbetare med olika bakgrunder och erfarenheter, med den gemensamma drivkraften att vilja skapa en bättre kommun att besöka, leva, verka och bo i. Har du erfarenhet av område unga i riskzon, gängkriminalitet samt flerårig erfarenhet av arbetsledning som 1:e socialsekreterare? Då har du en 1:e socialsekreterartjänst med inriktning organiserad brottslighet att söka. Jönköpings kommun vill utveckla och förbättra arbetet med målgruppen barn och unga i risk för att dras in i gängkriminalitet och har därför fattat beslut om att ett särskilt team av socialsekreterare ska skapas. Vi söker nu en 1:e socialsekreterare som vill vara delaktig och leda i detta arbete. Ditt nya jobb Du har ett arbetsledande ansvar för medarbetarna i ditt team och samverkar nära med andra 1:e socialsekreterare inom området. Som 1:e socialsekreterare blir din huvudsakliga arbetsuppgift att stötta medarbetarna i det dagliga arbetet på enheten. Du är bra på att ta egna initiativ och har kan arbeta självständigt och fatta egna beslut. Du har god förmåga att agera och hantera situationer i komplexa miljöer. Arbetet ställer krav på flexibilitet och förmåga att omprioritera vid behov. I dina arbetsuppgifter ingår att ta fram ett utvecklande arbetssätt och skapa rutiner för arbete med målgruppen i syfte att säkerställa kvalitet och rättssäkerhet i utredningar och placeringar. Typen av ärenden som det nya teamet du ska leda ska arbeta med kräver att man arbetar både på individ- och gruppnivå och i samverkan med flera olika samhällsaktörer.  Du kommer att fatta snabba beslut samt ha ärendehandläggning vid akuta fall. I tjänsten kan du komma att möta hot och våld. Viss kvällstjänstgöring kan förekomma.  Din kompetens Du som söker tjänsten har en socionomexamen och du har dokumenterad erfarenhet av arbetsledning, samordning och utvecklingsarbete samt god förståelse för mekanismerna bakom gängstruktur, lojalitet, våldskapital och rekryteringsstrategier. Vidare har du flerårig erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete och myndighetsutövning inom området barn och unga och du har ett särskilt intresse för att arbeta med målgruppen. Har du erfarenhet av att arbeta med unga i riskzon, missbruk, kriminalitet eller i utsatta miljöer är det meriterande. Självklart har du erfarenhet av placeringar med stöd av både SoL och LVU och det är meriterande om du har kunskap om och tidigare arbetat med metoder inom normbrytande beteende såsom SAVRY, EARL och YLS/CMI. Som person har du en god förmåga att leda, stötta och engagera dina kollegor i det dagliga arbetet, samt en god förmåga att strukturera, prioritera och följa upp arbetet. Du är förtroendeingivande, din samarbetsförmåga är mycket välutvecklad och du har vana av att arbeta i team och över organisatoriska gränser. Du håller dig uppdaterad vad gäller lagstiftning och regler i yrket, besitter en administrativ förmåga och kan uttrycka dig mycket väl i svenska språket i tal och skrift och har en mycket god läsförståelse. Visst kvällsarbete kan förekomma i tjänsten Det är viktigt att du som person är trygg och stabil. Du är också bra på att ta egna initiativ, har förmåga att arbeta självständigt och fatta egna beslut. Du håller dig uppdaterad vad gäller lagstiftning och regler i yrket, besitter en administrativ förmåga och kan uttrycka dig mycket väl i svenska språket i tal och skrift och har en mycket god läsförståelse. Du har arbetat i Combine och kan BBiC. B-körkort är ett krav för tjänsten. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Vi erbjuder dig Vi erbjuder dig:  • En nyckelroll med utvecklingsfokus • Möjlighet att påverka och forma arbetet från grunden • 7-timmars arbetsdag, handledning och individuell lönesättning • Ett nära samarbete med chef och kollegor i en organisation som satsar på kvalitet och hållbarhet Läs mer om våra förmåner: https://www.jonkoping.se/jobba-hos-oss/jonkopings-kommun-som-arbetsgivare-/detta-far-du-nar-du-jobbar-hos-oss Välkommen till oss I detta nya team får du möjlighet att kombinera arbetsledning med metodutveckling – och vara med och bygga upp något från grunden. Rollen kommer innebära ett samordningsansvar och framtagande av nya arbetssätt för kunskapsspridning internt och externt. Du kommer att ha din organisatoriska tillhörighet i en av våra sex utredningsenheter. Enheten består av en enhetschef, tre 1:e socialsekreterare med var sina team och ditt team kommer att innehålla 4-6 socialsekreterare. Teamet med socialsekreterare utreder, fattar beslut och följer upp insatser utifrån gällande lagstiftning. Hela teamet ska utöver det verka som ett kompetensteam gentemot övriga enheter inom socialförvaltningens barn- och ungdomsvård. Bra att veta Denna rekrytering avser en tillsvidaretjänst som 1:e socialsekreterare, heltid, inom område barn- och unga med inriktning organiserad brottlighet. Placering bli i något av våra utredningsteam. I ansökan vill vi att det finns personligt brev, CV, bifogat examensbevis samt tidigare tjänstgöringsintyg. All din tjänstgöring ska kunna styrkas och det behöver framgå i vilken omfattning du arbetat, vilken anställningsform som varit aktuell och vilken befattning du haft. Ansökningar som saknar detta kommer inte att prioriteras. Innan anställning är aktuell görs en registerkontroll där du ska uppvisa ett utdrag från belastningsregistret. I denna rekrytering gäller utdraget som heter ”Kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret”. Urval till intervjuer sker löpande. Intervjuer kommer att hållas i vecka 30. Intervjuer kommer att ske 8:e, 9:e och 10:e juli under förmiddagarna. Söker du tjänsten och blir kallad till intervju behöver du vara tillgänglig dessa dagar. Vill du veta mer? Rekryterande chef, se nedan. Fackliga representanter: https://www.jonkoping.se/fackligasoc Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Kom och jobba med oss. Välkommen att söka tjänsten! Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

18 juni 2025
Sista ansökan:
4 juli 2025
Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd
Stockholms kommun
Socialsekreterare

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Skärholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 11 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg. Här arbetar mer än 1000 medarbetare för våra 37.000 invånare. Vi erbjuder en kommunal verksamhet som vi är stolta över och vi har en fantastisk mångfald. Välkommen med ditt unika bidrag! Arbetsplatsbeskrivning Enheten för ekonomiskt bistånd vänder sig till målgruppen vuxna personer, 18 år och äldre som bor i Skärholmens stadsdelsområde och som inte genom egen försörjning kan tillgodose sina grundläggande ekonomiska behov. Uppdraget är att frigöra och utveckla människors egna resurser för att bli självförsörjande och få ett självständigt liv med jämlikhet i levnadsvillkor och aktivt deltagande i samhällslivet. Utredning, bedömning och beslut utgår ifrån de stadsgemensamma bedömningsinstrumenten Initial Bedömning (IB) och Förutsättning inför Arbete (FIA). Bedömningsinstrumenten är ett verktyg för att göra den enskilde delaktig i förändringsplanen och vid genomförande av insatser. Vi arbetar genomgående med samtalsmetodiken MI (motiverande intervju) och har ett Mi-inriktat förhållningssätt i motivationsarbetet med klienterna. Enhetens medarbetare är indelade i 3 team. Ett mottagningsteam som hanterar alla nya ärenden samt två utredningsteam som är inriktade mot självförsörjning via arbete, studier eller sjukersättning eller mot utredning av klienter som bor i alternativa boendelösningar och har annan form av socialmedicinsk problematik. Vi erbjuder dig: En bra introduktion tillsammans med en fadder på arbetsplatsen. Ett varierat arbete där du får arbeta med socialtjänstens alla målgrupper. Ett härligt gäng med kompetent personal och en god stämning med mycket skratt och högt i tak. Ett meningsfullt arbete där du kan göra skillnad! Dina arbetsuppgifter Som socialsekreterare i utredningsteamet kommer du genom råd, stöd och vägledning stötta de sökande till att bli självförsörjande samtidigt som du utreder och beslutar om rätten till ekonomiskt bistånd. Du upprättar individuella planeringar i samverkan med den enskilde och med andra aktörer samt utreder den ekonomiska situationen parallellt som du utreder individens livssituation som helhet. Vi söker dig Vi söker dig som har socionomexamen och som med fördel har tidigare erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd. Du har kunskaper om den lagstiftning som tillämpas och du har god kommunikationsförmåga i både tal och skrift på svenska. Du är trygg i din roll, har ett coachande förhållningssätt med starkt fokus på att skapa gott samarbete samt ett gott arbetsklimat. Du är lyhörd och kan härbärgera oro och ge stöd även i komplexa sammanhang. I rollen som socialsekreterare krävs att du är strukturerad, har en god omdömesförmåga och har uthållighet i arbetet samt är motiverad i arbetet att stödja sökanden till att bli självförsörjande. Vidare har du god problemlösningsförmåga och du förväntas delta aktivt i utvecklingsarbetet på enheten för att uppnå verksamhetsmålen. Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Känner du igen dig i ovanstående beskrivning och är intresserad att anta utmaningen? Välkommen med din ansökan i dag! Övrig information Vi erbjuder friskvårdsbidrag. Gym och simhall finns i närheten av arbetsplatsen och årskort kan köpas till mycket förmånligt pris. Vi tillämpar flexibel arbetstid och vinter- och sommararbetstid. Vi sitter i nybyggda lokaler i Skärholmens centrum. Tänk på! Ansök gärna så snart som möjligt, intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningstiden. Vi tror på långsiktighet i våra anställningar och därför lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet och förmågor. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

18 juni 2025
Sista ansökan:
7 juli 2025
Finspångs kommun söker socialsekreterare, ekonomiskt bistånd
Finspångs kommun
Socialsekreterare

Vill du jobba med oss Just nu söker vi en socialsekreterare för tillsvidareanställning till vår enhet. Du blir en del av en engagerad, kompetent och ansvarstagande verksamhet som värdesätter dig och din kompetens. Vad kan vi erbjuda dig Ekonomiskt bistånd är en del av sektor social omsorg. Sektor social omsorg har cirka 300 medarbetare och bedriver verksamhet inom LSS, kommunal psykiatri, individ- och familjeomsorg, ekonomiskt bistånd samt arbetsmarknadsenhet. Ekonomiskt bistånd består av sex socialsekreterare och en samordnare. Ekonomiskt bistånd ingår i samma enhet som LSS-myndighetsutövning samt budget- och skuldrådgivning och består även av en budget- och skuldrådgivare samt fyra LSS-handläggare. Arbetet som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd består av myndighetsutövning och socialt förändringsarbete. Det huvudsakliga uppdraget är att stötta, motivera och utreda individers förutsättningar i deras väg mot självförsörjning samt att utreda rätten till ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen. Socialsekreterarna utgår i förändringsarbetet från progressionsmätningsstudien Beskæftigelses Indikator Projektet (BIP). Vår målsättning är ett kvalificerat utredningsarbete som präglas av bra bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet. Det är ett roligt arbete med stor omväxling, olika uppdrag och många kontakter som ger en stor variation av arbetsuppgifter varje dag. Möjlighet att få stöd i det dagliga arbetet ges under det dagliga samarbetet med kollegor, ärendehandledning med samordnare samt vid veckovisa metodmöten. Under dessa möten ges även utrymme till kompetens- och utvecklingsarbete. Att arbeta med utveckling av verksamheten är en del av arbetet.  I arbetet ingår bland annat ett nära samarbete med kollegor på arbetsmarknadsenheten och inom sektor utbildning. Samverkan sker även med externa parter som regionen, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig utbildning. Meriterande är tidigare erfarenhet av socialt myndighetsarbete. Vi ser gärna att du har god kunskap om gällande lagstiftning, uttrycker dig väl i tal och skrift, god empatisk förmåga samt god samarbetsförmåga. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på eget ansvar och initiativförmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och tidigare erfarenheter.   Övrigt Körkort B är ett krav. Tillträde: 2025-09-01 eller efter överenskommelse   Vi driver Finspång framåt! Finspång har ett rikt och varierat utbud av kultur, unika historiska miljöer och mötesplatser. Det är en levande industriort med ett starkt näringsliv med närhet till kringliggande städer. Tillsammans med näringslivet har Finspångs kommun fastslagit en gemensam vision att vi till år 2035 ska ha 30 000 invånare. Finspång utvecklas genom en drivkraft att möta samtiden och framtiden. Därför styrs kommunens verksamheter utifrån FN:s globala mål. Genom att agera lokalt för att påverka globalt vill vi bidra till en hållbar framtid för människor och miljö. Som medarbetare i Finspångs kommun är du vår viktigaste resurs. Du och dina kollegor förbättrar vardagen för andra – varje dag. Här får du möjlighet att göra skillnad, ge service till andra och ta ansvar för Finspångs utveckling. Tillsammans bygger vi stolthet och arbetsglädje på en arbetsplats som präglas av öppenhet och samarbete. Vi har en förmånsportal genom företaget Benify; Fördel Finspång, där alla våra medarbetare får ta del av förmåner, rabatter och andra erbjudanden av många olika slag, exempelvis friskvårdsbidrag. För att ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Finspångs kommun. I Finspångs kommun tillämpar vi rökfri arbetstid. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska ringa till annonsens kontaktperson som kommer att guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Innan anställning i Finspångs kommun ska giltig identitetshandling visas. Inför rekryteringsarbetet har Finspångs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande

18 juni 2025
Sista ansökan:
10 augusti 2025